يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳ - Dec 14, 2003
براي نخستين بار به صورت الكترونيكي
خريد و فروش سهام بورس تهران در سراسر جهان ممكن شد
گروه اقتصادي: پس از چند سال انتظار و با وجود حدود چهار دهه فعاليت بورس در ايران براي نخستين بار كساني كه در بانك توسعه صادرات حساب داشته باشند مي توانند با ورود به پايگاه اين بانك به نشاني www.edbi.ir به خريد و فروش سهام در بورس تهران اقدام كنند.
ديروز در مراسم آغاز به كار اين پايگاه اينترنتي كه اغلب مسئولان اقتصادي كشور حضور داشتند مديرعامل بانك توسعه صادرات گفت: افراد در سراسر جهان مي توانند به اين پايگاه مراجعه و سهام خريد و فروش نمايند.
نوروز كهزادي گفت: مطلع شدن مشتريان از آخرين قيمت هاي تالار بورس و صدور دستور خريد و فروش سهام به طور همزمان در ساعات كار بازار سهام تهران انجام مي شود و در صورت خارج از زمان فعاليت رسمي بورس دستور خريد يا فروش به نخستين روزكاري بعد موكول مي شود.
چهار راهكار توسعه بازار سرمايه
در اين مراسم دبيركل بورس تهران نيز گفت: تا پايان امسال براي گسترش بازار سرمايه در ايران چهارراهكار جديد به كار گرفته مي شود.
حسين عبده تبريزي صبح ديروز به خبرگزاري فارس گفت: نخستين اقدام مربوط به تنظيم آيين نامه انتشار اوراق مشاركت توسط شركتهاي پذيرفته شده در بورس است كه با تصويب آن شركتهاي مختلف علاوه بر عرضه سهام، اوراق مشاركت نيز منتشر مي كنند.وي طرح سبد سهام را دومين راهكار تا پايان امسال ذكر كرد و گفت: اگر مردم را براي سرمايه گذاري در بورس دعوت مي كنيم بايد اطلاعات كافي نيز در اختيار مردم باشد كه اغلب چنين نيست لذا لازم است از طريق ايجاد نهادهايي چون صندوق سرمايه گذاري مشترك مردم را به ورود در بازار سرمايه تشويق كرد.
دبيركل بورس تهران گفت: سومين اقدام بورس حضور قوي بخش ساختمان و بيمه و بانك است كه به شخصه معتقدم فروش متري مسكن بايد وارد بورس شود.
عبده تبريزي چهارمين اقدام بورس را بين المللي شدن دانست و افزود: بين المللي شدن اقتصاد يك ضرورت است و بورس نقطه شروع تلفيق به اقتصاد جهاني است.
وي خاطرنشان كرد: بورس محدود به حضور سرمايه گذار خارجي نخواهد بود و بايد علاوه بر سرمايه خارجي، سهام شركتهاي خارجي نيز در بورس عرضه شود.
وي افزود: تا دو ماه ديگر زمينه لازم براي حضور سرمايه هاي خارجي در بورس فراهم مي شود.
عبده تبريزي در خصوص اقدامات سال آينده گفت: شفاف سازي در همه حوزه ها از برنامه هاي طولاني است كه بايد در بورس اجرا شود و براي كاهش نوسانات قيمت در سال آينده طرحي به نام «بازارگردان» اجرا مي شود.
معضل شناسايي شركت هاي دولتي
وزارت اقتصاد اطلاع دقيقي از شركتهاي دولتي ندارد و تاكنون تنها به اطلاعات هزار شركت دولتي دست يافته ايم.
علي ميرزايي معاون وزير اقتصاد و دارايي نيز در اين مراسم به خبرگزاري فارس گفت: با سرمايه گذاريهاي پي درپي شركتها، تاكنون پنج نسل از شركتهاي دولتي به وجود آمده كه اطلاعات در خصوص نسل اول و دوم تقريبا كامل است اما از نسلهاي بعدي اطلاعي نداريم.

با تصويب در مراجع قانوني
قانون وزارت جديد ارتباطات و فناوري اطلاعات در آستانه ابلاغ قرار گرفت
گروه اقتصادي: با تاييد شوراي نگهبان بر مصوبه مجلس شوراي اسلامي، قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در آستانه ابلاغ رئيس جمهوري قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي وزارت پست و تلگراف و تلفن، با ابلاغ اين قانون ايران جزو نادر كشورهايي است كه همزمان با تغيير نام، ساختار و شرح وظايف وزارت قديمي پست و تلگراف و تلفن خود را با مسئوليتهاي نوين ارتباطي و فناوري اطلاعات تطبيق مي دهد و داراي وزارتخانه اي مي شود كه در عرف امروز جهاني (آي.سي.تي) ناميده مي شود.
براساس قانون جديد وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و اطلاعات، تدوين سياستها و ضوابط كلي در زمينه توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات، سياستگذاري و برنامه ريزي كلان و هدايت و نظارت بر شبكه هاي پستي، مخابراتي، پست بانك و فناوري اطلاعات از جمله وظايف اين وزارتخانه است.

گفتگوي امروز
وام بازنشستگان
سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد كه پرداخت وام به بازنشستگان اين سازمان آغاز شده است.با توجه به اهميت اين موضوع و نياز مالي بازنشستگان، جزييات بيشتري از نحوه پرداخت اين وام با دكتر حسين قريشي معاون اقتصادي سازمان بازنشستگي كشوري مورد بررسي قرار گرفته است.
***
* ميزان تقاضاي سالانه وام از سوي بازنشستگان چه مقدار است؟
در اجراي تبصره هاي بودجه سنواتي كل كشور و از سال ۱۳۷۷ لغايت ۱۳۸۱ با تخصيص اعتباري معادل ۸۸۶ ميليارد ريال در مجموع۲۴۲۶۲۶ نفر از مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري (حدود ۴۰ درصد از كل مشتركين) از وام بازنشستگي استفاده نمودند كه متوسط تعداد استفاده كنندگان و مبلغ وام دريافتي در طي مدت يادشده به ترتيب۴۸۵۲۵نفر و ۰۰۰/۴۰۰/۳ ريال مي گردد. به عبارت ديگر به طور متوسط بيش از ۹۲ درصد از اعتبار تخصيص يافته در هر سال جذب شده است.پرداخت وام به مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري بر اساس مفاد تبصره هاي بودجه سنواتي كشور دستورالعمل اجرايي تهيه شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كل كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران (طي فرم شماره ۲ موضوع جدول امتيازات متقاضيان وام) به تفصيل بيان شده است .جدول مذكور به گونه اي امتيازبندي شده است كه متقاضيان با حقوق بازنشستگي كمتر، افراد تحت تكفل بيشتر و درخواست هاي وام مربوط به كمك هزينه هاي درمان و هزينه هاي حوادث غيرمترقبه بالاترين امتياز را دارا مي باشند.
* مدت زمان بازپرداخت اين تسهيلات و ميزان كارمزد آن چقدر است؟
مدت بازپرداخت تسهيلات مذكور ۳۶ ماهه (۳ ساله) و با كارمزد دوازده درصد (۱۲ درصد) در سال مي باشد كه ۵۰ درصد اعتبار آن از محل تبصره ۳ بودجه كل كشور (توسط بانك صادرات ايران) و ۵۰ درصد ديگر توسط صندوق بازنشستگي كشوري تأمين مي گردد.صندوق بازنشستگي كشوري از بابت ۵۰ درصد اعتبار تخصيص يافته مربوط به ميزان سهم خود ۵/۲ درصد كارمزد بابت حق عامليت بانك صادرات پرداخت و فقط ۵/۹ درصد سود دريافت مي كند و بانك صادرات ايران نيز ۱۲ درصد كارمزد خود را از متقاضيان وام دريافت مي كند و باقي  مانده آن تا سقف نرخ سود تسهيلات اعطايي بانك ها در بخش جعاله تعمير مسكن (معادل حداقل نرخ سود بخش بازرگاني داخلي، خدمات و متفرقه) توسط دولت (و در قالب سوبسيد دولتي) پرداخت مي شود.همانگونه كه مشاهده مي شود نرخ سود واقعي پرداخت شده توسط متقاضيان بسيار كمتر از كليه بخش هاي اقتصادي كشور بوده و با توجه به سطح تورم موجود در جامعه ارزشمند و مناسب مي باشد.
* آيا تسهيلات پرداختي باز پرداخت شده است؟
۴- متأسفانه عليرغم كليه تلاش هاي به عمل آمده و بيمه بودن تسهيلات اعطايي بخشي از اقساط وام پرداختي (به ويژه تسهيلات اعطايي مربوط به سال هاي ۷۷ و ۷۸) هم اكنون وصول نشده و از اين بابت مشكلات اجرايي بسياري را براي صندوق بازنشستگي كشوري و بانك صادرات ايران به وجود آورده است كه پيگيري هاي لازم توسط هر دو سازمان در دست اجرا مي باشد.

امضاء يادداشت تفاهم همكاري بين ايران و هند
گروه اقتصادي: وزيران امورخارجه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري هند ديروز يادداشت تفاهم همكاري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين دو كشور را امضا كردند.
كمال خرازي، وزير امورخارجه ايران پس از امضاي اين يادداشت تفاهم در گفت وگو با خبرنگاران از توسعه و گسترش بسيار خوب مناسبات و همكاري هاي دو كشور خبر داد و گفت: چارچوب مفصلي براي روابط با هند ارائه داديم كه تحت عنوان «مسير راه براي همكاري هاي استراتژيك» ايران و هند مطرح مي شود.
به گزارش ايرنا، وي تاكيد كرد كه تمامي زمينه هاي ممكن براي توسعه مناسبات ميان ايران و هند ازجمله انرژي و ترانزيت كالا مورد بررسي قرار گرفته است.
وزير امورخارجه با اشاره به اينكه سطح همكاري هاي ايران و هند طي چند سال اخير ارتقاء بسيار پيدا كرده و به لحاظ حجم مالي سه برابر شده است،از علاقه مندي دهلي نو براي مشاركت در طرح هاي منابع انرژي ايران خبر داد و گفت: هند علاقه مند است در حوزه هاي نفتي و گازي ايران مشاركت داشته باشد و به همين خاطر در برنامه جامع همكاري هاي دو كشور نقش هند در حوزه هاي نفتي ايران موردتوجه قرار گرفته است.ياشوانت سينها وزير امورخارجه هند نيز از تفاهمات بدست آمده در جريان مذاكره با همتاي ايراني خود ابراز خرسندي كرد و گفت: اميدواريم دامنه اين تفاهمات كه زمينه هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي را در بر مي گيرد،  ادامه يابد.وي درمورد احداث خط لوله گاز ايران به هند گفت: همچنان درحال مطالعه و بررسي هستيم. مباحث زيادي پيرامون اين خط لوله وجود دارد كه بايد بررسي شود و تمام اينها منوط به بررسي اين طرح است.
كمال  خرازي  ديروز همچنين در مراسم  سيزدهمين  اجلاس  كميسيون  همكاري هاي  مشترك  اقتصادي  ايران  و هند، تصريح كرد: ما ارتقاي  مناسبات  سياسي  و اقتصادي را با هند توأمان  دنبال  مي كنيم  و اجلاس هاي  كميسيون  مشترك  موجبات  كشف  راههاي  افزايش  همكاري ها را فراهم  مي آورد.

پژوهشگران برتر اقتصاد اسلامي معرفي شدند
ديروز طي مراسمي در دانشگاه تربيت مدرس پژوهشگران  برتر در زمينه  اقتصاد اسلامي معرفي  شدند.
سيد كاظم  صدر نويسنده  مقاله   «توسعه  پايدار» حبيب الله  اسلامي  و حبيب  بهمني  نويسندگان  مقاله  «تعيين  نرخ  سود تسهيلات  بر بانكداري  اسلامي » حشمتي  مولايي  نويسنده  مقاله  « لزوم  اصلاحات  مالي بانكداري  اسلامي» ميثم  موسايي  نويسنده  پايان  نامه  دكتراي  «ربا و كاهش  قدرت  خريد پول » سادات  حسيني  نويسنده  پايان  نامه  «بررسي  ابعاد منطقه الفراق  در سياستهاي  اقتصادي  صدر اسلام » غلامرضا سراواني  نويسنده  پايان  نامه  «نگرش  اسلام  به  فعاليت  بازار بورس » مهدي  رضوي  نويسنده  كتاب  «اقتصاد اسلامي » حجت  حسن  نظري  و گيلك  نويسندگان  كتاب  «نگرش  علمي  به  هزينه  و درآمد دولت  اسلامي » سيد عباس  موسويان  نويسنده  كتاب  «بانكداري  اسلامي»  جوايز پژوهش  اقتصاد اسلامي  را دريافت  كردند. در بخش  طرحهاي  پژوهشي  نيز اسدالله  فرزين  وش  و احمد شعباني  صاحبان  طرح  «بررسي  عقود در بانكداري  اسلامي»  و سيد ضياءالدين  كياالحسيني  و علي باقري  مجريان  طرح  پژوهشي  «تامين  اجتماعي  در ايران  با تكيه  بر منابع  مالي  اسلامي » اين  جايزه  را از آن خود كردند.

مشاركت بخش تعاون ايران در بازسازي عراق
دبير كل اتاق تعاون كشور گفت: بخش تعاون ايران در بازسازي و ساخت مسكن براي شهروندان عراقي و بناهاي جديد عمراني اين كشور مشاركت خواهد كرد.به گزارش ايرنا، محمدرضا رمضاني در ديدار با «صالح اسماعيل» رئيس كميته بازسازي و عمران بصره در عراق افزود: هيات اقتصادي تجاري و بازرگاني ايران كه در زمان حاضر در بصره به سر مي برد در روزهاي آينده با مقام هاي اقتصادي و بازرگاني عراق ديدار خواهد كرد.

موافقتنامه فروش آب ايران به كويت امضا شد
گروه اقتصادي: پس از ماهها مذاكره و رفت و آمد روز گذشته، حبيب الله بيطرف وزير نيروي ايران و جابرالصباح وزير انرژي كويت، موافقت  نامه انتقال آب از ايران به كويت را امضا كردند.
به گزارش خبرگزاريهاي ايراني، وزير نيرو گفته است: قيمت آب در اين قرار داد پس از تاييد مجلس تعيين خواهد شد.
وزير انرژي كويت گفت: اين قرارداد كه ۳۰ سال زمان دارد و براساس آن سالانه ۳۰۰ ميليون متر مكعب آب به كويت فروخته مي شود، روابط دو كشور را براي مدتي طولاني مطمئن خواهد كرد.وي از همكاري كويت با وزارت نفت ايران براي ارتباط شبكه هاي گاز دو كشور نيز خبر داد و گفت: مقامهاي ايران و كويت براي مبادله برق نيز گفت وگو كردند.
هزينه اجراي طرح بزرگ انتقال آب شيرين ايران به كويت ۵/۱ ميليارد دلار برآورد مي شود. اين طرح در برگيرنده خط لوله اي به طول حدود ۵۴۰ كيلومتر است.
به گزارش ايسنا حبيب الله بيطرف وزير نيرو با تاكيد بر اينكه كشور كويت متعهد شده كه آب خريداري شده از ايران را در كشور خود مصرف كند و حق صدور آن به كشورهاي ديگري را ندارد، گفت: اين آب، مازاد بر نياز كشور است و درآمد ارزي حاصل از آن براي توسعه منابع آب كشور بخصوص در منطقه خوزستان هزينه خواهد شد.وي با اشاره به اينكه در مورد قيمت فروش آب تا به حال توافقي بين دو كشور نشده است، گفت: عمليات مقدماتي طرح صدور آب ايران به كويت در يك دوره سه ساله اجرا خواهد شد و پس از گذشت اين مدت، انتقال آب آغاز خواهد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
توسعه معادن روي ايران
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
شهد ايران
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
مارگارين
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
صنعتي بهشهر
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
لبنيات پاك
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
بيسكويت گرجي
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
پارس مينو
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
توليدي مهرام
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
ايران مرينوس
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
افست
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
نفت پارس
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
نفت بهران
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
صنايع شيميايي ايران
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
صنايع شيميايي سينا
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
پتروشيمي خارك
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
پتروشيمي اصفهان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
پتروشيمي اراك
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
پتروشيمي آبادان
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
داروسازي جابرابن حيان
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
كيميدارو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
دارويي رازك
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
پارس دارو
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
داروسازي سينا
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
كف
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
پاكسان
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
گلتاش
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
توليدي لاستيك دنا
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
درخشان تهران
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
گاز لوله
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
فرآورده هاي نسوز ايران
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
توليدي كاشي تكسرام
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
سيمان تهران
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
سيمان كرمان
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
سيمان فارس و خوزستان
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
سيمان شرق
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سيمان خزر
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
حق تقدم سيمان سپاهان
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سيمان شاهرود
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
سيمان بهبهان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
سيمان كارون
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
لوله و ماشين سازي ايران
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
صنعتي سپاهان
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
آلومتك
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
ماشين سازي اراك
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
صنايع آذرآب
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
بسته بندي ايران
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
آبسال
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
ايران ترانسفو
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كابلسازي ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
ايران خودرو ديزل
۱۱۶-
۷۴۷۲
۴۱۵۱۰
بانك كارآفرين
۱۱۳
۳۳۱۳
۱۷۷۰۳۸۶
سرمايه گذاري البرز
۲۳۹-
۵۸۰۰
۵۶۲۳۸۸
توسعه صنايع بهشهر
۶۸-
۴۴۰۳
۷۱۳۷۲۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۲-
۲۵۷۴
۳۰۶۶۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۵
۱۸۴۸
۱۴۴۲۷۶
سرمايه گذاري ملت
۲۲-
۶۱۴۰
۵۳۷۱۴۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۵-
۵۹۹۲
۵۲۰۶۹
سرمايه گذاري رنا
۱-
۴۹۱۶
۲۳۲۰۵
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۱-
۶۴۵۶
۱۲۴۶۳۶۸
سرمايه گذاري غدير
۳
۳۹۹۲
۲۶۲۰۹۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۶
۴۶۲۲
۱۳۸۸۳۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۴
۳۱۹۱
۳۶۶۱۹
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۵۰-
۱۸۴۵
۷۴۵۰۱۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۷
۲۱۵۶
۲۱۳۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۲۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۶۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |