سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۱
Infor.htm
بررسي خريد و فروش الماس از شركت كيمبرلي در ايران
قمار، تجارت الكترونيكي ياكلاهبرداري ، كداميك؟
شايد شما هم شنيده باشيد كه از طريق خريد و فروش الماس و تشويق ديگران به اين كار و شما مي توانيد به ثروت هاي هنگفتي برسيد! اين شعاري است كه در چند ماه گذشته به صورت مكرر به گوش ما و شما رسيده است. هر شخص و روزنامه اي نيز برآن اسمي نهاده است نام هايي از قبيل تجارت الكترونيكي، كلاهبرداري الكترونيكي و قمار الكترونيكي ولي واقعيت آن چيست؟
001550.jpg

ما در اين جايگاه پس از بررسي نظرات و پيشنهادات مختلف در طي روزها و هفته هاي گذشته نتايج زير را گردآوري نموده كه اميدواريم مفيد واقع گردد.
معرفي شركت كيم برلي
رياست اين شركت به عهده آقاي ولكر بايندر مي باشد و حدوداً ۲۵ سال سابقه فعاليت در ساخت الماس طبيعي دارد. اين شركت سنگ الماس را از آفريقاي جنوبي تهيه و در كشور بلژيك آنها را تراش و پوليش داده و به صورت هاي مختلفي تزئين مي نمايد. اين شركت به پشتوانه اليزابت دوم بريتانيا و شركت بين المللي آي-جي- آي شروع به كار كرده است. شركت كيم بري از اوايل سال ۲۰۰۰ ميلادي وارد بازاريابي شبكه اي گرديد و شركت فوق را در جزيره باهاماس كشور هنگ كنگ به ثبت رسانده است.
نكته: علت وجود شركت هاي بزرگ جهاني در جزيره باهاماس اين است كه در اين جزيره هيچ گونه مالياتي وجود ندارد.
روش كار شركت كيمبرلي
شما با پرداخت ۱۳۵۰۰۰ تومان توسط يكي از اعضاء در اين شركت سرمايه گذاري مي كنيد و يك جايگاه براي خود مي گيرد. شركت شما را مؤظف مي دارد كه ۶ نفر را به عضويت در اين شركت تشويق نماييد و مبلغ ۱۰۰ دلار به عنوان پورسانت دريافت كنيد. به عضويت گرفتن ديگران بايد به صورت هرمي باشد يعني اينكه ۶ نفري كه به عضويت در مي آيد بايد به صورت بالانس در طرفين سه شاخه قرار گيرند (۳ نفر راست و ۳ نفر چپ).
شما ۱۰۰ دلار پورسانت پرداختي را هم مي توانيد در حسابتان نگهداريد و هم مي توانيد آن را از طريق اينترنت به يكي از سرشاخه هايتان انتقال داده و نقداً پول را از سرشاخه تحويل گيريد.
در صورتي كه شما ۱۰۰ دلار را در حسابتان نگهداريد و بخواهيد كه الماس دريافت كنيد شركت به ازاي هر ۶۰۰ دلار مبلغ ۵۰ دلار جهت پيش پرداخت الماس برداشت مي كند قيمت كل الماس ۴۸۰ دلار مي باشد و هنگامي كه مبلغ پرداختي شما به ۴۸۰ دلار رسيد شركت مزبور الماس را براي شما مي فرستد.
اين پروسه همچنان ادامه مي يابد و با اضافه شدن هر ۶ نفر مبلغ ۱۰۰ دلار به حساب شما ريخته مي شود.
موقعيت اين شركت در ايران
طبق آمارهاي منتشر شده تا بحال ۱۸۰ هزار نفر از مردم ايران در اين شركت اسم نويسي كرده اند (به عبارتي حدوداً ۲۶ ميليون دلار معادل تقريبي ۲۴ ميليارد تومان) و اين مقدار همچنان در حال افزايش است. اعضاء ايراني اين شركت حتي دست به توسعه زير شاخه هاي خود در كشورهاي حاشيه خليج فارس، افغانستان و پاكستان زده اند.
تبليغات اين شركت در ايران هيچ گاه به صورت رسمي انجام نگرديد و به صورت تبليغات سينه به سينه و شفاهي مي باشد.
001545.jpg

آيا اين تجارت را مي توان تجارت الكترونيكي دانست؟
براي جواب دادن به اين سؤال، بايد ابتدا تعريف صحيحي از تجارت الكترونيك داشته باشيم. در كشور ما هركسي با توجه به ديدگاه خود تعريفي از تجارت الكترونيك دارد ولي در تعريف تجارت الكترونيك (EC) مي توان گفت تجارت الكترونيك عبارت است از كاربرد تكنولوژي اطلاعات در تجارت، براي روشن شدن مفهوم تجارت ما به معرفي سايت هاي و شركت هاي مختلف موفق و تأثيرگذار در اين زمينه مي پردازيم يكي از اين شركتها Buy.com است اين شركت ادعا دارد كه مي تواند به ارزانترين قيمت روي زمين كالاها را براي مشتريانش فراهم كند و در اين كار واقعاً موفق بوده و به عنوان قلب اقتصاد ديجيتال شناخته شده است. سايت ebay نيز يكي ديگر از اين سايتها است كه نمود كامل تجارت الكترونيك در آن به چشم مي خورد. شما در اين سايت مي توانيد كالاهاي مورد نظرتان را خريده و در معرض فروش بگذاريد. سايت ebay در اين بين فقط نقش يك ميانجي را بازي مي نمايد و در قبال فروش يا خريد كالا مبلغي را به صورت منصفانه از هر دو طرف معامله مي گيرد.
تجارت الكترونيكي را شايد بتوان پاكترين نوع تجارت دانست(البته اگر درست انجام گيرد) در اين نوع تجارت شما مي توانيد كالاي مورد نظرتان را از بين هزاران انتخاب پيدا كنيد و به اطلاعات كاملي درباره آن دست يابيد. حتي در اين تجارت ديگر شما مجبور نيستيد همراه با كالاي مورد نظرتان به اصرار فروشنده كالاهاي ديگري را بخريد.
با توجه به موارد ذكر شده فوق آيا واقعاً مي توان تجارت شركت كيمبرلي در فروش و بازاريابي را جز تجارت الكترونيكي دانست؟ آيا پاكي و صداقت تجارت الكترونيكي در اين نوع تجارت به چشم مي خورد؟
شركت كيمبرلي براي شما شرط مي كند هنگامي كه شما ۶ نفر را به عضويت تشويق نموديد ۱۰۰ دلار پورسانت به شما تعلق مي گيرد. براي شركت فوق اصلاً مهم نيست كه شما براي رسيدن به اين مهم از چه ابزارها و راه كارهايي سود مي بريد. در صورتي كه ۶ نفر زير مجموعه شما هيچ عضوي را نگيرند به آنها هيچ مبلغي تعلق نمي گيرد.
سود اصلي را در اين معامله شركت كيمبرلي و سر شاخه هاي اصلي مي برند و زيرشاخه هاي فرعي قربانيان اصلي اين معامله هستند. از ۱۸۰ هزار نفر عضو اين شركت شايد بتوان گفت ۲۰ هزار نفر سود اصلي را مي برند و بقيه فريب خوردگاني هستند كه گول سرشاخه هاي خود را خورده اند.
همان طور كه گفته شد تجارت الكترونيك تجارتي است كه هر دو طرف معامله از آن سود مي برند ولي در تجارت الماس شما در حقيقت در يك شرط بندي و قمار شركت مي كنيد كه احتمال برنده شدن شما بسيار اندك است.
در مقابله با اين نوع تجارتها چه بايد كرد؟
شركتهاي زيادي مثل پنتاگونا، گلدگوئيست و امروز كيم برلي در پروسه هاي خاص زماني وارد ايران شدند و تا حدي نيز در رسيدن به اهدافشان موفق بودند.
يكي از علتهاي موفقيت اين شركت ها را در كشور ما مي توان عدم آگاهي مردم نسبت به معني واقعي تجارت الكترونيك و پايين بودن سطح درآمد و اقتصاد كشور دانست.
001540.jpg

براي ما هم بسيار عجيب است كه ۱۸۰ هزار نفر از مردم كشورمان چيزي حدود ۲۴ ميليارد تومان در اين به اصطلاح تجارت الكترونيك سرمايه گذاري كرده اند. چرا واقعاً اين مبلغ نبايد جذب بازار داخلي گردد كه اين خود جاي بحث فراوان دارد.
فقط ذكر نكته اي را در اينجا ضروري مي دانيم و آن اين است كه واقعيت تجارت الكترونيك تنها شركت كيم بري و گلدگوئيست نيست و اگر با چنين تجربياتي بخواهيم در مورد تجارت الكترونيك تصميم بگيريم دچار ضرر جبران ناپذيري خواهيم شد.
چگونه مي توان فرهنگ اعتماد به تكنولوژي تجارت الكترونيك را در بين مردم رواج داد؟
در هفته هاي گذشته ما شاهد برخوردهاي متفاوتي از سوي مسئولان به فعاليتهاي شركت كيم برلي در ايران بوديم. نوع اين برخوردها در نگاه مردم ايران كه تازه واردهايي در تجارت الكترونيك هستند تأثير زيادي گذارده است، به طوري كه شايد بتوان گفت كه بي اعتمادي به اين تكنولوژي افزايش يافته است.
همانطور كه ذكر شد شركت كيم برلي را نمي توان نماد كاملي از تجارت الكترونيك دانست بنا بر اين نمي توان اين مشكل را بروي ديگر فعاليتهاي اينترنت و تجارت الكترونيك تعميم داد.
پيوستن به دنياي تجارت الكترونيك غيرقابل اجتناب است و چه ما به آن ملحق شويم يا نشويم تجارت الكترونيك به راه خود ادامه خواهد داشت. اگر به موقع اقدام نكنيم معلوم نيست كه حتي همگام با كشورهاي درحال توسعه نيز قرار بگيريم كه در اين صورت يك فاجعه خواهد بود.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
* نرم افزاري براي بازيابي اطلاعات حذف شده از درايوهاي Fat و NTFS و همين طور يك مرورگر Offline قدرتمند معرفي كنيد.
001530.jpg

امير
در مورد سوال اول چون تأكيد كرده بوديد easy Recovery مشكل شما را حل نكرده است، پيشنهاد مي كنيم از نرم افزارundelete- R استفاده كنيد. اين نرم افزار را مي توانيد در سايت www.r-tt.com پيدا كنيد. البته مشكل اين نرم افزار نداشتن شماره سريال آن است. اگر بخواهيد از تمام امكانات آن استفاده كنيد نياز به Crack آن داريدكه ما هنوز موفق به پيدا كردن آن نشديم. اما در مورد مرورگر Offline، باز هم اصرار كرده ايد كه از نرم افزار Tele Port نام نبريم.گرچه به نظر ما Teleport بهترين است اما توصيه مي كنيم برنامه رايگان HTTrackwebsite را هم امتحان كنيد اگر باز هم راضي نشديد كلمه Offline Browsevs را در سايت Download.com جست وجو كنيد. براي دريافت نرم افزار Track به سايت www. Httrack.com مراجعه كنيد. حجم برنامه در حدود ۵/۲ مگابايت است.
* با خبر شديم پروژه پيك آسا به عنوان نخستين خدمات ممتاز پيام كوتاه دركشور آغاز به كار كرده است. بعد از چند بار امتحان كردن اين سرويس تصميم گرفتيم اين سرويس را در ويژه نامه معرفي كنيم تا افراد بيشتري بتوانند از آن استفاده كنند. با استفاده از اين سرويس شما مي توانيد از طريق تلفن همراه به ID فرد مورد نظرتان پيغام در ياهو Messenger و يا نامه الكترونيك به شخص مورد نظرتان ارسال كنيد. نحوه استفاده از اين سرويس كه در سايت مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات در آدرس
Ccmagazine.com/news/public/ peykasa/peykasa.asp
به طور كامل آمده است از قرار زير است:
001535.jpg

۱- متن زير را در بخش پيغام گوشي موبايل خود تايپ كنيد.
Ym Yahoo-ID Messege
۲- شماره تلفن ۰۹۱۳۲۸۰۷۷۶۰ را به عنوان گيرنده وارد كنيد.
توضيح به جاي yahoo-ID در اين پيغام شناسه كاربر و به جاي Messege نيز متن پيغام خود را بفرستيد.
همچنين با اضافه كردن كاربر Peykasa در پيغام رسان ياهو و با ارسال كلمه help مي توانيد به توضيحات لازم در اين زمينه دست پيدا كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |