دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴
كنسرت شهرام ناظري و گروه مولوي
قفل تالار شكست
گزارش اول 
عكس : ساتيار
001388.jpg
زماني كه ناظري به بيتي از تصنيف آخر بخش نخست برنامه خود با اين مضمون  (دمار از من برآوردي، نمي گويي برآوردم) رسيد، جمعيت حاضر دست به يقه شدن دو مامور با تماشاگري را در جلوي صحنه و رديف نخست مشاهده كردند. كار بالا گرفت و ماموران با هل دادن طرف به سمت بيرون سالن، هدايتش كردند. ناظري پشت صحنه ماجرا را جويا شد و به ماموران گفت: اي كاش اجازه مي دادند، اين تماشاگر مي نشست 

سيدابوالحسن مختاباد
پس از چند سالي بحث و جدل، در نهايت مسوولان وزارت كشور رضايت دادند تا كنسرت موسيقي سنتي يكي از خوانندگان شاخص موسيقي ايران، شهرام ناظري، در تالار بزرگ اين مجموعه برگزار شود. اين تالار به دليل فضاي بسيار زياد و نيز آكوستيك مناسب و گنجايش تا ۳۵۰۰ نفر، بزرگترين و مناسب ترين تالار براي اجراي برنامه هايي پرطرفدار چون كنسرت ناظري و شجريان در ايران است. جالب توجه اينكه در سال گذشته بحث اجراي كنسرت شجريان در ايران هم، با پيش شرط اجرا در سالني بالاي سه هزار نفر، از همين نقطه شروع شد و حتي توافقات اوليه نيز حاصل شده بود، اما در آخرين لحظات مسوولان تالار وزارت كشور ترجيح دادند، چنين خطري را نپذيرند. حال پس از يك سال از آن ماجرا، شهرام ناظري با صداي منحصر به فرد و اساطيري خود توانست، همان جمعيت را به تالار بكشد. تالاري كه تجهيزات و خدمت دهي آن به شهروندان و علاقه مندان موسيقي، مناسب و كافي است و مي تواند نقطه آغازي باشد براي اجراهايي افزون تر در آن. چنان كه خانه موسيقي نيز از وزارت كشور خواست تا براي اجراي هنرمندان شاخصي چون عليزاده و ... اين سالن را در اختيار اين نهاد صنفي قرار دهد.
از حدود ساعت ۳۰/۱۸ دقيقه روز جمعه (نخستين روز اجرا) خيابان هاي منتهي به تالار كشور با ازدحام و ترافيكي سنگين روبرو شدند، يك ساعتي به طول انجاميد تا جمعيت در سالن مستقر شدند و نيم ساعتي زمان برد تا شهرام ناظري و پنج نوازنده همراه روي صحنه قرار گيرند. پيش از حضور گروه، مجري برنامه كه از جمله چهره هاي آشناي تلويزيوني است، ازنخستين دانشگاه مجازي (اينترنتي) سخن گفت كه از قرار يكي ازپشتيبانان اين كنسرت به شمار مي آمد. علي رغم آنكه قيمت بليت ۷۵۰۰ تومان بود، اما سالن لبريز از جمعيت شده و گوش تا گوش آن، چه در طبقه همكف و چه در طبقه فوقاني، جمعيت موج مي زد. مجري اعلام كرد كه صندلي هاي پشت گروه (حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ صندلي) به توصيه آقاي ناظري فروخته نشدند!
در بروشور گروه، عكس حافظ ناظري هم جلب توجه مي كرد. مجري وي را به عنوان تنظيم كننده كارها معرفي كرد و سپس گفت كه وي هم اكنون در آمريكا سرگرم تحصيل موسيقي است. پس از شهرام ناظري، مسعود شعاري شاخص ترين عضو گروه مولوي به شمار مي آمد كه در گروه، سه تار مي نواخت. محمد فيروزي (بربط)، شروين مهاجر (كمانچه)، پژهام اخواص (تمبك، مثلث و دمام) و سياوش ناظري (دف) مي نواختند. گروه از انسجامي قابل توجه برخوردار بودند و نشان مي داد كه تمرينات جدي و فراواني را پشت سر گذاشته ا ند، اگر چه تمامي قطعات اجرا شده، پيش از اين اجرا شده بود، تكراري بودن قطعات اگرچه براي عامه علاقه مندان يادآور خاطرات فراواني است، اما به مذاق آنهايي كه جدي تر كار ناظري و گروه را پي مي گيرند چندان خوش نمي آيد، آنها در انتظارند كه استاد كارهاي تازه تري را عرضه كند.
اجراي خوب و هنرمندانه گروه را صدابرداري شسته، رفته بقايي، صدابردار كهنه كار و پيشكسوت، خوبتر جلوه داد. همين صدابرداري مناسب و آكوستيك مناسب تر سالن سبب شد تا برخلاف كنسرت هاي سابق - كه در سالن هاي نمايشگاه بين المللي كه بيشتر به سيلومي مانست - كه در ميانه اجرا سر وصداي فراواني از تماشاگران بلند مي شد، عملا صدايي از كسي برنخيزد و ۳۵۰۰ نفر در سكوتي حيرت انگيز اجراها را به تماشا بنشينند.
به جز قطعاتي كه در پايان برنامه («آتش در نيستان» و «قفس») اجرا شدند، باقي قطعات بر اساس دستگاه نوا ساخته و پرداخته شده بودند. فضاي ريتميك، استفاده از ريتم ها و ضرباهنگ هاي لنگ و متر تند كار ازجمله ويژگي هاي اين قطعات به شمار مي رفت. ضمن آنكه صداي شاخص و منحصر به فرد ناظري، به همراه تاكيدهاي دقيق، آكسانتهاي بجا وحركات دست و حالتهاي صحنه اي وي عاملي مهم در تاثيرگذاري بيشتر اجراها به شمار مي آمد.
001430.jpg
پس از شهرام ناظري، مسعود شعاري شاخص ترين عضو گروه مولوي به شمار مي آمد كه در گروه، سه تار مي نواخت.

ناظري: ازاين همه تقلب كلافه شدم 
همانند كنسرتهاي گذشته، ناظري در ابتداي بخش دوم اجرا، سخناني كوتاه گفت. اين سخنان اعتراضي بود به تقلب و به قول ناظري دزدي صورت گرفته از كنسرت  آنها در سعدآباد (تابستان ۱۳۸۰). ناظري گفت كه اين كنسرت را با ۹ دوربين و بهترين كيفيت ضبط كرده بودند، اما به دلايل فني، انتشار آن تا به امروز به تعويق افتاده بود، به همين جهت برخي سودجويان و مفت بران و فرصت طلبان كه كنسرت را با كيفيت صوتي و تصويري بدي ضبط كرده بودند، بدون مجوز آنها را به بازار عرضه كردند. وي از مردم خواست كه اين آثار را نخرند و سپس به توزيع فرمي اشاره كرد كه با پر كردن آن مي توانند نسخه اصلي و مناسب آن را ابتياع كنند.
وي گلايه كرد كه از اين همه تقلب كلافه شده است و...
توضيح ديگر ناظري درباره يك اتفاق حاشيه اي جالب توجه بود. زماني كه ناظري به بيتي از تصنيف آخر بخش نخست خود با اين مضمون (دمار از من برآوردي، نمي گويي برآوردم) رسيد، جمعيت حاضر دست به يقه شدن دو مامور با تماشاگري را در جلوي صحنه و رديف نخست مشاهده كردند. مدتي بعد كار بالا گرفت و ماموران با هل دادن طرف به سمت بيرون سالن، هدايتش كردند. ناظري در توضيح خود گفت كه در پشت صحنه ماجرا را جويا شد و از ماموران خواست كه اي كاش اجازه مي دادند، اين تماشاگر مي نشست (تشويق شديد تماشاگران)، اما در ادامه گفت كه به دليل حضور سفير فرانسه و برخي مسائل امنيتي، ماموران چنين ريسكي را نپذيرفتند.
ساعت حدود ۱۱ شب است كه ناظري قطعه خاطره برانگيز «آتش در نيستان» را شروع مي كند. تماشاگران غريو برمي آورند و... ناظري مي خواند.
يك شب آتش در نيستاني فتاد
سوخت چون اشكي كه بر جاني فتاد

صبح تا شب
سينما
«خورشيد مصر» اولين انيميشن بلند ايراني است كه اجازه نمايش در سينماهاي شهر را هم گرفته است. بهروز يغماييان و شهرام خوارزمي به عنوان كارگردان هاي اين انيميشن دوبعدي معرفي شده اند. فيلم در واقع زندگي حضرت يوسف (ع) را روايت مي كند و براي كودكان و نوجوانان كاملاً مناسب تشخيص داده شد. در نمايش افتتاحيه فيلم در سينما سپيده، حتي «محمود پوررنگ» اجراي برنامه را به عهده داشت و تابه حال مشتري هاي اصلي فيلم بچه ها بوده اند. اگر خواستيد طعم يك كارتون بلند ايراني را بچشيد، مي توانيد علاوه بر سينما فلسطين ۲ و جي ۳، به فرهنگسراي خانواده (خيابان گلستان، ميدان هلال احمر)، مجموعه فرهنگي هنري فردوس (فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس) و فرهنگسراي اشراق (تهرانپارس، فلكه دوم خيابان جشنواره) سري بزنيد.در سالن كوچك حوزه هنري، امروز يكي از بهترين فيلم هاي دهه نود به نمايش درمي آيد. «مخمصه» ساخته مايكل مان اگرچه سال ۹۵ ساخته شده اما هنوز فيلم محكم و تماشايي است و به جز داستان دقيق و حساب شده اش، يك ويژگي بزرگ دارد:  دوتا از بزرگترين بازيگران سينما، رابرت دونيرو و آل پاچينو در «مخمصه» مقابل هم قرار مي گيرند. اولي در نقش يك گنگستر و دومي در نقش يك پليس. جان وويت، دل كيلمر، اشلي جاد و خيلي هاي ديگر در فيلم بازي كرده اند.
كتاب 
انتشارات روشنگران اين هفته رماني از لئوناردو شاشا چاپ كرده به نام «روز جغد». اين كتاب را آزاده آل احمد ترجمه كرده است. از خانم آل احمد همين چند وقت پيش ترجمه يكي از نمايشنامه هاي كوندرا را ديده بوديم.درضمن هواداران ترجمه هاي خانم مژده دقيقي هم بدانند، كتاب «يك ميهماني، يك رقص» مجموعه چند داستان كوتاه نوشته آيزاك باشويتس سينگر، نويسنده آمريكايي لهستاني تبار، به زودي با ترجمه ايشان به بازار خواهد آمد.
همايش 
از امروز تا سه روز ديگر، همايش بين المللي كمال الدين بهزاد آغاز مي شود. اين همايش توسط فرهنگسراي هنر (ارسباران) و همكاري دانشگاه هنر اسلامي تبريز در دو شهر تهران و تبريز برگزار مي شود. براي شركت در برنامه هاي همايش هم لابد بايد به فرهنگسراي هنر مراجعه كنيد.
همايش پژوهش در برنامه هاي درسي تا ۲۹ آذر در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برقرار است. اين همايش سعي دارد بر اين كه، تحقيقات علمي به عنوان مهم ترين و زيربنايي ترين فعاليت كيفي در آموزش و پرورش است، تاكيد كند.
نگارخانه 
موزه تماشاگه تاريخ (ولي عصر، بالاتر از ميرداماد) امروز و فردا ميزبان نمايشگاه نقاشي مينياتور خانم نرگس لباف است.وسط اين همه گالري نقاشي مدرن، قبول كنيد مينياتور خيلي مي چسبد. مركز فرهنگي صبا (نبش سينمافلسطين) هم نمايشگاه مروري بر آثار نگارگري معاصر ايران و «بهزاد در خاطر و خيال من» را در برنامه دارد. نمايشگاه نقاشي حميدرضا خواجه محمدي و شاگردانش در گالري ضرابي (شريعتي، بين حسينه ارشاد و شهرداري) برقرار است.
تلويزيون 
سريال ايتاليايي گروه پليس مثل هر روز ساعت ۱۳ از شبكه ۵ پخش مي شود. اگر احيانا فيلم «جغد خاكستري» را جمعه گذشته در برنامه سينمايك نديديد، امروز ساعت ۱۵ مي توانيد تكرارش را از شبكه ۱ تماشا كنيد. ساعت ۱۹ شبكه تهران سريال «ديروز، امروز، فردا» دارد كه ديدنش را توصيه مي كنيم، فضاي فانتزي بامزه اي دارد. شبكه ۳ امشب ساعت ۱۵/۲۰ «بازرس و ركس» پخش مي كند و «روشن تر از خاموشي» (داستان زندگي ملاصدرا) ساعت ۱۵/۲۲ از شبكه يك پخش مي شود. آخرين پيشنهاد جدي هم ديدن برنامه نود و شنيدن حرف هاي عادل و ميهمان هايش است. اين برنامه را مي توانيد حول و حوش ساعت ۲۳ از شبكه ۳ ببينيد.

آخرين سورئاليست
گوردون اونسلو فورد، ۹۰ ساله، آخرين بازمانده عضو گروه نقاشان و نويسندگان سورئاليست، هفته گذشته در كاليفرنيا در گذشت.
گروه نقاشان و نويسندگان سورئاليست توسط آندره برتون اداره مي شد و در دوره خود از شهرتي جهاني برخوردار بود.
فورد در انگلستان به دنيا آمد و در پاريس تحصيل كرد. او در دهه ۱۹۳۰، در ايامي كه مشغول تحصيل بود، به نقاشي روي آورد ولي تا هنگامي كه در دهه ۱۹۴۰ به آمريكا رفت و توانست روش خاصي در نقاشي براي خود ابداع كند و با استفاده از خط، دايره و نقطه، آگاهي انسان را به نمايش گذارد، از شهرت جهاني برخوردار نشد.

برق از بوقلمون!
خبر به حدي جالب است كه نياز به مقدمه ندارد. يك كارخانه توليد برق با سوخت فضولات بوقلمون در شهر بوستون آمريكا احداث مي شود.
انسان مصرف كننده، شيره منابع سوخت فسيلي را كشيده و حالا از حيوانات، منابع انرژي خود را تامين مي كند.
شهر بوستون به خاطر ۵۰۰ هزار تن فضولات توليدي بوقلمون هاي دامداران اين شهر، با بحران مواجه شده، از اين رو مسوولان اين شهر به فكر افتاده و با صرف هزينه ۱۵ ميليون دلاري، نيروگاه توليد برقي را احداث كرده اند كه سوخت مصرفي آن، فضولات بوقلمون است.

واكسن بزنيد
نمي دانيم كارگرداني تصاوير مربوط به سرخك و سرخجه مربوط به چه كسي است. اگر مي دانستيم قطعا او را محور اين مطلب قرار مي داديم. حالا مجبوريم از چهره هاي سرشناسي كه در اين تصاوير مي بينيم بيشتر بنويسيم. مثلا عليرضا نيكبخت واحدي. حرف هاي بريده، بريده او در مورد سرخك و سرخجه و نحوه استفاده از بي اطلاعي او در مورد سرخك و سرخجه بهترين تبليغ براي استقبال مردم از واكسن اين بيماري هاست. در اين تصاوير چهره اشخاص ديگري مثل لاله صبوري، مهران مديري، عليرضا خمسه، سعيد پيردوست و ... را هم مي بينيم. اين تصاوير در كنار چهره ساده بچه ها و پخش موسيقي نزديك به موضوع براي هر بيننده اي جذاب است.

وارث
آقاجان در خواب پيرمردي را مي بيند كه به او خبر مي دهد مدت زيادي تاپايان عمرش باقي نمانده. او بايد هرچه زودتر دو امانت ارزشمند را كه در اختيار داشت به صاحب اصلي اش باز گرداند.
اين ماجرا مربوط به مجموعه تلويزيوني «وارث» است كه به كارگرداني كاظم بلوچي در پايان آذرماه جاري كليد مي خورد.
اين سريال براي پخش در ماه محرم در نظر گرفته شده. داستان آن مربوط به اتفاقاتي است كه درخانواده «آقاجان» كه متولي يك تكيه است رخ مي دهد.
مجموعه وارث حدود سه ماه در تهران تصويربرداري مي شود. منوچهر آذري، محمود پاك نيت و سياوش طهمورث از بازيگران اين مجموعه هستند

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |