پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۰- Oct, 9, 2003
انگلستان - تركيه در راه يورو ۲۰۰۴
شب نشيني در جهنم
012610.jpg

مسيح فرزانه - شب شنبه بايد بر روي تلكس هاي خبري و سايت هاي ورزشي آماده شنيدن درگيري بين اوباشان انگليسي و هواداران تيم ملي تركيه بود، ديدار اين دو تيم در سري رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي اروپا كه قرار است شنبه شب به وقت محلي و به دليل تشديد مسائل امنيتي از ورزشگاه «علي سامين» به ورزشگاه اختصاصي فنرباغچه يعني «سوكرو سالاكوگلو» برگزار شود، از هم اكنون تحت الشعاع رفتارهاي نژادپرستانه هواداران انگليسي قرار گرفته است.
به همين دليل، مسئولان امنيتي دو كشور تركيه و انگلستان در يك نشست مشترك تصميم گرفته اند كه دور تا دور ورزشگاه محل برگزاري مسابقه را با تعداد فراواني از نيروها و گاردهاي امنيتي محصور كنند. همچنين مسئولان و نايب رئيس يوفا، «گرهارد ايگنر» در اطلاعيه اي رسمي به طور جدي از بازيكنان هر دو تيم خواسته اند تا از دست زدن به هرگونه حركت غيرورزشي كه سبب تحريك تماشاگران شود خودداري كنند، درغير اين صورت با محروميت هاي بلندمدتي روبرو خواهندشد. «گرهارد ايگنر» در اين رابطه مي گويد: حس مي كنم، مسائل فني اين ديدار در حاشيه مشكلات امنيتي و جو ناامني كه در طي اين مدت تماشاگران بريتانيايي بوجود آورده اند، قرار گرفته است. وي در ادامه مي گويد: اتحاديه فوتبال انگلستان براي تعداد محدودي از تماشاگران اين كشور كارت شناسايي تدارك ديده است. كه آن هم بايد درصورت تأييد ماموران پليس،  در اختيار هواداران قرار گيرد. «جف تامپسون» رياست فدراسيون فوتبال انگلستان نيز در خصوص اين ديدار مي گويد: از اينكه تمام توان خودمان را براي هرچه بهتر برگزاركردن اين بازي به كار گرفته ايم، بسيار خوشحالم، در نشست اخير ما در «نيون سوييس» تمام راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از خشونت و تنش بررسي شد، اما «هالوك اولوسوي» رييس فدراسيون تركيه در يك اظهارنظر عجيب اظهار كرد: مثل هميشه اين بازي هم در زمين چمن برگزار مي شود، همه دنيا ما را نگاه مي كنند، پس سعي مي كنيم براي سايرين الگوي خوبي باشيم، البته تمام امكانات و خدمات رفاهي و خصوصا تعداد فراواني آمبولانس را در اختيار هواداران انگليسي قرار خواهيم داد. همچنين «ريچارد كابورن» وزير ورزش انگلستان نيز گفته است كه شبكه «اسكاي» مي تواند اين بازي را به طور مستقيم و به صورت مشترك با شبكه «آي.تي.وي» تركيه پخش كند. «برايان بارويك» مديريت شبكه «اي.تي.وي» نيز در اين خصوص مي گويد: از اينكه مي توانيم اين ديدار را با كليه حاشيه ها به نمايش بگذاريم خوشحالم و اميدوارم اين ديدار بدون هيچ اغتشاشي برگزار شود. از سوي مسئولان «يوفا» نيز چهار داور دانماركي براي اين مسابقه حساس انتخاب شده اند. داور اصلي «كيم ميلتون نيلسن»، و به ترتيب «ينس لارسن»، يورگن يسپن و ناداريك فيسكر به ترتيب داورهاي دوم تا چهارم اين ديدار هستند. اما بد نيست سري به جدول و نتايج قبلي اين دو تيم در بازي هاي گذشته  شان بياندازيم. انگلستان كه هم اكنون در گروه خود از ۷ بازي، داراي ۶ برد، ۱ تساوي، ۱۴ گل زده، ۵ گل خورده و ۱۹ امتياز است در صدر جدول قرارگرفته است و درصورت گرفتن يك تساوي نيز از صدر جدول تكان نخواهد خورد. در ديدار قبل نيز انگلستان با نتيجه ۲ بر ۱ اسلواكي را شكست داده است. نتايج ديدارهاي بعدي انگلستان نيز بدين ترتيب است: (انگلستان ۲ - مقدونيه ۲)،  (انگلستان ۲ - ليختن اشتاين صفر)، (انگلستان ۲ - تركيه صفر)، (انگلستان ۲ - اسلواكي يك)، (انگلستان ۲ - مقدونيه ۱)، (انگلستان ۲ - ليختن اشتاين صفر).
تيم ملي تركيه با ۷ بازي، ۶ پيروزي،  ۱ باخت، ۱۷ گل زده،  ۵ گل خورده با تفاضل گل ۱۲+ و البته ۱۸ امتياز در گروه خود در مكان دوم قرار گرفته است،  در گروه هفت اين رقابت ها نيز تيم هاي اسلواكي، مقدونيه و ليختن اشتاين به ترتيب با ۷ ، ۶ و يك امتياز در رده هاي سوم تا پنجم قرار گرفته اند.
012612.jpg

اما اوضاع داخلي تيم ملي انگلستان همچنان به دليل در ابهام قرارداشتن حضور «ديويد بكهام» در تركيب ثابت تيم ملي كمي به هم ريخته به نظر مي رسد. «بكهام» كه در ديدار شنبه هفته گذشته مقابل والنسيا و قبل از زدن يك ضربه ايستگاهي از ناحيه مچ پاي راست مصدوم شد، در ديدار «رئال مادريد» در جام قهرمانان اروپا مقابل «پورتو» نيز غايب بود. «خوان كارلوس» دكتر تيم «رئال» مي گويد: من تمام سعي خودم را خواهم كرد تا او به بازي آينده تيم ملي انگلستان برسد، خود او نيز بارها از من خواسته است تا اجازه بدهم تا در تمرينات «رئال» شركت كند، اما تا بهبود كامل پاي او من اجازه چنين كاري را به وي ندادم، اما سعي مي كنم مسئله نگران كننده خاصي وجود نداشته باشد و شايد او بتواند با بانداژي به روي مچ پايش در تمرينات شركت كند. وي در ادامه گفت: بعداز بازي با «والنسيا» او به سختي به ميدان رفته است و تمرين محكمي انجام نداده است، درطي اين روزها او بارها به فيزيوتراپي رفته است و اميدوارم اين مصدوميت كهنه كه قبل از بازي با مقدونيه نيز به سراغ او آمده بود، برايش خطرناك نباشد. اما « اريكسون» سرمربي سوئدي تيم ملي انگلستان در اين باره مي گويد: او كاپيتان و مي توان گفت نيمي از تيم من است و فقدان وي در تيم ضربه مهلكي به ما خواهد زد. من بارها با دكتر تيم صحبت كرده ام و همچنين با مسئولان و پزشكان تيم رئال مادريد تماس هايي گرفته ام، اما بازگشت او به اوج و رفع مصدوميتش به مسائل روحي وي نيز بستگي دارد. وي همچنين در ادامه از هواداران تيم ملي انگلستان خواست تا اين بازي را از پاي تلويزيون تماشا كنند و به هيچ عنوان به تركيه نيايند.
اين صحبت درحالي از سوي «اريكسون» گفته مي شود كه هواداران تيم ملي انگليس در ديدار رفت با تركيه كه در استاديوم «لايت» باشگاه «ساندرلند» در ماه آوريل برگزار شد به دليل بروز مسائل نژادپرستانه، از سوي يوفا درحال محروميت از حضور در ورزشگاه ها و ديدارهاي ملي قرار داشتند. وي مي گويد: از هواداران تيم ملي، ملتمسانه خواهش مي كنم تا به تركيه نيايند، به نظر من و بدون شك بعد از آخرين بازي ما در جام جهاني مقابل برزيل اين مهمترين ديدار ما پس از آن زمان خواهد بود، و در اين بازي اگر بچه هاي ما مثل هميشه به خودباوري برسند و در زمين شرايط شان را به حريف تحميل كنند ما به هيچ مشكلي بر نخواهيم خورد و درصورت برد، مي توانيم در تابستان سال آينده با اطمينان كامل به پرتغال برويم. از طرفي براي حمايت و روحيه دادن بيشتر به ملي پوشان انگليسي «آلن شيرر» نيز همراه تيم ملي انگلستان به تركيه سفر خواهد كرد تا ديدار انگلستان و تركيه را از مركز استانبول و از داخل ورزشگاه ۵۰۰۰۰ نفري فنرباغچه براي شبكه «اسكاي» به طور مستقيم گزارش كند، و روز جمعه به طرف استانبول پرواز خواهد كرد. اما اوضاع در تيم ملي تركيه مناسب به نظر مي رسد. «شنول گونش» مربي تيم ملي فوتبال تركيه اعلام كرد از بازيكنان جديدي در كنار «سرگن»، «ايلهان مانسيز» و «ييلدراي باشتورك» استفاده خواهد كرد.
البته در اين بين «سرگن يالكين» هافبك تيم «بشيكتاش» از سال ۲۰۰۱ تاكنون در تركيب تيم ملي كشورش حضور نداشته است و پس از بازي خوب و موثرش در ديدار مقابل «چلسي» و در سري رقابت هاي جام قهرمانان اروپا و با به ثمررساندن دو گل مجددا موردتوجه مربي تيم ملي قرارگرفته است. اما در تركيب تيم ملي فوتبال تركيه، ۴ بازيكن از تيم بشيكتاش، ۴ بازيكن از تيم گالاتاسراي، دو بازيكن از تيم فنرباغچه و به ترتيب از تيم هاي «ترابوزان اسپور»،  «آنكارا گوجو»،  «گنجلر بيرليگي» و «گازيانتپ» هركدام، يك بازيكن در تيم ملي حضور دارند. همچنين «ايلدراي باشتورك» درحالي به تيم ملي دعوت شده كه به دليل مبتلاشدن به «هپاتيت ب» دوران نقاهت را پشت سر گذاشته است، «ايلمان مانسيز» و «امره» نيز تنها در آوريل گذشته و در بازي دوستانه مقابل «چك» به ميدان رفته اند. «شنول گونش» نيز ۲۲ بازيكن را به اردوي آمادگي تيم ملي براي ديدار مقابل انگلستان فراخوانده است كه بازيكنان دعوت شده بدين ترتيب هستند: سرگن، ابراهيم، ايلهان، امره آتنيك، فاتح آكيل، تونكاي، بولنت، ارگون پنبه، حسن ساس، هاكان شوكور، گوك دنيز، زار،  عامر، دنيز باريس، توگاي، روشتود كبر، ايلدراي باشتورك، آلپلي اوزالان، امره، اوكان، اوميت داوالا، نيهات قهوه چي و نايفون هستند. به هرصورت ترك ها از هم اكنون به استقبال از پيروزي مقابل انگلستان و جشن شادماني رفته اند، «شنول گونش» نيز با استفاده مجدد از «هاكان شوكور» و دادن بازوبند كاپيتاني به وي روحيه را مجددا به تيم بازگردانده است.
شنبه شب در «استانبول» همه چيز فرق خواهد كرد و كل تركيه رنگ و بوي ديگري به خود خواهد گرفت،  تركها از هم اكنون پلاكاردهايي را ساخته اند كه روي آن براي انگليسي ها نوشته شده به جهنم استانبول خوش  آمديد، ما از شما اينگونه مهمان نوازي مي كنيم!!!

آغاز ليگ واترپلو باشگاههاي ايران
012614.jpg
گروه ورزشي: اولين هفته مسابقات واترپلو ليگ باشگاههاي كشور برگزار شد و همانطور كه انتظار مي رفت تيم هاي پيكان، پتروشيمي تهران و ذوب آهن اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامي موفق شدند در برابر رقيبان به پيروزي برسند، در گروه الف تيم هاي پتروشيمي تهران و پيكان بهترين بازي را در شهر رشت برگزار كردند. ديداري تماشايي كه در ابتدا، پيكان چهار گل را درون دروازه پتروشيمي قرار داد. جوانان سيروس طاهريان مربي تيم پيكان كه در حال حاضر يكي از فعالان سازنده بازيكن است، بخوبي ظاهر شدند، اما پس از اين برتري و گذشت زمان به دليل افت بدني جريان بازي تغيير كرد و پتروشيمي تهران با درخشش مجيد غلامي و اميرعباس اكبرنژاد موفق شد با جبران گل هاي عقب افتاده بازي را به سود خود پايان دهد. البته شايد اين ديدار اگر در ابعاد قانوني انجام مي گرفت، تيم پتروشيمي كه آمادگي بازي در چنين استخرهايي را ندارد به پيروزي نمي رسيد.
به هر حال اين بار احمد حسيني مربي پتروشيمي به خوبي از مهره هاي درون آب خود سود برد و پيروزي را بدست آورد. در ديگر بازيهاي اين گروه بايد به بازي صنعت نفت اهواز و فتح زنجان اشاره نمود كه صنعت نفت با استفاده از استخر كوچك، زنجان را شكست دادند. در پايان مسابقات منطقه رشت رده بندي گروه الف بدين صورت مشخص شد: ۱- پتروشيمي تهران ۲- پيكان تهران ۳- صنعت نفت اهواز ۴- فتح زنجان ۵- شهرداري كرمان ۶- پگاه گيلان
در گروه ب رقابت اصلي مابين تيم هاي ذوب آهن و دانشگاه آزاد در جريان است و دو تيم بازي تماشايي را به نمايش گذاشتند كه تلاش مرتضي شريعت مربي اين تيم ثمري را در برنداشت و در انتها بازي را به دانشگاه آزاد كه از بازيكنان پر سابقه تيم ملي تشكيل شده است، واگذار كرد.
رده بندي مسابقات گروه ب به شرح زير است:
۱- دانشگاه آزاد اسلامي ۲- ذوب آهن اصفهان ۳- تربيت بدني شيراز ۴- صنعت نفت اميديه ۵- نفت و گاز گچساران ۶- صنعت نفت آبادان
مسابقات اين دوره از رونق خوبي برخوردار است و تيم ها به شرايط آمادگي خوبي رسيده اند.

سايه روشن ورزش
روز تلخ
012616.jpg

معراج مژده :روزي پروين گفت، پرسپوليسي كه من در آن نباشم، پرسپوليس نيست و اتفاقاً روزي اين صحبت ها را كرد كه پرسپوليس با ۳ پيروزي در عرش بود اما اگر شكست در يك بازي فوتبال را تلخي بدانيم پرسپوليس دچار آن شد هرچند در همان روز تلخكامي هم كسي به ياد پروين نبود و حالا تيم پروين حتي با جذب بازيكنان تمام شده و قديمي شكست خورده است. آن هم در مقابل تيم «آذر آب بيله سوار مغان اردبيل». اما ما مثل پروين فكر نمي كنيم. در فوتبال بايد رشد كرد، آگاه بود و با فوتبال حركت كرد و از اين رشته عقب نماند. در اين راه هم مي توان حتي يك بازي را نيز واگذار كرد. برد و باخت جزيي از فوتبال است.

جام حذفي كليد مي خورد
مسابقات فوتبال جام حذفي باشگاه هاي كشور گراميداشت آزادسازي خرمشهر از ۲۷ مهر آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون فوتبال اين رقابت ها با حضور ۱۱۳ تيم شامل ۲۹ تيم قهرمان مسابقات حذفي باشگاه هاي استان ها و توابع تهران ۵۴، تيم حاضر در مسابقات فوتبال باشگاه هاي دسته دوم كشور ۱۶، تيم حاضر در مسابقات باشگاه هاي دسته اول كشور و ۱۴ تيم رقابت هاي فوتبال باشگاه هاي دسته برتر برگزار خواهد شد.
مراسم قرعه كشي اين مسابقه ها روز گذشته برگزار شد. در مرحله اول بزرگان حضور ندارند. اما در همين مرحله بايد منتظر شگفتي هاي بسيار بود.

تكليف سايپا و برق شيراز چه مي شود؟
دبيركل كميته ملي المپيك مي گويد: بايد كاري كنيم تا فدراسيون فوتبال تيم المپيك ايران را راهي هندوستان- محل مسابقه هاي آسيا- آفريقا- كند. وي مي گويد: در اين تورنمنت تيم هاي ژاپن، كويت، نيجريه، آفريقاي جنوبي و با بهترين نفرات خود به ميدان مي روند و حضور تيم المپيك در اين رقابت ها به نفع فوتبال ايران است. بازيكنان ما مي توانند از اين تورنمنت به عنوان بهترين فرصت براي آمادگي در رقابت هاي رسمي استفاده كنند. حرف هاي بهرام افشارزاده نشان از اعزام قطعي تيم المپيك به تورنمنت آسيا- آفريقا دارد. اما فدراسيون فوتبال را چكار كنيم. يك بار ديگر انتخاب بازيكن و يك بار ديگر اردو...
راستي تكليف سايپا و برق شيراز چه مي شود!؟

تيم المپيك كجاست؟
012618.jpg

تصميم اخير فدراسيون فوتبال- صرف نظر كردن از اعزام تيم المپيك ايران به مسابقه هاي فوتبال آسيا -آفريقا با شعارهايي همچون تشكيل تيم هاي ملي قدرتمند همخواني و سازگاري ندارد. متأسفانه بازيكنان تيم المپيك ايران تا امروز فقط دوبار در كنار هم بازي كرده اند- ديدارهاي رفت و برگشت مقابل ازبكستان- و انگار فراموش شده اند.
يادمان نمي رود كه محمد مايلي كهن سرمربي اين تيم در يك گفت وگوي تلويزيوني گفت: اين تيم بدون بازي تداركاتي به ميدان مي رود. صحبتي درست و برپايه منطق اما از آن مصاحبه تا امروز شش ماه گذشته است و حيف كه چه زماني را از دست داده ايم.

و حالا مي پرسيم، چگونه بايد تيم ملي را صاحب قدرت و آمادگي بالا كرد؟
زيان حضور تيمي به نام المپيك- حتي بدون اميدهاي حاضر در تيم ملي- در بازي هاي آسيا- آفريقا چيست؟ آيا از ۶ ماه قبل كه گفتيد اين تيم بدون بازي هاي تداركاتي وارد ميدان رسمي شده تا به امروز نمي توانستيد نفرات اميد را در چند اردوي مقطعي دعوت كنيد و حتي در ميان تعطيلي ليگ با تيم هاي باشگاهي بازي تداركاتي برگزار كنيد. آيا بهتر نبود در همان روزها كه تيم  ملي بازي دارد- دوستانه و يا رسمي- تيم اميد را تشكيل مي داديد و حتي با تيم ملي بازي تداركاتي برگزار مي كرديد؟

بالاك در مقابل رومينگه
012620.jpg

مريم دري منش: پس از پايان ديدار شنبه گذشته بايرن مونيخ برابر هرتابرلين جنگ لفظي شديدي بين كارل هانيس رومينگه، رئيس هيئت مديره و هافبك اين تيم، ميشائيل بالاك در گرفت و مثل هميشه اختلاف نظرها درباره حضور در بازي هاي ملي بود. رومينگه مهاجم سابق تيم ملي آلمان در گفتگويي مطبوعاتي اظهار داشت: «بهتر است او در مونيخ بماند و تمريناتش را بطور منظم انجام دهد و بطور كامل تحت مداوا قرار گيرد.» بالاك بطور غير منتظره  اي با خشونت پاسخ وي را داد: «رومينگه نبايد چنين مهملاتي را بگويد. هر چه باشد اين مسابقه مهمترين بازي تيم ملي در اين سال است.»
وي در ديدار خانگي مقابل هرتا با وجود مصدوميت به ميدان رفت. اما پس از بازي دچار درد شديدي شد. او سهم عمده اي در پيروزي تيمش داشت و معتقد است كه تا شنبه آينده دوباره سلامتي اش را بدست مي آورد. تيم ملي آلمان در هامبورگ فقط به يك امتياز برابر ايسلند نياز دارد تا به عنوان صدرنشين گروه به دور نهايي جام ملتهاي اروپا ۲۰۰۴ صعود كند. در اين حال اوتمار هيتزفلد مربي بايرن اظهار داشت:  «من خوشحالم كه ميشائيل را با وجود مصدوميت در اختيار داريم. اين نشان مي دهد كه او يك بازيكن رهبر است. تا بازي تيم ملي يك هفته زمان داريم. بايرن مونيخ و تيم ملي بهترين پزشكان دنيا را در اختيار دارند كه مطمئنا او را روي فرم مي آورند.»

يادها و خاطره ها
محمدرضا منصوريان
آبب بيكلا
012622.jpg

آبب بيكلا قهرمان دو هاي ماراتون اتيوپي و نخستين مرد تاريخ بود كه توانست ۲ بار قهرماني ماراتون المپيك را به خود اختصاص دهد.
او زماني كه به مدال طلاي ماراتون المپيك ۱۹۶۰ رم دست يافت شخصيتي گمنام بود و پابرهنه و بدون كفش در مسابقات شركت مي كرد. در المپيك توكيو به سال ۱۹۶۴ مدال طلاي دوم خود را صيد كرد و اين بارهم مانند مرتبه پيشين، هيچ دونده اي نتوانست به حريم امنيت او نفوذ كند. پيدايش و اوج گرفتن بيكلا از اولين نشانه هاي ظهور دوندگان استقامت قاره آفريقا در دوهاي سنگين بود.
در ادامه اين موج، دوندگاني مانند ماما ولده و كيپ چوك كينو مطرح گشتند و به عناوين جهاني و المپيك در دوهاي سنگين چنگ انداختند. بيكلا كه زمان ۱۱/۱۲/ ۲ ساعت را براي ماراتون المپيك ۱۹۶۴ توكيو به ثبت رسانيد، از اعضاي گارد حفاظتي هايله سلاسي فرمانروا و امپراتور سابق اتيوپي بود. بيكلا در سال ۱۹۶۹ در يك حادثه رانندگي فلج شد و از آن پس به زندگي بر روي صندلي چرخ دار محكوم گشت. وي يك بار بطور افتخاري در يك مسابقه تيراندازي با كمان كه بين معلولين انجام گرفت شركت كرد.
بيكلا به هنگام مرگ ۴۱ سال بيشتر نداشت و مرگ وي، موجي از اندوه در كشورش و بين طرفداران بي شمارش، بوجود آورد.
بسياري از كارشناسان دو و ميداني در جهان هنوز هم معتقدند كه دنياي دو و ميداني جهان، دونده اي چون او كم ديده است.

آرتور رابرت  اش
012624.jpg

نخستين آمريكايي سياهپوست كه فاتح مسابقه هاي تنيس ويمبلدون شد. افتخار فتح ويمبلدون در سال ۱۹۷۵ و با پيروزي بر جيمي كانرز بازيكن برتر زمان نصيب اش شد.
اش در سال ۱۹۶۸ نيز فاتح مسابقه هاي تنيس قهرماني آمريكا در فارست هيلز شد.
نقطه ممتاز بازي اش سرويس هاي دقيق و بازي منظم و حساب شده اش بود. اش تا قبل از پيروزي بزرگش در سال ۱۹۷۵، بالاترين موفقيتش در ويمبلدون (معتبرترين تورنمنت تنيس دنيا) صعود تا محله نيمه نهايي در سال هاي ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ بود.
اش قبل از آنكه در سال ۱۹۷۰ رسماً به جرگه حرفه اي ها بپيوندد، در سال ۱۹۶۸ سبب پيروزي آمريكا بر استراليا در جام ديويس (تنيس تيمي قهرماني مردان جهان) شده بود.
در همان اولين سال پيوستن به سلك حرفه اي ها، اش مسابقه هاي قهرماني استراليا را در ملبورن فتح كرد.
قبل از اين پيروزي  اش دوبار در سال هاي ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ به فينال مسابقه هاي استراليا رسيد، اما در اين مرحله به روي امرسون قهرمان بزرگ استراليايي باخت. بهترين سال قهرماني اش را همان سال ۱۹۷۵ مي دانند. او در اين سال ابتدا با شكست دادن بيورن بورگ عجوبه سوئدي، مسابقه فينال دبليوسي تي را كه در دالاس انجام مي شد، فتح كرد و سپس روي چمن هاي سبز ويمبلدون اعجاز پشت اعجاز آفريد و در فينالي كه برايش بخت چنداني قائل نبودند، موثر ترين ضربه ها را زد تا كانرز هموطن سفيد پوستش را كلافه و عاجز كند و در طي چهار ست به پيروزي برسد.
اش پس از اين موفقيت، ديگر عنوان بزرگي در تنيس جهان به چنگ نياورد و فقط در مسابقه هاي مسترز سال ۱۹۷۸ به فينال رسيد و عليرغم ارائه يك بازي تماشايي، مغلوب مردي شد كه هنوز هم خيلي ها او را بهترين بازيكن تاريخ تنيس مي دانند، جان مك انرو.

اينگماراشتن مارك
012626.jpg

يك حماسه ديگر از ورزش هميشه زنده و فعال سوئد. اشتن مارك از اسطوره هاي ورزش اسكي (روي برف) به حساب مي آيد. وي زماني كه فقط ۱۹ سال داشت، جام جهاني اسكي سال ۱۹۷۶ را فتح كرد، اما به دليل كمي تجربه در المپيك زمستاني ۱۹۷۶ اينسبروك اطريش موفقيتي به دست نياورد.
اين سوئدي در سال هاي ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ عنوان قهرماني خود در جام جهاني اسكي را تكرار كرد و در مسابقات جهاني ۱۹۷۸ كه در آلمان برگزار شد، برنده دو مدال طلا در مارپيچ و مارپيچ بزرگ گرديد. اشتن مارك در سال هاي ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ اسير قوانين اسكي آلپاين كه امتيازات قهرمانان را در هر يك از مواد مارپيچ و سرعت به يك حداكثر مشخصي رساند، شده و عنوان قهرماني را به رقيبان خود واگذار كرد. اما المپيك زمستاني ۱۹۸۰ كه محل برگزاري اش ليك پلاسيد آمريكا بود، باز هم به برتري اين فوق ستاره اسكي گردن نهاد.
اشتن مارك باز هم هر دو مدال طلاي ماده تخصصي اش مارپيچ را فتح كرد و يكي از ستارگان مسلم بازي ها شناخته شد.
اشتن مارك كه در مسابقات به او لقب مرد سرد شمال داده بودند خودش مي گويد: هميشه سعي داشتم كه بهتر و بهتر شوم، اما پيشرفت به كندي حاصل مي شد. معتقدم انسان، علاوه بر داشتن مربي خوب، خودش هم بايد مربي خودش باشد. چيزهايي هست كه انسان بايد خودش ياد بگيرد. خودش بايد تجربه كند و خودش بايد احساس شان كند. اين چيزها ياددادني و منتقل شدني نيستند. يك دسته چيزهايي كه من بلدم، هيچكس يادم نداده است.
اشتن مارك به راستي يك ورزشكار تمام عيار بود. او قادر بود بطور درجا و بدون دورخيز ۵ پا بپرد. تنيس را خوب بازي مي كرد. وزنه ۵۰ كيلويي را يكضرب مي زد و يك دونده قابل نيز بود. تابستان ها در زادگاهش روستاي تارنابي در شمال سوئد مي ماند و به تمرينات سخت مي پرداخت. طناب مي زد و مي دويد و بالا و پائين مي رفت تا بدنش را به فرم خوب برساند. اين همه تلاش و قدرت و اعتماد به نفس بالاخره اثر بخشيد و او در سال ۱۹۷۶ با پشت سرگذاشتن پي يروگراس اسكي باز معروف ايتاليايي در سن ۱۹ سالگي فاتح جام جهاني اسكي شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
حقوق بشر
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  حقوق بشر  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |