شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۷۶-Jun,14.2003
علم جديد ارتو پدي در ايران
با استفاده از دستگاه « اساترون» مصدومان ورزشي نياز به جراحي نخواهند داشت
001050.jpg
با پيشرفت صنعتي جوامع به ويژه در كشورهاي درحال رشد مانند كشور ما ايران، كمي تحرك، تغيير نوع تغذيه و روش هاي سنتي و فرهنگي در شيوه زندگي ما مانند چهار زانو يا دو زانو نشستن، حمل خريدهاي روزمره به طور غيرصحيح، استفاده از پله هاي زياد، كمبود نور كافي خورشيد به هر علت مانند استفاده از آپارتمانها و نوع ساختمانهاي مورد استفاده و همچنين افزايش انواع كمي و كيفي ورزشها و رقابتهاي ورزشي به ويژه در سطح حرفه اي، انسانهاي امروز را با نوعي از بيماريها درگير كرده كه حداقل در گذشته به لحاظ آماري كمتر يافت مي شده بيماريهايي مانند آرتروز، انواع و اقسام التهابهاي تاندوني، خارپاشنه، درد در قسمت انتهايي و خارجي بازو(TENNISELBOW)، دردهاي شانه و تاندون آشيل و... لذا به موازات اين پديده ها پيشرفت روزبه روز علم پزشكي جهت پيشگيري و درماني و خصوصاً لزوم بازگشت سريع ورزشكاران به سطح مهارتهاي قبل از بيماري كه هم از نظر رقابتهاي ورزشي و هم از نظر اقتصادي نزد بسياري از كشورها و باشگاهها حائز اهميت است منجر به پديد آمدن سيستمهاي نوين درماني شده است. باور علم پزشكي امروز بر اين است كه هر چقدر در درمان بيماريها بافت طبيعي بدن كمتر آسيب ببيند پاسخ درماني بهتر و سريعتر خواهد بود. لذا امروزه سعي تكنولوژي پزشكي بر اين است كه حتي الامكان از سيستمهاي غيرهجومي(NON INVASIVE) استفاده نمايد به همين خاطر در رشته هاي مختلف مانند رشته هاي ارولوژي از سنگ شكن، در جراحي عمومي و زنان از لاپارسكوپ و... استفاده مي شود.
در دهه هفتاد ميلادي كه سيستم سنگ شكن پا به عرصه وجود نهاد دانشمندان متوجه شدند كه كاربرد اين وسيله بر روي سنگهاي كليوي و مجاري ادرار به ويژه در سنگهاي حالب موجب تغييراتي بر روي استخوان لگن به صورت افزايش دانستيه (قوام) استخوان مي گردد. با مطالعه بر روي استخوانهاي حيواناتي مانند خرگوش، گوسفند، موش صحرايي در آلمان و نهايتاً پس از بررسي هاي كامل و تعميم آن به مطالعات انساني اثرات اين موج به شكل استخوان سازي مشخص شد و دستگاه به كار رفته را به علت وجود اثر موج شوكي (صوت) و ايجاد استخوانسازي كه در آن از كاربرد صوت به طريق عبور از محيط مايع بر روي بافت انسان استفاده مي شود كه اين دستگاه را اساترون OSSATRONمي نامند.
نظر به مطالعات بسيار زياد مشخص شد اين دستگاه علاوه بر جوش خوردن و تسريع جوش خوردن استخوان در ترميم بافتهاي نرم از طريق ايجاد عروق جديد و كم كردن التهاب كاربرد دارد لذا در بسياري از بيماريها مانند خار پاشنه، دردهاي شانه كه در ارتوپدي تحت عنوان CALCIFYING OF SHOULDER مي نامند دردهاي قسمت تحتاني و خارجي بازو به نام TENNISELBOW التهاب فاشياي كف پا و در نوعي از بيماري سر استخوان در درجه مشخصي از بيماري كه به نام نكروز سر استخوان گفته مي شود و... به كار مي رود بسياري از بيماريهاي فوق مانند انواع تاندينيتها در ورزشكاران ديده مي شود كه لزوم بازگشت سريع آنان به سطح اوليه فعاليتهاي ورزشي (قبل از بيماري) بسيار حائز اهميت است. به همين دليل در بسياري از فدراسيونهاي ورزشي كشورهاي مختلف غربي و حتي در كشورهاي مجاور مانند تركيه و امارات عربي از اين دستگاه در درمان ورزشكاران استفاده مي شود، زيرا اولاً ميزان موفقيت درماني اين روش كه اكثر مواقع تنها يك جلسه درمان كفايت مي كند چيزي حدود ۶۵% تا ۸۵% موارد مي باشد. برحسب ضايعه مي توان از بي حسي موضعي ناحيه اي يا عمومي استفاده شود. اين دستگاه تا عمق ده سانتي متري نفوذ داشته و ناحيه اي به وسعت ۵/۶-۵/۴ سانتي متر را پوشش مي دهد و چون اين دستگاه پرتابل (قابل حمل) بوده مي توان در مراكز مختلف استفاده نمود. با بهره گيري از دستگاه اساترون جراحي در ورزشكاران ممنوع مي شود.
اين دستگاه در نواحي كيسه هاي هوايي ريه، جمجمه، مهره ها و حاملگي كاربرد نداشته همچنين در عفونت حاد و در افرادي كه پيس ميكر PACE MAKERدارند توصيه نمي گردد ولي وجود وسايلي مانند پيچ، پلاك و... در بدن منعي براي كاربرد آن ندارد و تا به حال عارضه خاصي به جز مختصر تورم در موضع عمل از آن گزارش نشده است.
در حال حاضر بيش از ۴۵ هزار بيمار و ورزشكار درمان شده در سراسر كشورهاي مختلف تحت درمان موفقيت آميز قرار گرفته و در كشورهاي آمريكا، آلمان، ژاپن، سوئيس، اتريش، ايتاليا و... پس از اخذ تأييديه هاي معتبر علمي و عملي به كار مي رود. نظر به كم كردن مدت اقامت و هزينه هاي بيمارستاني جهت بيماران و همچنين كم كردن احتمالي جراحي ها و آسيب كمتر به بافتهاي بدن اين دستگاه مي تواند خدمات شاياني براي بيماران و ورزشكاران عرضه نمايد.
بسياري از پزشكان متخصص معتقدند كه بسياري از ورزشكاراني كه با استفاده از دستگاه اساترون مورد معالجه قرار مي گيرند با گذراندن دوره درمان حتي قادرند كه مانند گذشته به ورزش قهرماني ادامه داده و در مسابقه هاي مهم جهاني و بين المللي نيز حضوري مؤثر داشته باشند.
چنين به نظر مي رسد كه استفاده از اين دستگاه در ايران در حقيقت مناسب ترين روش براي دور شدن قهرمانان و ورزشكاران از عمل جراحي باز و عواقب ناشي از آثار جراحي هاي باز در علم پزشكي است.
دكتر شاهرخ مرادي

آب عامل پيوند ملتها
شناي قهرماني جهان در شهر ورزش
اين روزها بارسلون خود را براي ميزباني مسابقات شناي قهرماني جهان آماده مي كند. رقابتي ديدني در يك شهر سرشار از زندگي. تشكيلات ورزش هاي قهرماني از سال ۱۹۲۶ در كشور اسپانيا و شهر بارسلون رسميت پيدا نمود. زماني كه بارون پير دوكوبرتن بنيانگذار ورزشهاي نوين و بازيهاي المپيك در مورد اين شهر گفته بود:«من هميشه در نظرم به يك شهر ورزشي فكر مي كردم تا اين كه بارسلون را ديدم.»
001060.jpg

عشق و علاقه مردم بارسلون به ورزش و آمادگي آنها بر برگزاري چنين تجمعاتي، بارسلون را به يك پايتخت ورزشي با ابعاد جهاني معرفي نموده است، شهري با قدمت ۲۰۰۰ سال و احاطه شده بين كوهها و دريا سبب داشتن آب و هوايي دلپذير در طول سال شده است.
فراموش نكنيم كه برگزاري مسابقات المپيك ۱۹۹۲ به عنوان يك مشخصه اصلي باعث ايجاد تأسيسات عظيم شهري و زيربنايي و امكانات مجهز ورزشي در اين شهر گرديد. خوان كلوز ماتئو شهردار شهر بارسلون و عضو كميته تشريفاتي مسابقات مي گويد:بارسلون در نيمه دوم ماه جولاي ۲۰۰۳ (از ۲۵ تير ماه) شايستگي و افتخار ميزباني دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان را دارد. اين مسابقات كه بزرگترين ميعادگاه زنان و مرداني است كه عاشق ورزش هستند و به ورزشهاي آبي عشق مي ورزند، مديتراني ها يك بار ديگر با ايجاد پلي بين ملت ها، عقايد و فرهنگ ها، نمونه اي از زندگي را خواهند ساخت. در حقيقت آب پيوندي بين ملل ايجاد خواهد كرد، سيزده روز رقابت ديدني در ورزشهاي شنا، شيرجه، واترپلو، شناي هماهنگ، شناي آبهاي آزاد نقطه عطفي نزد جهانيان خواهد بود و حضور ستارگان ورزش شنا از سراسر جهان اعتبار و ارزش خاصي به اين مسابقات خواهد داد.
مصطفي لارفويي رئيس فدراسيون جهاني شنا (Fina) كه اهل الجزاير است در پيامي خطاب به جهانيان علاقه مند به ورزش و خصوصاً شنا مي گويد: «ما سيزده روز خوشايند در مسابقات شناي قهرماني جهان در بارسلون ۲۰۰۳ خواهيم داشت، اين كه فرصتي پيش آمده است تا بار ديگري قهرمانان شنا در جهان به رقابتي ديدني بپردازند و من لازم مي دانم از كليه كساني كه در امر برگزاري مسابقات و در جهت ارتقاء كيفي آن زحمت كشيده اند تشكر كنم.»
رافائل بلانكو رئيس فدراسيون شناي سلطنتي اسپانيا نيز مي گويد: « ما در اين سيزده روز نشاني كليه ستارگان ورزش شنا در جهان را به بارسلون- اسپانيا تغيير داديم. اين رويداد فقط براي اسپانيا حائز اهميت نيست كه براي كل جهان ورزش مهم مي باشد. فدراسيون شناي اسپانيا و فدراسيون جهاني شنا (Fina) و مؤسسات تحقيقاتي و مالي حمايت كننده مسابقات و كليه تشكيلات و سازمانهاي برگزاركننده با همدلي و اتحاد بي نظيري سعي دارند تا بزرگترين رويداد ورزشي سال را به بهترين نحو برگزار كرده و در معرض ديد جهانيان قرار دهند.
آلبرت باتلي رئيس كميته تشكيلاتي مسابقات قهرماني جهان Barcelona ۰۳ نيز اعلام داشته كه «ضمن مرور بر كليه مسابقات قهرماني جهان در دوره هاي قبل، سعي گرديده است تا نسبت به برطرف نمودن نواقص كار اقدام شود و مسابقات به بهترين نحو ممكن انجام شود.»
بدين ترتيب فدراسيون جهاني شنا (Fina) به كمك فدراسيون شناي اسپانيا با ايجاد تشكيلات زير در نظر دارند مسابقاتي بي نقص را برگزار كنند.
۱- كميته تشريفات
رئيس: خوان كارلوس پادشاه اسپانيا
اعضا: ۱۶ نفر از وزرا و مقامات دولتي و ورزشي
۲- كميته تشكيلاتي شامل ۵ كميته فرعي و ۶ عضو دائم
۳- كميته پشتيباني مركب از ۱۰ عضو
۴- كميته برگزاري كه در رأس آن فدراسيون جهاني شنا (Fina) قرار دارد و در زير مجموعه آن كميته هاي فني رشته هاي شنا، شيرجه، واترپلو، شناي هماهنگ و شناي آبهاي آزاد قرار دارند كه امر برگزاري مسابقات و نظارت مستمر بر آن را برعهده دارند.
001055.jpg

مراسم افتتاحيه دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان Barcelona ۰۳ در روز ۱۲ جولاي برابر با ۲۱ تير ماه طي مراسم باشكوهي كه كليه تداركات آن ديده شده است بر پايه چهار عامل اصلي برگزار مي گردد.
۱- آب water (تجلي از زندگي و علم و دانش)
۲- جشن و شادماني Fiesta (يك جشن بزرگ با مشاركت كليه شهروندان و قهرمانان)
۳- شناSwimming (به عنوان عامل اصلي اين مسابقات)
۴- بارسلون Barcelona (يك شهر جادويي)
در مراسم افتتاحيه كه از هم اكنون اكثر كشورهاي جهان پخش تلويزيوني آن را خريده اند يك حركت نمادين زيبا شكل مي گيرد: توسط ۱۵۷ شناگر نماينده ۱۵۷ كشور شركت كننده در مسابقات، نمونه آب كشور خود را كه به همراه آورده اند به عنوان پيوند ملت ها به درون آب استخر شناي مجموعه Piscines Municipal de Montjuic كه محل برگزاري مسابقات شنا است ريخته مي شود، كاري زيبا كه تاكنون نظير نداشته است اختلاط آبها به عنوان جشن بزرگ آغاز مسابقات خواهد بود، آب كه ماده اصلي بدن ما مي باشد و در اينجا عامل اصلي پيوند ملت ها مي شود.
بهرام توكلي

گوناگون
فوتبال خارجي
|  فوتبال خارجي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |