سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۶
Infor.htm
نمايشگاه CeBIT آمريكا در ابعادي كوچكتر از CeBIT اصلي در حال برگزاري است
CeBIT،اين بار در آمريكا
001995.jpg
نمايشگاه CeBIT آمريكا كه در حقيقت نسخه آمريكايي يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي فناوري جهان است كه همه ساله در هانوور آلمان برگزار مي گردد، در كشور آمريكا در حال برگزاري است.
رايانه هاي كيفي جديد، دستيارهاي ديجيتال و شبكه هاي بي سيم از جمله فناوري هايي محسوب مي شوند كه در اين نمايشگاه بزرگ به رقابت مي پردازند.
اين نمايشگاه كه در نيويورك بر پا شده است بر خلاف نمايشگاه هاي بزرگي چون Comdex و CeBIT هانوور، صدها هزار بازديد كننده ندارد. عمده بازديد كنندگان اين نمايشگاه عوامل و دست اندركاران دنياي تجارت مي باشند.
CeBIT آمريكا درست پس از نمايشگاه آمريكايي ديگري با نام Pc Expo برگزار مي گردد. با اين حال گردانندگان آن هرگز انتظار شلوغي نمايشگاه PcتExpo را در اين نمايشگاه ندارند و حداكثر تعداد بازيدكنندگان را بين ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر تخمين مي زنند كه اغلب اين افراد عوامل اجرايي شركت هاي معظم و يا متوسط مي باشند.
مارك دينن مدير نمايشگاه CeBIT آمريكا، هدف از برپايي آن را فراهم آوردن امكان مناسب براي شركت هاي حاضر در اين رخداد جهت عقد قراردادهاي جذاب تجاري ذكر مي كند و شما بازديد كنندگان نمايشگاه را پارامتر چندان مهمي نمي داند.
او مي گويد: «ما قصد نداريم تا يك رخداد بزرگ باشيم، هدف ما تنها آن است كه نمايشگاه تجاري با كيفيتي را برگزار كنيم. هدف ما رقابت با نمايشگاه هاي پرسابقه و قدرتمند نيست بلكه انتظار داريم شركت هاي شركت كننده در اين نمايشگاه از ملاقات مديران تجاري و عقد قراردادهاي كلان با آنها در اين نمايشگاه راضي و خرسند شوند.»
در CeBIT آمريكا حدود ۳۶۰ شركت رايانه اي در زمينه هاي مختلفي چون سخت افزار، نرم افزار و شبكه  به ارائه محصولات خود پرداخته اند. بخش هاي كوچكتري نيز در اين نمايشگاه به مسائلي چون فناوري تلفن هاي همراه، امنيت رايانه اي، شبكه هاي بي سيم و حافظه هاي عظيم مي پردازند.
برخي از شركت هاي بزرگ رايانه اي چون Dell در اين رخداد حضور كمرنگي دارند درحالي  كه شركت هاي ديگري چون HP آن را عرصه مناسبي براي معرفي محصولات جديد خود دانسته و حضوري چشمگير را در آن تجربه مي كنند.
شركت هاي IBM و SUN نيز از جمله فعالان نمايشگاه CeBIT آمريكا به شمار مي آيند.
شركت هاي بزرگ ديگري چون اينتل، Gateway، مايكروسافت، اوراكل، توشيبا و زيراكس نيز از جمله شركت كننده هاي بزرگ ديگر در اين نمايشگاه به حساب مي آيند.

اينتل ۲۵ سال يك ميليارد تراشه رايانه اي
001990.jpg
۲۵ سال پيش درست در همين ماه ژوئن شركت اينتل اولين تراشه ريزپردازنده معروف خود را براي رايانه ها توليد نمود. اين CPU كه ۸۰۸۶ ناميده مي شد اكنون تراشه اي بسيار پيش پاافتاده به حساب مي آيد. ۸۰۸۶ كه در زمان خود انقلابي در صنعت ساخت ريزپردازنده ها به حساب مي آمد تنها درون خود ۲۶ هزار ترانزيستور داشت. در حال حاضر و در حالي كه اينتل يك ميلياردمين تراشه خود را توليد نموده  است، تراشه هاي پنتيوم چهار ساخت اين شركت درون خود ۵۵ ميليون ترانزيستور جاي داده اند و حدود ۶۰۰ برابر سريعتر از۸۰۸۶ مي باشند.
امپراتوري اينتل از آن زمان بسيار گسترده شده و در حال حاضر در ۸۰ درصد از رايانه هاي آمريكايي از CPU ساخت اينتل استفاده شده است.
مديران اين شركت به خوبي بازارهاي ديگر غير از آمريكا را نيز تسخير نموده و اينتل را در سراسر دنيا پيشتاز دنياي نيمه هادي ها معرفي كرده اند. به طوري كه هم اكنون ۷۰ درصد از فروش اين شركت در خارج از كشور آمريكا صورت مي گيرد. به منظور قدرداني از تلاش اين افراد، امسال پال اوتليني مدير اين شركت جايزه منتخب موفقيت  تجاري دنياي رايانه  را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۲ تنها چين فروشي ۳ ميليارد دلاري را براي اينتل به ارمغان آورد. علاوه بر اين كشور، كشورهاي هند و روسيه نيز بازارهايي محسوب مي شوند كه به سرعت روبه رشد بوده و اينتل در آنها فروش خوبي دارد.
اوتليني پس از دريافت جايزه خود در گفت وگو با خبرنگاران از فناوري اطلاعات به عنوان قلب دنياي مدرن نام برد و آن را محور اصلي پيشرفت دانست.
وي معتقد است تكيه بر نياز كاربران جهت ارتقاء رايانه ها و فروش تراشه هاي جديد به آنها براي انجام عمل ارتقا ء چندان براي شركت هايي چون اينتل پيشتوانه خوبي محسوب نمي شود، بلكه اين شركت ها بايد قابليت هاي جديدتري به محصولاتشان بيفزايند.
او مي گويد: «هيچ كس پيدا نمي شود كه هر ساله رايانه خود را تعويض كند. اما هنوز دو سوم جمعيت جهان هرگز دست به رايانه  نزده اند و اين يعني بازار آينده.»
اين شركت روز گذشته تراشه پنتيوم چهار با سرعت ۲/۳ گيگا هرتز را معرفي نمود كه قيمتي حدود ۶۵۰ دلار خواهد داشت. با اين حال تا ماه اكتبر سال جاري ميلادي ساير تراشه هاي پنتيوم چهار پيشين افت قيمت نخواهند داشت. قرار است اينتل در ماه اكتبر سال جاري نسل بعدي تراشه هاي پنتيوم يعني Prescott را ارائه دهد.

نسل سوم تلفن هاي همراه فراگير شده است
002000.jpg
نسل سوم تلفن هاي همراه در ژاپن به سرعت در حال توسعه و فراگير شدن است. با گسترده تر شدن پوشش شبكه هاي مخابراتي نسل سوم و بهبود كيفيت تلفن  هاي همراه اين نسل، فناوري ۳G محبوبيت بيشتري پيدا نموده است.
شركت بزرگ ژاپني NTT DoCoMo فناوري ارتباطات پرسرعت نسل سوم (۳G) را در سال ۲۰۰۱ مطرح نمود اما رشد و توسعه اين فناوري و تطبيق با آن به كندي صورت گرفت. در ماه ژانويه سال ۲۰۰۲ تعداد مشتركين اين سرويس در ژاپن ۵۰ هزار نفر بودند كه اين تعداد در ابتداي سال ۲۰۰۳ به ۱۵۰ هزار نفر رسيد و در انتهاي ماه مه سال جاري ميلادي شمار مشتركين اين سرويس به ۳۵۰ هزار نفر افزايش يافت.
اونو مدير اجرايي بخش آمريكايي شركت DoCoMo طي سخنراني خود در نمايشگاه CeBIT آمريكا گفت: «مشكلات اساسي بر سر راه گسترش اين سرويس مرتفع شده است، پوشش شبكه اي به بيش از ۹۰ درصد رسيده است، عمر باطري از مرز ۲۰۰ ساعت گذشته و قيمت و وزن گوشي هاي نسل سوم اكنون با تلفن هاي نسل دوم قابل مقايسه است.»
شركت NTT با عقد قراردادهايي با شركاي مخابراتي خود در سراسر جهان سرويس ۳G  را گسترش داده است. اين شركت براي پا نهادن به بازار آمريكا با شركت بزرگ مخابراتي AT&T همكاري مي كند. همكاري اين دو شركت سبب خواهد شد تا در پايان سال ۲۰۰۴ ميلادي سرويس هاي نسل سوم در آمريكا رايج شود.
به گفته اونو شبكه هاي نسل سوم قادرند حجم اطلاعاتي معادل ۳۸۴ كيلو بيت را در ثانيه منتقل كنند كه اين نرخ ارسال ۴۰ برابر نرخ انتقال ۲G مي باشد. اين سرعت كيفيت انتقال ويدئو، تصوير و ارتباطات آموزشي،  تجاري را بهبود قابل ملاحظه اي بخشيده است.
با كم شدن قيمت تجهيزات شبكه ۳G، هزينه سرويس هاي نسل سوم نيز توسط NTT كاهش يافته است.
اونو معتقد است تا سه سال ديگر نمي توان از سرويس هاي ۳G انتظار سوددهي داشت و بايد تا زمان پوشش هزينه هاي نصب توسط سود حاصل شده، ۵ سال منتظر ماند. شركت ۳G در نمايشگاه CeBIT تعدادي از گوشي هاي تلفن همراه نسل سوم ساخت خود را به نمايش گذاشت.
NTTهنوز در مورد نسل چهارم نظر خاصي ندارد و معتقد است اين سرويس ها تا قبل از سال ۲۰۱۰ قابل عرضه نخواهند بود.

G5 در راه است
002005.jpg
استيو جابز مدير اجرايي شركت اپل روز گذشته نگارش بعدي سيستم عامل OSX مخصوص رايانه هاي اپل را به نمايش گذاشت. تحليلگراني كه تحولات اپل را دنبال مي كنند همچنين منتظرند تا اين شركت به زودي تراشه هاي سريعتر مك اينتاش را معرفي كند.
اين شركت اعلام نموده است كه پيش از عرضه سيستم عامل آخر خود كه Panther ناميده خواهد شد آن را مورد آزمايش نهايي قرار خواهد داد. كارشناسان انتظار دارند در اين سيستم عامل تحولات زيادي صورت گيرد.
تراشه اي سريعتر براي مك اينتاش توسط شركت IBM ساخته شده است. اين تراشه فاصله تراشه  هاي Powerpc اپل را با تراشه هاي اينتل كمتر مي كند. فاصله اي كه با نام «فاصله گيگاهرتز» شناخته مي شود. رايانه هاي نسل بعدي اپل كه از اين تراشه استفاده خواهند كرد با نام G5 در بين كاربران مشهور شده اند.
Apple با آنكه رايانه هايي مي سازد كه بسيار خوب طراحي شده اند و استفاده از آنها راحت است اما چندان با اقبال خوبي در بازار مواجه نبوده و تنها سهمي ۲ درصدي از اين بازار را در اختيار خود دارد. با اين حال برخي تحليلگران بر اين باورند كه تراشه جديد IBM كه پردازنده IBM970 نام دارد و برخي آن را G5 نيز مي نامند به اپل كمك خواهد نمود تا وضع موجود را تغيير دهد و سهم خود را در بازار رايانه ها افزايش دهد.
تراشه ۹۷۰ با فركانسي بين ۴/۱ تا ۸/۱ گيگاهرتز كار مي كند كه با تراشه  پنتيوم چهار اينتل با فركانس ۳ گيگاهرتز چندان قابل مقايسه نيست. با اين حال پيش بيني مي شود كه فركانس كار اين تراشه در اواسط سال ۲۰۰۴ به ۵/۲ گيگاهرتز برسد و اين سرعت تا سال ۲۰۰۵ به ۴ تا ۵ گيگاهرتز ارتقا يابد.

خبرهاي كوتاه
ترافيك مشكوك اينترنت
ويروس، كرم، تروا يا ابزارهاي حمله و هك؟، سرپرستان شبكه در حال بررسي اين موضوع هستند كه كدام يك از اين موارد سبب شده است تا حجم زيادي از اطلاعات مضر و بي مصرف روي اينترنت شناسايي شود. البته شركت نرم افزاري سيستم هاي امنيتي اينترنتي (ISS) روز پنج شنبه گذشته اعلام نمود كه منشأ اين خرابكاري را پيدا كرده است و مسئوليت آن بر عهده ابزار نفوذ جديدي مي باشد كه راه هاي ورود به شبكه هاي عمومي را اسكن كرده و اقدام به خرابكاري مي نمايد.
البته برخي از كارشناسان امنيت رايانه ها به اين قضيه هنوز به ديده ترديد مي نگرند.
002125.jpg


خودآموزگام به گام و تصويري Windows XP
كتاب خودآموز گام به گام و تصويري Windows XP ترجمه اردوان نائيني علي اكبري توسط انتشارات خانيران در تيراژ سه هزار نسخه وارد بازار نشر گرديده است. در اين كتاب عناوين مختلفي چون شروع كار با مباني ويندوز، ايجاد، ذخيره و باز كردن اسناد و تصاوير، كار كردن با فايلها و پوشه ها، سفارشي كردن ويندوز XP، ايجاد و ويرايش فيلم و كليپهاي ويدويي و صوتي، راه اندازي يك شبكه خانگي، مرور كردن و جستجو در وب، تبادل نامه هاي پست الكترونيك و كار با MSN Messenger آورده شده است و گام به گام و تصويري بودن كتاب، كاربر را در فراگيري بهتر كمك مي كند.

جشنواره بين المللي وب
نخستين جشنواره بين المللي وب در تهران برگزار خواهد شد. اهداف عمومي اين جشنواره مواردي چون ارائه و معرفي خلاقيت ها و فعاليت هاي داخلي، شناخت نيازها و ضرورت هاي كاربران، آشنايي با دستاوردهاي روز، نمايش جايگاه ايران در اينترنت، ايجاد بستر مناسب جهت تبادل خدمات اينترنتي، فراهم نمودن زمينه اي براي عرضه خدمات اينترنتي به خارج از كشور، فرهنگ سازي اينترنتي و هدايت و هدفمند كردن محصولات اينترنتي، برشمرده شده اند.
اين جشنواره در بخش هاي مختلفي چون مسابقه ايران، مسابقه بين الملل، مسابقه مردمي(شامل مسابقه شركت هاي ISP)، نمايشگاه، بازارچه و سمينار برگزار خواهد شد و به سايت هاي برگزيده شده در زمينه هاي مختلف جوايزي تعلق خواهد گرفت و از بهترين ISP نيز تقدير خواهد شد.
اخبار و اطلاعات اين جشنواره در سايت intwebfest.com قرار دارد.
002130.jpg


كتاب آموزشي ICDL
كتاب آموزشي ICDL، آموزش مباني كامپيوتر و داده پردازي براي دريافت گواهينامه بين المللي كاربري كامپيوتر، با ترجمه امير هوشنگ غيوري توسط انتشارات كانون نشر علوم - ارمغان نشر امروز در تيراژ ۲۵۰۰ جلد به چاپ رسيده است.
در اين كتاب به مطالبي چون: مباني كامپيوتر و مفاهيم پايه فناوري اطلاعات، مهارت هاي اصلي مورد نياز جهت استفاده از كامپيوتر، پردازش متن با استفاده از word2000 ، كار با Excel2000 كار با Access2000 ، ايجاد صفحات معرفي با نرم افزار Power Point و آموزش مقدماتي اينترنت آمده است.

GeCAD تنها در خدمت مايكروسافت
مايكروسافت كه پس از خريدن شركت GeCAD در حال توسعه نرم افزار ضد ويروس مخصوص خود است، اعلام نمود كه GeCAD ديگر اقدام به ارائه نرم افزارهاي ضد ويروس براي سيستم هاي عامل لينوكس و ناول نخواهد نمود و به عنوان بخشي از دارايي شركت مايكروسافت تنها نيازهاي اين شركت را پوشش خواهد داد.
توافق هاي پيشين بين GeCAD و اين سيستم هاي عامل انجام خواهد شد اما ديگر هيچ گونه برنامه ضد ويروس جديدي خارج از چارچوب مايكروسافت توسط اين شركت توسعه داده نخواهد شد.
به نظر مي رسد كه مايكروسافت علاقه اي ندارد تا رقيبانش را مورد لطف قرار داده و برايشان ضد ويروس بنويسد.
002135.jpg


Microsoft Windows 2003
TCP/IP Protocols and Services
Technical Refrence
كتاب مذكور كه از سري كتاب هاي انتشارات مايكروسافت مي باشد اخيراً به صورت آفست روانه بازار نشر ايران گرديده است. قيمت اين كتاب (نسخه آفست) ۱۱ هزار تومان بوده و به صورت شخصي و در تيراژ ۵۰۰ نسخه انتشار يافته است.
قيمت پشت جلد اين كتاب ۹۹/۴۹ دلار است. البته كتاب اصلي به همراه يك CD كه به صورت eBook مي باشد عرضه مي شود كه ظاهراً در نسخه آفست شده خبري از آن نيست.

۱۳ سال زندان به جرم استفاده از اينترنت
مقامات ويتنام هفته گذشته يكي از فعالان سياسي را به جرم اينكه در اينترنت به ترويج پلوراليسم سياسي پرداخته بود به ۱۳ سال زندان محكوم كردند.
فام هانگ سان كه يك دكتر ۳۴ ساله است در يك محاكمه يك روزه در پشت درهاي بسته خائن شناخته شد و به ۱۳ سال زندان محكوم شد آن هم به جرم آنكه مطلبي با عنوان دموكراسي چيست از يك سايت آمريكايي دان لود نموده و آن را از طريق اينترنت ارسال كرده بود. پليس ويتنام در جستجوي خانه او اوراق شخصي، رايانه و نامه هاي الكترونيك وي را مورد بررسي قرار داد.
002140.jpg


باماك
كتاب بانك اطلاعات متخصصين انفورماتيك كشور (باماك) به همت شركت مجريان ارتباطات جهان گستر و توسط انتشارات محسن در تيراژ ۵۰ هزار نسخه به چاپ رسيده است.
اين مجموعه پلي است در جهت شناخت هر چه بيشتر مهندسين، متخصصين و صاحبان صنايع و برقراري ارتباط حرفه اي متقابل با آنها. اين مجموعه همچنين بر روي لوح فشرده و همين طور سايت اينترنتي www.Bamak.net نيز قابل دسترسي مي باشد.
متخصصان انفورماتيك كشور مي توانند با تكميل فرم درخواست درج اطلاعات كه در اين كتاب نيز آورده شده است، مشخصات خود را به اين بانك اطلاعاتي بيفزايند.

براي  نخستين  بار در كشور بازي  رايانه اي  اتومبيلراني  توليد شد
براي  نخستين  بار در كشور بازي  رايانه اي  اتومبيلراني  با هدف  آموزش صحيح  رانندگي  از سوي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  توليد شد.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  سازمان ، بازي  مذكور در زمينه  آموزه هاي  ترافيكي و به  منظور آموزش  رعايت  قوانين  عبور و مرور به  كودكان  و نوجوانان  تهيه  شده است . بنابراين  گزارش ، صحيح راندن  و احترام  به  مقررات  آمد و شد در كنار سرعت همراه  با دقت  در رانندگي  از جمله  نكات  مثبتي  است  كه  در طراحي  اين  بازي  رايانه اي  مدنظر قرار گرفته  است .

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |