دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

بازيهاي غرب آسيا از زاويه ديگر
نگاه نزديك
004983.jpg
علي شاكري
بازي هاي غرب آسيا با پيشنهاد ايران و موافقت شوراي المپيك آسيا سومين دوره رقابت هايش را اخيراً در شهر دوحه قطر پشت سر گذاشته است. بازيهايي كه در مقايسه با ساير رويدادهاي ورزشي با رنگ و  بوي منطقه اي هنوز تا رسيدن به جايگاه مطلوب و تأثير گذار راه درازي در پيش دارد. با همين اوصاف طي همين سه دوره، هر دوره اش نسبت به دوره قبل پيشرفت ملموسي داشته است. كاروان ورزشي ايران در دوره سوم در ۱۱ رشته از ۱۲ رشته اين بازيها حضور فعالي داشته است. براي اطلاع از موقعيت اين بازيها و رشته هاي برگزيده به سراغ رؤساي چند فدراسيون ورزشي شركت كننده رفتيم تا بيشتر با شرايط و وضعيت اين بازيها آشنا شويد.
004980.jpg
حسين جلالي رئيس فدراسيون دو و ميداني
زمان براي ما مناسب نبود
* جايگاه و اعتبار دوو ميداني در بازيهاي غرب آسيا؟
- به طور طبيعي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس موقعيت ممتازي در دو و  ميداني امروز آسيا و جهان دارند. قطر با دوندگاني از كنيا و سومالي الاصل با تركيبي كامل حضور يافته بود. عربستان هم با تيمي كه نصف آن ملي پوشان با تجربه و نيمي از آن ملي پوشان جوان بودند شركت كرد. كويت و ايران هم تركيبي كامل داشتند. تقريباً در ۱۲ الي ۱۳ رشته نفرات اول و دوم آسيا در صحنه بودند و چنين شرايطي حاكي از سطح بالاي مسابقات اين دوره بود. بر خلاف كميت، كيفيت بسيار خوب بود.
*آيا از نتايج حاصله دو و ميداني كاران ايران راضي هستيد؟
- نخست بايد گفت: زمان اصلاً براي ورزشكاران دوو ميداني به دليل فصل آماده سازي و طي كردن دوره بدنسازي مناسب نبود. در چنين وضعيتي با توجه به بدن هاي ضعيف آنان نمي توانستند كار قدرتي را خوب انجام بدهند. بسياري از قهرمانان ما قادر به زدن ركوردهاي خود نيز نشدند. آرخي و عسگري از آن جمله بودند.
* شما قبل از اعزام و قبل از شروع مسابقات، از دوو ميداني به عنوان پر مدال ترين گروه اعزامي ياد كرديد، اما عملاً پيش بيني شما تحقق نيافت؟
- ما بدشانسي آورديم. قبل از اعزام مهدي شاهرخي قهرمان پرتاب وزنه با ركورد ۸۵/۱۸ نتوانست به دلايل مشكلات تيم را همراهي كند كه طلايش  صد در صد بود. در همين رشته قهرمان كويتي با ۴۰/۱۷ طلا گرفت. قهرمان پياده روي ما مشكل خروجي پيدا كرد. دو مدال نقره ايران در ۴۰۰ در۴ متر امدادي و عاكفيان در ۴۰۰ متر به دليل خطا پس گرفته شد. برخي از قهرمانان ما مثل صميمي اصلاً آماده نبودند. البته ما قول ۸ مدال را به كميته ملي المپيك داديم كه با همين اوصاف ۱۳ مدال گرفتيم. از نظر مدالي تيم ايران پس از قطر در جاي دوم ايستاد.
*آيا از قضاوت داوران راضي بوديد؟
- قضاوت  ها عالي بود، همه امورات مسابقات در دست مديران كنفدراسيون دوو ميداني آسيا بود.ما هيچ مشكلي از داوري نداشتيم والبته ساير تيم ها هم از نظرقضاوت راضي بودند.مهمترين عامل رضايت به بي طرفي داوران برمي گشت.
004977.jpg
وحيد مرادي رئيس فدراسيون شنا
انقلاب در شنا
*جايگاه و اعتبار شنا و شيرجه در بازيهاي غرب آسيا؟
- به تناسب موقعيت شنا و شيرجه آسيا، سطح قابل قبولي داشت. ركورد آسيا در اين بازيها جابجا نشد و ليكن در چند نوبت ركوردهاي غرب آسيا توسط شناگران ايران و ساير كشورها شكسته شد تا جايي كه رئيس و معاون فدراسيون جهاني شنا به تحسين آنان پرداختند. اكثر مدال ها هم بين شناگران سه كشور سوريه، ايران و كويت توزيع شد. سوري ها به نسبت ايران و كويت چهره متفاوت تري داشتند و دليلش به حضور اكثر شناگران اين كشور در آمريكا باز مي  گردد.
*در قياس با دوره پيش وضعيت را چگونه ديديد؟
- به نسبت دوره قبل پيشرفت شناگران ايراني كه در كويت يك نقره و يك برنز به دست آورده بودند، قابل وصف نيست. بسياري از حاضرين در محل بازيها از موفقيت شناگران ايران به عنوان انقلاب در شنا ياد مي كردند.
*با تصاحب اين همه مدال آيا مي توان به كسب مدال در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه اميدوار بود؟
- به بازيهاي آسيايي دوحه اميدواريم ولي بايد يادآور شد قهرمانان زون ۲۰ همان شرق آسيايي هاي قهرمان المپيك و جهان هستند. ركوردار فعلي ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه جهان و المپيك از ژاپن است. چيني ها در زمره سرعتي ترين تيم هاي جهان محسوب مي شوند. در همان بازيهاي آسيايي بوسان همه مدال هاي طلا به دو كشور چين و ژاپن رسيد و كره اي ها ميزبان تنها توانستند يك مدال را از چنگ شناگران ژاپني و چيني خارج سازند. اگر برنامه هاي ارائه شده به كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني در موعد مقرر انجام شود مي توان به نوعي به فينال رفتن شناگران اميدوار بود. ضمن آن كه حفظ شرايط كنوني خود كاري است دشوار.
* در شيرجه موقعيت ايران چگونه است؟
- به شيرجه نيز اميدوارم كه قهرمانان ما در زمره ۸ نفر اول قرار بگيرند. در شيرجه چيني ها به هيچ تيمي اجازه نزديك  شدن نمي دهند. با فاصله اي نزديك ژاپن با ۱۱ مربي چيني قرار دارد. تايلندي ها كه در چين زندگي مي كنند به همراه كره جنوبي و سنگاپور هم در زمره مدعيان محسوب مي شوند.
* چرا ديگر در واترپلو دستمان از مدال كوتاه است؟
- در واترپلو وضعيت خوبي داريم. در همان بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ كره حق مان را تضييع كردند. ژاپن همواره با تعداد ۱۵ گل از ما جلو بود ولي در كره ما حتي با يك گل از اين حريف پيش بوديم كه داور قزاق ما را بازنده كرد. داوري كه با محرز شدن اشتباهاتش پنج هزار دلار جريمه نقدي و محروميت را به جان خريد. واترپلو از مدتها پيش برنامه هاي خود را براي حضور قدرتمند در بازهاي آسيايي دوحه شروع كرده است و اكنون كه براي حضور در تورنمنت چهار جانبه در كرواسي به سر مي برد. «كواكوويچ» يك مربي شناخته شده در واترپلوي جهان است و ما اميدواريم كه با برنامه ريزي صورت گرفته توسط او دوباره بتوانيم در بازيهاي آسيايي بدرخشيم.
004974.jpg
عليرضا رحيمي رئيس فدراسيون هندبال
مزد برنامه ريزي خوب را گرفتيم
* جايگاه و اعتبار هندبال در بازيهاي غرب آسيا؟
- هندبال از جمله معدود رشته هايي بود كه همه قدرت هاي برتر اين رشته در آن حضور داشتند. از كويت يكي از تيم هاي هميشه فيناليست آسيا گرفته تا قطر، سوريه، عربستان و اردن و ايران كه در حال رسيدن به تيم هاي تراز اول قاره است. جالب آن كه همه تيم ها با تمامي سرمايه ها و تيم هاي اصلي خود به ميدان رفتند. اگر چين، ژاپن و كره هم در اين بازيها حاضر مي شدند آن وقت شاهد يك دوره بازيهاي قاره اي قابل بحث مي بوديم.
* مهم ترين دستاورد تيم هندبال؟
- خود باوري و تصاحب نقره اي ارزشمند در آستانه مسابقات قهرماني آسيا و انتخابي جهان و آشنايي «يوري كليم اوف» سرمربي روسي تيم از رقباي ما و بازيكنانش.
* چرا شما قبل از اعزام تيم قول مدال نداديد؟
- براي آن كه همه تيم هاي حاضر اختلاف چنداني با هم ندارند، ضمن آن كه كويت، قطر و عربستان در اين رشته در زمره مدعيان بزرگ قاره هستند.
* پس چگونه تيم شما توانست به مقام نايب قهرماني برسد؟
- برنامه ريزي چند ماهه تيم، اردوي آمادگي در تهران و اوكراين و بازيهاي چندجانبه قطر باعث خودباوري بازيكنان شده بود و آنان از آمادگي خوب سود مي بردند.
* چرا در بازيهاي فينال با نفرات ذخيره حاضر شديد؟
- به طور طبيعي كويتي ها از ما برترند، مصدوميت بازيكنان كليدي دست مربيان ما را بست و نمي خواستيم مثل سوري ها در ميدان اخلاق هم بازنده شويم. ديدار جدي با كويت را به دو ماه بعد در مسابقات قهرماني آسيا و انتخابي جهان در تايلند موكول كرده ايم.

سايه روشن

واليباليست هاي دانش آموز در اردوي مسابقه هاي جهاني
دومين  مرحله  اردوي  آمادگي  تيم  واليبال  دانش  آموزان  ايران ، اعزامي به مسابقات  قهرماني  دانش  آموزان  جهان ، از ديروز   به  مدت  ۸ روز در مركز تربيت  معلم  شهيد چمران  حكيميه  تهران  داير شد.در اين  اردو ۲۹ بازيكن  برگزيده  اردوي  اول  زيرنظر ۵ مربي  شهرستاني  شامل سعيد گلچين ، محمد احمدي ، حبيب  دهقاني ، ابراهيم  فتاحي  و بهروز شاه  غيبي  و به  سرپرستي  جعفر هوتهم  رئيس  انجمن  واليبال  مدارس  كشور به  تمرين  تاكتيكها و تكنيك هاي  اين  رشته  مي پردازند.اين  تيم  قرار است  روز ۱۶ ارديبهشت  ماه  سال  ۸۵ با شركت  در رقابتهاي جهاني  درشهر پورك  كرواسي ، دومين  تجربه  حضور در رقابتهاي  جهاني  را تجربه كند.
تيم  واليبال  دانش  آموزان  ايران  در سال  ۸۳ در قبرس  به  مقام  چهارمي جهان  دست  يافت .
دعوت شدگان  به  دومين  مرحله  اردوي  واليبال  دانش  آموزان  عبارتند از: محمد كريمي ، حامد معدنچي ، حامد عمادي ، حيدر هداوند، حامد صديق  از شهرستانهاي  استان  تهران ، مرتضي  مرادي  و عليرضا برزگر از گيلان ، محمد جعفري نيا، ميلاد راحبي ، رامين  بيگدلي  و فرهاد حسن  توكلي  از تهران ، مهران  ذبيح زاده ، سجادخان  بابازاده ، محمد پورمحمد و رافع  طبري  از مازندران ، عبدالله آزمون ، گل  محمد سخاوي ، نصرت  كياني ، فخرالدين  نيازي  و عبدالحامد ميرزاعلي از گلستان ، كريم  اكرامي فر و داود طاووسي  از اصفهان ، آرمين  احمدي  و ميلادكرمي از كرمانشاه ، سيدكامل  حسيني  از كردستان ، سيدامير صادقي  از خوزستان ، معين  رحيمي از آذربايجان  غربي ، سيدامير حسين  پويا از همدان  و مزدك سبزواريان  از لرستان .
004971.jpg
ليگ واليبال كارگري
ليگ واليبال كارگري در راه است. هيات واليبال كارگران پس از تغيير و تحولات صورت گرفته ابتداي سال، طي ۹ ماه، هفت دوره مسابقات برگزار كرد.
مهندس حسين بيگدل لو كه در كنار حميد حق بين داور بين المللي با بودجه اي محدود بسياري از كاستي ها را به كمك خود مديران كارخانجات پوشش داده است، اعتقاد دارد واليبال كارگران جاي بيشتري براي كار دارد.
وي مي گويد: واليبال ازجمله ورزش هاي مورد علاقه كارگران است كه از هر فرصتي براي بازي كردن استفاده مي كنند و ما بايد اين علاقه را پاس بداريم. بيگدل لو راه اندازي ليگ شهرهاي استان تهران را ازجمله برنامه هاي در دست اقدام اين هيات خواند و گفت: سعي داريم با حضور چند تيم تهراني و نمايندگاني از شهرهاي تابعه اين مسابقات را هرچه زودتر سازماندهي كنيم.وي عدم برگزاري مسابقات واليبال ساحلي را ناشي از بدقولي پيمانكار ساخت زمين و افزايش قيمت ها خواند و گفت: ما همه مقدمات را براي انجام بازي هاي اين رشته فراهم ساخته بوديم و حالا هم سر حرفمان برسر برگزاري اين بازي ها با تاخير هستيم. بيگدل لو در ارتباط با پيشنهاد اداره هيات واليبال استان تهران گفت: براي هر كسي كه روحيه خدمتگزاري به مردم را داشته باشد فرقي نمي كند كه در چه پستي خدمت كند، هر كاري كه بشود درجهت جذب جوانان و نوجوانان و خدمت به ورزش انجام داد نبايد مضايقه كرد.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   ايران  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |