يكشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۷- Feb.23,2003
شهرداري از نامزدهاي انتخابات شورا خواست صرفه جو باشند
هزينه پاكسازي هر انتخابات در تهران حداقل بيست ميليارد ريال است
001750.jpg
گروه شهري: مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در يك نشست خبري نحوه ساماندهي تبليغات دومين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران را تشريح كرد.
مجتبي توسلي گفت: متاسفانه براساس تجارب حاصله از انتخابات سالهاي گذشته بعد از هر انتخاباتي شاهد حجم وسيع آسيبهاي وارده به اموال عمومي و خصوصي و تاسيسات شهري هستيم،به همين منظور در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ستادهاي منطقه اي تشكيل شده كه اقدام به كنترل آگهي هاي انتخاباتي به لحاظ نصب در اماكن و محل هاي مجاز و جلوگيري از خسارات از طريق امحاء آگهي هاي غيرمجاز مي كند.
توسلي توضيح داد: البته برخورد با متخلفين كار شهرداري تهران نيست بلكه با تهيه گزارشهاي مصور از تخلفات تبليغات نامزدهاي انفرادي و احزاب و گروه ها و انتقال آن به وزارت كشور، فرمانداري تهران نسبت به رعايت حقوق شهروندان و برخورد قانوني با متخلفين اقدام مي شود.
وي همچنين اعلام كرد: جرايمي كه طبق قانون از متخلفين تبليغات انتخاباتي اخذ شود به خزانه دولت واريز مي گردد و در اين باره از مسئولين امر درخواست مي شود محل واريز هزينه جرايم تبليغات انتخاباتي را واقعي كرده و به حساب شهرداري تهران انتقال دهند.
توسلي در اين زمينه به رقم ۲ ميليارد توماني هزينه پاكسازي آگهي هاي تبليغاتي نامزدها در انتخابات قبلي از سطح شهر اشاره كرد و از ستادهاي انتخاباتي احزاب و گروه ها و همچنين نامزدهاي انفرادي درخواست كرد صرفا در محلهاي مجاز اقدام به تبليغ كنند و از تحميل هزينه گزاف بر دوش مردم و شهرداري جهت پاكسازي اقلام تبليغاتي جدا خودداري كنند.
وي پرهزينه ترين تخلفات و تبليغات را چسباندن غيرمجاز پوستر بر روي ديوارهاي شهر اعلام كرد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران همچنين از افزايش محدوده تبليغاتي انتخابات امسال نسبت به سالهاي قبل خبر داد و گفت: مجموعه سطوح فراهم شده براي انجام تبليغات رايگان ۴۵ هزار مترمربع است كه به اين ترتيب كليه معابر و تقاطع هاي شهر با اين ميزان تحت پوشش قرار مي گيرد و البته اين سطح جداي از مجوزهاي اختصاصي به نامزدهاي احزاب و گروههاست.وي گفت: امسال براساس تقاضاهاي ارائه شده به سازمان زيباسازي از سوي ۱۰ حزب و گروه و ۴۳ نامزد منفرد انتخابات سهميه احزاب و گروه ها حدود ۵۰۰ عدد پلاكارد و ۳۰۰ عدد برزنت و براي نامزدهاي انفرادي ۵ عدد برزنت و ۱۰۰ عدد پلاكارد در نظر گرفته شده است.

خط مترو تا مهرشهر امتداد مي يابد
001755.jpg
كار اجرايي  ادامه  خط متروي  تهران - كرج  از ايستگاه  ميدان  شهيد سلطاني كرج  تا مهرشهر آغاز شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر كرج  شهردار اين  شهرستان  دراين  باره  گفت: ادامه  خط متروي  تهران  -كرج  ۵/ ۱۱ كيلومتر طول  و ۳ ايستگاه  خواهد داشت كه  با اختصاص  ۱۳۰ ميليارد ريال  از محل  اعتبارات  تبصره  ۴۰ بودجه پارسال  به  شهرداري  كرج  كار اجرايي  آن  آغاز شده  است .
سريزدي  افزود: براي  تملك  املاكي  كه  بايد براي  ادامه  راه  متروخريداري  شود نيز ۵۰ ميليارد ريال  از محل  اعتبارات  شهرداري  كرج  اختصاص يافته  است .
وي  افزود: متروي  تهران - كرج  بين  ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر را روزانه  جابجا مي كند و با ادامه  خط مترو و افزايش  ۳ ايستگاه  به  ايستگاههاي  كنوني ، جابجايي  ۸۵ هزار مسافر در اين  مسير امكان پذير خواهد شد.
سريزدي  زمان  پايان  اين  طرح  را اسفند ماه  سال  آينده  اعلام  كرد.

بخشي از هزينه جمع آوري زباله از شهروندان دريافت مي شود
سرپرست  سازمان  بازيافت  وتبديل  مواد شهرداري تهران  گفت  براساس  موافقت شوراي  اسلامي شهر تهران  و پيش  بيني  در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۲ شهرداري قرار است  بعد از بررسي  كارشناسي  در قسمتهايي  از شهر بخشي  از هزينه جمع آوري  زباله  از شهروندان  دريافت  شود.
حميدالدين  ملازهي  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با بيان  اينكه شهرداري  تهران  تاكنون  هزينه اي  از شهروندان  براي  جمع آوري  زباله  دريافت نكرده  است  افزود: جمع آوري  و انتقال  زباله  براي  شهرداري  هزينه بر است و اين  در حاليست  كه  براي  تأمين  اين  هزينه  مبلغي  به  شهرداري  پرداخت نمي شود. وي  گفت  موضوع  ميزان  هزينه  دريافتي  از شهروندان  و منطقه  آن در مرحله كارشناسي  است.وي  افزود كوچكترين  فعاليت  جمع آوري  و انتقال  زباله  براي  شهرداري هزينه  دارد و چنانچه  اين  فعاليت  از طرف  ارگانها و شهروندان  حمايت نشود اين  سازمان  در آينده  با مشكل  مواجه  خواهد شد.

زمينه پيوند قلب در كشور وجود دارد
معاون سلامت وزارت بهداشت، ايران را از كشورهاي پيشرفته پيوند اعضا در جهان دانست و تصريح كرد: زمينه هاي مختلف پيوند قلب، كليه، چشم و كبد در كشور وجود دارد.
اكبري گفت: نود و پنج درصد پيوندها در كشور از افراد زنده و فقط ۵ درصد پيوندها از جسد و مرگهاي مغزي انجام مي شود و هم اكنون در ۵ دانشگاه فعاليت براي بهره گيري از جسد شروع شده است.
اكبري پيوند را مناسبترين راه نجات افراد نارسا دانست و تصريح كرد: پيوند كليه در بيماران كليوي با روش هاي دياليز كه معمول است قابل مقايسه نيست زيرا پيوند كيفيت زندگي را تا معادل انسان سالم ارتقا مي دهد و با كيفيت زندگي دياليزي بسيار متفاوت است .
همچنين ميزان هزينه در پيوند بسيار كمتر از درمان دياليز است چون درمان در دياليز مستمر و پر هزينه است.

در بيانيه پاياني سمينار ساخت و ساز در پايتخت اعلام شد
درخواست كارشناسان براي راه اندازي دوباره شوراي گسترش شهر تهران
با هدف نظارت بر توسعه موزون شهر تهران، جمعي از متخصصان و صاحبنظران امور ساخت و ساز در كشور، در بيانيه پاياني اولين سمينار ساخت و ساز در پايتخت، خواستار فعال شدن «شوراي گسترش شهر تهران» شدند.
به گزارش روابط عمومي اين سمينار در بخشي از بيانيه فوق الذكرآمده است : با گذشت حدود چهار دهه از شكل گيري مباحث شهرسازي و توسعه شهري در ايران، برداشت و به كارگيري نادرست اصول، معيارها، شاخص ها و ابزار توسعه شهري منجربه مسائل پيچيده فضايي - كالبدي شده، براي حل اين مشكل ضروري است، شوراي گسترش شهر تهران به رياست رئيس جمهوري تشكيل شود.
اين بيانيه با اشاره به اين كه پديده فروش تراكم كه در ايران طي سال هاي اخير، عمدتا با انگيزه اقتصادي و بدون ارزيابي آثار كالبدي، زيست محيطي، اجتماعي و فرهنگي ظهور پيدا كرده است، با اصول و معيارهاي شهرسازي سازگاري ندارد، مي افزايد: ضروري است، در تعيين تراكم ساختماني، مجموعه اي از اين عوامل مورد توجه قرار گيرد.
نويسندگان اين بيانيه با تأكيد بر اين كه يكي از راهكارهاي مؤثر به منظور بهبود محيط زيست شهري، تثبيت جمعيت است، خواستار تمركززدايي و هدايت فعاليت ها به ساير مناطق مستعد شدند.
در بخش ديگري از اين بيانيه با اشاره به اين كه مديريت بحران، اقدامي تابع برنامه ريزي بحران است، آمده است: مديريت بحران نبايد به وظيفه اختصاصي يك دستگاه تبديل شود، بلكه بايد با طراحي راهبردي، با فعاليت هاي تمام دستگاه هاي مرتبط با برنامه ريزي، هماهنگ شود.
اين بيانيه تصريح مي كند: براي ارتقاي كيفيت ساخت و ساز، آموزش مهندسان، دست اندركاران ساخت و ساز، تبيين استانداردهاي مهارت فني، كنترل كيفيت طراحي و ساخت و ساز و نيز استفاده از مجريان ذيصلاح در اجراي طرح ها ضروري است.

فرماندار شميرانات:
تهران نيازمند پليس ساختمان است
رئيس دادگستري لواسان و رودبار قصران: ساخت و ساز غيرمجاز صرفا يك تخلف است و جرم نيست
ايرنا: فرماندار شميرانات  بر اجراي  احكام  تخريب  ساخت  وسازهاي  غيرمجاز نيروهاي مسلح  دراين  منطقه  تأكيد كرد.
زهره  عالي پور ديروز درهفتمين  جلسه  ستادساماندهي  ساخت  وساز همچنين خواستار تسريع  در تعيين  تكليف  دستورهاي  موقت  جلوگيري  از اجراي  احكام كميسيونهاي  ۱۰۰ و ۹۹ قانون  شهرداريها ازسوي  ديوان  عدالت  اداري  شد. وي  بااشاره  به اينكه  جلوگيري  از ساخت  وسازهاي  غيرمجاز درمنطقه  شميرانات توسط يك  دستگاه  امكانپذير نيست ، گفت : تمام  دستگاه هاي  مسئول  كه  به  نحوي درگير مشكلات  ناشي  از گسترش ساخت  وسازهاي  غيرمجاز هستند، بايد در اين  امركمك  كنند.
عالي پور افزود:براي  كنترل  ساخت  وسازهاي  غيرمجاز بايد از پليس  ساختماني مجرب  استفاده  شود تا برخوردهاي  جدي  با متخلفان  ساختماني  صورت  گيرد.
معاون  برنامه ريزي  فرمانداري  شميرانات  نيز دراين  جلسه  يكي  از علل  ايجادمشكلات  جدي  در برخورد با تخلفهاي  ساختماني  در منطقه  را غيبت  پليس  ساختماني دانست  و خواستار فعال  شدن  واحد اجرائيات  در شهرداريهاي  لواسان  و رودبارقصران  شد.
همچنين  رئيس  دادگستري  لواسان  و رودبارقصران  برقراري  گلوگاه هاي  بازرسي مصالح  ساختماني  را كه  قرار بود به  منظور كنترل  ساخت  وسازهاي  غيرمجاز درمنطقه  صورت  گيرد، خلاف  قانون  دانست . حجت الاسلام  رحيم  باقري  گفت : ساخت  وساز غيرمجاز صرفا يك  تخلف  است  و جرم نيست  و به  همين  خاطر برخورد با متخلفان  بايد در چارچوب  قوانين  صورت  گيرد.

پرسه در محلات
ديباجي جنوبي
پنج شنبه و جمعه همين هفته توسط مهد بچه هاي بهشت، بازارچه خيريه در محله ديباجي، خيابان كامور، خيابان عرفاني برگزار مي شود.
در اين بازارچه كه منافع آن صرف امور خيريه مي شود، غرفه هاي متنوع هنري و فرهنگي برپا خواهد بود.

حمايت شهرداري تهران از برپايي پارك هاي فن آوري اطلاعات
گروه شهري: به موجب حكمي از سوي سرپرست شهرداري تهران، غلامرضا ثاني نژاد، معاون توسعه مديريت شهري شهرداري تهران، به عنوان عضو شوراي هدايت پروژه تأسيس پارك هاي فن آوري اطلاعات منصوب شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در اين حكم آمده است: «به منظور اجراي بند «ج» تفاهم نامه بين شهرداري تهران و وزارت پست و تلگراف و تلفن در ارتباط با ايجاد پارك هاي فن آوري اطلاعات، به موجب اين حكم به عنوان عضو شوراي هدايت پروژه مذكور تعيين مي شويد تا در چارچوب تفاهم نامه مذكور و با هماهنگي وزارت پست و تلگراف و تلفن و همدلي ساير اعضا در جهت تحقق اهداف پيش بيني شده اقدام فرماييد.»
در اين حكم، مهندس مقيمي همچنين بر همكاري شايسته معاونت ها وشركت هاي وابسته به شهرداري تهران با مسئولان در پيگيري و تحقق هدف هاي پيش بيني شده در پروژه پارك هاي فن آوري اطلاعات تأكيد ورزيدند.

شهرنگار
راه دور نرويم
اين روزها كه تبليغات نامزدهاي شورا در و ديوار شهر را پوشانده است، به طور قطع دغدغه بسياري از شهروندان اين است كه كداميك از نامزدها در شعارهاي خود صادق تر است و به تبع براي انتخاب شايسته تر. بر مبناي آنچه كه ديروز رئيس سازمان زيباسازي شهرداري تهران درباره حجم تخلف هاي تبليغاتي و هزينه اي كه پاكسازي هر انتخابات روي دست شهروندان مي گذارد، (و خبر آن امروز در همين صفحه چاپ شده است) پيداكردن معياري در اين باره خيلي هم سخت نيست. بايد ديد از ميان اين خيل نامزدهايي كه مدعي هستند مي خواهند شهري پاك و سالم براي شهروندان درست كنند، كداميك در عمل به شعار خود پايبند هستند. راه دور نرويم. به همين در و ديوار شهر نگاه كنيم معلوم است چه كسي واقعا دغدغه شهر و شهروندان آن را دارد. گروه شهري

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |