شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۲ - Nov 22, 2003
عمر پيمان كيوتو رو به پايان است
روسيه با رد امضاي پيمان كيوتو، ادامه حيات اين پيمان را متوقف ساخت.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي ايران ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، نبود دلايل كافي در خصوص تاثير آ لاينده ها بر گرم شدن زمين و تاثير نامطلوب امضاي پيمان بر اقتصاد روسيه را دلايل رد امضاي پيمان كيوتو اعلام كرده است.
براي اجراي كامل و تحقق اهداف پيمان كيوتو، روسيه آخرين اميد اجراي اين پيمان بود.پيمان كيوتو با هدف كاهش گازهاي گلخانه اي كه عامل تغيير اقليم زمين محسوب مي شود، تدوين شد و به امضاي بيش از ۱۴۰ كشور جهان رسيده است.

مشاهده هشت يوزپلنگ ايراني در مياندشت خراسان
روز سه شنبه بيست و هفت آبان سال جاري حضور هشت قلاده يوزپلنگ در پناهگاه حيات وحش مياندشت خراسان براي دومين بار طي يك ماه اخير توسط محيط بانان گزارش شد.به گزارش قلم سبز ايران، اين هشت قلاده يوز به طور جمعي در حال گشت در مياندشت واقع در جنوب غربي خراسان بوده اند كه محيط بانان آنها را ديده و از اين صحنه فيلم تهيه كرده اند. اين فيلم توسط محيط زيست واحد جاجرم تهيه شده است.محيط بانان ضمن اعلام اين خبر گفتند يكي از يوزها عقب تر از بقيه حركت مي كرده كه ممكن است به خاطر كهولت سن و يا بيماري باشد كه در صورت بيماري مي تواند عامل تهديدي براي بقيه يوزها باشد.

نگاه
خانمي در اتوبوس وضع حمل كرد
001650.jpg
فريد مرتضوي

آئين نامه شناسنامه فني ساختمانها تهيه شد
داشتن شناسنامه فني براي ساختمانهاي درحال ساخت تا پايان سال ۸۳ اجباري مي شود.
در اين شناسنامه حدود ۳۰۰ مورد از نحوه ساخت و مصالحي كه در ساختمان بكار رفته از سازه تا نازك كاري براي اطلاع خريدار ثبت و به سند قطعات ساختمان الحاق مي شود.
آئين نامه اجرايي اين طرح در وزارت مسكن و شهرسازي تهيه شده است.

شهردار تهران از ترميم روكش آسفالت پل نصر بازديد كرد
ترميم پل آزمايش به زودي آغاز مي شود
001652.jpg
گروه شهري: علميات ترميم روكش آسفالت پل هوايي آزمايش به زودي آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، براساس برنامه زمان بندي شده در معاونت فني و عمراني شهرداري تهران مقرر شده است پس از پايان عمليات ترميم روكش آسفالت پل نصر كه هم اينك در حال انجام است، ترميم آسفالت پل هوايي آزمايش انجام پذيرد.
بازديد شهردار از پل نصر
اين گزارش مي افزايد :دكتر محمود احمدي نژاد به همراه گروهي از معاونين، مديران وكارشناسان امور شهري پنجشنبه گذشته از عمليات ترميم روكش آسفالت پل فلزي نصر بازديد كرد. به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران در جريان بازديد از طرح هاي عمران شهري شهرداري منطقه ۶ تهران در ساعات اوليه روز پنجشنبه از عمليات ترميم آسفالت پل هوايي نصر (گيشا) بازديد و از نزديك در روند اين كار فني قرار گرفت.
ترميم پل هاي فلزي تهران پس از گذشت ۱۰ سال از آخرين ترميم، از چندي پيش آغاز شده و به همين دليل باند شمالي پل نصر مسير شرق به غرب فعلا مسدود است.
هزينه روكش كردن پل هاي نصر و آزمايش ۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال است، جنس روكش ويژه پل هاي فلزي از ماده اي به نام اپوكسي است كه منشاء آلي دارد و به دليل قابليت چسبندگي با فلز به عنوان بهترين روكش براي سطح پل هاي فلزي استفاده مي شود.
به گفته مهندس علي آبادي - معاون فني و عمراني شهرداري تهران سال ۶۹ مواد اصلي اين روكش از كشور آلمان وارد شد، اما طرف ايراني قرارداد براي پايين آوردن هزينه ها، حضور كارشناسان آلماني را رد كرد و مواد اوليه توسط كارشناسان داخلي تبديل به روكش و نصب شد، اما اين روكش نتيجه مطلوب را نداشت و خيلي زود از بين رفت.
در سال ۱۳۵۰ پل هاي فلزي شهر تهران به صورت موقت جهت روان كردن ترافيك معابر شهر نصب شد، اما پس از گذشت مدت زماني، جمع آوري اين پل ها موثر بر ترافيك و بسيار پرهزينه تشخيص داده شد، بنابراين عمر آنها تا امروز دوام يافت.
از سال ۶۴ اين پل ها حداقل ۲۵ بار لكه گيري شده اند، اما در سال ۶۹ براي يك دوره پنج ساله از روكش اصلي جهت ترميم آنها استفاده شد.

پيش بيني «همشهري» درباره پيمان كيوتو
ناصر كرمي
همچنانكه در همين صفحه از همشهري امروز مي خوانيم دولت روسيه رسما اعلام كرده است به دليل سست بودن فرضيه هاي علمي مرتبط با موضوع دلايل افزايش گازهاي گلخانه اي و نقش آنها در تغيير اقليم و گرم ترشدن كره زمين قصد دارد از پيوستن به پيمان كيوتو خودداري كند.
كارشناسان از اين اقدام دولت روسيه به عنوان تيرخلاصي بر پيمان مذكور ياد كرده اند. قبلا هم آمريكا و كانادا بنا به دليل اقتصادي حاضر به پذيرفتن اين پيمان نشده بودند اما اين براي نخستين بار است كه يك دولت رسما صحت علمي فرضياتي را كه مبناي تدوين پيمان كيوتو و امضاي آن توسط ۱۴۰ كشور جهان شده است، زير سئوال مي برد. اين در حالي است كه حتي تا ماه هاي اخير امتناع آمريكا از امضاي پيمان كيوتو واكنش شديد احزاب وگروه هاي زيست محيطي جهان عليه اين كشور را برانگيخته بود.
شايد شايسته باشد كه توجه خوانندگان محترم روزنامه همشهري به گزارشي كه در همين باره هشت سال پيش در اين روزنامه چاپ شده بود جلب شود. اين گزارش كه فشرده اي از پيش نويس پايان نامه دكتراي نگارنده آن است با تيتر «كالبدشناسي يك شايعه علمي» تاكيد مي كند، فرضيه تغيير اقليم به شدت بنيان هاي علمي ضعيفي داشته و مي بايست از نو به طور جدي مورد بررسي قرار گيرد.
در بخش هايي از اين گزارش (كتاب سال ۱۳۷۴ همشهري، صفحات ۱۱۵ تا ۱۱۷) مي خوانيم كه: «... تغييرات (اقليم) در آنچنان مقياس هاي گسترده زماني رخ مي دهد كه برحسب معيارهاي موجود به هيچ وجه نمي توان تغيير اقليم زمين در يك دوره پنجاه ساله را پذيرفت. ميزان گاز كربنيك موجود در جو، هرگز نمي تواند عاملي براي تغيير اقليم زمين باشد و آنچه كه در اين باره گفته شده، پيش داوري هاي شتابزده افرادي بوده كه هرگز صلاحيت علمي اظهارنظر درباره مسائل اقليم را نداشته اند... آنچه كه از متوسط شرايط اقليمي هر نقطه از زمين، در ذهن ساكنان آن وجود دارد، مي تواند يك تصور گمراه كننده به شمار آيد، زيرا بيشينه و كمينه هر عنصر اقليمي از متوسط ساليانه و دوره اي آن انحراف زيادي داشته و از طرف ديگر در دوره هاي ۱۱ ساله، ۳۳ ساله و ۱۰۰ ساله تغيير مي كند... شايد بتوان پذيرفت كه نظريات مربوط به تغيير اقليم در حال حاضر و بر مبناي مستندات فعلي، صرفا مدل هاي كامپيوتري جالب توجه و قابل مطالعه اي هستند، همين و نه بيشتر.»
در اين فرصت شايد لازم باشد از استادان نويسنده اين گزارش به ويژه دكتر كردواني،دكتر عليجاني و مرحوم دكتر جعفرپور به احترام و تقدير ياد شود.

دكتر احمدي نژاد اعلام كرد:
چهار برنامه شهرداري تهران براي رفع مشكلات ترافيك شهر
گروه شهري: طي چهار سال آينده تقريبا شبكه حمل و نقل تهران با يك انسداد كامل مواجه خواهد شد.
احمدي نژاد شهردار تهران در جريان ملاقات مردمي خود با شهروندان منطقه ۶ گفت: بارها تاكيد كرده ام براي حل مسايل تهران و حركت به سوي يك زندگي مطلوب نيازمند تصميمات بزرگ هستيم.وي راه حل برون رفت از اين معضل را افزايش سهم حمل و نقل عمومي دانست و گفت: امروزه ۶۳ درصد سفرهاي درون شهري با موتورسيكلت و سواريهاي شخصي صورت مي گيرد كه اين حجم تردد براي شهر تهران بسيار مخرب است اين در حالي است كه با گسترش ورود خودروهاي شخصي و موتور سيكلت به داخل شهر اين نسبت و فاصله در حمل و نقل عمومي روز به روز بيشتر مي شود.وي ادامه داد: البته تاكيد دارم همه خانواده ها بايد يك خودروي سواري داشته باشند اما از آنها در سفرهاي آخر هفته و يا اضطراري استفاده كنند نه براي سفرهاي معمول و تكراري روزانه.
شهردار تهران گفت: براي حل اين معضل چهار برنامه در دست اجرا داريم: اول توسعه شبكه مترو كه به دليل زمان بر و هزينه بر بودن تا ۱۵ سال آينده اميد به تكميل نهايي آن داريم ضمن اينكه اين وسيله از انعطاف لازم براي استفاده در همه مناطق و محلات برخوردار نيست.
احمدي نژاد از احداث قطار هوايي تك ريل ۲۳۷ كيلومتري براي شهر تهران خبر داد كه در مقايسه با مترو از ظرفيت جابجايي مسافر كمتر اما انعطاف بيشتر براي سرويس دهي به مناطق مختلف شهر و بازدهي سريعتر برخوردار است به طوري كه تا ۵ سال آينده كل ۱۱ خط ترن هوايي با هزينه اي حدود ۳ هزار ميليارد تومان آماده بهره برداري نهايي خواهد بود.
وي آغاز عمليات احداث قطار هوايي را بلافاصله بعد از پايان ماه مبارك رمضان اعلام كرد كه نخستين خط آن به عنوان نمونه سازي از فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد به طول ۶ كيلومتر خواهد بود.وي اظهار اميدواري كرد تا پايان دوره خدمت ۴ ساله اش در شهرداري تهران تعداد اتوبوسهاي شركت واحد را به ۷۵۰۰ دستگاه برساند.
شهردار تهران همچنين خبر از نوسازي سريع ناوگان تاكسي راني و ميني بوسراني داد و گفت: اگر دولت اجازه دهد تاكسي هاي ويژه اي را در نظر داريم از خارج كشور وارد كنيم ضمن اينكه از ميني بوسهاي ون توليد داخل در صورت رعايت استانداردهاي لازم و كيفيت بالا نيز استفاده خواهيم كرد.
احمدي نژاد در كنار اقدامات مورد اشاره به توسعه شبكه معابر تاكيد كرد و گفت: بزرگراههاي نيمه كاره نور، يادگار امام (ره)، شرق، شهيد صياد شيرازي، شهيد همت و رسالت با حداقل ۲۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري تا پايان سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
وي خبر داد: به محض پايان موعد قراردادهاي تبليغاتي گذشته شهرداري تهران با شركتهاي مختلف كه پايان امسال است از آن به بعد نصب هر گونه آگهي براي تابلوهاي سطح شهر توسط شهرداري كنترل و ضابطه مند خواهد شد.
وي افزود: در همين راستا شورايي در سازمان زيباسازي شهرداري تهران راه اندازي كرده ايم تا از نصب آگهي هاي مخالف هويت و شخصيت ملي شهروندان جلوگيري نمايد.
احمدي نژاد در ادامه خبر از بازسازي دو مسير رفت و برگشت پل نصر داد كه به علت فرسودگي موجب كاهش ظرفيت حركت و آسيب رساني به وسايط نقليه مردم شده بود داد.
وي گفت: اين مسير تا دو هفته آينده روكش فني خواهد شد. همچنين طي توافقات به عمل آمده با مديران دانشگاه تهران ادامه خيابان كارگر شمالي به بزرگراه چمران متصل و بدنبال آن اين شبكه ترددي اصلي روان و گره ترافيكي آن برطرف خواهد شد .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |