رانندگان همچنان به معاينه فني بي اعتنا هستند
بيماراني كه از رفتن نزد پزشك گريزانند
|
|
بهانه اين گزارش اين بار به خاطر اتفاقاتي است كه نيفتاده است. رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اظهارات مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در خصوص ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني از اول تير ماه، گفت كه هنوز براي زمان اجراي طرح مذكور به توافق نرسيده اند.
ساجدي نيا همچنين به عدم مشخص بودن برخورد با خودروهايي كه شامل اين طرح مي شوند اشاره كرد و گفت: راهنمايي و رانندگي هنوز نمي داند با كداميك از خودروهاي فاقد برگه معاينه فني بايد برخورد كند.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در عين حال به توانمندي پليس در برخورد قاطع با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني تاكيد كرد و افزود: پليس اين آمادگي را دارد كه هر وقت براي اجراي طرح مذكور به توافق برسد، نسبت به برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني اقدام كند.
او گفت: آماري كه پليس دارد نشان مي دهد مردم زيادي به اين مراكز مراجعه نكرده اند، بنابراين نمي توان به يكباره چنين طرحي را بدون تبليغات كافي و هماهنگي لازم الاجرا دانست.
تهران به عنوان يكي از معدود پايتخت هاي جهان كه در شرايط بد آلودگي زيست محيطي به سر مي برد، همچنان در اجراي برنامه ها و طرح هاي از پيش برنامه ريزي شده جهت سالم سازي محيط زندگي براي شهروندان با مشكلات و موانع زيادي دست و پنجه نرم مي كند.
وجود صدها هزار دستگاه خودرو فرسوده و قديمي كه فاقد استانداردهاي لازم زيست محيطي هستند، كلانشهر تهران را براي داشتن يك هواي سالم با بحران مواجه ساخته است. به طوري كه گفته مي شود سالانه قريب به 7 هزار نفر بر اثر ابتلا به يكي از بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا، جان خود را از دست مي دهند و كودكان و سالمندان زيادي به بيماري هاي تنفسي دچار مي شوند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروي تهران در روزهاي پاياني سال گذشته به خبرنگاران گفته بود كه از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني از اول فروردين امسال جلوگيري مي شود.
محمدرضا اميري صفت با استناد به مصوبه دولت كه طي آن آمده بر اساس ابلاغ معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، وزراي 22گانه و معاونان وزارتخانه ها ملزم شده اند از تاريخ 8/7/83 نسبت به رفع عيوب فني خودروهاي مجموعه خود اقدام كنند، اين قول را به خبرنگاران داده بود كه از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني جلوگيري شود...
اما اين طرح كه با هدف كاهش آلودگي هوا و پاكيزگي محيط زندگي مردم تدوين شده است، با عدم استقبال قريب به اتفاق وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي مواجه شده است به طوري كه در حال حاضر آمار برجسته و قابل استنادي را نمي توان در اين خصوص ارائه داد. البته در همان نشست مطبوعاتي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو اعلام شد كه از بين سازمان هاي مربوطه، سازمان صدا و سيما تا حدودي توانسته نسبت به رفع عيوب فني خودروهاي سازماني خود اقدام كند كه در همان زمان عنوان شد تعداد دو هزار دستگاه خودرو سازمان صدا و سيما معاينه فني شده اند.
از سوي ديگر معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اينكه هم اكنون 7/6 ميليون دستگاه خودرو در كشور وجود دارد، از افزايش سالانه يك ميليون خودرو، يك ميليون موتورسيكلت و 5/1 ميليون راننده در كشور خبر مي دهد و مي گويد: بيش از دو ميليون خودرو فرسوده در كشور تردد مي كند.
سردار محسن انصاري همچنين با اشاره به نامعلوم بودن زمان آغاز برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني، مي افزايد: خودروهاي توليدي سال 82 تا سال 84 از دريافت اين برگه معاف هستند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در خصوص زمان اجراي آئين نامه برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني خودرو، مي گويد: برخلاف اظهار نظرهاي صورت گرفته مبني بر زمان آغاز اجراي طرح مذكور از ابتداي تيرماه امسال كه از سوي برخي مسئولان شهرداري عنوان شده، بايد بگويم زمان دقيق اجراي اين طرح هنوز مشخص نيست.
انصاري البته متذكر مي شود كه با آغاز اجراي اين طرح، هيچگونه اغماض و كوتاهي در خصوص برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني صورت نخواهد گرفت و صاحبان اين قبيل خودروها 10 هزار تومان جريمه مي شوند.
طبق مصوبه دولت، پلاك تمامي خودروهاي تهران از امسال و ظرف دو سال بر اساس يك برنامه زمانبندي، تعويض خواهد شد. بر اين اساس پنج مركز نقل و انتقال خدمات خودرويي هر يك با ظرفيت روزانه تعويض يكهزار پلاك در اين طرح شركت مي كنند، لذا به دنبال اجراي ماده سه آئين نامه بهبود وضعيت ترافيك تهران از ابتداي سال جاري، ماموران راهنمايي و رانندگي با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني و گواهينامه بيمه شخص ثالث برخورد مي كنند.
با توجه به تصويب آئين نامه 19 ماده اي بهبود وضعيت حمل و نقل ترافيك شهر تهران در 27 دي ماه سال گذشته در هيات دولت، بايد كار گروهي به رياست وزير كشور براي افزايش هماهنگي بين دستگاهي تشكيل شود.
از جمله ويژگي هاي اين آئين نامه مي توان به كاهش آلودگي هوا، افزايش هماهنگي بين دستگاهي و كاهش سفرهاي درون شهري، ارتقاي فرهنگ ترافيك و تقويت ساختار راهنمايي و رانندگي در تهران اشاره كرد. براساس اين آئين نامه بايد تا پايان برنامه چهارم، سهم حمل و نقل عمومي تا 75 درصد و نيروي انساني و امكانات سخت افزاري پليس افزايش يابد.
|