سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۹ - Feb.25,2003
گزارش امروز ناظر جديد ساخت و ساز در پايتخت
پليس ساختمان در منطقه ۱۸ آغاز به كار كرد
002165.jpg
گروه شهري: براي نخستين بار در تهران، پليس ساختماني در منطقه ۱۸ شهرداري آغاز به كار كرد.
مهندس جابر نصيري معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۱۸ با بيان اين مطلب اظهار داشت: تشكيل پليس ساختمان در راستاي اجراي توصيه سرپرست شهرداري تهران و به منظور افزايش ضريب استحكام و عمر مفيد ساختمانها براي جلوگيري از هدر رفت مصالح ساختماني به عنوان ثروت ملي و كاهش مخاطرات جاني ساكنين صورت گرفته است.
وي درخصوص ويژگيهاي اجراي طرح پليس ساختمان در اين منطقه با بيان اينكه براساس اين طرح از ابتدا تا انتهاي كار ساختمان سازي بر كار سازندگان مسكن نظارت كامل شده و مشاور فني و اجرايي به مالكين ارائه خواهد شد، افزود: نظارت بر كيفيت ساختمانها توسط مهندسين ناظر و براساس آئين نامه ۲۸۰۰ شوراي عالي شهرسازي و بند ۷ ماده ۱۰۰ انجام مي شود بدين صورت كه يك مهندس سازه و يك مهندس معمار با تجربه بر كليه مراحل ساخت نظارت نموده و در نظر است در آينده نزديك اكيپ فوق با افزودن يك مهندس تاسيسات برق و مكانيك نيز تقويت گردد.
به گفته نصيري با توجه به ارزشيابي هاي انجام شده در مراحل مختلف ساخت، در نهايت ساختمانها داراي شناسنامه فني و كيفي خواهند شد.
وي اضافه كرد: با استفاده از گزارش نهايي از ساختمانها، عملكرد مهندسين ناظر فعال در شهرداري نيز در قالب اجراي طرح پليس ساختمان و با هماهنگي اداره كل شهرسازي و معماري و يا امور مهندسين ناظر مركز قابل ارزيابي خواهد بود.
در همين زمينه يك استاد دانشگاه به خبرنگار ما گفت: براساس آئين نامه ۲۸۰۰ زلزله، رعايت نكات و مسايل فني سازه ها الزامي است و از سويي طبق بند هفت ماده ۱۰۰ شهرداري، شهرداري محق است مهندس ناظري را كه مطابق مقررات به وظايف خود عمل نكرده و گزارش غيرواقع ارائه داده را به شوراي انتظامي نظام مهندسي استان معرفي كرده تا با فرد خاطي وفق مقررات برخورد شود. وي افزود: واقعيت اين است كه برخي مهندسين ناظر به طور دقيق به وظايف خود عمل نمي كنند از اين رو شاهد غيرايمن و غيرفني بودن و بروز تخلفات در درصدي از ساختمانها هستيم، لذا پليس ساختمان با توجه به تركيب اعضاي آن مي تواند زمينه ارتقاء ايمني  بناها را موجب شود و از سويي به عنوان مشاور صاحبان املاك مي توانند از منابع فني آنان دفاع كنند.
اين استاد دانشگاه افزود: فعاليت پليس ساختمان به عنوان موازي كاري و افزايش رفتارهاي اداري محسوب نمي شود، بلكه موجب خواهد شد به دليل جلوگيري از بروز تخلفات احتمالي در مرحله ساخت و ساز، به شدت از حجم پرونده هاي تخلفات در حوزه معاونت هاي شهرسازي و كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري كاسته شود.
همچنين مهندس غلامحسين پردلي معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اين باره گفت: مقوله اي به نام پليس ساختمان در سالهاي قبل از انقلاب وجود داشت كه در سالهاي بعد با تغيير نام به عنوان بازرسي فني فعاليت كرد.وي گفت: به رغم اينكه مهندسين ناظر در تمامي مراحل ساخت و سازها حضور دارند و بايد داشته باشند، حدود ۵۰ درصد از عمليات ساخت و سازهاي ساختماني با تخلفات كوچك و بزرگ همراهست، از اين رو پيش بيني مي شود، پليس ساختمان بتواند با ايفاي نقش نظارتي، ميزان تخلفات ساختماني را كاهش دهد.

شهر نگار
برآورد غمبار
برآورد مؤسسه معتبر «مرسر» آنقدر گويا هست كه نيازي به توضيح افزون تر نداشته باشد. برآوردي كه ظاهرا سازمان هاي مسئول در ايران چندان
علاقه اي به انتشار آن نداشته اند، زيرا براساس اطلاعات دريافتي اين برآورد از ماه ها پيش در اختيار شماري از نهادهاي مسئول ايراني قرار داشته است. احتمالا انتشار اين برآورد موجب برآشفتن سازمان حفاظت محيط زيست خواهد شد كه جاي
شگفتي دارد.
حتما مسئولان اين سازمان نه تنها اذعان، بلكه تاكيد هم دارند كه اجراي فقط يك بند از بندهاي متعدد و طولاني شرح خدمات پروژه حفاظت از محيط زيست كشور به عهده آنهاست و بسيارند سازمان هاي ديگري كه مسئوليت آنها براي حفظ و ارتقاء پايداري محيطي اگر نه بيشتر از سازمان حفاظت محيط زيست، دست كم اين است كه كمتر از آن نيست.
رتبه تهران نيز البته اسفناكي هاي خاص خود را دارد. خواه ناخواه پايتخت يك كشور نمايه تمدن آن به شمار مي رود و دريغ است كه مدنيت ايراني را در سيماي شهري تا بدين حد آشفته و آلوده جستجو كنند.
قرارداشتن در صدر كشورهاي دچار ناپايداري محيطي، مي تواند حتي غمناك تر از بودن در فهرست سرزمين هاي فقير و گرسنه باشد. زيرا با بسياري تمهيدات اقتصادي و فرهنگي مي توان براي برون رفت از فقر و گرسنگي راهي جست، اما چه بسا كه پيامدهاي ناپايداري محيطي آنچنان برگشت ناپذير باشد كه گستره هاي وسيعي از زمين را براي هميشه از حيات تهي كند. آنچنانكه مي خوانيم در همسايگي پايتخت طي كمتر از دو دهه ۱۸۰ هزار هكتار به مساحت بيابان هاي كشور افزوده شده است.
بيرق ستيز برنداريم در جدال با آنچه كه« مرسر»
گفته است .فرصت تامل را در اين باره به همه بدهيم.
ناصر كرمي

گزارش يك سازمان بين المللي از شاخص هاي پايداري زيست محيطي در جهان:
زوريخ اول ، تهران از آخر يازدهم
گروه شهري:  براساس گزارش يك سازمان جهاني كشور ايران از نظر پايداري زيست محيطي با قرار گرفتن در انتهاي جداول جهاني رتبه يكصد و چهارم را به خود اختصاص داده است.
اين گزارش مي افزايد آخرين برآوردهاي انجام شده توسط دانشگاه كلمبيا و مؤسسه علمي پژوهشي مرسر در لندن از شرايط كاهنده زيست محيطي در ايران و پايين بودن كيفيت زندگي در پايتخت حكايت مي كند.
طبق آمارهاي موجود، با توجه به شاخص هاي پايداري محيط زيست، ايران رتبه يكصدوچهارم جهان را به دست آورده است و شهر تهران نيز از نظر كيفيت پايين زندگي و آلودگي بالاي زيست محيطي به عنوان يازدهمين شهر جهان انتخاب شده است. رتبه ايران در اين برآورد پايين تر از كشورهايي همچون بنگلادش، آنگولا و قرقيزستان و در كنار كشور بوركينافاسو ارزيابي شده است.
بر اساس اين گزارش، زوريخ، وين وو نكوور با كيفيت ترين و پاكيزه ترين شهر هاي دنيا و كشورهاي فنلاند، نروژ و كانادا نيز از نظر شاخص هاي پايداري محيط زيست در صدر جدول قرار گرفته اند.
كشور انگلستان نيز از نظر شاخص هاي پايداري محيط زيست شانزدهمين كشور دنيا و پايتخت آن نيز در جايگاه چهل و يكم جداول جهاني قراردارد در حالي كه تهران با ۸۷ پله اختلاف در جايگاه يكصد و نوزدهم قرار گرفته است.
پيش از اين مديرعامل سازمان بازيافت و خدمات موتوري شهرداري تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «شهر تهران از لندن تميزتر است.»
استان تهران به تدريج بيابان مي شود
يك گزارش ديگر حاكي است ۱۸۰ هزار هكتار از اراضي مرتعي استان تهران در دو دهه اخير به اراضي بياباني تبديل شده است.
برمبناي اين گزارش به رغم برنامه هاي تثبيت شن و بيابان زدايي در استان تهران در سال هاي اخير حدود ۱۴ درصد از اراضي مرتعي به دليل بهره برداري هاي بي رويه با تبديل شدن به مراتع درجه ۴ به بيابان و كوير و در مواردي حتي به شنزار تبديل شده است.
در حال حاضر از مجموع يك ميليون و۲۸۵ هزار هكتار اراضي مرتعي استان تنها ۱۰ درصد از مراتع از كيفيت مرغوب برخوردارند و حدود ۱۵ درصد مراتع متوسط و ۷۵ درصد مابقي در زمره مراتع فقير و خيلي فقير قرار دارند.

كوچه خبر
جعبه ميوه
هر ماه چند درخت براي تأمين جعبه ميوه تهراني ها قطع مي شود؟
طبق آمار منتشره از مركز رايانه سازمان ميادين ميوه و تره بار از ابتداي مهر تاكنون نزديك به ۸ ميليون جعبه خالي از ميادين هشتگانه سازمان جمع آوري شده است.
به گزارش تهرانشهر با فرض اينكه هر ده جعبه از قطع يك درخت ساخته شده باشد براي ساخت اين تعداد جعبه ۸۰۰ هزار اصله درخت از بين رفته است. با توجه به اين كه اين آمار تنها مربوط به سازمان ميادين است كه بخشي از عرضه ميوه در تهران را بر عهده  دارد، تعداد درخت از بين رفته چند برابر آمار فوق خواهد بود.

شهرداري نخواهد گذاشت جمعيت شهر بدون ضابطه افزايش يابد
گروه شهري:  سـرپرست  شهرداري  تهران ، حل  مشكلات  پايتخت ، توسعه  محيط شهري  و افزايش  سرانه هاي  خدماتي  درتهران  را نيازمند عزم  ملي  وحمايت  دولت  و مردم  از شهرداري دانست .
محمدحسين  مقيمي ديروز به ايرنا  گفت: در كشورهاي  توسعه يافته  محيط زندگي  شهروندان  ازاهميت  ويژه اي  برخوردار است ، در حاليكه  ما نسبت  به  اين  موضوع  توجه  كافي  نداشته ايم . وي  اظهار داشت : شهرداري  تهران  مصمم  به  دفاع  از حقوق  مردم  است  و نخواهد گذاشت  تا جمعيت  شهر خارج  از ضوابط افزايش  يابد. به  گفته  وي ، بدون  ترديد هيچ  يك  از مراكز و نهادهاي  دست  اندر كار در برنامه ريزي  و اداره  شهر تهران  به  تنهايي  و مستقل  از ساير موسسات  و سازمان ها قادر به  حل  مشكلات  اين  شهر نخواهند بود.
سرپرست  شهرداري  تهران ، گفت : براي  بهبود وضعيت  شهر تهران  و رفع  معضلات  آن بايد تحولي  در ساختار و اداره  شهر تهران  انجام  گيرد.

تهراني ها گمشده خود را از پست «يافته» بخواهند
گروه شهري: شركت  پست  جمهوري  اسلامي  ايران  اعلام  كرد از ابتداي  ايجاد سرويس  پست يافته  تا پايان  دي  بيش  از ۲۰۰ هزار سند و مدرك  دراين  سرويس  ساماندهي شده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از اين  تعداد ۲۰ هزار سند به  صاحبان  آن  تحويل  شده  و حدود ۱۸۰ هزار مدرك  و سند گم  شده  نيز به  علت  مراجعه نكردن  صاحبان  آنها به  سازمانهاي  مربوط ارسال  شده  است . اطلاعات  اسناد يافت  شده  علاوه  بر قرارگرفتن  در پايگاه  اينترنتي  شركت پست  در روزهاي  پنجشنبه  از طريق  روزنامه همشهري  به  اطلاع  مردم  مي  رسد. مردم  مي  توانند با مراجعه  به  دفاتر پستي    و پرداخت  ۵هزار ريال  هزينه  پست  پيشتاز، درخواست  كنند تا مدارك  يافت  شده  به  نشاني  آنها ارسال  شود.

بودجه  شهرداري كاهش ندارد، رشد معقول دارد
گروه شهري: تصويب بودجه سال جاري شهرداري تهران يكي از عملكردهاي مثبت شوراي شهر به شمار مي آيد.
سيدمناف هاشمي- مديركل برنامه و بودجه سازمان شهرداريهاي كشور با ارسال نمابري به روزنامه همشهري ضمن اعلام مطلب فوق، تصريح كرد: با توجه به رشد ۳۱ درصد بودجه شهرداري تهران در ۵ سال گذشته، بودجه ۱۳۰۰ ميليارد توماني را براي تصويب به شوراي شهر پيشنهاد نمود كه حدود ۲۰۰ درصد رشد را نشان مي دهد و شوراي شهر با كاهش بودجه پيشنهادي شهرداري تهران، آن را اصلاح و رقم واقعي را با رشد معقول به تصويب رساند.

شركت مخابرات: تلفن همراه قسطي نخريد
گروه شهري: شركت مخابرات ايران اعلام كرد با توجه به مشكلات و تبعات زيانبار خريد غيرقطعي تلفن همراه هموطنان سيم كارتهاي خود را تنها از طريق مراكز و دفاتر خدمات تلفن همراه و به صورت قطعي خريد و فروش كنند.
در اطلاعيه شركت مخابرات به چگونگي بروز «تبعات زيانبار» اشاره نشده است، اما ماجرا اين است كه شما يك تلفن قسطي مي خريد، اما از نظر حقوقي حتي بعد از پرداخت قسط آخر هم همچنان تلفن متعلق به فروشنده اوليه است و همچنانكه بارها اتفاق افتاده و صدها پرونده مرتبط در دادگستري تهران دارد، ممكن است فروشنده از واگذاري قطعي خط تلفن خودداري كند. در اين باره خبرنگار گروه شهري گزارشي تهيه كرده است كه فردا در همين صفحه مي خوانيد.

ايجاد يكصد جايگاه نوروزي براي عرضه محصولات كشاورزي در تهران
002160.jpg
گروه شهري: به بهترين غرفه داران سازمان ميادين ميوه و تره بار جايگاه نوروزي عرضه ميوه و محصولات كشاورزي واگذار مي شود.
مهندس احمدي معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري تهران صبح ديروزدر جلسه كميسيون تنظيم بازار استان با اعلام اين خبر افزود: به منظور نظارت و كنترل بر قيمتها بيش از يكصد جايگاه نوروزي براي عرضه ميوه و محصولات كشاورزي در سطح شهر تهران ايجاد خواهد شد.وي افزود: جايگاه ويژه نوروزي علاوه بر ۵۵ مركز موجود سازمان ميادين ميوه و تره بار در تهران است و اين سازمان در نظر دارد عرضه كالاهاي خود را در قالب طرح نوروزي از ۲۵ اسفند ماه آغاز نمايد.
وي با تاكيد بر كنترل و نظارت بيشتر بر قيمت هاي اقلام نه گانه مورد نياز شب عيد خاطرنشان كرد: معاونت بازرسي سازمان بازرگاني استان و تعزيرات حكومتي با تشكيل اكيپ هاي ويژه كنترل بر قيمتها و استقرار در مراكز عرضه محصولات مورد نياز، پايانه هاي مسافربري همچنين سازمان ميادين و تره بار علاوه بر كنترل نحوه عرضه خدمات و محصولات به شكايات شهروندان رسيدگي نمايند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |