سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۸ - Aug. 26, 2003
شهردار تهران:
۷۲ نقطه شهر، مدفن شهيدان مي شود
گروه شهري: شهردار تهران گفت: ۷۲ نقطه تهران مدفن پيكر پاك جمعي از شهيدان مي شود.
به گزارش ايسنا، احمدي نژاد افزود: براساس توافق ميان شهرداري تهران و مجموعه تفحص شهدا، مقرر شده است كه براي حفظ ياد شهدا، پيكرهاي پاك چند تن از آنان به صورت سمبليك در ۷۲ نقطه تهران به خاك سپرده شوند كه حاشيه ميدان ولي عصر(عج) از مناطق مذكور است.
وي درباره موفقيتهاي دولت بيان كرد: امروز شهرها به لحاظ تعداد، وسعت، چهره و ميزان آباداني به هيچ وجه قابل قياس با شهرهاي ۲۵ سال گذشته نيست.
شهردار تهران با اشاره به افزايش كيفيت زندگي در شهرها اظهار داشت: برخي محدوديتها، فشارها، تصميمات غيركارشناسانه منجر به استمرار مشكلات شده است، در حالي كه دولت بايد براي گذار از ندانم كاريها و غفلتها عبرت بگيرد و اقدام به شناسايي نقاط قوت خود كند.وي، مديريت شهري را مديريت پويا خواند و تصريح كرد: برنامه ريزي، مديريت كارآمد، حضور مشاركت و نظارت مستمر مردم، از ملزومات فعاليت مديريت شهري است كه خوشبختانه اين عناصر در مجموع از سوي دولت مهيا شده است.

طرح حفاظت از زاينده رود به دولت ارائه شد
010905.jpg
گروه شهري: طرح حفاظت كمي و كيفي زاينده رود تهيه و به هيأت دولت ارائه شد.
حسيني استاندار اصفهان با بيان اين مطلب در جلسه كميته حفاظت از زاينده رود كه با حضور دبير كميسيون زيربنايي دولت تشكيل شد با اعلام اين مطلب توسعه زاينده رود را نيازمند مطالعه جامع اقتصادي و اجتماعي از سرچشمه تا تالاب زاينده رود دانست.
وي گفت: انجام اين مطالعه جامع ضمن جلوگيري از انجام فعاليتهاي متفرق بسياري از امور را دربرخواهد گرفت.
مردوخي دبيركميسيون زيربنايي دولت هم گفت: در اطراف زاينده رود، مدنيت ايران مركزي شكل گرفته و به لحاظ استعدادهاي نيروي انساني و ژئواكونوميك بسياري از فعاليتهاي سطح ملي در مجاورت اين رودخانه مستقر شده است كه اين ناشي از يك بينش غيرصحيح مي باشد.
وي از مشكلات عمده در امر توسعه را نگاه نقطه اي و منطقه اي در تجزيه و تحليل ها ذكر كرد و تغيير اين رويكرد و تبديل آن به نگاه حوزه اي را ضروري دانست.

با حضور شهردار
مشكلات و مسايل ايثارگران تهران بررسي شد
گروه شهري: مشكلات و مسايل ايثارگران در جلسه اي با حضور احمدي نژاد، شهردار تهران مورد بررسي قرار گرفت.
دراين ملاقات كه در نمازخانه شهرداري تهران برگزار شد، هر يك از شهرداران به بررسي و رفع معضلات و مشكلات ايثارگران در منطقه تحت مديريت خود پرداختند.

معاون حمل و نقل شهرداري تهران
تعداد اتوبوس هاي شركت واحد ۲۰ درصد در ماه جاري افزايش مي يابد
010910.jpg
گروه شهري: ۲۵ تقاطع پرخطر و پرترافيك شهر تهران طي يك سال آينده غيرهم سطح مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما چند تقاطع اعلام شده عبارتند از: تقاطع چمران - تابناك - كردستان، سئول - چمران، چمران - جلال آل احمد، آزادگان - شهيد رجايي، دستواره - شهيد رجايي، عباس آباد - مدرس، مدرس - تخت طاووس و شمال نواب از باقرخان تا ميدان جمهوري.
به گفته دكتر حميد بهبهاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، براي نخستين بار شهرداري تهران از برنامه اي مدون و مشخص در زمينه حمل و نقل برخوردار شده است. وي اين برنامه ها را در مقاطع زماني يك تا ۵ سال، ۵ تا ۱۰ سال و بالاي ۱۰ سال تقسيم بندي كرد.
بهبهاني محوريت اصلي اين برنامه ها را حمل و نقل عمومي اعلام كرد و گفت:  در وضع فعلي ۲۳ درصد سفرهاي روزانه با اتوبوس انجام مي شود كه در نظر داريم حداكثر تا ۵ سال آينده اين رقم را به ۳۵درصد افزايش دهيم و در اين راستا تا اول مهرماه امسال ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و تا آخر امسال جمعا ۲۵۰۰ دستگاه و تا سه سال آينده جمعا ۴ هزار دستگاه اتوبوس وارد شبكه حمل و نقل عمومي مي شود.
اين در حالي است كه به گفته بهبهاني با همين ظرفيت فعلي (۵ هزار دستگاه) و اغلب فرسوده نيز يك ميليارد سفر در سال انجام مي شود.
وي نياز فعلي شهر تهران را حدود ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس اعلام كرد و گفت: با توجه به اينكه منابع مالي شهرداري محدود شده اما ما درصدد هستيم با چنگ و دندان سيستم اتوبوسراني را تقويت كنيم.
وي همچنين خبر از بهينه سازي ايستگاه هاي اتوبوس و تجهيز آنها به تابلوهاي ديجيتال جهت اطلاع مسافران از ساعت دقيق ورود اتوبوس مورد نظرشان به ايستگاه داد و گفت: تا ۷ ماه آينده ايستگاه هاي يكي از خيابانهاي شهر به طور آزمايشي به اين سيستم مجهز خواهد شد تا بعد از رفع نقايص تا ۵ سال آينده به تمام مناطق شهر تعميم داده شود.
لازم به توضيح است اين اطلاع رساني از طريق نصب سنسورهاي مناسب در مسير اتوبوسها جهت تعيين سرعت و فاصله اتوبوس تا ايستگاه مورد نظر فراهم مي شود.
وي تاكيد كرد: شهرداري تهران ديگر احداث پلهاي زيرگذر را از دستور كار خود خارج كرده و فقط اقدام به احداث پلهاي هوايي خواهد كرد.
وي افزود: در ۲۲ منطقه شهرداري تهران حدود ۴۰۰ نقطه حادثه خيز و برخوردار از ترافيك سنگين شناسايي شده كه از ميان آنها حدود ۱۵۰ تقاطع از اولويت بيشتري براي اصلاح هندسي و رفع مشكل ترافيكي برخوردارند لذا تا دو سال آينده تمامي اين ۱۵۰ نقطه اصلاح هندسي خواهند شد. وي پراكندگي اين نقاط حادثه  خيز و پرترافيك را حدود ۴ تقاطع در هر منطقه شهرداري تهران اعلام كرد.

نگهداري پرندگان شكاري توسط شهروندان جرم است
گروه شهري: مسئول حيات وحش پارك طبيعت پرديسان گفت: شهروندان تهراني سالانه حدود ۱۵ پرنده شكاري را به اين پارك مي آورند.
مهندس عليرضا متشرعي با بيان اين مطلب كه نگهداري پرندگان شكاري توسط شهروندان جرم محسوب مي شود، افزود: اغلب اين پرندگان شاه بوف و عقاب هستند كه به صورتهاي مختلف به دست تهراني ها مي رسند.
وي افزود: در صورتي كه پرندگان تحويل گرفته شده مشكلي نداشته باشند رهاسازي و در غير اين صورت تا سلامت كامل نگهداري مي شوند. گوزن زرد ايراني، بز، قوچ و ميش، آهو، يوزپلنگ آسيايي، گرگ، خرس قهوه اي، شير و پرنده هاي شكاري از جمله حيواناتي است كه در پارك پرديسان نگهداري مي شوند.

استان تهران بيشترين آمار ساخت و ساز غيرمجاز را دارد
گروه شهري: معاون عمراني استاندار تهران گفت: هم اكنون هفت شهرستان استان تهران بيشترين آمار ساخت و سازهاي غيرمجاز را به خود اختصاص داده اند.
حسن كريمي افزود: كمترين ميزان ساخت و سازهاي غيرمجاز را شهرستان فيروزكوه و بخش طالقان دارد كه آن هم به دليل ارزش كم اراضي آنها است.
كريمي خاطرنشان كرد: بخش اعظم ساخت و سازهاي غيرمجاز از سوي اشخاص حقيقي صورت مي گيرد و اين در حالي است كه برخي دستگاه هاي اجرايي و نهادها نيز دستي در اين ساخت و سازها دارند.
به گفته وي، حل مشكل ساخت و سازهاي غيرمجاز و ممانعت از افزايش آن در گرو توسعه فرهنگ و آموزش از سوي شهرداري ها است.

مريخ، نزديكتر، درخشانتر، زيباتر از هميشه
010900.jpg
پس از ۶۰ هزار سال، مريخ به نزديكترين فاصله خود نسبت به زمين مي رسد. كه با چشم غيرمسلح نيز در اين شبها مريخ نوراني تر از شبهاي ديگر ديده مي شود. به همين مناسبت مركز علوم و ستاره شناسي تهران براي رصد اين سياره زيبا و قطب يخي آن در روز چهارشنبه (فردا) از ساعت ۲۱ برنامه  اي را تدارك ديده كه از علاقمندان دعوت مي شود براي ثبت نام با تلفن هاي ۲۲۹۲۲۴۶ و ۲۲۹۳۲۸۰ تماس و يا به آدرس: ميدان تجريش- سه راه دزاشيب- خ عمار- كوي عرفات- شماره ۱۱ مراجعه كنند.

عدم  تفكيك  زباله  در تهران  روزانه  يك  ميليارد ريال  سرمايه  را هدر مي دهد
گروه شهري: مديرعامل سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  ، گفت  : به  علت  عدم تفكيك اصولي  زباله  ازسوي  شهروندان  تهراني  روزانه  يك ميليارد ريال  از سرمايه شهر تهران  به  هدر مي رود.
دكتر ابوالفضل  ابراهيمي با اشاره  به  توانايي  توليد روزانه  يك هزار تن  كود كمپوست  در تهران ، افزود:از هر هزار تن  زباله  تر مي توان  ۲۰۰ تن  كود كمپوست  توليد كرد و با توليدروزانه  ۵ هزار تن  زباله  تر در تهران  ، فرصت  توليد يك  هزار تن  كود كمپوست به  دليل  عدم  تفكيك  زباله  در تهران  هدر مي رود.
وي  تصريح  كرد: در بازارهاي  جهاني  هركيلوگرم  كود كمپوست  به  قيمت  ۲/ ۱ دلارفروخته  مي شود و به  اين  ترتيب  مي توان  با توليد هزار تن  كمپوست  در تهران ۵ ميليارد ريال  در هر روز به  اقتصاد كشور كمك  كرد.
وي  افزود: با توجه  به  شرايط آب  و هوايي  تهران ، مي توان  در يك  فرايند ۶ماهه  زباله سازي  فسادپذير تهران  را تبديل  به  كود كمپوست  كرد و از دفن  ۷۰درصد از زباله  تهران  جلوگيري  كرد. وي ، با اشاره  به  اينكه  توليدكود كمپوست  در زميني  به مساحت  ۳۵۰ هكتارامكان پذير است ، گفت : كود كمپوست  از مواد موثر در بهبود توليدات  كشاورزي محسوب شده  و با توجه  به اينكه  اغلب  زمين هاي  كشاورزي  كشور قليايي است  استفاده از اين  كود، شرايط آبرفتي  شدن  اين  زمين ها را فراهم  مي آورد. ابراهيمي ، تصريح  كرد: به  دليل  عدم  انجام  تفكيك  زباله  در تهران ، تنها ۳درصد زباله ها بازيافت  شده  و ۹۷ درصد ديگر زباله ها از طريق  روش هاي  غيراصولي  و بهداشتي  دفن  مي شود.

توزيع فيلتر هواي رايگان
گروه شهري: مرحله دوم توزيع رايگان فيلتر هوا در شهرهاي شيراز، اصفهان و اهواز آغاز شد.
تاكنون ۳۰۰ هزار فيلتر هواي استاندارد پيكان به صورت رايگان در اختيار رانندگان تاكسي شهرستان هاي شيراز، اراك، كرج، اهواز، تبريز و اصفهان قرار گرفته است.
هم اكنون توزيع رايگان فيلتر هواي پيكان در شش مركز معاينه فني خودرو در تهران نيز در حال اجرا است.

طرح از رده خارج كردن تاكسي هاي فرسوده به كندي اجرا مي شود
گروه شهري: مديركل دفتر بررسي آلودگي هوا در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اجراي طرح از رده خارج كردن تاكسي هاي فرسوده روند كندي دارد و تاكنون كمتر از ۵۰دستگاه از تاكسي هاي گازطبيعي سوز تحويل شده است.
سعيد متصدي در مصاحبه با واحد مركزي خبر با اشاره به اينكه براساس  آئين نامه اجرايي طرح از رده خارج كردن تاكسي هاي فرسوده ۱۵ هزار دستگاه تاكسي با سوخت گاز طبيعي جايگزين تاكسي هاي فرسوده مي شوند، بي ميلي مالكان تاكسي هاي فرسوده را براي تحويل گرفتن خودروهاي جايگزين يكي از دلايل به تاخيرافتادن اجراي اين طرح دانست.
وي افزود: تا دو هفته ديگر كميته اي با حضور نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي براي تدوين روش مناسب از رده خارج كردن تاكسي هاي فرسوده تشكيل مي شود و با تدوين دستورالعمل  مناسب فعاليت جدي براي تسريع در اجراي اين طرح آغاز مي شود.

وزارت بهداشت از گروه هاي پزشكي جوياي كار نام نويسي مي كند
معاون اشتغال وزارت بهداشت گفت: اين وزارتخانه به منظور اشتغال زايي از گروه هاي پزشكي جوياي كار نام نويسي مي كند.دكتر محمد نوري افزود: از سال گذشته با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي جذب گروه هاي پزشكي و پيراپزشكي از استخدام هاي رسمي، پيماني وقراردادي استفاده شده است.وي با اشاره به فارغ التحصيل شدن ۵۶۰۰ پزشك در هر سال در كشور اظهار اميدواري كرد كه امسال شش تا هشت هزار پزشك عمومي جذب شوند.دكتر نوري خاطرنشان كرد: ستادهاي اشتغال در دانشگاه هاي كشور با استفاده از بودجه هاي وجوه اداره شده براي گروه هاي پزشكي اشتغال زايي مي كند و در نقاط نيازمند نيز از بودجه هاي استاني براي اين منظور استفاده مي شود.

همايش بيمار، داروساز، داروخانه
دومين همايش انجمن علمي داروسازان ايران با عنوان «بيمار، داروساز، داروخانه»، از پنجم تا هفتم شهريورماه در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود.
يكي از برنامه هاي سه روزه اين همايش، بحث اقتصاد داروخانه ها و بررسي معضلات جامعه داروسازي كشور است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |