دوشنبه ۱۹خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۱ - jun . 9, 2003
آيا شما و همسرتان مي توانيد با يكديگر بحث كنيد؟
آيا شما از آن جمله همسران هستيد كه به راحتي با يكديگر صحبت مي كنيد؟ يا هميشه بحث هاي شما تبديل به مشاجره مي شود.
اگر اين طور است يكي از شما به خود زحمت نمي دهيد كه با همسرتان مانند يك همكار يا يك فرد غريبه صحبت كنيد. يكي از شما فكر مي كنيد آن ديگري بايد خود به خود بداند و توضيح لازم نيست.
انتظار داريد روحيه شما را شناخته باشد و از احساسات نهان شما خبر داشته باشد. حتي در مورد موضوعات اجتماعي و سياسي انتظار شنيدن نظرات مخالف را نداريد همسر شما بايد مثل شما فكر كند و اعتقادات سياسي و مذهبي همانند شما داشته باشد.
اين نهايت تفاهم اخلاقي است كه متأسفانه تا به حال ديده نشده، اگر چه كه در زمانهاي دور زنان تحصيل نكرده و به دور از اجتماع، مطيع محض بودند و به خود اجازه عرض اندام در مقابل شوي خود نمي دادند. ولي متأسفانه آن زمان هاي دور گذشته و زنان امروزه تحصيلكرده و به حول قوه وسايل ارتباط جمعي مانند تلويزيون (كه دائماً به پخش گزارش هاي تصويري، خبري، علمي، روانشناسي، پزشكي ،اجتماعي و سياسي مي پردازند) چه بسا مطلع تر و آگاه تر از مردان خود كه غرق در مناسبات پول درآوردن شده اند، مي باشند. به خاطر داشته باشيد كه ممكن است همسر شما حتي در مورد دوره و مدت استفاده روغن اتومبيل برنامه مستند و علمي ديده باشد پس توصيه هاي او را سرسري نگيريد.
با او مانند يك مرد همكار مباحثه كنيد و فرض را بر اين بگذاريد كه اين خانم همسايه شما مي باشد در اين صورت هرگز مشاجره نخواهيد داشت . اگر در مورد تربيت فرزندان اختلاف عقيده داريد،اگر همسر خود را احساساتي مي بينيد بدانيد لازمه زن بودن احساسات داشتن است .هرگز به اين دليل تصميمات او را رد نكنيد. هرگز انتظار نداشته باشيد مادر و پدر مانند هم موضع گيري داشته باشند. طبيعت مادر با لطافت رفتار كردن و طبيعت پدر محكم و جدي برخورد كردن است. مسئوليت پذيري پدر و لطف و مهرباني مادر در كنار هم كانون خانواده را محيط شاد و آرام براي پرورش سالم كودكان مي كند. اين مهر مادري كه خداوند در وجود مادر به وديعه نهاده چشمه جوشان عشق است كه سرمنشأ حيات و آرامش روحي فرزندان مي شود پس بر آن ارج نهيد. اگر اين قدرت تكلم زياد را خداوند به زن نمي داد كانون خانواده سرد و ساكت و بي روح مي شد. از اين تأثير كلام وجود زن است كه با لالايي خواندن ها و قصه گويي ها، كودكان سخن گفتن مي آموزند. اين قدرت تكلم در كودكان ۳ ساله دختر و پسر كاملاً  مشهود است. دختران در ۳ سالگي به خوبي سخنوري مي كنند و اهداف خويش را بيان مي كنند اما پسران در ۳ سالگي امساك در سخنگويي دارند و از كمترين كلمات استفاده مي كنند.
اين فن بيان وجود زنانه است كه مردان را وادار به تلاش و كسب درآمد مي كند، اين ظرافت سخن زن است كه انگيزه و عشق ايجاد مي  كند. پس اين آفرينش الهي را ناديده نگيريد، به آن ارج نهيد و قدر بدانيد. با همسران خويش سخن بگوييد تا كانون خانواده گرم تر و گرم تر شود.
مهشيد ذاكري

سيگار و بارداري
سيگار مي تواند موجب بروز خطرات جدي در سيستم باروري زنان شود. يك برآوردي نشان داده كه بيش از ۱۴ ميليون از زنان در جهان در سنين ۴۴-۱۸ ساله سيگار مي كشند كه از اين ميزان ۲/۷۲% از آنان در سنين باروري هستند و اين ميزان بيش از ۲ برابر چيزي است كه در اهداف بهداشت براي همه تا سال ۲۰۰۰ پيش بيني شده است.
* زناني كه در طول بارداري سيگار مصرف مي كنند در معرض خطر زايمان زودرس، مشكلات دوران بارداري، نوزادان زير وزن طبيعي، مرده زايي و ميزان بالايي از مرگ نوزادان زير يك ماهگي مي باشند.
* سيگار كشيدن در زنان باردار و مادراني كه به تازگي زايمان كرده اند باعث بروز خطر براي نوزادانشان خواهد شد. از جمله سندرم مرگ ناگهاني، ضعف پيشرفته ريه، آسم، عفونت هاي حاد تنفسي.
* يك بررسي نشان داده كه هزينه درماني و پزشكي براي زايمان غيرطبيعي در مادران سيگاري تقريباً دو برابر (۱۰۸۹۴دلار) افراد غيرسيگاري است (۶۵۴۴دلار).
* برآورد شده كه هزينه هاي پزشكي مربوط به بارداري و زايمان غيرطبيعي زنان سيگاري ۱۷۹ ميليون دلار يا ۱۱% كل هزينه هاي بارداري و زايمان هاي غيرطبيعي  را به خود اختصاص مي دهند. البته با فرض اينكه شيوع مصرف سيگار ۱۹% محاسبه شده باشد.
* تخمين زده شده كه هزينه هاي پزشكي زايمانهاي غيرطبيعي مربوط به زنان سيگاري با فرض اينكه شيوع مصرف سيگار در طول بارداري ۱۹% باشد ۴/۱ ميليارد دلار مي باشد.
* ميزان مصرف سيگار در زنان باردار در سال ۱۹۹۵ تقريباً ۱۴% بوده است كه در مقايسه با سال ۱۹۸۹ به ميزان ۲۹% و از سال ۱۹۹۴ به ميزان ۵ درصد كاهش يافته است. شيوع استعمال دخانيات در زنان باردار در سال ۲۰۰۰ ده درصد كاهش پيدا كرده است.
* يكي از اهداف برنامه هاي بهداشت براي همه تا سال ۲۰۰۰ افزايش ميزان ترك سيگار و مهم تر از آن افزايش ترك سيگار در طول دوران بارداري به ميزان ۶۰% و از طرف ديگر هدف اين برنامه افزايش ميزان ترك سيگار از طريق مشاوره و پيگيري هاي كلينيكي تا ميزان ۷۵%.
* زنان سيگاري كه در طول دوران بارداري سيگار را ترك مي كنند از سلامتي بيشتري برخوردار خواهند شد. ميزان تولد نوزادان نارس و زير وزن طبيعي بايد از طريق ريشه كن شدن مصرف سيگار در طول دوران بارداري به ميزان ۲۶-۱۷% كاهش يابد.
ترجمه: فرزانه فرشاد

مشكلي به نام جهيزيه
017705.jpg
صداي ساز و دهل در يكي از شهرك هاي نزديك دهلي نو به آسمان بلند شده بود و ۲۰۰ مهمان به جشن و سرور مشغول بودند. عاقد هم به رسم هنديان آتشي برافروخته بود و دست و پاي «نيشا شارما»، دانشجوي ۲۱ ساله رشته كامپيوتر كه امشب لباس عروس به تن كرده بود را نيز حنا بسته بودند. اما ناگهان صداي بگومگويي به گوش رسيد. نيشا گوش تيز كرد و ديد كه پدرش با داماد مشغول مشاجره است. داماد و مادرش مي خواستند كه پدر نيشا علاوه بر جهيزيه سنگيني كه تدارك ديده بود ۲۰ هزار روپيه ديگر هم به آنها بدهد و پدر نيشا هم به زمين و زمان سوگند مي خورد كه قادر به پرداخت اين مبلغ نيست. او تا همين جا هم براي عروس و داماد يك ماشين خريده بود و از كولر و يخچال و ميكروويو گرفته تا تلويزيون و ضبط صوت، هم يك دستگاه براي عروس و داماد و يك دستگاه هم براي خانواده داماد تهيه كرده بود.
محاسبه خانواده داماد اين بود كه پدر نيشا شب عروسي ديگر در شرايطي نيست كه بتواند مراسم را به هم بزند و لذا مي توان در لحظه  آخر هم از او مال و منال بيشتري تقاضا كرد. درخواست ۲۰ هزار روپيه اما كار را به مشت و لگد كشاند و طرفه اينكه نيشا تا اين لحظه از تقاضاي جديد خانواده داماد بي خبر بود. وقتي كه او پدر هاج و واج و درمانده خود را ديد دست به تلفن همراه شد و از پليس خواست كه وارد ماجرا شود. افراد پليس به رغم ممنوعيت قانوني جهيزيه خواهي از سال ۱۹۶۱، ابتدائاً نمي خواستند دخالت كنند، اما با اصرار نيشا سرانجام وارد عمل شده و داماد را دستگير كردند. ۶ ماه زندان مجازاتي است كه احتمالاً انتظار داماد سابق را مي كشد. خانواده او هم كه مدعي بيمار بودن نيشا و بد سابقه بودن وي شده بودند اثري از آثارشان پيدا نيست.
نيشا بعد از اين ماجرا گفته است: «من نمي دونم كه داماد مي خواست با پول ازدواج كنه يا با من؟ من از كاري كه كردم اصلاً پشيمون نيستم، هر كار ديگه اي غير از آنچه كه انجام شد خطاي دهشتناكي مي بود.» آنچه كه باعث توجه برانگيز شدن اقدام نيشا شد حضور يك تيم فيلمبرداري تلويزيوني در نزديكي محل عروسي بود كه ماجرا را ضبط و از تلويزيون سراسري هند پخش نمود. از اين رهگذر نيشا حالا به قهرمان مدرن جامعه هند و به سمبل اعتراض عليه عادات و سنن دست وپاگير اين جامعه بدل شده است. او در مصاحبه هاي متعدد و داوطلبانه خود با رسانه ها در نكوهش سنن متحجر جامعه سخن مي گويد و بيش از پيش به شهرت و اعتبار خود مي افزايد. شماري از احزاب سياسي هند نيشا را به خاطر محبوبيتش دعوت كرده اند كه نامزد انتخاباتي آنها بشود. مردان بسياري كه از شجاعت و جسارت نيشا به وجد آمده اند نيز با پست الكترونيكي و يا نامه به وي تقاضاي ازدواج داده اند.
البته خود نيشا هم ميان سنت و تجدد گير كرده است. براي وي اين كه پدرش داماد را انتخاب كرده و ترتيب عروسي را داده است جاي اشكالي نيست، گرچه قصد دارد كه فعلاً به تحصيلش ادامه دهد اما كماكان با اينكه پدرش مرد ديگري را در آ ينده براي او جست وجو كند مخالفتي ندارد. داماد سابق و در حبس را پدر نيشا مثل بسياري از خانواده هاي متوسط هند از طريق درج آگهي در يك روزنامه انگليسي زبان پيدا كرده بود.
خود نيشا هم در اصل با دادن جهيزيه مخالفتي نداشت، بلكه آنچه كه او را از كوره به در كرد وقاحت و زياده خواهي داماد و اصرار او در اين مورد بود كه وسايل و اجزاي جهيزيه حتماً از مارك هاي مرغوب و گران قيمت باشند. اين تقاضاها و خرده فرمايشات سرانجام غرور عروس و خانواده او را جريحه دار كرد و نيشا را به كاري واداشت كه كسي انتظارش را نمي كشيد.
مسئله جهيزيه در هند گاه و بيگاه به قتل و جنايت مي انجامد. طبق سنت بايد در صورت طلاق، جهيزيه به زن پس داده شود. براي سر باز زدن از چنين كاري در مواردي زن را مي كشند و علت مرگ را هم حادثه ناخواسته در خانه اعلام مي كنند. مرد و خانواده او از اين طريق وارث جهيزيه مي شوند و در ازدواج بعدي هم جهيزيه جديدي را تصاحب مي كنند. در سال ۲۰۰۱ شمار رسمي زناني كه در هند بر سر مسئله جهيزيه به قتل رسيده اند ۷۰۰۰ نفر اعلام شده است، اما رقم واقعي اين قتل ها به ۲۵ هزار نفر برآورد مي شود.
خدمت و اقدام ارزشمند نيشا شارما به جامعه زنان هند دامن زدن به بحث و گفت وگو در باره مسئله جهيزيه است. كسي چه مي داند شايد او با جسارتي كه به خرج داد جان خود را هم نجات داده است. خبرها حاكي از آن است كه راه نيشا در هند بي رهرو نمانده است و همين حالا كسان ديگري قدم در راه او گذاشته اند.
منبع: اينترنت
ترجمه: احمد سمايي

اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |