چهار شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۲
براي استفاده از خدمات  كارت اشتراك امداد خودرو
مالكان جديد مراجعه كنند
خريداران خودروهاي ساخت ايران خودرو كه كمتر از يك سال از دوره توليد اتومبيلشان سپري شده باشد مي توانند با مراجعه به امداد خودرو از خدمات مشتركين اين شركت برخوردار شوند.
002600.jpg

به گزارش خبرنگار ما مدير امور بازرگاني امداد خودرو ضمن اعلام اين مطلب مي گويد: در بسياري از موارد پس از انتقال خودروها به مالكان جديد ارتباط اين مالكان با امداد خودرو قطع مي شود، اين در حالي است كه كليه خودروهاي ساخت ايران خودرو از طريق ايساكو به مدت يك سال مشترك امداد خودرو هستند و مي توانند از خدمات اين شركت استفاده كنند.
صدقياني با اشاره به خدمات و لوازم جانبي كه به اين گونه خودرو تعلق مي گيرد، از مالكان جديد مي خواهد با امداد خودرو ارتباط برقرار كنند تا از همه خدمات ارائه شده در آن مطلع و برخوردار شوند.
مدير امور بازرگاني امداد خودرو در خصوص لوازم جانبي كه از اين طريق قابل ارائه است، مي گويد: لوازم جانبي معمولاً در ذهن مردم به لوازمي اطلاق مي شود كه بيشتر جنبه تزئيني دارند درحالي كه در اغلب موارد چنين نيست يعني مي توانم بگويم تقريباً همه لوازم جانبي از جهاتي براي خودروها و دارندگان آن ضروري هستند گرچه جنبه تزئيني هم در عموم آنها موردتوجه قرار گرفته است.
صدقياني مي افزايد: به عنوان مثال استفاده از كمربند ايمني در خودروها امروزه يك ضرورت انكارناپذير است، آمارهاي ارائه شده در سراسر دنيا، بيانگر كاهش آسيب هاي جسماني به دليل استفاده از كمربند ايمني است.
وي ادامه مي دهد: همچنين نوع ديگري از لوازم جانبي بال عقب است كه به دليل ويژگي آيروديناميكي كه دارد مانع از پاشيده شدن آب و گل به پشت شيشه خودرو مي شود و فشار باد را از پشت شيشه ها به قسمت خلا‡ عقب خودرو منتقل مي كند و به اين ترتيب مانع سر خوردن و انحراف خودرو مي شود.
صدقياني در مورد لوازم جانبي كه هم اكنون از طريق امداد خودرو در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد مي گويد: علاوه بر مواردي كه ذكر شد، جعبه كمك هاي اوليه، جعبه آچار، يخچال و گرم كن قابل حمل، كنسول وسط و همين طور تور نگهدارنده اشيا در صندوق عقب پژو ۲۰۶، چراغ جلو اسپرت و چراغ ليزري، باربند اسكي و جعبه باربند كه به دليل طراحي خاص علاوه بر حفظ اشيا در برابر هوا مقاومت ايجاد نمي كند از جمله اين لوازم هستند.
مدير امور بازرگاني امداد خودرو مي افزايد: از جمله لوازم ديگر مي توان به رينگ هاي اسپرت، در آلومينيومي باك بنزين، همچنين سنسور عقب خودرو (چشم سوم) و دزدگير اشاره كرد.
002580.jpg
002585.jpg

وي تأكيد مي كند: با توجه به اصل بودن قطعات و تأمين آنها از پژو فرانسه كليه لوازم جانبي و تزئيني گارانتي هستند.
صدقياني در مورد نحوه تأمين و خريداري اين لوازم مي گويد: مشتريان مي توانند قطعات مورد نياز خود را از نمايندگان مجاز و عامليت هاي فروش قطعات يدكي ايران خودرو تأمين كنند و الزامي براي مراجعه حضوري به امداد خودرو براي خريد نخواهند داشت.
وي مي افزايد: در آينده  نزديك در نظر داريم بالشتك بادي را ارائه كنيم كه با نصب آن روي صندلي از خستگي و كمردرد راننده و سرنشينان جلوگيري شود.
مدير امور بازرگاني امداد خودرو توضيح مي دهد: با نصب سيم اين بالشتك در محل فندك ماشين، بالشتك گرم مي شود كه اين موضوع مي تواند در زمستان و مناطق سردسير كاربرد بسياري داشته باشد.
وي ادامه مي دهد: يكي ديگر از لوازمي كه در دست تهيه است، بالشتك پشت گردن است كه با تكيه دادن بر آن گردن راننده استراحت مي كند، اين وسيله همچنين در تصادف ها يا ترمزهاي شديد، ايمني بالايي را براي راننده تأمين مي كند.
صدقياني اعلام مي كند: چمدان هايي كه روي سقف نصب مي شوند و ضدآب هستند و انواع ديگر صندلي كودك و كيسه هوا كه در كاهش آسيب هاي ناشي از تصادف ها نقش دارند و نيز فنربندي، تقويت موتور و كاهش سوخت از جمله امكاناتي هستند كه در آينده  ارائه خواهيم داد.
مدير امور بازرگاني امداد خودرو در مورد فعاليت هاي واحدهاي تحت پوشش خود مي گويد: در يك نگاه كلي تأمين قطعاتي كه امدادگران و تعميرگاه ها به آن نياز دارند و همين طور لوازم جانبي خودروها و تهيه كليه نيازهاي شركت از طريق اين واحد صورت مي گيرد، واحد بازرگاني همچنين ارائه خدمات مربوط به جذب مشتركين و صدور كارت براي مشتركين جديد و تمديد اشتراك را برعهده دارد.
وي مي افزايد: يكي ديگر از فعاليت هاي كاركنان اين واحد، پيگيري و نظارت بر گارانتي قطعات مورد استفاده در خودروهاي تعمير شده است. با توجه به اين كه كليه خودروها در پوشش گارانتي كارخانه سازنده هستند، تأمين كليه قطعات و لوازم جانبي در اين واحد براساس مشخصات فني ارائه شده توسط كارخانه و تضمين گارانتي است.
002590.jpg
002595.jpg

صدقياني ادامه داد: اين قطعات غالباً در داخل كشور توليد مي شوند و برخي ديگر از جمله لوازم جانبي را از خارج كشور وارد مي كنيم كه اميدواريم صنعتگران داخلي در باب ساخت لوازم جانبي فعاليت بيشتري داشته باشند و آنها را با كيفيت استاندارد ارائه كنند.
وي مي گويد: اطلاع رساني به مشتركين درباره پايان دوره اشتراك و نحوه اشتراك مجدد از جمله ديگر فعاليت هاي امور بازرگاني امداد خودرو است، ما معتقديم همان طور كه امداد در محل مورد نياز مشترك انجام مي گيرد تمديد اشتراك نيز به همان صورت مي تواند انجام گيرد.
مدير امور بازرگاني امداد خودرو درمورد نحوه جذب مشتركين توضيح مي دهد: اين كار به دو صورت فردي و گروهي صورت مي گيرد با توجه به اين كه ايساكو خريداران محصولات ايران خودرو را به مدت يك سال مشترك امداد خودرو مي كند، ضمن هماهنگي با شركت ايران خودرو، در اين زمينه دفترچه هاي راهنما نيز به صاحبان خودرو تحويل مي شود و به اين ترتيب نسبت به اشتراك مالكان خودرو اقدام مي كنيم و مشترك شدنشان را اطلاع مي دهيم.
صدقياني مي گويد:  تنها مشكلي كه داريم درمورد كساني است كه خودرو را به فرد ديگري مي فروشند و ما از خريدار جديد بي اطلاع مي مانيم كه در صورت ارتباط با شركت، مالك جديد مي تواند از همه خدمات مطلع و برخوردار شود.

پژو ۲۰۶ تحت پوشش كارت طلايي قرار گرفت
دارندگان پژو ۲۰۶ از اين پس تحت پوشش خدمات كارت طلايي امداد خودرو ايران قرار مي گيرند.
به گزارش خبرنگار ما خدمات ياد شده پيش از اين فقط به خريداران خودروهاي پژوپارس و سمند ارائه مي شد.
براساس اين طرح دارندگان خودروهاي ياد شده در مدت زماني كه تحت پوشش خدمات كارت طلايي قرار دارند فقط مسؤول تأمين بنزين مورد نياز خودرو خود هستند و ساير امور خودرو از قبيل تعميرات، تأمين قطعات، جبران خسارت هاي ناشي از تصادف يا آتش سوزي و سرقت و تأمين خودرو جايگزين در مدت تعمير، برعهده شركت امداد خودرو ايران خواهد بود.
اين گزارش حاكي است: دارندگان ساير خودروها به ويژه خودروهاي جديد مانند نيسان، ماكسيما و زانتيا مي توانند با پرداخت هزينه اشتراك خودروهاي خود را تحت پوشش كارت طلايي قرار دهند.
در ادامه اين گزارش آمده است: با اجراي اين طرح خسارت هاي ناشي از سوانح و تصادف ها بدون توجه به اين كه مشترك كارت طلايي مقصر است يا نه، جبران مي شود.
همچنين تا زمان رفع خسارت ها يك خودرو ديگر به عنوان جايگزين به دارنده خودرو حادثه ديده تحويل داده مي شود، ضمن اين كه مشتركين مي توانند روزانه ۱۰۰ هزار ريال بابت توقف خودرو خود در طول مدت تعمير دريافت كنند.
انجام خدمات بيمه اي و پشتيباني هاي فرابيمه اي به جز بيمه شخص ثالث از جمله ديگر مزاياي كارت طلايي اعلام شده است.
ارائه كنندگان اين خدمات اعلام كرده اند: در زمان خريد و فروش به مشتركين خودرو خدماتي نظير بازديد فني و كارشناسي فروش ارائه خواهند كرد.
در ادامه تأكيد شده، مشتركين كارت طلايي مي توانند پس از طي هر ۵ هزار كيلومتر، روغن موتور و هر ۱۰ هزار كيلومتر، فيلتر روغن و فيلتر هواي خودرو خود را به طور رايگان تعويض كنند.
تعويض رايگان شمع موتور در هر ۲۰ هزار كيلومتر و تسمه تايم و فيلتر بنزين در هر ۶۰ هزار كيلومتر از ديگر امكاناتي است كه براي مشتركين كارت طلايي درنظر گرفته شده است. در اين گزارش تصريح شده، براي استفاده از خدمات كارت طلايي در مواقع بروز حادثه يا سرقت اخذ كروكي يا گزارش پليس الزامي است. همچنين تأمين راديو پخش سرقت شده فقط با ارائه پنل آن امكان پذير است. براساس اين طرح خودرو فقط در شرايط فابريك تحت پوشش كارت طلايي قرار مي گيرد.

كميته هاي هفت گانه تدوين برنامه چهارم آغاز به كار كرد
كميته هاي هفت گانه تدوين برنامه چهارم توسعه تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار ما در پي آغاز عمليات اجرايي تدوين قانون برنامه چهارم توسعه، هفت كميته مجزا براي بررسي مفاد اين برنامه تشكيل شد.
كميته هاي «اقتصادي و بين المللي»، «امور اجرايي و نظارت»، «سياست آمايش و توازن و تعادل منطقه اي»، «سياست هاي امور زيربنايي»، «سياست هاي امور اجتماعي» و «كميته مشترك تدوين سياست هاي فرهنگي و آموزشي و پژوهشي» ۷ كميته تخصصي تدوين نظام برنامه ريزي برنامه چهارم توسعه هستند.
براساس اين گزارش مقرر است در مرحله اول براساس تدوين چشم انداز بلندمدت، راهبردهاي بلندمدت كلان، بخش هاي استراتژيك و الزامات دستيابي به چشم انداز مطلوب تعيين شود. لايحه برنامه چهارم توسعه براساس اهداف كلي، راهبردهاي اساسي، خط مشي ها و سياست ها و نيز احكام كلي درزمينه برنامه ها و مديريت توسعه تدوين و به تصويب خواهد رسيد.
مقرر است پيش نويس چهارمين برنامه توسعه كشور تا پايان شهريور ماه امسال به هيأت وزيران ارائه شود. هدف از تدوين زودهنگام اين لايحه ايجاد شرايطي به منظور تصويب سريع تر آن و تدوين آيين نامه هاي اجرايي است. مجلس شوراي اسلامي و دولت به توافق رسيده اند پيش از پايان عمر مجلس ششم تكليف قانون برنامه چهارم توسعه را مشخص كنند.
محمد ستاري فر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين خصوص در همايش مشترك معاونان و مديران بخش و روِساي اين سازمان گفت: نياز به بازآفريني و توليد جديد با توجه به شرايط متحول كشور و جهان با بهره گيري از ظرفيت هاي توليدي قبلي از ضرورت هاي برنامه چهارم توسعه است.
او گفت: چگونگي توسعه اقتصاد ملي با نگاه به اقتصاد جهاني در تدوين اين برنامه لحاظ خواهد شد.
ستاري فر بهره گيري از حداكثر ظرفيت هاي قانون برنامه سوم به صورت تمديد و در صورت نياز تدوين اصلاحيه ها و احكام جهت تصويب و لحاظ شدن در برنامه چهارم را با اهميت خواند و گفت: علاوه بر اين تبيين وضع موجود و پيش بيني روندهاي آينده، عوامل مؤثر بر شكل گيري چشم انداز و پيامدهاي بين المللي و منطقه اي آن در تدوين برنامه چهارم توسعه ضرورتي اجتناب ناپذير است.
معاون رئيس جمهوري نقش عوامل غيراقتصادي بر رشد و توسعه اقتصاد را مهم ارزيابي كرد و گفت: بهره گيري كامل از قلمرو فني و مهندسي، زيست محيطي، علم روابط بين الملل و نيز بهره گيري كامل از علوم سياسي در تدوين چارچوب برنامه چهارم مدنظر خواهد بود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: دارا بودن ديد و نگرش سيستمي و آينده نگري براي طراحان برنامه چهارم توسعه ضروري است.
به گفته وي نظام برنامه ريزي برنامه چهارم توسعه با توجه به تغييرات ماهوي مرتبط با آن نسبت به برنامه ريزي هاي گذشته و تحول آن به صورت برنامه ريزي هسته اي خط دهنده كه متكي به برنامه هاي اجرايي است تدوين شده است.

۸۵ درصد خودروهاي تهران فرسوده اند
002605.jpg
۸۵ درصد خودروهاي در حال تردد در تهران از رده خارج شده و فرسوده محسوب مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما آخرين بررسي هاي صورت گرفته از سوي وزارت صنايع و معادن حاكي از آن است كه ۸۵ درصد خودروهاي در حال تردد در تهران خودرو فرسوده تلقي مي شوند و شرايط حمل و نقل درون شهري را ندارند.
تعداد بالاي خودروهاي فرسوده در شهر تهران كه بيش از يك چهارم كل خودروهاي در حال تردد كشور را در خود جاي داده است، سبب شده اجراي برنامه جايگزيني خودروهاي فرسوده با مشكلات متعددي مواجه شود.
اين طرح كه هم اكنون به صورت لايحه به تصويب كميسيون هاي تخصصي هيأت دولت رسيده است براي تعيين تكليف نهايي در دستور كار دولت قرار دارد.
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از حدود ۳ سال پيش در دستور كار قرار گرفت اما بار مالي سنگين اين طرح موجب شد تاكنون اجراي آن ميسر نشود.
براساس اين گزارش هيأت وزيران پيشنهادهاي مطروحه در اين خصوص را عامل ايجاد رانت براي دارندگان خودروهاي فرسوده اعلام كرد چرا كه پرداخت تسهيلات كم بهره و... به خودروهاي فرسوده براي جايگزيني سبب مي شود بازار خريد و فروش اين خودروها بيش از پيش رونق گيرد.
دولت در اولويت بندي هاي خود اعلام كرده است در اولين مرحله درصدد جايگزيني تاكسي هاي فرسوده است. حداقل ۳۰ هزار تاكسي فرسوده در تهران تردد مي كنند.
خودرو فرسوده طبق تعريف دولت به خودرويي اطلاق مي شود كه در آزمايش هاي زيست محيطي و... نتواند شرايط فني لازم را احراز كند.
درحال حاضر ۴ ميليون خودرو در كشور تردد مي كنند كه بيش از ۵/۱ ميليون دستگاه آن فرسوده تلقي مي شوند.

از سوي مركز پژوهش ها اعلام شد:
موافقت با تصويب لايحه لغو انحصار دخانيات
002615.jpg
توليد سيگار در ايران تا سقف ۲۰ ميليارد نخ در سال قابل افزايش است

گزارش نهايي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي درخصوص لايحه لغو انحصار دخانيات به مجلس ارائه شد.
به گزارش خبرنگار ما، تدوين اين گزارش در پي ارائه درخواستي از سوي نمايندگان مجلس در دستور كار مركز پژوهش ها قرار گرفته بود.
مركز پژوهش هاي مجلس در اين بررسي كارشناسي موافقت خود با تصويب لايحه لغو انحصار دخانيات را اعلام و تأكيد كرده است اين لايحه در صورت رعايت پيش شرط ها مي تواند تأثيري بسزا بر اقتصاد ايران داشته باشد.
يكي از مهمترين مزاياي تصويب اين لايحه، ايجاد شرايطي براي توليد سيگار در داخل كشور و همچنين درآمدزايي مناسب به سبب دريافت ماليات از توليدكنندگان سيگار اعلام شده است.
در حال حاضر دولت از قاچاق گسترده اين كالا نفعي نمي برد، در حالي كه توليد داخلي مي تواند سبب شود دولت با دريافت ماليات از آن منتفع شود.
مصرف داخلي سيگار حدود ۶۰ ميليارد نخ در سال برآورد مي شود اين در حالي است كه تنها ۱۱ ميليارد نخ سيگار در داخل كشور توليد مي شود.
بررسي هاي صورت گرفته حاكي از آن است كه ظرفيت توليد سيگار تا سقف ۲۰ ميليارد نخ سيگار در سال قابل افزايش است.
لايحه لغو انحصار دخانيات واگذاري كليه فعاليت ها در امر توليد، توزيع، واردات و... به بخش خصوصي را مجاز مي كند.
آخرين آمارهاي ارائه شده نشان مي دهد ۱۵ هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي به كشت توتون و تهيه مواد اوليه دخانيات اختصاص دارند كه ممكن است با واگذاري فعاليت ها در اين بخش تغييراتي ايجاد شود. كميته كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس حمايت از اين توليدكنندگان را ضروري دانسته است.
صاحب نظران معتقدند خصوصي سازي فعاليت ها در صنعت دخانيات بايستي سبب كاستن از واردات شود، زيرا ممكن است شركت هاي خارجي با توليد بخش ناچيزي در داخل تلاش كنند بقيه توليدات خود را از محل واردات تأمين كنند.

صادرات دو ميليارد دلاري خدمات
ارزش صادرات بخش خدمات ايران در سال ۱۳۸۱ به بيش از دو ميليارد و دويست ميليون دلار رسيد.
معاون خدمات بازرگاني و بازاريابي مركز توسعه صادرات ايران با اعلام اين مطلب گفت: اين خدمات شامل درآمدهاي ارزي صنعت گردشگري، خدمات فني و مهندسي و بخش حمل و نقل و ترانزيت كشور است. سلطاني نيا، بخش خدمات را از مهمترين و مقرون به صرفه ترين بخش هاي اقتصادي كشور دانست كه مي تواند بيشترين ارزش افزوده را با كمترين هزينه عايد اقتصاد ملي كند.
وي تصريح كرد: در يك سال اخير و براي حمايت از صادرات خدمات حدود ۵۰ ميليارد ريال جايزه به ۴۱ طرح اجرا شده پيمانكاران ايراني در كشورهاي پاكستان، سودان، تركمنستان، قزاقستان، هند، سوريه، تاجيكستان، ازبكستان، تركيه، قرقيزستان، يمن و امارات متحده عربي پرداخت شده است.

رويداد
اقتصاد
انرژي
بازار
صنعت
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |