يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۳- Dec,14, 2003
راه آزادي از فلسفه مي گذرد
گزارش از : سارا زيباكلام
002220.jpg

به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني فلسفه و به توصيه نمايندگي يونسكو در ايران، نشستي با عنوان «هم انديشي نقادي و نوسازي فلسفه اسلامي»، در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، برگزار شد. در اين جلسه، جمعي از استادان، نخبگان دانشگاهي و بزرگان فلسفه، به ايراد سخنراني پرداختند.
دكتر داوري، استاد فلسفه دانشگاه تهران و رئيس فرهنگستان علوم، ضمن اشاره به فلسفه دكارت، آن را «جان دهنده» به علم مدرن و سياست مدرن خواند. وي در اين باره افزود: فلسفه هم علم است و هم به يك معنا، علم نيست. اگر به آن از جنبه علم نگاه كنيم، داراي نزاع هاي مختلف خواهد بود كه غالباً ناقص هم هست اما اين نقص معطوف به علم فلسفه است نه به خود آن.
دكتر داوري در ادامه، فلسفه را علم به وجود و اعيان اشيا خواند و تصريح كرد كه هر تعريفي از فلسفه ارائه شود، به آزادي راه خواهد داشت.
در ادامه جلسه، دكتر احمدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس سازمان مطالعات و تدوين كتب علوم انساني، در سخنراني خود، تأكيدش را روي كارآمدي و نقاط قوت فلسفه اسلامي (آنچه از رنسانس آغاز شده و تا امروز ادامه يافته)، قرار داد.
وي با اشاره به نظريه هاي علامه طباطبايي در مقايسه فلسفه يوناني با فلسفه ايراني، گفت: فلسفه يوناني داراي ۲۰۰ مسئله بود ولي در فلسفه اسلامي تعداد آنها به هفتصد مسئله رسيد.
دكتر ديناني، استاد فلسفه دانشگاه تهران، ضمن اينكه در تأييد مباحث فوق، دكارت را پدر فلسفه جديد و انديشه او را كاملاً روشمند خواند، اما با توجه به سخني از خرقاني كه راه انسان به سوي خدا را در مقابل راه خدا به سوي انسان، ضلالت اندر ضلالت شمرده بود، فلسفه دكارت را فلسفه اي ضلالت آميز دانست.
به همين مناسبت، جهاد دانشگاهي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران نيز، روز جهاني فلسفه را در تالار كمال اين دانشكده گرامي داشت.
در اين مراسم، دكتر كريم مجتهدي، استاد فلسفه دانشگاه تهران، روش آشنايي ايرانيان با فلسفه و تفكرات جديد غرب را موضوع سخنراني خود عنوان كرد. وي سپس در مقايسه فلسفه قديم و فلسفه بعد از رنسانس (چهار قرن اخير)، گفت: در دوره باستان، متفكر و متكلم، خود را آزاد و مستقل از صنايع علوم تجربي مي دانست چرا كه علوم تجربي، در آن موقع، مقياس فكر نبود. اما در اين چهار قرن پس از رنسانس، علوم تجربي، مقياس فكر و در واقع صدر تفكر عصر جديد محسوب مي شود.
دكتر مجتهدي در ادامه، مسئله بزرگ كشف شده در فلسفه را همان قوه و فعل ارسطو شمرد و تأكيد كرد: از آنجا كه بالقوه بودن به معناي وجود امكانات درون چيزي است، عصر جديد دقيقاً بدنبال همين مسئله بوده كه چه امكانات بالقوه اي مي تواند آينده بهتر را نويد دهد.
وي روش فلسفه در عصر جديد را سر فرود آوردن براي تعظيم و تسليم در برابر طبيعت، به نيت به استخدام درآوردن آن خواند و اين تفكر را هدف بيكن و دكارت دانست.
او در ادامه گفت: بيكن و دكارت، هدفشان در به استخدام درآوردن طبيعت، نسبتاً يكي است و تنها وجه تمايز آنان، اعتقاد دكارت به روش رياضيات است. طبق اعتقاد دكارت، استخدام طبيعت با نفي عقل امكان پذير نيست و اثبات عقل هم بايد از طريق رياضيات باشد زيرا طبيعت، امتداد و حركت است.
مجتهدي، روش هاي مختلف آشنايي ايرانيان با تفكرات فلسفي غرب را اينگونه مطرح كرد: اولين ايراني كه درباره روش هاي جديد و كاربرد رياضي صحبت مي كند، يك ايراني فرضي و خيالي است كه «مونتسكيو» در كتاب «نامه هاي ايراني» او را معرفي مي كند، او كسي است كه به پاريس رفته و در آنجا با علوم جديد آشنا شده است.
روش ديگر آشنايي ايرانيان، هيأت هاي خارجي اعزامي به ايران مي باشند. براي مثال كنت دو گوبينو يك سياستمدار خارجي است كه در زمان ناصرالدين شاه دوبار به ايران آمد و در يكي از كتابهاي خود، اديان و فلسفه هاي آسياي مركزي را مورد توجه قرار داد. گوبينو به همراه يك فرانسوي ديگر و يك روحاني يهودي، كتاب «گفتار در روش دكارت» را ترجمه و با تمام «حكمت ناصري» منتشر كردند.مجتهدي از افسرالملك كرماني كه يكي از شخصيت هاي سياسي ايران بود ياد كرد و گفت: اين فرد نيز كتاب فوق را از زبان تركي استانبولي به فارسي ترجمه كرد و مقدمه اي خواندني بر  آن نوشت كه به اهميت تفكر در علم اشاره دارد.
وي همچنين به نقش روشنفكران عصر قاجار و تأثير آنان در بالا بردن شناخت مردم ايرانيان از فلسفه ها و تفكرات غرب اشاره كرد و در همين زمينه از چهره هايي چون ميرزا ملكم خان، طالب زاده و سيدجمال الدين اسدآبادي ياد كرد.
دكتر مجتهدي، آشنايي ايرانيان براي اولين بار با اسامي فيلسوفان را مرهون كتاب بدايه الحكمه كه ملاعلي زنوزي كه ده سال پيش از مشروطه آن را نوشت، دانست و با بيان اينكه زنوزي در اين كتاب سؤالاتي را در ارتباط با فلسفه غرب مطرح مي كند افزود: مسئله نامتناهي يكي از اين مسائل است كه در واقع فهم آن، علوم جديد را از علوم قديم جدا كرد.
002218.jpg
002210.jpg

سخنران ديگر اين جلسه، دكتر پايا، استاد فلسفه دانشگاه وست مينستر انگلستان، سخنراني خود را تحت عنوان: «مرزهاي فكري، آشفتگي معرفت شناختي، و رسالت انديشوران جوان ايراني» ايراد كرد و گفت: سعي مي كنم در اين سخنراني به سه سؤال وضع و حال فلسفه و تفكر فلسفي و علوم انساني در ايران كنوني، پاسخي عرضه كنم.
پايا با اشاره به رشد نيافتگي علوم انساني و فلسفه در ايران، يكي از دلايل آنرا مشكل ترجمه و عدم آشنايي مترجمان با زبان مادري و زبان مقصد برشمرد و افزود: به گمانم مشكل ترجمه بعد از انقلاب جدي تر و قوي تر شده كه جريان پست مدرن هم به اين امر دامن مي زند.
وي از علل ديگر رشد نيافتگي معرفت فلسفي را مدهاي فكري برشمرد و مثال آن را نيز گويش و نوشتارهاي سخت و ثقيل خواند.
دكتر پايا در ادامه سخنانش، از دو شرط اصلي رشد زيستبوم عقلاني، بهتعنوان عقلانيت و آزادي نام برد. اين استاد فلسفه، سپس به دو نوع تفكر نقادانه و قبيله اي اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: در تفكر قبيله اي، جايگاه عنصر نقد با عنصر وابستگي قومي و نژادي عوض شده و آنقدر در اين نوع تفكر تأكيد بر اصل و اصالت مي باشد كه گاهي بايد اصلاً زبان را بست و حرفي نزد.
وي سپس تقويت زيستبوم عقلانيت را وظيفه انديشوران و انديشمندان جوان خواند و تصريح كرد كه نهادهاي مدني و مردمسالاري، راهكارهايي ديگر هستند.
پايا در ادامه گفت: از وظايف مردمسالاري، دفاع از آزادي و مراقب قدرت بودن است. زيرا گرايش قدرت همواره به سمت انحصار و در اختيار گرفتن امكانات دارد و تفكر قبيله اي با آن در ارتباط نزديك است. وي در پايان خطاب به جوانان خاطرنشان كرد كه فضاي قرن ۲۱ به هيچ وجه انزوا را برنمي تابد و گفت: كار شما حضور در عرصه هاي جهاني است اگر آنجا حضور عقلاني داشته باشيد، حضور بومي خود را نيز مي توانيد تقويت كنيد. در پايان جلسه، به پرسشهاي حضار، پاسخ داده شد.

تازه هاي نشر در جهان عرب
شهرهاي اسلامي؛ ميراث تمدني و معماري
002214.jpg
نام كتاب: ميراث تمدني و معماري شهرهاي اسلامي، مؤلف: خالد عزب، ناشر: دارالكتب العلميه، قاهره، ۲۰۰۳
بخش نخست اين كتاب، پژوهشي است درباره ريشه هاي برنامه ريزي و معماري شهرهاي اسلامي در مدينه منوره عصر پيامبر. از جمله در اين بخش به محوريت مسجد جامع و سادگي و تأثير مسكن و بازار و ميهمانخانه توجه شده است. اين بدان معناست كه از همان آغاز، بنيادهايي براي شهرهاي اسلامي تدوين شده كه مبنايش جذب ميراث فرهنگي پيشينيان و ارايه چيزهاي نويني است كه با روح دين اسلام و ارزش هايش، همخواني دارند. مؤلف در بخش دوم كتاب به «شهر» در ميراث علمي اسلامي مي پردازد و احوال انسان در جامعه و علل شكل يابي شهرها را نشان مي دهد.
مؤلف به ديدگاه جغرافيدانان مسلمان نيز مي پردازد كه با دو روش به بررسي شهرها پرداخته اند. روش نخست، بررسي شهرها از برون و دوم روش بررسي شهرها از درون است. وي به آثاري كه ابن عبدالحكم و كندي و مقريزي درباره شهرهاي اسلامي همانند مكه، بغداد و دمشق نوشته اند اشاره مي كند. نويسنده بررسي تحليلي مفصلي را به شرايط انتخاب موقعيت شهرها و ويژگي هاي آنها اختصاص داده و در اين زمينه از ديدگاه هاي ابن خلدون درباره بنيادگذاري شهرها استفاده كرده است. مؤلف در بخش سوم به بنيادهاي شهرهاي اسلامي مي پردازد كه در واقع پژوهشي پيرامون محله ها و چگونگي نقشه هاي آنهاست. از نظر نويسنده بنياد شهر اسلامي بر سه اساس قرار دارد:
- اماكن عمومي كه در دو سوي خيابان اصلي شهر قرار مي گيرند و بازارهاي مركزي و تجارتخانه هاي بزرگ سرپوشيده و سر باز و كارگاه هاي پيشه وران و گرمابه ها را در برمي گيرند.
- اماكن نيمه عمومي، كه در دو سوي خيابان هاي مركزي محله ها جا مي گيرند و از خيابان اصلي شهر منشعب مي شوند و برخي از ساختمان هاي مسكوني در جاي جاي آنها واقع مي شوند.
- اماكن خصوصي كه در گستره محله ها و كوچه پس كوچه هاي تنگ و باريك جاي دارند و از خيابان هاي مركزي محله ها منشعب مي شوند.
بخش چهارم به كوشش هايي اختصاص دارد كه در سال هاي اخير براي گسترش آگاهي ها درباره اهميت ميراث فرهنگي و معماري شهرهاي اسلامي مبذول مي شود و در آن مسايل مدرنيسم و جهاني شدن در شهرها و حفاظت از شهرهاي كهن مطرح شده است.

رويدادهاي انديشه
همايش جهاني شدن و هويت ملي
002216.jpg
همايش «جهاني شدن و هويت ملي»، بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، اين همايش به همت مؤسسه تحقيقاتي و توسعه علوم انساني و با همكاري دانشگاه تهران و حول محورهاي «جهاني شدن و فرهنگ ملي»، «جهاني شدن و فرهنگ ديني»، «جهاني شدن و محيط زيست»، «جهاني شدن و سياست ملي» و «جهاني شدن و اقتصاد ملي» برپا خواهد شد. در بخش «جهاني شدن و فرهنگ ملي»، مباحثي چون، فرهنگ هاي ملي، بومي و جهاني شدن، هنر ايراني و جهاني شدن، انديشه ها و ميراث فكري ايران، ارزش ها و باورهاي ملي و هويت فردي و جمعي مطرح خواهد شد. در بخش جهاني شدن و فرهنگ ديني نيز، فرصت ها و چالش هاي جامعه ديني در روند جهاني شدن و دينداري و سكولاريسم در روز جهاني مورد بررسي قرار مي گيرد.موضوع طايفه ها و اقوام ايراني نيز در قسمت «سياست داخلي» از بخش جهاني شدن و «سياست ملي» بررسي مي شود.
اعطاي جايزه ابن بطوطه
جايزه ابن بطوطه (ويژه ادبيات جغرافيايي سال ۲۰۰۳) در اواخر نوامبر گذشته به چهار پژوهشگر عرب اهدا شد. اين افراد سه پژوهشگر مغربي و يك شاعر عماني به نام هاي محمد بوكبوط، سعيد فاضلي، عبدالرحيم مودن(مغربي) و محمد حارثي (عماني) هستند.به گزارش روزنامه قطري الشرق، اين جوايز در مراسم گشايش گردهمايي (جهانگردان عرب و مسلمان... اكتشاف ديگر... مغرب آغازگر) به برندگان اهدا شد. اين مراسم در چهارچوب (رباط، پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال ۲۰۰۳) و براساس چشم انداز (۲۰۰۴ سال بين المللي ابن بطوطه) و به مناسبت هفتصدمين سالگرد تولد وي برگزار گرديد.
«جايزه ابن بطوطه براي سفرنامه هاي معاصر» به محمد حارثي، شاعر عماني و به خاطر نگارش كتاب «پروچشم، سفرهايي به جزاير دوشيزگان، زنگبار، تايلند، ويتنام، اندلس و ربع خالي» داده شد.
شمار شركت كنندگان در اين مسابقه علمي بيست و دو نسخه خطي بود كه از هفت كشور عربي در آن شركت كردند اما بيشتر نوشته ها، سفرنامه هاي معاصر بود.

انديشه
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |