پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۳ - Oct. 23,2003
واكنش جهان به توافق سعد آباد
استقبال - انتظار
* گاردين : اروپا نشان داد راه ديگري هم هست اما اين راه ، يك راه حل آمريكايي نيست
* رسانه هاي فرانسه : توافق تهران از يك بحران بزرگ جلوگيري كرد
000058.jpg
گاردين : تاكتيكهاي هجومي ( در مواردي مانند ايران ) مشكل را پيچيده تر مي كند
ال پائيس : توافق تهران براي آمريكا دستاوردي به شمار نمي رود

در دو روز گذشته ايران در صدر اخبار رسانه هاي بزرگ جهان قرار داشت. حضور وزيران خارجه سه قدرت اول اروپا يعني انگليس، فرانسه و آلمان در تهران، سه ساعت و نيم گفتگو ميان آنها و مقامات ايراني و از آن مهمتر نتيجه اين مذاكرات كه در يك كنفرانس خبري اعلام شد، ديروز و روز قبل از آن بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري جهان داشت.
دولت ها و رسانه هاي غرب ضمن استقبال از آنچه در مذاكرات تهران مورد توافق قرار گرفت جانب احتياط را حفظ كرده و داوري نهايي در مورد توافق سعدآباد و سرانجام برنامه هاي هسته اي ايران را به آينده موكول كردند.
مطبوعات و تحليلگران اروپايي بيش از آنكه اين موضوع را از منظر مسائل هسته اي و منطقه اي بررسي كنند آن را «پيشرفت متحدين»، «كودتاي ديپلماتيك»، «پيروزي سياست اروپا» و عباراتي از اين دست خواندند كه بيشتر نوعي دهن كجي به واشنگتن و انتقام از ماجراي جنگ عراق است كه آمريكا در آن بدون در نظر گرفتن نظرات اروپايي ها يكجانبه وارد ميدان شد.
روزنامه گاردين ديروز نوشت، سه وزير خارجه اروپايي روز سه شنبه در يك كودتاي ديپلماتيك، با ايران به توافقي بر سر برنامه هسته اي  آن كشور دست يافتند كه مي تواند بحران (ايران) با آمريكا را فرونشاند. اين روزنامه نوشت، جك استراو، دومينيك دوويلپن و يوشكا فيشر، سه شنبه شب در حالي به كشورهايشان بازگشتند كه هر يك توافقنامه امضاء شده با ايران را در دست داشتند، توافقنامه اي كه در آن ايران و سه كشور اروپايي به شيوه اي ديپلماتيك آنچه را كه مي رفت تا تبديل به بحران تازه اي در منطقه شود حل و فصل كردند .
گاردين سپس به جملاتي از وزراي خارجه كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان اشاره كرده و نوشت، دوويلپن در كنفرانس خبري مشترك گفت: «اين روز مهمي براي اروپاست چون ما اينجا با موضوع مهمي روبرو هستيم.»
استراو نيز از نتايج مذاكرات در تهران ابراز خشنودي كرد اما گفت كه انگليس مي خواهد شاهد اجراي آنچه توافق شده، باشد. استراو در پاسخ به اين سئوال كه آيا سياست «مشاركت سازنده» با ايران نتيجه داده يا نه گفت: تنها با قضاوت درباره وقايع امروز نمي توان چنين نتيجه اي گرفت.
اين روزنامه انگليسي توافق تهران را نتيجه مثبت اتحاد و همكاري قدرتهاي اروپايي دانست و از اينكه چنين اتحاد و اتفاق نظري درباره جنگ عراق وجود نداشت ابراز تأسف كرد و در پايان نوشت كه «فشارهاي تند و تاكتيك هاي هجومي مشكل را وخيم تر مي كند، اروپا روز سه شنبه نشان داد كه راه ديگري هم وجود دارد ولي اين راه، راه آمريكايي نيست.»
رسانه هاي فرانسوي همچون روزنامه ليبراسيون و راديو بين المللي فرانسه نيز توافق هسته اي تهران را پيروزي در مناسبات بين المللي اروپا دانسته و گفتند كه اين توافق بدون شك از بحران عظيمي جلوگيري مي كند كه عواقب وخيمي چون بمباران مراكز هسته اي ايران از سوي اسرائيل و آمريكا را به دنبال خواهد داشت.
روزنامه ال پائيس با انتشار مقاله اي با عنوان «ديپلماسي بازدارنده» نوشت، توافق تهران موجب شد كه اروپا نفس راحتي بكشد اما اين براي آمريكا كه مي گويد متقاعد شده ايران مي خواهد به قدرت هسته اي تبديل شود، دستاورد چنداني نيست.
بي.بي.سي در تحليلي به قلم جان لين از نويسندگان ديپلماتيك خود با اشاره به واكنش واشنگتن نسبت به توافق تهران آن را يك استقبال محافظه كارانه خواند و نوشت، دولت بوش نمي خواهد از اقدامات كشوري استقبال كند كه معتقد است بخشي از محور شرارت است.
خبرگزاري رويتر نيز در تحليلي در اين باره نوشت، مقامات آمريكايي درباره ابتكار عمل اتحاديه اروپا براي حل اين موضوع بدگمان هستند .
رويتر همچنين نوشت، برخي مقامات آمريكايي با مأموريت هيأت اروپايي به ايران مخالف بوده و آن را موضوعي انحرافي مي دانستند، اما بعد از سفر وزراي اروپايي به تهران از آن استقبال كردند.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در اين باره نوشت، ايران حرف هاي اميدواركننده اي زده است. اين روزنامه همچنين نوشت كه اكنون روسيه بايد بر ايران فشار آورد.
واكنش مقامات غرب
در همين حال كاخ سفيد در نخستين واكنش به توافقنامه تهران، آن را «گام مثبت» در مسير درست خواند.
جورج بوش كه در ادامه سفر آسيايي اش ظهر ديروز در جزيره بالي اندونزي با مگاواتي سوكارنو پوتري رئيس جمهور اين كشور ديدار مي كرد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به توافق تهران گفت: از وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان و دولت هاي آنها تشكر مي كند.
به نظر مي رسد كه ايراني ها خواسته هاي دنيا را پذيرفته اند و اكنون بايد ثابت كنند كه اين خواسته ها را پذيرفته اند . اين تحول بسيار مثبتي است.
كالين پاول وزير خارجه آمريكا نيز ديروز در سخناني كه نوعي استقبال محتاطانه از توافق تهران توصيف شده است گفت: ما از اين رويداد استقبال مي كنيم اما آنچه مهم است عملكرد است.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و همچنين سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا كه كشورش رياست دوره اي اين اتحاديه را به عهده دارد نيز از توافق ايران استقبال كردند.
روسيه با استقبال از اين رويداد آن را گامي مثبت خواند كه بايد به توقف فشار بر مسكو براي همكاري هسته اي با ايران منجر شود.

مقام معظم رهبري در ديدار نخست وزير پاكستان:
كشورهاي اسلامي بايد با حفظ هوشياري درجهت مخالف خواسته دشمنان حركت كنند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار ميرظفرالله خان جمالي نخست وزير پاكستان، از اين كشور بعنوان كشوري دوست و برادر ياد و تأكيد كردند: روابط جمهوري اسلامي ايران و پاكستان از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي سير صعودي داشته است كه اين روند بايد تقويت شود.
ايشان تأكيد كردند: علائق و روابط دو ملت مسلمان ايران و پاكستان فراتر از روابط سياسي است و ريشه در علائق فرهنگي، ديني و تاريخي دارد.
مقام معظم رهبري با يادآوري وضعيت كنوني دنياي اسلام و فشارها و تهديدهايي كه متوجه ملت هاي مسلمان بخصوص ملت هاي افغانستان، عراق و فلسطين است، لزوم نزديكي بيش از پيش كشورهاي اسلامي را خاطرنشان كردند و افزودند: دشمنان و در رأس آنها آمريكا از نزديكي كشورهاي اسلامي با يكديگر هراس دارند و همواره در تلاش براي ايجاد تفرقه هستند كه كشورهاي اسلامي بايد با حفظ هوشياري درجهت مخالف خواسته دشمنان حركت نمايند.
در اين ديدار كه معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت ميرظفرالله خان جمالي ضمن ارائه گزارشي از مذاكرات انجام شده در تهران گفت: روابط ايران و پاكستان فراتر از مسائل اقتصادي و تجاري است و ما اطمينان داريم روابط دو كشور در آينده مستحكم تر خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به وضعيت مسلمانان در جهان و فشارهايي كه بر آنان وارد مي شود تأكيد كرد: بر همين اساس كشورهاي اسلامي بايد درجهت اعتماد سازي ونزديكي بيشتر گام بردارند.

تحليل مسئولان و فعالان كشور درباره توافق سعدآباد
رئيس جمهوري، اطمينان داريم فضا به نفع ما شكسته شد
سخنگوي دولت: تمام مذاكرات مربوط به امضاي پروتكل الحاقي و پذيرش آن با تأييد و نظر مقام معظم رهبري انجام شد
توافق هسته اي سعدآباد بين ايران و ۳ قدرت اروپايي با واكنش هاي متعددي در ايران مواجه بود. ديروز رئيس جمهوري، سخنگوي دولت، وزير امور خارجه و تعدادي از نمايندگان مجلس نسبت به اين توافق نامه، دلايل پذيرش و تبعات آن اظهار نظر كردند. آنچه از مجموعه سخنان ديروز برمي آيد مي توان در چند محور خلاصه كرد؛ نخست آن كه ايران هرگز به دنبال سلاح هسته اي نبوده است، دوم جمهوري اسلامي ايران در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي تخلفي صورت نداده است، سوم آمريكا قصد داشت به بهانه فعاليت هسته اي ايران، موضوع را در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح كند كه اين اقدام مي توانست تبعات متعددي براي ايران داشته باشد، چهارم ايالات متحده آمريكا با اين مستمسك بنا داشت افكار عمومي جهان را نسبت به روح صلح طلب جمهوري اسلامي ايران دچار شبهه كند، پنجم آنكه از طريق اين موافقتنامه، فصل جديدي در روابط ايران و اروپا گشوده شد و نشان داد كه نحوه تعامل سازنده با ايران كدام است، ششم آنكه ايران در طي مذاكرات خود توانست اروپائيان را وادارد تا از سويي حق فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را به رسميت بشناسند و از ديگر سو آنها را براي مساعدت و همكاري در اين عرصه تشويق نمايد و در نهايت اينكه آنان در اين مذاكرات به صراحت پذيرفتند كه تحت هيچ شرايطي نبايد امنيت، وقار و حاكميت ملي ايران مورد خدشه قرار گيرد.
000006.jpg
000008.jpg
000010.jpg
رئيس جمهور: اروپا مي خواهد مسير ظالمانه عليه ما را عوض كند
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در پايان جلسه هيأت وزيران با بيان محورهاي فوق در خلال مصاحبه اش با خبرنگاران گفت: سفر وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان به ايران به دعوت تهران انجام شد و تاكنون كمتر سابقه داشته است كه سه وزير امور خارجه با هم به ايران سفر كنند و اين مسئله، نشان از اهميت ايران دارد.
خاتمي تأكيد كرد اين سفر نشان مي دهد كه اروپا مي خواهد عادلانه تر نسبت به اين مسئله رفتار كند تا آمريكا.
رئيس جمهوري گفت: سفر وزيران امور خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس نشان مي دهد كه آنان مي خواهند تفاهم و همكاري كنند و ضمن برطرف شدن نگراني شان، كمك كنند تا اين مسير ظالمانه اي كه ما در آن تحت فشار قرار مي گيريم نيز عوض شود.
خاتمي با بيان اينكه سفراي مذكور حق مسلم ايران براي داشتن تكنولوژي صلح آميز را به رسميت شناختند گفت: آنان به صراحت گفتند كه پذيرش الحاقيه نمي تواند به امنيت، وقار و حاكميت ملي هيچ يك از اعضاء زيان بزند.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اظهار اينكه امروز جهان دريافته است كه ما صداقت داريم افزود: ما حتي براي نشان دادن حسن نيت خود، پذيرفتيم كه به صورت موقت غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآوريم.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان با بيان اينكه خواسته آمريكا دست برداشتن ايران از صنعت صلح آميز هسته اي و ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد است كه چنين چيزي محقق نشد. وي گفت: اگر اين پرونده به شوراي امنيت (هم) رفت، بايد كساني باشند كه به نفع ما و خلاف آنچه كه ديگران مي خواهند و ما را ظالمانه تحت فشار قرار مي دهند، موضع بگيرند.
وي گفت كه وزيران خارجه سه كشور مذكور اعلام كرده اند كه اگر ايران اين مراحل (تعليق غني سازي اورانيوم و پيوستن به پروتكل الحاقي) را طي كند، حاضرند كه در زمينه دستيابي ارزانتر، آسانتر و مطمئن تر به تكنولوژي هسته اي، به تهران كمك كنند. رئيس جمهوري در عين حال در خصوص تضمين هاي اروپا به ايران گفت: اطمينان داريم فضا به نفع ما شكسته شده است، اما ما روي تضمين ها حساب نمي كنيم بلكه كار خود را مي كنيم.خاتمي شرايط گذشته را به رينگ بوكسي تشبيه كرد كه در آن آمريكا به عنوان رقيب توانمند غيرعادلي كه قصد داشت داوري اين مسابقه را نيز برعهده بگيرد، در مقابل ايران بود. اين رقيب غيرعادل حتي تلاش داشت تا تماشاگران مسابقه را (افكار عمومي جهان) با خود همراه كند اما امروز اين ميدان نابرابر به يك ميدان دو استقامت تبديل شده كه تماشاگرانش به صداقت جمهوري اسلامي ايران پي برده و داور مسابقه آژانس بين المللي انرژي اتمي است، داوري كه اميدواريم به دور از تأثيرپذيري و فشارهاي سياسي فقط به لحاظ جنبه هاي حقوقي و فني و با حسن نيت داوري كند.
000012.jpg

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه در فرايند اين مذاكرات و تصميم گيري، مصلحت و امنيت مردم و حل مسائل با كمترين تنش، مورد توجه دولت بود، گفت: ما متكي بر همت مردم و انديشمندان خود هستيم و اگر تحريم و فشار (هم) باشد، ملتي كه تصميم گرفته پيش روي كند، مي تواند امكانات را جذب كند.
سخنگوي دولت: مذاكرات با تأييد مقام معظم رهبري انجام شد
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت نيز ديروز با بيان اينكه مسئول تيم مذاكره كننده با تأييد مقام معظم رهبري انتخاب شد، افزود: تمام مذاكرات مربوط به امضاي پروتكل الحاقي و پذيرش آن با نظر و تأييد مقام معظم رهبري صورت گرفت. وي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه در صورت تصويب اين معاهده از سوي مجلس، تأييد آن از سوي شوراي نگهبان بدون مشكل باشد.
سخنگوي دولت ابراز عقيده كرد كه با پذيرش پروتكل الحاقي، جمهوري اسلامي ايران توانست در جهت مصالح ملي و در راستاي تداوم ارتباط با اروپا، به هدف خود برسد.
وزير خارجه: آمريكا عقب افتاد
كمال خرازي وزير امور خارجه نيز در پايان جلسه هيأت دولت به ارزيابي مثبت از توافق ايران و سه كشور اروپايي مذكور، گفت: آمريكا نبايد اقداماتي انجام دهد كه از اروپا عقب بماند.وي ديروز اعلام كرد كه توافق هسته اي سعدآباد مورد استقبال تمامي كشورها از جمله ايتاليا، رئيس اتحاديه اروپا قرار گرفت. وي خاطرنشان كرد: آمريكا نيز تصميم ايران را به عنوان يك گام مثبت تلقي كرده است و طبيعتاً نبايد اقداماتي انجام دهد كه از اروپا عقب بيفتد.
وزير امور خارجه گفت: اگر دولت آمريكا عاقل باشد از ظرفيت هاي ايران براي حل مسايل و مشكلات منطقه استفاده خواهد كرد و اگر نباشد، اين ظرفيت را از دست خواهد داد. خرازي نيز همچون خاتمي با تأكيد بر اين نكته كه براي نخستين بار وزراي خارجه سه كشور مهم اروپايي همزمان به تهران سفر كردند گفت: دنياي سياست براساس اعتمادهاست و در دنياي ديپلماسي سخن، حرف و موضع، موجب اعتبار است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس: تصميم ايران منطقي و در جهت منافع ملي بود
محسن ميردامادي نيز ديروز در واكنش به توافق نامه هسته اي سعدآباد، پذيرش پروتكل الحاقي را تصميمي منطقي، مناسب و در جهت منافع ملي توصيف كرد و گفت كه در اتخاذ اين تصميم، همه مسئولان كشور نقش داشتند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده بود كه بناي استفاده نظامي از فناوري هسته اي را ندارد، گفت: آنچه وزيران اروپايي از ما خواستند، در حقيقت شرايطي بود كه بتوان چنين اطميناني به دنيا داد.
نماينده مردم تهران در مجلس با اظهار اينكه با تصميم مذكور، مسايل ايران و آژانس عمدتاً حل خواهد شد گفت: مسايل جزيي نيز به تدريج و با مرور زمان قابل حل است اما اصل قضيه پذيرش پروتكل بود كه انجام شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مهمترين پيامد اين تصميم را همگرايي ايران و اروپا و ايجاد فاصله ميان اروپا و آمريكا عنوان كرد و افزود: تصميم اخير تهران، مجدداً اروپا را به سمت ايران سوق مي دهد.
عضو كميسيون امنيت ملي: توطئه تبليغاتي - رواني برضد ايران خنثي شد
حاجي بابايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در گفت و گو با خبرنگار همشهري اظهار داشت: امضاي پروتكل الحاقي براي ما مشكل آفرين نخواهد بود ولي اهدافي كه آمريكا و اسرائيل در اين مسئله دنبال مي كنند براي ما خطرآفرين است چرا كه آنها به هيچ وجه در اين مسئله حاضر به كنار آمدن با ما نيستند. وي افزود: علي  رغم هماهنگي هايي كه بين آمريكا و اروپا وجود دارد در برخي موارد اختلاف نظرهاي موجود بين آنها نيز جدي است و ما بايد در اين زمينه براي انزواي تهديدات آمريكا از اين اختلاف نظر استفاده كنيم. وي در ادامه تأكيد كرد: آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه تحت هيچ شرايطي حاضر نيستيم از غني سازي اورانيوم در مسير صحيح آن عقب نشيني كنيم چرا كه در اين صورت حاكميت ملي ما تحت الشعاع اين مسئله قرار خواهد گرفت كه در جلسات اخير، به رسميت شناختن حاكميت ملي و حقوق ما مورد اذعان وزراي اين سه كشور بود. وي گفت: اينكه ايران براي نشان دادن حسن نيت و علاقه به تعامل با دنيا اعلام كرد كه غني سازي اورانيوم را داوطلبانه و به دور از هرگونه فشاري متوقف خواهد كرد از سويي نشان دهنده حفظ اقتدار ملي ماست و از سوي ديگر شرايط مناسبي را براي ما ايجاد مي كند.
وي در پايان گفت: ما توانستيم يك كودتاي تبليغاتي - رواني كه در دنيا بر ضد ما برنامه ريزي شده بود را خنثي كنيم، ضمن اينكه هيچ گونه عقب نشيني از مواضع خود هم انجام نداده ايم ،بلكه راهكارهاي جديدي را براي عبور از بحران اتخاذ كرده ايم. وي تأكيد كرد: اگر هركدام از تعهدات اخير اروپا نقض شود ما هم در سياست هاي اتخاذشده خود تجديدنظر خواهيم كرد.
نماينده شهريار: امضاي پروتكل شروع بازي است
محمدعلي كوزه گر نماينده مردم شهريار هم در مورد مذاكرات روز سه شنبه گفت: اگر مذاكرات سعدآباد به نتيجه نمي رسيد پرونده به شوراي امنيت مي رفت و كنترل اوضاع از دست اتحاديه اروپا و ايران خارج مي شد ولي ايجاد زمان لازم براي ايران يك امتياز مثبت براي ما محسوب مي شود.وي گفت: با اين نوع پذيرش پروتكل يعني فراخواندن وزراي كشورهاي اروپايي به تهران، هزينه هاي اين كار براي ما كمتر شد و اگر اين شيوه در پيش گرفته نمي شد، مجبور بوديم با تحت فشار قرار گرفتن از سوي آنها و بدون تعيين پيش شرط هاي لازم از سوي ما، به امضاي پروتكل دست بزنيم.
وي در پايان تأكيد كرد: نبايد اين طور تلقي كرد كه امضا و پذيرش پروتكل الحاقي پايان كار است بلكه اين شروع بازي است و ممكن است از اين به بعد اصطكاك هايي ايجاد شود كه بايد با اتخاذ ديپلماسي صحيح و كارآمد دچار كمترين تنش ممكن شويم.
عضو فراكسيون اقليت مجلس: نتيجه مذاكرات شكست سياستهاي آمريكا بود
موسي  قرباني عضو فراكسيون  اقليت  مجلس ، مذاكرات  وزيران  امورخارجه  فرانسه ،انگليس  و آلمان  با مقامات  ايراني  و دستيابي آنها به يك  توافق را پيروزي  ايران  و اروپا و شكست  سياستهاي  آمريكا دانست .
وي  روز گذشته در گفتگو با ايرنا افزود: آمريكا در تداوم  برنامه هاي  فزون  خواهانه اش  تلاش  داشت  تا ايران  را بيش  از پيش تحت  فشار قرار دهد كه  اين  تلاش  و سياست  واشنگتن  با تدبير به  موقع  مقامات كشور، ناكام  ماند.
نماينده  مردم  قائنات  در مجلس   تصريح كرد: در حقيقت  تدبير به  موقع  مقامات  كشورمان  موجب  شده ، برگ  برنده  در اين  مساله  دست  ما و اروپاباشد.
قرباني  در خصوص  ارزيابي  مساله  پيوستن  ايران  به  پروتكل  الحاقي  معاهده منع  گسترش  سلاحهاي  هسته اي  گفت : بر اساس  قانون  اساسي ، موافقتنامه هاي  بين المللي  بايد به  تصويب  مجلس  برسد و جامعه  بين المللي  نيز بخوبي  از اين  امر آگاه  است .
قرباني  در عين  حال  بيانيه  روز سه شنبه و روند تحولات  آينده  را منوط به آن  دانست  كه  سه  كشور اروپايي  براساس آنچه  در بيانيه  آورده اند ملتزم باشند.

اعتراض ايران به ادامه بازداشت شهروندان ايراني در عراق
مدير كل  آمريكاي  وزارت  امور خارجه  ايران ، مراتب  اعتراض  شديد جمهوري  اسلامي  ايران  نسبت  به  ادامه  بازداشت  اتباع  ايراني  به  وسيله  نيروهاي  آمريكايي  مستقر در عراق  را به  سفير سوييس  به  عنوان  حافظ منافع  آمريكا اعلام  كرد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه،  محتشمي  پور با ابراز نگراني  نسبت  به  وضعيت  بازداشت شدگان ، خواستار آزادي  هرچه  سريعتر آنان  شد.
وي  بازداشت  دو مستند ساز صدا و سيما و ديگر شهروندان  ايراني  را خلاف  موازين  و تعهدات  بين المللي  دانست .
در اين  ملاقات  حافظ منافع  آمريكا در تهران  ضمن  تأكيد بر تلاش  در جهت  آزادسازي  شهروندان  ايراني ، اطمينان  داد كه  مراتب  اعتراض  شديد جمهوري  اسلامي  را نسبت  به  دولت  آمريكا به  مقامات  آن  كشور انتقال  خواهد داد.

خبرهاي كوتاه
* ميرظفرالله خان جمالي نخست وزير پاكستان ديروز با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كرد.
* غلامعلي خوشرو معاون حقوقي و بين الملل وزارت امورخارجه در ادامه مشورت هاي تهران با پكن درباره فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشور با دوگوازنگ دستيار ويژه وزير امور خارجه چين ديدار و گفت وگو كرد.
* حميدرضا حاجي بابائي نماينده همدان در مجلس، طي نامه اي از رئيس قوه قضائيه خواست تا در اجراي كامل اوامر مقام معظم رهبري، پرونده دانشجويان دانشگاههاي همدان را در اختيار دانشگاهها قرار دهد تا كميته هاي انضباطي، تصميمات لازم را اتخاذ كنند.
* محمدرضا خباز رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توافقي كه مجلس با دولت انجام داده در سال پاياني فعاليت خود، چشم اندازها، استراتژي و اهداف پنج ساله چهارم را ترسيم مي كند.
* حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه ايران ديروز حملات ارتش رژيم صهيونيستي به مردم بي دفاع فلسطين در غزه را به شدت محكوم كرد.
به گزارش ايرنا آصفي اقدامات تجاوزگرانه اسرائيل را مايه بي ثباتي هر چه بيشتر و تهديد جدي امنيت منطقه حساس خاورميانه دانست و خواستار تحرك موثر جامعه جهاني و به ويژه سازمان ملل متحد براي جلوگيري از اين جنايات شد.

در ديدار نخبگان جوان و برترين هاي كنكور كشور
مقام معظم رهبري: ملت ايران ظرفيت پرواز علمي خود را به دنيا نشان داده است
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: نخبگان  جوان  كشور، برترين هاي  كنكور و دارندگان  مدالهاي  طلايي ، نقره اي  و برنز المپيادهاي  جهاني  ديروز به  ديدار رهبر معظم  انقلاب  رفتند و مسائل و مشكلات  مختلف  عرصه هاي  علمي و پژوهشي  را با ايشان  مطرح  كردند.در ابتداي  اين  ديدار، نخبگان  جواني  كه  مايل  بودند ديدگاه هاي  خود را با حضرت  آيت الله  خامنه اي  در ميان  بگذارند به  طرح  نكات  مورد نظرشان  پرداختند.
آقايان  و خانم ها مسلم  نادعلي زاده  دارنده  مدال  طلاي  المپياد ادبي  ۸۲ - ابراهيم  جلالي  از برگزيدگان  كنكور امسال  - فريد موحدي  نائيني دارنده  طلاي  المپياد شيمي - اشكان  بلوچي ، رتبه  اول  جشنواره  خوارزمي -حسام  اسفنديارپور دارنده  مدال  روبوكاپ  جهاني  - فرزانه  شاكردي ، برنده طلاي  المپياد ادبي  - رضا پورابوالقاسم  نفر اول  رشته  رياضي  كنكور ۸۲ - مرتضي  زادي  مقدم  دارنده  طلاي  المپياد كامپيوتر - آزاده  كيواني ، نفر اول  جشنواره جهاني  گامي بسوي  نوبل  - اميررضا محسن  زاده  كرماني ، مدال  طلاي  المپياد جهاني  كامپيوتر - فاطمه  زين الديني  از برگزيدگان  كنكور علوم  انساني  و شايسته  سادات  موسوي  دارنده  طلاي  المپياد ادبي  ۸۲ جواناني  بودند كه  مسائل مورد نظرشان  را در اين  ديدار بيان  كردند.برخي  نكاتي  كه  استعدادهاي  جوان  و درخشان  كشور به  آنها اشاره  كردند به  مسائلي  نظير ضرورت  فرق  قائل  نشدن  ميان  نخبگان  رشته هاي  فني  مهندسي  و علوم  انساني  در اعطاي  تسهيلات  و لزوم  برخورد يكسان  با برگزيدگان  المپيادهاي  ادبي  با ساير المپيادها برمي گشت . چند تن  از نخبگان  جوان  هم  مشكلات  اجرايي  و يا اجرا نشدن برخي  طرحهاي  حمايت  از نخبگان  را مورد توجه  قراردادند و خواستار ارزيابي  مجدد اين  طرحها و رفع  نقاط ضعف  آنها شدند.پيشنهاد طراحي  جايزه  علمي سال  براي  دانشجويان  برتر رشته هاي  مختلف ، همكاري  حوزه  و دانشگاه  زمينه ساز تقويت  جنبش  نرم افزاري ، توجه  بيشتر به  استادان  دانشگاه ها و ديدگاه هاي  نخبگان  در «تصميم گيريهاي  علمي ، پژوهشي»-  ايجاد امكانات  لازم  از جمله  امكان  تحصيل  در سطوح  عالي  براي  استعدادهاي جوان  بعنوان  عاملي  بازدارنده  در مهاجرت  نخبگان  - توجه  به  استعدادهاي  مناطق محروم  - توجه  به  عدالت  اجتماعي  بعنوان  زمينه  پرورش  حقيقي  استعدادهاي جوان  و تأكيد بر علوم  انساني  بعنوان  مبناي  رشد و توسعه  حقيقي  جامعه  از ديگر نكاتي  بود كه  نخبگان  جوان  به  آنها اشاره  كردند.
پس  از سخنان  تعدادي  از جوانان  نخبه ، رهبر معظم  انقلاب  اسلامي با ابراز مسرت  از ديدار با نخبگان  جوان  خاطرنشان  كردند: مسئولان  ذيربط به  مشكلاتي  كه گفتيد حتما رسيدگي  خواهند كرد.ايشان  جوانان  خوش استعداد كشور را مظهر اميد و نشاط خواندند و افزودند: مسئولان  بايد به  بهترين  وجه  مطالبات  حقيقي  نسل  جوان  با استعداد و خوشفكر ما را برآورده  سازند.حضرت   آيت الله  خامنه اي ، حركت  علمي كشور را حركتي  رو به  پيشرفت  ارزيابي كردند و افزودند: به  جوانان  عزيزم  توصيه  مي كنم  كه  «با عزم  و اراده  و همت ، با مشكلات  دست  و پنجه  نرم  كنند، آنها را مغلوب  سازند و با روحيه اي  پرنشاط، آينده  بسيار درخشان   ايران  را رقم  بزنند».
بالابودن  سطح  متوسط هوشي  مردم   ايران  از متوسط جهاني  نكته  ديگري  بود كه  حضرت آيت  الله  خامنه اي  به  آن اشاره  كردند و افزودند: ملت   ايران  با درخشش  جوانانش  در مسابقات  علمي جهاني ، ظرفيت  پرواز علمي خود را به  دنيا نشان  داده  است .
رهبر معظم  انقلاب ، ايران  را از لحاظ نيروي  انساني  و منابع  طبيعي ، مستعد رشد و تعالي  و ترقي  برشمردند و افزودند: اگر چه   ايران  و ديگركشورهاي  اسلامي با وجود سوابق  تاريخي  درخشان  علمي ، به دلايل  مختلف  از قافله  علمي دنيا عقب  مانده اند اما ترديدي  نيست  كه  اگر همه ، بويژه  نسل  جوان  خوش استعداد كشور، همت  و تلاش  كنند و مسئولان  هم  براي استفاده  از امكانات ،برنامه ريزي  خوبي  انجام  دهند، ايران ، چند دهه  ديگر در خط مقدم  علمي جهان  خواهد ايستاد.ايشان ، با تأكيد بر لزوم  بيشترين  سرمايه گذاري ها در بخش  توسعه  علمي و توجه  كامل  دانشگاه ها به  توليد علم  و جنبش  نرم  افزاري  افزودند: دارندگان علم  و فناوري  در جهان ، تلاش  مي كنند كشورهاي  ديگر همچنان  مصرف كننده  توليدات آنها باشند به همين  علت  از پيشرفتهاي  علمي دانشمندان   ايران  از جمله  در فناوري  هسته اي  ناراحت  و عصباني  هستند.
حضرت آيت   الله  خامنه اي  درهمين  زمينه  افزودند: آنها در ظاهر مي گويند ايران  نبايد بدنبال  سلاح  هسته اي  باشد اما حرف  حقيقي شان   اين  است  كه   ايران  نبايد دانش  و فناوري  هسته اي  داشته  باشد تا هميشه  نيازمند فناوريهاي  پيشرفته  غرب  بماند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي تأكيدكردند: بارها گفته ايم  كه  ما اصولاً سلاح هسته اي  نياز نداريم  چرا كه  داشتن  سلاح  كشتار جمعي  را زمينه ساز قدرت  و اقتدار نمي دانيم،  بلكه  معتقديم  اقتدار هر كشور به  داشتن  مجموعه  انساني قوي  و برخوردار از «علم  و ايمان  و  ايستادگي » وابسته  است  و ملت   ايران چنين  هدفي  را دنبال  مي كند.ايشان  خاطرنشان  كردند: ملت   ايران  آمريكاي  داراي  سلاح  هسته اي  را از كشور خود بيرون  كرد و مردم  فلسطين  نيز اسرائيل دارنده  سلاح  هسته اي  را به ستوه  آورده اند، بنابراين  سلاح  هسته اي  تضمين كننده  اقتدار و پيروزي  نيست .حضرت آيت  الله  خامنه اي  با اشاره  به  استفاده  كشورهاي  مدعي  حفاظت  از صلح  و ثبات  جهان  از بمب  اتمي و سلاح  كشتار جمعي  خاطر نشان  كردند: ادعاي اينگونه  كشورها در مورد تلاش  براي  جلوگيري  از توليد و تكثير سلاح  اتمي ،مانند ادعاي  يك  قاچاقچي  بزرگ  است  كه  خود را مسئول  مبارزه  با قاچاق مي داند.رهبر معظم  انقلاب  با اشاره  به  لزوم  مشخص  شدن  خطوط اصلي  توسعه  علمي كشور و فناوريهايي  كه   ايران  بايد در مورد آنها سرمايه گذاري  كند، افزودند: آينده  درخشان  كشور بسته  به  تلاش  و اراده  آحاد مردم  و مسئولان  است  و به  فضل  الهي  اين   آينده  محقق  خواهدشد.در اين  ديدار، آقاي  توفيقي  وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  نيز در گزارشي، اقدامات  انجام شده  براي  شناسايي ، حمايت  و هدايت  استعدادهاي  درخشان ،ايجاد دكتراي  پيوسته  در سه  رشته  «بيوتكنولوژي ، رياضي  و فيزيك »، طراحي دكتراي  پيوسته  ادبيات  فارسي ، امكان  تحصيل  همزمان  در دو رشته  دانشگاهي ،در نظر گرفتن  معافيت  از خدمت  سربازي  براي  افراد برتر كنكور و ورود بدون كنكور برگزيدگان  جشنواره ها و مسابقات  علمي به  دانشگاه ها را
ازجمله  تسهيلاتي  خواند كه  براي  نخبگان  جوان  در نظر گرفته  شده  است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |