پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷ - Dec 18, 2003
إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ.
دنيا، خانه نيستي است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
هر آنچه ناصح مشفق بگويدت بپذير
نصيحتي كنمت بشنو و بهانه مگير
كه در كمينگه عمرست مكر عالم پير
ز وصل روي جوانان تمتعي بردار
همشهري جمعه
فردا منتشر نمي شود

بهرام بيضايي:
عدم آشنايي نسل جوان با آثار گذشته به سينماي ايران ضربه زده است
002724.jpg
بهرام بيضايي كارگردان سينما و تئاتر، عدم نمايش آثار مطرح و قديمي سينماي ايران را عامل مهمي در بوجودن آمدن گسست بين نسل هاي فيلمسازي در ايران عنوان كرد و خواستار فرصتي براي نمايش اين گونه از آثار در ايران شد.
به گزارش ايسنا، وي افزود: عدم آشنايي نسل جوان فيلمسازي با آثار مطرح گذشته، به سينماي ايران ضربه زده است.
دو فيلم كوتاه سفر و عمو سيبيلو از ساخته هاي قديمي بهرام بيضايي قرار است در بخش جنبي دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني به نمايش درآيد.
به گفته بيضايي، عموسيبيلو در سال ۴۹ ساخته شده و فيلم سرگرم كننده اي براي كودكان و نوجوانان آن زمان بوده است و سفر يكي از مهمترين، حرفه اي ترين و جدي ترين كارهاي اوست كه در آن زمان در جشنواره هاي متعددي با استقبال مواجه شده است.
فيلم سفر درباره دو كودك است كه يكي دنبال پدر و مادرش مي گردد و ديگري به اميد اين كه پدر و مادر دوستش براي او شغل بهتري پيدا كند، با او همراه مي شود.
بهرام بيضايي در ادامه گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: سينمايي كه مي خواهد پيش برود بايد از اتفاقاتي كه درگذشته روي داده مطلع باشد. سينماي ايران در بسياري از كارها از سر شروع كرده و تجربيات قبلي را تكرار كرده است.
وي تصريح كرد: در دنيا، بسياري از نسل هاي جديد، از سينما تك ها بيرون مي آيد؛ هيچ فيلمساز خارجي جوان و مهمي نيست كه مثلا آثار دوره اكسپرسيونيسم يا فيلم هاي روسي يا گريفيث را در سينما نديده باشد؛ به همين دليل است كه سينما در آنجا پيش مي رود و در اينجا عقب گرد مي كند.
اين عضو هيأت داوران از جشنواره كارگردانان جوان سوني گفت: تكرار اشتباهات و تجربيات و شكست ها انرژي و توان زيادي از سينماي ايران گرفته است.
وي افزود: حتي منتقداني هم كه از گذشته سينماي ايران خبر ندارند؛ هر چيزي براي آنها تازه به نظر مي رسد.

فيلم هاي ايراني در آلمان
002726.jpg
آثار مطرح سينماي ايران در سال هاي اخير در جشنواره فيلم روزهاي مستقل «آگزبرگ» آلمان به نمايش در آمد.
به گزارش ايسنا، هفدهمين دوره جشنواره فيلم روزهاي مستقل «آگزبرگ» از دوم تا نهم آذرماه سال جاري در آلمان برگزار شد.
مهم ترين ويژگي اين جشنواره، اختصاص بخش ويژه اي به سينماي ايران بود كه در اين بخش فيلم هاي «توآزادي»، «سكوت بين دو فكر»، «ارتفاع پست»، «ساعت پنج عصر»، «خانه اي روي آب» و «عنكبوت آمد» به نمايش در آمد.
در اين بخش همچنين پنج فيلم كوتاه از ساخته هاي محمد شيرواني شامل فيلم هاي «دايره»، «كانديدا»، «رضايت دادن»، «كادو» و «گيلاس هايي كه كمپوت شد» به نمايش در آمد.

انتشار نرم افزار چند رسانه اي از آثار صادق هدايت
يك مؤسسه انتشاراتي در يك ابتكار جالب توجه متن كامل كتابها، نامه ها و اسناد، كارت پستالها و خاطرات صادق هدايت را در قالب يك نرم افزار چندرسانه اي تهيه و به بازار كتاب و نشر عرضه كرده است حاجي زاده،  مدير انتشارات جامه دران در گفت  و گويي با همشهري، ضمن بيان اين مطلب گفت: در اين مجموعه سالشمار و فيلم نيز گنجانده شده است.
اين مجموعه را پوريا و پرديس حاجي زاده تهيه و تدوين كرده اند.

۷۰ درخواست براي حضور در جشنواره فيلم فجر
درخواست شركت ۷۰ عنوان فيلم به دفتر جشنواره فيلم فجر رسيد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي بيست و دومين جشنواره فيلم فجر، با اين كه هنوز به زمان تعيين شده براي ارسال فرم شركت به جشنواره باقي است، اما تعداد ۷۰ عنوان فيلم سينمايي، كوتاه و مستند ايراني درخواست خود را مبني بر شركت در بخش هاي مختلف جشنواره ارسال و به دفتر جشنواره اعلام كرده اند.
هيأت انتخاب فيلم هاي بخش مسابقه  سينماي ايران از تاريخ دوم دي ماه كار بازبيني و انتخاب فيلم ها را آغاز خواهند كرد.بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در تهران و چند استان كشور برگزار مي شود.

جايزه بزرگ معمار ۸۲، دوم دي ماه اهدا مي شود
فوميهيكو ماكي، معمار ژاپني، برنده جايزه معروف پريتزكر (۱۹۹۳)، دكتر محسن مصطفوي، رئيس مدرسه AA لندن و دكتر داور ابي زاده، مدير بخش تاسيسات شركت اوآروپ لندن، ۲۹ آذر براي داوري جايزه بزرگ معمار ۸۲ به ايران مي آيند و در صبح روز دوم دي، در يك جلسه مشترك سخناني ايراد مي كنند. ورود عموم به اين جلسه كه در تالار سخنراني سازمان ميراث فرهنگي كشور، در خيابان آزادي نبش زنجان برگزار مي شود آزاد است.
برنده جايزه بزرگ معمار و آثار منتخب، در مراسم اهداي جوايز كه با حضور داوران در شامگاه دوم دي برگزار مي شود اعلام خواهد شد. جايزه نفر اول نشان معمار ۸۲، لوح تقدير و يكصد ميليون ريال خواهد بود، و نفرات دوم، سوم، چهارم و پنجم لوح تقدير دريافت خواهند كرد. جايزه ويژه سوپر پايپ نيز به مبلغ ۵۰ ميليون ريال به بهترين طرح و اجراي تاسيسات مكانيكي اهدا خواهد شد.
موسسه فرهنگي- هنري معمار نشر، ناشر فصلنامه هاي معمار و شهر با هدف حمايت از حركتهاي پيشرو، تعالي بخش و سرمشق ساز در معماري كشور و مستندسازي تحولات معماري معاصر جايزه بزرگ معمار را بنياد نهاده و جوايز و كليه هزينه هاي برگزاري با هدف حمايت از نوآوري در طراحي و ساخت و پيشرفت معماري به همت شركت سوپر پايپ اينترناشنال تامين شده است.
علاقمندان براي اطلاعات بيشتر درباره جايزه بزرگ معمار مي توانند به
www.memar-award.com مراجعه كنند.

بهناز ذاكري سرپرست گروه گلبانگ:
به  دنبال مخاطبان نخبه هستم
چند سالي است كه از دادن كنسرت ويژه براي بانوان پرهيز مي كنم، چون اعتقاد دارم كه نوع موسيقي اي كه من اجرا مي كنم براي مخاطبان نخبه است، در حالي كه بسياري از بانواني كه در كنسرت هاي ويژه حاضر مي شوند موسيقي را تنها براي اوقات فراغت مي خواهند.
بهناز ذاكري نوازنده سنتور و سرپرست گروه ۱۱ نفره گلبانگ كه ۴ و ۵ دي در تالار وحدت به اجراي برنامه  مي پردازند، در گفتگو با همشهري، ضمن بيان اين مطلب گفت: استفاده از آقايان خواننده دست ما را در كار بازتر مي گذارد و مخاطبان بيشتري براي ما ايجاد مي كند.
وي كه سنتور را نزد ارفع اطرايي و استاد فرامرز پايور و رديف ميرزا عبدالله را نزد دكتر داريوش صفوت و استاد برومند آموخته درباره ويژگيهاي كنسرت پيش روي مي گويد: در اين كنسرت سه خواننده (حسين ناصري، مهدي محمدي و شهرام آبرومند) در مايه دشتي و دستگاه نوا مي خوانند و گروه، آنها را همراهي مي كنند.
گروه گلبانگ را نازيلا لقا (ديوان، رباب، دف)، آزاد لقا (كمانچه)، علي خشتي نژاد (تار)، محسن بيگلري (ني)، رضا منبع چي (بم تار) و سهيل صادقي (كمانچه)، همراهي مي كنند.
اين گروه در ساعت ۲۱ روزهاي ۴ و ۵ دي در تالار وحدت اجراي برنامه دارد.

ضياء موحد:
ضرباهنگ و سماع در شعر مولوي قابل تفكيك نيستند
ضرباهنگ و سماع در شعر مولوي قابل تفكيك نيستند.
به گزارش ايسنا، ضياء موحد ديروز در همايش آموزه هاي مولانا براي انسان معاصر با بيان مطلب بالا گفت: معمولا ريتم را به سه دسته ساده، مركب و پيچيده - كه اين آخري به ظاهر نامنظم است،  اما بر يك بستر منظم قرار دارد- تقسيم مي كنند. نمونه ريتم مركب را در شعر نيمايي و نمونه ريتم نامنظم را در بسياري از شعرهاي بلند فروغ فرخزاد مي بينيم كه از آن وزن اصلي انحراف پيدا مي كند.
وي افزود: نوع دوم و سوم به وفور در شعر ما ديده مي شود و عين همين ها در موسيقي و رقص و سماع نيز وجود دارد.
وي هر يك از شعرهاي مولوي را يك سماع دانست و متذكر شد: سماع در بين عرفا، اوج و قرب بالايي دارد و غزالي با آن خشكي و عبوسي وقتي به سماع مي رسد با تجليل و شگفتي از آن ياد مي كند.
موحد غزل هاي مولوي را به مجلس سماعي تشبيه كرد كه كلمه ها و بيت ها و تصويرها عناصر حاضر در آن مجلس هستند و گفت: در مجلس سماع يك ضرباهنگ مي شنويد و همه با يك ضرباهنگ حركت مي كنند، اما هر كدام به اين ضرباهنگ به شكل خود جواب مي دهند و فرديت و ذهنيت در پاسخ دادن به تعداد نام افراد است.
وي در ادامه اظهار كرد: ضرباهنگ در زمان جريان دارد؛ مانند شعر و موسيقي و در پشت صدا سكوني هم هست كه آن خود ضرباهنگ است كه با تكرار به وجود مي آيد، ولي اين سكون با حركت كساني كه در سماع شركت دارند جبران مي شود.

اجراي نمايش ويژه بانوان
نمايش آمين به كارگرداني فرزانه كابلي از اول تا نهم دي ماه، ويژه بانوان در تالار وحدت به روي صحنه مي رود.
به گزارش خبرنگار هنري مهر، اين نمايش كه براي اولين بار در بيست و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر (سال گذشته) با عنوان جشنواره آمين براي عموم به روي صحنه رفت بالاخره موفق به گرفتن مجوز اجراي عمومي به مدت ۹ شب از اول دي ماه براي بانوان شد.
نمايش آمين به اجراي موسيقي ملي و محلي ايران با حركات فرم ملي از برخي نواحي كشورمي پردازد و بازيگران آن تمامي زن هستند.
لازم به توضيح است، در اجراي جشنواره اين نمايش بازيگران در دو دسته زن و مرد و به صورت تركيبي ايفاي نقش مي كردند كه در اجراي عمومي بازيگران مرد تبديل به بازيگر زن شده اند. اين نمايش كاري از گروه نمايشي حركت است.

حضور گسترده تصويرگران ايراني در براتيسلاوا
عضو ايراني هيأت داوري مسابقه معتبر تصويرگري براتيسلاوا حضور گسترده آثار تصويرگران كشورمان و كسب جايزه پلاك طلايي اين رويداد هنري را بسيار با ارزش دانست.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، بهزاد غريب پور كه از طرف شوراي كتاب كودك ونوجوان كانون براي داوري اين مسابقه انتخاب ونامش درميان ۱۰ داور اصلي اين
دوسالانه بين المللي تصويرگري قرار گرفته بود در نشستي به ارائه گزارشي از اين مسابقه هنري پرداخت.وي گفت: هيات داوران اين مسابقه كه دراسلواكي برگزار شد تصوير روشني از تصويرگري ايران در ذهنشان داشتند و اين حضور موفقيت آميز ايران با كسب يك پلاك طلايي توسط حافظ ميرآفتابي كامل شد.
ميرآفتابي با كتاب الياس كه توسط انتشارات شباويز منتشر شده است جايزه پلاك طلايي را در شهريور ماه امسال از آن خود ساخته بود.
غريب پور با تشريح روند انتخاب آثار درايران افزود: گروهي سه نفره شامل آقايان فرشيد متقالي ، ابوالفضل همتي آهويي و خود من ۱۴۸ اثر ۲۰ تصويرگر ايراني را انتخاب كرديم واين آثار از طريق كانون به براتيسلاوا ارسال شد.وي اضافه كرد: ايران با ۲۰ تصويرگر دركنار ژاپن بيشترين سهم حضور دراين مسابقه را به خود اختصاص داده بود.
غريب پور دركنار داوراني از كشورهاي روسيه، برزيل، ژاپن، آلمان، هند، يونان و موسسه فرهنگي يونسكو داوري بخش نهايي اين مسابقه را برعهده داشت.
گفتني است دراين مسابقه نيز آناهيتا تيموريان، فرشيد شفيعي و راشين خيريه جايزه سوم و هدي حدادي، منيژه ارونقي ، پيمان رحيمي زاده و زهرا حق گو جايزه تشويقي اين مسابقه را به خود اختصاص داده بودند.

بهارستان
اين نردبان شكسته
تو را به جايي نمي برد
خورشيد دور است
و سهم ما
همين سراب هاست كه مي سازد.
رضا چايچي

نگارستان
002722.jpg
تله خرچنگ
۱- الكساندر كالدر «Alexander Calder»
۲- تولد: فيلادلفيا ۱۸۹۸ / وفات: نيويورك ۱۹۷۵
۳- سبك هنرمند: هنر سينتيك (در سال ۱۹۲۰ آغاز و در سال ۱۹۶۰ پايان يافت. نقاشان اين مكتب، از اثرات نور روي مناظر و اجسام براي نشان دادن حركت و زنده بودن استفاده مي كردند).
۴- زندگينامه هنرمند: «كالدر»؛ لطافت موجودات دريايي را به زيبايي به تصوير مي كشيد. او حركات حيوانات واقعي را به دقت بررسي مي كرد و اين دقت؛ باعث ايجاد ظرافت در كارهايش مي شد. طرح هاي او؛ «هنر سينتيك يا متحرك» را به خوبي نشان مي دهد.
او مخترع «اشكال و اجسام متحرك» بود و اولين كار او در سال ۱۹۳۲ ساخته شد. يكي از آخرين نمونه هاي كارش در اندازه ۵ متر * ۴ سانتي متر؛ در فرودگاه جان.اف.كندي در نيويورك است.
۵- نام اثر و مشخصات اثر: «تله خرچنگ و دم ماهي» / ۱۹۳۹ / سيمهاي استيل و صفحه هاي آلومينيومي نقاشي شده / ۱۱۴ * ۵/۲۸۹ سانتي متر. حالت تعادل و مواج بودن طرح؛ بسيار لطيف و زيباست. تله خرچنگ با ظرافت طراحي شده و رنگ «دم ماهي»؛ شفاف و زيبا نقاشي شده و حالت اسكلت خرچنگ بسيار واقعي و ظريف است. ظرافت طرح؛ فضايي مواج و متحرك در طرح ايجاد كرده است.
۶- محل نگهداري اثر: موزه «هنر مدرن» / لندن.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
رشديه
حاج ميرزا حسن رشديه، بنيانگذار مدارس جديد در ايران، در چنين روزي در سال ۱۳۲۳ درگذشت. وي در سال ۱۲۳۰ خورشيدي در تبريز به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را همانجا گذراند. هنگامي كه براي تكميل تحصيل علوم دين عازم نجف بود، در روزنامه اختر چاپ استانبول مطلبي در مورد مشكلات آموزش زبان فارسي خواند و توجهش به اين مسئله جلب شد. بنابراين به بيروت رفت و مدتي در دارالمعلمين آنجا تحصيل كرد.
وي پس از بازگشت به ايران در سال ۱۲۶۲ دبستاني به نام رشديه تأسيس كرد. گويا واژه رشديه، در عثماني به معني مدرسه ابتدايي بوده است. داير شدن مدرسه اي براي آموزش به شيوه جديد،مورد انتقاد افراد سنتي قرار گرفت .
ميرزا حسن (كه ديگر به رشديه شهرت يافته بود) سرانجام با حمايت مظفرالدين ميرزا، وليعهد وقت و پيشكارش - امين الدوله - به تهران آمد. امين الدوله در تهران دبستاني به نام رشديه بنيان گذاشت و رياست آن را به ميرزا حسن سپرد. رشديه در دوران مشروطه از آزادي خواهان پيگير بود و چند بار گرفتار تبعيد شد.
وي پس از بازگشت، مدرسه اي به نام «مكتب» داير كرد و مجله اي نيز به همين نام منتشر ساخت. او هنگامي كه در اواخر عمر در قم گوشه نشين شده بود، شيوه اي نيز براي آموزش نابينايان ابداع كرد. رشديه از مشوقان آموزش دختران بود.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
چشم و هم چشمي
روبروي هم نشسته بودند. با طلاهاي ريز و درشتي كه از خود آويزان كرده بودند بازي مي كردند. با افاده پشت چشم نازك مي كردند و مرتب از ورشكستگي شوهرانشان سخن مي گفتند.
بچه ها لحظه اي بعد چشم از دهان مادران برداشتند و گوشه اي نشستند: باباي من خيلي ورشكسته شده... نخير! باباي من بيشتر ورشكسته شده!
زهرا جمعي

گشتي در دنياي خبرها
سفر به فضا
نيويورك: درحدود ۹ماه ديگر، يك فضاپيماي روسي به ايستگاه فضايي بين المللي پرتاب خواهد شد كه قادر است ۴ مسافر را همراه خود به اين سفر
۱۰ روزه ببرد. تاكنون دو مرد آمريكايي با پرداخت ۲۰ ميليون دلار براي اين سفر ثبت نام كرده اند اما هنوز ۲ جاي ديگر براي علاقه مندان خالي است البته افراد علاقه مند براي سفر به ايستگاه فضايي بين المللي بايد در معاينات پزشكي تأييد شوند.
دستگيري كابوس مردان
لندن: پليس انگليس ديروز اعلام كرد، زني را كه كابوس مردان اين كشور بود دستگير كرد. اين زن دو همسر خود را در روز تولد شان به قتل رساند. وي شوهر اول خود را با وارد كردن چند ضربه به سرش با چوب بيسبال به قتل رساند و چند سال بعد در داخل سوپ شوهر دومش سم ريخت و او را كشت.
بانك خيالي
لندن: چندي پيش صاحب يك بانك خصوصي در نيجريه مدعي شد، افرادي كه ۵۷ هزار دلار در اين بانك سرمايه گذاري كنند پس از مدت كوتاهي صاحب ۴۱ ميليون دلار خواهند شد. به همين دليل افراد بسياري از سراسر جهان به حساب اين بانك پول واريز كردند اما پس از چند ماه مشخص شد كه صاحب اين بانك كلاهبردار است. آنها براي دريافت پول هاي خود به آدرس اين بانك مراجعه نمودند اما متوجه شدند كه صاحب كلاهبردار بانك آدرس يك داروخانه در اسكاتلند را داده و از ابتدا بانكي در كار نبوده است.
آهو در ايستگاه مترو
واشنگتن: دو روز قبل يك آهو وارد يكي از ايستگاههاي مترو واشنگتن شد و مسافران را شوكه كرد. وي پس از اينكه از پله برقي ايستگاه پايين آمد به روي ريل ها به قدم زدن پرداخت و جالب اينكه دچار برق گرفتگي نشد.
اين آهو پس از چند دقيقه سرگرداني در ايستگاه پا به فرار گذاشت.
عاقبت موعظه
نيويورك: چندي پيش يك واعظ در يكي از شهرهاي آمريكا در ميدان اصلي شهر ايستاد و با صداي بسيار بلند مردم را دعوت به توبه مي كرد. او فرياد مي زد: هر كس توبه نكند به جهنم خواهد رفت. به هر حال، پليس وي را به جرم بر هم زدن نظم عمومي دستگير و قاضي او را به پرداخت ۱۰۰ دلار جريمه محكوم كرد. اين مرد در دادگاه فرياد زد: من حتي يك دلار هم جريمه نمي پردازم و حاضرم به زندان بروم.
خروس پيروز
پاريس: يك خروس در فرانسه هر روز ساعت ۴ صبح شروع به خواندن مي كرد و همسايه ها را كلافه كرده بود. به همين دليل همسايه ها به دادگاه شكايت كردند و خواهان انتقال خروس از اين منطقه شدند.
به هر حال دادگاه محلي به نفع آنان راي داد اما صاحب خروس تقاضاي تجديد نظر كرد.
ديروز قاضي دادگاه تجديد نظر اعلام كرد، طبيعت خروس، آواز خواندن قبل از طلوع خورشيد است پس دليلي براي انتقال خروس به مكاني ديگر وجود ندارد.
سرقت بابانوئل از بانك
واشنگتن: يك سارق كه لباس بابانوئل بر تن داشت با كيسه قرمز خود وارد يك شعبه بانك شد و كاملا بي سرو صدا، اسلحه اش را به صندوقدار شعبه نشان داد و با مقدار زيادي پول، محل سرقت را ترك كرد.
هنگامي كه بابانوئل از بانك خارج شد، با كمك راننده اي كه در انتظارش بود پا به فرار گذاشت. در جريان اين سرقت، آسيبي به كارمندان و مراجعه كنندگان بانك نرسيد.
ممنوع شدن فروش گوشت سگ
تايپه: مجلس تايوان، فروش گوشت سگ را در اين كشور ممنوع اعلام كرد. پيش از اين كشتن سگ ها و گربه ها براي استفاده گوشت و ساير اندام آنان ممنوع بود اما اين قانون باعث جلوگيري از خريد و فروش گوشت سگ نشده بود.
جريمه فروش گوشت سگ ۷۳۵۵ دلار تعيين شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۹ دقيقه

گل و گياه
گل لاله سياه
002720.jpg
نام علمي: Talipa ,Pueen of night
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي است كه بلندي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد. گلهاي آن به رنگ خرمايي تيره مايل به مشكي بوده و تيره ترين نوع گل لاله است كه روي ساقه هاي قوي در اواخر بهار ظاهر مي شود.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك با زهكشي خوب نياز دارد. پيازها را پس از خشك شدن برگها از خاك درآورده در محل خشك جهت كاشت در پاييز انبار مي كنند.
ازدياد: به وسيله تقسيم پيازها در پاييز يا كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |