جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۲
هشدار آمريكا به گروه رجوي
اين گروه تروريست بوده، هست و خواهد بود
001750.jpg
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به گروهك منافقين توصيه كرد تا فرصت باقي است فعاليت هاي تروريستي خود را متوقف كنند و خبر داد كه تروريستي بودن اين گروهك به اطلاع تمام اعضاي كنگره آمريكا رسيده است
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز چهارشنبه از اظهارنظر درباره آينده نيروهاي گروهك تروريستي «مجاهدين خلق» در عراق پس از ورود احتمالي سربازان آمريكايي به آن كشور خودداري كرد. وي در عين حال تأكيد كرد: اين گروه، يك گروه تروريستي است و صدام حسين از آن براي سركوب شيعيان عراق استفاده كرده است.
«ريچارد بوچر» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست رسانه اي روزانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وضعيت سازمان تروريستي گروهك منافقين در عراق گفت: به سبب محرمانه بودن اطلاعات آمريكا درباره مراكز و فعاليت هاي اين گروه تروريستي در عراق نمي تواند درباره آنها توضيح دهد.
وزارت خارجه آمريكا در سال ۱۳۶۵ براي اولين بار نام اين گروهك را در فهرست سازمان هاي تروريستي خارجي قرار داد. بوچر اظهار داشت: نيروهاي اين گروه در پايگاه هاي مختلف در عراق به سر مي برند و داراي تشكيلات پشتيباني كننده در خارج از عراق است.
وي تصريح كرد: رژيم صدام حسين پشتيبان اصلي اين گروه است. بوچر در عين حال از پاسخ به سوال هاي مكرر درباره آينده اعضاي اين گروه تروريستي در عراق پس از ورود احتمالي نيروهاي آمريكايي به آن كشور خودداري كرد و پاسخ به آن را به وزارت دفاع مرتبط دانست. او در عين حال گفت: به سازمان هاي تروريستي توصيه مي كند، تا فرصت باقي است فعاليت هاي تروريستي را رها كنند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به پرسشي درباره علت اقدام چند ماه گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس آمريكا در امضاي يك بيانيه در پشتيباني از اين گروه كه به عقيده دولت واشنگتن يك گروه تروريستي است گفت: به عقيده ما اين گروه يك گروه تروريستي بوده، هست و باقي خواهد ماند. ما اين نظر را به اطلاع كنگره رسانده ايم و اكنون تمام اعضاي آن از اين نظر آگاه شده اند.
احتمال رويارويي آمريكا با منافقين
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، آمريكا اعلام كرد: چنانچه نيروهاي مخالف ايراني مستقر در عراق به نفع رژيم صدام حسين رئيس جمهوري عراق وارد جنگ شوند، آمريكا به رويارويي با آنها خواهد پرداخت. وزارت امور خارجه آمريكا گفت: مجاهدين خلق (گروهك منافقين) مسئول چندين حمله در ايران و همچنين كشتار شهروندان آمريكايي هستند.
ريچارد بوچر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين سوال كه اگر اين گروه در صورت بروز يك جنگ احتمالي با عراق عليه سربازان آمريكايي وارد عمل شوند چه اتفاقي خواهد افتاد گفت: «من به همه كساني كه در كار تروريسم هستند نصيحت خواهم كرد كه فورا از اين كار دوري جسته يا در غير اين صورت با عواقب آن روبه رو خواهند شد. »
اظهارات نماينده مجلس انگليس
يكي از نمايندگان مجلس اعيان انگليس حمايت هاي بغداد از گروهك منافقين را گواهي بر ادامه حمايت دولت عراق از تروريسم توصيف كرد.
«اما نيكلسون» اين مطلب را در نشست رسمي و ويژه مجلس لردهاي بريتانيا در قالب ارائه گزارشي مفصل در مورد عراق بيان كرد.
وي گفت: هر چند نماينده دائمي بغداد در سازمان ملل و حتي شخص صدام مدعي هستند كه عراق قطعنامه ۶۸۶ را نقض نكرده و از تروريسم حمايت نمي كند ولي براي اثبات خلاف اين ادعا كافي است به پشتيباني آن رژيم از سازمان مجاهدين خلق (منافقين) و كارنامه اين تشكيلات تروريستي نگاهي بيندازيم.
اين زن نماينده پارلمان انگليس سپس با تفصيل به معرفي سوابق عملكردي منافقين پرداخت و گفت: اين سازمان كه از سوي انگليس، آمريكا و اتحاديه اروپايي، تشكيلاتي تروريستي شناخته شده است در ابتدا در مخالفت با درخواست دولت ايران براي خلع سلاح شدن، از سال ۱۹۸۱ ميلادي به تدريج به عراق رفته و در آن كشور استقرار يافت.
نيكلسون افزود: چارچوب عملكرد اين سازمان به هيچ وجه منطبق با معيارهاي حقوق بشر نبوده و به واسطه حمايتش از بغداد در خلال جنگ عراق با ايران به شدت نيز در بين مردم ايران مطرود است.
نماينده عضو حزب ليبرال دموكرات انگليس گفت: در اردوگاه هاي نظامي اين سازمان شيوه هاي خاصي براي آموزش هواداران به كار گرفته مي شود و ابزارهاي شست وشوي مغزي با استفاده از زور و اسلحه در اين پايگاه ها رواج داشته و در مجموع اين تشكيلات يك فرقه شخصي و «رجوي» رهبر آن است.
نيكلسون اضافه كرد: اين سازمان مدعي است فقط برعليه نيروهاي نظامي ايران فعاليت داشته و هرگز عليه غيرنظاميان عملياتي نداشته است. ولي واقعيت اين است كه همين سازمان فعالانه در آگوست سال ۱۹۸۸ ميلادي در حمله شيميايي به مردم حلبچه در شمال كردستان عراق نقش داشته است.
وي گفت: براساس شواهدي كه در اختيار ما گذاشته شده است اين سازمان در آن هنگام با مسدود كردن مرزهاي منطقه حلبچه با ايران در همكاري با ارتش عراق مانع فرار كردهاي نگونبخت از مواجهه با بمب هاي شيميايي شده است.
نيكلسون اضافه كرد: براساس شواهد ديگري كه به دست ما رسيده است اين سازمان در عمليات تجاوز نظامي عراق به كويت در سال ۱۹۹۰ ميلادي نيز سهيم بوده است. اين نماينده پارلمان انگليس افزود: در سال ۱۹۹۱ ميلادي نيروهاي اين سازمان بي رحمانه خيزش مردم كردستان عراق را درهم شكستند و بعدها نيز گفتند «ما هزاران نفر از آنها را كشتيم. »
عكس: AP حسن سربخشيان

فراخوان مردم براي حضور در انتخابات
001755.jpg
مهلت قانوني تبليغات نامزدهاي انتخابات دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا پس از يك هفته تبليغات متنوع از روز پنج شنبه پايان يافت و احزاب، گروه ها، شخصيت ها و مسئولان در آخرين اظهارنظرهاي خود مردم را در شهرها و روستاها به حضور گسترده در انتخابات فراخواند.
به گزارش خبرنگاران همشهري از سطح شهر تهران و ساير شهرهاي كوچك و بزرگ كشور، تبليغات انتخابات در روز چهارشنبه به اوج خود رسيد و هواداران نامزدها از تمامي امكانات خود براي معرفي شخصيت ها و جلب نظر مردم استفاده كردند.
تاثير مثبت در جلب سرمايه هاي خارجي
معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزارت كشور گفت: در صورت حضور و مشاركت پرشور مردم در انتخابات سرمايه گذاري خارجي در كشور افزايش خواهد يافت ضمن آنكه در تثبيت موقعيت و افزايش ميزان مشروعيت نظام بسيار موثر است.
«اشرف بروجردي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: با برگزاري نخستين دوره انتخابات شوراها، كشورهاي زيادي به نحوي رفتار خصمانه خود را تعديل كردند، زيرا احساس كردند كه عده زيادي از منتخبين مردم در عرصه تصميم گيري وارد شده و اين براي آنها معنادار بود. وي گفت: اين امر ضمن آنكه سبب افزايش سرمايه گذاري در كشور شد، در معادلات سياسي منطقه و جهاني تاثير زيادي داشت. معاون وزير كشور خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط بحراني منطقه و وضعيت كشور در عرصه بين المللي، اين انتخابات در تحليل ها و نقدها مدنظر قرار مي گيرد، از اين رو نبايد مشروعيت نظام را به سرنوشت شركت در انتخابات گره زد.
وي اظهار داشت: ميزان مشاركت مردم در انتخابات مي تواند عاملي تعيين كننده در رفتار و برخوردهاي آينده كشورها در صحنه هاي سياسي و بين المللي با كشور باشد. بروجردي افزود: كساني كه تلاش دارند انتخابات شورا را موضوع كوچكي قلمداد كنند، خدمتي به نظام نمي كنند و اين اقدام آنها در حافظه تاريخ خواهد ماند، زيرا زماني خواهد رسيد كه آنها نيز نيازمند آراي مردم باشند. وي افزود: از ابتدا عده اي با شكل گيري شوراها مخالف بودند، زيرا احساس مي كردند اين توزيع قدرت در واقع زمينه را براي اعمال نظرات خاصي كه بخواهد در زمينه مديريت از آن بهره برداري شود فراهم نكرده و سبب مي شود كه تنها جهت گيري خاص در تصميم گيري ها، حاكميت پيدا كند.
معاون وزير كشور، تصريح كرد: اصولا كساني كه در تحليل ها و ارزيابي هاي خود تنها به دنبال منافع و مصالح گروهي خودشان و نه منافع و مصالح نظام هستند با حضور مردم در انتخابات شورا مخالفت مي كنند. وي با انتقاد از شبهه افكني درباره سلامت انتخابات افزود: هيات هاي بازرسي و اجرايي از معتمدين مردم هستند و آن ها از يك طيف و يا گروه خاص انتخاب نشده اند.
آرايش سياسي احزاب
مدير كل دفتر دومين دوره انتخابات شوراي شهر، شهرك و روستا، با اشاره به آرايش سياسي احزاب در دومين دوره انتخابات شوراها گفت: در روزهاي اخير تقريبا همه احزاب، گروه ها و مطبوعات پا به عرصه انتخابات گذارده و دست به دعوت عمومي زدند.
«محمدعلي مشفق» در گفت وگو با ايرنا افزود: نقش احزاب در ابتداي فرآيند انتخابات كمرنگ بود و به همين دليل فعاليت هاي انتخاباتي دچار چالش هايي شد. وي گفت: برخي جريان هاي منتقد دولت در نخستين روزهاي تبليغات در هفته هاي اخير اظهاراتي را مطرح كردند كه متأسفانه نشاني از ترغيب مردم به مشاركت در انتخابات نداشت. وي افزود: اظهارات اين گروه ها به اين مطلب اشاره داشت كه متدينين در انتخابات حضور كمرنگي خواهند داشت.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در مراسم تشييع جنازه شهداي سانحه هوايي:
تلخ ترين سفري است كه تاكنون داشته ام
001745.jpg
آيت الله هاشمي رفسنجاني بامداد ديروز در بدو ورود به كرمان گفت: «فكر مي كنم اين تلخ ترين سفري است كه تاكنون در طول تاريخ زندگي ام داشته ام. »
وي به اتفاق وزراي دفاع و صنايع، جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران و هيات همراه به منظور شركت در مراسم تشييع جنازه شهداي سانحه هوايي با هواپيما وارد كرمان شده است. وي خطاب به خانواده هاي شهدا گفت: آنان داغدارند و بايد صبر كنند و به جز خداوند كسي نمي تواند پاداش و اجر آنها را بدهد.
وي در مورد شايعه و ابهاماتي كه در مورد سقوط اين هواپيما وجود دارد گفت: ما منتظر هستيم تا هيات كارشناسي نظر خود را درباره سقوط اين هواپيما عنوان كند ولي ادله اي كه هست بيشتر نشان مي دهد كه بدي هوا عامل سقوط اين هواپيما بوده است ولي باز هم منتظر مي مانيم تا كارشناسان نظر خود را اعلام نمايند.
هاشمي رفسنجاني همچنين ديروز در مراسم تشييع پيكرهاي شهداي سانحه هوايي در مصلاي كرمان با عرض تسليت به رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت: ايشان با عواطفي كه نسبت به نيروهاي مسلح و بخصوص سپاهيان دارند، قلبشان جريحه دار است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت حضور رئيس دفتر رهبري در اين مراسم را نشانه علاقه ايشان دانست و گفت: در صورتي كه ايشان در سيستان و بلوچستان گرفتاري نداشتند فكر مي كنم آمادگي داشتند كه در جمع ما باشند و از محضرشان استفاده مي كرديم.
وي ابراز اميدواري كرد كه نكات تاريك اين حادثه و افراد شناخته نشده اين شهدا به زودي شناسايي شوند.

گفت وگوي همشهري جمعه با رئيس ستاد انتخابات
غايبان انتخابات پيروز نيستند
در صورتي كه مشاركت شهروندان پايين باشد دشمنان خواهند گفت كه اصلاحات در ايران شكست خورده است
001765.jpg
دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا از صبح امروز در سراسر كشور آغاز شده است و مردم تا پايان مهلت قانوني در شهرها و روستاها براي انتخاب اعضاي منتخب خود در اين تشكل نهاد مدني به پاي صندوق هاي آرا خواهند رفت و به اين ترتيب گام دوم تجربه شوراها برداشته شد.
فعالان سياسي و تحليلگران مسائل ايران، انتخابات دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را از جهات مختلف با ساير انتخابات در دوره هاي گذشته متفاوت ارزيابي كرده اند، بارزترين تفاوت طي انتخابات سال هاي گذشته شكل گرفتن رقابت ميان گروه ها و تشكل هاي اصلاح طلب و غيبت قابل توجه و شگفتي آفرين رقباي اصلاح طلب در اين انتخابات است. ويژگي ديگر اين انتخابات حضور شخصيت ها و جريان هايي است كه در بسياري از انتخابات گذشته به دليل اعلام عدم صلاحيت آنان از شركت در انتخابات بازمانده اند. در عين حال شرايط خاص يكسال گذشته تا حدي فضاي جامعه ايران را متحول كرده است. به گونه اي كه سطح مطالبات مردم دستخوش دگرگوني شده است و اصلاح طلبان و اصلاحات در ايران و در مقابل رقباي آنان در حال تجربه شرايطي جديد هستند كه ريشه در تحولات داخلي، منطقه اي و حتي جهاني دارد. آنچه مسلم است از فردا با اعلام تدريجي نتايج انتخابات، دور جديدي از رقابت سياسي در ايران براساس تحليل تركيب اعضاي راه يافته به شوراها، ميزان مشاركت مردم و ساير مسائل جانبي اين انتخابات آغاز مي شود كه بدون شك بازتاب هاي مختلفي را در داخل و خارج از كشور به دنبال خواهد داشت.
•••
گفت وگو با رئيس ستاد انتخابات
001760.jpg

در خصوص كم و كيف برگزاري انتخابات امروز خبرنگار همشهري پرسش هايي را با مرتضي مبلغ رئيس ستاد انتخابات و معاون سياسي وزارت كشور در ميان گذاشته است. مبلغ در پاسخ به اين پرسش كه انتخابات اين دوره به لحاظ حضور احزاب، گروه ها و شخصيت ها چه تفاوتي با دوره هاي گذشته داشته است، گفت: اقدام گروه ها و احزاب نسبت به حضور در اين انتخابات نسبت به دوره هاي گذشته تفاوت هايي داشته است. از جمله آنكه برخلاف حضور قابل توجه احزاب و گروه هاي اصلاح طلب و دوم خردادي كه با انگيزه هاي ملي و وظايف گروهي در صحنه اين رقابت حضور يافتند، گروه هاي معروف به منتقد دولت به شكلي عمل كردند كه به هيچ وجه به مصلحت ملي نبود، ضمن آنكه وظيفه حزبي و گروهي خود را نيز انجام ندادند و فضاي كاهش مشاركت شهروندان در اين انتخابات را القا كردند كه اين حركت بسيار خطرناك است و خط قرمز نظام به شمار مي آيد.
وي كاركرد احزاب و تشكل هاي سياسي را در انتخابات، جلب مشاركت شهروندان براي شركت در انتخابات توصيف كرد و گفت: اگر گروهي خلاف اين مسئله به مشاركت مردم خدشه وارد كنند، در واقع به مصالح ملي آسيب وارد كرده اند، چرا كه از كاهش مشاركت مردم در انتخابات تنها دشمنان جمهوري اسلامي بهره مي برند و در مجموع اين نوع حركت ها به نفع هيچ كس حتي كساني كه اين حركت ها را دنبال مي كنند، نيست.
وي گفت: در صورتي كه مشاركت شهروندان پايين باشد دشمنان خواهند گفت كه اصلاحات در ايران شكست خورده است و برقراري شوراها به عنوان يكي از مصاديق مهم توسعه سياسي بي نتيجه مانده، در حالي كه توسعه سياسي و اصلاحات يك خواست حزبي نيست بلكه خواست عمومي مردم است و غايبان انتخابات هم به عنوان جزيي از مردم نمي توانند در صورت كاهش مشاركت مردم مدعي پيروزي شوند مگر آنكه خود را از مردم ايران ندانند و بخواهند در مسير خواست دشمن گام بردارند.
معاون سياسي وزارت كشور با بيان اينكه مردم بهتر از افراد و گروه ها مصلحت خويش را تشخيص مي دهند تأكيد كرد: البته شهروندان گاهي اوقات ممكن است تحت القائات قرار بگيرند اما در نهايت مسير درست را انتخاب خواهند كرد.
وي با دعوت از مردم براي حضور گسترده در انتخابات شوراها خواستار آن شد كه مردم وظيفه ملي خود را درك كنند و با حضور در پاي صندوق هاي آرا نشان دهند كه تحت تأثير حركت هاي مشكوكي كه هدف آن ايجاد فاصله ميان مردم و ارزش هاي انقلاب است قرار نمي گيرند.
وي از جواناني كه براي نخستين بار به سن قانوني شركت در انتخابات رسيده اند خواست كه فرصت را مغتنم بشمارند و در اين انتخابات كه تعيين كننده سرنوشت مهم ترين نهاد مردمي كشور و ضامن مشاركت و مردم سالاري است، شركت نمايند.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه در مورد زمان اعلام نتايج اين انتخابات گفت: وزارت كشور تلاش خواهد كرد تا حداكثر ظرف دو روز نتايج انتخابات شوراها را اعلام كند. با اين حال در شهرهاي بزرگ به علت بالا بودن شمار نامزدها، شمارش آرا به طور طبيعي با كمي تأخير مواجه خواهد شد. مبلغ افزود: در تهران بيش از ۳۰۰ نامزد نمايندگي به رقابت با يكديگر پرداخته اند كه شمارش آرا را زمان بر خواهد كرد، اما در تهران و برخي ديگر كلان شهرها شمارش آرا در اين دوره با رايانه انجام مي شود كه هم دقت و هم سرعت را بالا مي برد. به اين ترتيب آراي قطعي تهران ظرف ۳ يا ۴ روز اعلام خواهد شد. معاون سياسي وزارت كشور در خصوص ميزان مشاركت مردم در اين انتخابات گفت: در انتخابات دوره اول شوراهاي اسلامي شهر و روستا در مجموع ۳۶ درصد واجدين شرايط در كل كشور در انتخابات شركت كردند، در عين حال ميزان مشاركت مردم در شهرها و روستاهاي كشور بسيار متفاوت بود به طوري كه در برخي مناطق مشاركت مردم تا ۸۰ درصد ثبت شد اما در برخي نقاط حدود ۳۰ درصد مردم در انتخابات شركت كردند. وي افزود: انتخابات شوراها تنها انتخابات در كشور به شمار مي آيد كه ميزان مشاركت در مناطق مختلف تا اين حد متفاوت ثبت مي شود كه البته اين تفاوت به طبيعت و ماهيت شوراها برمي گردد، چرا كه انتخابات شوراهاي شهر و روستا انتخاباتي محلي به شمار مي آيد، نه انتخاباتي ملي و متناسب با شرايط محلي ميزان رأي مردم تغيير مي كند و با ساير انتخابات كه جنبه ملي دارد تفاوت دارد. اين نكته در تمام كشورهاي دنيا معمول است يعني در نقاط ديگر جهان، ميزان مشاركت در اين انتخابات بستگي به شرايط محلي دارد. وي گفت: دامنه تغيير ميزان مشاركت در ساير انتخابات در شهرهاي مختلف حدود ۱۵ درصد است ولي در انتخابات محلي دامنه تغييرات تا ۵۰ درصد ثبت مي شود. به طور طبيعي در مناطقي كه مردم نقش مثبت شوراها را در سرنوشت شهر يا روستاي خود به صورت ملموس دريافته اند از شركت در انتخابات استقبال بيشتري به عمل خواهند آورد.
۵۸ هزار شعبه، ۱۱۲ هزار منتخب
بنا به اعلام ستاد انتخابات كشور، حدود ۵۸ هزار و ۵۰۶ شعبه اخذ راي در سراسر كشور در روز انتخابات فعال خواهند بود. وي افزود: از ۲۰۰ هزار نفر داوطلب حضور در انتخابات شوراها، حدود ۱۱۲ هزار و ۳۶۵ نفر به عنوان عضو اصلي و ۶۳ هزار و ۶۴۵ نفر به عنوان اعضاي علي البدل در كل كشور انتخاب خواهند شد.
۸ ساعت انتخابات
همچنين، ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه انتخابات از ساعت ۹ صبح جمعه به مدت هشت ساعت برگزار مي شود. اين ستاد اظهار اميدواري كرد كه «مردم هميشه در صحنه، فكور، انقلابي و متدين ايران همچون انتخابات دوره هاي گذشته با حضور پرشور در نخستين ساعات اخذ رأي به شعبه هاي اخذ راي مراجعه و با وحدت، همبستگي و انسجام هميشگي، مشاركت ملي خود را در معرض ديد جهانيان قرار دهند. » براساس اين گزارش، چنانچه شعبه هاي اخذ راي با حضور بيش از حد انتظار هموطنان مواجه شوند و نيازي به تمديد زمان راي گيري احساس شود، با تصويب و موافقت مشترك هيأت هاي اجرايي و نظارت، مدت انتخابات تمديد خواهد شد كه به اطلاع هموطنان در سراسر كشور خواهد رسيد.
احزاب نظارت مي كنند
دبير اجرايي خانه احزاب، گفت: نمايندگان احزاب كشور، براي نخستين بار تحت عنوان ناظرين فرمانداري در شعب اخذ راي حضور مي يابند.
«جليل مقدم» روز پنج شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: خانه احزاب در شهر تهران حدود ۹۰۰ نفر را به عنوان ناظر فرمانداري معرفي كرده است كه تحت عنوان ناظرين فرمانداري در شعب اخذ راي حاضر مي شوند.

بسته شدن مرزهاي ايران و تركيه با عراق
برخي مطبوعات لبنان، بسته شدن مرزهاي ايران و تركيه با عراق را نشانگر نزديك شدن آغاز حمله نظامي آمريكا به عراق دانسته و آن را سرخط اخبار روز پنج شنبه خود قرار دادند. به گزارش ايرنا، روزنامه «السفير» در اين باره نوشت كه همزمان با بسته شدن مرزهاي ايران با عراق، آقاي رفسنجاني رئيس جمهوري پيشين اعلام كرد، رفتار ناآگاهانه صدام حسين به آمريكا بهانه مي دهد تا به عراق حمله كند. روزنامه فرامنطقه اي «الحيات» هم عنوان اصلي خود را به موضوع بسته شدن مرزهاي ايران و تركيه با عراق اختصاص داد و نوشت كه آن دو كشور با بستن مرزهاي عراق، خود را براي تحولات مربوط به اين جنگ آماده كرده اند. اين روزنامه افزود كه با بسته شدن مرزهاي دو كشور ياد شده با عراق، حلقه محاصره بغداد تنگ تر شده ست. روزنامه «الشرق الاوسط» نيز بسته شدن مرزهاي ايران و تركيه با عراق را سر خط اخبار امروز قرار داده است. اين روزنامه تصميم پارلمان تركيه به بررسي تقاضاي آمريكا براي استقرار ۶۰ هزار سرباز و نيز بسته شدن مرزهاي تركيه با عراق را نشانه ديگر نزديك شدن آغاز جنگ دانست. «الشرق الاوسط» نوشت كه در پي بسته شدن مرزهاي تركيه با عراق، ايران هم مرزهايش را با عراق بست.

نگاه جمعه
001655.jpg
* توضيح: هفته گذشته كاريكاتور
ستون نگاه جمعه اثر كيارش زندي
بود كه نام شخص ديگري به اشتباه
درج شده بود.
كاريكاتور: افشين سبوكي

دروازه بان خبر
حبيبي و كانديداهاي سياسي
«حسن حبيبي» عضو مجمع تشخيص مصلحت ديروز ضمن بازديد از ستاد انتخاباتي وزارت كشور در جمع خبرنگاران گفت: «مردم آگاهند و مي دانند كه حضورشان در صحنه مي تواند در اوضاع كشور و منطقه تاثير بگذارد.» وي متذكر شد: «مردم خود بايد تشخيص دهند كه چه كسي براي شهرشان مفيد است و او را انتخاب كنند.» حبيبي در مورد انتخاب افراد متخصص يا سياسي براي حضور در شوراي شهر و روستا گفت: «سياسي بودن با سياسي بازي تفاوت دارد. چون سياسي كاري يعني فريب دادن مردم. اما سياسي بودن، نشانه داشتن راه و هدف و برنامه است. »
معاون اول سابق رئيس جمهوري در مورد نحوه آرايش سياسي و عملكرد احزاب در اين دوره انتخابات گفت: «براي كشوري مثل ايران بسيار زود است كه بخواهد عملكرد احزاب را مورد بررسي قرار دهد. »
وي با يادآوري عملكرد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در دوره اول گفت: «عملكرد شوراها براي بار اول بسيار خوب بود. اما كاستي هايي هم موجود بود كه قابل رفع است. به هر حال ما بايد به اين شيوه آزمون و خطا عادت كنيم. چون جز اين راه ديگري نداريم. » حبيبي افزود: «ما بايد همه مسائل را در شورا با بحث و گفت و گو حل كنيم و همه تلاش مان را اعمال كنيم تا به حاشيه نرويم. »

مذاكرات ايران و ايتاليا درباره عراق
در مذاكرات «محمدرضا خاتمي» نماينده ويژه رئيس جمهوري ايران و «سيلويو برلوسكوني» نخست وزير ايتاليا در شهر رم، دو طرف بر ضرورت حل بحران عراق از راه هاي مسالمت آميز تاكيد كردند.
طرفين در اين مذاكرات ضمن تاكيد بر پرهيز از جنگ، سازمان ملل را به عنوان نماينده جامعه جهاني، تنها مرجع قانوني حل بحران عراق خواندند و همكاري كامل عراق با سازمان ملل را بهترين عامل حل مسالمت آميز بحران دانستند. محمدرضا خاتمي ضمن تسليم پيام كتبي خاتمي به برلوسكوني در اين ملاقات كه بيش از ۹۰ دقيقه طول كشيد گفت: اكثر دولت ها و ملت هاي جهان با جنگ، به ويژه اقدام يكجانبه نظامي در مورد بحران عراق مخالف هستند.

راه حل گريزناپذير
«شمس الدين وهابي» نماينده تهران گفت: دموكراسي راه حلي اجتماعي و گريزناپذير در ادامه حيات انسان ها مي باشد.
وي در جلسه نامزدهاي انتخاباتي جبهه مشاركت در ساوه، بد عمل نمودن شوراهاي اسلامي، مجلس شوراي اسلامي و دولت را باعث ايجاد ياس و بي رغبتي در بين مردم عنوان كرد و افزود، اين ياس و بي رغبتي باعث بروز نارضايتي و دلسردي بين مردم مي شود.
وي ضمن تاكيد بر پاس داشتن اصل دموكراسي و مردم سالاري افزود: بايد بين دموكراسي و مدعيان دموكراسي تفاوت قائل شده و بدعمل نمودن مدعيان دموكراسي نبايد به اصل دموكراسي ضربه بزند.

تهاجم اينترنتي وهابيون
امام جمعه اردبيل گفت: گروه هاي وهابي با در اختيار داشتن ده ها سايت و مركز اينترنتي، شيعه را مورد هجوم تبليغاتي قرار داده اند و ما فعلا داراي ابزار كافي براي مقابله با اين تهاجم نيستيم.
«سيد حسن عاملي» در آيين گشايش مركز رايانه اي «تبيان» سازمان تبليغاتي اسلامي اردبيل افزود: وهابيون حداقل پنج هزار سايت اينترنتي در اختيار دارند و عليه اعتقادات شيعه تبليغ مي كنند.

«روحانيت» و «روحانيون» معني ندارد
امام جمعه اصفهان گفت: مردم را بايد بيدار كرد تا به افراد نالايق راي ندهند، زيرا اين عده باعث بدنامي جمهوري اسلامي مي شوند. «يوسف طباطبايي» در جمع طلاب اصفهاني در مدرسه علميه دارالشفاء قم، خطي عمل كردن و تقلب در انتخابات را نادرست ذكر كرد و گفت: جناح گرايي و خطي كار كردن شرك است، زيرا انسان ها را از هدف اصلي خود دور مي كند. وي با اشاره به تهاجم فرهنگي افزود: در اين شرايط «روحانيون» و «روحانيت» معني ندارد، به افراد بايد به خاطر انسان بودن احترام گذاشته شود و نبايد هم عقيده بودن ملاك قرار گيرد.

تقويت مشروعيت
يك عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: معناي حكومت مردم سالاري اين است كه مردم در اداره امور كشور و تعيين سرنوشت خود مستقيما دخالت كنند و بر جريان امور نظارت مداوم داشته باشند و مسئولان نيز پاسخگوي عملكرد خود باشند.
سيدمحسن موسوي تبريزي در گفت و گو با ايرنا افزود: شوراهاي شهر و روستا در صورتي كه اهميت لازم به آن داده شود در تحقق اين امر نقش بسزايي دارد. مردم بايد با شور و شعور بالاي خود در اين انتخابات همچون ساير انتخابات حضور جدي داشته باشند و در امور خود مشاركت كنند. وي، افزايش مشاركت مردم را سبب افزايش مشروعيت نظام جمهوري اسلامي در داخل و خارج كشور ذكر كرد و گفت: در دنياي امروز مشروعيت هر حكومت بستگي به راي مردم و مشاركت آنان دارد و هر چه دخالت و مشاركت مردم در امور بيشتر شود اين مشروعيت تقويت خواهد شد.

درخواست روزنامه نگاران براي آزادي اشراقي
۱۴۶ روزنامه نگار مقيم تهران با ارسال نامه اي خطاب به حجت الاسلام مهدي كروبي خواستار تلاش رئيس مجلس شوراي اسلامي براي آزادي عليرضا اشراقي، روزنامه نگاري كه از ۲۱ دي ماه در بازداشت به سر مي برد، شدند.
حدود ۲ ماه پيش به دنبال چاپ كاريكاتوري در روزنامه «حيات نو» كه منجر به توقيف اين روزنامه شد، عليرضا اشراقي عضو تحريريه اين روزنامه بازداشت شد. طولاني شدن زمان بازداشت اشراقي نگراني روزنامه نگاران را از سرنوشت همكارشان برانگيخته است. امضاكنندگان نامه به رئيس مجلس ضمن تشكر از تلاش هاي گذشته حجت الاسلام كروبي در مسير آزادي روزنامه نگاران بازداشت شده، خواستار آن شده اند كه رئيس مجلس يك بار ديگر تلاش خود را براي آزادي عليرضا اشراقي به كار بندد.

بركت شورا
آيت الله موحدي كرماني نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: بركت شوراها در اين است كه در كارهاي فرهنگي، عمراني، اجتماعي و خدماتي نقش موثر دارند و مي توانند براي استقرار عدل در نظام و حكومت اسلامي، كمك مسئولان بالاي حكومتي باشند.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش «كه چه پيامي به مردم و مسئولان در ارتباط با شوراها داريد»، گفت: با ذكر روايتي از پيامبر گرامي اسلام(ص) اين هشدار را به كساني كه در انتخابات مختلف اعم از شوراها، مجلس و رياست جمهوري راي مي آورند و نماينده مردم مي شوند، مي دهم كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: «هر والي كه كاري از كارهاي مسلمين را به عنوان ولايت و سرپرستي عهده دار شود اما دلسوز آنها نباشد او را به رو به آتش مي اندازند. »

مردم نگذارند
«ابراهيم يزدي» همزمان با فرا رسيدن انتخابات شوراها از مردم خواست كه مايوس و نااميد نباشند. وي افزود كه مردم بايد بدانند كه حق گرفتني است و نه دادني. وي افزود: مردم بايد بدانند كه مسير مردمسالاري جاده اي آسفالته و صاف نيست، بلكه جاده اي پر از فراز و نشيب و پيچ و خم است كه بايد با صبر و طمانينه و آرامش از اين گردنه ها عبور كنند.
يزدي به مردم توصيه كرد كه روز جمعه پاي صندوق هاي راي بروند و به كانديداهاي مورد اعتمادشان راي دهند.

استعفاي دسته جمعي
اعضاي انجمن هاي اسلامي ۱۳ دانشكده از دانشگاه صنعتي اصفهان در اعتراض به خشونت هايي كه طي چند هفته اخير از سوي گروهي شكل گرفته، در اقدامي هماهنگ استعفا دادند. آنها در استعفانامه خود خواستار اطلاع رساني و پيگيري ماجرا از سوي رسانه هاي گروهي و فعالان جنبش دانشجويي شده اند.
سنگ محك
جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي اصفهان در نامه اي سرگشاده به موسوي لاري، وزير كشور از روند برگزاري انتخابات شوراها ابراز نگراني كرد.
در بخشي از اين نامه خطاب به وزير كشور آمده است: «مردم ما فراموش نكرده اند غوغا و جنجالي كه رفقا و هم حزبي هاي شما در انتخابات مجلس و رياست جمهوري گذشته به بهانه مخدوش شدن آراي مردم و از بين رفتن حق اجتماعي مردم به پا كردند و ناجوانمردانه تهمت و ناروا نثار شوراي نگهبان، اين نهاد قانوني و خدوم كشور كردند؛ اما به هر حال همان مدعيان صيانت از آراي مردم و جان بركفان طريق دموكراسي خود در معرض محكي جدي قرار گرفته اند و چه قدر زشت، تمسخرآميز و رسواكننده است اگر از اين امتحان سرافكنده و مردود بيرون بيايند. »

نامه مثل دفاعيه
«علي شكوري راد»، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت روز چهارشنبه با تاييد خبر ارسال نامه اي از سوي عبدي به جبهه مشاركت به ايسنا گفت: آقاي عبدي نامه اي به جبهه داده اند، اما با توجه به اين كه در شرايط ويژه اي هستند و ارتباطشان با خارج از زندان قطع شده يا كم است، همه بررسي ها و تحليل ها به قرار گرفتن ايشان در شرايط كاملا آزاد، معطوف است. محتواي نامه عبدي مشابه دفاعيه اش در دادگاه است، به عبارتي در همان شرايط كه دفاعيه را نوشته، نامه را نيز نوشته است. »

بايد حمايت كرد
هفته نامه «جام اصفهان» وابسته به جامعه اسلامي مهندسين در استان اصفهان يادداشت هفته خود را نيز با عنوان «شركت در انتخابات شوراها لازم است» درج كرده و در قسمتي از آن آورده است: «آثار فعاليت هاي تبليغاتي كاملا آشكار است اما درباره استقبال مردمي به سختي مي توان سخن قاطعي گفت. »
«حميد قانوني» نويسنده اين مطلب افزوده است: «هر چند نتيجه كار دوره اول شوراها به نحوي بود كه باعث دلسردي بسياري از مردم شد و به ويژه شوراي شهر تهران كه خالص و يك دست از عناصر دوم خردادي تشكيل شده بود با عملكرد قدرت طلبانه و رانت خواري و معطل گذاردن مسائل معيشت و مشكلات شهري مردم در ايجاد اين ياس و دلسردي نقش ويژه اي داشت، اما در مجموع و به عنوان اولين تجربه در كل كشور بايد آن را حمايت و تقويت كرد. »

مي توانيد شكايت كنيد
«داوود سليماني» رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات دومين دوره شوراي اسلامي استان تهران روز پنج شنبه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: «به اطلاع كليه شهروندان محترم (انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان) شهرها، بخش ها و شهرستان هاي تابعه استان تهران مي رساند به استناد مواد ۴۴ و ۴۵ قانون انتخابات شوراهاي اسلامي هيأت هاي نظارت ناظر بر اجراي دقيق قانون به منظور برگزاري صحيح و اصولي انتخابات شوراهاي اسلامي هستند. بنابراين جهت ارتقاي ضريب اطمينان و جلوگيري از تضييع حقوق داوطلبان و راي دهندگان اين هيأت آماده دريافت شكايات شهروندان استان تهران است. شهروندان محترم مي توانند شكايات خود را به آدرس خيابان امام خميني، خيابان خورشيد، پلاك ۱۱ يا با نمابر ۶۴۰۴۶۲۸ به هيأت عالي نظارت بر انتخابات استان تهران ارسال نمايند. »

۱۶۳ خبرنگار خارجي
براي پوشش خبري انتخابات امروز ۱۶۳ خبرنگار خارجي از رسانه ها و خبرگزاري هاي مختلف در تهران حضور مي يابند. به گزارش ايسنا از ستاد انتخابات كشور، حدود ۱۵۳ نفر از اين تعداد، مقيم ايران هستند كه براي رسانه هاي حدود ۲۶ كشور جهان خبر تهيه خواهند كرد و ۱۰ خبرنگار ديگر نيز به تهران اعزام شده اند. ۳۱ نفر از انگلستان، ۱۶ نفر از آمريكا، ۱۳ نفر از ژاپن، ۱۱ نفر از فرانسه، ۱۰ نفر از آلمان، ۱۰ نفر از قطر، ۸ نفر از لبنان و ۴ نفر از تركيه از جمله خبرنگاران حاضر در تهران هستند.

رفع نواقص شوراها
محسن بهشتي سرشت رئيس شوراي عالي استان هاي كشور گفت: با شكل گيري شوراهاي شهرستان، استان و شوراي عالي استان ها، شوراها مي توانند طرح تصويب كرده و براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارسال كنند. وي خاطرنشان كرد: اختيارات بالايي براي شوراها در نظر گرفته شده، البته نواقصي وجود دارد كه با اصلاح آنكه در دستور كار شوراي نگهبان است اين نواقص مرتفع خواهد شد. وي افزود: مردم پس از اين به اصلاحات در كشور اميدوارند و گله مندي هايي از دستگاه هاي مختلف دارند و سهم مردم با توجه به پرداختن بهاي زياد براي پديده دموكراتيك در كشور بسيار بالاست و بايد از آن پاسداري شود.

خاتمي برگشت
«سيدمحمد خاتمي»، رئيس جمهوري كه براي شركت در اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در راس يك هيات بلندپايه به مالزي سفر كرده بود، صبح پنج شنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.
رئيس جمهور در بدو ورود به كشور، نتايج سفر خود به كوالالامپور را مثبت ارزيابي كرد. براساس اين گزارش رئيس جمهور در جريان سفر به مالزي به ايراد سخنراني در جمع اعضاي جنبش عدم تعهد پرداخت كه مهم ترين پيام آن اتحاد صلح دوستان جهان در برابر جنگ طلبي آمريكا بود.
خاتمي همچنين در حاشيه اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در نشست اضطراري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي نيز كه براي بحث و تبادل نظر پيرامون بحران عراق و تاثير آن بر منطقه و نيز بحران خاورميانه تشكيل شد، شركت كرد.

ائتلاف نانوشته
پنج تن از نمايندگان جنبش دانشجويي در مجلس بيانيه اي درباره دومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا صادر كردند. در بخشي از اين بيانيه كه خطاب به «ملت ايران به خصوص نسل جوان و دانشجويان» صادر شده، آمده است: «بدون ترديد كم هزينه ترين روش ها براي پيشبرد اصلاحات اعمال اراده و خواست منطقي در پاي صندوق هاي راي است. لذا در شرايط حاضر كه كشور در آستانه برگزاري دومين انتخابات شوراهاي شهر و روستا به عرصه رويارويي ائتلاف نانوشته دو تفكر مخالف با رويكرد شورايي در داخل و خارج با تفكر مردمسالاري تبديل گشته و قليلي در كشور ناباورانه سخن از تحريم انتخابات يا ايجاد ترديد در مردم كرده و يا همانند رسانه ملي به عكس ديگر انتخابات همانند خبرگان، از سير رفع تكليف در ايجاد نشاط و شور انتخاباتي كوشش نمي نمايند، بر خود وظيفه مي دانيم ضمن احترام به انتقادات آرمان خواهانه و قابل درك نسبت به ملاحظات اصلاح طلبان بابت كندي حركت اصلاحي، در انتخابات شركت نمايند. » فاطمه حقيقت جو، ميثم سعيدي، علي اكبر موسوي خوئيني، علي تاجرنيا و رضا يوسفيان اين بيانيه را امضا كرده اند.

مسائل گرمي و جاجرم حل شد
معاون امنيتي استاندار خراسان در پي بروز برخي از التهابات در فضاي انتخاباتي شهرستان جاجرم گفت كه اين مسئله حل شده است. «حسين زارع صفت» در گفت وگو با ايسنا گفت: در گرمي و جاجرم مقداري التهاب اجتماعي داشتيم كه رفع شد. وي افزود: سعي مي شود كه از ادامه چنين حركاتي جلوگيري و مسائل حل شود. گفتني است كه پس از شكل گيري شهرستاني از تلفيق دو شهر «گرمي» و «جاجرم» به مركزيت جاجرم، اعتراض هايي از سوي بخشي از مردم گرمي به اين مسئله شده است كه در همين زمينه روز چهارشنبه حدود ۴۰۰ - ۳۰۰ نفر از آنان به مدت حدود ۲ ساعت به يك تجمع اعتراض آميز دست زدند كه پس از حضور و وساطت مسئولان شهرستان، مسئله حل شد.

تاجرنيا خطاب به بادامچيان:
مردم پاسخ تبليغات عليه انتخابات شوراها را مي دهند
«علي تاجرنيا» رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات در نامه اي به «اسدالله بادامچيان» از ترديدآفريني وي در نظارت بر انتخابات شوراها انتقاد كرد. در اين نامه آمده است: «گرچه مصاحبه شما در روزنامه آفتاب يزد مورخ ۵/۱۲/۸۱ و به لحاظ تقارن انتخابات شوراهاي اسلامي نياز به پاسخي مستوفي دارد و عمدتا در جهت زير سوال بردن سلامت انتخابات و در نتيجه كاستن از حضور ميليوني مردم رشيد و فهيم ايران اسلامي دارد و مزيد بر آن و برخلاف قانون كه احدي حق ندارد عليه كانديداها تبليغ سوء نمايد، مصاحبه شما عليه احدي از داوطلبان نيز تبليغ شده است.
چگونه مي توان از اين سخن شما گذشت كه گفته ايد: «هم اكنون بسياري از مردم به خصوص متدينين حاضر نيستند در انتخابات شركت كنند و مي گويند ما راي مي دهيم، اما آنها هر چيزي كه دل شان مي خواهد از صندوق بيرون مي آورند. »
حضرت عالي از كجا و طي چه شيوه اي نظرسنجي كرده ايد و آراء «بسياري از مردم» و آراي بسياري از متدينين را به دست آورده ايد كه آنها حاضر به شركت در انتخابات نيستند و از كجا حاصل كرده ايد كه بسياري از مردم و بسياري از متدينين مي گويند «ما راي مي دهيم اما آنها هر چيزي كه دل شان مي خواهد از صندوق بيرون مي آورند» و چگونه است كه از زبان مردم عزيز ما مي گوييد نتيجه انتخابات از الان معلوم و برخلاف آراي مردم از صندوق ها خارج مي شود. معناي اين سخن زير سوال بردن انتخابات بزرگ كه برگ زريني براي انقلاب است، است، گرچه يك ادعا است و مي بايست حداقل دلايل آن را همراهي كند كه چنين نيست، ولي باعث تاسف است كه عضوي از موتلفه سخناني را بر زبان مي راند كه همان مورد ادعاي دشمنان داخلي و خارجي نظام ما بوده است با اين وصف و پيش گويي و يا پيشگيري از محضر مردم در صحنه انتخابات! منتظر نتايج انتخابات خواهيم بود و مردم عزيز و فداكار ايران براي نگاهباني از دستاوردهاي انقلاب اسلامي كه ماحصل خون هاي پاك شهيدان و ايثارگران است و در جهت پاسداري از شيوه و مرام امام راحل و مقام معظم رهبري در انتخابات شوراهاي اسلامي شركت كرده و پاسخي عملي به تبليغ داخلي و خارجي خواهند بود. »

از شنبه تا پنجشنبه
رقابت بر سر كرسي هاي شورا
شنبه ۳ اسفند
• دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با هدف مذاكره با مسئولان ايراني و بازديد از تأسيسات هسته اي ايران وارد تهران شد.
• روزنامه ياس نو به مديرمسئولي محمد نعيمي پور رئيس فراكسيون جبهه مشاركت در مجلس شوراي اسلامي انتشار خود را آغاز كرد.
• آيت الله جنتي امام جمعه موقت تهران نسبت به احتمال تقلب در انتخابات شوراها هشدار داد و از مسئولان برگزاري انتخابات خواست كه مواظب تقلب باشند.

يكشنبه ۴ اسفند
• محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در سفر به تهران و در ديدار با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري فعاليت هاي انرژي اتمي ايران را ستايش آميز خواند و با اطمينان دادن نسبت به همكاري هاي نزديك تر آژانس بين المللي انرژي اتمي با تهران گفت كه «از پيشرفت ايران در دستيابي به فناوري چرخه سوخت هسته اي تحت تأثير قرار گرفتم و آن را نشانه فناوري بالا در ايران مي دانم كه در دنيا تنها چند كشو به آن دست يافته اند. »
• مبلغ رئيس ستاد انتخابات كشور در نامه اي از اظهارات آيت الله جنتي در خصوص تشكيك درباره سلامت انتخابات شوراها انتقاد كرد.
وي در نامه خود خطاب به رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه نوشت: آيت الله جنتي با ارائه چهره اي ناموفق از شوراها در دوره اول و اظهار اينكه تجربه دوره اول به ويژه در تهران، تجربه تلخي بود، به گونه اي طرح موضوع كردند كه نه تنها به فضاي اميدبخش و تقويت كننده نهاد شوراي اسلامي كه يكي از اركان جمهوري اسلامي است، كمك نكردند، بلكه فضاي ذهني متزلزلي را نسبت به شوراها القا كردند.
•شايعه درخواست مجوز فعاليت سياسي از سوي انجمن حجتيه تكذيب شد.
•مدير كل سياسي ـ انتظامي استانداري تهران تعداد بازداشت شدگان در تجمع مقابل هتل لاله (محل اقامت هيأت حقوق بشر سازمان ملل) را بين ۱۰ الي ۱۲ نفر عنوان كرد.
• در نخستين بخش از بررسي لايحه بودجه سال ۸۲ در شوراي نگهبان، ۲۰ مورد ايراد قانون اساسي و مخالف شرع مطرح شد.
• حسن قشقاوي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد كه نمايندگان استيضاح كننده وزير امور خارجه با توجه به درخواست رئيس مجلس و جمعي ديگر از نمايندگان از طرح استيضاح خرازي منصرف شده اند.

دوشنبه ۵ اسفند
• مقام معظم رهبري در اجتماع مردم زاهدان، همدلي و وحدت شيعه و سني را در مناطق مختلف كشور از جمله سيستان و بلوچستان، از افتخارات نظام خواندند. ايشان حضور قدرت هاي فرامليتي و متجاوزان بين المللي را از ابتلائات ملت هاي مسلمان برشمردند و با اشاره به دروغ پردازي هاي مقامات آمريكايي در مورد صلح، دوستي و طرفداري از حقوق بشر و دموكراسي افزودند: آمريكايي ها منافع نامشروع خود را علت حمله به عراق مي دانند اما هيتلر هم براي جنگ افروزي در جهان همين حرف ها را مي زد و امروز هم مردم جهان با درك حقايق و واقعيت ها، مسئولان آمريكايي را همچون هيتلر، عناصري فاشيست، دروغگو، متجاوز و قلدر مي دانند.
• محسن سازگارا روزنامه نگار و رئيس سابق شركت انتشاراتي «جامعه روز» پس از پنج روز بازداشت آزاد شد.
• در پي سقوط هواپيماي نظامي حامل ۳۰۲ تن از اعضاي سپاه پاسداران، دو تن از نمايندگان در مورد علت استفاده از هواپيماهاي باربري براي حمل مسافر و سهل انگاري نسبت به اصول ايمني پروازهاي حمل و نقل نيروهاي مسلح از وزير دفاع سوال كردند.
• ابراهيم يزدي با ارسال نامه سرگشاده به رئيس جمهوري خواهان رفع لاك و مهر تعدادي از آپارتمان هاي نهضت آزادي ايران شد.

سه شنبه ۶ اسفند
• رئيس جمهوري در جمع سران و نمايندگان ۱۱۴ كشور عضو جنبش عدم تعهد در مالزي تصريح كرد كه «صداي خشونت و جنگ چه از مخفي گاه وحشت تروريست ها برآيد و چه در كاخ سياست بنشيند و چه به عنوان قدرت مسلط جهان سخن براند، پذيرفتني و ماندني نيست و نبايد در دامي كه جنگ افروزان براي محدود كردن صلح و آزادي و براي امنيتي كردن جهان گشوده اند بيفتيم. »
• ۲۵ تن از نمايندگان مجلس طرحي را با قيد يك فوريت تقديم مجلس كردند كه در صورت تصويب و تأييد آن راه براي برگزاري همه پرسي از سوي نمايندگان هموار مي شود.
• قاسم شعله سعدي حقوقدان و مدرس دانشگاه و نماينده سابق مجلس كه به خارج سفر كرده بود، هنگام ورود به تهران از سوي اطلاعات گذرنامه در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد.

چهارشنبه ۶ اسفند
• مقام معظم رهبري در جمع جوانان زاهدان با يادآوري نزديك بودن دومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا به توصيه هاي مفصلشان در دوره قبلي انتخابات شوراها اشاره كردند و افزودند: تأكيد كرديم كه شوراها را به محل تسويه حساب جناحي و حزبي و باندي تبديل نكنيد. البته شوراها در برخي شهرها كارهاي خوبي كردند اما در برخي شهرها خوب عمل نشد و علاوه بر انجام نشدن وظايف شوراها، براي مردم مشكلات بيشتري ايجاد شد.
ايشان به مردم توصيه كردند با چشماني باز كساني را انتخاب كنيد كه در درجه اول باايمان باشند و ضمن كارداني و لياقت رأي مردم را امانت بدانند و به اعتماد مردم پاسخ صحيح دهند.
• وزارت امور خارجه ايران، كاردار آرژانتين را احضار و مراتب اعتراض شديد ايران را به تكرار ادعاهاي بي اساس محافل آرژانتيني در خصوص حادثه مشكوك در مقر انجمن يهوديان در سال ۱۹۹۴ اعلام كرد.
•احزاب، تشكل ها و شخصيت هاي سياسي بر ضرورت حضور فعال مردم در انتخابات شوراها تأكيد كردند.

پنج شنبه ۸ اسفند
•  آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به شبهه افكني درباره انتخابات شوراها اعتراض كرد و گفت كه «متأسفانه اظهارات نسنجيده برخي افراد كه از نظر سياسي حساسيت هاي لازم را ندارند فرصتي را به دست جريان تبليغي امپرياليسم خبري در روزهاي اول تبليغات داد كه اينها توانستند رخنه بزرگي در حضور مردم در صحنه هاي جدي بكنند و حتي صحبت از تحريم انتخابات توسط نيروهاي مومن و متعهد كردند.
•هيأت حقوق بشر سازمان ملل در يك نشست مطبوعاتي گزارشي از ديدارهاي خود با زندانيان و مسئولان قضايي ايران ارائه كرد. لويي ژوانه رئيس اين هيأت با انتقاد از وثيقه هاي سنگين براي آزادي زندانيان و محروم بودن زندانيان عادي از حق داشتن وكيل تصريح كرد كه مهم ترين دلمشغولي هيأت، دستگيري هاي خودسرانه و ناروا است. با توجه به تجارب خود نتيجه مي گيريم زندان هاي انفرادي از جمله براي مدت هاي طولاني در بخش ۲۰۹ زندان اوين، نوعي زندان در زندان و نارواست.

ايران در جهان
پشت هياهوها
001770.jpg
سفر محمدالبرادعي به تهران و مواضع ايران در اين زمينه از جمله محورهاي مورد توجه جرايد خارجي طي هفته گذشته بود.روزنامه فايننشال تايمز ضمن اشاره به سفر مذكور مي نويسد: «همزمان با آماده شدن آمريكا براي جنگ عليه عراق ايران برنامه هاي هسته اي خود را افزايش مي دهد. » اين روزنامه در ادامه مي افزايد: «ايران» با «شيطان بزرگ» رودررو قرار گرفته اند و شعارهاي خصمانه اي را مبادله مي نمايند كه احتمالا با شروع جنگ عليه عراق شدت خواهد گرفت. ساندي تلگراف طي تحليلي با اشاره به اظهارات رياست جمهوري درخصوص برنامه هاي ايران در زمينه تكنولوژي پيشرفته هسته اي مي نويسد: «ايران ضمن تمرين كنترل مخاطرات به كلوپ كشورهاي هسته اي پيوسته است. اظهارات آقاي خاتمي يك برنامه ريزي جديد و جدي به نظر رسيد. تنها نكته اي كه اظهارات رئيس جمهور ايران روشن مي سازد آن است كه آن كشور با تهيه سوخت مورد نياز خود، قادر به ساخت سلاح اتمي خود خواهد بود. ايران به خوبي آگاه است كه عليرغم همه هياهو درخصوص قدرت آمريكا، واشنگتن قصد رويارويي با تهران را نخواهد داشت زيرا رويارويي با ايران دشوارتر از آن است كه بتوان به آن دست زد. »
لارپوبليكا در مقاله اي با عنوان «هشدار» مي نويسد: «در حالي كه همه در مورد عراق توافق دارند و فكر مي كنند كه يا صدام با پاي خود مي رود يا آمريكا حمله خواهد كرد، در مورد ايران اين سوال وجود دارد كه چه اتفاقي خواهد افتاد؟ عليرغم نشانه ها و اقدامات ناشي از حسن نيت آقاي خاتمي، آمريكا نه تنها مواضع خود را در مورد كشورهاي عضو محور شرارت تغيير نداده بلكه اخيرا اعلام كرده كه ايران داراي برنامه هسته اي پيشرفته تري نسبت به عراق است. »

سقوط هواپيما و القاعده
سانحه هوايي اخير در كرمان بازتاب بسيار گسترده اي در رسانه هاي خارجي داشت. روزنامه كيزايي ژاپن مي نويسد: «رسانه هاي ايران در مورد احتمال حمله تروريستي به هواپيماي مذكور اظهارنظري نكردند. » كامرسانت چاپ مسكو مي نويسد: «بلافاصله پس از وقوع سانحه هوايي در ايران گزارش هاي ضدونقيضي در مورد علت سقوط آن انتشار يافت ولي در هيچ يك از آنها مشخص نشد كه سپاهيان از چه ماموريتي بازمي گشتند. » الشرق الاوسط مدعي شد كه چند عضو القاعده در هواپيماي نظامي ايران حضور داشتند. اين در حالي است كه به نوشته الحيات يك گروه ناشناس كه خود را بريگاد ابوبكر ناميده اند، مسئوليت سقوط هواپيماي نظامي را به عهده گرفته اند. ايران اين اظهارات را تكذيب كرده است.

سپاه بدر
001775.jpg

بحران عراق، نقش ايران و مخالفت افكار عمومي جهاني با جنگ عليه عراق از محورهاي مطروحه در رسانه هاي خارجي طي هفته گذشته بود. طي هفته اي كه گذشت بوش از كوفي عنان خواست تا از شوراي امنيت بخواهد در رابطه با صدور قطعنامه اي جديد در مورد عراق، هر چه زودتر اقدام كند. همچنين نگراني آمريكا درخصوص سپاه بدر از مسائل مورد توجه جرايد غربي بود. تايمز مي نويسد: «روابط آمريكا با مخالفين عراقي به دنبال انتقاد آشكار يكي از رهبران برجسته معارضين نسبت به برنامه اين كشور براي دوران پس از صدام و متعاقب تاييد يك گروه قدرتمند شيعه مبني بر اعزام نيروهايش به داخل خاك عراق، در معرض خطر شكست قرار گرفت. لذا پس از ماه ها هماهنگي دقيق بين آمريكا و معارضين، بزرگترين شكاف بين تبعيديان و آمريكا كه قويا از آنان حمايت مي كند، پديدار شده است. » اين نشريه در ادامه مي افزايد: «لشگر بدر در ايران تعليم و تامين مالي مي شوند. اين گروه مي تواند سرمايه بزرگي براي نيروهاي آمريكايي و انگليسي پس از ورود به خاك عراق باشد. معهذا در صورتي كه گروه مذكور تصميم بگيرد كه راه خود را در پيش بگيرد مي تواند تهديدي براي نيروهاي آمريكايي و انگليسي نيز باشد. » فايننشال تايمز ضمن اشاره به نگراني آمريكا درخصوص سپاه بدر مي نويسد: «تحليلگراني كه به دولت بوش نزديك هستند، گفتند كه آمريكا نگران تمايلات اين عنصر جديد در مجموعه نيروهاي متنوع و پيچيده روبه افزايش در شمال عراق است. اين نيروها اين نگراني را تشديد مي نمايند كه عراق ممكن است تجزيه گردد. »

معاون مجلس آذربايجان:
باكو در انتظار خاتمي و كروبي است
در ديدار ديروز «كاظم جلالي» نماينده مجلس شوراي اسلامي ايران با «ضيافت عسگراف» معاون مجلس ملي آذربايجان، گسترش روابط پارلماني دو كشور مورد تأكيد قرار گرفت.
ضيافت عسگراف، فعاليت گروه دوستي پارلماني ايران و جمهوري آذربايجان را نشانه علاقه مندي كشورش به توسعه هرچه بيشتر روابط با ايران دانست.
وي سفر سال گذشته ميلادي «حيدر علي اف» رئيس جمهوري آذربايجان به ايران را در توسعه روابط دوجانبه موثر ارزيابي كرد و افزود: باكو در انتظار سفر «سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري و «مهدي كروبي» رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران است.
به گفته معاون مجلس ملي جمهوري آذربايجان، ديدار خاتمي از باكو به عميق تر شدن روابط دوجانبه كمك خواهد كرد. و ديدار كروبي نيز به بهبود روابط پارلماني دو كشور دوست و برادر ايران و آذربايجان كمك خواهد كرد.

مقام معظم رهبري:
نظام اسلامي متعلق به مردم است
رهبر معظم انقلاب ديروز در پنجمين روز از سفر به استان سيستان و بلوچستان، در جمع انبوه مردم چابهار در استاديوم شهيد ريگي اين شهر تأكيد كردند: تحقق عدالت اجتماعي، بدون توليد ثروت و تلاش براي پيشرفت كشور امكان پذير نيست و همه مسئولان در اين زمينه وظايف بسيار سنگيني برعهده دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، رفع «محدوديت تبعيض و فساد» را از اهداف اصلي نظام اسلامي خواندند و خاطرنشان كردند: ايجاد عدالت به معناي توزيع مناسب بهره مندي هاو امكانات ميان تمام مردم، بزرگ ترين هدف ماست و اين اهداف بايد همواره مورد توجه كامل مسئولان ملي و محلي باشد.
ايشان، خدمت به مردم را سياست مشخص نظام اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: همه چيز نظام اسلامي، متعلق به مردم است و تمامي مسئولان بايد خود را نوكر و خدمتگزار مردم بدانند و هر مسئول يا مأموري كه از اين سياست فاصله بگيرد، فاقد صلاحيت و شايستگي است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، احساس كرامت و شخصيت را عامل پايدار ملت مسلمان ايران در مقابل تهديدات دشمنان دانستند و خاطرنشان كردند: دشمنان بشريت، امروز بي پرده با اسلام دشمني مي كنند چرا كه اين دين مبين را مانع اصلي تحقق اهداف استكباري خود مي دانند، اما اسلام و نظام اسلامي به فضل الهي، از همه اين چالش ها سربلند بيرون مي آيند.
ايشان، همچنين با قدرداني از مردم مومن و وفادار چابهار، استعدادها و ظرفيت هاي بالقوه اين منطقه را زمينه مناسبي براي رشد و پيشرفت برشمردند و افزودند: نابساماني هاي اين منطقه بايد با استفاده صحيح از ظرفيت هاي موجود و اجراي كامل طرح هاي پيش بيني شده حل شود و مسئولان منطقه آزاد تجاري و ديگر مسئولان محلي بايد خود را در اين زمينه كاملا موظف و متعهد بدانند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به بهبود محسوس امنيت در منطقه افزودند: دشمن همواره در پي تحريك برخي عناصر شرور و ايجاد ناامني بوده است اما با تلاش مأموران انتظامي ـ امنيتي و نظامي و كمك مردم مومن، نجيب و صبور اين شهر، امنيت و آرامش، هر روز بيش از پيش، در منطقه مستمر خواهد شد.
مقام معظم رهبري، با تأكيد بر لزوم استمرار و تعميق وحدت شيعه و سني تصريح كردند: به بركت ايمان مردم و هوشياري علما و روحانيون شيعه و سني، تلاش هاي دشمن براي ايجاد دودستگي در اين منطقه به نتيجه اي نرسيده است و نخواهد رسيد. به گزارش ايرنا رهبر معظم انقلاب در ادامه سفر خود امروز راهي ايرانشهر خواهند شد.

ايران
ادبيات
اقتصاد
رسانه
شهر
صفحه آخر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  رسانه  |  شهر  |  صفحه آخر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |