طرح هاي امنيتي جديد براي حفاظت فرودگاه ها
همه چيز براي امنيت
استفاده از دستگاه هاي شناسايي عنبيه بسيار مطمئن تر از نمونه هاي مشابه اثر انگشت است و درصد خطاي آن با توجه به اينكه مي توان اثر انگشتان انسان را با موادي مانند اسيد از بين برد يا تغيير داد بسيار كمتر است
|
|
بي شك صنعت هوايي، نمود بارز و عيني استفاده از فن آوري هاي نوين است چه، اصلي ترين ركن اين صنعت يعني پرنده هاي آهنين ساخته دست بشر، خود جلوه اي از فن آوري نوين به شمار مي روند. اما اين صنعت هم مانند ديگر جنبه هاي بشري به ناچار همگام و همسو با نيازهاي بشر پيشرفت مي كند. هنگامي كه در سال 1903 برادران رايت، ماشين پرنده خود را براي 12 ثانيه در آسمان به پرواز در آوردند، هدف فقط به پرواز درآمدن ماشين بود، اما امروزه هنگامي كه يك هواپيماي مسافربري به پرواز درمي آيد مسائل بسيار مهمي بايد رعايت شوند كه يكي از مهمترين آنها كه به جرات مي توان گفت پس از حادثه 11 سپتامبر به مهمترين مسئله هر پرواز مسافري تبديل شده است، امنيت پرواز است. در اين زمينه هم فن آوري بشر مدرن، راه كارهايي را براي او گشوده است كه به اختصار به برخي از آنها نيز اشاره خواهيم كرد.
فرودگاه هيثرو لندن يكي از پرتردد ترين فرودگاه هاي دنياست كه سالانه 60 ميليون مسافر از آن استفاده مي كنند. پس از حادثه 11 سپتامبر اين فرودگاه براي تامين امنيت خود، نيروهاي پليس را افزايش داد اما مهمترين آنها استفاده از فن آوري هاي نوين در كنترل مسافران بود.
يكي از اين فن آوري هاي جديد در دستگاه اشعه ايكس جست و جو گر چمدان ها استفاده شده است.
تفاوت اين دستگاه جديد با مدل هاي قبلي در استفاده آن از يك سيستم جديد با نام نمايانگر اشياي مشكوك (تي.آي.پي) است. تي.آي.پي در واقع يك برنامه رايانه اي است كه تصوير يك شي مشكوك را كاملا و با دقت زياد در صفحه اسكن چمدان نشان مي دهد. با استفاده از اين فن آوري ديگر هيچگونه شي مشكوكي از قبيل اسلحه گرم و ... نمي تواند بدون اينكه در صفحه به نمايش گذاشته شود از كانال بازرسي رد شود.
پيش از اين در آمريكا فقط 10 درصد چمدان ها اسكن مي شدند اما در حال حاضر هر چمدان يا بسته مشابهي بايد به يكي از سه روش زير مورد بررسي قرار گيرد:
۱ - سگ هاي جست و جو گر
۲ – دستگاه هاي تشخيص مواد منفجره
۳ – جست و جو گرهاي دستي
اما شركت هاي امنيتي مختلفي در دنيا روي طرح هاي امنيتي جديدي كار مي كنند كه حتي مي توانند مواد مختلفي نظير سراميك – كه مي تواند در ساخت اسلحه ها مورد استفاده قرار گيرد – را تشخيص دهند. از روش اسكن مشابهي در بخش ديگري در پرواز هم استفاده شده است. در انگليس سامانه جديدي اختراع شده كه با استفاده از فن آوري نشانگر گرمايي به خلبان كمك مي كند در شرايط جوي نامساعد مانند هواي ابري و مه آلود هواپيما را براحتي كنترل كند.
البته استفاده از فن آوري هاي نوين براي تامين امنيت پروازها به همين جا ختم نمي شود. پس از حادثه 11 سپتامبر در نيويورك، بسياري از فرودگاه هاي دنيا به فكر چاره افتادند و پس از بررسي طرح هاي مختلف متوجه شدند كه شناسايي افراد خرابكار پيش از ورود آنها به هواپيما مناسب ترين گزينه است، به همين خاطر اين بار فن آوري هاي نوين براي شناسايي افراد خرابكار به كار گرفته شدند.
در همين راستا اخيرا فرودگاه بين المللي ايسلند دستگاه جديد تشخيص صورتي را به خدمت گرفته است. اين دستگاه 80 شخصيت صورتي يك نفر (مثلا يك بار با سبيل، يك بار بدون آن و ...) را تجزيه مي كند و سپس اثر صورت او را با نمونه هاي موجود در بانك اطلاعاتي كه مربوط به افراد مظنون هستند، مقايسه مي كند. از اين دستگاه هنوز به صورت گسترده استفاده نشده است و ميزان كارايي آن هنوز مشخص نيست. يكي از ايرادات وارده به اين دستگاه و طرح هاي مشابه، وابستگي آنها به بانك هاي اطلاعاتي ديگر است. يكي ديگر از دستگاه هاي پيشرفته مورد استفاده در اين زمينه، دستگاه شناسايي عنبيه است. عنبيه در انسان حالتي همانند اثر انگشت و لاله گوش دارد. يعني عنبيه هر شخص مختص او است و در دنيا هيچ دو عنبيه مشابهي يافت نمي شود. حالت انحصاري عنبيه انسان حتي از اثر انگشتان او هم خصوصي تر است، به همين خاطر استفاده از دستگاه هاي شناسايي عنبيه بسيار مطمئن تر از نمونه هاي مشابه اثر انگشت است و درصد خطاي آن با توجه به اينكه مي توان اثر انگشتان انسان را با موادي مانند اسيد از بين برد يا تغيير داد بسيار كمتر است.
كنترل آسمان ها
پس از انجام اقدامات امنيتي در زمين، مسئله امنيت در آسمان مطرح مي شود. هر كشور براي خود ايستگاه هاي زميني كنترل آسمان دارد كه با استفاده از سامانه هاي راداري حركت هواپيماها را كه در يك مسير مشخص بين المللي حركت مي كند، زير نظر مي گيرد.
مثلا كشور انگليس براي اطمينان از صحت انجام پروازها، چهار ايستگاه زميني كنترل ترافيك هوايي دارد. اين پايگاه ها پرستويك در اسكاتلند، منچستر، وست دريتون و اسوانويك در همپشاير هستند.
علاوه بر اين چهار مركز، هر فرودگاه هم در برج مراقبت خود، داراي مركز كنترل هوايي مخصوص به خود است.
هر متر مربع آسمان به يك ايستگاه فضايي تعلق دارد. هنگامي كه يك هواپيما در آسمان پرواز مي كند، توسط مسئولان كنترل در زمين تحت نظر قرار مي گيرد و هنگامي كه هواپيما به منطقه هوايي جديدي وارد مي شود، پايگاه زميني هم مسئوليت كنترل آن هواپيما را به مركز مراقبت هوايي جديد منتقل مي كند.
با اينكه مراقبت زميني مي تواند هواپيماها را از خطر برخورد حفظ كند اما در خود هواپيما هم سامانه پيشرفته اي قرار دارد كه به سامانه هشدار دقيقه آخر معروف است.
اين سامانه سيگنال هاي راديويي هواپيماهاي ديگر را دريافت مي كند تا مشخص سازد كه آيا به آنها نزديك تر از حد مجاز هستند يا نه. در صورت نزديك بودن بيش از حد دو هواپيما، اين سامانه به صورت خودكار به خلبان هشدار مي دهد.
اما با اينكه در صنعت هوايي، استفاده از فن آوري هاي جديد روز به روز گسترش مي يابد و استفاده از آن اجتناب ناپذير است، باز هم اين خلبان است كه بهتر از تمام فن آوري هاي موجود مي تواند در مواقع اضطراري تصميم درست را بگيرد و چه بسا گاهي توجه محض به سامانه هاي متعدد باعث بروز فجايعي بشود. مثل فاجعه هوايي جنوب آلمان. در اين سانحه سيستم هشدار دهنده هواپيما نزديكي شي مجهولي را به هواپيما اعلام مي كرد و از خلبان مي خواست كه ارتفاع بگيرد اما مركز كنترل زميني به خلبان مي گفت كه بايد ارتفاع خود را كم كند. خلبان هم بنا به گفته پايگاه كنترل زميني ارتفاع خود را كم كرد و فاجعه اتفاق افتاد.
اين فاجعه بخوبي روشن ساخت فن آوري هاي بسيار پيشرفته هم مي تواند اشتباه كند و نبايد صرفا بر آنها تكيه كرد.
|