شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۰ - April . 12, 2003
فأعرض عما يعجبك فيها لقله ما يصحبك منها.
از آنچه تو را در دنيا شيفته خود مي كند روي بگردان
چرا كه زمان اندكي با تو مي ماند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
چه شكر گويمت اي كار ساز بنده نواز
منم كه ديده به ديدار دوست كردم باز
كه كيمياي مرادست خاك كوي نياز
نيازمند بلا گو رخ از غبار مشوي
نجات سرباز لينچ
009130.jpg
يك شبكه تلويزيوني در نظر دارد ماجراي نجات يك نظامي زن آمريكايي را كه در عراق اسير بود، به فيلم در آورد.
به گزارش بي بي سي به نقل از روزنامه ورايتي هاليوود، شبكه تلويزيوني ان بي سي در حال فراهم آوردن مقدمات ساخت فيلمي است كه نحوه نجات جسيكالينچ، سرباز ۱۹ ساله آمريكايي را از دست عراقي ها، توسط نيروهاي ويژه آمريكايي نشان مي دهد.
سرباز لينچ، جمعي يگان تداركات، روز سوم فروردين هنگامي كه سربازان عراقي به كاروان تداركاتي آن ها در نزديكي ناصريه شبيخون زدند، به اسارت در آمد. او در جريان درگيري به سختي مجروح شد و با دو پاي شكسته، بازوي مجروح و چند گلوله در بدنش در بيمارستاني در شهر ناصريه بستري شد. اما چند روز بعد نيروهاي ويژه آمريكايي او را از اين بيمارستان نجات دادند.
شبكه ان بي سي برنامه ساخت يك فيلم تلويزيوني دو ساعته از اين ماجرا را به طور جدي دنبال مي كند. اين شبكه پيشتر با چند نويسنده و تهيه كننده براي مشاركت در اين فيلم مذاكره كرده است و به زودي از ميان آن ها، دست اندركاران اصلي فيلم را انتخاب خواهد كرد.
به گزارش ورايتي مقامات شبكه ان بي سي گفته اند اين بهترين داستاني است كه در جريان اين جنگ اتفاق افتاده ومي تواند براي ساخت فيلم، مورد استفاده قرار گيرد.
يكي از اين مقامات گفته است:« شما هميشه اين جور كارها را در فيلم هاي جاسوسي ديده ايد و از خود پرسيده ايد آيا چنين چيزي ممكن است؟ ولي حالا مي دانيم كه داستان نجات جسيكالينچ واقعا اتفاق افتاده است.»
فيلم ماجراي زندگي لينچ از دوره آموزش در نيروهاي دلتا تا نجات او در ناصريه را روايت مي كند.
لينچ چگونه نجات يافت
تفنگداران دريايي آمريكا براي منحرف كردن توجه نيروهاي عراقي از عمليات نجات سرباز لينچ، يك خانه امن حزب بعث و يك پل را در سوي ديگر شهر ناصريه مورد حمله قرار دادند. نيروهاي ويژه از فرصت استفاده كردند و طي بيست دقيقه به بيمارستان وارد شدند و لينچ را كه به شدت زخمي بود با خود بردند.
به نظر مي رسد يكي از اهداف اين عمليات اساسا تضعيف روحيه ارتش عراق و بالا بردن روحيه سربازان آمريكايي بوده است.

مرتضي شايسته:
بليت نيم بها به فروش فيلمها لطمه خواهد زد
مشكلات اصلي جذب مخاطب را رها كرده ايم وبه مشكلات فرعي مي پردازيم
فروش بليت به صورت نيم بها بايد با كارشناسي و روانشناسي روحيه مردم ايران در ارتباط با سينما صورت مي گرفت.
مصطفي شايسته - تهيه كننده سينماي ايران - درباره بحث فروش نيم بهاي بليت هاي سينما، ضمن بيان اين مطلب به ايسنا گفت: من فكر مي كنم انتخاب روز شنبه به فروش پنج شنبه و جمعه لطمه خواهد زد، حتي اگر در روز چهارشنبه نيز باشد اين اتفاق خواهد افتاد بايد در وسط هفته روزي در نظر گرفته شود كه با روزهاي پرفروش سينما فاصله داشته باشد.
پخش كننده واكنش پنجم تبليغات تلويزيوني را يكي از راه هاي جذب تماشاچي به سينما مي داند و مي گويد: يكي از روشهايي كه در جذب مخاطب مي تواند موثر باشد و تاثير بسيار زيادي دارد، استفاده از تبليغات تلويزيوني است مثلا واكنش پنجم كه تاكنون ۲۲روز از نمايش عمومي آن مي گذرد، هنوز به دلايل مختلف از تبليغات تلويزيوني محروم بوده است.
اين تهيه كننده سينما با تاكيد بر اينكه براي جذب مخاطب ساده ترين راه انتخاب شده است گفت : ما به جاي اينكه دلايل اصلي تري را براي جذب مخاطب پيدا كنيم به سوي دلايل فرعي تر پيش رفته ايم.
مصطفي شايسته گفت: وقتي مردم مطلع نيستند چه فيلمي در سينماها به نمايش درآمده چگونه مي توانند برنامه ريزي داشته باشند براي اينكه به سينما مراجعه كنند، به همين دليل يكي از مهم ترين راه هايي كه مردم به سينماكشانده مي شوند، اطلاع رساني به موقع و دقيق، است.
وي افزود: ما به عنوان تهيه كننده سينما از انجام تبليغات ناتوان هستيم چون مطبوعات مثلا روزنامه هاي رسمي هزينه اي كه براي يك روز تبليغات بر مي دارند، معادل درآمد يك فيلم پرفروش در تهران در يك روز است به همين دليل به نظر من سينما احتياج به توجه دارد كه به عنوان يك كالاي فرهنگي به آن نگاه شود.

حكايت نامه
جايزه نخست نمايشگاه كتاب بولونيا را كسب كرد
009125.jpg
رئيس هيأت داوري نمايشگاه بين المللي كتاب كودك بولونيا در ايتاليا از كتاب ايراني حكايت نامه به عنوان يك اثر نوآور در عرصه چاپ كه نمونه آن كمتر ديده شده است ياد كرد.
آنتونيو فائتي كه در مراسم اهدا جايزه اول بخش افق هاي جديد اين نمايشگاه معتبر بين  المللي به اين كتاب سخن
مي گفت با اشاره به تفاوت اندك و شباهتهاي بسيار كتابهاي عرضه شده در بولونيا افزود: انتشار حكايت نامه گشودن يك راه تازه در مسير نشر كتاب هاي كودك و نوجوان است. كتاب حكايت نامه سومين كتاب از انتشارات كانون است كه در تاريخ چهل ساله اين نمايشگاه موفق به دريافت جايزه اول بولونيا شده است.
پيش از اين كتاب هاي ماهي سياه  كوچولو در سال ۱۳۴۸ و برگها در سال ۱۳۶۴ اين جايزه معتبر را به خود اختصاص داده بودند.
حكايت نامه مجموعه اي از حكايت ها و متون ادبي كهن فارسي است كه در سه بخش لطيفه هاي فارسي، طنز فارسي و داستان هاي اخلاقي براي دانش آموزان دوره هاي راهنمايي و دبيرستان با بازنويسي حسين معلم، تصويرگري بهرام خائف و صفحه آرايي كوروش پارسانژاد گردآوري و منتشر شده است.
چهلمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب بولونيا ۲۰۰۳ امسال از ۱۳ تا ۱۶ فروردين در ايتاليا برگزار شد و در آن ۱۳۷۶ شركت كننده از ۵۵ كشور جهان حضور داشتند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
دكتر روزنفلد در شماره يكشنبه گذشته مجله پاريد در پاسخ به سئوال يك بانوي حامله تاكيد كرده است كه اگر يك زن باردار الكل مصرف كند، اين الكل علاوه بر زيان هايي كه براي خود اين زن دارد، وارد خون نوزاد مي شود و رشد سلسله اعصاب جنين را مختل مي كند و به كبد و ساير ارگان هاي بدن آسيب مي رساند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
پارلمان اروپا پريروز به يك اقدام تاريخي دست زد و شرايط تازه اي را به ضميمه مصوبه مربوط به پذيرفتن اعضاي دهگانه جديد برقرار كرد كه لازم الاتباع هستند. طبق اين شرايط، دولت هاي ۲۵ گانه عضو اتحاديه اروپا مكلفند كه در قبال مسائل جهاني و هرگونه سياستي در اين زمينه با يك زبان سخن بگويند و تكروي نكنند. اين تصميم به خاطر تكروي انگلستان در قبال مسئله عراق گرفته شده است.
ماندگار
*۱۱ آوريل دو هزار و پنجاه و هفت سال پيش، سيسرو انديشمند، خطيب، نويسنده و سياستمدار رومي (ايتاليايي) كتاب فن سخنراني عمومي (خطابه) را به پايان رسانيد. وي در مقدمه اين كتاب كه قواعد آن هنوز تدريس مي شود ياد آور شده است: هركس كه بخواهد مقام عمومي داشته باشد بايد در ايراد نطق و دست كم نوشتن مطالبي كه مي خواهد عرضه بدارد مهارت داشته باشد تا موفق شود. چنين شخصي اگر احساس كند كه در نوشتن گزارش و نطق نمي تواند به مهارت برسد بايد فردي امين و وفادار را در كنار خود داشته باشد كه گزارش و نطق او را برايش بنويسد. وي در اين كتاب ساختار يك نطق، انتخاب كلمات و تنظيم جملات و حتي طرز ايستادن و اشاره كردن و حركت دست و گردن و صورت را هنگام ايراد نطق عمومي تشريح كرده است.
* «اميليانو زاپاتا» انقلابي معروف مكزيك دهم آوريل ۱۹۱۹ در ۳۹ سالگي در دامي كه براي قتل او طراحي كرده بودند افتاد و كشته شد. وي كه عضو انتخابي انجمن يك روستا بود وقتي ديد دولت به پيشنهادهاي انجمن اعتنا نمي كند، دست به مبارزه مسلحانه زد و بسياري از كشاورزان مكزيك از پيروان او شدند و دولت را وادار به غير قانوني كردن فروش اراضي كشاورزي به بيگانگان، استرداد اراضي مصادره شده، تعديل بهره مالكانه، داير كردن آموزشگاه شبانه رايگان براي بي سوادان، درمان عمومي و بازنشستگي براي روستانشينان كرد.
* در اين روز در سال ۱۹۹۳ كريس هاني رهبر وقت حزب كمونيست فدراسيون آفريقاي جنوبي در ۵۰ سالگي در ژوهانسبورگ به دست يك آواره (پناهنده) ضد كمونيست لهستاني كشته شد و قاتل بعدا اعتراف كرد كه افراطيون سفيد پوست او را وادار به قتل كرده بودند. هاني كه بيشتر عمر خود را در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از اين كشور به آن كشورگذرانده بود پس از فروپاشي شوروي به نوسازي سوسياليسم آفريقايي همت گمارد و موفق شد كه اعضاي حزب كمونيست را افزايش دهد و همين امر باعث شد كه دشمنان بين المللي پيدا كند.
يادگار
سناي روم و شوراي دولتي اين كشور در تمام ساعات روز ۱۱ آوريل سال ۳۵ ميلادي با نگراني تمام به مسئله ارمنستان كه اردوان سوم شاه وقت ايران بدون اطلاع دولت روم، پادشاهي تازه برايش تعيين و اعزام داشته بود، مذاكره كردند. ازصورتجلسه اين مذاكرات كه به دست آمده و محفوظ مانده چنين بر مي آيد كه اعضاي اين دو مجلس در آن جلسه تصميم گرفته بودند كه به جاي لشكر كشي و جنگ، با ارسال كمك و بر قراري تماس محرمانه با تيرداد پسرعموي اردوان كه با شاه شدن او مخالف بوده، وي را تشويق به كودتا و حاكم ايبريا (گرجستان كنوني) را كه دست نشانده ايران بود ترغيب به حمايت از تيرداد كنند. اين توطئه موقتا پيروز شد. بعضي محاسبات تقويمي تاريخ برگزاري جلسه مشترك سنا و شوراي دولتي روم را ۱۰ آوريل تعيين كرده است.
* صادق هدايت نويسنده نامدار در اين روز در سال ۱۳۲۹ در پاريس خودكشي كرد.
* ۲۳ فروردين ۱۳۳۱ دكتر مصدق نخست وزير وقت شصت تن از رجال و انديشمندان و دلسوزان كشور را به خانه خود دعوت كرد تا راهي براي رفع بدبختي هاي مردم ايران پيدا كنند و در اين جلسه طولاني و جلسات بعدي ضمن بررسي علل يكايك بدبختي ها و عقب ماندگي ها تصميم گرفته شد در سازمان اداري كشور و قوانين و مقررات مالياتي و عوارض و تعرفه هاي گمركي تجديد نظر شود و ضوابط دست و پاگير و زائد لغو و با بوروكراسي بد مبارزه شود؛ از نيروي انساني ماهر و كارشناس وطن نهايت استفاده بعمل آيد، از منابع ملي استفاده كامل شود و سعي كافي بعمل آيد كه بي نظري و دقت بر دستگاه قضائي حاكم شود و اين دستگاه تحت نفوذ احدي جز حق و قانون قرار نگيرد و باعث عدم رضايت مردم نشود.

گنجينه
حجاج
بعد از آنكه حجاج وفات يافت، مردي به طلاق زن سوگند خورده بود كه حجاج در دوزخ است. (مثلا گفته بود زنم بر من حرام باشد اگر حجاج در دوزخ نباشد!) بعد از آن متحير بود كه حال آن سوگند چگونه بود.
به نزديك ايوب سجستاني آمد، از وي سئوال كرد، ايوب گفت: من در اين سخن چيزي نتوانم گفت، كه حق تعالي مغفرت عاصيان را به مشيت خود متعلق گردانيده است... و آنچه در مشيت آفريدگار بود، مرا از آن چه علم بود؟
مرد از پيش او برفت. به نزديك عمر ابن عبدالعزيز آمد و از وي پرسيد: عمر ابن عبدالعزيز گفت: برو زن را نگاه دار كه اگر خداي عزوجل، حجاج را با آن ظلم و بدكرداري در دوزخ نيارد كرد، تو را نيز به سبب آن ناشايست، زياني نخواهد بود.
سديدالدين محمد عوفي
جوامع الحكايات

گشتي در دنياي خبرها
جرثقيل بزرگ برگزار كرد.
در جريان اين مراسم نه ميهماني حضور داشت و نه خبري از گل و شيريني بود.
اين مهندس گفت: من ۷ سال از زندگي خود را وقف اجراي پروژه ساخت اين پل كردم و به همين دليل تصميم گرفتم زندگي مشترك خود را نيز روي اين پل شروع كنم.
ازدواج روي پل
جرجيا: ۷ سال پيش قرار شد يك پل غول پيكر در ايالت جرجيا ساخته شود كه در نهايت اين پل ۵/۱ مايلي به بهره برداري رسيد.
اما نكته جالب اينكه، مهندس ناظر اين پل كه در طول اين ۷ سال با تمام وجود براي ساخت آن زحمت كشيد مراسم ازدواج خود را روي اين پل و در كنار يك
بدون ارائه كارت، ورود ممنوع
آريزونا: دو روز قبل هنگامي كه يكي از اعضاي شوراي شهر توكسان در آريزونا قصد ورود به ساختمان شوراي شهر را داشت، نگهبان از ورود وي به اين مكان جلوگيري كرد چون او فاقد كارت شناسايي و يا گواهينامه رانندگي بود.
وي كه ۸ سال عضو شوراي شهر است در آن روز، كارتهاي شناسايي اش را در خانه جا گذاشته بود به همين دليل نگهبانان اجازه ورود به وي ندادند.
سرانجام اين مرد با خانه تماس گرفت و از همسرش خواست تا كارتهاي شناسايي او را به شورا بياورد.
سس گوجه فرنگي آبي
لندن: يك شركت توليد كننده سس گوجه فرنگي نوعي سس به رنگ آبي به بازار عرضه كرده است. پيش از اين، شركت مذكور سس هاي گوجه فرنگي به رنگ سبز، صورتي و نارنجي به بازار عرضه كرده بود.
در سال ۲۰۰۰، هنگامي كه اين شركت سس گوجه فرنگي به رنگ هاي متنوع توليد كرد، بيش از ۲۵ ميليون بطري سس به فروش رساند و پيش بيني مي شود كه مردم علاقه زيادي نسبت به سس گوجه فرنگي آبي رنگ از خود نشان بدهند.
سرقت منصرف و از شعبه خارج شد.
البته چند دقيقه بعد، پليس سارق را دستگير كرد اما از آنجايي كه وي نه سلاح با خود حمل مي كرد و نه در حين سرقت فردي را تهديد كرده بود، پليس نمي داند كه چه مجازاتي برايش از دادگاه درخواست كند.
سارق بي آزار
لس آنجلس: چند روز پيش مردي با يك گوني وارد يك شعبه بانك در آمريكا شد. وي پس از ورود به بانك اعلام كرد قصد سرقت دارد و از كاركنان خواست تا تمام پولهاي موجود در بانك را داخل گوني بريزند.
در همين حال يكي از كارمندان بانك به سارق گفت كه بانك پول ندارد و كارمند ديگر با خنده اي بلند به تمسخر وي پرداخت.
خنده اين كارمند سارق را عصباني كرد و او براي نشان دادن اعتراضش از
سريع ترين آسانسور جهان
تايپه: سريعترين آسانسور جهان تا چند ماه ديگر در كشور تايوان به بهره برداري خواهد رسيد.
اين آسانسور قادر خواهد بود، مسافرانش را با سرعت يك كيلومتر در دقيقه بالا و پايين كند. در حال حاضر سريعترين آسانسورهاي اروپا و آمريكا حداكثر ۶۰۰ متر در دقيقه سرعت دارند و سريعترين آسانسور ژاپن با سرعت ۷۵۰ متر در دقيقه حركت مي كند.
بر اين اساس، مسافران مي توانند تنها در ۳۰ ثانيه، از طبقه اول به طبقه نودم برسند.
تست دروغ سنجي
لندن: چندي پيش يكي از شهرداريهاي كشور انگليس قصد اجراي يك پروژه ضربتي ۳۰۰ هزار پوندي را داشت كه مسئولان اين شهرداري تأكيد داشتند جزئيات اين پروژه پيش از اجرا فاش نشود، اما مفاد آن به مطبوعات راه يافت و در جامعه منتشر شد.
مسئولان شهرداري براي شناسايي فردي كه اطلاعات محرمانه را در اختيار مطبوعات قرار داده بود تصميم داشتند از تمام كاركنان، تست دروغ سنجي بگيرند كه اين تصميم با مخالفت شديد كاركنان مواجه شده است.
هزينه اجراي اين تست هاي دروغ سنجي در حدود سه هزار پوند است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۵ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۹ و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۸دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۵ دقيقه

گل و گياه
دغدغك
009155.jpg
نام علمي:
Colutea arborescens
خانواده:
LEGUMINOSAE
درختچه اي خزا ن پذير و سريع الرشد، داراي برگهاي مركب از برگچه هاي كوچك به رنگ سبز كم رنگ و گل هاي زرد رنگ در تابستان و ميوه نيام بادكنكي شكل در پائيز مي باشد. داخل پوسته نازك ميوه مخلوطي از گاز كربنيك، اكسيژن  و ازت جمع مي گردد.
نيازها : مكان آفتابي، در هر خاكي به جز خاكهاي غرقابي به خوبي رشد مي كند، حداقل دماي مورد تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد:  از طريق قلمه چوب نرم در تابستان يا كاشت بذر در فصل پائيز.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |