سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۷ - Aug. 5, 2003
وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
دفاع از حريم دانشگاه و امنيت فكري خدمت به منافع ملي است
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : از دست  دادن  فرصتهاي  توسعه  علمي ، خسارتي  است  كه  حاصل  آن بيش  از امروز، در فرداي  جامعه  قابل  مشاهده  است .
«مصطفي  معين » روز دوشنبه  در هشتمين  نشست  مشترك  هيأتهاي  امناي  دانشگاه ها و مراكز علمي و تحقيقاتي  كشور در مجتمع  تحقيقاتي  «عصر انقلاب » افزود: با اين  نگاه ، مهمترين  چالش  نظام  آموزش  عالي  در ايران  كسب  منزلت  فرهنگي ، حقوقي ، اجرايي  و ساختاري  است .
وي  تأكيد كرد: از ديدگاه  مسئولان  آموزش  عالي ، دفاع  از منزلت  علم  و حريم  دانشگاه  و حرمت  و امنيت  فكري  و اجتماعي  و سياسي  استاد و دانشگاه  پابه پاي  تلاش  براي  توسعه  علمي كشور اهميت  دارد و جداي  از هم  نيست  و همه اينها در خدمت  منافع  ملي  و تأمين  امنيت  و اقتدار كشور در سطح  ملي  و بين المللي  است .
وزير علوم  گفت : پيدايش  فرصت  اصلاحات  و ظرفيتهاي  جديد اجتماعي  پس  از حماسه  دوم  خرداد ۷۶، در شكوفايي  علمي ، آموزشي  و پژوهشي  كشور مؤثر بوده  است  اما از اين  فرصت  بخوبي  استفاده  نشد.
وي  «ساختار جديد علمي كشور»، «رفع  اقدامات  موازي  و فراقانوني» و «توجه  به  حرمت  و منزلت  نهاد دانشگاه ، دانشگاهيان  و دانشجويان» را بديهي ترين  لوازم  و مقتضيات  تحرك  و توسعه  علمي ارزيابي  كرد.
معين  افزود: از دست  رفتن  فرصتهاي  توسعه ، زمينه ساز از دست  رفتن سرمايه هاي  بزرگي  چون  تجربه  ملي ، سرمايه  اعتماد ملي  و سرمايه  انتخاب  ملي است .
عضو شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي ، پيشرفت  علم  و فناوري  را در تعيين  جايگاه جهاني  و اقتدار كشورها و جابجايي  به  اعتبار دانايي  را از ويژگيهاي  عصرجديد برشمرد و براي  تحقق  توسعه  علمي ايران ، برخورداري  از يك  درك  و عزم ملي  را مورد تأكيد قرار داد.
معين ، در اين  نشست ، خواستار تحول  در نظام  سياستگذاري  علمي ، يكپارچگي مديريت  آموزش  عالي ، منزلت  بخشي  به  علم  و عالم  و مراكز علمي ، تمركز در سياستگذاري  و عدم  تمركز در امور اجرايي ، فراهم  آوردن  محيط حقوقي  مناسب ، آزادي  علمي و استقلال  دانشگاه  و دسترسي  برابر و به دور از تبعيض  به  آموزش عالي  شد.
وي  گفت : اگر ضرورت  و سرعت  تحول  در ساختار مديريت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  و اقتدار نظام  علمي كشور و ضرورت  آزادي  و امنيت  پايدار محيط دانشگاه  و ضرورت  حرمت  و منزلت  نسل  دانشگاهي  و تفكر دانشجو و جوان  را مورد ترديد قرار دهيم ، مطمئن  باشيد كه  نه  تنها به  چشم اندازهاي   آينده  فكرنكرده ايم ، بلكه  در حل  و فصل  مسائل  و چالشهاي  پيش  روي  جامعه  نيز درمانده ايم .

۹۵۰ هزار دانشجو امسال جذب دانشگاه هاي آزاد كشور مي شوند
گروه علمي فرهنگي: رئيس  دانشگاه  آزاد اسلامي كشور گفت : ۹۵۰ هزار نفر دانشجو در مهرماه  امسال در دانشگاه هاي  آزاد كشور مشغول  به  تحصيل  مي شوند.
«عبداله  جاسبي » يكشنبه  در جمع  دانشجويان  دانشگاه  آزاد «آيت الله  كمالوند» خرم آباد افزود: تعداد دانشجويان  دانشگاه  آزاد اسلامي كشور نسبت  به  پارسال ۵۰ هزار نفر بيشتر مي شود، كه  ۵۲ درصد آن را دانشجويان  مرد و ۴۸ درصد آنان را زنان  دانشجو تشكيل  مي دهند.
وي  اظهار داشت :  اين  تعداد دانشجو در ۴۹ رشته  مختلف  در قالب  ۲۰۰ واحد دانشگاهي  زير پوشش  دانشگاه هاي  آزاد اسلامي  كشور فعاليت  دارند.

پرده كعبه در موزه ملي به نمايش درمي آيد
گروه علمي فرهنگي: موزه ملي در تلاش است تا پرده كعبه را كه در سال ۱۳۴۴ از سوي دولت عربستان به ايران اهدا شد روز ۱۳ بهمن، همزمان با عيد سعيد قربان به نمايش درآورد.
به گزارش «ميراث خبر»، «مسعود حيدري» استادكار هنرهاي سنتي و مرمتگر پرده كعبه در اين باره گفت: «مرمت اين پرده از ۱۷ فروردين سال گذشته آغاز شد و اميدوارم بتوانم تا عيد قربان مرمت آن را به پايان برسانم.»
حيدري كه به تنهايي مرمت اين پرده را برعهده دارد آسيبهاي  وارده به اين پرده پيش از مرمت را حدود ۷۰ درصد اعلام كرد و گفت: «اين پرده بسيار سنگين است و با وجود وزن زياد، سال ها در موزه هاي كشور آويزان بوده كه اين امر موجب گسستن تار و پود و رشته شدن آن شده است.»ابعاد پرده اي كه اكنون در موزه ملي مرمت مي شود، ۹۰*۶۵۸ سانتي متر و بخشي از پرده پوششي كعبه است كه در زمان قاجار در ايران بافته شده است. پارچه متن اين پرده، ابريشم سرمه اي است و آيات قرآن كريم با الياف طلا روي آن دوخته شده است.
حيدري همچنين درباره نحوه نگهداري از اين پرده گفت: «اين پوشش به دليل سنگيني، بايد تكيه گاهي داشته باشد، به همين منظور يك قاب بزرگ چوبي در محل نگهداري آن در موزه نصب شده است. پرده در اين قاب قرار مي گيرد تا از آسيب هاي احتمالي در امان باشد.»وي درباره مرمت زري دوزي هاي پرده گفت: «طبق دستور يونسكو، هنگام مرمت بافته هايي كه بالاي يكصدسال قدمت دارند، نبايد چيزي به آنها اضافه شود، لذا قسمت هاي از بين رفته را توسط مفتول هاي طلا و نقره پرنمي كنيم.»
سال ۱۳۴۴ اين پرده به همراه ۴ قطعه ديگر به ايران اهدا شد. در حال حاضر سه قطعه از اين پرده در سعدآباد و يك قطعه از آن در نياوران نگهداري مي شوند.
پرده خانه كعبه كه اكنون در موزه ملي مرمت مي شود بزرگ ترين قطعه اي است كه در سال ۱۳۴۴ به ايران اهدا شد. اين قطعه از سال ۱۳۵۶ همزمان با افتتاح موزه فرش در اين موزه قرار گرفت. سپس در سال ۱۳۶۳، به موزه هنرهاي تزييني انتقال يافت و تا زمان انحلال موزه در سال ۱۳۷۴، در آن قرار داشت.پس از آن به موزه دوران اسلامي انتقال يافت و پس از مرمت در همين موزه به نمايش درخواهد آمد.

شهريه مدارس غيرانتفاعي در سراسر كشور تا ۱۵ درصد افزايش يافت
گروه علمي فرهنگي: مديركل مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش از افزايش نرخ شهريه مدارس غيرانتفاعي در سراسر كشور تا سقف ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته خبر داد.
«ابراهيم آقاخاني» روز دوشنبه به ايرنا گفت: نرخ شهريه در مدارس غيرانتفاعي با توجه به سطح آموزشي و هزينه هاي سال قبل توسط شوراي نظارت استانها تعيين و به مناطق آموزشي ابلاغ مي شود كه اين نرخ در استانها متفاوت است.
وي افزود: در سال تحصيلي جديد، شورايي متشكل از دو نماينده انجمن اوليا و مربيان، نماينده معلمان، مدير و نماينده موسس براي اخذ شهريه و كمكهاي مردمي در مدارس نظارت مي كنند.
مديركل مدارس غيرانتفاعي افزود: براساس قانون تاسيس اين مدارس، تعيين شهريه مدارس غيرانتفاعي، براساس پيشنهاد موسس و تأييد وزارت آموزش و پرورش خواهد بود اما تاكنون براي رعايت حال خانواده ها اين مصوبه قانوني اجرا نشده است.
آقاخاني اظهار داشت: برخي از مدارس غيرانتفاعي كلاسهاي فوق برنامه با نظر خانواده ها و انجمن اوليا و مربيان تشكيل مي دهند كه هزينه اين كلاسها از دانش آموزان دريافت و جزء شهريه محسوب نمي شود.
وي، نظارت بر فعاليت مدارس غيرانتفاعي را از وظايف انجمن اوليا و مربيان دانست و گفت: اين انجمن به نحوه صرف هزينه ها در اين مدارس نظارت مي كند.
وي، رسيدگي به تخلفات در اين مدارس را از وظايف ستادهاي ثبت نام در منطقه، استان و دفتر مدارس غيرانتفاعي دانست و از خانواده ها خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در كار اين مدارس، به ستادهاي ياد شده اطلاع دهند.
آقاخاني تأكيد كرد كه مسئولان مدارس غيرانتفاعي موظفند نرخ شهريه و شماره تلفنها را براي رسيدگي به شكايات مردم در محل هاي ثبت  نام نصب كنند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |