سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۸
Infor.htm
گزارش اينترنت
نوجوانان بزرگترين مشتريان اينترنت هستند. در آمريكا هم اكنون ۹۷ درصد نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله از اينترنت استفاده مي كنند
000030.jpg

دانشگاه www.ucla.edu)UCLA) از سال ۲۰۰۰ در انتهاي سال ميلادي اقدام به انتشار گزارشي با نام گزارش اينترنت كرده است. در اين گزارش مفصل كه امسال بالغ بر ۸۹ صفحه شده است آمارهاي بسيار دقيقي در مورد اينترنت و كاربران منتشر مي شود. مفصل و دقيق بودن آمار در اين گزارش حيرت انگيز است و به خصوص براي كساني كه در زمينه اينترنت و رفتارهاي كاربران تحقيق مي كنند اين مطالب مي تواند بسيار مفيد واقع شود.
با توجه به اينكه آمار مربوط به اينترنت حتي در حد تعداد كاربران نيز در كشورمان به طور دقيق مشخص نيست و هر از چند گاهي آمارهاي ضد و نقيض و گاهي عجيب از سوي منابع مختلف اعلام مي شود توصيه مي كنيم اقدامي مشابه نيز با همكاري يكي از دانشگاه هاي فعال در اين زمينه آغاز شود.
اما آمارها در سال ۲۰۰۳ نشان مي دهد مدتي است از سير صعودي اضافه شدن به تعداد كاربران در كشورهاي غربي كاسته شده است. دليل اين امر نيز آن است كه اكنون در اغلب كشورهاي پيشرفته نزديك به ۷۰ درصد مردم به طرق مختلف به اينترنت دسترسي دارند و ديگر نمي توان انتظار رشد زياد را در اين مورد داشت. در سال ۲۰۰۰ متوسط دسترسي مردم به اينترنت ۹/۶۶ درصد بود و در سال ۲۰۰۳ اين رقم به ۳/۷۲ بالغ شد.
با اينكه تعداد كاربران تغييرات زيادي نداشته ولي ميزان ساعات مصرف اينترنت افزايش قابل توجهي يافته است. با توجه به اينكه در سال ۲۰۰۰ هر كاربر به طور متوسط حدود ۴/۹ ساعات وقت خود در هفته را به اينترنت اختصاص مي داد اين رقم هم اكنون به ۱/۱۱ ساعت افزايش يافته كه يك رشد ۲۰ درصدي را نشان مي دهد.
هنوز هم بيشتر ارتباطات به اينترنت از منازل صورت مي گيرد گرچه اين روند به نفع محل كار رو به كاهش است ولي هنوز ۶۰ درصد كاربران از منازل خود به اينترنت متصل مي شوند.
اما به سؤال بزرگ نزديك مي شويم. بيشتر كاربران براي چه كاري به اينترنت رجوع مي كنند؟ استفاده از سرويس هاي چت و پست الكترونيك هنوز با ۸۷ درصد در صدر قرار دارند. بعد از آن گشت و گذار در وب ، دسترسي به اخبار ،  اطلاعات سرگرمي و خريد كردن به ترتيب رتبه هاي بعدي را در اختيار گرفتند.
هنوز هم مانند گذشته ۷۵ درصد كاربران حاضر نيستند بيشتر از ۱۷۵ دلار در ماه به خريد در اينترنت بپردازند.
نوجوانان بزرگترين مشتريان اينترنت هستند. در آمريكا هم اكنون ۹۷ درصد نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله از اينترنت استفاده مي كنند و بزرگترين رقيب آنها حوزه سني ۱۲ تا ۱۵ است كه ۹۶ درصد آنها به اينترنت دسترسي دارند. كاربران با سنين بيش از ۶۰ سال نيز كه تنها ۳۴ درصد آنها به اينترنت دسترسي دارند در رتبه آخر قرار دارند.
زنان هنوز هم كمتر از مردان از اينترنت استفاده مي كنند در حالي كه ۱/۷۳ مردان كاربر اينترنت در سال ۲۰۰۳ محسوب مي شدند اين رقم در مورد زنان در حدود ۶۹ درصد بود. البته نمودارهاي مقايسه اي از سال ۲۰۰۰ نشان مي دهد اين اختلاف به مرور در حال كاهش است.
000032.jpg

يكي از سؤالاتي كه مطرح كردن آن از سوي محققان دانشگاه UCLA بسيار هوشمندانه به نظر مي رسد اين است كه از كاربران سؤال شده است آيا به نظر آنها اينترنت به مرور زمان پيچيده تر شده است يا نه ؟ شايد اغلب ما تصور كنيم جواب اين سؤال منفي است و پاسخ خير را انتخاب كنيم. ولي محققان با يك سؤال
غيرمستقيم به آمار واقعي نزديكتر شده اند. در سال ۲۰۰۳ تنها ۲۶ درصد كاربران تصور مي كنند مهارت هاي در اينترنت بسيار زياد است. اين در حالي است كه در سال ۲۰۰۲ ، ۳۹ درصد افراد مطمئن بودند به خوبي با زير و بم اينترنت آشنا هستند.
آيا اينترنت تاكنون شما را عذاب داده است. اين پرسش نيز براي اولين بار از كاربران سؤال شد. ۳۰ درصد كاربران تازه كار به اين پرسش جواب مثبت دادند و ۹۰ درصد كاربران با تجربه به اين سؤال پاسخ منفي دادند.
روز به روز از تعداد كاربران اينترنت كه ازخطوط تلفن براي اتصال به اينترنت استفاده مي كردند كاسته مي شود . با اين حال هنوز ۷۵ درصد كل كاربران هنوز از مودم هاي آنالوگ معمولي براي استفاده از اينترنت استفاده مي كنند در حالي كه اين رقم در سال ۲۰۰۰ حدود ۸۸ درصد بود به همين نسبت تعداد كاربراني كه از ارتباطات پر سرعت استفاده مي كنند روز به روز در حال افزايش است.
اين تحقيقات همچنين ثابت كرده استفاده از بعضي فناوري هاي اتصال به اينترنت مانند ISDN ، WebTVو Satellite به جز در مواردي كه جايگزيني وجود ندارد بسيار كم و در حد صفر است. با توجه به مشكلات اينگونه ارتباطات كاربران ترجيح مي دهند حتي با قيمت بيشتر سراغ Broadband بروند.
000034.jpg

اما مدتي فناوري هاي بي سيم در شبكه و استفاده از اينترنت تغييراتي را بوجود آورده اند. اين فناوري ها هرچند با سرو صداي زيادي كار مي كنند اما عملاً هنوز مخاطبان زيادي ندارند. فقط ۲/۵ درصد از كاربران اينترنت از تلفن همراه براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند و آمار استفاده از اينترنت بي سيم نيز تنها ۸/۲ درصد كاربران اينترنت را تشكيل مي دهد.
۶۲ درصد خانه ها در كشورهاي غربي هم اكنون ميزبان بيش از ۴ دستگاه رايانه در هستند. تعداد رايانه ها مدتها است كه از تعداد تلويزيونها در خانه هاي كشور هاي پيشرفته بيشتر شده است. با اين حال هنوز تعداد كمي از مردم با مشكلي به نام ترس از فناوري روبرو هستند و حاضر نيستند به هيچ عنوان وجود رايانه در خانه خود را تحمل كنند. جالب بدانيد اين افراد عقيده دارند با استفاده نكردن از اينترنت هيچ گونه مشكلي از نظر دسترسي به اخبار و يا نداشتن پست الكترونيك احساس نمي كنند.
اما سه رسانه بزرگ جهان يعني روزنامه هاي چاپي ، تلويزيون و اينترنت هنوز رقابت سختي با يكديگر دارند. هر چند به عقيده بسياري از محققان نبايد آنها را با هم مقايسه كرد. آمار نشان مي دهد كاربران اينترنت كمتر تلويزيون تماشا مي كنند و حتي كمتر به روزنامه هاي چاپي علاقه نشان مي دهند. علاوه بر اين اكثر كاربران اينترنت تماشاي تلويزيون را به خواندن كتاب ترجيح مي دهند. گرچه بررسي مقايسه اي نشان مي دهد در سال ۲۰۰۰ كاربران به طور متوسط ۱۶ ساعت از وقت خود را صرف تلويزيون مي كردند در حاليكه اين ميزان در سال ۲۰۰۳ به ۲/۱۰ در هفته كاهش يافته و علاوه بر آن ساعات كار با اينترنت همانطور كه قبلاً ذكر شده بود افزايش يافته است. محققان عقيده دارند همانطور كه راديو با ورود تلويزيون در بسياري از جوامع نفوذ خود را از دست داد تلويزيون نيز با روندي آرام به سوي همان سرنوشت پيش مي رود. گرچه به نظر نمي رسد اين اتفاق به اين زوديها به وقوع بپيوندد.
اينترنت به عنوان يك منبع خبري روز به روز بيشتر مورد توجه مردم قرار مي گيرند.
هم اكنون نزديك به ۳۰ درصد كاربران تصور مي كنند اينترنت منبع خبري مهم تري نسبت به تلويزيون است و بايد آن را جدي گرفت.
وضعيت تجارت الكترونيك و خريد از سايت هاي اينترنتي در سال هاي اخير چندان چشمگير نبوده است. در سال ۲۰۰۲ نزديك به نيمي از كاربران اقدام به خريد از طريق سايت هاي اينترنتي كردند. در حالي كه اين ميزان در سال ۲۰۰۳ به ۳۷ درصد كاهش يافت. هرچند در خبرها داشتيم بعضي از سايت هاي بزرگ خريد و فروش در اينترنت مانند آمازون براي اولين در سال جاري در فصل غير تعطيل سود داشتند. در ميان اقلام پر طرفدار در فروشگاه هاي اينترنتي باز هم لباس ، كتاب و سي دي بيشترين طرفدار را به خود اختصاص دادند.
اكثر كاربران تازه  كار نيز نگراني از لو رفتن شماره كارت هاي اعتباري را دليل اصلي خريد نكردن از اينترنت عنوان كرده اند. هر چند در ادامه اظهار كردند در آينده خريدهاي اينترنتي خود را افزايش خواهند داد و گزارش ها نيز نشان مي دهد به تدريج نگراني مردم در مورد به سرقت رفتن اطلاعات در اينترنت بر خلاف جريان عمومي در حال كم شدن است.
اينترنت بر عادات اجتماعي افراد نيز تأثير شگرفي گذاشته است. براساس تحقيقات بيش از نيمي از كاربران حرفه اي ارتباط از طريق پست الكترونيك را به ارتباط مستقيم با افراد ترجيح مي دهند. گرچه آنها عقيده دارند بعد از استفاده از اينترنت ارتباط آنان با ديگر افراد از طرق مختلف افزايش چشمگيري داشته است.
پي نوشت:
براي دسترسي به كليه اطلاعات آماري اين گزارش مي توانيد به آدرس زير مراجعه
http://ccp.ucla.edu/pages/internet-report.asp

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
000064.jpg

* در طي هفته گذشته پيام ها و نامه زيادي دريافت كردم كه خبراز تعطيل شدن سرويس هاي رايگان سايت ياهو براي كاربران ايراني مي داد و در عين حال در متن نامه از من درخواست شده بود براي جلوگيري از اين كار اين پيغام را به ديگران منتقل كنم
محسني
هفته گذشته در كمال تعجب تعداد زيادي از خوانندگان نگراني خود را در اين مورد به ما اظهار كردند كه در نوع خود جالب توجه بود. به نظر مي رسد هنوز كاربران اينترنت در كشور ما به شايعه ها بيشتر از اخبار رسمي و مستدل رجوع مي كنند. حتي اگر سايت ياهو قصد چنين كاري را داشت حتما در صفحات رسمي و اخبار خود آن را درج مي كرد. نه اينكه آن را به صورت پيام به بعضي از كاربران خاص ابلاغ كند. نمي خواهيم فضاي روزنامه را براي چنين اخبار بي پايه و اساسي اشغال كنيم ، ولي بهتر است كمي در بر خورد با مسائل دقيقتر باشيم.
*با استفاده از مرورگر جديد اپرا امكان ورود به سايت پرشين بلاگ وجود ندارد.
ابراهيمي
بله متاسفانه درست است. گرچه اين موضوع را بايد با مديران پرشين بلاگ در ميان گذاشت ولي به نظر مي رسد مديران پرشين بلاگ نيز بيشتر به فكر امنيت اطلاعات كاربران خود هستند كه شايد به وجود آمدن اين مشكل چندان مهم نباشد.به هر حال اين سايت از نظر امنيتي در وضعيت مناسبي به سر مي برد.
*نسخه جديد نرم افزار آفيس را نصب كرده ام و برنامه جديدي به نام Onenote در آن قرار دارد اين نرم افزار دقيقا چه كاري را انجام مي دهد.
حسين
000036.jpg

خب همانطور كه قبلا هم صحبت كرده بوديم و از نام اين افزار مشخص است بيشتر به درد نوشتن يادداشت و ياد آوري كارهاي روزانه مي خورد. اين نرم افزار با ابزارهاي گوناگون به شما كمك مي كند يك دفترچه يادداشت كامل را در رايانه خود داشته باشيد و با تنظيم زمان و ديگر شاخص ها به كمك آفيس هيچ گاه آنها را از ياد نبريد. اگر شما جزو افرادي باشيد كه مشغله زيادي دارند و در عين حال هميشه با رايانه سروكار دارند استفاده از اين نرم افزار مي تواند بسيار مفيد باشد.
* يكي از دوستان در مورد استفاده از پست الكترونيك همشهري در شهرستان سوال كرده بودند كه بايد به عرض اين خواننده محترم برسانيم در حال حاضر امكان اين كار وجود ندارد. اميدواريم به زودي اين امكانات براي شهرستان ها ايجاد شود.
*به درخواست يكي از دوستان راهنماي مقدماتي javascript را در سايت Blogx.info قرار داديم اميدوارم براي شما مفيد واقع شود.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |