دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۱
افزايش شديد توليد خودرو در چين
با وجود شرايط خاص اقتصادي در چين و اوضاع دشوار اقتصادي در كشورهاي جهان، توليد اتومبيل در چين در ۴ ماه اول سال جاري بيش از ۱۱۰ درصد رشد داشته است.
002835.jpg
به نوشته روزنامه «چاينا ديلي» طي ماه هاي ژانويه تا آوريل توليد اتومبيل در چين به ۵۶۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۲ بيش از ۱۱۰ درصد رشد نشان مي دهد. اين درحالي است كه در ماه آوريل توليد خودرو در اين كشور با ۶/۸۳ درصد رشد نسبت به آوريل سال ۲۰۰۲ به ۱۶۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسيد.
بنابراين گزارش افزايش سريع توليد خودرو به دليل افزايش تقاضاي خريد خودرو است كه در نتيجه شيوع سارس شدت يافته است. مردم معتقدند با استفاده از وسايل نقليه عمومي امكان ابتلاي آنها به اين بيماري افزايش مي يابد. مسؤولان محلي نيز معتقدند كه سارس مردم اين كشور را به خريد خودرو ترغيب كرده است.
از سوي ديگر تجربيات ديگر كشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد كه در زمان رسيدن سرانه GDP در كشور به يك هزار دلار، تقاضا براي خودرو ناگهان افزايش مي يابد. اين در حالي است كه چين در سال ۲۰۰۲ به سرانه GDP يك هزار دلار دست يافت.
جنگ قيمت ها نيز در چين به كاهش بهاي خودروها و راحت تر شدن شرايط خريد كمك شاياني كرده است.
كارشناسان معتقدند كل فروش خودروهاي ساخت داخل در سال ۲۰۰۳ به حدود ۴ ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد كه اين ميزان در سال گذشته معادل ۳ ميليون و ۲۵۰ هزار دستگاه بود. آمارها همچنين از افزايش فروش خودروهاي سواري ساخت چين در سال ۲۰۰۳ به رقم دو ميليون دستگاه حكايت دارد. اين ميزان در سال گذشته معادل يك ميليون و ۱۲۰ هزار دستگاه بوده است. تعداد كل خودروهاي فروخته شده در چين در ۴ ماه اول سال ۲۰۰۳ با ۴۵/۳۸ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به يك ميليون و ۳۶۰ هزار دستگاه رسيد.
چاينا ديلي در ادامه از به كارگيري سياست هاي جديد براي مصرف خودرو در سال هاي آتي خبر مي دهد و مي افزايد اگرچه بهاي خودروها كاهش يافته است، هنوز ماليات و عوارض مصرف كنندگان در سطح بالايي قرار دارد. بنابراين گزارش عوارض و ماليات خودرو در بسياري از استان هاي چين به حدود ۵۰ درصد بهاي خودرو بالغ مي شود. اين در حالي است كه اين رقم در كشورهاي صنعتي بسيار كمتر از اين ميزان است به گونه اي كه در آلمان ۱۵ درصد بهاي خودرو، در ژاپن ۱۰ درصد و در ايالات متحده ۶ درصد بهاي خودرو را تشكيل مي دهد.

بحران در صندوق هاي بازنشستگي كليساي انگليس
ادامه سقوط ارزش سهام در بازارهاي بورس انگليس در سال هاي اخير تاكنون موجب از دست رفتن نيم ميليارد پوند از سرمايه گذاري هاي كليساي پروتستان اين كشور شده است.
كميسيون كليسا با انتشار گزارش سالانه عمليات مالي خود اعلام كرده است مجموع سرمايه هاي متعلق به صندوق هاي بازنشستگي كليساي انگليس در پايان سال ۲۰۰۲ ميلادي به ۵/۳ ميليارد پوند رسيده است.
اين درحالي است كه اين كليسا يك سال قبل از آن نيز اعلام كرده بود به دليل مشابه ۴۳۵ ميليون پوند از دارايي هاي خود را از دست داده است. با توجه به اين كه ابعاد سقوط ارزش قيمت سهام در بازارهاي بورس انگليس بسيار گسترده بوده است در مقايسه با ديگر صندوق هاي بازنشستگي در اين كشور، كليساي انگليس زيان كمتري را متحمل شده است. دليل اين موضوع به خاطر در اختيار داشتن املاك و مستغلات توسط كليساي انگليس بوده است كه افزايش شديد قيمت آنها در سال هاي اخير موجب شده تا زيان هاي ناشي از كاهش ارزش سهام جبران شود.
بر پايه گزارش قبلي كميسيون كليسا در انگليس، سرمايه هاي غيرمنقول املاك و مستغلات نزديك به ۴۰ درصد از مجموع دارايي هاي كليساي انگليس را شامل مي شود. مديران صندوق هاي بازنشستگي در انگليس معمولاً براي حفظ ارزش پول اعضا و افزايش دارايي هاي آنها نقدينگي خود را در بورس ها سرمايه گذاري مي  كنند.
كميسيون كليسا از محل همين صندوق ها به روحانيوني كه تا سال ۱۹۹۸ ميلادي بازنشسته  شده اند مستمري پرداخت مي كند.

پنجمين بانك بزرگ ژاپن ۲۰ درصد از كارمندان خود را اخراج مي كند
علي رغم كمك دولت به پنجمين بانك بزرگ ژاپن براي اجتناب از ورشكستگي، اين بانك ۲۰ درصد از كارمندان خود را اخراج مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از آسوشيتدپرس، بانك رزونا پنجمين بانك بزرگ ژاپن اخيراً به دليل مشكلات مالي با خطر ورشكستگي مواجه شده است كه از دولت درخواست كمك مالي كرده و دولت ژاپن نيز به درخواست وي پاسخ مثبت داده است.
بنابراين گزارش، اين بانك كه ۲۰ هزار نفر كارمند دارد طي دو سال آينده چهارهزار نفر را اخراج خواهد كرد تا از هزينه هاي جاري خود بكاهد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين بانك تا سال ۲۰۰۶ ميلادي، ۲۰ درصد از شعب خود را نيز تعطيل خواهد كرد.

عراق تا پايان سال جاري ۵/۴ ميليارد دلار درآمد نفتي كسب مي كند
براساس گزارش مجله تحقيقات اقتصادي خاورميانه، درآمدهاي نفتي عراق تا پايان سال جاري به ۵/۴ ميليارد دلار خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين پيش بيني براساس فرضيه از سرگيري صدور نفت عراق از اواسط ژوئن (خردادماه) با روزي يك ميليون بشكه در قيمت ۲۵ دلار برآورد شده است. بنابر گزارش اين مجله اقتصادي، مبلغ مذكور به نسبت كل مبلغ مورد نياز براي بازسازي تا پايان سال كه ۲۳ ميليارد دلار برآورد شده ناچيز است.
بنابراين گزارش، ۱۱ ميليارد دلار از اين مبلغ از طريق برنامه نفت در برابر غذاي سازمان ملل تأمين مالي خواهد شد.

افزايش فروش كامپيوتر در كشورهاي خاورميانه
فروش كامپيوترهاي شخصي در كشورهاي عرب خاورميانه در سه ماه اول سال جاري ميلادي با ۶/۵ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۲۴ هزار و ۸۹۴ دستگاه رسيد.
002830.jpg
به گزارش خبرگزاري اعراب، در اين مدت فروش كامپيوترهاي روميزي ۸/۰ درصد كاهش داشته و اين در حالي است كه فروش «نوت بوك» در اين مدت ۱/۵۹ درصد افزايش داشته است.
بنابراين گزارش، فروش كامپيوترهاي شخصي در امارات متحده عربي در سه ماه ابتدايي سال ۲۰۰۳ با ۳/۲۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۵ هزار و ۹۷۱ دستگاه رسيد. اين رشد نشان مي دهد كه تنش هاي موجود در خاورميانه هيچ تأثيري در فروش كامپيوتر نداشته است. در اين مدت فروش كامپيوترهاي روميزي ۸/۲۰ درصد، نوت بوك ۱/۱۵ درصد و سرورهاي كامپيوترهاي شخصي ۵/۵۰ درصد افزايش داشته است.
اين گزارش رشد شديد براي كامپيوترهاي شخصي را ناشي از افزايش تقاضاي كامپيوتر در شركت هاي كوچك و متوسط مي داند. كارشناسان معتقدند برگزاري فستيوال خريد در دبي تأثير مثبتي بر فروش كامپيوترهاي خانگي داشته است.
اما در عربستان سعودي اوضاع تا حدودي متفاوت بود به گونه اي كه فروش كامپيوترهاي شخصي نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۷/۱۰ درصد كاهش به ۷۱ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه كارشناسان اين امر را به علت فروش فوق العاده كامپيوتر در سال ۲۰۰۲ و برنامه هاي گسترده دولت در اين سال مي دانند.
اين گزارش مي افزايد كه جنگ عراق و تهديدهاي موجود در خاورميانه تأثير چنداني بر فروش كامپيوترهاي شخصي در اين منطقه نداشته است. آخرين برآوردها از افزايش ۱/۶ درصدي فروش كامپيوتر در امارات متحده عربي و ۹/۳ درصدي در عربستان سعودي در سه ماه دوم سال جاري خبر مي دهد.

بين الملل
اقتصاد
بازار
بانك و بورس
رويداد
صنعت
|  اقتصاد  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |