يكشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۸
يلدا در چند سال گذشته
امشب خشونت  در پستوي خانه ها مخفي مي شود
001712.jpg
علي رحيمي نژاد
ترافيك كلافه كننده، بوق ماشين ها، داد، فرياد، بي داد، شلوغي، گراني، مسافراني كه در انتظار تاكسي تا نيمه خيابان پيشروي كرده اند و... همه و همه به خاطر فقط همين چند ثانيه است؛ چند ثانيه اي كه آخرين شب پاييز را به شبي ديگر، شبي متفاوت تبديل كرده و عجيب اين كه همين چندثانيه ناقابل روي رفتار و افكارمان، كنش هاي اجتماعي وبرخوردهايي كه با يكديگر داريم چه تاثير عميقي دارد.
امشب خشونت در پستوي خانه ها مخفي مي شود - و اي كاش هميشه اينگونه بود- فردا صفحه حوادث روزنامه ها ديگر رنگ و بوي خون ندارد يا لااقل در اين چند سال گذشته چنين بوده است.شايد به اين خاطر كه در اين شب كانون خانواده ها گرم تر و حريم خانه امن تر است.با مرور حوادث شب يلدا در ۴ سال گذشته اين موضوع كاملا مشهود است كه در اين شب هيچگاه شاهد قتل يا جنايت فجيع نبوده ايم. آنچه مي خوانيد حادثه هايي است كه در حول و حوش شب يلدا در طول اين چند سال رخ داده است.
قتل چمداني 
درست ۲ روز بعد از شب يلداي سال ۷۸ سه مرد در رابطه با جنايتي كه به پرونده «قتل چمداني» شهرت يافته بود، دستگير شدند.
ماجراي قتل از اين قرار بود كه بعدازظهر روز ۲۵ آذرماه سال ۷۸ عده اي از كاركنان ترمينال غرب، ماموران اداره آگاهي را در جريان كشف يك جسد قرار مي دهند و پس از حضور كارآگاهان مشخص مي شود جسد كه داخل يك چمدان جاسازي شده بود متعلق به زن ۵۵ ساله اي به نام «مليحه» است.
به اين ترتيب كاوش هاي ويژه اي براي يافتن سرنخ از پرونده كشف جسد در چمدان برزنتي آغاز شد و ماموران در نخستين گام چندتن از كاركنان ترمينال غرب را تحت بازجويي قرار دادند و متوجه شدند چند دقيقه قبل از كشف جسد يكي از كاركنان در حالي كه چمدان برزنتي در دست داشته با موتورسيكلتش در حال خروج از ترمينال ديده شده است. پس از روشن شدن اين موضوع ماموران موتورسوار را دستگير كردند ولي وي منكر ارتكاب جنايت شد.
از سويي كارشناسان پزشكي قانوني پس از انجام آزمايش هاي تخصصي اعلام كردند مليحه يك روز قبل از كشف جسد كشته شده است.
انكارهاي كارمند ترمينال و نظريه پزشكي قانوني سبب شد تا ماموران به اين نتيجه برسند كه وي بي گناه است. براي همين تحقيقات خود را در شاخه پليسي ديگري پي گرفتند و كنكاش درباره زندگي خصوصي مليحه را آغاز كردند.در اين مرحله از تفحس ها معلوم شد مقتوله مدتها پيش از همسرش جدا شده  بود و دخترانش نيز در كانادا و دبي زندگي مي كردند. افشاي اين نكات سرنخ هاي جديدي را در اختيار ماموران قرار داد تا آنها بتوانند ۳ مرد را به عنوان متهم دستگير كنند.طراحي عمليات دستگيري اين متهمان در آخرين روز پاييز سال ۷۸ صورت گرفت و منجر به روشن شدن زواياي پنهان پرونده قتل چمداني شد.
محاكمه داماد نقاش 
در شرايطي كه هنوز خاطرات شب يلداي سال ۷۹ از خاطرات پاك نشده بود شعبه ۱۶۰۸ دادگاه جنايي تهران به رياست قاضي محمدسلطان همتيار محاكمه متهم به قتلي را آغاز كرد كه مدتها قبل پدرزن خود را از پاي درآورده بود.
اين متهم كه «محمد-ع» نام داشت، دانشجوي رشته نقاشي بود و ۲ سال قبل از قتل با دختر ۲۳ ساله اي كه در دانشگاه ابهر درس مي خواند آشنا شد و ازدواج كرد اما اين ازدواج هرگز فرجام خوشايندي نداشت و خيلي زود اختلافات خانوادگي بين زوج جوان آغاز شد.
محمد در اين رابطه گفته بود: «همسرم ابهر بود و من تهران و اين موضوع شرايط را بسيار سخت كرده و همين موضوع سبب اختلاف بين ما شده بود تا اين كه روز حادثه به ترمينال غرب رفتم تا همسرم و برادرش را كه قرار بود از ابهر به تهران بيايند به خانه ببرم اما در ميان راه با او اختلاف پيدا كردم و به مشاجره پرداختيم و در اين ميان برادرزنم نيز با من درگير شد.»پس از اين درگيري برادرزن محمد از زوج جوان جدا شد و به خانه پدرش رفت و او را درجريان موضوع قرار داد. به اين ترتيب پدر و پسر به خانه دامادشان رفتند و همين مسأله سبب تشديد دعواي خانوادگي آنها شد و سرانجام محمد باچاقو به پدرزنش كه «محمدعلي» نام داشت حمله كرد و وي را از پاي درآورد.
در جريان اين درگيري برادرزن محمد نيز مجروح شد.
شناسايي قاتل 
شب يلداي سال ۸۰ براي خانواده محمدكاظم تيرانداز هرگز خاطره خوشي ندارد. آنها اين شب را در غم مرگ پسرشان سپري كردند. محمدكاظم كه قهرمان رشته هاي بدن سازي و جودو بود مدتها قبل پس از مشورت با دوستانش تصميم گرفت به كشور دانمارك مهاجرت كند. او پس از فراهم كردن مقدمات كار راهي اين كشور شد و پس از ورود به پايتخت، در يك اردوگاه كه مخصوص مهاجران بود، اقامت گزيد.
وي بايد طبق قوانين كشور دانمارك تا زماني كه تكليف نهايي درباره اجازه اقامت او روشن نشود در اردوگاه مي ماند اما پيش از آن كه مقامات مهاجرت كپنهاگ در اين رابطه تصميم بگيرند، محمدكاظم به طرز مرموزي به قتل رسيد.پس از آن كه اين جنايت به مقامات پليس و دستگاه قضايي ايران گزارش شد و خانواده  مقتول در جريان اين جنايت شوم قرار گرفتند، تحقيقات براي شناسايي قاتل جوان ايراني آغاز شد.
قاضي جنايي تهران در اولين مرحله از پيگيري هاي قضايي طي نامه اي از پليس بين الملل خواست تا سرنخ هاي موجود از جنايت در اردوگاه مهاجران را بررسي و دنبال كنند.از سوي ديگر مراحل قانوني انتقال جسد محمدكاظم به ايران انجام شد.در اين ميان در شرايطي كه تحقيقات براي افشاي راز قتل قهرمان بدن سازي ادامه داشت يك شاهد عيني كه هنگام وقوع جنايت در محل حادثه بود از دانمارك به ايران بازگشت و نزد خانواده مقتول رفت و قاتل را به آنها معرفي كرد.اين اتفاق چند روز مانده به شب يلدا اتفاق افتاد و قاضي پرونده پس از بازجويي از شاهد عيني متوجه شد يك جوان ايراني به نام «دلشاد» متهم اين پرونده است، براي همين دستور دستگيري وي را صادر كرد و تحقيقات براي به دام انداختن اين قاتل درست در ساعات پاياني آخرين شب پاييز آغاز شد.

مرگ سه قاچاقچي در بيروت
001714.jpg
در درگيري مسلحانه نيروهاي انتظامي لبنان در شرق بيروت پايتخت اين كشور سه سركرده مسلح يك باند بزرگ توليد و توزيع موادمخدر كشته شدند. قوه قضاييه لبنان حكم جلب «ربيع علاوي» ،«احمد امهز» و«حسن مظلوم» به اتهام فروش و توزيع موادمخدر و نيز سرقت خودرو را پيش از كشته شدن صادر كرده بود.
در جريان اقدام براي دستگيري، سه فرد مزبور به سوي نيروهاي انتظامي لبنان تيراندازي كردند كه در تبادل آتش سه نفر ياد شده كشته و تعدادي از نيروهاي پليس نيز زخمي شدند.
باند توزيع وفروش موادمخدر دو روز پيش نيز يك راننده را درمنطقه بقاع در شرق لبنان كشت و خودرو وي را به سرقت برد.
نيروي انتظامي لبنان ۱۵آذر نيز بيش از ۷۰ نفر از قاچاقچيان و عاملان توزيع مواد مخدر و سارقان خودرو را در منطقه «حور تعلا» بقاع در شرق لبنان دستگير كرد.

مرگ سريع  زنان معتاد
001716.jpg
زنان معتاد خيلي كم تحمل تر از معتادان مرد هستند بطوري كه زنان دو سال پس از مصرف موادمخدر به تزريق رو مي آورند. اما بر اساس يك تحقيق علمي، اين مدت زماني براي مردان هشت سال است وآنها هشت سال پس از مصرف موادمخدر سراغ تزريق مي روند. دكتر سپيده سيگاري بر اساس آمار وزارت بهداشت، نسبت زنان معتاد به مردان را در كشور ۱ به ۸ دانست و افزود: اطلاعات رسيده از آخرين آمارگيري هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز بيانگر وجود ۱۴۰ هزار زن معتاد در كشور است، اما از آنجا كه بسياري از زنان معتاد به دليل همان مساله بر چسب زني اعتياد خود را پنهان كرده و به مصرف مخفيانه مواد مي پردازند، احتمال مي رود كه تعدادشان بيشتر از اينها باشد. دكتر سيگاري اظهار داشت: معمولا شيوه مصرف موادمخدر ،اعتياد، شدت و عمق آن و رفتارهاي توام با مصرف مواد در ميان زنان معتاد بامردان متفاوت است، به طوري كه معمولا در زنان روند مصرف مواد مخدر، از اولين تجربه مصرف تا تزريق مواد سير سريع تري نسبت به مردان طي مي كند به طوري كه اعتياد، زنان را ۶سال زودتر از مردان از پاي در مي آورد.

پلنگ قاتل
001718.jpg
پلنگ ها شانس آورده اند كه هيچ كس آنها را محاكمه نمي كند وگرنه تا الان نسل شان منقرض شده بود!
يك قلاده پلنگ وحشي طي هفته جاري در مناطق جنگلي روستاهاي گنجار و بزودنه دهستان نصيرمحله شهرستان شفت، ۱۰ راس گاو روستاييان را تلف كرد.
كارشناسان منابع طبيعي و محيط زيست استان گيلان علت ورود اين حيوان وحشي را به محله هاي مسكوني، بارش برف فراوان در مناطق مرتفع جنگلي، سرماي هوا و كمبود غذا در زيستگاه هاي اصلي اين حيوان عنوان مي كنند.يكي از اهالي گفت: اين پلنگ حدود يك هفته است كه با ورود به روستاهاي گنجار و بزودنه شفت، موجب ناامني در مناطق مسكوني شده است.«داوود پسنديده» افزود: مردم روستا، حضور پلنگ را در مناطق مسكوني به محيط زيست فومن اطلاع داده اند ولي تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |