چهار شنبه ۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۹
سرمايه هايي كه هدر مي روند
چگونه هزينه خريد لباس را كم كنيد
000184.jpg
«مد» قالبي است كه اين روزها برقامت بسياري از جوانان دوخته شده؛ انديشه «به روز كردن» وضعيت ظاهري، تنوع محصولا ت و مدل هاي جورواجور لباس هاي عرضه شده در مغازه هاي پرزرق و برق، جوانان را بر آن داشته تا در اندك مدتي در پي خريد لباس هايي جديد باشند كه بالطمع هزينه هاي سنگيني را در بر دارد.
با توجه به خريد مداوم لباس ها، معولا ً البسه پيشين بي هيچ كاربردي باقي مي ماند و خانواده ها گاه به گاه براي رهايي از لباس هاي اضافي، آنها را به رايگان يا در ازاي دريافت مبلغي بسيار اندك به دست فروشان و دوره گردان مي دهند كه با در نظر داشتن قيمت بالا ي لباس ها، خود نوعي زياده روي در مخارج به شمار مي رود.
از اين رو است كه بازيافت و استفاده مجدد ازلباس ها اهميتي بسيار مي يابد، چه اين امر نه تنها مانع از دورريختن لباس ها مي شود بلكه با بازيافت آنها و بي نيازي حاصل از خريد برخي مايحتاج، صرفه جويي قابل توجي در مخارج ماهانه خانواده نيز صورت مي پذيرد.
كيفيت بالا ي برخي از اين لباس ها، سبب شده بتوان با تغيير شكل ظاهري، براي مدتي، اين بار با كاربردي جديد از آنان سود جست.
ممكن است براي شما نيز پيش آمده باشد كه در منزل دو يا سه مانتوي بدون استفاده داشته باشيد كه نمي دانيد با آنها چه بايد كرد. با در نظر گرفتن نياز خانواده، به سادگي مي توان مانتو را به يك شلوار راحتي، دامن و يا حتي شلوارك خانگي تبديل كرد كه صرفه جويي چند هزار توماني را برايتان در پي دارد.
در حالي كه مي توان مانتوهاي رنگي را به طرزي نامحسوس به لباس هايي زيبا براي فرزندان كوچك خانواده جهت حضور در ميهماني تبديل كرد، ضرورتي براي صرف مبالغ هنگفت جهت خريد يكريز لباس هاي بيرون يا ميهماني وجود ندارد.
حتي تكه پارچه ها قابليت استفاده در ساخت دستگيره، دم كني و پيش بند و ديگر لوازم كاربردي آشپزخانه را دارند و با كمي سليقه، مي توان آنها را بسيار زيبا آراست تا كسي در نيابد شما اين وسائل خوش ظاهر را با چه حربه اي به دست آورده ايد و آن گاه با شعف متوجه مي شويد مي توان بدون خريد پارچه، وسائل تزيني بسياري را براي خانه تهيه كرد.
كمي دقت، صرفه جويي بسيار
بارها به تكه پارچه هاي كوچكي كه پيش روي شما ريخته اند و آنها را اضافي مي پنداريد، درمانده نگاه كرده ايد ولي اگر با دقت بيشتري به آنچه پيرامون شما است بنگريد متوجه مي شويد اين پارچه هاي به ظاهر بي اهميت مي توانند بسيار مفيدتر از آنچه گمان مي بريد، مورد استفاده واقع شوند. به هم دوختن پارچه هاي يك جنس و يك رنگ، ملا فه اي زيبا براي شما پديد خواهد آورد و فراتر از آن، در حالي كه كودكان با طبعي تنوع طلب، كنجكاو و تازه جو خواستار داشتن چيزهايي بديع و نو هستند، دوختن پارچه هاي رنگارنگ مي تواند براي آنها روتختي ايده آلي درست كنند. بدون اقدام به اينكار، ناچاريد هزاران ريال بابت تهيه آنچه حس جاه طلبي يا نوخواهي كودكتان را ارضا مي كند بپردازيد اما يك ابتكار كوچك، همه افراد خانواده را راضي  خواهد كرد.
به هر روي كمي نگرش اقتصادي در جوانب گوناگون زندگي، و اين بار پوشاك، مي تواند از ميزان ضايعات و بالطبع ضررهاي خانواده شما بكاهد و با صرفه جويي هايي از اين دست، به تدريج ارقام هنگفتي را پس انداز كنيد.

ده پرسش روز
نوجوانان
جنسيت و سن: دختر ۱۲ ساله هستم.
رشته تحصيلي:  اول راهنمائي هستم، هنوز به انتخاب رشته نرسيدم.
000188.jpg
۱-علا قه داريد چكاره شويد؟
هنوز تصميم نگرفتم.
۲-فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
علم.
۳-ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر بزرگ؟
ستاره معروف سينما را ترجيح مي  دهم.
۴-فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
سؤال بزرگي است براي سن من.
۵-هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
تئاتر و سينما.
۶-در سال چند بار به سلماني مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
من چون موهاي بلند را دوست دارم به سلماني نمي روم.
۷-اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
براي آينده ام پس انداز مي كنم.
۸-اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
مي دهم به بابام.
۹-فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم خرج كردن را بلد هستند؟
بله.
۱۰-اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه دهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را بر مي گزينيد؟
اتومبيل را به پدرم هديه مي كنم و با همان اتومبيل همراه خانواده ام به سفر اروپا مي روم.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
ترميم اساسي آسفالت خيابان ها
ضمن اين كه زحمات شهرداري تهران در زمينه لكه گيري و مرمت آسفالت در خيابان هاي تهران را بايد ستود، اما به نظر مي رسد اصلا ح و ترميم خيابان ها نيازمند برنامه اي جامع، زير ساختي و اساسي است. چرا كه از عمر آسفالت بسياري از خيابان هاي تهران چندين سال مي گذرد.
حسين دلجويي 
بازار ميوه و تره بار در مرودشت 
از شهرداري محترم منطقه ۷ درخواست داريم نسبت به تأسيس بازار ميوه و تره بار در خيابان مرودشت اقدام كنند تا قشر آسيب پذير اين منطقه در تهيه مايحتاج روزانه خود با قيمت عادلا نه مشكل نداشته باشند.
يك شهروند
شهر جديد انديشه گاز ندارد
وعده مسئولا ن گازرساني در مورد وصل گازشهري در فاز يك شهرجديد انديشه تا آخر شهريور عملي نشده است. از سوي ديگر كپسول گاز نيز در اين منطقه توزيع مناسبي ندارد كه با آغاز فصل سرما مشكلي اساسي براي مردم به شمار مي رود.
از طرف عده اي از ساكنان
يك سوال از راهنمايي و رانندگي 
شخصي با ۲۰۳۰، ميليون تومان، يك اتومبيل تهيه كرده است، حق دارد از مزاياي خودرو (كه يكي از آنها سرعت و شتاب مناسب است) برخوردار باشد. از اداره راهنمايي و رانندگي سو‡الي دارم: مگر نه اين كه اتوبان ها و خودروها نسبت به ۳۰ سال پيش متحول شده اند؟ پس چرا هنوز قانون ۳۰ سال پيش مبني بر حداقل سرعت ۸۰ و حداكثر ۱۱۰ كيلومتر در اتوبان ها اجرا مي شود؟ آيا نمي توان در يك اتوبان با مسير باز با يك اتومبيل مدرن و ايمن بيشتر از ۱۱۰ كيلومتر در ساعت راند؟ خواهشمنديم قانون فوق را مورد بازنگري قرار دهيد.
ساكن جنوب شهر
توزيع ناعادلا نه شيرهاي يارانه اي 
همه مي دانيم تعداد افراد يك خانواده مستقر در خانه ۵۰ متري پايين شهر بسيار بيشتر از افراد در يك خانه ۵۰۰ متري بالا ي شهر است. با اين حال، شيرهاي يارانه اي در سطح شهر بدون توجه به تراكم جمعيت يكسان توزيع مي شود. نتيجه آن كه شير در مغازه هاي بالا ي شهر تا ساعت ۱۲ ظهر هم فروخته نمي شود. اما در پايين شهر از همان لحظات اول بر سرش دعوا است. چرا شيرهاي يارانه اي براساس تراكم جمعيت و نياز بيشتر مردم توزيع نمي شود؟
يك شهروند
كرايه آژانس هاي مسافري 
از آنجا كه ناراحتي جسمي دارم و نمي توانم رانندگي كنم، يك سال است كه هر روز از آژانس استفاده مي كنم. در اين يكسال نديدم كه هيچ آژانسي، كرايه يكسان با ديگري را دريافت كند. عليرغم وجود تعرفه صنفي، هر كس هر چقدر دلش بخواهد از مسافر دريافت مي كند. آخرين مورد اين بود كه راننده موسسه كرايه اتومبيل با كد.... در خيابان دكتر فاطمي، براي مسير خيابان فاطمي تا تجريش به صورت رفت و برگشت ۴۵۰۰ تومان دريافت كرد.از مسئولا ن مربوطه خواستار رسيدگي دقيق تر هستيم.
يك شهروند( كد آژانس در بازارچه محفوظ است)
از پست بانك ناراضي هستم!
رفتار كارمندان پست بانك در اغلب شعب، شايسته نيست. تعلل، پرخاشگري، بي تفاوتي در رفتار اين عزيزان به خوبي مشهود است. بد نيست مسئولا ن پست بانك در خصوص دگرگوني و اصلا ح ساختار پرسنلي خود تجديدنظر كنند.
يكي از وام گيرندگان پست بانك 
خرابي جاده ساوه و ترافيك ۳ ساله 
از شهرداري منطقه اسلا مشهر تقاضا داريم كه هر چه سريع تر و پس از گذشت ۳ سال جاده ساوه را بازسازي و تعمير كند تا به دليل خرابي و چاله هاي جاده وقت خود را در ترافيك تلف نكنيم.
رضا حبيبي 
عدم جوابگويي تلگراف تلفني 
مدت نيم ساعت تا ۴۵ دقيقه مشغول گرفتن شماره ۱۲۰ (تلگراف تلفني) بودم ولي متأسفانه كسي نبود كه جوابگوي تلفن باشد و اين جاي سو‡ال از مسئولا ن ذي ربط دارد ما كه دليل عدم جوابگويي را نفهميديم.
يك شهروند
بوي بد جوهاي آب  ميدان تجريش 
حدود ۵۶، ماه است كه جوهاي آب ميدان تجريش كثيف است و بوي بدي مي دهند(مخصوصاً صبح ها) و اين براي ساكنين اين منطقه و عابران كه قصد تردد در اين محل را دارند مشكل ساز شده است و با هر بار مراجعه به شهرداري و خدمات شهري هيچ گونه جوابي دريافت نكرده ام.
خليل پور

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا سگ هاگاهي دم خود را تعقيب مي كنند؟
000190.jpg
چون مي توانند!
زيرا هيچ فرد ديگري اين كار را براي آنها انجام نمي دهد!
جايي خواندم كسالت سبب بروز برخي رفتارهاي شگفتآور در بعضي ها مي شود.
چون احمق هستند.
شايد مي خواهند توجه شما را جلب كنند، مثل بچه ها كه مي خواهند با ادا درآوردن نظر شما را معطوف خود سازند.
شايد مدت زمان زيادي دوروبر آدم ها بوده اند.
مادرم مي گفت كرم هايي روي پوست آنها هستند كه سگ سعي در گرفتن شان دارد. فكر مي كنيد حق با او بوده؟
احتمالا ً خيال مي كنند يك سگ ديگر است! البته مشخص است كه آنها هيچ گاه حقيقت را در نخواهند يافت.
چون گمان مي برند سرانجام يك روز به آن خواهند رسيد. در حقيقت آنها هميشه چند سانتي با موفقيت فاصله دارند.
سگ من يك بار دمش را گاز گرفت. به نظرم او شوكه شد؛ بعد دمش را رها كرد و دوباره اين كار را از سر گرفت.
چيزي راجع به سگ ها نمي دانم اما گربه من هميشه سعي مي كند دمش را بگيرد، تازه او برخلا ف ساير گربه ها علا قه اي به بازي با توپ نشان نمي دهد، شايد روح يك سگ در تن گربه ام باشد!

آيينه تصوير
000192.jpg

به دام انداختن حيوانات دريايي و نمايش آنها در پارك ها و نمايشگاههاي آبي به تجارتي پرسود تبديل شده است؛ ظاهراً صاحبان اين مراكز نه تنها هيچ اهميتي براي آسيبي كه اين موجودات مي بينند قايل نيستند بلكه به هشدارهاي سازمان هاي طرفدار محيط زيست نيز اهميتي نمي دهند و در اين ميان استقبال عمومي مردم و درآمد فزاينده بر پافشاري ايشان بر ادامه روند مي افزايد. مركز آموزش اجتماعي و تحقيق پيرامون حيوانات اعلا م كرده است نمايشگاه«» Dolphin Lagoon بايد شش دلفين خود كه واكنش هاي عصبي شديدي به شرايط جديد نشان مي دهند را آزاد كند در غير اين صورت آنها به زودي جان خود را از دست خواهند داد.
000194.jpg

دو كشاورز بر تپه اي كه از سبوس برنج شكل گرفته نشسته اند.
در مصر نيز چون بسياري از كشورهاي جهان سوم، كشاورزان به بازيافت محصولا تي نظير سبوس برنج نمي پردازند و تنها آنها را به شعله هاي 
آتش مي سپارند.
هر ساله با فرا رسيدن فصل پاييز، با سوزانده شدن پوشال هاي برنج ابرسياهي فضاي مناطق اطراف نيل را مي پوشاند كه خود منظره اي متفاوت را شكل مي دهد.
000196.jpg

بيماري فلج اطفال به ندرت در كشورهاي پيشرفته ديده مي شود اما به تازگي دانشمندان درباره بروز مجدد آن در كشورهاي جهان سوم، خصوصاً آفريقا هشدار داده اند. افرادي كه به اين عارضه دچار مي شوند، غالباً در طول عمر خود قادر به انجام هيچ كاري نخواهند بود و تنها هزينه اي اضافي براي خانواده هاي خود در بر خواهند داشت؛ از اين رو سازمان هاي بهداشت جهاني با برنامه اي دقيق تنها در جريان سه روز، پانزده ميليون كودك را در آفريقاي مركزي و جنوبي واكسينه كردند تا از بروز دوباره فلج اطفال پيشگيري كنند.
000198.jpg

تجارت عاج فيل، عليرغم تمامي ممنوعيت ها و مجازات هاي تعيين شده، هنوز در آفريقا رواج فراوان دارد.
پس از اينكه گروه حفظ فيل ها در سال ۱۹۹۹ به آفريقاي جنوبي اجازه فروش پنجاه تن عاج را داد، قصد دارد از سال آينده سهميه فروش ناميبيا، بوتسوانا و آفريقاي جنوبي در بازار جهاني را سي تن افزايش دهد.
اخذ چنين تصميماتي و ازسوي ديگر قاچاق عاج كه رونق فراواني يافته، خشم گروه هاي طرفدار محيط زيست كه نگران از ميان رفتن فيل ها هستند را برانگيخته است

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |