سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱
Infor.htm
اولين بسته اصلاحي مايكروسافت براي ويندوز XP  ارائه شد
004662.jpg
استيو بالمر مدير اجرايي شركت مايكروسافت هفته گذشته به قولي كه يك هفته قبل از آن داده بود،  عمل نمود. وي به شركت هاي مصرف كننده محصولات مايكروسافت قول داده بود كه نحوه نصب و بكارگيري فايل هاي اصلاحي (Patch) ساده تر خواهد شد.
مايكروسافت هفته گذشته مجموعه اي از فايل هاي اصلاحي ارائه شده براي ويندوز XP  را باهم تركيب كرده و در قالب يك بسته نرم افزاري قابل دان لود ارائه داد. اين بسته شامل ۲۲ فايل اصلاحي بحراني مي باشد.
اين بسته نرم افزاري كه Update Rollup 1 براي ويندوز XP نام دارد روي سايت مايكروسافت و در آدرس Windowsupdate.com قابل دريافت است. حجم اين بسته حدود ۹ مگابايت است و شامل فايل هاي اصلاحي ويندوز XP باشد.
راه حل نرم افزاري بسياري از مشكلات ويندوز XPدر اين بسته گنجانده شده است. از جمله مي توان به ۱۷ فايل Patch  اشاره نمود كه از سال ۲۰۰۲ تا كنون براي اين سيستم عامل ارائه شده است. در حالي كه ويندوز XPقابليت دريافت فايل هاي به روزرسان به صورت خودكار را دارد و مي تواند اين نوع اصلاحات را به صورت مستقيم و بدون دخالت كاربران لود كند،  اما به نظر مي رسد اينگونه بسته هاي نرم افزاري كار كاربران را ساده تر كرده و بيشتر مورد استقبال سرپرستان شبكه قرار گيرد. به خصوص كساني كه تا كنون فايل هاي اصلاحي ارائه شده را دريافت نكرده اند مي توانند به راحتي به صورت يكجا از طريق اين بسته تمامي آن را يكجا و به سرعت نصب كنند.
مايكروسافت به تازگي اعلام كرد كه قصد دارد تا شيوه ارائه فايل هاي اصلاحي خود را تغيير دهد.
استيو بالمر در كنفرانس جهاني مايكروسافت در نيواورلئان چندي پيش در سخنراني خود خبر از تغيير رويه ارائه فايل هاي اصلاحي داده بود و به نظر مي رسد بسته اصلاحي ارائه شده براي ويندوز XPدر همين راستا تهيه شده است.
در پاسخ به شكوه هاي مدام مشتريان،  اين شركت قصد دارد تا از اين پس به جاي ارائه فايل هاي اصلاحي به صورت هفتگي اينگونه اصلاحات را به صورت ماهانه ارائه دهد. البته به غير از مواردي كه در اختيار گذاشتن اين گونه فايل ها ضروري است و بايد بدون فوت زمان انجام گيرد.
همچنين اين شركت در نظر دارد تا فايل هاي Patch را طوري ارائه دهد كه چنانچه كاربر با نصب آن با مشكل مواجه گرديد قادر باشد تا به سادگي آن را از روي دستگاه خود بردارد.
هفته گذشته براي مايكروسافت هفته اي پربار از لحاظ فايل هاي Patch بود و اين شركت نسبت به وجود ۴ ايراد بحراني در ويندوز و يك ضعف بحراني ديگر در نرم افزار Exchange Server  خود هشدار داد. متأسفانه فايل هاي Patch  ارائه شده براي اين ضعف هاي امنيتي در بسته ارائه شده براي XPوجود ندارد. اين بدان معنا است كه كاربران XPكه بسته اصلاحي را دريافت كرده اند بايد علاوه بر آن اين Patch ها را نيز نصب كنند.
فايل هاي Patch ارائه شده جديد،  هكرها را از دستيابي به رايانه هاي افراد قرباني باز مي دارند و از بروز فاجعه اي ديگر چون بلاستر جلوگيري مي كنند.

جراحي كودك ۵ روزه توسط ربات
004652.jpg
تجهيزات كوچك جراحي رباتيك باز هم كوچكتر شدند تا بتوانند جوان ترين بيماري را كه تاكنون تحت عمل جراحي توسط ربات قرار گرفته است، جراحي كنند. اين بيمار كوچك، در حقيقت كوچكترين بيماري است كه با استفاده از اين فناوري تحت جراحي قرار گرفته است. در حقيقت اين بيمار كودكي ۵ روزه بود كه يك كيست درون شش وي قرار داشت.
اين پسر تازه به دنيا آمده كه ديويد نام دارد، هفته گذشته در بيمارستان بلنك كه مخصوص كودكان است جراحي گشته و پس از ۵ روز مرخص شده و به خانه فرستاده شد. براي انجام اين جراحي تنها چهار برش بسيار كوچك روي بدن اين كودك ايجاد شد. مادر ديويد مي گويد اين برش ها شبيه جاي پنجه گربه مي باشند و حتي نياز به بخيه شدن نيز ندارند.
موفقيت عمل جراحي انجام شده روي ديويد نشان داد كه مي توان از اين فناوري براي جراحي كودكان نيز استفاده نمود. دكتر مايكل آيريش با استفاده از سيستم جراحي رباتيكي كه داوينچي نام دارد اين جراحي را انجام داد. براي انجام اين جراحي طراحان داوينچي مجبور شدند تا محدوده عملياتي اين ربات را از ۸ ميلي متر به ۵ ميلي متر كاهش دهند.
دكتر آيريش مي گويد: «اكنون ما مي دانيم كه قادر به انجام اين كار هستيم و با انجام اين عمل گامي مثبت به جلو برداشته ايم.»
پيش از جراحي شدن ديويد ركورد كم سن و سال ترين بيمار جراحي شده توسط ربات مربوط به يك كودك چهار ماهه بود كه اتفاقاً او هم در بيمارستان بلنك جراحي شده بود.
ربات داوينچي كه در حقيقت يك ربات جراح است قيمتي معادل يك ميليون دلار دارد و توسط شركت Intuitive Surgical در كاليفرنيا ساخته شده است. جراح در برابر كنسول اين ربات نشسته و با دريافت تصاوير سه بعدي از درون بدن بيمار با استفاده از دستگاه هايي با دقت بسيار بالا جراحي را انجام مي دهد.
توسط دوربين كوچكي كه به بدن بيمار وارد شده است، جراح تصوير داخل بدن را در نمايشگر خود مي بيند و با كنترل تجهيزات جراحي نظير قيچي، تيغ و... عمل جراحي را انجام مي دهد. دكتر آيريش در اين مورد مي گويد: «درست شبيه آن است كه شما آنقدر كوچك شده ايد كه توانسته ايد به درون بدن بيمار راه يابيد. تجربه مجازي بسيار جالبي است.»
بيمارستان بلنك يكي از ۱۷۰ بيمارستان و مراكز درماني به شمار مي رود كه در سراسر دنيا از چنين سيستمي استفاده مي كنند.

ساخت ديسك هاي نوري از ذرت
004664.jpg
شركت سانيو الكتريك با استفاده از نوعي پليمر كه از ذرت به دست مي آيد يك ديسك نوري جديد ساخته است. اين شركت كه مدعي است اولين بار در جهان به اين فناوري دست پيدا كرده است، ديسك هاي جديد ساخته شده بر پايه اين تكنيك را كه Mild Disc  نام دارند در ماه دسامبر سال جاري ميلادي به بازار وارد خواهد كرد.
در ابتدا اين فناوري بازار مصرف كنندگان عمده سي دي ها را هدف قرار خواهد داد. توليدكنندگان سي دي هاي موسيقي، ويدئويي از اين جمله مي باشند. اين ديسك ها طوري طراحي شده اند كه مشكل زيست محيطي ديسك هاي پيشين را نداشته باشند. ديسك هاي متداول قبلي از جنس پلاستيك بوده و چنانچه سوزانده شوند باعث رها شدن گازهاي سمي در جو مي شوند كه سبب بروز بيماري و گرم شدن عمومي زمين خواهد شد، همچنين در صورت مدفون شدن اين ديسك ها به چرخه طبيعت بازنگشته و براي نسل هاي آينده مشكل ايجاد خواهند نمود.
Mild Disk ظرف مدت ۵۰ تا صد سال به صورت آب و دي اكسيد كربن به چرخه طبيعي باز مي گردد. اين زمان طولاني تضمين مي كند كه كاربران نبايد نگراني از بابت از دست دادن اطلاعات خود داشته باشند.
رويه توليد اين ديسك ها از زماني آغاز شد كه آقاي Cargill Dow در ايالت نبراسكا توانست ذرت را به اسيد پلي لاكتيك تبديل كند. بدين صورت كه با آسياب نمودن ذرت نشاسته آن جدا شده و با تغيير آن دكستروز تصفيه نشده حاصل مي گردد. پس از آن از ماده حاصل شده به روشي خاص اسيد لاكتيك به دست مي آيد.
اين اسيد پس از تبديل شدن به پليمر، ماده اصلي سازنده اين ديسك ها را تشكيل خواهد داد.
طبق تخمين سانيو براي ساخت يك ديسك نوري ۱۲ سانتيمتري به حدود ۸۵ دانه ذرت به وزن تقريبي ۵/۰ گرم نياز است. به طور مشابه مي توان دريافت كه از يك ذرت معمولي پليمر لازم جهت ساخت ده ديسك به دست مي آيد.
مؤسسه بين المللي رسانه هاي موسيقي ميزان سي دي مورد نياز سالانه را حدود ۹ ميليارد تخمين زده است و وزارت كشاورزي آمريكا ميزان جهاني محصول ذرت را حدود ۶۰۰ ميليون تن برآورد كرده است بدين ترتيب با استفاده از ۱/۰ درصد از كل محصول جهاني ذرت مي توان كل سي دي هاي مورد نياز را به اين روش توليد كرد.
در ابتدا تمركز اين شركت بر ساخت سي دي هاي از پيش ضبط شده خواهد بود، حال آن كه ارائه سي دي هاي قابل نوشتن و چند بار نوشتن و همچنين ديسك  هاي DVD از نوع Mild Disc نيز قابل تصور خواهد بود.

استفاده از بازي هاي رايانه اي براي درمان ترس
004654.jpg
از عنكبوت ها مي ترسيد؟ از ارتفاع ترس داريد؟ فضاهاي تنگ و غيرقابل عبور براي شما اضطراب آور است؟ به بازي هاي رايانه اي بپردازيد. باور كنيد اين توصيه پزشكان است.
بازي هاي ويدئويي و رايانه اي معمولي يك روش مؤثر در درمان ترس هاي بي مورد مي باشند. نتايج تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه بازي هاي ويدئويي از طريق روش درماني كه در آن شخص دچار ترس با علت ترس مواجه مي شود، در معالجه اين نوع بيماري ها مؤثرند. اين تحقيقات در دانشگاهي در ايالت كبك كانادا صورت گرفته است.
محققان دريافتند كه بازي هاي رايانه اي كه به كاربر امكان ايجاد و تغيير محيط بازي را مي دهند و از طريق يك كلاه و يا چيزي شبيه آن بازيگر را به دنياي حقيقت مجازي مي برند مي توانند به طور مؤثري حس  ترس را در بيمار برانگيزند، كاري كه پيش از اين ماشين هاي شبيه ساز پيچيده و بسيار گران قيمت انجام مي دادند. در اين تحقيقات از بازي Half-Life براي ايجاد خيل انبوه عنكبوت ها استفاده شد و از بازي Unreal Tournament جهت شبيه سازي ارتفاع براي كساني كه ترس از ارتفاع دارند، استفاده شد.
يك گروه ۱۳ نفره از اشخاص داراي نوعي از حالات ترس و يك گروه به همان تعداد متشكل از افراد معمولي در اين تحقيقات شركت كردند. از يك رايانه معمولي استفاده شد و صفحه نمايش بر روي سر اين افراد نصب گرديد.
آنها در نوعي واقعيت مجازي وارد شدند و واكنش هايشان به دقت ثبت گرديد.
نتايج حاصله نشان داد كه علي رغم قيمت پايين و طراحي ساده اين نوع شبيه سازها بر پايه رايانه هاي شخصي، مي توان از آنها در شبيه سازي مورد نياز براي درمان استفاده نمود. محيط  مجازي بازي مي تواند طوري طراحي شود كه با ايجاد يك حالت ترس متوسط بهترين شرايط را براي اين شيوه درماني ايجاد كند. محققان محيط هاي مجازي استفاده شده در تحقيقشان را در سايت دانشگاه كبك و در آدرس WWW.Uqo.ca/Cyberspy در دسترس علاقه مندان گذاشته اند.

ضدويروس ها به دنياي بي سيم خواهند رفت
004650.jpg
شركت Network Associates سازنده نرم افزارهاي امنيتي و ضدويروس قصد دارد تا با همكاري شركت هاي ژاپني ارائه دهنده خدمات بي سيم نظير NTT DoCoMo نرم افزارهاي ضدويروسي براي نسل  آينده دستگاه هاي قابل حمل و تلفن هاي همراه ارائه دهد.
شركت هاي Network Associates و DoCoMo روز جمعه گذشته خبر از آغاز شراكتي دادند كه به ساخت ضدويروس هاي فشرده و خدمات مربوط به آن براي فناوري هاي بي سيم منجر خواهد شد. اين دو شركت از ماه مه سال ۲۰۰۲ در ساخت برنامه هاي ويروس ياب براي پست الكترونيك با هم همكاري داشته اند.
DoCoMo كه در شهر توكيوي ژاپن فعاليت مي كند، اميد دارد تا بسته نرم افزاري ضدويروس مخصوص سرويس هاي بي سيم را در نيمه دوم سال ۲۰۰۴ به مشتركين خود ارائه دهد. Network Associates اين نرم افزار را به DoCoMo خواهد داد و اين شركت نيز آن را به كاربران عرضه خواهد كرد. شش شركت ديگر بي سيم ژاپني نيز در پروژه هايي مشابه شركت خواهند نمود.
مدير شركت Network Associates اعلام نموده است كه ساختن برنامه هاي ضدويروس دستگاه هاي بي سيم از صفر شروع خواهد شد و سعي مي گردد اين برنامه ها عملكردي چون نسخه هاي ضدويروس مخصوص رايانه هاي شخصي از خود ارائه دهند. آنچه در اين ميان محدوديت محسوب مي  شود منابع انرژي كمتر و حافظه كوچكتري است كه در اغلب اين دستگاه ها از جمله تلفن هاي همراه وجود دارد .چالش ديگر پيش روي اين پروژه ساخت اين نرم افزار به صورتي است كه با سيستم هاي عامل متفاوت اين دستگاه ها و تراشه هاي مختلف به كار رفته در آنها سازگار باشد.
با افزوده شدن سرويس هاي بي سيم و روي تلفن همراه بيم ظهور ويروس در اين نوع دستگاه ها نيز افزايش مي يابد. برنامه هاي بر پايه HTMو جاواي شركت DoCoMo كه به تازگي در قالب سرويس هاي روي تلفن همراه ارائه مي شوند از جمله كاربردهايي مي باشند كه مجهز شدن به ضدويروس ها را ضروري نشان مي دهند.
انتظار مي رود شمار مشتركين تلفن همراه بسيار بيشتر از كاربران رايانه باشد و اين در حالي است كه اكثر كاربران تلفن همراه تاكنون چندان با ويروس ها آشنايي نداشته اند. به نظر مي رسد شركت هاي سازنده ضدويروس ها به زودي به سوي اين بازار روي آورده و سعي كنند تا از سوءاستفاده  هكرها از خلل امنيتي موجود در برنامه هاي مخصوص دستگاه هاي بي سيم جلوگيري كنند.

نوجوان انگليسي از اتهام نفوذ تبرئه شد
004658.jpg
يك نوجوان متخصص رايانه جمعه هفته گذشته از اتهام نفوذ به شبكه ناوبري دريايي بندر هاستون تبرئه شد.
هيأت منصفه دادگاه اين نوجوان كه در لندن برگزار شد متقاعد شدند كه وي در اين ارتباط مقصر نبوده و ادعاي او مبني بر اينكه يك نفوذي ناشناس با استفاده از رايانه اش و نصب يك اسكريپت روي آن سبب شده است تا وي بي خبر از همه جا آن را فعال كند و اين حمله انجام شود، پذيرفتند.
دادستان در خلال دادگاه وي به اين موضوع اشاره نمود كه اين نوجوان ۱۹ ساله كه Aaron Caffrey نام دارد به رايانه يك خانم به علت اين كه وي نامزدش را ناراحت كرده بود نفوذ و براي وي مزاحمت ايجاد كرده است. او سعي كرد تا ثابت كند كه اين نوجوان در سال ۲۰۰۱ با ارسال خيل عظيمي از پيام هاي الكترونيك سرورهاي بندر هاستون را از كار انداخته است. پس از اين حمله سايت ناوبري دريايي توان پاسخگويي خود را از دست داد و براي مدتي كسب اطلاعات از موقعيت مكاني كشتي ها غيرممكن شد.
Caffrey عضو گروهي با نام Allied Haxar Elite مي باشد و هك كردن برخي رايانه ها را تصديق مي كند اما مي گويد صاحبان تمامي آنها از اين عمل وي آگاه بوده و از او خواسته اند جهت آشكار شدن نقاط ضعف رايانه هايشان به چنين كاري دست بزند. با اين حال او هرگونه ارتباط با حمله به بندر در سال ۲۰۰۱ را رد مي كند و در طول محاكمه دو هفته اي خود عنوان كرد كه قبل از بازداشت از سوي پليس حتي روحش هم از اين حمله خبر نداشته است. به دنبال پيدا شدن سرنخ نفوذ به اين سايت در رايانه  وي و يافت نشدن هيچ گونه نرم افزاري كه از اين رايانه سوءاستفاده كرده و حمله را از آن جا آغاز كرده باشد. پاي او به عنوان مظنون اصلي به دادگاه كشيده شد.
Caffrey در دادگاه بيان نمود كه شايد برنامه اي كه از رايانه وي جهت حمله سوءاستفاده كرده طوري طراحي شده بوده است كه خود به خود از بين رفته و ردپايش را پاك كند.
به گفته وكيل او اين پرونده همانند سايه اي شوم ظرف اين دو سال به دنبال وي بوده است. او در تمام اين مدت بر بي گناهي خود اصرار مي ورزيد و خود را قرباني يك خرابكار مي دانست تا يك خرابكار كه قرباني گرفته است.

امواج زيان آور در همه جا هستند
004660.jpg
ساختمانهاي  جديد كه  اغلب  ديوارهاي  نازكي  دارند نمي  توانند ساكنان  آن  را از امواج  مضر و خطرناك  حفاظت  كنند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر دكتر احمد نخلي  عضو هيأت علمي  سازمان  انرژي  اتمي  جمهوري  اسلامي  ايران  در اين  باره  افزود: از نظر علمي  ديوارهاي  سيماني  با ضخامت  ۴۰ سانتي  متر يا آجر به  ضخامت  ۸۰ سانتي متر توانايي  جذب  و بازتاب  امواج  با طول  موج  پايين  و فركانس  بالا را كه  از امواج  زيان آور عصر حاضر محسوب  مي شوند دارند.
به  گفته  وي  محافظت  از اين  امواج  خطرناك  در راكتورهاي  انرژي  اتمي از طريق  ديوارهاي  سربي  با ضخامت  هفت  سانتيمتر عملي  مي  شود.
دكتر نخلي  كار طولاني  و بدون  وقفه  را نيز با دستگاههاي  ماشين نويسي  و رايانه  خطرناك  اعلام  كرد و گفت: تايپيستي  كه  در مقابل  رايانه  يا دستگاه  تايپ  قرار گرفته  است  به  طور مداوم  با دو ميدان  موج  در تماس  است  كه  يكي  موج  الكتريكي  است  كه  اين  اشعه  به  طور مستقيم  به  صورت  او برخورد مي كند و ديگري  امواج  مغناطيسي  است  كه  به  طور مرتب  بدن  او را از پايين  به  بالا دور مي  زند و باز مي گردد، بنابراين  توصيه  مي شود اين  افراد پس  از هر ده  دقيقه  كار، ده  دقيقه ، از جلوي  دستگاه  كنار روند تا امواج  از بدن  آنان خارج  شود .
همچنين  بنابراين  گزارش، اين  كارشناس ، كار با قلم هاي  ليزري  كه  با نور ليزر كار مي كند و مورد توجه  كودكان  و نوجوانان  است  را نيز بسيار خطرآفرين  دانست  و افزود: اگر كودك  تنها ثانيه اي  به  نور قرمز رنگي  كه  از اين  وسايل  خارج  مي  شود نگاه  كند، چندين  عدد از سلولهاي  شبكيه  چشم  او تخريب  مي  شود. وي  در پايان  سخنان  خود دنياي  امروز را مملو از امواج  با تواتر و طول  موجهاي  مختلف  دانست  و گفت: برخي  از آنها مفيدند كه  مي توان  از آنها با شيوه  و مقدار مناسب  در تشخيص  و درمان  بيماريها كمك  گرفت  و بعضي  ديگر مضر و ناخواسته اند كه  بايد وسايل محافظتي مناسب  براي  مقابله  و جلوگيري  از ورود آنها به  بدن  انسان  و محيط زندگي  فراهم نمود.

خبرهاي كوتاه
برش ليزري الوار با استفاده از رايانه
برخي كارخانجات چوب بري در اسپانيا براي افزايش بهره وري از فناوري ليزر در برش الوار استفاده مي كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز در اين روش هنگامي كه تنه درخت براي برش آماده مي شود با عبور دادن آن از زير اشعه ليزريك سيستم رايانه اي نقشه بسيار دقيقي از سطح آن تهيه مي كند و پس از آن رايانه بهترين نقشه برش را به دست مي آورد.
رايانه مزبور مي تواند در دو دهم ثانيه ۳۰ هزار تركيب مختلف را بررسي و بهترين آنها را انتخاب كند.
بكارگيري اين روش افزايش پنج درصدي استحصال الوار را به دنبال داشته و در كمتر از يك سال بازگشت سرمايه گذاري صورت گرفته است.
004698.jpg

ايفينيون در چين
شركت آلماني ايفينيون قصد دارد تا سال ۲۰۰۷ در چين به نحو چشمگيري سرمايه گذاري كند.
اين شركت تراشه سازي كه مقر آن در مونيخ قرار دارد بيش از يك ميليارد يورو در چين سرمايه گذاري خواهد كرد.
اين شركت آلماني كارخانه توليد تراشه رايانه در چين احداث خواهد كرد.
شركت ايفينيون اميدوار است با اين اقدام نفوذ خود را در بازارهاي آسيا گسترش دهد.
استفاده از بيني رباتيك براي شناسايي مواد منفجره
محققان بيني رباتيكي ابداع كرده اند كه به زودي جايگزين سگ هاي تربيت شده براي شناسايي مواد منفجره مخفي مي شود.
به گزارش سايت اينترنتي آنانوا، اين سنسور يا حسگر كوچك و قابل حمل حساس تر از نمونه هاي اوليه مخصوص شناسايي ماده منفجره تي ان تي است.
به گفته محققان، تاكنون بهترين فناوري ارائه شده، در رقابت با كارآيي بيني سگ هاي تربيت شده ناتوان مانده است. سنسورهاي متعارف بزرگ، پرهزينه و ناكارآمد هستند.
اما اين وسيله جديد كه يك «تير بازويي» است مي تواند بخار حاصل از ماده منفجره «تي ان تي» را حس كرده و با قدرت تشخيص سگ برابري مي كند.
«جسي آدامز» از دانشگاه نوادا در آمريكا و همكارانش در نشريه علمي «نيچر» اعلام كردند: اين حسگر بخارات مواد منفجره قابل مقايسه با توانايي سگ است و قابل استفاده در مقياس هاي بزرگ است.
يك سنسور تيربازويي شامل يك نوار سيليكوني است كه نسبت به فشار واكنش نشان مي دهد و يك جريان الكتريكي توليد مي كند كه مي تواند توسط رايانه بازخواني  شود.
دانشمندان خاطر نشان ساختند: اين دستگاه را مي توان به گونه اي تغيير داد كه براي شناسايي ساير مواد منفجره نيز كاربرد داشته باشد.
004694.jpg

ويندوز ۲۰۰۳ براي Opteron
مايكروسافت نسخه بتاي سيستم عامل ويندوز سرور ۲۰۰۳ را براي استفاده از تراشه Opteron ساخت شركت AMD كه بصورت ۶۴ بيتي كار مي كند، ارائه داد.
نسخه ۶۴ بيتي ويندوز ۲۰۰۳ اكنون براي MSDN قابل دسترسي است و به زودي در دسترس كاربران معمولي نيز قرار خواهد گرفت. اين نسخه از سيستم عامل مايكروسافت نيمه دوم سال ۲۰۰۴ و در دو نگارش استاندارد و Enterprise عرضه خواهد شد. هنوز مايكروسافت قصد ندارد تا نسخه Data center آن را نيز ارائه دهد. نسخه استاندارد ساده ترين نوع اين سيستم عامل به حساب مي آيد و نگارش Data center پيچيده ترين نسخه ويندوز سرور ۲۰۰۳ محسوب مي شود كه هنوز براي كار بصورت ۶۴ بيتي با Opteron در نظر گرفته نشده است.
ابداع دستگاه مترجم همزمان
دانشمندان از ابداع دستگاه مترجم همزمان خبر دادند كه امكان مكالمه و درك متقابل افرادي با زبانها و گويشهاي گوناگون را از طريق تلفن فراهم مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي آنانوا، يك تيم تحقيقاتي روسيه در بلغارستان مدعي ثبت فناوري نويني شد كه با استفاده از آن مي توان كلمات مورد استفاده در يك زبان را به كدهاي ديجيتالي تبديل كرده و به سرعت به زباني ديگر ترجمه كرد.
به گفته دانشمندان، اين تراشه مترجم را مي توان در داخل تلفن جاي داده و از آن استفاده كرد.
«كويچو ميتوف» راهنماي اين طرح تحقيقاتي اظهار داشت: به كمك اين فناوري، شخص مي تواند به راحتي از طريق تلفن و به زبان مادري خود از يك سوي سيم صحبت كند و مردم در آن سوي دنيا، حرفهاي او را ترجمه شده و به زباني ديگر بشنوند. اين تيم بلغاري همچنين از كار بر روي يك برنامه رايانه اي خبر داد كه قادر به ترجمه متون است. ميوف گفت: در صورت علاقه سرمايه گذاران به اين فناوري نوين،  نتايج آن را مي توان در مدت يك سال به مرحله اجرا درآورد.
004690.jpg

همكاري سوني و اينتل
دو شركت بزرگ سوني و اينتل در ساخت تلفن همراه و دستگاه هاي ديجيتال كوچك قابل حمل همكاري خواهند كرد. تلفن هاي همراه آينده سوني و سرويس هاي ارائه  شده اين شركت روي اين دستگاه ها بر اساس معماري اينتل و تراشه هاي ساخت اين شركت خواهد بود.
اين دو شركت سعي دارند تا با بهبود وضعيت برنامه هاي چند رسانه اي دستگاه هاي قابل حمل، بازار اين نوع دستگاه ها را بهبود بخشند.علاوه بر رايانه هاي كيفي، اينتل تراشه هايي براي دستگاه هاي قابل حمل ديگر ساخته است.
انتظار مي رود اولين محصول مشترك دو شركت سوني و اينتل در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شود. گرچه اينتل با تراشه Xscale خود در بازار دستيارهاي ديجيتال صاحب تجربه شده است اما اين اولين باري است كه به بازار تلفن هاي همراه وارد مي شود.
فروشگاه آينده
فروشگاهي  در آلمان  تاسيس  شده  است  كه  در جهان  منحصر به فرد است .
به  گزارش  شبكه  ۵ تلويزيون  فرانسه ، اين  فروشگاه  در شهر راينبرگ  است  و توجه مسئولان  اكثر فروشگاههاي  زنجيره اي  جهان  را به خود جلب  كرده  است  .
مشتري  هنگام  ورود به فروشگاه  سبدهايي  را برمي دارد كه  به  رايانه  مجهز است . مشتري  نام  محصولات  مورد نظر خود وارد دستگاه  مي كند و رايانه  محل  آن  محصول  را در طبقات  فروشگاه  به  مشتري  نشان  مي دهد.
سپس  رايانه  باركد كالا رامي خواند و قيمت  كالاهاي  خريداري  شده  به  تدريج  برروي  صفحه رايانه  سبد قيد مي شود. يكي  ديگر از ويژگيهاي  اين  رايانه  اين  است كه  طبق  سفارش  مشتري  قطعه هاي  كالباس  بطور خودكار بريده  و بسته بندي  مي شود مشتري  براي  پرداخت  نيز معطل  نمي شود و فقط كافي  است  رايانه  سبد به  صندوق  متصل  شود و قيمت  همه  كالاها يكجا محاسبه  شوند.
ويژگي  ديگر فروشگاه  اين  است  كه  بر زير همه  كالاها تراشه اي  نصب  كرده  است كه  پس  از برداشتن  آن  كالا از قفسه  بطور خودكار انبار را مطلع  مي كند و انبارداران  از لزوم  جايگزين  كردن  كالا در قفسه  مطلع  مي  شوند.

روزنامه، مهمترين وسيله اطلاع رساني در ژاپن
004696.jpg
تازه ترين  بررسي ها بيانگر آن  است  كه  با وجود گسترش  شبكه هاي  اطلاع  رساني  الكترونيكي  از قبيل  اينترنت  در ژاپن ، هنوز مردم  اين  كشور روزنامه ها را مهمترين  وسيله  اطلاع رساني  مي دانند.
بر پايه  نتايج  نظرسنجي  «يوميوري » بزرگترين  روزنامه  ژاپن  كه  هفته گذشته منتشر شد ۹۴ درصد مردم  ژاپن  وجود روزنامه  در جامعه  را ضروري  مي دانند.
اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد اخبار منتشر شده  در روزنامه ها با ۸۹ درصد مورد اعتمادترين  منبع  اطلاعات  ميان  مردم  ژاپن  است .
اخبار پخش  شده  از تلويزيون  نيز با ۶۹ درصد در رده  دوم  اخبار مورد اعتماد مردم  ژاپن  قرار دارد. نتيجه  اين  نظرسنجي  نشان  داده  كه  ۹۱ درصد مردم  ژاپن  بر اين  باورند كه  اطلاعات  منتشر شده  در روزنامه ها براي  آنها مفيد است .
اين  نظرسنجي  همچنين  نشان  مي دهد اطلاعاتي  كه  روزنامه ها تهيه  كرده  و روي  شبكه  اينترنت  قرار مي دهند با ۳۸ درصد در رده  نخست  اطلاعات  مورد اعتماد مردم  قرار دارد.
اطلاعاتي  كه  خبرگزاري ها روي  شبكه  اينترنت  قرار مي دهند با ۱۵ درصد در رده  دوم  اطلاعات  قابل  اطمينان  مردم  ژاپن  قرار دارد.
نتيجه  اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد كه  مردم  ژاپن  به طور ميانگين  روزانه  حدود۱۲ دقيقه  روزنامه  مي خوانند.
ميزان  شهروندان  ژاپني  كه  روزنامه  نمي خوانند نيز تنها ۷/۲ درصد گزارش  شده  است .
اين  نظرسنجي  از سه  هزار نفر ژاپني  بالغ  به صورت  مصاحبه  در طول  دو روز انجام  شده  است .

هدايت خودرو توسط رايانه
004692.jpg
رايانه هايي كه به زودي در چرخهاي خودروها تعبيه خواهند شد كار هدايت فعال خودرو را برعهده خواهند گرفت.
روزنامه نيويورك تايمز در اينترنت نوشت: از مدتها قبل از تراشه هاي الكترونيك براي تنظيم جريان سوخت در موتور خودرو يا در بخش ترمزها مورد استفاده قرار گرفته اند.
تجربيات گذشته نشان داده است كه اغلب اوقات عملكرد تجهيزات الكترونيك خودروها قابل اطمينان تر و موثرتر از تجهيزات مكانيكي است كه در قبل مورد استفاده قرار مي گرفتند.
در سالهاي اخير سازندگان خودروها توجه بيشتري درخصوص بهره گيري از تجهيزات الكترونيك براي كنترل خودرو، معطوف كرده اند.
در همين راستا تجهيزات الكترونيك جديد به زودي نقش فعالتري در هدايت خودرو ها به كار خواهند گرفت.
اين تجهيزات كه در چرخ خودروها به كار گرفته مي شوند قادر خواهند بود دستورات عملي براي متوقف كردن حركت خودرو و به كار انداختن ترمزها صادر كنند حتي اگر راننده به لزوم ترمز گرفتن توجهي نداشته باشد.
بدين ترتيب براي نخستين بار تجهيزاتي در خودروها بكار گرفته مي شود كه آنها را قادر مي كند در شرايط مشخصي بطور خودكار هدايت شوند. تصور مي شود اينگونه تجهيزات دستورات دقيق تري در مقايسه با انسان در هدايت خودرو صادر مي كند.
البته تجهيزات رايانه اي جديد به گونه اي طراحي شده اند كه تنها در زماني كه راننده بخواهد در هدايت خودرو مداخله خواهد كرد.

برنامه كره شمالي براي توسعه اينترنت
نشريه هنگ كنگي «استريت تايمز» در مطلبي نوشت: كره شمالي يكي از منزوي ترين كشورهاي جهان، به تدريج برنامه هاي خود را براي توسعه شبكه جهاني اينترنت در اين كشور گسترش مي دهد.
به نوشته اين روزنامه، هدف پيونگ يانگ از توسعه ارتباطات اينترنتي خود بهبود محيط تجاري براي جلب و جذب سرمايه گذاران خارجي مي باشد.
«ري يونگ نام» معاون وزير تجارت كره شمالي اعلام كرد كه هيأتي از كارشناسان انگليسي اخيراً در اين زمينه با مقامهاي پيونگ يانگ گفت وگو كرده اند.
به گفته وي، كره شمالي اكنون در حال تشويق ارگان هاي ذيربط براي توسعه ارتباطات اينترنت مي باشد و تلاش مي شود تا شبكه اينترنت داخلي به اينترنت بين المللي مرتبط گردد.
وي تصريح كرد كه كشورش به خوبي از ارتباطات نزديك و فشرده بين  مسايل سياسي و اقتصادي آگاه است.
بنا به اين گزارش، دستيابي به اينترنت در كره شمالي بسيار محدود است و مردم نمي توانند بدون داشتن حق ارتباطات سياسي با اين شبكه مرتبط گردند.
«استريت تايمز» افزود: يك شبكه اينترنت داخلي در شهر پيونگ يانگ پايتخت كره شمالي وجود دارد، اما گستردگي و اندازه آن مشخص نيست. اين در حالي است كه در همسايگي اين كشور، ۶۵ درصد از جمعيت حدود ۵۰ ميليون نفري كره جنوبي به اينترنت دسترسي دارند.

نمايش تلفن هاي همراه پيشرفته در كنفرانس ژنو
در حاشيه كنفرانس جهاني مخابرات در ژنو بسياري از شركتهاي بزرگ سازنده گوشي هاي همراه محصولات خود را عرضه كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان توجه بيشتر شركتهاي توليد كننده گوشي هاي همراه ، انتقال اطلاعات با بهترين كيفيت و ساده ترين راه به منظور پيروزي در ميدان رقابت تجاري است.
شركتهاي حاضر در اين كنفرانس گوشي هايي را عرضه كرده اند كه كارايي يك رايانه جيبي را دارد و مي توان با آن علاوه بر اتصال به شبكه اينترنت نامه الكترونيكي فرستاد. بعضي از گوشي ها علاوه بر اينكه همانند دوربين عمل مي كنند مي توانند برنامه هاي تلويزيوني را هم پخش كنند بازيهاي رايانه اي، نقشه راه، تقويم از ديگر ويژگيهاي گوشي هاي عرضه شده است. با وجود پيشرفتهاي فراوان در اين زمينه كارشناسان معتقدند انسان هنوز نتوانسته وسيله اي تا اين اندازه كوچك بسازد كه بتواند تمام قابليتهاي مورد نظر را يكجا داشته باشد و برنامه هاي تلويزيوني و ماهواره اي را با كيفيت مطلوب پخش كند.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |