دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۷۹- HAMSHAHRI -NO.2979,MON.Feb.10,2003
پيش فروش بليت نوروزي قطار در ۲۳۰ مركز
قائم  مقام  مدير عامل  شركت  قطارهاي  مسافري  رجاء اعلام  كرد: پيش  فروش بليت  قطارهاي  نوروزي  از بيست  و هشتم  بهمن  ماه  جاري  به  طور همزمان  در ۲۳۰مركز فروش (آژانس) در سراسر كشور آغاز مي شود.
«سيد مصطفي  خردمند» روز يكشنبه  در گفت  وگو با خبرنگاران  افزود: برنامه  نوروزي  فروش  بليت  قطار، امسال  از ۲۱ اسفند ماه  سال  جاري  آغاز و تا ۱۵فروردين  ۱۳۸۲ ادامه  خواهد يافت .وي  افزود: طبق  برنامه ريزيهاي  انجام  شده، براي  نوروز سال  آينده  در مجموع  ۲۷۵۰ قطار و روزانه  ۱۱۴ قطار امر جا به  جايي  مسافران  را به  عهده خواهند داشت .از اين  تعداد قطار، ۲۱۷۴ قطار به  سفرهاي  بين  شهري  و ۵۷۶ قطار به سفرهاي  حومه اي  و محلي  اختصاص  يافته  است .
به  گفته  خردمند، براي  تعطيلات  نوروز ۸۲ در مجموع  يك  ميليون  و ۵۰۰ هزارنفر (روزانه  ۶۲ هزار مسافر) جابه جا خواهند شد كه  در مقايسه  با ميانگين روزانه  نوروز سال  جاري  هفت  درصد و نسبت  به  ايام  عادي  ۵۱ درصد رشد خواهد داشت .وي  در مورد قطارهاي  نوروزي  مشهد مقدس  گفت : روزانه  ۴۴ قطار با ظرفيت  ۲۵هزار و ۶۰۰ نفر و به  عبارت  ديگر در مجموع  ۱۰۵۶ قطار با ظرفيت  ۶۱۴ هزار و۴۰۰ نفر زايران  مشهد را جابه جا مي كنند.به  گفته  خردمند، براي  جلوگيري  از تضييع  حقوق  مردم  از ساعت  شش  صبح  روزپيش  فروش ، نمايندگان  ناظر با ارائه  رسيد و شماره  به  افراد داخل  صف  اقدام به  ثبت  نام  مي كنند.
در اين  ايام  صدور بليت هاي  گروهي  ممنوع  است  و براي هر متقاضي  يك  كوپه  وحداكثر به  تعداد اعضاي  خانواده  با ارائه  شناسنامه  و كارت  شناسايي  بليت صادر مي شود. از صدور بليتي  كه  به  نام  مسافر نباشد و يا داراي  قلم  خوردگي  است  ، خودداري  خواهد شد.

فرمانده نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران:
نيروي انتظامي نيازي به كمك لباس شخصي ها ندارد
000204.jpg
گروه اجتماعي: ۹۲ درصد از حوادث و اتفاقاتي كه در كشور رخ مي دهد توسط نيروي پليس كشف مي شود.
سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران صبح ديروز در جمع خبرنگاران با تشريح عملكرد اين نيرو در سال جاري در مقايسه باسال هاي پيشين همچنين خاطرنشان كرد: طي مدت سال جاري شمار جيب بري در اماكن متبركه ۱۳ درصد و شمار سرقت خودرو نيز ۲۴ درصد كاهش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري مبني بر اينكه موضع نيروي انتظامي در خصوص دو وسيله ارتباطي ماهواره و اينترنت چيست؟ گفت: نيروي انتظامي بيش از هر ارگان و نهاد ديگر خود را ملزم به اجراي قانون مي داند و فارغ از اظهارنظر شخصي وسازماني مادامي كه استفاده از يك وسيله ارتباطي به تعريف قانون خطا و جرم باشد با آن برخورد مي كند و جمع آوري آنتن هاي ماهواره و يا محدود كردن فعاليت هاي اينترنتي در راستاي ماموريتي است كه نهادهاي قانونگذار به اين نيرو داده اند.
وي با تاكيد چندباره بر اين نكته كه نيروي انتظامي براي ماموريت هاي خود نياز به كمك لباس شخصي ها ندارد گفت: در تجمعات قانوني و يا غيرقانوني اغلب سه گروه لباس شخصي حضور پيدا مي كنند كه عده اي از آن ها مردم عادي هستند، عده اي ديگر به تناسب ماموريت، نيروهاي انتظامي هستند كه با لباس شخصي حضور پيدا مي كنند و گروه سوم كساني هستند كه به صورت خودسر در اين تجمعات شركت كرده و موجب اختلال در نظم و امنيت شهري و ايجاد زحمت و نقمت براي نيروهاي انتظامي مي شوند.
نيروي انتظامي با آن دسته از لباس شخصي ها كه اختلال ايجاد مي كنند برخورد مي كند و سپس آن ها را تحويل قوه قضائيه مي دهد، اينكه بعد از تحويل به مقامات قضايي چه سرنوشتي پيدا مي كنند در حوزه اختيارات نيروي انتظامي نيست.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه هر سال چهار ميليارد دلار كالا در كشور قاچاق مي شود گفت: به رغم آنكه همه از قاچاق كالا به عنوان يك معضل جدي ياد مي كنند و به ظاهر عزم ملي براي مبارزه با آن وجود دارد اما در عمل حركتي براي مهار آن ديده نمي شود.
وي افزود: ما به عنوان نيروي انتظامي اعلام كرده ايم اگر معادل يكصد ميليون دلار تجهيزات پليسي و امنيتي در اختيار پليس قرار گيرد، قادر است در مدت كمتر از يكسال بساط قاچاق را از مرزهاي كشور برچيند و حتي هزينه و اعتباري كه براي اين تجهيزات پيش بيني مي شود را از طريق خدمات اين حركت مبارزه با قاچاق تامين كند.

تكليف تراكم  پيش  از دوره  دوم  شوراها مشخص  مي  شود
واحد مركزي خبر:  مدير كل  دفتر هماهنگي  و پيگيري  امور شوراهاي  وزارت  كشور با اشاره  به تلاش  سرپرست  شهرداري  تهران براي  حل  مشكل  تراكم  گفت : تكليف  فروش تراكم  پيش  از آغاز به  كار دوره  دوم  شوراها مشخص  مي  شود .
طاهر شريفي همچنين  از برگزاري  همايش  شوراهاي اسلامي  با عنوان رويكردها ، كاركردها و راهكارها در روزهاي  ۲۸ و ۲۹بهمن  ماه  خبر داد .طاهري  افزود:  در اين همايش قانون  انتخابات  شوراها ، نوع  تعامل  شوراها با مردم  ، شوراها و مواضع  احزاب  و گروههاي  سياسي  ونيز تعامل  شوراها با دولت  و حاكميت  به  بحث  و بررسي گذاشته  خواهد شد .وي  با اشاره  به  ضعف  ها و كاستي  هاي  قانون  شوراها گفت : لايحه اي  در دولت  به  طور جدي  پيگيري  مي  شود كه  در آن تفويض  ۲۳ وظيفه  مهم  براي ايجاد كاركرد مناسبتر شوراها پيش بيني  شده  است  .

سرقت تابلوها و علايم رانندگي افزايش يافته است
گروه اجتماعي: كارشناس  يك  شركت  توليدكننده  علايم  راهنمايي  و رانندگي  گفت : ميزان  سرقت تابلوهـا و علايم  رانندگي  افزايش  يافته  است ، به  نحوي  كه  اين  سرقت ها هزينه بخش  حمل  ونقل  را افزايش  داده  است .
جعفرصادقي در حاشيه  نمايشگاه  عكس  «تهران  و ترافيك » اعلام  كرد: شهرداري  تهران سالانه  هزينه  زيادي  را براي  جايگزيني  تابلوها و علايم  رانندگي  مسروقه  متحمل مي شود.
وي  خاطر نشان  كرد: سارقان  بعضي  از تابلوهاي  تعيين  مسير در اتوبان ها راتوسط جرثقيل  ربوده  و به  اشكال  گوناگون  مي فروشند. اين  كارشناس  اظهار داشت : سال  گذشته  شهرداري  تهران  براي  نصب  دوباره  اين علايم  در بزرگراه ها، ۸۰۰ ميليون  ريال  هزينه  كرد.

گستره
رنج كشور از عدم همكاري بين بخشي
پرده اول:
هر سال ميلياردها دلار كالا معادل كل صادرات غيرنفتي كشور در ايران قاچاق مي شود. اگر عزم ملي براي به حداقل رساندن و يا كوتاه كردن دست هاي پنهان و پيدا در حمايت غيرعلني از اين كار غيرقانوني وجود داشته باشد به واسطه تحقق اين حركت ملي از هدر رفت منابع ملي جلوگيري خواهد شد.
نيروي انتظامي با افرادي كه با پلاك لباس شخصي به تجمعات حمله مي كنند، آشوب به راه  مي اندازند و در چارچوب اختيارات و وظايف قانوني برخورد مي كند اما اينكه اين افراد با همين پلاك بارديگر در تجمعات حاضر شده و موجب اختلال در نظم و امنيت شهروندان مي شوند، جاي خالي يك حركت را نشانه مي رود.
پروژه ملي تفكيك زباله در شهر تهران سال ها است از سوي يكي از سازمان هاي وابسته به شهرداري دنبال شده و حتي حمايت مشروط سازمان هاي بين المللي را درپي داشته است اما هر بار در نيمه راه متوقف شده و اين «طلاي كثيف» همچنان فارغ از فوايد اقتصادي براي كشور به زير خاك مي رود.
پرده دوم:
نيروي انتظامي اگر فقط يكصد ميليون دلار تجهيزات پليسي و امنيتي داشته باشد قادر است ظرف مدت كمتر از يكسال دروازه هاي ورودي و خروجي قاچاق را بسته و اين هزينه را از طريق همين خدماتي كه در مسدودكردن راه هاي قاچاق مدنظر دارد تامين كند.
نيروي انتظامي به گفته فرماندهي آن در يكي از تجمعات ۲۴ تن از لباس شخصي ها را دستگير و تحويل مقامات قضايي داد، اينكه اكنون آن ها چه سرنوشتي دارند و يا بار ديگر اين فرصت را دارند كه به تجمعات حمله كنند كسي نمي داند.
در يكي از نواحي شهر تهران طرح ملي تفكيك زباله با مشاركت جدي مردم دنبال شده است و نتايج چشمگير و ارزشمندي از رهگذر اين مشاركت حاصل شده است اما سنگ اندازي عده اي از نهادها و سازمان ها و تشكل هاي غيرمسئول به گونه اي ماجرا را پيش برده كه اگر تقاضا و اصرارمردم بر ادامه طرح نباشد شايد مديريت پيگير اين طرح ملي از ادامه راه مايوس شده و اين طرح به سرنوشت بقيه طرح هاي معطل مانده  گره بخورد.
نتيجه:
آنچه شهر تهران و قلمرو پهناور ايران زمين را آزار مي دهد و شايد يكي از دلايل محكم و متقن و تاثير گذار در بروز برخي مشكلات شهري، اجتماعي و حتي امنيتي است، نبود همكاري بين بخشي ميان سازمان ها، نهادها و تشكيلاتي است كه هر كدام اگر در حوزه فعاليت خود كوتاهي كنند و يا از اجراي قانون سرباز زنند و در دامنه اختيارات خود به قانون پايبند نباشند و مهمتر اينكه تعلقات جناحي، خطي و منافع شخصي را به حوزه فعاليت هاي خود سرايت دهند مشكل جامعه همچنان به قوت خود باقي و آثار زيانبار آن بر تمام شقوق اجتماعي، سياسي و فرهنگي جامعه رسوخ خواهد كرد.
براي آنكه تاثيرات حوزه قانوني يك نهاد به نتيجه برسد نهادهايي كه اين تصميم را تا به انتها مي برند، مانند نهاد قبلي بايد پيگير ضوابط تعريف شده قانوني باشند در غير اين صورت فعاليت ها، تلاش ها و زحمات طاقت فرساي هر نهاد، سازمان و ارگان حتي با كاركرد ملي ،كشتي به خشكي راندن است.
عباس اسدي

آفتاب منتشر شد
بيست و دومين شماره ماهنامه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آفتاب منتشر شد.
در اين شماره مطالبي چون سال ۶۰، شورا؛ نهاد مدني يا حاكميت محلي، شوراهاي مردمي، استقرار مردمسالاري در جوامع ديني ، محافظه كاري آمريكايي، طرحي براي تحرك اصلاحات، انتخابات آزاد گام اول در راه اصلاحات، تأثير جهاني شدن بر توسعه ملي ايران، سروش و اصناف احياگري،سنت ، ملي گرايي، مدرنيسم و... به چاپ رسيده است. همچنين در اين شماره آفتاب گفت و گويي با محمد مجتهد شبستري با عنوان راه دشوار مردمسالاري انجام شده است.

اجتماعي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اجتماعي زنان
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اجتماعي زنان   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |