شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۸۰- Feb, 15, 2003

باشگاه هاي مشهور اروپا
000933.jpg
سلتيك گلاسكو ـ ۱
(اسكاتلند)
مشخصات
نام رسمي: The celtic football club
اسامي مستعار: زمردي ها، Boys (پسرها)، حلقه اي ها
تاسيس: ۱۸۸۸
آدرس باشگاه: Celtic park 95 kerrydale street GB- Glasgow G40 Re scotland
تلفن: ۴۴۱۴۱۵۵۶۲۶۱۱+
فكس: ۴۴۱۴۱۵۵۱۸۱۰۶+
000924.jpg

استاديوم: سلتيك پارك (۶۰ هزار نفر)
ركورد حضور تماشاگر: سلتيك ـ رنجرز (۱۹۳۸) ـ ۹۲ هزار نفر
ركورد حضور تماشاگر: در همپدن پارك: سلتيك ـ ليدزيونايتد (۱۹۶۰) ـ ۱۳۴ هزار نفر
رئيس باشگاه: بريان كوئين
سرمربي: مارتين او ـ نيل
لباس اصلي: پيراهن راه راه افقي سبز زمردي و سفيد، شلوارك سفيد با حاشيه سبز، جوراب سفيد
لباس دوم: پيراهن طلايي با سر آستين زمردي، شلوارك سرمه اي تيره، جوراب سرمه اي تيره
حامي مالي: nTI
اسطوره ها: كني دالگليش، پت بونر، تامي گمل
مهره طلايي: هنريك لارسن (سوئد)
متوسط سني تيم: ۲۶ سال
افتخارات داخلي:
ـ ۳۸ عنوان ليگ اسكاتلند
ـ ۳۱ جام حذفي
ـ ۱۲ جام ليگ
افتخارات اروپايي
ـ جام قهرماني باشگاه هاي اروپا (۶۶-۱۹۶۶)
ـ نايب قهرمان جام باشگاه ها (۶۰-۶۹)
تاريخچه
سلتيك همواره چيزي فراتر از يك باشگاه فوتبال و از وجهه اجتماعي ممتازي برخوردار بوده. يكي از دلايل اصلي اهميت اجتماعي سلتيك نحوه بنيانگذاري آن توسط برادران والفريد در دهه ۱۸۸۰ است. در واقع سنگ بناي باشگاه فوتبال سلتيك گلاسكو ششم نوامبر ۱۸۸۶ در دل كليساي كاتوليك گلاسكو «سنت مري» نهاده شد. هدف اصلي از اين كار به وجود آوردن ماوا و سر پناهي براي كوليان جنوب شرق گلاسكو بود كه عمدتا كاتوليك بودند. بدين گونه از همان روز نخست سلتيك گلاسكو به پايگاه اجتماعي كاتوليك ها در بريتانياي پروتستان تبديل شد. كاتوليك هايي كه عمدتا از جزيره ايرلند آمده بودند يا دست كم خود را «سلت» اصيل مي دانستند.
هنوز هم آخر هر هفته هزاران ايرلندي كاتوليك با شال و پيراهن زمردي خود را از طريق بنادر شمالي اين جزيره به گلاسكو مي رسانند تا از تيم و در حقيقت سمبل اجتماعي شان حمايت كنند. در چند ماه نخست پس از تاسيس باشگاه سلتيك هيچ اتفاق خاصي نيفتاد اما با ديداري كه در ۲۸ مه ۱۸۸۸ ميان سلتيك و رنجرز برگزار شد، زمردي ها رسما فعاليت خود را آغاز كردند. اهميت اين ديدار ـ كه امروزه يكي از جدي ترين دربي هاي دنياست ـ از آن رو بود كه رنجرز مهد فوتبال اسكاتلند و مهم تر از آن سمبل اكثريت پروتستان گلاسكو بود. اما تيم «كولي»ها در آن بازي ۵ بر ۲ رنجرز را شكست داد و اين نقطه آغازي بود بر رقابتي ۱۰۵ ساله ميان كاتوليك ها و پروتستان ها در زمين فوتبال. رقابتي سرشار از چشم و هم چشمي ها، حسادت ها و لحظه هاي به يادماندني آن چنان كه سلتيك و رنجرز را «همراهان قديمي» نام نهاده اند. در طول قرن بيستم اين دو تيم در زمره پرطرفدارترين باشگاه هاي دنيا محسوب مي شدند.
البته تفاوت عمده سلتيك با رنجرز همواره در اين بوده است كه هواداران متعصب سلتيك عمدتا از خارج گلاسكو و حتي اسكاتلند مي آيند، به طوري كه محبوبيت سلتيك در بين اكثريت كاتوليك جزيره ايرلند حتي از تيم ملي ايرلند ـ كه لباس هم رنگ سلتيك دارد ـ نيز بيشتر است. سلتيك از فصل ۸۹-۱۸۸۸ براي نخستين بار در ليگ اسكاتلند شركت كرد و سه سال بعد نخستين عنوان رسمي را با فتح جام حذفي به دست آورد. در سال ۱۸۹۲ زمردي ها به خانه امروزيشان سلتيك پارك كوچ كردند و همان فصل نخستين قهرماني ليگ اسكاتلند را جشن گرفتند. سپس در فاصله سال هاي ۱۰-۱۹۰۵ آنها شش قهرماني متوالي ليگ را به نام خود ثبت كردند كه شامل نخستين دوگانه ـ دابل ـ فوتبال اسكاتلند در سال ۱۹۰۶ بود. در فاصله سال هاي ۱۹۱۴ تا ۹۳۶ سلتيك هشت بار ديگر قهرمان اسكاتلند شد و بعد هواداران كاتوليك در فينال جام حذفي در همپدون پارك گلاسكو ـ استاديوم رنجرز و استاديوم ملي اسكاتلند ـ ركوردي بي نظير برپا كردند. اين مسابقه كه با پيروزي زمردي ها پايان يافت هزار و نفر تماشاگر داشت كه همچنان بالاترين ركورد حضور تماشاگر در اروپا محسوب مي شود. سال بعد سلتيك نخستين عرض اندام در مقابل تيم هاي بريتانيايي را در جام «نمايشگاه امپراتوري» تجربه كرد. آنها موفق شدند اورتون را در وقت اضافه شكست داده و قهرمان بريتانيا شوند. اما جايگزيني جيمي مك استي مربي بزرگي كه باني بسياري از افتخارات دهه هاي بيست و سي بود با كاپيتان سابق تيم جيمي مك گروري فاجعه بود چرا كه با اين تغيير دهه چهل خالي از هر عنوان و افتخاري سپري شد.


حاشيه ورزش
• ماريون جونز مربي اش را ترك مي كند

لس آنجلس تايمز خبر داد كه ماريون جونز تصميم گرفته است با چارلي فرانسيس كار نكند. اين مربي پيش از او با بن جانسون كار مي كرد. ماريون از همه طرف تحت فشار قرار داشت و به احتمال زياد مطلبي كه نشريه انگليسي زبان گاردين در مورد او به چاپ رسانده بود، باعث شد اين تصميم را اتخاذ كند. مسئولان نايك، شركتي كه اصلي ترين حامي مالي ماريون محسوب مي شود، در مصاحبه با اين نشريه اعلام كرده بودند: «اگر ماريون هر چه زودتر فرانسيس را كنار نگذارد، هم براي او و هم براي ما بسيار دير مي شود. » نايك با اين تهديد مي خواست تبليغاتي براي بازي هاي المپيك آتن به راه بيندازد و شايد هم مي خواست ۶۳۲ هزار يورويي را كه هر سال به حساب ماريون واريز مي كند قطع كند.
پس از انجام آزمايشات دوپينگ روي بن جانسون و مشخص شدن اينكه او در بازي هاي المپيك ۱۹۸۸ سئول، مواد نيروزا مصرف كرده، فرانسيس نيز به دادگاه احضار شد. پس از مشخص شدن همدستي او در اين ماجرا، فدراسيون دو و ميداني كانادا او را مادام العمر از انجام هرگونه فعاليتي در ارتباط با مربيگري دوندگان ملي منع كرد. از دو هفته پيش مطبوعات سروصداي زيادي به راه انداخته و ماريون را تحت فشار گذاشته بودند. تصميم اين دونده كه سه بار قهرمان المپيك شده، مسئولان فدراسيون را بسيار خوشحال كرد و آنها رسما اعلام كردند كه از اين تصميم نهايت رضايت را دارند. تيم مونتگمري، قهرمان دوي صد متر و نامزد ماريون هم يك روز پس از او اعلام كرد كه ديگر با فرانسيس كار نمي كند.• تاپ مولر همچنان مربي لوركوزن
در حالي كه شايعه بركناري كلائوس تاپ مولر سرمربي لوركوزن در آلمان روز به روز قوت مي گيرد، ژورناليست هاي ورزش ايران نيز بدشان نمي آيد بدان دامن بزنند. چون شايعاتي پيچيده است كه تاپ مولر در صورت اخراج از لوركوزن به ايران كوچ مي كند. شكست بايرلوركوزن مقابل بوخوم و با دو گل وحيد هاشميان نيز سبب شده بود مطبوعات ورزشي ايران با نياتي كاملا متفاوت از مطبوعات ورزشي آلمان خبرهايي راجع به بركناري قريب الوقوع اين مربي آلماني چاپ كنند. اما شبكه آلماني ARD بلافاصله پس از بازي به سراغ راينر كالموند رفت تا درباره صحت شايعه فوق پرس وجو كند و در كمال ناباوي كالموند با همان ظاهر بي خيالش اعلام كرد اين شايعه بي اساس است و تاپ مولر به پاس خدمات ارزنده اش در فصل گذشته همچنان مرد اول نيمكت باير خواهد ماند. البته كالموند خاطرنشان كرده بود انتقادات زيادي كه از تاپ مولر مي شوند در حقيقت به نفع خود او هستند و او بايد از منتقدانش سپاسگزار باشد. پس جميع مطبوعات محترم ورزش آگاه باشند كه فعلا محال تر از سفر خيالي تاپ مولر به ايران، اخراج او از لوركوزن است.


معمار فوتبال به سبك تركي
000930.jpg
ترك ها پس از فتح اعجاب آور پله سوم جام جهاني ۲۰۰۲ كره و ژاپن اعتبار ويژه اي در نزد افكار عمومي به دست آورده اند. اگر چه افراد زيادي در پيدايش فوتبال و پيشرفت آن در تركيه مثمرثمر بوده اند، اما بي شك تاثيرگذارترين اين افراد سنول گونش مربي تيم ملي تركيه است.
سنول گونش پس از جام جهاني داراي احترام و ارج و قرب فراواني از سوي فوتبال دوستان شد. گونش در بين نام هاي بزرگ اروپايي توانست عنوان بهترين مربي سال را در سايت رسمي يوفا به دست آورد. توفيق وي در هدايت تيم تركيه نيز باعث شد تا يكي از كانديداهاي بهترين تيم سال ترك ها باشند. كار به جايي رسيد كه در كنفرانس اخير يوفا در ورشوي لهستان از گونش نيز دعوت شود. مربي ترك ها در مقاله اي كه بعدا توسط يوفا منتشر كرد ايده ها و راهكارهايش را براي شكل دادن به تيم موفق تركيه در جام جهاني تشريح كرد. در آن موقع لقب وي يعني «تكنيسين» به كرات از سوي حاضران در كنفرانس استفاده مي شد.
گونش در سخنانش به اين جمله كليدي رسيد كه: «سال ۱۹۹۲ براي ما سال بسيار سرنوشت سازي بود. » مرد موفق نيمكت تركيه در ادامه تشريح كرد كه در سال ۹۲ بود كه شرايط براي جهش فوتبال تركيه مهيا شد. «در آن سال فدراسيون فوتبال تركيه از دولت مستقل شد و با رايزني هاي فراوان باب ورود بنگاه هاي اقتصادي را به فوتبال باز كرد و ما ناگهان با موجي از درخواست ها براي سرمايه گذاري روبه رو شديم. بايد از شبكه هاي تلويزيوني نيز قدرداني كنيم كه با پرداخت حق پخش بازي هاي ليگ خون تازه اي را در رگ هاي فوتبال تركيه جاري كردند و تاثير بسياري بر توسعه آن گذاشتند. بازيكنان جوان ما در آن سال مورد توجه ويژه اي قرار گرفتند. در فاصله سال هاي ۹۲ تا ۹۴ بود كه نخستين نشانه هاي ثبت اين رويكرد حرفه اي گرايانه نمايان شد و تيم هاي ملي زير ۱۶ سال و زير ۱۸ سال ما به مسابقات نهايي قهرماني اروپا راه يافتند. همان بازيكنان بودند كه پس از حدود هشت سال شگفتي بزرگي را در جام جهاني ۲۰۰۲ رقم زدند. »
گونش در قسمت ديگري از سخنانش به راه هاي برگزيده براي انجام مسابقات در جام جهاني اشاره كرد. «اگر ما نگاهي به گذشته بيندازيم، در مي يابيم كه فوتبال ما در دوره هاي متفاوت تحت تاثير مكاتب مختلف فوتبال قرار داشت. سبك يوگسلاو، مكتب آلماني، انگليسي، ايتاليايي و برخي ديگر از مكاتب مشهور فوتبال در ادوار مختلف در فوتبال تركيه نفوذ كردند. آنچه اتفاق افتاد اين بود كه ترك ها همواره نقاط مثبت هر سبكي را حفظ و سعي كردند آن را با خصوصيات ذاتي فوتبال تركيه درهم آميزند. »
گونش سپس به اشاعه كانون ها و دانشگاه هاي تصميم مربيان فوتبال اشاره كرد و طي كردن مدارج ترقي و تحصيلي را از جمله دلايل مهم پيشرفت ترك ها عنوان كرد.
حمله و حمله
مربي تيم ملي تركيه پياده كردن روش هاي تهاجمي توسط بازيكنان را از مهم ترين دلايل موفقيت در جام جهاني مي داند. «هدف و مقصود غايي ما خلق يك تيم سراسر تهاجمي و پرتحرك بود. اين تيمي بود كه دوست داشتيم آن را به جام جهاني ببريم. ما تنها دو بار شكست خورديم كه هر دو بار آن هم به قهرمان يعني برزيل بود. حتما تصديق مي كنيد كه تيم ما بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشت. » گونش باز هم به تعريف و تمجيد از تيم تحت هدايتش پرداخت و گفت: «ما تيم بسيار سريعي داشتيم، با ساق هايي سريع و ذهن هايي سريع. تنها چيزي كه ما را نسبت به تيم هاي مشهورتر عقب تر نگه مي داشت، كم تجربگي در سطح مسابقات جام جهاني بود. من بارها و بارها به بازيكنانم اين نكته را گوشزد كردم كه حتي با قرار گرفتن در شرايط شكست سبك بازي خود را تغيير ندهند. هر چند اين كار سختي بود اما در نهايت به انجام رسيد، ما ايده و مسير مشتركي خلق كرديم و هرگز از آن عدول نكرديم. من روحيه اي را در تيم ايجاد كردم كه بازيكنان برمبناي آن هيچ گاه از شكست احساس شرمساري نداشته باشند و تا آخرين لحظه براي موفقيت بجنگند، تا لحظه به صدا در آمدن سوت پايان. »
معلمان برتر
«رسانه ها و مطبوعات معمولا نمي توانند زحمات و تلاش ما را براي رسيدن به موفقيت، به طور كامل درك و منتشر كنند. ما در جام جهاني با رقباي مختلفي از سه قاره جهان روبه رو بوديم و به همين دليل اردوي آماده سازي تيم مان را بيرون از تركيه برقرار كرديم. ما در كنار شرايط آب و هوايي متفاوت روش هاي متفاوتي از بازي را نيز طراحي كرديم. هر چند پس از شروع مسابقات انتقادات زيادي به ما شد اما همچنان بازي با روش هاي متفاوت را ادامه داديم. اين را هم بايد گفت كه براي مردم ما كه هميشه تركيه را با يك شيوه مي ديدند، بازي هاي ما عجيب بود. اما تيم تركيه در جام جهاني ديدگاه هواداران را تغيير داد. تركيه برخلاف هميشه كه در هيأت يك بازنده به ميدان مي رفت، اين بار با پيروزي هاي جالب توجهي پيش رفت. من از اينكه تيم تركيه جزو تيم هاي پيشرفته فوتبال دنيا قرار گرفته به شدت احساس غرور مي كنم. در گذشته ما شاگردان كوشا و لايقي بوديم و حالا مي خواهيم معلمان خوبي باشيم. »


جشن تولد صد سالگي
يك قرن با بشيكتاش

000927.jpg
مسئولان هواداران و كادر فني بشيكتاش گام بلندي را براي قهرماني برداشته اند و تا پايان هفته نوزدهم همچنان بدون شكست مي تازند آن ها در هفته اخير فنر باغچه مغرور را نيز قرباني كردند
فوتبال تركيه چندي است كه پوسته سنتي خود را شكافته و به عنوان يكي از كشورهاي مطرح در اروپا به شمار مي رود. در واقع فوتبال هم در راستاي برنامه هاي پيوستن تركيه به اروپاي متحد با برنامه ريزي مدون و دقيقي پيش رفت و اتفاقا تأثير زيادي نيز بر اين قضيه گذاشت. ترك ها از اواخر دهه هشتاد ميلادي با جذب بازيكنان مطرح آلماني مثل هرالد شوماخر توانستند نظر محافل اروپايي را به خود جلب كنند، اين در حالي بود كه تا آن سال ها چيزي نزديك به هشتاد سال از پيدايش فوتبال در تركيه مي گذشت. به هر حال با اوج گرفتن چهار باشگاه مشهور تركيه يعني، گالاتاسراي، بشيكتاش، فنرباغچه و ترابزون اسپور ترك ها حتي در آوردگاه باشگاه هاي اروپايي نيز به نتايج فوق تصوري دست يافتند. اين تيم ها در سال هاي دهه نود به عنوان غول كش شناخته مي شدند و با نزديك شدن به شروع هزاره سوم حتي به قهرماني نيز دست يافتند. و حالا پس از به دست آوردن مقام شامخ سومي در جام جهاني ترك ها به شخصيت و اعتباري ويژه دست پيدا كرده اند. آنها فوتبال مدرن را با خصوصيات فرهنگي خاص خودشان درهم آميخته اند و همچنان در فكر تقويت فوتبالشان هستند.صدسالگي درخشان
اين روزها در تركيه دنيا به كام مسئولان تيم استانبولي يعني بشيكتاش است. آنها در حالي در انديشه برگزاري جشن صدسالگي افتتاح باشگاه هستند كه در جدول نيز با شرايط بسيار خوبي در صدر قرار گرفته اند. مسئولان، هواداران و كادر فني بشيكتاش گام بلندي را براي قهرماني برداشته اند و تا پايان هفته نوزدهم همچنان بدون شكست مي تازند.
براي بازيكنان بشيكتاش قهرماني بدون غلبه بر رقباي سرسخت همشهري امكان پذير نيست و به همين دليل است كه آنها در هفته اخير با يك گل تيم پرسروصدا و پرطمطراق فنر باغچه را نيز در ورزشگاه سودن ـ ورزشگاه اختصاصي فنرباغچه ـ شكست داده اند. عقاب هاي سياه ـ لقبي كه به تيم بشيكتاش اطلاق مي شود ـ آخر هفته غمباري را براي فنر باغچه رقم زدند و ديگر تيم ها را نيز به وحشت انداختند.
نتايج عالي بشيكتاش در اين فصل اميدواري زيادي را ايجاد كرده تا ضمن كسب قهرماني ليگ تركيه در جام هاي اروپايي نيز يك بار ديگر ترك ها اعتبار كسب كنند. اوج گيري بشيكتاش علاوه بر برنامه ريزي صحيح مسئولان باشگاه، به شدت تحت تأثير يك مربي اهل اروپاي شرقي است. ميرچيا لوچسكوي رومانيايي موفق شده تحولي عظيم در بشيكتاش ايجاد كند و نتيجه آن نيز بازگشت شكوه و جلال به ورزشگاه اينونو زمين اختصاصي اين باشگاه است. جالب است كه لوچسكو در فاصله زماني كوتاه تابستان گذشته تابه حال به چنين موقعيتي دست يافته است.
البته موفقيت هاي لوچسكو از جهت ديگر نيز حائز اهميت است. او تنها مربي خارجي ليگ تركيه است و با ارائه شيوه هاي تدافعي علاوه بر بردهاي متعالي خط دفاعي بسيار مستحكمي ساخته كه در طول ۱۹ بازي در ليگ تنها ۹ بار در برابر مهاجمان تسليم شده است.
000921.jpg

فلسفه پيروزي
«اين كليات نيستند كه نتيجه بازي را به پيروزي منتهي مي كنند بلكه جزئيات هستند. » اين جمله مشهور لوچسكو در تابستان گذشته بود، هنگامي كه چند روزي بيشتر از حضور او در استانبول نمي گذشت، لوچسكو به اين ترتيب نگرش خود را از فوتبال به نمايش گذاشت و به همين دليل بود كه اظهارنظر ديگري نيز با مضموني مشابه از وي شنيده شد. «دوران بازيكناني كه به تنهايي نتيجه مسابقه را مشخص كنند و با بازي استثنايي همه چيز را تغيير دهند رو به پايان است. اگر هم چنين بازيكناني پيدا شوند مربيان آنها را با شرايط كل تيم هماهنگ خواهند ساخت. » لوچسكو با همين ديدگاه موفق شد تيمي خلق كند كه شديدا داراي روح جمعي است و بازيكنان فداكارانه بازي مي كنند.

شيوه دفاعي
در قلب خط دفاعي تيم بشيكتاش دو نفر تعيين كننده هستند. رونالدو گيارو و آنتونيو كارلوس زاگو به عنوان مهره هاي اصلي، نقش موثري در كسب امتيازات لازم داشته اند. لوچسكو با محكم كردن كمربند دفاعي نشان داده كه چندان به فكر پيروزي هاي پرگل نيست و عملا اين مسئله را نيز ثابت كرده است. در كارنامه بشيكتاش پيروزي هاي پرشماري هستند كه تنها با يك گل به دست آمده اند. از سوي ديگر در خط حمله آن چنان كه بايد بازيكنان برجسته اي به چشم نمي خورند. لوچسكو در خط حمله يك بازيكن رومانيايي را به صورت قرضي به خدمت گرفته است. دانيل پانچو در ۲۳ بازي تنها هشت گل به ثمر رسانده كه آمار خوبي به شمار نمي رود. اما در تركيب قرار گرفتن او نشان دهنده اين است كه اين تعداد گل براي لوچسكو كافي بوده است. البته مرد رومانيايي همچنان با تكيه بر بازيكنان ترك پيش مي رود. او نگاه ويژه اي به ايلهان مانسينر و احمد دورسون داشته و عملا با استفاده مكرر از اين دو بازيكن بسيار پرطرفدار توانسته اقبال عمومي را نيز با خود همراه كند.
در خط مياني نيز سرگن يالچين توانسته فصل پرفروغي را تاكنون پشت سر گذارد و پاس هاي طلايي و بازي سازي او موقعيت هاي زيادي را براي مهاجمان به وجود آورده است. اگرچه يالچين با گذر از ۳۰ سالگي كمي پير به نظر مي آيد، اما با به ثمر رساندن ۶ گل در مسابقات ليگ عملا به يكي از بهترين گلزنان بشيكتاش نيز بدل شده. بازي هاي فوق العاده او در جام يوفا نيز از دلايل رسيدن به مرحله چهارم ترك ها بوده است.

ايمان و اعتماد
به طور قطع بايد كليد معماي موفقيت هاي بشيكتاش را در يك جمله جست وجو كرد. «درست زماني كه بازي شروع مي شود، كار مربي پايان يافته. » اين جمله لوچسكو نشان دهنده اعتماد و اعتقاد او به بازيكنانش است. لوچسكو در اين مورد مي گويد: «پس از شروع بازي است كه بازيكنان بايد نتايج تمرينات و آموخته هاي شان را به نمايش بگذارند. كافي است كه مربي به بازيكنان فرصت دهد تا از هوش و ذكات و البته توانايي هاي شان استفاده كنند و در طول يك هفته تمرين راه هاي مقابله با حريف را بيابند. بازيكنان يك هفته براي جمع آوري اطلاعات لازم فرصت دارند. »

حركت بحث برانگيز
در شرايط فعلي بشيكتاش توانسته ۵ امتياز از رقيب اصلي يعني گالاتاسراي پيش بيفتد و حتي با تيم بعدي يعني فنرباغچه نيز نزديك ده امتياز فاصله دارد. اين فاصله اگرچه آنقدر زياد نيست كه باعث ايجاد حاشيه امنيت شود، اما در عين حال مي تواند باعث شود تا بازيكنان بشيكتاش با خيال راحت تري به فكر بازي هاي يوفا باشند. بشيكتاش با توجه به نتايج نسبتا خوب در جام يوفا در انديشه تكرار قهرماني در جام يوفا براي ترك هاست. بشيكتاش در آستانه عبور از مرز صدسالگي به شدت به يك نقطه اوج نيازمند است تا خاطره اي خوش از اين جشن باشكوه باقي بماند. خاطره اي كه پس از به دست آوردن مقام سومي در جام جهاني مي تواند تأثير مضاعفي بر فوتبال تركي داشته باشد.
منبع: يوفا

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
سينما
علم
فرهنگ
موسيقي
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |
|  موسيقي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |