شنبه ۲۲آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۲- Dec,13, 2003
آخرين جنگ  افروز
002184.jpg
گروه ورزشي - انقلاب تزارگونه آبراموويچ در استمفورد بريج، با خريد آدريان موتو، ابرگلزن رومانيايي رنگي تازه به خود گرفت و اكنون كه نزديك به نيمي از فصل فوتبال در جزيره سپري شده، موتو، از رويكردي فني، عنوان برترين مهاجم چلسي را از آن خود كرده است. در كشاكش مهاجمان پرآوازه مجموعه كلوديو رانيري، تاكنون به رغم تمامي تناوب ها در بهره جستن از بازيكنان گوناگون، مربي ايتاليايي به خوبي دلبستگي اش را به موتو نشان داده است و مرد رومانيايي در آستانه استحاله اي بزرگ قرار دارد.
* هنوز به گونه اي دقيق آشكار نشده كه چرا به مجموعه تحت رهبري آبراموويچ پيوسته اي؟
- آبراموويچ از رانيري خواسته بود فهرستي از محبوب ترين بازيكناني را كه نياز دارد تهيه كند و خوب، اسم من هم در آن ميان بود. رانيري بر اين باور بود كه در يك فصل گذشته، من بيش از هر بازيكن ديگري در اروپا پيشرفت كرده ام. جدا از توتي، نستا و ويري، هر آن كه در آن فهرست بوده به چلسي پيوسته است. اگر درست دريافته باشم، ليست رانيري بيشتر شبيه تيم رويايي اي است كه هر طرفداري در ذهن خود ساخته و پرداخته مي كند. فكر نكنم مربي بيش از يك دقيقه براي برگزيدن اين بازيكنان زمان صرف كرده باشد.
* چرا تصميم گرفتي به چلسي بيايي؟ مسأله مالي در ميان بود؟
- نه دقيقاً . اگر رقمي كه به من پرداخت شد توسط يك باشگاه ژاپني يا قطري پيشنهاد مي شد، نمي پذيرفتم. اما در ايتاليا، بخت زيادي براي رخنه در ميان بزرگان نداشتم. رم توتي و كاسانو را دارد، اينتر از ركوبا بهره مي گيرد و دل پيرو در يووه بازي مي كند، ميلان هم كه لبريز از مردان هجومي پرآوازه است، حتي ريوالدو هم در ميلان نيمكت نشين است. پس در ايتاليا، به كدام تيم مي توانستم، بپيوندم؟ اگر به چلسي نمي آمدم، تنها بايد به بستن بازوبند پارما بسنده مي كردم بنابراين وقتي پيشنهاد دريافت حقوق بيشتر و حضور در جام قهرمانان را يافتم، آن را پذيرفتم.
* در چلسي آسوده هستي؟
- بله، اگر چه هر بازيكني كه در ازاي رقم هنگفتي خريداري مي شود، مي تواند در گذار روزها، دوران دشواري را تجربه كند، چون اگر دو بازي را بدون گلزني پشت سر بگذاري، صفحه اول روزنامه ها به عكست آراسته مي شود و زندگي خصوصي ات عرصه تاخت و تاز قرار مي گيرد. روزنامه ها واقعاً  هراس آورند. هنوز به ياد دارم آنها چه برسر دومترسكيو آوردند.
* ... و هواداران لندني؟
- هرگز نمي توانم باور كنم، آنها يكسره آواز مي خوانند و تيمشان را به جلو مي رانند و اگر اشتباه كنيد سوت نمي كشند. اين تفاوت بزرگي است كه تماشاگران انگليسي با ايتاليايي ها دارند. در انگليس هر نمايش زيبايي، از جانب هر كسي با تشويق روبه رو مي شود.
* دوست داريد در خط حمله بازي كنيد يا در شمايل هافبك نفوذي ظاهر شويد؟
- در چلسي بيشتر به عنوان مهاجم دوم روانه ميدان مي شوم، نقشي كه آن را ترجيح مي دهم. اما خيلي دوست دارم بدوم، پويا باشم، به عقب بازگردم و به ساير هم تيمي هايم ياري برسانم.
* با زندگي در لندن كنار آمده اي؟
- رفته رفته به اينجا خو مي گيرم، اگر چه هنوز از شيوه رانندگي آنها واهمه دارم. مردم لندن فوق العاده اند. خانه اي زيبا در محله اي آرام تهيه كرده ام و زندگي آسوده اي دارم.
* خيال مي كني چلسي بتواند قهرمان ليگ برتر شود؟ بهتر از آرسنال و منچستر يونايتد نيستيد؟
- بله، مي توانيم به جام قهرماني برسيم ،اما قياس چلسي با سايرين ايده جالبي نيست. تنها بايد به بازي در كنار هم، به عنوان مجموعه اي يكپارچه، عادت كنيم، سياقي كه منچستر يونايتد و آرسنال سالها است در پيش گرفته و بالطبع در پي آن قهرمان ليگ هم شده اند. اما همه گاه احساس مي كنم كيفيت پاس هاي ما و قابليت هجومي تيم، هميشه به گل منتهي مي شود ولي كار گروهي اين دو تيم همواره منجر به زدن گل نمي شود. همچنين منچستر اين فصل با بازيكنان كمتر مي خواهد هم در ليگ برتر و هم در جام قهرمانان به توفيق برسد، خوب كسي چه مي داند؟ ممكن است آنها دوباره بر تارك ليگ تكيه بزنند اما قطعاً  ما امسال شگفتي ساز خواهيم شد.
* رانيري چه وظيفه اي بر عهده تو گذاشته است؟
- گل بزنم، به همين سادگي. او كار تاكتيكي چنداني با من ندارد. ولي از مقايسه هاي جالبي بهره  مي گيرد. پيش از بازي با بلكبرن به من گفت مثل يك ماتادور جسور در ميدان گاوبازي حركت كن!  بعد از مسابقه با لستر هم گفت مانند مار بوده ام. او حيوانات را دوست دارد، مي فهميد كه!
* چه جور مربي است؟
- قابل درك، با نگرشي مختصر و مفيد.علاقه زيادي به فوتبال دارد و همواره قادر است عشق به آن را در گوشه اي از قلبتان زنده كند. رانيري را خيلي دوست دارم.
* چه واكنشي در قبال شايعه پيوستن اريكسون به چلسي داشت؟
- اين داستان فوتبال است. هكتور كوپر ناچار بود با تهديد نام مانچيني بسازد، دل بوسكه و يا آنچلوتي هم در شرايطي مشابه به سر مي بردند. رانيري ايتاليايي است و مي داند كه همه اين چيزها جزيي از زندگي فوتبالي است.
* اما اگر اريكسون جاي رانيري را بگيرد؟
- در فوتبال ما به فردا فكر نمي كنيم.
* خوب، به برخي ديگر از تازه واردهاي چلسي بپردازيم و اول از همه كلود ماكه له له.
- او معمولاً  زياد به چشم نمي آيد ،اما خيلي خوب مي داند كه چه كاري بايد انجام بگيرد. در اولين بازي اروپايي ام، هنگامي كه هنوز در آرگس روماني بودم، برابر سلتاويگو به ميدان رفتم و كلود بازيكن آنها بود. وقتي به لندن آمد، آن ديدار را يادم آورد كه سلتا با هفت گل به سود خود خاتمه داده بود. كلود به من گفت بازيكن شماره ده آرگس او را ديوانه كرده بود، ناچار شدم به او بگويم آن شماره ده، من بودم.
* هرنان كرسپو؟
- مهاجمي كه براي گل زدن زندگي مي كند. درك او از بازي ورون فوق العاده است. تا به حال ديده ايد اين دو چگونه بازي شان را در هم مي آميزند؟
* هنوز روياي بازي در بارسلونا را درسر داري؟
- بله، چون جايي است كه گئورگي حاجي در آن بازي مي كرده و او، اسوه من است. مطمئنم من هم يك روز در بارسا بازي خواهم كرد ،اما پوشيدن پيراهن رئال مادريد هم، عالي است.
* با اين وجود انگار فعلاً زندگي به تو لبخند مي زند؟
- در تيم بزرگي بازي مي كنم، گوشه اي از جام قهرمانان منصه حضور من است و يك پسر فوق العاده دارم. چيز بيشتري هم مي خواهيد؟

خبرها و نگاهها
افزايش بودجه طرح جامع ورزش
معراج مژده - اگر اجراي طرح جامع ورزش را سرآغاز فصلي جديد در فعاليت هاي كل ورزش كشور بدانيم، تخصيص اعتبار قابل توجيه براي اجراي اين كار و رويكرد دولت و مجلس شوراي اسلامي به اين امر كه هم اكنون نيز در فصل بودجه قرار داريم، قابل تأمل است .چرا كه قطعاً بودجه سال ۸۳ ورزش كل كشور نسبت به سال ۸۲ از تفاوت ويژه اي برخوردار مي شود.
آغاز به كار مديريت جديد رئيس سازمان تربيت بدني و دستور تدوين طرح جامع ورزش به عنوان محوري ترين فعاليت سازمان تربيت بدني از سوي رئيس جمهور صادر شد كه هم اكنون با تمام شدن تدوين اين طرح، مجلس شوراي اسلامي بايد قسمت هايي از آن را به تصويب برساند.
اين در حالي است كه پيش از اين مقرر شده بود براساس سرفصل هاي در نظر گرفته شده در طرح جامع ورزش، بودجه كل ورزش نيز بايد براساس اين طرح تصويب شود.
با تصويب اين طرح در هيأت وزيران، سازمان مديريت و برنامه ريزي با تخصيص اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليون تومان براي آغاز اجراي طرح جامع ورزش موافقت كرد.
اين درحالي است كه پيش از اين سازمان مديريت و برنامه ريزي و بودجه براي ايجاد زيرساخت هاي نرم افزاري نظام توسعه تربيت بدني و ورزش رقمي بيش از دو هزار ميليارد ريال اعتبار را پيش بيني كرده بود.
با پيش بيني صد درصدي تخصيص اعتباري معادل ۲ هزار و ۱۶۰ ميليارد ريال از سوي اين سازمان، اين اعتبار براي طرح هاي مطالعاتي، برنامه ريزي، آموزش و تأمين نيروي انساني، تعيين استانداردها و... هزينه خواهد شد.
همچنين بودجه مورد نياز براي تحقق نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور، سالانه به طور ميانگين معادل ۱۷ هزار و ۷۶۰ ميليارد ريال است كه اين مبلغ بايد از منابع دولتي، منابع عمومي و منابع بخش خصوصي تأمين شود.
بر اين اساس از مبلغ فوق، ۸ هزار و ۶۴۰ ميليارد ريال از منابع دولتي، ۶ هزار و ۱۶۰ ميليارد ريال از منابع عمومي و ۲ هزار و ۹۶۰ ميليارد ريال از منابع خصوصي تأمين مي شود.
با اين توصيف رويكرد دولت براي تحقق اهداف طرح جامع ورزش نقطه عطفي به شمار مي رود كه فصلي نوين را در فعاليت هاي ورزشي كشور رقم خواهد زد. اين در حالي است كه سازمان تربيت بدني به استفاده از مشاركت عمومي و بخش خصوصي تأكيد زيادي دارد و بند چ تبصره ۷ قانون بخشي از مقررات مالي دولت مبني بر ارائه يك درصد از درآمد نهادها و سازمان هاي دولتي به امر ورزش دريچه اي نوين در راستاي اعتبارات ورزشي كل كشور باز خواهد كرد!

سايه روشن
آخرين بازمانده
002182.jpg
مريم دري منش - دور پاياني جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا، پايان دوران پرشكوه بعضي از ستارگان فوتبال خواهد بود كه در حال حاضر نام هاي بزرگي شده اند. از جمله لوئيز فيگو كه تابستان آينده، براي آخرين بار پيراهن تيم ملي را به تن خواهد كرد. هافبك با استعداد باشگاه رئال مادريد، براي خداحافظي خود به خوبي برنامه ريزي كرده است. جام ملت هاي اروپا، اولين رخداد بزرگ فوتبال در پرتغال است و فيگو انكار نمي كند كه خداحافظي در برابر هواداران وطني، حال و هواي خاص و خوشايندي خواهد داشت. وي به سايت يوفا گفت: «بازي كردن در مقابل هواداران پرتغالي در كشور خودم، بهترين فرصت براي پايان دادن به بازي هاي ملي ام است و همه چيز رو به راه است اگر بتوانيم قهرماني را نيز از آن خودكنيم. ما در جام ملت هاي اروپا ۹۶ به مرحله يك چهارم نهايي و در يورو ۲۰۰۰ به نيمه نهايي رسيديم، كسي چه مي داند، شايد سال آينده هم به فينال راه پيدا كنيم.»
براي فيگو كه هنوز با تيم ملي به پيروزي درخشاني نرسيده است، اين اتفاق بدون شك مي تواند، نقطه اي درخشان در دوران بازيگري اش باشد. وي متعلق به نسل طلايي پرتغال است كه در سال ۱۹۹۱ قهرمان جام جهاني جوانان شدند: «مسلماً ما با كمال ميل خواهان موفقيت در اين جام هستيم، ولي براي كشوري مثل پرتغال،  حتي شركت در چنين تورنمنت يك حركت است. من اميدوارم با نسل جديدمان بتوانيم روند تكاملي فوتبال را ادامه بدهيم.»
پس از اينكه تيم پرتغال در جام جهاني ۲۰۰۲ مجبور شد كه در پايان دور مقدماتي از مسابقات خارج شود مطمئناً چهره هاي جديدي كه در اين تيم ظهور مي كنند، بايد با بازيكنان با تجربه اي مثل ويتور بايا و خورخه كاستا به رقابت برخيزند. قرعه كشي جام اروپا مشخص كرد كه مردان «لوئيز فيليپه اسكولاري» بايد به مصاف تيم هاي يونان، روسيه و اسپانيا بروند. با توجه به چنين حريفان بزرگي، فيگو هم نمي تواند چندان روي امتياز ميزباني حساب كند: «بازي در خانه هميشه يك امتياز است، تماشاگران و جو ورزشگاه مي توانند به كمك تيم بيايند ولي نبايد فراموش كرد كه در اين مسابقات تيم هاي واقعاً خوبي حضور دارند. براي پرتغال آسان نخواهد بود كه در برابر فرانسه،  ايتاليا، اسپانيا و يا هلند پيروز شود.»

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |