چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۶ - Nov 5, 2003
امروز با حافظ
كه به بالاي چمان از بن و بيخم بر كند
بعد از اين دست من و دامن آن سرو بلند
كه به رقص آوردم آتش رويت چو سپند
حاجت مطرب و مي نيست تو برقع بگشا
دعاي روز نهم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ اجْعَلْ لي فيهِ نَصيبًا مِنْ رَحْمَتِكَ اْلواسِعَهِ
وَ اهْدِني فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَهِ وَ خُذِْبناصِيَتي اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَهِ بِمَجَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ.

سينماي ايران در جشنواره بيروت
يك  كارگردان  لبناني  با اشاره  به  جايگاه  فيلم ها و سينماي  ايران  در عرصه بين المللي  تأكيد كرد كه  كارگردانان  و هنرمندان  برجسته  ايراني  به  خوبي  باتماشاگر ارتباط برقرار مي كنند و اين  حاكي  از صداقت  و صميميت  آنان  است .
محمد هاشم   در گفت  وگو با ايرنا افزود: سينماي  ايران  دردو دهه  اخير به  ويژه  در چند سال  گذشته  توانسته  است  زبان  تازه اي  براي برقراري  ارتباط با مخاطبان  سينما و انتقال  مفاهيم  مورد نظر خود بيابد به طوري  كه  آن را از سينماي  ديگر كشورهاي  جهان  متمايز كرده  است .
وي  كه  مدير پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند بيروت  است ، خاطرنشان  كرد: سينما و توليدات  سينمايي  ايران  زيبا، لطيف  و انساني  است  ومشابه  آن در كشورهاي  عرب  كمتر وجود دارد.
پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند ۶ تا ۱۳ نوامبر (۱۵ تا۲۲ آبان ) در سالن  تئاتر شهر بيروت  برگزار خواهد شد.
مدير پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند اظهار داشت  كه  در اين جشنواره  ۶۵ فيلم  از ۲۷ كشور جهان  نمايش  داده  خواهد شد.
به  گفته  وي  در اين  جشنواره  از كامران  شيردل  كارگردان  ايراني  فيلم هاي  مستند به  خاطر سال ها خدمت  در عرصه  سينماي  اجتماعي  تجليل  خواهد شد.
محمد هاشم  افزود: دو فيلم  كشتي  نوح  ساخته  سودابه  باباگپ  از توليدات انجمن  سينماي  جوان  ايران  و شبكه  عنكبوت  ساخته  مازيار بهاري  درجشنواره  ياد شده  نمايش  داده  مي شود.
مضمون  فيلم  كشتي  نوح  وقايع  دوران  جنگ  تحميلي  عراق  عليه  ايران  و شبكه  عنكبوت  ماجراي  گفت  وگو با سعيد حنايي  قاتل  ۱۶ زن   ايراني  در شهر مشهد است .

واكنش پنجم بهترين فيلم تماشاگران جشنواره شيكاگو
000906.jpg
فيلم «واكنش پنجم» آخرين ساخته تهمينه ميلاني جايزه بهترين فيلم به انتخاب تماشاگران را از چهاردهمين جشنواره سالانه فيلم هاي ايراني شهر شيكاگو به دست آورد.
به گزارش ايسنا اين دوره از جشنواره سالانه شيكاگو از ۱۲ مهرماه آغاز به كار كرده و تا ۱۱ آبان ماه در شهر شيكاگو ادامه داشت.
فيلم هاي نفس عميق، كولي، رقص در غبار، روز كارنامه، تهران ساعت ۷، واكنش پنجم، گاگومان، زنان و تباكي در اين دوره از جشنواره سالانه فيلم هاي ايراني در شيكاگو حضور داشتند.
اين جشنواره توسط خانم باربارا شارس رئيس مركز فيلم جين سيسكل( منتقد فقيد آمريكايي  )هر ساله در اين ماه برگزار مي شود.
تهمينه ميلاني پيش از اين در نوامبر سال ۲۰۰۱ به خاطر فيلم نيمه پنهان، اين جايزه را به دست آورده بود.

نگارستان
تاناكوئيل
000904.jpg
۱- نام نقاش: دومينكو بكافومي
Domenico Beccafumi
۲- تولد: والديبينا ۱۴۸۶ / وفات: سينا ۱۵۵۱
۳- سبك نقاش: پيرو سبك كار «روسو فيورنتيني» بوده است.
۴- زندگينامه نقاش: كليساهاي شهر «سينا» با تابلوها و نقاشي هاي ديواري او مزين شده بود. به علاوه سنگفرشهاي مرمرين كليساي بزرگ شهر «سينا» به وسيله عهدنامه و وصيتنامه هاي پيشينيان؛ كه او بر روي سنگها كنده كاري كرده بود؛ مزين شده بود.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: «تاناكوئيل همسر لوكومو»
۶- تاريخ نقاشي: ۱۵۲۰ / رنگ روغن روي چوب/ ۵۳*۹۲ سانتيمتر/
۷- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال/ لندن

بهارستان
حافظ كه به زهره نرد مي باخت
كز طرف دريچه گردن افراخت
لبخند زنان كلاه رندي
از سر بگرفت، بر من انداخت
بشكفت بهشت خواجه در من
بشكفت شكوفه، برف بشكافت
محمد حسين شهريار

حضور موسيقي عراق در كويت پس از چهارده سال
پس از فعاليت گروه هاي موسيقي در افغانستان، اين بار نوبت به هنرمندان موسيقي عراق رسيده كه عرض اندام كنند و تواناييهاي خود را در معرض داوري و قضاوت علاقه مندان موسيقي قرار دهند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي و به نقل از مصاحبه «محمد عبدالحسن» وزير اطلاعات كويت با روزنامه الرأي العام از انتشار كاست الساحر، خواننده عراقي خبر داد. اين مقام كويتي ضمن بيان اين مطلب گفت كه اين مجوز فروش كاست در پاسخ به درخواست شركت «روتان آرت پروداكشن» صادر شده است.
پيش از اين همه توليدات فرهنگي عراق پس از تجاوز ۱۹۹۰ اين كشور به كويت و اشغال آن، از سوي اين كشور اميرنشين تحريم شده بود.
الساحر در كويت و ساير ممالكت عربي بسيار محبوب است، اما به خاطر حمايتش از رژيم بعثي عراق همواره مورد انتقاد شديد قرار مي گرفت. البته بايد گفت كه عليرغم همه فشارها وي حاضر نشد كه در ستايش از صدام بخواند.
محمدعبدالحسن در پاسخ به امكان اجراي برنامه توسط الساحر در كويت گفت: هيچ كس تااين لحظه درخواستي مبني بر دعوت از الساحر براي اجراي برنامه در كويت تسليم اين وزارت نكرده است.

سخنراني در موزه هنرهاي معاصر
سيدمحمد احصايي، هنرمند سرشناس رشته نقاشي - خط، امروز در موزه هنرهاي معاصر تهران در مورد هنر و هنر معنوي به ايراد سخن مي پردازد.
علاقمندان براي شركت در اين جلسه مي توانند رأس ساعت ۳۰/۱۴ به نشاني خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله، موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

استقبال از عضويت در اركستر بزرگ تخت جمشيد
اركستر بزرگ تخت جمشيد كه چندي قبل اطلاعيه عضوپذيري آن در رسانه هاي گروهي درج شد، از روز دوشنبه و با حضور جمع كثيري از خواستاران عضويت در اين اركستر داوري و انتخاب نوازندگان را آغاز كرده است.
پيمان سلطاني نوازنده تار و از آهنگسازان جوان كه همت و تلاشش براي شكل گيري اين اركستر بر كسي پوشيده نيست در گفت و گويي با همشهري گفت كه ۲۰۰ تن از نوازندگان سازهاي مختلف در محل تالار ميراث فرهنگي حضور يافتند و در حضور داوران و كميته انتخاب (علي اكبر شكارچي،  زيدالله طلوعي، شاهين فرهت، پرويز مشكاتيان، ايرج صهبايي، پيمان سلطاني و سعيد رودباري) نواختند.
وي معتقد است از اين جمع ۲۰۰ نفره تنها ۴۰ درصد قابليتهاي حضور در اركستر را دارند و اگرچه دو روز ديگر هم باقي است [لحظه نوشتن خبر روز سه شنبه بود] مي توان اميدوار بود كه اين جمع و اركستر ۱۲۰ نفره كامل شود.

۴۰ فيلم مستند در نمايشگاه قرآن
مجيد مجيدي  كارگردان  سينما و عضو هيات  داوران  بخش  فيلم  نمايشگاه  قرآن بر ضرورت  برپايي  جشنواره ها و نمايشگاههايي  با هدف  ترويج  فرهنگ  قرآني تاكيد كرد.
اين  كارگردان  در گفت  وگو با ايرنا، هنر سينما را ابزار مناسبي  براي  ترويج  فرهنگ  قرآني  توصيف  كرد.
مجيدي  به  همراه  عبدالحسين  برزيده  ، محمودارژمند ، رضا ميركريمي و مجتبي  راعي  هيات  داوران  بخش  فيلم  يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  قرآن كريم  را تشكيل  مي دهند.
حدود ۴۰ اثر مستند، داستاني ، پويانمايي  و تجربي  در بخش  مسابقه  فيلم مفاهيم  قرآن  در فرهنگ  ايران  به  نمايش  درمي آيد.
كارگردان  فيلمهاي  «باران »، «رنگ  خدا» و «بچه هاي  آسمان » افزود: اميدوارم  فيلم هاي  ارايه  شده  در جشنواره  قرآني  بتوانند بخوبي  ارزشهاي  ديني  را به  نمايش  بگذارند.
وي  گفت : هنوز آثار بخش  سينمايي  نمايشگاه  قرآن  را نديده ام  ونشست  هيات  داوران  اين  بخش  تاكنون  برگزار نشده  است .
پابرهنه  در هرات  عنوان  آخرين  ساخته  مجيدي  است  كه  در جشنواره  فيلم آسيا پاسيفيك  شيراز به نمايش  درآمد.
يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  قرآن  كريم  از نهم  آبان  ماه  (پنجم  رمضان ) در مركز آفرينش هاي  هنري  كانون  فرهنگي  پرورشي  كودكان  و نوجوانان  آغاز شده  و مسابقه  فيلم  و عكس  مفاهيم  قرآن  در فرهنگ  ايران  در حاشيه  اين  رويداد برگزار مي شود.

منوچهر صهبايي و فعاليت در آن سوي آبها
منوچهر صهبايي كه سال گذشته انتقادي سخت بر اجراي ركوييم عاشوراي محمدسعيد شريفيان داشت در تازه ترين فعاليت خود، اثري از «ژان باتيست» و ارسلان ناصر همايون را پس از اجرا در چند كشور اروپايي به صورت نت و CD روانه بازار كرده است.
وي در گفت و گويي با ايسنا گفت كه اين مجموعه را پس از سالها جستجو پيدا كرده است و اين مجموعه در دستگاه هاي چهارگاه و همايون و ماهور ساخته و به اواخر قرن ۱۹ ميلادي مربوط است.

گروه موسيقي سلمك در فرهنگسراي هنر
گروه موسيقي ايراني سلمك، آثاري از استاد علي اكبر خان شهنازي را در ساعت ۲۰ روزهاي ۱۵ و ۱۶ آبان در فرهنگسراي هنر اجرا مي كند.
اين برنامه در ۲ بخش سه نوازي در دستگاه ماهور (بداهه نوازي) و گروه نوازي در دستگاه شور به سرپرستي «مهيار مشفق»، نوازنده تار و سه تار و خوانندگي «مهدي مبتقا» اجرا خواهد شد.
علاقه مندان براي تهيه بليت مي تواند به مركز موسيقي بتهوون (۶۴۶۴۰۵۳) يا فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
عكاس پير
عكاس پير عينكش را برداشت و به اطراف چشم دوخت. طرح ماتي از اشياء در مردمك چشمش نقش بست، در حالي كه رنگ هايشان درهم مي آميخت و او را به ياد يك بوم نقاشي مي انداخت كه كودكي بازيگوش روي آن رنگمالي كرده باشد.
دوباره عينكش را به چشم گذاشت و اشياء جان گرفتند، در حالي كه همگي پير به نظر مي رسيدند.
با چهار انگشت از دو دستش كادر بسته اي ساخت تا اشياء و آدم ها را آنگونه كه مي خواهد ببيند، اما موفق نشد. عينكش را برداشت تا آن ها را از درون دوربينش ببيند.
باز طرح ماتي مي ديد با رنگ هاي درهم  آميخته. پس ميخي به ديوار كوفت و دوربينش را به آن آويخت و به آن چشم دوخت. آنوقت ديواري بي پايان ديد كه دست هايي بر آن دوربين هايي مي آويختند.
آرش نصيري

روزنگار
مرگ هژير
نيمه  دوم آبان ۱۳۲۸ با دهه اول محرم مصادف بود و عبدالحسين هژير، نخست وزير وقت براي خنثي كردن شايعاتي كه درباره عدم اعتقاد او به مذهب رواج داشت، به مجلس عزاداري مفصلي كه دربار در مسجد سپهسالار برپا كرده بود، مي رفت.
از ابتداي نخست وزيري هژير در خرداد ۱۳۲۷ روحانيون، بويژه آيت الله كاشاني با او مخالف بودند. بازاريان و دانشگاهيان نيز در اين مخالفت با روحانيون همراهي مي  كردند، به گونه اي كه در پي صدور اعلاميه تند آيت الله كاشاني عليه هژير، جمع بزرگي از تاجران بازار تهران به رهبري معمميني چون سيد مجتبي نواب صفوي، رهبر فدائيان اسلام، عليه دولت راهپيمايي كردند. راهپيمايان هنگامي كه قصد ورود به مجلس را داشتند مورد حمله نيروهاي نظامي محافظ مجلس قرار گرفتند و چند تن از آنان زخمي شدند.
در هنگام معرفي كابينه هژير به مجلس نيز، تماشاچيان جلسه علني مجلس شوراي ملي عليه او شعار دادند. هژير كه از نزديكان و مريدان تقي زاده بود، از سوي مطبوعات و مجلس نيز تحت فشار قرار داشت. روز سيزدهم آبان ۱۳۲۸ (سوم محرم) كه هژير براي شركت در مراسم عزاداري دربار به مسجد سپهسالار آمده بود، از سوي حسين امامي، يكي از اعضاي جمعيت فدائيان اسلام مورد حمله قرار گرفت. سه گلوله اي كه امامي به او زد، جراحت هاي شديدي به بدنش وارد كرد. بلافاصله در پايتخت، حكومت نظامي اعلام شد و احمد خسرواني (معاون ستاد ارتش) به عنوان فرماندار نظامي، زمام امور را به دست گرفت. مظفر بقايي، حائري زاده، سيدمصطفي كاشاني، سيد علي بشارت، علي جواهركلام، دانش نوبخت، خليل طهماسبي و عبدالقدير آزاد همان روز به استناد ماده پنج حكومت نظامي بازداشت شدند و دكتر محمد مصدق به احمدآباد تبعيد شد.
روز بعد- در چنين روزي در سال ۱۳۲۸- عبدالحسين هژير درگذشت. حسين امامي، ضارب او همان روز به قتل اعتراف كرد و گفت: از آنجا كه بر من مسلم شده بود وجود هژير براي مملكت ضرر دارد، درصدد كشتن او برآمدم و نزديك دو ماه بود كه شبانه روز اسلحه حمل مي كردم تا سرانجام روز سوم محرم توانستم برنامه خود را اجرا كنم.
روز پانزدهم آبان محاكمه امامي در دادگاه نظامي به رياست سرهنگ جهانشاهي قاجار آغاز شد و دادگاه سرانجام به اعدام متهم راي داد. امامي حتي تجديدنظر نخواست وگفت درخواست تجديد نظر باعث اتلاف وقت مي شود. سحرگاه روز ۱۸ آبان، تنها پنج روز پس از ترور عبدالحسين هژير، حسين امامي- ضارب او- اعدام شد.
وايكينگ ها در آمريكا
روز پنجم نوامبر ۱۹۶۳، باستانشناسان در نيوفوندلند ويرانه هايي از ساختمان هاي وايكينگ ها يافتند كه به ۵۰۰ سال پيش از زمان كريستف كلمب تعلق داشت. اكثر تاريخدانان عقيده دارند ليف اريكسون ايسلندي نخستين اروپايي اي بوده كه به آمريكاي شمالي پا گذارده است.
او در حدود سال ۱۰۰۰ ميلادي در ساحل سرزميني به نام وينلند لنگر انداخت و وينلند همان جايي بود كه اينك نيوفوندلند خوانده مي شود. بيارني هريولفسون، هم وطن او پيشتر سواحل آمريكاي شمالي را ديده بود و وجود آن را به عنوان سرزميني پر از جنگل گزارش داده بود. بنابراين روشن است كه اريكسون از سفر به آمريكاي شمالي انگيزه اي اقتصادي داشته است؛ چرا كه ايسلندي ها براي ساخت خانه و كشتي هايشان به چوب احتياج داشتند اما كشور خودشان به كلي خالي از درخت بود.
پروفسور مادام كوري
000908.jpg

در چنين روزي در سال ۱۸۹۱، ماري كوري ۲۴ ساله وارد دانشگاه سوربون شد. او پنج سال پيش از آن در لهستان- سرزمين مادري اش- مدرسه را تمام كرده بود و براي ادامه تحصيل به فرانسه آمده بود. ماري بسيار فقير بود به طوري كه يكبار از شدت ضعف ناشي از گرسنگي در كلاس درس غش كرد. اما او عاشق فراگرفتن بود و سرانجام توانست به عنوان شاگرد اول دوره خودش فارغ التحصيل شود. درست ۱۵ سال بعد در همين روز، مادام كوري كه حالا يك دانشمند سرشناس برنده جايزه نوبل بود، به دعوت دانشگاه سوربون كرسي استادي فيزيك را كه در اثر مرگ ناگهاني همسرش پيركوري خالي مانده بود تصاحب كرد و با ارائه درسي در مورد تئوري يون ها در عناصر گازي براي ۱۲۰ دانشجو، كار خود را به عنوان نخستين استاد زن فيزيك سوربون آغاز كرد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
دستگاه ايمني بدن انسان براي تقويت خود به بعضي مواد نياز دارد. مثلا ويتامين آ با افزودن به ميزان توليد گلبول هاي سفيد خون و بالا بردن توانايي آنها به سيستم ايمني ياري مي رساند. ويتامين ث با برانگيختن و حمايت از بعضي عوامل ايمن ساز، بدن را در غلبه كردن سريع تر بر عوارض سرماخوردگي كمك مي كند. پژوهش هاي اخير نشان مي دهد ويتامين ب كمپلكس، سلنيوم و روي نيز در تقويت ايمني مؤثرند.

گشتي در دنياي خبرها
زعفران ايراني
كشمير: ورود زعفران ايران به كشمير، توليدكنندگان زعفران در اين منطقه را فلج كرده است. با آنكه زعفران هيماليا، بهترين و مرغوب ترين نوع زعفران در جهان به شمار مي رود اما حتي ساكنين اين منطقه هم به زعفران ايراني روي آورده اند.
با توجه به توليد اندك زعفران در هند، قيمت آن نيز بالا است. در حال حاضر يك كيلوگرم زعفران ايراني در هند ۵۵۰ دلار قيمت دارد در حالي كه همين مقدار زعفران هندي ۸۸۵ دلار به فروش مي رسد.با آنكه مزارع زعفران ايران از نظر وسعت كوچكتر از مزارع زعفران هند است اما در ايران ۴ برابر هند زعفران توليد مي شود.
خدمت سربازي و نمايندگي مجلس
قاهره: ۱۵ نماينده مجلس مصر به دليل انجام ندادن خدمت سربازي، احتمالا كرسي خود را در مجلس از دست خواهند داد. براساس قانون اساسي مصر، يكي از شرايط نمايندگي در مجلس، انجام خدمت سربازي است.
در صورتي كه دو سوم نمايندگان مجلس راي مثبت بدهند، اين ۱۵ نفر كرسي خود را از دست خواهند داد. خدمت سربازي در مصر بين يك تا سه سال متغير است كه افراد تحصيلكرده كمترين خدمت سربازي را انجام مي دهند.
اختلاف بر سر تخم مرغ
بروكسل: بار ديگر كميسيون اروپا و انگليس دچار اختلاف نظر شده اند. اين بار اختلاف آنها بر سر تخم مرغ است. كميسيون اروپا مي گويد: مرغداران انگليسي پيش از عرضه تخم مرغ به بازار بايد آنها را يك به يك مهر و تاريخ بزنند. اين تصميم كميسيون، اعتراض انگليسي ها را برانگيخته و به احتمال بسيار زياد به اين قانون اعتنايي نخواهند كرد.
۱۵۰ گربه در آپارتمان
لندن: يك گروه حافظ محيط زيست، ۱۵۰ گربه را از آپارتمان يك زوج نجات داد. اين زوج در سال ۱۹۸۹ چهار گربه سرگردان را از خيابان به آپارتمان خود بردند كه توليد مثل اين گربه ها تعداد اين حيوانات را به عدد ۱۵۰ رساند.
تراكم اين گربه ها در داخل آپارتمان به حدي بود كه اين زن و مرد حتي مكاني براي خوابيدن نداشتند. به هر حال شكايت همسايگان باعث شد تا يك گروه حافظ محيط زيست گربه ها را از اين زندان نجات بدهند.
كرايه ثابت
ليسبون: معمولا رانندگان تاكسي در فرودگاه، كرايه اي فراتر از حد معمول از مسافران به ويژه مسافران خارجي دريافت مي كنند كه اين معضل در اغلب كشورهاي جهان به چشم مي خورد. از چندي پيش شهرداري شهر ليسبون پرتغال براي برطرف كردن اين مشكل جلسات متعددي را با اتحاديه تاكسيراني اين شهر برگزار كرد كه در نهايت قرار بر اين شد كرايه انتقال مسافران از فرودگاه به مركز شهر ليسبون ثابت باشد تا اينكه در حق مسافران اجحاف نشود.
بزرگترين توده يخ جهان شكست
اكلند: بزرگترين توده يخ جهان بر اثر توفان شديد به دو نيم تقسيم شد. اين توده يخ كه ۱۱ هزار كيلومتر مربع مساحت داشت (به اندازه وسعت كشور جامائيكا) به دليل مسدودكردن مسير پنگوئن ها به دريا، باعث مرگ ميليون ها پنگوئن از سال ۲۰۰۰ تاكنون شده بود.
زندان براي بيمار مبتلا به ايدز
لندن: يك مرد در انگليس به جرم انتقال ويروس بيماري ايدز به تحمل ۸ سال حبس محكوم شد. اين براي اولين بار است كه يك شهروند انگليسي به اتهام انتقال ويروس ايدز مجازات مي شود. اين مرد ۳۸ ساله با آنكه كاملا نسبت به بيماري خود آگاهي داشت، آنرا از مردم پنهان مي كرد كه در نتيجه اين پنهان كاري، وي دو نفر را به ويروس اچ .آي.وي آلوده كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۱ دقيقه

گل و گياه
خربق سفيد
000902.jpg
نام علمي: Helleborus Orientalis
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است هميشه سبز با برگهاي فراوان و منقسم و گلهاي فنجاني شكل به رنگهاي سفيد، صورتي يا ارغواني كه گاهي داراي نقاط تيره مي باشند و در زمستان يا اوايل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۴۵ سانتي متر مي رسيد.
نيازها: مكان نيمه آفتاب و خاك نگهدارنده رطوبت با زهكش خوب را ترجيح مي دهد. اين گياه بسيار مقاوم است و حداقل دمايي را كه تحمل مي كند ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه يا تقسيم بوته در پاييز يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |