شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۸
ديدگاه هاي مختلف در مورد تغذيه
با هزينه كمتر به جنگ بيماري ها برويد
002084.jpg
چربي و سكته
تحقيقات نشان مي دهد داشتن يك رژيم خوراكي حاوي مقادير بالا ي كلسترول شامل غذاهايي نظير گوشت قرمز و فرآورده هاي لبني، خطر ابتلا  به سكته قلبي را افزايش نمي دهد و لا زم نيست هزينه اي صرف كنترل اثرات ناشي از استفاده از اين مواد كرد.
دانشمندان آمريكايي در مطالعات خود وضعيت سلا مت و رژيم غذايي در بيش از ۴۳ هزار مرد ميانسال را در دوره اي متجاوز از ۱۴ سال مورد بررسي قرار دادند. محققان با در نظر گرفتن عوامل خطرزايي نظير سن و استعمال دخانيات، به هيچ گونه مدركي دال بر تأثير نوع و مقدار چربي مصرفي برافزايش خطر ابتلا  به سكته دست نيافتند.
ميزان و نوع چربي مصرفي، از مدت ها پيش تاكنون با افزايش خطر ابتلا  به بيماري قلبي، يعني بزرگترين عامل مرگ و مير در آمريكا و انگلستان، مرتبط شناخته مي شد و بسياري از مردم هزينه‡ قابل توجه اي براي كنترل چربي صرف مي كردند.
ولي پژوهش محققان دانشكده بهداشت عمومي هاروارد در بوستون با تمركز روي جذب تمامي چربي ها شامل چربي هاي خاص و كلسترول و ارتباط آنها با انواع سكته انجام گرفت.
در اين مطالعه كه نتيجه آن در يك مجله پزشكي انگليس به چاپ رسيد، رژيم غذايي ۴۳ هزار و ۷۳۲ مرد ۴۰تا ۷۵ ساله به طور متناوب با استفاده از پرسشنامه هايي تعيين و مورد ارزيابي قرار گرفت. اين مردان هيچ گونه سابقه بيماري قلبي عروقي يا ديابت نداشتند، ولي در حين مطالعات ۷۲۶ مورد سكته در بين افراد تحت بررسي مشاهده شد.
محققان همچنين با ارزيابي احتمال خطر سكته با توجه به مصرف غذاهاي حاوي مقادير بالا ي چربي يا كلسترول نظير گوشت قرمز، فرآورده هاي لبني، آجيل و تخم مرغ به هيچ رابطه قابل توجهي بين اين دو دست نيافتند.
فشار خون و پتاسيم، كلسيم و منيزيم
يك كارشناس پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله به بيماران مبتلا  به فشار خون توصيه كرد كه از منابع غني پتاسيم، كلسيم و منيزيم استفاده كنند.رشيد جعفري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فشارخون (هيپرتانسيون) علت اصلي بيماريهاي عروقي قلبي،حوادث مغزي عروقي و نارسايي كليوي است كه در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد منشا ناشناخته دارد.
وي گفت: فشارخون در صورتي كه به خوبي كنترل نشود، باعث هيپرپلا زي عضله، صافي ديواره عروق، باريك شدن مجراي شرياني و در نتيجه افت اندام هاي حياتي مانند مغز، قلب و كليه ها مي شود.
وي خونريزي شبكيه و اختلا ل در بينايي را از عوارض اين بيماري ذكر كرد و گفت: افراد چاق بيشتر در معرض خطر سكته هاي قلبي، مغزي و نارسايي كليوي قراردارند كه در صورت بالا  بودن وزن ، كاهش آن زيرنظر متخصص تغذيه ضروري است. جعفري افزود: نداشتن تمرينات ورزشي منظم، استعمال سيگار و زندگي پر استرس از عوامل خطرساز مرتبط با فشار خون است.
وي با اشاره به اينكه رعايت رژيم غذايي نقش بسزايي در كنترل فشار خون دارد گفت: بيمار بايد از مصرف نمك خودداري كرده و از مصرف بيش از حد غذاهايي مثل جگر، تخم مرغ، روغن حيواني، نباتي، لبنيات پرچرب و خامه كه داراي چربي است پرهيز كند.وي توصيه كرد كه بيماران به جاي مصرف چربي هاي غيراشباع مثل روغن هاي گياهي، سويا و آفتابگردان، از كره گياهي، روغن ماهي و بادام زميني استفاده كنند و نكته اين است مي توان بامصرف موادي كه معمولا  هزينه كمتري بر دوش خانواده مي گذارد به سلا متي بيشتر دست يافت.
نوشابه هاي غيرالكلي و تراكم استخوان 
نتايج تحقيقات جديد دانشگاه تافتآمريكا نشان مي دهد كه اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي غيرالكلي موسوم به كولا ها موجب كاهش تراكم استخوانها مي شود. در اين تحقيق، محققان دانشگاه تافت آمريكا تراكم سلولهاي استخواني ۲۵۰۰ مرد و زن را اندازه گيري كرده و ميزان مصرف روزانه نوشابه هاي غيرالكلي توسط اين افراد را مورد مطالعه قرار دادند.
نتايج به دست آمده نشان داد كه تراكم سلولهاي استخوان لگن خاصره زناني كه روزانه بيش از سه نوبت و در هر نوبت ۱۲ اونس از اين نوشابه را مصرف مي كنند، بين ۲/۳ درصد تا ۱/۵ درصد كمتر از زناني است كه روزانه فقط يك وعده از اين نوشابه ها مي نوشند.
به گفته محققان نتايج مشابهي در مورد مصرف نوشابه هاي بدون كافئين و يا نوشابه هاي بدون شكر به دست آمده است.
اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها در معده به مولكولهاي كلسيم متصل شده و در نتيجه از جذب آن توسط بدن جلوگيري مي كنند.
اين امكان وجود دارد كه اسيد فسفريك با تأثير گذاشتن بر سطح هورمونهاي پاراتيروئيد در بدن موجب كاهش تراكم استخوانها شود. هورمونهاي پاراتيروئيد در زمينه تنظيم تراكم استخوان فعاليت مي كنند.
در اين تحقيق رابطه اي بين مصرف اين نوشابه ها و كاهش تراكم استخوان در مردان يافت نشد.

افزايش تقاضاي جراحي پا براي بلندتر كردن قد
پزشكان استراليايي گفتند: كوتاهي قد موجب تقاضاهاي زيادي براي جراحي و بلند كردن پاها شده است. بخش خبري شبكه اي بي سي  استراليا روز چهارشنبه اعلا م كرد: به دنبال عمل پاي يك زن كوينزلندي، علا قه به بلند كردن پاها به عنوان يك جراحي زيبايي افزايش يافته است. دكتر پال پي كاس جراح و ارتوپد استراليايي گفت: اين در حالي است كه اين جراحي در استراليا به دلا يل زيبايي صورت نگرفته است. دكتر اينگرد تال نيز در اين باره گفت: بلند كردن پاها توسط جراحي، عمل جديدتري نسبت به جراحي بيني و سينه است. به گفته وي، اين جراحي پيچيده، طولا ني و محتاج ماهها توانبخشي و درد كشيدن مداوم است كه عموماً همراه با عوارض بعد از عمل است و مي تواند شامل قطع پا نيز شود. دكتر اينگرد تال رئيس جامعه پزشكي كوينزلند افزود: كوتاهي قد نيز يك مسأله جدي است اما جامعه نيازمند آن است كه تغييري در نوع نگرش فرهنگي خود در مورد كوتاهي قد ايجاد كند. وي افزود: اين صحيح نيست كه افراد آماده شوند كه به مدت طولا ني تحت اين شرايط حاد قرار بگيرند تا پاهاي بلندي داشته باشند.

روغن سويا براي سرخ كردن غذا مناسب نيست
002086.jpg
نتايج يك پژوهش حاكي از آن است كه سويا از عمده ترين روغنهاي مصرفي داخل كشور است كه به علت دارا بودن درصد زيادي از اسيدهاي چرب با چند باند دوگانه، مقاومت بسيار پاييني دارد كه نبايد آن را براي فرآيند سرخ كردني استفاده كرد.
بنا به گزارش حاصله جليل رضوي، اخترالملوك كاظمي و سعيد حقيقي پژوهشگران دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف در پژوهشي به بررسي ويژگي هاي روغن سرخ كردني مناسب جهت مصارف خانوار پرداختند.
در اين پژوهش آمده است: سرخ كردن به معناي پختن غذا در چربي مايع و داغ و به عبارتي شبيه پختن غذا در آب است كه انتقال گرما توسط يك واسطه مايع داغ اعمال مي شود.
براساس نتايج اين پژوهش، سرخ كردن عميق در فشار اتمسفر و رطوبت محيط در دماي ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه سانتيگراد انجام مي شود. به علت تماس مستقيم روغن با اكسيژن و رطوبت موجود در ماده سرخ شونده در چنين دماي بالا  واكنش هايي نظير پليمريزاسيون، هيدروليز، ايزومريزاسيون و سيكليزاسيون رخ مي دهد. حاصل آنها نيزهزاران ماده شيميايي با تركيبات متفاوت است كه رابطه تنگاتنگي با سلا متي مصرف كننده دارد.
پژوهشگران تأكيد كرده اند: براي حفظ سلا متي مصرف كنندگان تعيين معياري در خصوص كنترل روغنها و چربيهاي مخصوص سرخ كردني عميق امري لا زم به نظر مي رسد.
نتايج گزارشها حاكي از آن است كه فقط روغن و چربيهايي كه در معرض حرارت اضافي هستند اثرات مضر دارند و آنهايي كه تحت حرارت ملا يم و معمولي مورد استفاده قرار مي گيرند تغييرات مهمي را در حيواناتي كه با آنها تغذيه شده اند نشان نمي دهند. بنابراين توسعه روشهايي جهت كنترل چربيها و روغنهاي سرخ كردني در زماني كه روغن غيرقابل مصرف بوده و بايد تعويض شود، بسيار مهم به نظر مي رسد.
لا زم به ذكر است، ارزيابي حسي، تنها يك اطلا عات تقريبي و ذهني راجع به كيفيت روغن به ما مي دهد، ليكن آزمايشات كيفي و روشهاي كمي بسياري منتشر و پيشنهاد شده است.
در اين تحقيق جهت مقايسه دو نوع روغن سويا و آفتابگردان، چهار نمونه با انديس يدي متفاوت انجام و عمليات سرخ كردن در مقدار ثابتي از روغن انجام پذيرفت.
براساس اين مطالعه در اين فرآيند عمليات بر روي تكه هاي يكساني از سيب زميني انجام و در طي فرآيند، نمونه برداري شده و تستهاي مختلفي از قبيل رنگ، اسيديته، پراكسيد و مقاومت در مقابل اكسيداسيون بر روي نمونه ها صورت گرفت.
نتايج اين بررسي نشان داد: روغن سويا مقاومت كمتري نسبت به روغن آفتابگردان در فرآيند سرخ كردني عميق دارد و از اين رو براي فرآيند سرخ كردن عميق توصيه نمي شود. همچنين افزايش رنگ قرمز از اين روغن نمايانگر افزايش فساد روغن مي باشد. از سوي ديگر در مقايسه بين روغنهاي آفتابگردان، تغييرات بيشتر در نمونه(C) رخ داده است.
نتايج مقايسه بين نمونه ها كه براساس قانون انجمن چربي آلمان صورت گرفته است نشان مي دهد: اگر غلظت اسيدهاي چرب اكسيدشده بيشتر از ۱ درصد باشد وضعيت روغن در مرحله اي است كه بايد تعويض شود.
بنابراين توصيه مي شود از روغن نيمه هيدروژنه آفتابگردان جهت فرآيند سرخ كردن عميق استفاده شود.
لا زم به ذكر است زمان تعويض روغن به نوع روغن، نوع ماده سرخ شونده، شكل ظرف، دماي سرخ كردن و رطوبت محيط بستگي دارد.

داروهاي تلخ، شيرين مي شوند
مدير جهاني اسانس دارويي اعلا م كرد: يكي از علل امتناع بيماران از خوردن دارو مخصوصاً آنتي بيوتيك ها، تلخ بودن آنها است. با استفاده از روش هاي جديد افزودن اسانس هاي طبيعي به داروهاي مختلف، مخصوصاً داروهاي تلخ، مصرف دارو براي بيماران خوشايند خواهد شد. تلخ بودن دارو موجب مي شود كه فرد بيمار، مخصوصاً كودكان از خوردن آن امتناع كنند و دوره بيماري نسبتاً طولا ني گردد كه از اين لحاظ براي خانواده هزينه بيشتر به وجود ميآورد. روش جديد افزودن اسانس به داروها، استفاده از اسانس هاي كاملا ً طبيعي و قراردادن آنها در مغز دارو است. در حال حاضر بيشتر شركت هاي داروسازي ايراني با اسانس هاي طبيعي آشنا شده اند و به زودي در توليد داروها مخصوصاً آنتي بيوتيك ها، از اين اسانس ها استفاده خواهد شد. دانشمندان اميدوارند درآينده دوره بيماري با آمدن داروهاي جديد كمتر از گذشته شود.

دستگاه مترجم همزمان ساخته شد
دانشمندان از ابداع دستگاه مترجم همزمان خبر دادند كه امكان مكالمه و درك متقابل افرادي با زبان ها و گويش هاي گوناگون را از طريق تلفن فراهم مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي آنانوا، يك تيم تحقيقاتي روسيه در بلغارستان مدعي ثبت فناوري نويني شد كه با استفاده از آن مي توان كلمات مورد استفاده در يك زبان را به كدهاي ديجيتالي تبديل كرده و به سرعت به زباني ديگر ترجمه كرد. به گفته دانشمندان، اين تراشه مترجم را مي توان در داخل تلفن  جاي داده و از آن استفاده كرد. كويچو ميتوف راهنماي اين طرح تحقيقاتي اظهار داشت: به كمك اين فناوري، شخص مي تواند به راحتي از طريق تلفن و به زبان مادري خود از يك سوي سيم صحبت كند و مردم در آن سوي دنيا، حرف هاي او را ترجمه شده و به زباني ديگر بشنوند. اين تيم بلغاري همچنين از كار بر روي يك برنامه رايانه اي خبر داد كه قادر به ترجمه متون است. ميتوف گفت: در صورت علا قه سرمايه گذاران در اين فناوري نوين، نتايج آن را مي توان در مدت يك سال به مرحله اجرا در آورد.

رابطه موسيقي با غذاي گران قيمت
نتيجه يك پژوهش علمي نشان مي دهد كه شنيدن موسيقي كلا سيك، مي تواند كساني را كه براي خوردن غذا به رستوران ميآيند، به خريد قهوه ، دسر و غذاهاي گران و تجملي تر، ترغيب كند. پژوهشگران بريتانيا، از يك صاحب رستوران درخواست كردند تا در مدت ۱۸ روز به تناوب شب ها به پخش موسيقي كلا سيك يا پاپ اقدام كند يا هيچ موسيقي پخش نكند. نتيجه آزمايش نشان داد كه شب هايي كه موسيقي كلا سيك >بتهوون يا ويوالدي< پخش مي شد مشتري ها، هزينه بيشتري براي غذاهاي تجملي پرداخت مي كردند.

آيينه تصوير
002098.jpg

يك مرد مسلح سوماليايي خانه اي مخروبه را در جاده منتهي به موگاديشو پشت سر مي گذارد. اين محل يكي از صدها خانه اي است كه طي جنگ هاي داخلي سومالي به اضمحلا ل كشيده شده و نتيجه آن آواره شدن هزاران نفر، بحران غذا، كشته شدن افراد بي شمار و بروز ناامني و آشوب در اين كشور فقير آفريقايي است.
002096.jpg

كودكي شيليايي سرگرم به پرواز در آوردن يك بادبادك در سانتياگو است. اين فصل در شيلي همواره با وزش بادهاي شديد همراه است كه در نتيجه آن افراد بسياري در خيابان ها و پارك هاي شهر بادبادك هاي دست ساز خود را به پرواز در ميآورند. اين امر تاكنون باعث بروز حوادث بسياري شده كه نگراني مسئولا ن را در پي داشته است.
002094.jpg

گوساله اي با شش پا در كامبوج به دنيا آمده كه عليرغم تمام مشكلا ت هنوز به زندگي خود ادامه مي دهد. اين گوساله دو ماهه كه >چام لك< به معناي>شگفتآور< نام گذاري شده به يك معبد هديه شده است. كشاورز صاحب گاو كه از شوم بودن آن واهمه داشته، براي فرار از نحسي >چام لك< آن را به يك راهب داده است.
002092.jpg

انتشار همه ساله كتاب ركوردهاي جهاني >گينس< افراد گوناگوني را در سراسر جهان وادار مي كند تا براي مشهور شدن دست به كارهاي حيرت انگيزي بزنند. اين مرد كه با دوستان عجيبش فراروي دوربين عكاسان كنجكاو ظاهر شده توانسته است ركورد طولاني ترين زمان ماندن در كنار هزارپاها را به خود اختصاص دهد.

ده پرسش روز
مرد مجرد شاغل
002088.jpg
شغل / درآمد:دانشجو،كارمند۱۰۰ هزار تومان 
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟
تاجر.
۲-چقدر از درآمد شما در ماه صرفه جويي مي شود؟
۵۰% درآمدم.
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
اگر بتوانم.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
هيچي.
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
رفت و آمد، خوراك و پوشاك.
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
نمي دانم.
۷-آيا براي شما مهم است همسر آينده تان كار كند؟
بله.
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
به زندگي عادي ادامه مي دهم.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
بازهم به زندگي عادي ادامه مي دهم.
۱۰-بين يك اتومبيل زانتيا نو و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
اول زمين مي خرم، وقتي گران شد مي فروشم ويك زمين ديگر و يك زانتيا مي خرم.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
شخصي كه طي ۳۰ سال روزي ۳۰ سيگار مي كشد، چقدر ماليات پرداخته؟ و چقدر از دولت براي درمان پول گرفته يا براي او هزينه شده؟
002090.jpg
خيلي زياد، بسيار بيش از پولي كه براي درمان پيش از مرگش پرداخته. مقايسه مسخره و غم انگيزي است، ولي خوب، همين است كه هست. چرا كه نظام درماني نمي تواند به بيماران خدمات مناسب ارائه دهد و ماليات آنها بر باد مي رود.
دولت انگليس سالي ۵/۱۰ بيليون پوند ماليات از مصرف كنندگان سيگار مي گيرد و به خزانه خود مي ريزد. شايد اين رقم بسيار زياد به نظر برسد ولي يادتان باشد همين دولت سالي ۱۷ بيليون پوند خرج درمان بيماران سيگار مي كند.
نكته اين است كه سيگاري ها در مقايسه با ساير مردم عمر كوتاه تري دارند و دولت ها پول بازنشستگي كمتري به آنها در مقايسه با غيرسيگاري ها مي پردازند.
چنين فردي طي زندگي اش حدود ۲۱ هزار پوند ماليات به دولت پرداخته، در حالي كه هزينه مداواي بيماراني كه مبتلا  به سرطان ريه هستند حدود ۲۵۰ هزار پوند است.
شايد منظور از پرسش فوق  اين باشد كه بايد ماليات گرفته شده از مصرف سيگار را خرج مداواي بيماران سيگاري كرد. اما آيا پولي كه از بنزين گرفته مي شود صرف فعاليت هاي حمل و نقل مي شود؟ منظورم اين است كه بايد ماليات ها را يك كاسه نگاه كرد، نه مورد به مورد.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
خط اتوبوس براي مسير دستواره 
از شركت واحد اتوبوسراني مي خواهيم يك خط اتوبوس به مسير دستواره، خيابان ۲۴ متري عليآباد اختصاص دهد. چرا كه در حال حاضر تردد و رفت و آمد سكنه پر شمار اين منطقه با مشكل روبه رو است.
چند تن از اهالي منطقه 
برنج كارگري،كيفيت ندارد
برنجي كه چندي پيش،به ازاء هر قطعه بن، ۸ كيلو به كارگران تحويل شد، بسيار بدبو و سياه است. عملكرد آقايان در انتخاب و خريد اين برنج و تحويل آن با هزار منت به كارگران، اگر اهانت نيست، پس چيست؟
سيفي زاده از كرج 
مخروبه هنري 
ساختمان دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد واقع در چهارراه وليعصر آنقدر قديمي و فرسوده است كه بيم آن مي رود حتي با زلزله ۵ ريشتري هم فرو بريزد. البته در آن صورت، مخروبه آن به يكي از اماكن باستاني هنري تبديل خواهد شد.
بهشتي 
ايستگاه مصلي مترو
ايستگاه مصلي مترو كه در بزرگراه واقع شده، هيچ وسيله نقليه عمومي ندارد. مسافران مجبورند مسافتي نسبتاً طولا ني را در عرض بزرگراه پياده طي كنند كه خطرات زيادي به دنبال دارد، حتي توقف خودروهاي شخصي هم به آساني ميسر نيست و خطر آفرين است.
شمس 
هزينه سنگين آموزشگاههاي كنكور
هزينه كلا س هاي كنكور و آموزشگاهها بسيار بالا  است و با درآمد عامه مردم همخواني ندارد. از سويي ديگر، اضافه شدن كلماتي مثل >تضمين صد درصد< و غيره تنها عاملي است براي افزايش چند برابر شهريه. چرا كه تضمين كننده قبولي تنها خود محصل است نه كس ديگر.
شايانآزاده 
قيمت متغير نان 
نان، از معدود اقلا مي است كه انتظار مي رود در تمام سطح شهر و يا حتي كشور، قيمت ثابتي داشته باشد. ولي متأسفانه اين چنين نيست. اكنون در برخي مناطق شمال شهر يك نان سنگك را ۱۰۰ تومان هم مي فروشند.
صابر
هنوز معلم ندارند
يكي از مدارس منطقه ۴ آموزش و پرورش، پس از گذشت يك ماه از سال تحصيلي، هنوز معلم كلا س اول ندارد. آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراضات گفته است معلم هاي ما در دانشگاه قبول شده اند و به جهت ادامه تحصيل نمي توانند سر كلا س ها حاضر شوند.
نوروزي- مادر يك دانشآموز
اجناس چيني كپي شده از اجناس اصلي 
مدتي است كه برخي سودجويان و سوداگران، با كپي برداري از محصولا ت لوازم خانگي معتبر و با كيفيت دنيا، سفارش ساخت آنها را به شركت هاي ضعيف چيني داده و با وارد كردن اجناس چيني كپي شده به طرق مختلف، سودهاي كلا ني را براي خود رقم زده اند. گرچه اين اجناس، فاقد كيفيت، مشخصات فني و حتي نام كشور سازنده هستند و گرچه در برخي موارد، حتي يك هفته هم كار نمي كنند، با اين حال قشر محروم و كم درآمد جامعه به دليل قيمت ارزان، از آنها استقبال مي كنند. لطفاً دولت و مسئولا ن، جلو اين كلا هبرداري ها را بگيرند و از طرف ديگر، كاري كنند تا قيمت لوازم مرغوب نيز كاهش يابد.
كورش قائمي، كارگر شهرداري 
سرعت گير نصب كنيد
از شهرداري منطقه ۲ يا مسئولا ن راهنمايي و رانندگي درخواست مي كنيم در مسير شمال- جنوب ميدان سرو تا ميدان صنعت، سرعت گير نصب كنند و جلو حادثه را قبل از وقوع بگيرند.
از طرف ساكنان محل 
بر سر فيروزكوه چه آمد؟
چندي پيش، در سكوت نسبي رسانه ها، تنها شبكه تهران، در گزارشي ۱۰۱۵، دقيقه اي، وضعيت اسف بار اراضي فيروزكوه و دماوند را تشريح كرد كه چگونه بر اثر بي مبالا تي و بي كفايتي پيمانكار لوله كشي گاز، لوله اصلي نفت سوراخ شده و هزاران ليتر نفت، سرتاسر اراضي كشاورزي و باغات و مراتع حاصل خيز منطقه را پوشانده بود. فرماندار فيروزكوه هم كه به عمق فاجعه و غيرقابل استفاده بودن اراضي تا چند صد سال آينده اشاره كرد. چرا اين حادثه كه فاجعه اي ملي به شمار مي رود و شايد ميلياردها ريال خسارت بر جاي داشته، چنين كم رنگ و بي سرو صدا ماند؟ پس وظيفه رسانه ها و مطبوعات در اين ميان چيست؟
محسن نصيري، دانشجو
آموزش فرهنگي به جاي...
اي كاش قدري از حجم آگهي هاي تبليغاتي صدا و سيما كه جز ترويج فرهنگ مصرف گرايي در جامعه هيچ سودي ندارد كاسته مي شد و قدري به برنامه هاي آموزشي و فرهنگي در زمينه هاي مختلف همچون حفظ محيط زيست، فرهنگ راهنمايي و رانندگي، بهداشت رواني و افزايش اخلا قيات در جامعه بها داده مي شد.
موسي زاده، دبير مدرسه راهنمايي

در توصيف كيفيت كالا ها و محصولا ت داخلي و خارجي:
آنچه مي بينيد، آن چيزي نيست كه مي خريد!
002078.jpg
محسن شمشيري 
برخي مشكلا ت و ناكارآمدي ها در شهرهاي بزرگ و گسترده باعث مي شود بسياري از شهروندان نتوانند از اطلا عات درست مربوط به كالا ها و خدمات در زمان مناسب، باخبر شوند. در نتيجه برخي فروشندگان كالاها و عرضه كنندگان خدمات به كسب سود بيشتر از فعاليت اقتصادي و كسب و كار خود پرداخته و به قيمت هاي پايين و دستمزد متناسب با قدرت خريد خانوارهاي متوسط شهري قانع نيستند. آنها هزينه بيشتري را به شهروندان تحميل كرده و از اين طريق به درآمدي بيش ازميزان معقول و شناخته شده براي عامه مردم و متناسب با عرف بازار دست مي يابند.
شهروندان با موارد متعددي از اين قبيل روبه رو هستند و از مشخص نبودن اطلا عات مربوط به كيفيت كالا ها و خدمات و بالا بودن آنها رضايتي ندارند در نتيجه بازار بحث و چانه زني براي خريد كالا  و استفاده از خدمات مختلف داغ است. آنها به علت پايين بودن قدرت خريد خود چاره اي جز چانه زني و مراجعات مكرر به بازار براي كسب اطلا عات بيشتر در مورد مشخصات كالا  و يافتن راهي براي پرداخت پول كمتر و متناسب با درآمد خود ندارند.
اين امر بيش و كم در خريد بسياري از كالا ها و خدمات به چشم مي خورد و خريداران براي اطمينان از كيفيت كالا، كشور و شركت توليدكننده، استانداردها و مشخصات فني، قيمت درست و رقابتي و ... دائماً درحال پرس و جو هستند. اما معلوم نيست تا چه ميزان به نتيجه مطلوب برسند. آيا مي توانند از اطلاعات درست با خبر شوند؟ آيا در انتخاب نهايي خود، جنس يا خدمات مورد نظر را پيدا مي كنند؟ آيا متناسب با هزينه اي كه متقبل مي شوند و پولي كه از سبد هزينه هاي خود خارج مي كنند رفاه نسبي خواهند داشت؟
مصرف كننده 
مريم ناصري خانم خانه داري كه براي خريد لوازم خانگي به بازار تهران مراجعه كرده مي گويد: اجناس تنوع زيادي دارند. ما نام هاي تجاري مختلفي را در بازارها مي بينيم و هر نام تجاري نيز در اندازه هاي مختلف و يا كاركردها و قيمت هاي مختلف عرضه مي شود. بازار ايران تحت تأثير توليدات كشورهاي چين، مالزي و هند قرار گرفته و جالب اينكه همه اين كشورها اجناس خود را با مارك هاي تجاري معروف و شناخته شده عرضه مي كنند. اما خب، خانواده ها نمي توانند از درستي اطلا عات و مشخصات فني اين كالاها مطمئن شوند.
تعدادي از فروشنده ها اجناس زيبا و با ظاهري مناسب را معرفي و ادعا مي كنند كه اين جنس با اين مارك معتبر ساخت ژاپن يا كره است و در آن كشور مونتاژ شده، ۵ سال گارانتي دارد و ۲۰ سال كار مي كند و... اما با پرس و جوي بيشتر و وسواس در خريد كالا  متوجه مي شويم آن كالا  ساخت كشور چين است و در ايران مونتاژ شده و البته كيفيت مناسبي ندارد. وي تصريح مي كند: متأسفانه عده اي از فروشندگان براي كسب سود بيشتر مايلند كه جنس مورد نظر آنها را خريداري كنيم در حالي كه برخي از اجناس اگرچه مارك تجاري معتبري دارند اما ساخت كشور ژاپن و كره نيستند و متأسفانه با وجودي كه كيفيت اجناس اصلي را ندارند اما قيمت آنها معادل قيمت جنس اصلي است.
حرف اين مصرف كننده  ها يكي است: خريدار بايد دقت كند تا جنس با كيفيت و قيمت مورد نظر را انتخاب كند اما متأسفانه به دليل عدم وجود اطلا عات كافي در بازار، عده اي از سودجويان با فروش اجناس بي كيفيت و گران و با تكيه بر نام هاي تجاري معتبر به سود هنگفت و پول قلمبه دست مي يابند.
رقابت محصول داخلي و خارجي
برخي كارشناسان اقتصادي دراين زمينه مي گويند: بازار ايران در بسياري از موارد رقابتي نيست و اگرچه تعداد فروشندگان و مغازه ها زياد شده و طبق آمار موجود ۵۰۰ هزار واحد صنفي در تهران وجود دارند، اما با وجود اين، هنوز ويژگي هاي يك بازار رقابتي حاكم نيست، چرا كه اطلاعات مربوط به قيمت كشور توليدكننده، نام تجاري شركت توليدكننده و مشخصات فني كالا  به صورت شفاف در دسترس نيست. در حقيقت آنهايي كه اطلا عات درستي از كيفيت و قيمت اصلي كالا ها دارند، پس از چند بار خريد و فروش متوجه شده اند كدام جنس اصلي و با كيفيت است و قيمت متناسب با ويژگي هاي فني خود را دارد.
مازيار صداقت كارشناس اقتصادي مي گويد: طي ۲۰ سال گذشته با ظهور قدرت اقتصادي چين و فروش ارزان كالا هاي چيني به علت پايين بودن هزينه هاي توليد، اجناس با كيفيت پايين از چين، مالزي، سنگاپور و هند به سوي كشورهاي خليج فارس هجوم آورده. برخي تجار و كسبه نيز براي رسيدن به سود هنگفت از اين كالا ها استقبال كرده و برخي كالا ها را به قيمت هاي چند برابر هزينه تمام شده توليد در داخل كشور مي فروشند. وي مي افزايد: كشورهاي ژاپن و كره جنوبي در ابتداي مسير صنعتي شدن خود به توليد كالا هاي بي كيفيت و مصرفي و ارزان پرداختند اما بعد از گذر از مرحله توليد انبوه و تسخير بازارهاي مختلف، كيفيت را بالا  بردند و حالا  كيفيت كالاهاي ژاپني و كره اي مورد توجه بازار وخانواده هاي ايراني است. بنابراين كالا هاي چيني، هندي و ... نيز در آينده از كيفيت بهتري بر خوردار خواهند شد. اما آنچه باعث نارضايتي شهروندان ايراني و تهراني شده استفاده از نام هاي تجاري معتبر در ساخت كالا هاي تقلبي و بدون كيفيت در اين كشورها است. وي ادامه داد: برخي از اين كالا هاي بدون كيفيت در بنادر جنوب و مناطق آزاد و شهرهاي مختلف مونتاژ مي شود و با نام هاي تجاري معتبر به بازار عرضه مي شود و به علت سود هنگفتي كه دارد برخي فروشندگان تلا ش مي كنند كه ابتدا اين كالا ها را به مردم معرفي كنند و بعد به فروش برسانند.
كارمند شركت پست كه براي خريد يخچال به بازار تهران مراجعه كرده مي گويد: با مراجعه به مغازه هاي مختلف احساس كردم اين همه جنس در بازار ايران نمي تواند اصلي و با كيفيت باشد. در يك مغازه ۴۰ يخچال در اندازه هاي مختلف وجود دارد و فروشنده ادعا مي كند كه همه آنها ساخت كره و اصلي هستند، اما با پرس و جو از دوستان متوجه شدم اجناس اصلي در كنار اجناس با كيفيت با اندكي تفاوت قيمت وجود دارد. فروشنده ابتدا يخچال ساخت چين را با قيمتي بين ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزارتومان و با يك نام تجاري معتبر و معروف نشان داد و از خدمات،گارانتي،كيفيت و ساخت كره آن سخن گفت، اما وقتي در يخچال را باز كردم و به كيفيت آن دقت كردم متوجه شدم اين يخچال قيمتي بيش از ميزان واقعي دارد و قيمت آن متناسب با هزينه تمام شده و نرخ حاشيه بازار آن نيست. در نتيجه منصرف شدم و در همان مغازه ساير اجناس را بررسي كردم و زير ذره بين بردم.جالب اين است كه يخچال اصلي ساخت كره در كنار همان يخچال ساخت چين قرار داشت. اما ظاهرش به زيبايي آن يكي نبود. وي افزود: پس از خريد متوجه شدم كه نام تجاري معتبر نمي تواند ملا ك خوبي براي خريد كالا  باشد. بايد اطلا عات خود را قبل از خريد تكميل كرده و توجه كنيد در شرايطي كه جنس اصلي ساخت كره ۶۳۰ هزار تومان و با ظاهري معمولي در كنار جنس ساخت چين و بدل با ۵۸۰ هزار تومان و ظاهري زيبا ايستاده، فروشنده كالا يي را به ما معرفي مي كند كه سود بيشتري براي او داشته باشد. در نتيجه ما بايد در همان مغازه دنبال جنس با كيفيت باشيم.
منوچهر مداحي كارمند دانشگاه نيز در اين زمينه مي گويد: اطلا عات قيمتي و مربوط به كيفيت و مشخصات فني و نام تجاري و ... در بازار ايران شفاف نيست، اما در عين حال مي توان با پرس و جو از اهل فن و توجه به استحكام اجناس به كالا هاي مورد نظر رسيد. وقتي براي خريد ميز و دراور به يكي از مغازه هاي ميدان حسنآباد مراجعه كردم فروشنده اجناس مورد نظر خود را معرفي كرد و براي يك دراور ۶۰ هزار تومان قيمت داد وقتي كشوها را باز كردم، متوجه شدم از تخته سه لايي استفاده كرده اند كه با فشار انگشت به صدا درميآمد. وقتي از خريد منصرف شدم فروشنده بلا فاصله در گوشه اي ديگر از مغازه دراوري به قيمت ۶۸ هزار تومان را معرفي كرد كه از كيفيتي بهتر و محكم تر برخوردار بود و در آن صورت پذيرفتم كه از آنجا خريد كنم.
حديث حمايت از مصرف كننده 
محمود رسولي كارشناس صنعتي معتقد است در كشورهاي پيشرفته، انجمن حمايت ازمصرف كنندگان در رشته هاي مختلف فعاليت مي كند و انجمن هاي خاص مثل خودرو، موتور سيكلت، انواع لوازم خانگي و حتي انجمن حمايت از مصرف كنندگان تخم مرغ هم وجود دارد.
اين نهادهاي صنفي و مدني اطلا عات مربوط به نام هاي تجاري معتبر، قيمت، كيفيت، مراكز خريد و خدمات پس از فروش را در اختيار مصرف كننده ها قرار مي دهند و در صورت بروز هر گونه مشكل، نقص و مسموميت ناشي از تاريخ انقضاء از مصرف كننده دفاع مي كنند. اما متأسفانه در كشور ما تنها در چند مورد انجمن حمايت ازمصرف كننده ايجاد شده كه فعاليت قابل توجهي نيز ندارند.
وي ادامه مي دهد: در شرايطي كه توليد خودرو، موتورسيكلت، لوازم خانگي و تلويزيون به حد كلا ن و پرشماري در كشور رسيده است بايد مراكزNGO انجمن هاي حمايت از مصرف كننده و مجتمع هاي قضايي رسيدگي كننده به شكايات و نارضايتي هاي مردم از مسائل مربوط به قيمت و پايين بودن كيفيت و ... تأسيس شود. اطلا عات لا زم براي آگاهي مردم بايد از طريق مطبوعات و رسانه ها در اختيار مردم قرار گيرد. وي تصريح كرد: تنوع لوازم صوتي، تصويري، لوازم خانگي، تلفن  همراه و نمونه هاي ديگر در بازار ايران بسيار زياد است و كالا ها كيفيت، مارك هاي تجاري و قيمت هاي مختلفي دارند. هر كالا  مشخصات فني وكاركردهاي ويژه اي دارد كه مصرف كننده آنها را نمي شناسد. نهادهاي مدني و صنفي حامي مصرف كننده بايد در اين زمينه ايجاد شوند تا اطلا عات لا زم را به خانواده ها ارائه دهند، مراكز خدمات پس از فروش را معرفي كنند و رفاه مصرف كننده را به حداكثر برسانند.
كريم زماني دبير آموزش و پرورش مي گويد: با توجه به پايين بودن قدرت خريد خانواده ها و درآمد سرانه در ايران، دولت و مجلس بايد طرح ها و لوايحي در حمايت از مصرف كننده تصويب كنند تا بخشي از سود هنگفتي كه نصيب عده اي از فروشندگان كالاهاي داخلي و خارجي مي شود از طريق پرداخت ماليات و عوارض براي تشكيل انجمن هاي حمايت از مصرف كننده به كار رود.
مردم تلفن همراه، يخچال، فريزر، تلويزيون، دوربين و ضبط صوت مي خرند و در واقع از اين بازار حمايت مي كنند. بنابراين بايد بخشي از اين پول هايي كه مي پردازند در حمايت از مصرف كننده، ارائه اطلا عات شفاف در مورد قيمت ،كيفيت و مشخصات و خدمات پس از فروش به كار  رود.
وي تأكيد مي كند: حضور نهادهاي صنفي و مدني وNGO  ها در حمايت از مصرف كننده، اطلا عات به مصرف كننده مي دهد و از اجناس با كيفيت و با قيمت  مناسب و اصلي و با نام تجاري معتبر درمقابل تقلبي ها و فروش اجناس بدون كيفيت ، سودهاي هنگفت و پول هاي قلمبه عده اي از سودجويان دفاع مي كند و در نتيجه بازار به سمت رقابتي شدن و شفاف شدن اطلا عات حركت خواهد كرد.
وي تصريح كرد: رقابتي شدن بازار تنها با افزايش تعداد فروشنده و تنوع اجناس و نام هاي تجاري ايجاد نمي شود بلكه اطلا عات بايد شفاف، سريع، كامل و در دسترس همگان باشد تا مصرف كننده بياموزد كه چگونه بخرد و استفاده كند و چگونه پول خود را خرج كند تا رفاه نسبي داشته باشد.
پول هنگفت 
علي زاهد كه در منطقه جنتآباد زندگي مي كند در اين زمينه مي گويد: متأسفانه مشكل پول هاي قلمبه و سودهاي هنگفت تنها مربوط به كالا هاي خارجي نيست بلكه خدمات نيز دچار اين معضل است.
وي مي افزايد: براي اسباب كشي منزل در يكي از خيابان ها به دنبال كرايه وانت بار بودم. تعدادي از رانندگان با شنيدن مبلغ ۴ تا ۶ هزار تومان حاضر به اسباب كشي نبودند و منتظر بودند، يك نفر بيايد و بابت يك ساعت كار ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به آنها پول بدهد. كساني كه سعي مي كنند كم كار كنند و پول زياد بگيرند در طول روز يك يا دوكار انجام مي دهند و مثلا ً ۳۰ هزار تومان از اسباب كشي درآمد دارند. اما وانت بارهايي كه با ۴ تا ۶ هزار تومان حاضر به اسباب كشي مي شوند مي گويند ما در طول روز حدود ۸ تا۱۰ كار انجام مي دهيم و حدود ۵۰ هزار تومان درآمد داريم.
انصاف با مردم 
زاهد همچنين معتقد است: به هر حال افرادي كه حاضر مي شوند متناسب با قدرت خريد مردم كار كنند، هم درآمد بيشتري دارند و هم به خاطر فعاليتي كه مي كنند شاداب، سرزنده و مورد لطف و توجه مردمند. آنها براي ارتباط خوب و رضايت بخشي كه با مردم دارند مورد توجه خانواده ها هستند و همه از آنها به نيكي نام مي برند و در ارتباط كاري و زندگي نيز كمتر با مشكل روبه رو مي شوند اما كساني كه به دنبال پول قلمبه هستند و خدمات و كالا هاي خود را گران مي فروشند دائماً عصبي، ترش رو، گرفته و افسرده هستند و اجناس آنها يا باد مي كند و به فروش نمي رود و يا با نارضايتي مصرف كننده با مشكلا ت مختلف روبه رو هستند.
وي مي افزايد: با نگاهي به كسبه و مغازه ها و عرضه كنندگان خدمات در مي يابيم آنهايي كه منصف هستند و متناسب با قدرت خريد مردم قيمت مي دهند و كار مردم را راه مي اندازند آدم هايي گشاده رو هستند كه سر آنها دائم شلوغ است و مراجعات مردم به آنها زياد است و اجناس و كالا هاي آنها تازه، استاندارد و با كيفيتي مطلوب است و از اين طريق رضايت مردم و رضاي خدا را جستجو مي كنند و اتفاقاً به خاطر خوش حسابي و برخورد مناسب از وضعيت مالي خوبي در ميان مدت و بلند مدت برخوردارند.
كارشناسان اقتصادي نيز در اين زمينه مي گويند آنچه در كشورهاي شرق آسيا، چين، كره و ژاپن منشأ تحولا ت بزرگ و رشد اقتصادي بالا ي ۱۰ درصد در ۳۰ سال گذشته بوده متكي بر فرهنگ كار و تلا ش و قناعت و همكاري با مردم و مشاركت در سازندگي و آباداني است. در آيين كنفوسيوس، آيين بودا و آيين شينتو رضايت كارفرما، مشتري و مردم يك اصل است و همين روحيه و اخلا ق كاري و كار گروهي منشأ بسياري از حركت هاي بزرگ تاريخ صنعتي در ژاپن، كره و چين بوده است.
در آيين و مذهب ايراني و اسلا مي نيز كار بهترين تفريح و سرمنشأ خير و بركت معرفي شده است و اگر فردايي بهتر را براي ايران و ايراني آرزو مي كنيم بايد رضايت مشتري و مردم را در نظر داشته باشيم و به جاي پول هاي قلمبه، رانت و سودهاي هنگفت ناشي از ارائه خدمات و اجناس بدون كيفيت و گران به فكر عرضه خدمات و كالا هاي با كيفيت و جلب رضايت مشتري باشيم و رفاه مصرف كننده را از طريق همكاري دولت، مردم و نهادهاي مدني و تشكيل انجمن هاي حمايت از مصرف كننده پيگيري كنيم.

عرضه مستقيم فرش در تهران
002080.jpg
مديرعامل شركت سهامي فرش ايران گفت: اولين نمايشگاه عرضه مستقيم توانمنديهاي توليدكنندگان فرش دستباف كشور با شعار «فرش ايراني زير پاي ايراني» اواخر بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.
«محمدعلي كريمي» در گفت و گو با ايرنا افزود: «در اين نمايشگاه همه مراكز توليدي فرش دستباف حضور خواهند داشت و فرصت مناسبي است كه هر ايراني يك فرش داخلي به عنوان اندوخته و سرمايه زندگي خريداري كند.
وي با اشاره به اينكه اين نمايشگاه داراي دو ويژگي خواهد بود، افزود: فروش فرش توسط اعضاي اتحاديه هاي صنفي فرش فروشان و ديگر شركتهاي تعاوني از ويژگيهاي اين نمايشگاه است.
وي گفت: نمايشگاه بهمن ماه پس از نمايشگاههاي بين المللي دموتكس آلمان و آتلا نتاي آمريكا برگزار مي شود و به همين دليل فرصت مناسبي براي صادركنندگان است تا نسبت به جايگزيني فرشهاي فروخته شده خود اقدام كنند.
وي با اشاره به اينكه از سال آينده دو نمايشگاه فرش دستباف در كشور برگزار خواهد شد، افزود: نمايشگاه اول در شهريور ماه به صورت كاملا ً تخصصي و صادراتي براي خريداران خارج از كشور و نمايشگاه دوم كاملا ً داخلي و با هدف تأمين نيازهاي فروشندگان و صادركنندگان عمده فرش برگزار خواهد شد.  مديرعامل شركت سهامي فرش ايران اظهار اميدواري كرد اين نمايشگاه نيز همچون دوازدهمين نمايشگاه فرش دستباف كه به صورت تخصصي، صادراتي برگزار شد، موفقيت آميز باشد و با استقبال خوبي از سوي مردم و صادركنندگان روبرو شود.

گوناگون
بازارچه خوراك
|  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |