بوئينگ 707، پيرترين هواپيماي جهان
پرده پير لب رود كن از نفس افتاد
يكهزار و 181 فروند بوئينگ 727 با سن تقريبي 28 سال
۸۵۳ فروند بوئينگ 737 با سن تقريبي 23 سال
۴۹۲ فروند بوئينگ CFMI Powered 747 با سن تقريبي 22 سال
۴۵۴ فروند بوئينگ MD- 80 با سن تقريبي 14 سال
۳۵۸ فروند بوئينگ CFMI Powered 737 با سن تقريبي 23 سال
۱۹۵ فروند بوئينگ 767 با سن تقريبي 9 سال
160 فروند بوئينگ 757 با سن تقريبي 11 سال
۱۱۳ فروند بوئينگ 707 با سن تقريي 34 سال
پرنده پير آسمان ايران سقوط كرد تا دوباره يادمان بيايد فكري به حال خطوط فرسوده هواپيمايي كنيم.
اين بار نوبت به بوئينگ 707 بود كه با وجود بيش از 34 سال عمر، به عنوان پيرترين هواپيماي جهان همچنان در بسياري از خطوط هواپيمايي كشور در حال حمل و نقل است. شايد خيلي از ما پيري هواپيماي بوئينگ 707 را دليل عمده اين حادثه ناگوار بدانيم.
اما جالب اينجاست كه طبق آمار، اين مدل هواپيما در خطوط هواپيمايي كشورهاي غربي هم به وفور يافت مي شود.
مثلا در حالي كه در سال 2002 كل ناوگان هواپيماهاي غرب را 11 هزار و 274 فروند هواپيما تشكيل مي داد، 8 هزار و 920 فروند آن سني بالا ي 15 سال داشته اند كه در اين ميانه سهم بوئينگ 707 و 720 با ميانگين 34 سال سن، 113 فروند از اين تعداد هواپيما در غرب را تشكيل مي دهند، يعني حدود يك درصد از كل ناوگان هواپيمايي غرب.
البته طبق آمار سال 2002 كه در ذيل مي آيد نرخ هواپيماهاي غربي با سن بيش از 15 سال آمار صعودي دارد و با نرخ تقريبي 2/5 درصد در سال در حال افزايش است؛
دو مدل بوئينگ 707 و دي سي 8 با متوسط سني 34 سال، مسن ترين خانواده گروه بيش از 15 سال و ايرباس با متوسط سني 7 سال جوانترين عضو اين خانواده محسوب مي شوند.
اين در حالي است كه اين تنها آمار مدل هاي مختلف هواپيماي بوئينگ در خطوط هواپيمايي غرب است.
بر اساس همين آمار، سهم هواپيماهاي 15 سال و بيشتر و در كل ناوگان هواپيمايي دنيا در سال 1999، 72 درصد در سال 2000، 76 درصد و در سال 2002، 80 درصد است.
از اين تعداد هواپيماي 15 سال به بالا ، سهم آسيا 12 درصد است و اروپا 13 درصد در حالي كه سهم آمريكاي شمالي 57 درصد ناوگان هواپيماهاي 15 سال به بالا ي دنيا در سال 2002 بوده است.
سهم استراليا يك درصد، آمريكا 8 درصد و آفريقا و آمريكاي لا تين 9 درصد است.
اين آمار نشان مي دهد در سال 2002 سهم كشورهاي غربي از هواپيماهاي با عمري بالا ي 15 سال به 79 درصد كل ناوگان هوايي اين كشور مي رسد. البته اين آمار در ايران 100 درصد است چرا كه در شرايط تحريم جهاني كه عليه ايران وجود دارد، ورود هواپيماهاي ساخت 1987 به بعد به كشور ممنوع است.
البته فراموش نكنيم كه ديد غالب مسوولا ن هواپيمايي كشور اين است كه وضعيت سني ناوگان هوايي كمترين تاثير را بر امنيت پروازي مسافران به همراه دارد. اما كسي اشاره نكرده است علت ناامني پروازهاي داخلي بالا خره چه چيزي است.
|