دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰
در حاشيه خبرها
001074.jpg

صرفه جويي در هزينه ها با تنظيم موتور خودرو
تنظيم موتور خودرو خرج زيادي روي دستتان نمي گذارد اما اين كار مي تواند مقادير قابل توجهي از هزينه هاي شما را كاهش دهد.
بررسي ها نشان مي دهد تنظيم موتور خودرو ۱۳ درصد مصرف سوخت را كاهش مي دهد و اگر شما به طور متوسط سالا نه ۲۰ هزار كيلومتر از خودروي خود كار بكشيد و خودروي شما ۱۰ ليتر بنزين در هر ۱۰۰ كيلومتر مصرف داشته باشد در طول يك سال با تنظيم موتور ۲۶۰ ليتر بنزين كمتر مصرف مي كنيد كه هزينه آن معادل ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در سال است.هزينه تنظيم موتور رقمي معادل ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.
001076.jpg

افزايش تدريجي قيمت سيب زميني 
بررسي قيمت هاي خريد سيب زميني از كشاورزان در مقايسه با سال قبل نشان مي دهد احتمال افزايش قيمت سيب زميني وجود دارد.
قيمت خريد هر كيلو سيب زميني ابتداي امسال حدود ۷۰ تومان بودكه به تدريج اين رقم به ۱۳۰ تومان افزايش يافته است. با اين حساب پيش بيني مي شود قيمت هر كيلو سيب زميني كه اكنون حدود ۲۰۰ تومان است در ماههاي آينده با افزايش معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد همراه باشد.
قيمت سيب زميني تابستان امسال ارزان شده بود كه اين روزها مجدداً به قيمت بهار امسال يعني ۲۰۰ تومان در هر كيلو عرضه مي شود.

بهره برداري نامطلوب از آب 
در حالي كه بسياري از كارشناسان پيش بيني كرده اند ايران طي سالهاي آينده با بحران كمبود آب روبرو خواهد شد يك مقام مسوول اعلا م كرد اكنون ميزان بهره وري از منابع آب در كشور در سطح بسيار پاييني قرار دارد.
به اعتقاد كارشناسان آگاه نبودن مردم از اينكه ايران كشوري كمآب است و قيمتهاي پايين آب بها موجب عدم استفاده بهينه از منابع آب شده است.
دبير كميته ملي توسعه پايدار سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره گفت: اكنون تنها ۳/۰ درصد از ۷۰ درصد منابع آبي مورد استفاده در كشور به طور مطلوب بهره برداري مي شود كه با اجراي روشهاي صحيح و مديريتي مي توان اين رقم را ببهود بخشيد و از منابع محدود آبي كشور بيشترين و باصرفه ترين بهره را برد.

حذف پيكان، صرفه جويي بيش از ۲ ميليارد دلا ر
بررسي هاي كارشناسي نشان مي دهد پيكانهاي در حال تردد در كشور تا پايان امسال ۲۳ ميليون ليتر بنزين مصرف مي كنند.
يكي از مديران سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعلا م كرده است از جمله راهكارهاي مقابله با كمبود سوخت بايد يافتن طرحي براي جايگزيني خودروهاي پيكان باشد.
يك بررسي سطحي نشان مي دهد با در نظر گرفتن قيمت واقعي بنزين (هر ليتر ۲۰۰ تومان) و با توجه به اين كه خودروي پيكان به طور متوسط دو برابر يك خودروي مدرن بنزين مصرف مي كند اگر همه پيكان ها امسال از چرخه حمل و نقل حذف مي شد، حداقل ۲ ميليارد دلا ر در كشور صرفه جويي صورت مي گرفت.

تأثير تورمي افزايش قيمت يورو
با افزايش قيمت يورو طي روزهاي اخير نگراني در مورد احتمال تأثير اين روند بر افزايش قيمت كالا ها و خدمات نيز جدي تر شده است.
قيمت يورو در حالي كه تقريباً معادل دلا ر يا اندكي كمتر از آن بود اين روزها به حدود هزار تومان رسيده است.
كارشناسان اقتصادي مي گويند با توجه به اينكه بخش اعظم ذخيره ارزي كشور را دلا ر تشكيل مي دهد، اين اتفاق به كاهش پشتوانه پول و كسري بودجه مي انجامد و كسري بودجه خود به خود تورم ايجاد مي كند. از طرف ديگر بسياري از مواد اوليه و ماشين آلا ت توليدي از اروپا و با پول رايج آن (يورو) خريداري مي شود. افزايش قيمت اين اقلا م نيز قيمت نهايي كالا هاي مصرفي مردم را افزايش مي دهد.
صاحبنظران معتقدند براي جلوگيري از فشار مالي به اقشار آسيب پذير در اثر افزايش قيمتها دولت بايد اين موضوع را كنترل كند:

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
اسلا مشهر را دريابيد
منطقه اسلا مشهر با جمعيت زياد و متراكمي كه در خود جاي داده با كمبود مراكز تفريحي و فرهنگي روبه رو است. ساكنين اين منطقه سال ها است چشم انتظار رسيدگي مسئولا ن و تأسيس مراكزي مثل پارك، فرهنگسرا و سينما هستند اما عليرغم رشد و گسترش روز افزون جمعيت، هنوز هيچ اقدام مقتضي صورت نگرفته است. اميدوارم با درج اين پيام، آقايان به نحوي صداي ما را بشوند كه مي گوييم: اسلا مشهر را دريابيد.
علي معصومي، ساكن اسلا مشهر
افزايش كرايه: استقبال از سال نو
چند روزي است كه كرايه تاكسي فلكه دوم تهرانپارس به احسان، به ۱۵۰ تومان افزايش يافته. راننده ها در پاسخ به اعتراض مردم مي گويند كار تاكسيراني است. در عين حال برخي ديگر معتقدند براي سرراست شدن كرايه و اذيت نشدن مسافران در ارائه پول خرد، اين لطف را به مردم كرده ايم! ضمن تشكر از الطاف بي پايان راننده هاي خوش انصاف، استقبال زودهنگام اين عزيزان از سال نو(كه هميشه مصادف است با افزايش كرايه ها) را به فال نيك مي گيريم و از همه التماس دعا داريم.
هدايتي 
آنها كه گران خريده اند
قرار است قيمت خودرو تا حد فاحشي كاهش يابد. يك سؤال از آقايان تعيين كننده شرايط اقتصادي مملكت دارم و آن اينكه ضرر و زيان ناشي از گران خريدن خودرو توسط بسياري از مردم را كه بالغ بر ميلياردها تومان است، چه كسي جبران خواهد كرد؟
برات پور
روزي ۳ ليوان شير
ترجيح مي دهيم به جاي آنكه كابوس تبليغات پيرامون مصرف ۳ ليوان شير در روز را تحمل كنيم، يك روز به مغازه محله برويم و ببينيم شير يارانه اي تمام نشده و به ما هم مي رسد. اينطوري بهتر نيست؟
مؤمنيني 
جريمه، راهكار مناسبي نيست 
به نظر مي رسد مشكلا ت عميق و چند لا يه فرهنگ رانندگي در كشور ما با راهكارهاي ساده اي چون افزايش نرخ جرائم راهنمايي و رانندگي حل نمي شود. چرا كه تجربه سالهاي گذشته نشان داده سختگيري پليس و جريمه هاي متعدد حتي يك ذره از حجم تخلفات روزمره رانندگان نكاسته است. فرهنگ سازي بيش از هر چيزي در اين ميانه مؤثر مي نمايد.
ابوحمزه 
تخليه فاضلا ب در جوي 
فاضلا ب ساختمان... واقع در بلوار آزادگان، غرب بزرگراه كردستان حدود يك سال است كه در جوي ريخته مي شود. متأسفانه شكايت مكرر اهالي به سازمانهاي مختلف تاكنون هيچ نتيجه اي در پي نداشته.
چاه كوتاهي 
سد معبر دستفروشها
در جاي جاي شهر تهران، دستفروشها پياده رو و محل گذر عابرين را به قرق خود درآورده، تردد روان عابرين را مختل ساخته اند. چرا در اين مورد تدبيري اساسي انديشيده نمي شود؟طالع احمد
رنو ۲۱ فاقد لوازم 
رنو ۲۱، اتومبيل بسيار راحت و خوبي است. اما نمي دانم چرا فاقد هر گونه پشتيباني جهت ارائه و فروش قطعات و لوازم يدكي و حتي خدمات تعميراتي است. حيف نيست ماشين به اين خوبي تنها به دليل كمبود لوازم از رونق بيفتد؟
محسن كرمي - راننده تاكسي 
خط ويژه اتوبوس در بزرگراهها
چه خوب است شهرداري به كمك اداره راهنمايي و رانندگي براي گسترش فرهنگ استفاده از وسائط نقليه عمومي مثل اتوبوس و احترام به آن عده از مردم كه اتوبوس اصلي ترين وسيله آمد و شد آنهاست، در بزرگراهها نيز يك خط ويژه اتوبوس بگنجاند.بي شك اين اقدام تشويق شهروندان به استفاده از اتوبوس و در نتيجه كاهش آلودگي و ترافيك خفقان آور تهران خواهد انجاميد.يك خانم خانه دار
عابر بانك تعطيل است 
روزجمعه گذشته هنگام رفتن به كرج نياز به پول پيدا كردم. با دو كارت عابر بانك سپه و صادرات به بانك هاي مربوطه مراجعه كردم دستگاههاي خودكار پرداخت كننده پيغام مي دادند به دليل اشكال فني امكان پرداخت ميسر نيست. در تهران و كرج جمعا به هفت شعبه خودپرداز مراجعه كردم پاسخها مشابه بود.
نكند عابر بانك ها هم در كشوري كه همه به دنبال تعطيل كردن كار و كسب هستند، به بيماري مشابه مبتلا  شده اند؟ اصلا  خاصيت راه اندازي اين شبكه پرهزينه و غيرپاسخگو چيست؟
نادري 
چقدر آگهي تبليغاتي 
تلويزيون ما هر وقت مي خواهد يك سريال مناسب يا يك فيلم سينمايي نمايش بدهد، در آغاز فيلم آنقدر آگهي تبليغاتي پخش مي كند كه آدم را از برنامه ريزي و اختصاص وقت براي تماشاي آن برنامه رويگردان مي كند. آيا نبايد حجم آگهي ها در حدي باشد كه از حوصله و اشتياق تماشاي آن توسط بيننده فراتر نرود؟
شهران- مرتضي اويسي

ده پرسش روز
مرد متأهل، شاغل
سن:۳۶ سال 
شغل / درآمد: راننده تاكسي، سيصدهزار تومان
۱.درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
خوشبختانه قسطي بابت اتومبيلم پرداخت نمي كنم و به همين دليل اين درآمد تا حدودي برايم كافي است اما هستند همكاراني كه با بيشتر از اين رقم و كار شبانه روزي به خاطر پرداخت قسط با مشكلا ت بزرگي دست و پنجه نرم مي كنند.
۲. آيا صاحب خانه هستيد؟
همين ماشين را هم به زور خريده ام. اميدي به خريد خانه ندارم چون اصلا  يك درصد هم امكان ندارد. بنابراين اصلا  فكرم را مشغول اين حرفهاي بيهوده نمي كنم.
۳.بيشترين هزينه زندگ شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
بهتر بود مي گفتيد جدا از مسكن و بنزين و لا ستيك و تعميرگاه. فعلا  مهمترين عضو خانواده ما ماشين است. بعد بچه ها هستند كه شهريه مدرسه و لباس و خورد و خوراك شان رقم زيادي مي شود و آخر سرهم اگر چيزي ماند براي خودم وهمسرم.
۴. فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
گفتم كه فرزندان . البته بنده خداها انتظار زيادي ندارند ولي دست خودشان هم نيست، بالا خره پوشاك بچه ها  و اين جور چيزها كه مرام و معرفت نمي شناسد، تازه اسباب بازي را از فهرست كالا هاي مورد نياز حذف كرده ايم.
۵. اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
احتمالا ً ولخرجي هايش هم براي خانه است يعني به جاي نيم كيلو گوشت يك كيلو گوشت مي خرد يا بعضي وقت ها ميوه اي مي خرد تا دچار سو تغذيه نشويم. در خانه ما آبگوشت خوردن اسراف تعريف مي شود.
۶. آخرين باري كه براي خود لباس خريده ايد كي بود و چقدر؟
پارسال عيد. من معمولا ً به كفش نيازي ندارم چون كارم با دمپايي هم راه مي افتد، به همان يك شلوار بسنده مي كنم.
۷. اگر در آمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
يك نفس عميق مي كشم! دو سه روزي را در خانه مي خوابم و استراحت مي كنم. بعد چون به كار زياد عادت كرده ام دوباره مي روم سر كار ولي خب، براي همسرم و بچه هالباس مي خرم، وضعيت خوراك مان را هم بهتر مي كنم. شايدهم براي خانمم يك هديه خريدم. بعد از نامزدي اين عادت را به كلي ترك كرده ام!
۸. اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
ماشينم را عوض مي كنم تا اينقدر مهمان تعميرگاه نباشم.
۹. آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
معمولا  با تاكسي سفر تفريحي نمي روند اما پارسال دو روزي شمال بوديم. تمام مشكلا ت را كنار گذاشتيم و دو روز تفريح كرديم، البته اين جيره يك دهه گذشته بود.
۱۰. بين يك اتومبيل صفر كيلومتر و لوكس يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
برخلا ف مثل  كوزه گر از كوزه شكسته آب مي خورد، آتومبيل را انتخاب مي كنم بعد مي روم فرودگاه يا جاي بهتري مسافركشي مي كنم به هر حال عادت شده است!

آيينه تصوير
001118.jpg

پرواز! ادگار تورونتراس، موتورسوار اسپانيايي در آستانه سقوطي دردناك قرار گرفته است. مسابقات موتورسواري همواره با اقبال بسيار ورزش دوستان روبه رو بوده است و در اين ميان بازي هايي كه در بارسلونا برگزار مي شود، جايگاه ويژه اي دارد.
اين مسابقات پرهياهو و جذاب گاه به گاه در كنار خود صحنه هاي دردناك از تصادفات گوناگون را به همراه دارند كه كوچكترين غفلت يك موتورسوار مي تواند به مصدوميت او منجر شود. تورونتراس خيلي خوش شانس بود كه از اين حادثه وا رهيد.
001120.jpg

اجساد وال هاي بزرگ در سواحل نيوزيلند. هراز چندگاهي سواحل كشورهاي گوناگون خصوصاً استراليا شاهد خودكشي دسته جمعي وال ها است و اين بار بيش از صد وال با آمدن به ساحل تاسماني در استراليا دست به خودكشي زده اند. معمولا ً اقدام اين حيوانات با واكنش سريع گروه هاي حامي محيط زيست روبه رو مي شود كه سعي مي كنند جان اين موجودات را نجات دهند اما در بسياري اوقات در راه رسيدن به اين هدف ناكام مي مانند. اين بار نيز داوطلبان زيادي براي نجات دادن اين وال ها دست به كار شده اند.
001122.jpg

هم اكنون اماكن بسياري در بريتانيا با نصب تابلوهاي مخصوص، كشيدن سيگار را ممنوع اعلام كرده اند.
مقامات بلند پايه سازمان هاي بهداشتي بريتانيا از دولتمردان آن خواسته اند هر چه زودتر كشيدن سيگار در محل هاي كار، رستوران ها و جاهايي نظير آن را ممنوع كنند تا افراد غيرسيگاري بيش از اين در معرض آسيب قرار نگيرند. گفته مي شود تصويب اين قانون در دستور كار دولت انگليس قرار گرفته است كه مي تواند بسيار مفيد واقع شود.
001124.jpg

يك پرستار كنيايي به يك بيمار مبتلا  به ايدز داروي مخصوصي مي دهد. بيش از سيصد كارشناس سلا متي از كشورهاي گوناگون در نايروبي، پايتخت كنيا گرد آمده اند تا در كنفرانسي پنج روزه درباره مديريت سلا متي، تحقيقات دارويي و مسائلي از اين دست به تبادل نظر بپردازند. هم اكنون كشورهاي آفريقايي نظير كنيا با مبتلا يان به ايدز زيادي روبه رو هستند و قصد دارند با تدوين برنامه هاي اين چنيني به مقابله با شيوع هر چه بيشتر آن بپردازند

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |