چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۹
سيگار، هم چنان هزينه ساز و مرگبار
001814.jpg

همه ساله سيگار قربانيان زيادي در سراسر دنيا مي گيرد. پنج ميليون نفر، كمترين ميزان مرگ و ميري است كه مي توان در هر سال هزاره جديد در ارتباط با آن، منظور كرد. نه تنها ميلياردها دلا ر در جاي جاي گيتي صرف خريد بسته هاي سيگار مي شود بلكه مبلغ هنگفتي هم بابت هزينه هاي درمان بيماري هاي مرتبط با آن پرداخت مي شود كه زيان بسياري را متوجه اقتصاد جامعه و در پي آن خانواده مي سازد. يكي از مهلك ترين عارضه هاي مرتبط با دخانيات را بيماري مزمن ريوي(COPD) مي دانند. اگرچه اكنون دانشمندان معتقدند از هر چهار بيمار ممكن است تنها يك نفر متوجه آن شود ولي پيش بيني مي شود COPD در سال ۲۰۲۰ به سومين عارضه مرگبار دنيا تبديل شود. دكتر جان هاروي، رئيس مركز تحقيقاتي بريتانيا كه به اين امر مي پردازد، با اشاره به هزينه هايي كه هر ساله دولت هاي گوناگون در اين باره متقبل مي شوند در گفتگويي با نشريه تايمز شركت كرده است.
بيماري مزمن مسدود كننده ريه كه با نام COPD شناخته شده، چيست؟
بيشتر بيماري هاي ريوي مرتبط با افرادي سيگاري، در زمره اين عارضه جاي مي گيرند. برونشيت و ناراحتي هاي مربوط به گرفتگي راه هاي عبور اكسيژن و... همه و همه در اين رده قرار دارند.
و اين مرض تنها به دليل كشيدن سيگار به وجود ميآيد؟
در نود و پنج درصد موارد سيگار عامل اساسي است كه در دراز مدت سبب دشواري تنفسي و انجام عمل دم و بازدم مي شود.
و دلا يل ديگر...
001816.jpg

گرد و غبار و يا مواد شيميايي معلق در محل كار مي توانند سببي ديگر باشند. آلودگي هواي محيط خارج را نيز به اين فهرست بيافزاييد. بسياري از هزينه هايي كه براي مداواي اين بيماري بر دوش دولتمردان است مي تواند در راه كاهش عوامل ايجاد كننده آن خرج شود كه پرمنفعت تر مي نمايد.
گفته مي شود تنها در بريتانيا سالا نه سيصد هزار نفر بر اثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند كه پنجمين عامل مرگبار در سراسر جزيره به شمار مي رود.
در حقيقت، مرگ و مير ناشي از COPD بيست برابر بيش از گذشتگان بر اثر آسم است. اين تنها مرضي است كه تعداد روز افزوني براثر ابتلا  به آن در بريتانيا جان خود را از دست مي دهند. در حالي كه هر سال تلفات سكته يا بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد، اين بيماري ريوي تا سال ۲۰۲۰ به سومين دليل مرگ انسان ها تبديل خواهد شد.
لطفاً نشانه هاي آن را برشمريد؟
تنفس هاي كوتاه، سرفه هاي هميشگي و خلط هاي بسيار آزار دهنده همه از علا ئم آن هستند. بسياري از بيماران نيز دچار حمله هاي شديد ريوي مي شوند.
اين حملا ت باعث مي شود فرد بريده بريده نفس بكشد و احساس خفگي كند كه به اندازه يك حمله قلبي ترسآور است. به هر جهت از هر چهار نفر، سه نفر به زندگي روزمره خود مشغولند و كمتر دچار چنين حملا ت شديدي مي شوند.
و چگونه مداوا مي شود؟
استنشاق داروهاي مخصوص در مراحل اوليه بسيار مو‡ثر است. ورزش روزانه و كاهش وزن نيز حتي در شرايط حادتر براي بيماران مفيد واقع مي شود. به هر روي اگر فرد در مراحل پيشرفته قرار داشته باشد چادر اكسيژن در دراز مدت سودمند است.
اثرات آن چگونه است؟
از ديد تاريخيCOPD بيشتر بر مردان اثرگذارده است. در سال ۱۹۹۹ هفده هزار مرد جان خود را بر اثر آن از دست دادند كه در قياس با سيزده هزار زن آمار افزون تري را نشان مي دهد. اما امروزه سرعت ابتلا  به انسداد ريوي در زن ها سه برابر مردان است.
گفته مي شود تنها بيست و پنج درصد مبتلايان متوجه عارضه اي كه بدان گرفتار آمده اند، مي شوند. چرا اين گونه است؟
واقعاً تشخيص آن دشوار است. تحقيقات ميان سيگاري هايي كه علا ئم اوليه COPD در آنها ديده شده نشان مي دهد ايشان ناراحتي خود را امر قابل توجه و نگران كننده اي نمي يافته اند.
براي دوري گزيدن از آن چه بايد كرد؟
مهم ترين عامل براي گرفتار نيامدن در دام اين مرض و يا كاهش روند پيشرفت بيماري در مبتلا يان، اجتناب از كشيدن سيگار است.

تغذيه نوزادان با غلا ت خطر ابتلا  به ديابت را افزايش مي دهد
001812.jpg
نتايج دو تحقيق جديد نشان مي دهد كه تغذيه نوزادان- كه داراي سابقه بيماري قند در خانواده خود هستند- قبل از دوره ۴ ماهگي با فرآورده هاي غلا ت نظير آرد برنج خطر بروز بيماري قند را در آنها ۵ برابر افزايش مي دهد.
تحقيقات چند ساله اي كه در دانشگاه كلرادو در دنور و انستيتوي تحقيقات ديابت در مونيخ انجام شده نشان مي دهد آن دسته از نوزادان با سابقه ديابت در خانواده خود كه قبل از چهارماهگي با محصولا ت اليافي و يا سريال برنج تغذيه شده اند ۴ تا ۵ بار بيشتر از نوزادان ديگر به بيماري ديابت نوع يك مبتلا  مي شوند.
در بيماري ديابت نوع يك، سلول هاي ايمني بدن به سلول هاي سازنده انسولين حمله كرده و آنها را نابود مي كنند.
به گفته محققين اين امكان وجود داردكه دستگاه هاضمه نوزادان كه هنوز تكامل نيافته در مقابل ماده گلوتن Gluten كه در فرآورده هاي غلا ت وجود دارد عكس العمل شديد ايمني نشان مي دهد. اين تحقيقات در ضمن نشان داده است نوزاداني كه تا ماههاي هشتم و نهم با غلا ت و فرآورده هاي برنج تغذيه نمي شوند نيز درمعرض خطر بروز ديابت نوع يك قرار دارند.
اين احتمال مي رود نوزاداني كه در طي مراحل مهم رشد با فرآورده هاي غلا ت تغذيه نمي شوند دچار فقدان مواد مغذي لا زم و مهمي چون ويتامين E شده و كمبود اين مواد سيستم ايمني بدن را به عكس العمل  شديد وادار مي كند.
كارشناسان بهداشتي توصيه مي كنند كه در تغذيه نوزادان با فرآورده هاي غلا ت نبايد افراط و تفريط شود و در سنين مناسب با دادن اين نوع مواد غذايي به كودكان از عوارض ناشي از تعذيه زودرس و يا ديررس محصولا ت اليافي و گلوتن دار به كودكان خود پرهيز كنند.

از هر ۵ نفر در جهان يك نفر بي سواد است!
001808.jpg
براساس آماري كه از وضعيت سوادآموزي در ۴۰ كشور جهان به دست آمده، كشورهاي پرجمعيتي نظير برزيل، چين، مصر و پاكستان در دهه گذشته در زمينه سوادآموزي بهبود داشته اند.
در اين آمار مطابق جدول زير، شمار افراد با سواد طي دو دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ مورد بررسي قرارگرفته است.
اما در حال حاضر يك نفر از هر پنج نفر جمعيت بزرگسال جهان و در كل ۸۶۰ ميليون نفر را بي سوادان تشكيل مي دهند كه حدود ۷۰ درصد از آنان در كشورهاي زير ساكن هستند:
- صحراي آفريقا
- جنوب و غرب آسيا
- كشورهاي عرب 
- شمال آفريقا
اين كشورها به دليل فرهنگ و ديدگاههاي ضعيف در زمينه تحصيل بيشترين آمار بي سوادي را به خود اختصاص داده اند. اما كمترين آمار مربوط به شرق آسيا و آمريكاي لا تين و منطقه كارائيب است كه جمعاً ۲۱۴ ميليون نفر و يا ۱۱ درصد از بي سوادان جهان را به خود اختصاص داده اند.
در نشست مجمع عمومي سازمان ملل در سال ۲۰۰۰، تصميم گرفته شد كه تا سال ۲۰۱۵ شمار بي سوادان به ۴۰۰ ميليون نفر برسد. در صورتي كه تلا ش هاي سوادآموزي شتاب نگيرد، شمار بي سوادان دو برابر اين رقم خواهد شد. از سوي ديگر با وجود آنكه تقريباً در ۴۰ كشور جهان ميزان سوادآموزي زنان در مقايسه با مردان در دهه ۱۹۹۰ از سرعت بيشتري برخوردار بوده است با اين حال دو سوم از بي سوادان جهان را زنان تشكيل مي دهند. در اين زمينه نيز بايد بررسي هاي اساسي صورت گيرد تا كشورها با تلا ش فراوان در زمينه سوادآموزي زنان بيشتر از گذشته گام بردارند. اين مسأله صورت نمي گيرد مگر با بالا بردن فرهنگ و ديدگاه جامعه در مورد زن و آزادي زنان در جامعه.
افراد با سواد بزرگسال 
سال۲۰۰۰
سال۱۹۹۰
كشور
۹۱درصد
۷۸درصد
چين 
۵۶ درصد
۴۴درصد
مصر
۸۶ درصد
۸۰ درصد
برزيل 
۴۴درصد
۳۹درصد
پاكستان 

كاشت سبزي هاي كم حجم براي افراد مجرد در ژاپن
001810.jpg
دانشمندان سوئيسي موفق به رشد انواع سبزي هاي كم حجم براي جمعيت روبه رشد مجردان در ژاپن شده اند. به گزارش سايت اينترنتي آنانوا- شركت ژاپني >آئون< گل كلم به اندازه يك چهارم گل كلم معمولي و تربچه هايي كوچك به اندازه نصف اندازه معمول براي افراد مجرد عرضه مي كنند كه از ماه نوامبر در فروشگاههاي زنجيره اي در سراسر كشور ژاپن به فروش مي رسد. تربچه هاي كوچك شده ۸ تا ۱۰ اينچ طول دارد كه نصف اندازه معمول آن است. سخنگوي شركت توزيع كننده اين سبزيجات گفت: اين شركت پس از فروش تربچه هاي كوچك و استقبال مصرف كنندگان از آنها در منطقه توكيو تصميم به عرضه انواع ديگر سبزي هاي كوچك شده كرد. ضمن اينكه قصد دارد كدو تنبل كوچك و كم حجم نير عرضه كند. تقريباً ۴۱ درصد از جمعيت توكيو مجرد هستند و اين رقم رو به افزايش است.

موبايل قبله ياب
موبايل مدل ۵۳۰۰LG مجهز بهGPRS (جهت ياب مكه)وارد بازار خاورميانه شد. رئيس شركتLG اعلا م كرد: اين موبايل مجهز به قطب نما بوده و در سراسر دنيا قابل استفاده خواهد بود. اين موبايل قادر است كه جهت قبله را به آساني نشان داده و سرويسي ويژه به مسلمانان جهان ارائه دهد. مسلمانان طبق دستورات ديني خود بايد ۵ بار در شبانه روز مراسم نماز به جاي آورند، در حالي كه پيدا كردن جهت كعبه در اماكن مختلف بخصوص در بيابان دشوار است و اكنون مسلمانان با تنظيم قطب نماي مدل ۵۳۰۰ به سمت شمال و وارد كردن موقعيت جغرافيايي به آساني مي توانند جهت مكه را بيابند . اين شركت در نظر دارد كه در آينده تلفن هاي همراه جهت ياب را به غير از منطقه خاورميانه در سراسر دنيا مانند اندونزي و مالزي گسترش دهد.

آيينه تصوير
001824.jpg

يك كودك در حال بازي در محلي تفريحي كه به منظور كارهاي خيريه افتتاح شده است. اوضاع مالي بد بسياري از خانواده هاي تايواني و وجود كودكان بي سرپرست فراوان، يك رستوران محلي را بر آن داشته تا - دست كم براي تبليغات- دست به افتتاح مكاني خيريه در تايپه بزند. يك دوره مسابقه فوتبال نيز در اين محل برگزار مي شود.
001818.jpg

كره جنوبي شاهد اعتراضات گسترده مردمي در قبال گسيل ارتش اين كشور به عراق است. راهپيمايان با پلا كاردهايي كه روي آنها نوشته شده >ارتش را به عراق نفرستيد<برابر وزارت دفاع كره تحصن كرده اند. حضور نظاميان كره اي هزينه سنگيني براي اين كشور در پي خواهد داشت كه از ماليات پرداختي مردم تامين مي شود و از ديگر سو آنان همواره برابر برنامه هاي جنگ طلبانه واكنش شديدي نشان داده اند.
001820.jpg

يك موميايي كهن مصري كه در پوششي از كتان پيچيده شده است. پليس مصر چندي پيش مردي را كه در حال فروش اين موميايي دو هزار و پانصد ساله بود دستگير كرد. اين مرد قصد داشت با درآمد حاصل از فروش اين اثر باستاني گرانبها- كه مي تواند براي دانشمندان بسيار باارزش باشد- پول لا زم براي خريد يك تراكتور را فراهم آورد. شرايط مالي خانواده هاي مصري تا حد نگران كننده اي افول كرده است.
001822.jpg


تظاهركنندگان لوله بزرگي را به نشانه اعتراض در دست گرفته اند. دولت اسپانيا برنامه ملي پرهزينه و گسترده اي را در دست دارد كه طي آن رودخانه>ابرو< در شمال اسپانيا به ساحل مديترانه وصل خواهد شد. اينك بارسلونا، كه همواره شاهد مخالفت هاي فراواني عليه برنامه هاي حكومت بوده، محل راهپيمايي مخالفان است.

زن متأهل شاغل
001826.jpg
سن: ۳۵ سال 
شغل و درآمد:كارمند، صد و بيست هزار تومان.
۱-آيا درست است كه زنان شاغل، درآمد خود را از درآمد همسرشان تفكيك كنند؟
نه زياد، ولي آينده نگري هم بايد كرد.
۲-چقدر از هزينه هاي خانواده توسط شما پرداخت مي شود؟
حدود يك سوم.
۳-چقدر از درآمد خود را خرج خودتان مي كنيد؟
پنجاه تا هفتاد هزار تومان.
۴-هزينه رفت و آمد شما به محل كار چقدر مي شود؟
حداقل پانصد تومان در هر روز.
۵-گران ترين هديه اي كه براي همسرتان خريده ايد چيست؟
يك ساعت.
۶-گران ترين هديه اي كه او براي شما خريده ، چيست؟
گردنبند طلا .
۷-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
شرايط تغذيه خانواده ام خصوصاً بچه ها را بهبود مي دهم.
۸-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
اول به مسافرت مي روم، بعد خانه بزرگتري تهيه مي كنم.
۹-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر باشد يا هزينه برگزاري ميهماني و خريدن هدايا براي نزديكان؟
هزينه مربوط به فرزندان.
۱۰-اگر همسرتان بگويد كار نكن چه واكنشي نشان خواهيد داد؟
سعي مي كنم با صحبت قانعش كنم.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
ممكن است دوران نوزادي خود را به ياد بياوريد؟
احتمالا ً، اما بيشتر مردم هنوز نمي دانند زاده شده اند.
اطلا عات و حوادث مربوط به گذشته به وسيله بخش >هيپوكمپوس< مغز به ياد آورده مي شوند. در دوران نوزادي ساختار اين قسمت هنوز شكل نگرفته است و بنابراين خاطرات آن روزگار در ذهن شما نمانده. جالب اينكه حوادثي كه به احساسات كودك باز مي گردد، ممكن است بر رفتار او در بزرگسالي تأثير به سزايي بگذارد درحالي كه فرد اصلا ً آنها را به ياد نميآورد.
اغلب مردم پذيرفته اند كه هيچ كس اين دوران را به خاطر نميآورد. در واقع حوادث پيش از سن سه سالگي در ذهن كسي باقي نمي ماند.
تنها به دنيا آمدنم را به ياد نميآورم اما به روشني، دو ماهگي ام را به خاطر دارم. مي توانم جاي جاي خانه اي را كه در سه ماهگي من ترك كرديم به شما نشان بدهم، جايي كه هرگز به آن برنگشته ام.
شايد خيلي ها معتقد باشند نمي توان حوادث دوران كودكي را در ذهن حفظ كرد اما من اتفاقاتي را به ياد دارم كه پدر و مادرم آنها را متعلق به چهار يا پنج ماهگي ام مي دانند.
فرزند نخست مان با حرف هايش ما را به حيرت واداشته. زماني كه كوچك تر بود داستاني را تعريف كرد كه به تولدش باز مي گشت.
خواندن اين نوشته ها خيالم را آسوده كرد، پيشتر كسي نمي خواست باور كند من حوادث دوران خردساليم را به خوبي به ياد دارم. زماني كه يازده ماهه بودم خانه مان را ترك كرديم و من آن را به ذهن سپرده ام، اولين جشن تولدم و وقتي در بيست ماهگي برادرم به دنيا آمد، همه و همه در ذهن من باقي مانده اند.
وقتي دخترم سه سال و نيم داشت، از او راجع به دوران نوزاديش پرسيدم. اتفاقات عجيبي را به ياد ميآورد. سال بعد، همان سو‡ال را از او پرسيدم و چيزي به خاطر نميآورد. حالا  او خاطرات ديگري را كه مربوط به چند سال پيش است تعريف مي كند. گمان مي كنم دخترم دو حافظه داشته باشد!
واقعا! چه چيزي را بايد به ياد بياوريم؟

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
كسري در حلب هاي پنير كوپني 
يكي از مشكلا ت بزرگ ما مغازه داران لبنياتي اين است كه ميانگين وزن هر حلب پنير كوپني كه از شركت پگاه دريافت مي كنيم، يكي، دو كيلو نسبت به فاكتور كسري دارد. اما مسئولا ن محترم در ازاي اين كسري مبالغي جريمه مي نويسند و مي گويند: پنيرها را در دماي ۵- درجه درون فريزر بگذاريد تا آب وارد شده به منافذ آن، كسري وزن را جبران كند.
محمود قياسي - مغازه دار
زيتون رودبار كيلويي ۵۰۰ تومان 
از توليدكنندگان زيتون در رودبار هستم. گرچه اهمال كاري دولت در باز گذاشتن دست واسطه ها و دلا ل ها باعث شده كه قيمت آن نزد مصرف كننده نهايي بسيار بالا  برود اما ما توليدكننده ها همين جا اعلا م مي كنيم به منظور رفاه حال هموطنان، زيتون را با نازلترين قيمت به تمام نقاط كشور ارسال مي كنيم. باور كنيد در رودبار آن قدر عرصه را به ما توليدكنندگان تنگ كرده اند كه حاضر شده ايم زيتون را تا كيلويي ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان هم بفروشيم.
پورواحدي 
يك ايراد
آقاياني كه طرح تغيير ساعات اداري را پيشنهاد داده اند آيا با خود فكر كرده اند چطور مي شود خانواده اي كه كارمند هستند صبح زود از خانه خارج شوند، سپس بچه خانواده، خودش صبحانه اش را بخورد، درب را قفل كند و ساعت ۸ به مدرسه برود؟ حداقل بايد ساعت مدارس و اداره ها با هم عوض شوند تا اولياء، بچه هايشان را با خيال راحت به مدرسه برسانند و سپس سر كار خود بروند.
كامياب 
بازنشستگي اجباري 
آموزش و پرورش، جمعي از ما مربيان پيش دبستاني منطقه ۲ (گيشا) را با ۲۹ سال سابقه بركنار و الزامي كرده است كه يا در مقطع اول تا پنجم تدريس كنيم و يا بازنشسته شويم. اين امر از طرفي بي اعتنايي به اصل تخصص در مقطع آموزشي و از طرف ديگر بي حرمتي به ۲۹ سال خدمت ما است.
نام محفوظ 
۱۲۴ هميشه اشغال 
شماره تلفن ۱۲۴ مربوط به رسيدگي به شكايات مردم از قيمت ها، اشغالي زيادي دارد و دو، سه ساعت مردم را از كار و زندگي مي اندازد. پيشنهاد مي كنم خطوط تلفن بيشتري را زير مجموعه آن قرار دهند.
يك شهروند
نظرسنجي از مردم 
در بسياري از كشورهاي پيشرفته، نظرات مردم در مورد مسائل مختلف كشوري را به صورت نظرسنجي در سايت هاي اينترنتي يا روزنامه هاي پرخواننده منعكس مي كنند. بد نيست اين كار در كشور ما هم اجرا شود تا حرف واقعي مردم به گوش دولتمردان برسد.
ابوحمزه 
يك بليت ۲۰ توماني 
از آنجا كه دولت براي هر شهروند اتوبوس سوار ۵۰ تومان يارانه هزينه مي كند، و حالا  كه شكر خدا تمام خط هاي تهران ۲ بليتي شده است، بد نيست يك باره بليت ها را به صورت قطعات ۲۰ توماني چاپ كنند تا قدري از ضرردهي دولت عزيز كاسته شود.
فروزمنش 
توقف توليد زانتيا
براي خريد زانتيا ۲۰۰۰SX ثبت نام كرده بودم وقرار بود تيرماه ۸۲ آن را تحويل بگيرم. اما امروز مي گويند توليد آن متوقف شده است. تكليف ما چيست؟
مهدي طباطبايي 
اين موتور سواران مظلوم 
نوشتيد موتور سواران تخلف مي كنند، صحيح. اما آيا مقررات رانندگي توسط خودروها رعايت مي شود؟ اين درست است كه پيكان مسافركش وسط خيابان بايستد؟ اين درست است كه اتوبوس شركت واحد از چراغ قرمز عبور كند؟به اين حجم از توليد خودرو نيازي هست؟ درست است كه بعضي ها با يك ميليون تومان وجه نقد و وام ۱۲  درصدي صاحب تاكسي شوند و آن وقت به جاي سرويس دهي به مردم به دنبال مسافر دربستي بگردند يا سرويس مدارس بگيرند؟
حسيني خامنه اي 
زباله ها را ۸ صبح بيرون بگذاريد
دنيا در منطقه ۸، سبلا ن جنوبي و ۱۰متري بانك، وارونه است. چون يك هفته اي است كه زباله ها را ۸ صبح جمعآوري مي كنند.
يك شهروند
حق بيكاري 
كارگري هستم بيكار، كه طبق سال هاي گذشته مرتباً حق بيمه و ۳ درصد حق بيكاري را پرداخت كرده ام. اما امروز و به هنگام نياز، به من مي گويند به كارگاههاي زير ۵ نفر حق بيكاري تعلق نمي گيرد. سو‡الم اين است كه پس چرا آن ۳ درصد را مرتباً از من مي گرفتند و حالا  پس نمي دهند؟
حقداديان

آيا مي توان با۳ ميليون تومان درتهران شغل  ايجاد كرد؟
001800.jpg
معاون برنامه ريزي و اداري - مالي استانداري تهران در جلسه كار گروه اشتغال با صراحت اعلا م كرد: شايد بتوان با ۳ ميليون تومان براي اشتغال يك نفر در استاني مثل ايلا م شغل ايجاد كرد اما اين امر براي افراد ساكن در تهران ممكن نيست.
او افزود: اگر بودجه طرح ضربتي اشتغال يكجا در اختيار استان تهران قرار گيرد، فوايد بسياري دارد. بنده تعهد مي دهم كه با اين اقدام، حداقل ۲۰۰۰ شغل بيش از ۱۵ هزار شغل مصوب در استان تهران كار ايجاد خواهد شد. تعداد بيكاران در تهران كمتر از ساير شهرستان ها بوده و در عوض ميزان فارغ التحصيلا ن بيكار در استان تهران بسيار بالا تر از استان هاي ديگر است.
در وهله اول اين سو‡ال مطرح مي شود كه اگر اين طرح تنها به تهران اختصاص يابد جوانان شهرستاني درمورد مسأله بيكاري چه راهكاري بايد بينديشند؟ آيا به خيل بيكاران شهرستان عنايت شده؟ و يا تنها با تخصيص اين برنامه به تهران ، ميزان مهاجرت از شهرستان ها به تهران بيش از گذشته خواهد شد؟ با اين وصف مسأله بيكاري تهران غولآسا صرف نظر كردني نيست.
اگر دولت قصد ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان و دانشگاهيان را دارد بايد بودجه مناسبي براي اين كار اختصاص دهد، والا  با اين ارقام هيچ گروه و قشري صاحب شغل نخواهند شد.

بهشت زهرا تا ۱۵ سال آينده پاسخگوست
شايد براي بسياري اين سو‡ال مطرح باشد كه آيا مردم براي خريد قبر در بهشت زهرا درآينده بايد قيمتي معادل ۴ تا ۵ ميليون تومان بپردازند؟ آيا هزينه يك عزاداري بايد از عروسي بيشتر باشد؟
۱۶۰ هكتار زمين براي اجراي طرح توسعه بهشت زهرا خريداري شده است. اين زمين كه در كنار بهشت زهرا قرار دارد، هفته گذشته به مبلغ ۴۰ ميليارد ريال از ارتش خريداري و ۲۰ ميليارد ريال آن توسط شهرداري تهران و مابقي از سوي سازمان بهشت زهرا تأمين شده است. با اضافه شده اين مقدار زمين به گورستان فعلي، نياز ۱۵ سال آينده تهران برطرف خواهد شد. همچنين در حال حاضر معاونت خدمات شهري شهرداري تهران به دنبال يافتن يك يا ۲ نقطه ديگر جهت احداث گورستان براي دسترسي آسان تر شهروندان به قبور است.

خانواده هاي اصفهاني درجشنواره فيلم
001792.jpg
جشنواره فيلم كودك و نوجوان در شهر اصفهان برگزار شد و خانواده هاي اصفهاني از آن استقبال كردند.
اين رخدادي  است كه هر سال در اصفهان زيبا و تاريخي رخ مي دهد و خانواده هاي ساير شهرها از آن بي بهره اند. در حاشيه برگزاري اين جشنواره، نمايشگاه و كارگاه تخصصي توليد آثار انيميشن هم در كتابخانه اصفهان برپا شد.
عليرضا رضاداد، دبير هجدهمين جشنواره و فيلم كودكان و نوجوانان در نشستي با عنوان >بحران توليد سينماي كودك و نوجوان< گفت: فكر مي كنم همه كساني كه در زمينه ساخت فيلم هاي هنري فعاليت مي كنند به بخش تجاري كار نيز توجه دارند، يعني به اندازه اي در كار سرمايه گذاري مي كنندكه مي دانند توسط >كپي هاي< مختلف مي توانند هزينه ها را تأمين كنند. او در ادامه اهل هنر را به ساختن آثاري براي كودكان و افراد خانواده تشويق كرد.
يكي از داوران بخش مسابقه سينمايي ايران نيز گفت: بخش اعظم موفقيت سينمايي كه جهان را در تسخير خودش درآورده ، به خاطر اين است كه بيشتر فيلم هايي كه توليد مي كند، فيلم هايي هستند كه بچه ها هم مي توانند آن را كنار بزرگترها تماشا كنند.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |