شنبه ۲۵مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۸ - Aug. 16, 2003
متهم  شدن  ما به  ضعف  و سستي  مهم  نيست مهم  آن است
  كه  اسلام  و انقلاب  ضعيف  و ناتوان  معرفي نشوند
009360.jpg
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمي ، رئيس  جمهور در ديدار اعضاي  شوراي  مركزي  اتحاديه انجمن  اسلامي  دانشجويان  اروپا، گفت : انقلاب  اسلامي ايران  كه  با تكيه  بر كلام و لبخند و اعتقاد به  پيروزي  خون  بر شمشير نقطه  عطفي  در شرق ، جهان  اسلام  و تاريخ   ايران  و جهان  بود، اعجاب  جهانيان  را برانگيخت  و اكنون  نيز بايد همان  راه  را ادامه  داد.
به  گزارش  اداره  اخبار رياست  جمهوري ، خاتمي  افزود: انقلاب  اسلامي در زماني  به  وقوع  پيوست  كه  مكاتب  مختلف  اعم  از ماركسيسم ، ناسيوناليسم  و نيز خشونت  گرايي ، افراط و واپس گرايي اي  كه  به  نام  اسلام كم  و بيش  خودنمايي  مي كرد، مسلمانان  آزاد و انديشمند را نگران  كرده  بود.
رئيس  جمهور با تأكيد براينكه  نهضت  انقلابي  مردم   ايران  بر زور بازو متكي نبود، انقلاب  اسلامي را موجد اميدي  جديد در ميان  مسلمانان  قلمداد كرد.
خاتمي از توام  شدن  دمكراسي  و دين  و احترام  به  حقوق  بشر و تعاليم و مباني  اسلامي بعنوان  دستاوردهاي  انقلاب  اسلامي ياد كرد و گفت : نگاه  جديدي  كه   انديشه  حضرت  امام  و قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي از مفاهيمي چون  مردمسالاري  و حقوق  بشر ارائه  مي داد، براي  دنياي  مبتني  بر تفكر اومانيستي  و ليبراليستي  تازگي  داشت .
رئيس  جمهور سپس  به  تشريح  رفتار دول  غربي  با انقلاب  و جمهوري  اسلامي ايران  از آغاز شكل گيري  و تبعات  منفي  حاصل  از آن براي  نظام  جمهوري  اسلامي پرداخت .
رئيس  جمهور در ادامه  سخنان  خود انتخابات  دوم  خرداد ۷۶، شعارهاي مطرح  شده  در آن و اقبال  و اهتمام  مردم  را به   اين  شعارها نقطه  عطفي  در كارنامه  نظام  جمهوري  اسلامي توصيف  كرد و آن را موجب  ارتقاي  وجهه  و جايگاه جمهوري  اسلامي در عرصه  بين الملل  دانست .
خاتمي با تبيين  جايگاه  و اهميت  افكار عمومي در جهت  دهي  سياست ها در كشورهاي  غربي  از پديده  دوم  خرداد بعنوان  عامل  اصلاح  نگرش  افكار عمومي غرب  نسبت  به   ايران  ياد كرد كه  مي شد از آن بصورت  مناسب تري  استفاده  كرد.
وي  بابيان   اينكه  اگر چه  به  سبب  ايجاد فضاي  جنگ  و ترور به  حكم  ضرورت در سالهاي  آغازين  شكل گيري  نظام  اسلامي برخي  استثنائات  جايگزين  قانون  شد، گفت : حضرت  امام (ره ) پس  از جنگ  بر بازگشت  به  قانون  و ترك  استثنائات  تأكيد داشتند.
رئيس  جمهور با اشاره  به برخي  اقدامات  كه  سبب  خدشه  دار شدن  چهره  جمهوري  اسلامي در عرصه  جهاني  مي شود، برخي  عملكردها را در راستاي  تخريب  تحول  اميدبخشي  كه  جمهوري  اسلامي در جهان  اسلام  ايجاد كرد، ارزيابي  نمود.
خاتمي نسبت  به  جدي  بودن  خطراتي  كه  نظام  جمهوري  اسلامي را مورد تهديد قرار داده  است ، هشدار داد و گفت : براي  رفع  و دفع   اين  تهديد در عين هوشياري  و آمادگي  بايد بر بينش  روشن  و پويايي  از اسلام  و تداوم  اصلاحات همه  جانبه  پا فشرد.
وي  با تأكيد بر اينكه  دلسردي  در درون  موجب  گريز نيروها مي شود، گفت : در فضاي  بد سياسي  داخلي  و خارجي  انرژي ها از دست  مي رود و كارهاي  انجام شده  كوچك  جلوه  مي كند و مردم  فكر مي كنند اقتصاد، علم  و همه  چيز نابود شده است .
رئيس  جمهور با بيان   اينكه  هيچ  گاه  از اصول  و معيارهاي  اول  انقلاب  و عهد و پيماني  كه  با مردم  بسته ام  منحرف  نشده ام ، ابراز داشت : متهم  شدن  ما به  ضعف  و سستي  مهم  نيست ، مهم  آن است  كه  اسلام  و انقلاب  ضعيف  و ناتوان  معرفي نشوند.

امروز آغاز مي شود
گردهمايي سفيران در تهران
گروه سياسي: همايش سراسري رؤساي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور امروز با سخنان رئيس جمهوري آغاز مي شود.
در اين همايش يك هفته اي رؤساي قوه مقننه و قضاييه و نيز رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزيران دفاع، كشور، اطلاعات و نفت و همچنين رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، سخنراني خواهند داشت.
در همايش مذكور آخرين موضوعات و تحولات سياست خارجي و تحولات بين المللي به همراه مسائل مربوط به امور اقتصادي، كنسولي، مطالعاتي، فرهنگي و اداري بررسي خواهد شد.
از روز چهارشنبه گذشته همايش منطقه اي رؤساي نمايندگي ايران در خارج از كشور به مدت دو روز برگزار شد كه در اين همايش موضوعات متنوع دوجانبه و منطقه اي مربوط به حوزه هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت.
روزهاي يكشنبه و دوشنبه نيز همايش ويژه همسران رؤساي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران با موضوعات مختلف از جمله در زمينه فعاليت ها و امور زنان و جوانان برگزار خواهد شد.

ابعاد قضايي پرونده ناديده گرفته شده است
واكنش تهران به حكم دادگاه آرژانتين
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  ، حكم  قاضي  آرژانتيني  راسياسي  دانست  و آن  را محكوم  كرد.
به  گزارش  روز پنجشنبه  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ،دكترحميد رضاآصفي  ضمن  رد دخالت  ايران  در انفجار آميا گفت  : جمهوري اسلامي  ايران  از ابتداهمكاري  سازنده اي  با دستگاههاي  ذيربط آرژانتين  داشته است ، اما متاسفانه  از همان  ابتدا مشخص  شد،دستگاه  قضايي  آرژانتين  به  تنهاچيزي  كه  توجه  ندارد،ابعاد قضايي  پرونده است  و صرفا با رويكرد سياسي  درصدداجراي  دستورات  اسرائيل  است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  تاكيد كرد: نظر به  ماهيت  سياسي  احكام  صادره ،اين  احكام  هيچ  اعتبار قضايي  نداشته  و مردود است .
يك دادگاه آرژانتين روز پنجشنبه حكم دستگيري ۸ ايراني از جمله سفير پيشين ايران در آرژانتين را به اتهام دخالت در انفجار مركز يهوديان در بوئنوس آيرس صادر كرد و از پليس بين الملل (اينترپول) خواست آنها را دستگير كند.

ديدگاه
تأملي در سياست خارجي ايران(۱)
عباس ملكي
نشست سالانه روساي نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور امروز در تهران آغاز مي شود. برگزاري اين نشست فرصت مناسبي را براي همه ايرانيان فراهم مي آورد تا در مورد يكي از مهمترين بخش هاي مربوط به دولت و ملت ايران كه همانا تنظيم كلي تعاملات ايران با محيط بيروني خود است، بينديشند. سياست خارجي در حال حاضر تنها يك امر حكومتي و در اختيار دولت نيست، بلكه با تحولات پيش آمده در عرصه بين الملل، ازدياد و سرعت يافتن رفت وآمدهاي مردمان مناطق مختلف جهان به ديگر نقاط و آگاهي يافتن سريع از تحولات و حوادث در چهارگوشه جهان، سياست هاي كلي هر دولت در عرصه سياست خارجي بصورت مستقيم و بي واسطه بر وضعيت روزمره شهروندان تأثير گذارده و بصورت طبيعي بر سرنوشت و آينده كشور تأثير داشته و دارد.
از فرصت گردهمايي سفراي ايران در كشورهاي خارجي استفاده كرده، قصد دارم كه چند سئوال اساسي در زمينه سياست خارجي ايران را مطرح نمايم. باشد كه سفرا، كارداران و سركنسولان جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي ديگر كه به همراه مسئولان و كارشناسان وزارت امور خارجه همگي از متخصصان امر سياست خارجي بوده و بدنبال بهينه نمودن منافع ملي ايران از طريق ايجاد ارتباط بيشتر با ديگر كشورها هستند، در اين سئوالات نيز انديشه نموده و پاسخ هاي در خور براي ملت بزرگ ايران داشته باشند.
طبيعي است كه اگر پرسشي منطقي و صحيح مطرح شود، خود بخش طولاني از فرآيند حل يك مسئله را در بطن خود خواهد داشت و به همين دليل ناچارم كه براي ابراز هر پرسش، توضيح مختصري نيز داشته باشم.
۱- تعريف مسئله: هر حادثه، اتفاق، تهديد و يا فرصت در عرصه سياست خارجي را مي توان يك مسئله ناميد. از اين جهت كه در زمان تصميم گيري در مورد آن موضوع بتوان چارچوب مناسب را براي استفاده از تئوري هاي تصميم گيري به چنگ آورد. تحولات عرصه روابط بين الملل در وهله اول با اعلام خودشان كه آنها يك مسئله هستند، خود را به ما نمي شناسانند. چه بسا ممكن است كه حادثه اي در ابتدا ما را با عنصر غافلگيري آشنا نمايد و چه بسا حادثه اي ديگر اهميت خود را در نگاه اول از ما مخفي بدارد. از طرف ديگر، ممكن است يك موضوع براي يك سياستمدار يك مسئله باشد، در حاليكه همان موضوع براي ديگر ديپلمات در حالت فعلي آن، موضوع عادي و قابل قبولي باشد. مسائلي كه عيني تر هستند، بصورت طبيعي بيشتر توجه را جلب مي نمايند. بنابراين سئوال اول اين چنين تعريف مي گردد: آيا هوشياري لازم در ميان ديپلمات هاي ما براي مواجهه با تحولات سريع  بين المللي وجود دارد؟
۲- چارچوب: مي توان گفت وقتي كه مسئله اي شناسايي شد، در همان حال چارچوب دار مي شود. تأثيرات چارچوب، ناظر به چگونگي تعريف نمودن مسئله ايست كه مايل به تصميم گيري راجع به آن هستيم ،زيرا در زمان انتخاب راه حل، نياز به مطلوب تعريف نمودن مسئله روشن مي شود. يكي از مثالهاي مطرح در اين زمينه را براي آشنا شدن به موضوع با تغييرات جزئي با هم مرور مي كنيم:
شما ديپلمات يكي از نمايندگيهاي ايران در يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس هستيد. به شما گفته مي شود كه سه كشتي در حال حمل شكر به مقصد ايران بدليل يك حادثه طبيعي در روز گذشته، در حال حاضر در حال غرق شدن هستند. محموله هر كشتي اگر در عرض ۷۲ ساعت از آب بيرون كشيده نشود، از بين خواهد رفت و ۲۰۰ هزار دلار ارزش محموله هر كشتي است. مالك شركت نجات دريايي به شما دو راه حل پيشنهاد مي كند:
الف: اين شركت مي تواند تنها محموله يكي از كشتي ها را نجات دهد، يعني تنها ۲۰۰ هزار دلار.
ب: اين شركت با احتمال يك سوم، مي تواند هر سه محموله كشتي ها را نجات دهد، يعني ۶۰۰ هزار دلار زنده شود، اما بايد توجه داشت كه با احتمال دوسوم هيچ چيزي بيرون كشيده نخواهد شد.
شما كدام راه را انتخاب مي كنيد؟ اين يكي از مورد (كيس) هاي مطرح در علم تصميم گيري است و در اين مورد مطالعات زيادي شده است. نتايج نشان مي دهد كه ۷۱ درصد از پاسخ گويان به اين سئوال در مطالعه فوق الذكر، به راه حل اول كه كمتر ريسك دار است و تنها يك كشتي نجات مي يابد، رأي داده اند.
حالا فرض كنيد كه به شما كه در سفارت مشغول بكار هستيد، موضوع را به اين صورت اطلاع مي دهند:
سه كشتي در حال حمل شكر به مقصد ايران بدليل يك حادثه طبيعي در روز گذشته، در حال حاضر در حال غرق شدن هستند. محموله هر كشتي اگر در عرض ۷۲ ساعت از آب بيرون كشيده نشود، از بين خواهد رفت و ۲۰۰ هزار دلار ارزش محموله هر كشتي است. مالك شركت نجات دريايي به شما دو راه حل پيشنهاد مي كند:
ج: اين شركت مي تواند تنها محموله يكي از كشتي ها را نجات دهد. اين راه به معناي آن است كه خسارتي برابر با ارزش دو محموله يعني ۴۰۰ هزار دلار بوجود خواهد آمد.
د: اين شركت با احتمال يك سوم، مي تواند هر سه محموله كشتي ها را نجات دهد. اين راه حل به احتمال دو سوم به از بين رفتن هر سه محموله به ارزش ۶۰۰ هزار دلار خواهد انجاميد، ولي به احتمال يك سوم، همه محموله ها سالم بيرون كشيده خواهند شد.
اين بار ۸۰ درصد از پاسخگويان گزينه «د» را انتخاب نمودند.
دو زوج آلترناتيوها، كاملا يكسان هستند، يعني گزينه الف با گزينه ج و گزينه ب با گزينه د معادل است. اما آنها هر كدام در چارچوب متفاوتي عرضه شده اند. تفاوت چشمگير در پاسخ ها نشان مي دهد كه عموما تصميم گيران ريسك گريز هستند، زماني كه مسئله براي آنان بصورت بدست آوردن يك نتيجه (حفظ محموله ها) مطرح مي شود و ريسك گرا هستند، زماني كه مسئله بصورت اجتناب از ضرر و زيان مطرح مي شود (از بين رفتن محموله ها).
اين نتيجه نوشته هاي يك دهه از دو تن از متخصصان علم روانشناسي يعني تورسكي و كانه مان در زمينه روانشناسي تصميم گيري است كه انسان براي بدست آوردن چيزي بطور جدي از خطر پرهيز مي كند، ولي به هنگام از دست دادن چيزي خطر را مي پذيرد تا از شكست جلوگيري كند. به سخن ديگر انسانها در برابر پيامدهاي منفي حساس ترند.
همچنين اين نتيجه انسان را به ياد مطالعات ريچارد هرمان مي اندازد. او نتيجه مي گيرد كه فرصت ها بيشتر از تهديدات بعنوان يك محرك براي تصميم گيران در سياست خارجي مطرح هستند. اگر گفته هرمان صحيح باشد بنابراين در صحنه سياست خارجي به فرصت هاي پيش آمده بيشتر مي توان توجه نمود.
علت آنكه افراد انتخاب هاي متفاوتي در دو مجموعه دارند، آن است كه شما مسئله را در هر كدام از مجموعه ها جدا و متفاوت با مجموعه ديگر تعريف نموده و يا در چارچوب نشانده ايد. همچنين مطالعه نشان مي دهد كه عموما تصميم گيران در برابر مسائلي كه از جنبه مثبت (ديدن نيمه پر ليوان) تعريف مي شوند، ريسك گريز هستند و همچنين آنان ريسك پذير هستند در مسائلي كه بصورت منفي براي آنان تعريف مي شود. بصورت خلاصه، اگر مسائل را در چارچوب بدست آوردن يك امتياز اضافي مطرح كنيد، تصميم گير را تشويق مي نمائيد تا به تصميم محافظه كارانه رو آورد و اگر مسئله به نوعي طرح شود كه تأكيد بر از دست دادن چيزي در آن نهفته باشد، تصميم گير تشويق به تصميم گيري ريسك پذير مي گردد. بنابراين پرسش دوم اينگونه مطرح مي شود: آيا تاكنون در تصميم گيري در امور روزمره سياست خارجي به چارچوب توجه داشته ايد؟
۳- باز تعريف مسئله: يكي از موانع عمده در جريان تصميم گيري آن است كه گاه مسئله بصورت تاريخي و منطقي آنچنان تعريف مي شود كه هيچگونه راهكاري براي رسيدن به حل مشكل متصور نيست. در يك شكل ساده تصميم گيري در مذاكرات دوجانبه مابين دو كشور، گاه وضعيتي پيش مي آيد كه دو طرف حتي در تعريف مسئله يا مشكل فيمابين داراي اشتراك نظر نيستند و به همين دليل تعيين دستور جلسه براي شروع و يا ادامه مذاكرات گاه ناممكن وگاه كاملا دشوار خواهد بود.
يكي از راه هاي برون رفت از چنين بن بستي، «باز تعريف مسئله» است. در اين حالت، مشكل و يا مسئله به طريقي مجددا تبيين و تعريف مي گردد كه هر دو طرف حداقل در وجود مسئله و تعريف مشكل داراي اشتراك نظر مي گردند و سپس براي رسيدن به يك مصالحه تلاش مي نمايند. در اين صورت راه حلهايي كه در وضعيت قبل از باز تعريف مسئله در مورد آنها تصميم گيري كرده بوديم، مجددا مورد ترديد قرار مي گيرند. يكي از مثالهاي اين موضوع به رفتار ايران در درياي خزر براي رسيدن به اجماع در تدوين و تعريف رژيم حقوقي حاكم بر فعاليت هاي انسان در اين درياچه باز مي گردد. تاكنون سياست جمهوري اسلامي ايران به اجماع پنج كشور در رژيم حقوقي با عنايت به پيش نياز حفظ منافع ملي ايران در اين پهنآبه بوده است كه حداقل اين منافع داشتن حاكميت بر خمس آبهاي خزر است. يكي از روش هاي باز تعريف مسئله مي تواند چنين باشد كه بجاي تأكيد بر اجماع پنج كشور كه تقريبا بديهي است غير قابل امكان است، ايران مسئله را بصورت يك اختلاف مرزي با كشورهاي همسايه بلافصل خود در خزر يعني جمهوري آذربايجان و تركمنستان ديده و سعي در طراحي سياست هايي بنمايد كه مي تواند مجموعا روابط ايران با اين دو كشور را در همه زمينه ها و از جمله حل شدن اين اختلاف مرزي بهبود بخشد.
باز تعريف مسئله يكي از ابزارهاي موثر و كارآمد براي هر ديپلمات است. روش هاي بكار گرفته شده در بحران هاي مزمن و غيرقابل حل در بازشناسي مشكل متعدد است. برخي از آنان در جريان منازعه اعراب و اسرائيل، اختلافات مرزي هند و پاكستان و قضيه مالويناس بكار گرفته شده است. از درون اين بحث پرسش سوم بيرون مي آيد: تا چه اندازه باز تعريف مسئله در حل مشكلات روابط ايران با ديگر كشورها مي تواند به كار گرفته شود؟

آيت الله امامي كاشاني در نمازجمعه تهران:
پذيرش كنوانسيون رفع منع تبعيض عليه زنان، ظلم به عدالت و انسانيت است
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت  الله محمد امامي  كاشاني  امام  جمعه  موقت  تهران  ديروز در خطبه  دوم  نمازجمعه    تصويب  لايحه  كنوانسيون  منع  تبعيض  عليه  زنان  در مجلس  شوراي اسلامي  را ناشي  از كم  دقتي  نمايندگان  ملت  دانست .
به گزارش ايرنا ،وي  در اجتماع  نمازگزاران  تهراني  دردانشگاه  تهران  گفت : مفاد كنوانسيون  منع  تبعيض  عليه  زنان  كلماتي  دارد كه  مشروط كردن  آن  را بي معني  مي كند. خطيب  جمعه  تهران  كنوانسيون  منع  تبعيض  عليه  زنان  را بر خلاف  اسلام  و نظام انسانيت  دانست  و گفت : مسائلي  كه  در اين  كنوانسيون  به  آن  اشاره  شده ، ظلم به  عدالت ، انسانيت  و زنان  و مردان  است  كه  نه  تنها اسلام ، بلكه  همه  انسانيت و خانواده  را بر باد مي دهد.
وي  با بيان  اينكه  اسلام  به  برقراري  عدالت  ميان  زنان  و مردان  تاكيددارد، گفت : عدالت  به  معني  اين  است  كه  هر چيزي  در جاي  خود قرار گيرد. زن جايگاه  خود را داشته  باشد و مردان  نيز از منزلت  و جايگاه  خود برخوردارباشند.
امام  جمعه  موقت  تهران  با اشاره  به  آيات  قرآن  كريم ، گفت : در خلقت  آدمي تفاوتي  وجود ندارد و اين  تفاوت  ديدگاه  ميان  اسلام  با دنياي  غرب  را نشان مي دهد.
امامي  كاشاني  افزود: دنياي  غرب ، محور را انسان  مي دانند و انسان  را درماده  خلاصه  مي كنند و ماده  را نيز درست  تجزيه  و تحليل  نمي كنند.

خبرهاي كوتاه
* كمال خرازي وزير امور خارجه به همراه معاونين اين وزارتخانه، سفرا و ديپلماتهاي ايراني در كشورهاي مختلف عصر پنجشنبه با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
همچنين در آستانه ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي دهها تن از آزادگان تهران به همراه مسئولان و اعضاي ستاد آزادگان عصر پنجشنبه با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
* آيت الله مشكيني در خطبه هاي نماز جمعه قم قانون اساسي ايران را بهترين و جامع ترين قانون اساسي دنيا دانست و گفت: در قانون اساسي ما شرع لحاظ شده است و اين قانون ميان دنيا و آخرت را جمع كرده است.
وي همچنين انتخابات آتي را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: از شما مردم ايران عاجزانه درخواست مي كنم براي نمايندگي در مجلس هفتم كساني را انتخاب كنيد كه با اسلام، انقلاب، قانون اساسي و خط امام(ره) همراه و مخالف هرگونه سازشي با آمريكا باشند.
* به گزارش ايسنا حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري،درباره انتخابات مجلس هفتم گفت : بايد دقت كرد كه رأي يك جوان ۱۴ ساله همانند يك مجتهد يا بالاترين مقام كشور تأثيرگذار است. وي كه در مراسمي به مناسبت سالگرد رحلت حجت الاسلام والمسلمين موحدي ساوجي، در مسجد صاحب الامر(عج) سخن مي گفت، ضمن گراميداشت ياد و خاطره اين نماينده فقيد مجلس، افزود: مرحوم موحدي ساوجي، از نظر خصوصياتي كه درباره مدرس مطالعه كرده ام نزديكترين نماينده به مدرس بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در موقع انتخابات، افراد بايد دقت كنند تا نماينده اي را انتخاب نمايند كه حداقل شرايط را داشته باشد، يعني اهل دنيا نبوده، خداترس باشد. بايد دقت كرد زيرا راي يك جوان ۱۴ ساله همانند يك مجتهد يا بالاترين مقام كشور تاثيرگذار است.
* مرتضي نبوي مسئول واحد سياسي جامعه اسلامي مهندسين در گفت وگو با ايسنا درباره دفاتر نظارتي شوراي نگهبان گفت: اين دفاتر براي نظارت كارآمدتر و سريع تر راه اندازي شده اند و هدف از  آن شفاف ساختن هرچه بيشتر عرصه انتخابات است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |