شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴
علم در كشور قاره اي
000224.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
آيا تا به حال به تحصيل در استراليا انديشيده ايد؟ اينك يكي ديگر از كشورها؛ يا بهتر بگوييم قاره هاي جهان را هدف قرار داده ايم تا نكاتي درباره شرايط تحصيل در آن بدانيم. جالب است بدانيد شرايط تحصيل در استراليا و نيوزلند دقيقاً مشابه بوده و افرادي كه شرايط تحصيل در استراليا را داشته باشند، «نيوزلند» نيز پذيراي آنها خواهد بود...
مدارس؛ كالج ها؛ مراكز فني- حرفه اي و دانشگاه هاي استراليا؛ معتبر و مشهور بوده و تحصيل در مراكز تحصيلي استراليا بي ثمر نخواهد بود و فارغ التحصيلان مي توانند در سراسر دنيا به راحتي ادامه تحصيل داده يا وارد بازار كار بشوند. تمامي آموزگاران؛ در تمام مقاطع تحصيلي و اساتيد مراكز مختلف دانشگاهي؛ بايد مدرك دانشگاهي داشته باشند تا اجازه تدريس پيدا كنند.
تحصيل در چه رشته هايي ميسر است؟
تنوع تحصيل در استراليا؛ يكي از دلايل جذب دانشجو به اين كشور است؛ چرا كه هر كس بر اساس علاقه و توانايي هايش مي تواند يكي از رشته هاي ارائه شده را انتخاب كرده و ادامه تحصيل بدهد. اما چه رشته هايي ارائه مي شود؟
رشته هاي مختلف مهندسي مانند؛ معماري؛ عمران؛ كشاورزي، علوم دريايي؛ طراحي و... علوم پزشكي شامل؛ پزشكي؛ دندانپزشكي؛ پرستاري؛ بهداشت و محيط زيست ؛ علوم آزمايشگاهي؛ علوم پايه شامل: علم بازيافت زباله؛ باغباني علمي؛ تكنولوژي و علوم كاربردي؛ هنر شامل: طراحي لباس: صنايع دستي؛ آرايشگري؛ موسيقي؛ هنرهاي تجسمي؛ به علاوه رشته  هايي مانند: بازرگاني؛ حسابداري؛ منشيگري و دفترداري؛ علوم ارتباطات؛ كترينگ(سرپرستي نحوه سرو غذا در هواپيماها؛ هتل ها؛ قطارها و...)؛ اقتصاد؛ علوم سياسي؛ جذب توريست و گردشگري و... حمل و نقل؛ آشپزي و... بسياري رشته ديگر.
مدت تحصيل در مراكز آموزشي استراليا
اگرچه يك برنامه كلي براي تحصيل در استراليا وجود دارد؛ اما گاهي مدت تحصيل در بعضي از مراكز، كمي متفاوت با مراكز ديگر است. مراحل و مدت تحصيل به صورت زير است: 
۱- براي كسب مدرك فني- حرفه اي؛ ۱۸-۶ ماه زمان لازم است. پس از دريافت مدرك تحصيلي؛ بازار كار در انتظار شماست.
۲- مدت اخذ مدرك ديپلم؛ ۳-۵/۱ سال است. البته اين ديپلم، با اخذ ديپلم در كشور ما متفاوت است. با اخذ مدرك ديپلم؛ دانش آموز در يك رشته خاص مهارتهايي كسب كرده و مي تواند كسب درآمد كند. در واقع ديپلم در رشته اي خاص مدنظر است.
۳- اما مدرك ليسانس (كارشناسي): پس از ورود به دانشگاه فقط كافي است ۵-۳ سال ادامه تحصيل بدهيد. اما؛ قبل از اخذ مدرك نهايي كارشناسي؛ ابتدا يك دوره ۶ ماهه مهارتي و سپس يك دوره ۱ ساله عملي لازم است تا دانشجوي مدرك كارشناسي دريافت كند.
۴- براي مدرك كارشناسي ارشد: دانشجويان بايد ۲-۱ سال ديگر نيز تحصيل كنند؛ تا به دريافت مدرك كارشناسي ارشد نايل شوند!
۵- و دكترا آخرين مدرك تحصيلي است و دانشجو بايد ۵-۴ سال در اين مقطع تحصيل كند. گاه پس از اخذ مدرك دكترا؛ دانشجويان علاقه مند مي توانند ۱۲-۶ ماه به كشور ديگري كه در رشته تحصيلي آنها معتبر است رفته و مطالعات خود را در زمينه رشته تحصيلي شان كامل كنند.
سال تحصيلي از اواخر فوريه(بهمن ماه) آغاز و در نوامبر (آبان ماه) پايان مي يابد. زمان ثبت نام بعضي از دانشگاه ها نيز در ماه جولاي(تيرماه) است و براي تكميل زبان انگليسي؛ در همه ماه هاي سال؛ امكان ثبت نام وجود دارد.
آيا دولت استراليا براي دانشجويان تسهيلاتي
در نظر مي گيرد؟
بله؛ چرا كه بيش از ۶۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه هاي استراليا در حال تحصيل هستند(كه البته از اين تعداد؛ تعدادي در دانشگاه هاي نيوزلند در حال تحصيل هستند) و نكته جالب تر اين كه بيش از ۶۵ هزار نفر از اين دانشجويان خارجي هستند. بنابر اين پرواضح است كه شرايط تحصيل در استراليا مناسب است. اما تسهيلات ارائه شده:
۱- دسترسي آسان به اطلاعات مورد نياز دانشجويان از هر نظر
۲- حمايت مالي براي تحصيل
۳- مشاوره تحصيلي
۴- مشاوره هاي روانشناسي (اكثر دانشجويان به علت دوري از خانواده  به افسردگي دچار مي شوند)
۵- ارائه خدمات و راهنمايي هاي لازم در هر زمينه
۶- ياري دادن به دانشجويان براي يافتن كار مناسب در حين تحصيل و پس از آن.
۷- دسترسي آسان به مراكز درماني و پرداخت كمك هزينه درماني.
۸- ارائه سريع ويزا و خدمات به دانشجويان براي سفر به كشورشان يا كشورهاي ديگر.
روشهاي آموزشي در دانشگاه ها
دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي استراليا؛ موظف به ارائه مقاله و سمينار بوده و بخش اعظم نمرات درسي آنها از اين طريق محاسبه مي شود. اساتيد در طول هر ترم؛ مسائل علمي را مطرح مي كنند و دانشجويان تا پايان هر ترم موظف به پاسخگويي به اين سؤالها هستند. پاسخ به اين سؤالها نيازمند تحقيق، بررسي و آزمايش داشته و نمره قبولي در هر درس بسته به ارائه پاسخ صحيح به سؤالها دارد. دانشجويان بايد در مباحثه هاي كلاسي شركت كرده و نظريه هاي خود را كتباً ارائه دهند. بنابر اين حضور فعال در كلاس، باعث افزايش توانايي هاي دانشجويان شده و تحقيق و پژوهش بخش  جدايي ناپذير از مراحل تحصيل دانشجويان است.
اما علاوه بر اينها؛ هر دانشگاه يا مركز آموزشي براي ارائه نمره قبولي به دانشجويان؛ روش خاصي دارد. در بعضي از دانشگاه ها؛ امتحان پايان ترم وجود نداشته و تحقيقات؛ فعاليتهاي دانشجويي در طول ترم؛ نمره پايان ترم دانشجو را تشكيل مي دهد. در بعضي ديگر، امتحان پايان ترم وجود داشته و اين امتحان به صورت كتبي يا شفاهي برگزار مي شود. اما براي مقطع كارشناسي ارشد و دكترا، تحقيق و بررسي در طول ترم و آزمون پايان ترم نمره نهايي دانشجو را تشكيل مي دهد و براي ارائه مدرك؛ ارائه پايان نامه(تز) الزامي است.
زبان انگليسي چه نقشي در مراحل
تحصيل دارد؟
اگرچه تسلط به زبان انگليسي(خواندن، نوشتن، مكالمه) براي ورود به دانشگاه الزامي است، اما ميزان اين تسلط براي هر دانشگاه يا مؤسسه آموزشي متفاوت است. مدرك «تافل» (TOFEL) و يا آيلس (IELTS)، دو مدرك معتبر براي ارائه به مراكز آموزشي است و با داشتن يكي از اين دو مدرك؛ مشكلي نخواهد بود. اما حد نصاب نمره شما نيز ملاك است؛ اما به چه صورت:
* براي تحصيل در مقاطع ابتدايي، دبيرستان، مقاطع پاياني دبيرستان و كسب مدرك فني- حرفه اي و مدرك ديپلم، نمره تافل بين ۵۵۰ تا ۵۰۰ و آيلس بين ۶ تا ۵ قابل قبول است.
* اما براي ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي(ليسانس) و مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا؛ نمره تافل بين ۶۰۰ تا ۵۵۰ و آيلس بين ۷-۶ مورد قبول است. در صورت عدم تسلط كافي به زبان انگليسي نيز امكان تكميل زبان انگليسي در استراليا ميسر است.
اما يك نكته: براي ادامه تحصيل از هر مقطعي؛ ابتدا بايد مدارك تحصيلي شما با مراحل تحصيل در استراليا مطابقت يافته و پس از قبولي؛ امكان ادامه تحصيل ميسر است... موفق باشيد.

تاملي بر شهريه اي شدن دانشگاه هاي آلمان
دانشگاههاي پولي
000226.jpg
ترجمه: بابك خدادادي
طي سالهاي اخير بحث پيرامون شهريه تحصيلي دانشگاه ها در كشور آلمان بسيار داغ بوده است. ايالات مختلف آلمان سعي بر آن دارند تا بخشي از كسري هاي بودجه خود را از محل شهريه تحصيلي جبران كنند.
در مواجهه با مشكل كسري بودجه دانشگاه ها يا شهريه هاي تحصيلي را افزايش مي دهند و يا نسبت به كاهش يارانه هاي خود به شبكه هاي آموزشي و دانشجويي اقدام مي كنند كه اين امر خود موجب افزايش هزينه هاي تحصيلي دانشجويان اعم از شهريه، هزينه اقامت، خورد و خوراك و ... مي گردد.
برخي از ايالت هاي آلمان براي نيل به اهداف خود، ترفندهاي جالبي انديشيده اند.
ايالت هسن در نظر دارد از آغاز ترم تابستاني سال ۲۰۰۴ تمامي انواع شهريه را به مرحله اجرا درآورد. براساس اين طرح، تمام دانشجويان موظف خواهند بود در هر ترم مبلغي معادل ۵۰ يورو بابت هزينه هاي اداري پرداخت كنند. دانشجوياني كه در دو رشته به تحصيل مشغول هستند، بايد بابت رشته تحصيلي دوم خود در هر ترم، مبلغي معادل ۹۰۰-۵۰۰ يورو پرداخت نمايند. البته هنوز قانونگذاري در اين زمينه پايان نيافته و بحثهاي حقوقي پيرامون آن ادامه دارد.
ايالت هامبورگ قصد دارد از آغاز ترم تابستاني سال ۲۰۰۴ از آن دسته دانشجوياني كه مدت تحصيل آنها از حد مجاز گذشته باشد، در هر ترم (اضافه بر حد مجاز) شهريه اي معادل ۵۰۰ يورو اخذ نمايد.
ايالت تورينگن نيز در تاريخ ۳/۴/۲۰۰۳ تصميمي مشابه اتخاذ كرده و ايالت «نوردراين وستفالن» نيز قصد دارد از دانشجويان مذكور شهريه اي معادل ۶۵۰ يورو به ازاء هر ترم اضافه، دريافت كند.
البته ايالاتي نيز در كشور آلمان وجود دارند كه قصد دريافت شهريه از اين دسته از دانشجويان (دانشجوياني كه مدت تحصيل آنها از حد مجاز گذشته باشد) را ندارند، بلكه آنها را عملا ناچار به انصراف از تحصيل مي كنند كه از جمله اين ايالات مي توان به بايرن و زاكسن اشاره نمود. در ايالت بايرن به دانشجو، علاوه بر مدت زمان معمولي رشته تحصيلي ۴ ترم نيز براي شركت در امتحان نهايي مهلت داده مي شود و چنانچه دانشجو موفق به قبولي در اين امتحان نگردد، ناچار به گذراندن آخرين ترم تحصيلي خود تحت نام ترم تكرار خواهد بود و پس از گذراندن اين ترم، دانشجو از ادامه تحصيل منع خواهد گرديد.
مجلس فدرال آلمان در تاريخ ۲۵/۴/۲۰۰۲ با تصويب مكمل ششم (۶) قانون ساختاري دانشگاه هاي آلمان، اخذ شهريه هاي دانشجويي را منع نموده است، ولي خود اين قانون نيز مشكلاتي دارد. در اين مكمل پيش بيني شده است كه تنها رشته تحصيلي اول رايگان است. ضمنا دانشجويان تنها در مدت زمان مقرر تحصيلي (با چند ترم اضافه) مي توانند از امكان تحصيل رايگان بهره مند گردند.
اما آيا تصميمات اتخاذشده تا چه حد درست مي باشند، دلايلي كه ايالات مزبور ارائه مي دهند، عبارتند از:
- هزينه هاي سنگين تحصيلي و فشار وارده بر ماليات دهندگان.
- افزايش كيفيت و بازدهي دانشگاه ها در نتيجه اخذ شهريه هاي تحصيلي و ...
به هر حال طبيعي است كه تحصيل هزينه زيادي براي دولت داشته باشد و براي سرشكن سازي هزينه هاي تحصيلي به صورت صحيح بين دانشجويان بايد هزينه هاي مزبور به ازاي هر جلسه درس، از دانشجويان شركت كننده و حاضر در آن جلسه اخذ گردد.
با توجه به چنين استدلالي، دانشجوياني كه مدت تحصيل آنها از حد مجاز گذشته باشد، نيز براي دولت دقيقا همان هزينه هايي را خواهند داشت كه ساير دانشجويان دارند و از سوي ديگر اين دانشجويان، نيروهاي كاري ارزان و معمولا برخوردار از كيفيت بالاي در دو حوزه تحقيقات دانشگاهي و بازار كار محسوب مي شوند و لذا در هنگام تحصيل، بخشي از هزينه هاي تحصيلي را جبران مي كنند.
طرفداران اين نظريه همچنين معتقدند: افراد تحصيل كرده پس از اتمام تحصيلات خود جذب بازار كار شده و ماليات دهنده محسوب مي شوند. آنها با پرداخت ماليات نه تنها هزينه هايي را كه دولت براي تحصيل ايشان كرده است را جبران مي كنند، بلكه مازاد بر آن نيز پول به حساب دولت واريز مي كنند.
در اين ميان ممكن است چنين استدلال شود كه دانشجوياني كه مدت زمان تحصيلي آنها از حد مجاز گذشته است، افرادي كندذهن هستند كه جاي ديگران را اشغال نموده اند و از اين رو بايد از آنها شهريه گرفت حال آنكه مخالفان طرح معتقدند، چنين تعميمي نمي تواند درست و اصولي باشد. چرا كه اكثريت اين دانشجويان مشكلات مالي و خصوصي دارند و شرايط سخت تحصيلي مانع از اتمام به موقع تحصيلات دانشگاهي مي شود و اخذ شهريه از چنين دانشجوياني تنها موجب واردآمدن فشار بيشتر بر روي آنها خواهد شد.ضمن آنكه تعداد دانشجويان قادر به پرداخت شهريه تحصيلي كم است و التزام به پرداخت شهريه توسط دانشجويان خطر انصراف از ادامه تحصيل آنان را در پي خواهد داشت و اين امر در درازمدت به زيان بازار كار و اقتصاد جامعه خواهد بود.
منبع: www.studis-online.de

معرفي مراكز علمي
جامعه فيزيك اروپا
فرنوش مرتضوي
جامعه فيزيك اروپا يا اختصاراً EPS انجمني غيرانتفاعي است كه در سال ۱۹۶۸ با هدف پيشبرد فيزيك و فيزيكدان در اروپا، پديد آمده است.
EPS در طي اين سالها توانسته است يك زمينه مناسب بين المللي براي انجام مباحث علمي و طرح موضوعات بحث انگيز مورد علاقه اعضاي خويش را فراهم آورد.
اين جامعه نهاد مستقلي است كه با سرمايه گذاري جوامع ملي فيزيك از كشورهاي مختلف اروپايي، سازمان ها و افراد عضو تأسيس شده است. اعضاي EPS، ۸۰۰۰۰ نفر هستند كه اين تعداد شامل ۳۸ انجمن ملي و ۳۵۰۰ عضو منفرد مي باشد.
EPS سعي دارد به ايجاد رغبت عمومي به علم فيزيك در اروپا بپردازد و در اين راه فعاليت هاي مختلفي را انجام مي دهد كه از جمله آنها مي توان به برگزاري كنفرانس، ايجاد زمينه هاي تحصيلي و آموزشي، مهاجرت دانشجويان، تبادل دانشجو و نشريه اشاره كرد.
EPS در تمامي اين فعاليت ها تلاش كرده است تا رابطه علمي و تحقيقي مناسبي را بين فيزيكدانان شاخه هاي مختلف اين علم برقرار كند.
جامعه فيزيك اروپا با هدف تشخيص تحقيقات برجسته و تشويق فيزيكدانان جوان به صورت مستقيم و يا از طريق سازمان ها و گروه هاي وابسته اقدام به برگزاري مسابقه ها و جوايز مختلف مي كند كه فهرست آنها، نحوه ثبت نام و شركت را مي توانيد در بخش Prizes اين سايت پيدا كنيد.
از ديگر فعاليت هاي اين جامعه، انتشار نشريه يورو فيزيك است كه ۶ بار در سال و با تيراژ ۳۰۰۰۰نسخه براي هر شماره منتشر مي شود. ژورنال اروپايي فيزيك و نامه هاي يورو فيزيك عنوان مجله هايي هستند كه مسئوليت محتواي علمي آنها را EPS بر عهده دارد.
هر سه سال يك بار، كنفرانس عمومي اين جامعه با هدف بررسي آخرين پيشرفت ها و دستاوردهاي اين علم برگزار مي شود. همچنين EPS با ارائه مقالات متعددي به بررسي مسائلي همچون نحوه آموزش فيزيك در مدارس و دانشگاهها، فرار مغزها، تعهد دانشمندان و... مي پردازد.
يورو فيزنت (Europhysnet) يك شبكه اطلاع رساني است كه توسط EPS حمايت و راه اندازي شده است و به ارائه فهرست بيش از ۱۵۰۰ مؤسسه فيزيك در سرتاسر جهان، فهرست كنفرانس ها و همايش ها، موقعيت هاي شغلي و تحقيقات فيزيك در اروپا مي پردازد.
علاقه مندان براي بازديد از پايگاه اينترنتي اين جامعه و استفاده از شبكه مذكور مي توانند به آدرس WWW.eps.org مراجعه كنند.

سايت هاي مفيد
سايت  دانشگاه ميامي
http://www.ifac.edu/
000228.jpg
مترجم: نازنين زاغري
«دانشگاه بين المللي هنر و طراحي ميامي»، يكي از مراكز معتبر تحصيلي در رشته هاي هنري در سراسر آمريكا محسوب مي شود كه داراي ۳۰ دانشكده در شمال آمريكاست. اين دانشگاه هنر، تمامي زيرمجموعه هاي شاخه هاي اصلي طراحي، هنرهاي ارتباطي، مد و مهارت هاي آشپزي را به علاقه مندان ارائه مي دهد. اين دانشگاه كه در سال ۱۹۶۵ در ايالت ميامي تأسيس شده است در رشته هاي مختلف هنري در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرد كه از جمله آنها مي توان به طراحي مد، بازاريابي مد، طراحي لوازم آرايشي، انيميشن، فيلمسازي و فيلمبرداري، گرافيك، طراحي داخلي، هنرهاي تصويري، افكت هاي تصويري و جلوه هاي ويژه اشاره كرد.
دانشجوياني كه علاقه مند به ادامه تحصيل در اين دانشگاه هستند، با ورود به اين مكان، در حقيقت عضوي از مجموعه بزرگي خواهند شد كه تنوع و تفاوت بارزترين خصيصه آن است و اصالت هر تازه واردي در اين مجموعه قابل احترام است. دانشگاه هنر ميامي، از جوانان ۱۷ ساله گرفته تا پيرمرد ۷۰ ساله، با هر نوع مليت و مذهبي كه باشند دانشجو مي پذيرد.
نخستين قدم در راه  يابي به اين دانشگاه، ارائه مدرك سال آخر دبيرستان است. پس از ارسال يك كپي از مدرك ديپلم، متقاضيان به صورت رودررو و يا از طريق تلفن مصاحبه مي شوند و اطلاعات دقيقي از گذشته، سابقه و علاقه آنها در اختيار مسئولان ثبت نام قرار خواهد گرفت.سپس از متقاضيان درخواست مي شود مقاله اي تا سقف ۱۵۰ لغت براي دانشگاه نوشته، هدف خود را از ورود به اين دانشگاه در آن قيد نمايند. فرم تقاضانامه اي كه با رجوع به سايت اينترنتي دانشگاه به راحتي در دسترس قرار مي گيرد بايد توسط متقاضي پر شده، به انضمام حواله ۱۵۰ دلاري براي پاره اي هزينه هاي اوليه، به آدرس پستي دانشگاه ارسال گردد. پس از بررسي فرم هاي ارسالي توسط كميته ثبت نام، مراتب و نتايج نهايي به متقاضيان اعلام خواهد شد. دانشگاه هنر ميامي، بورسيه هاي تحصيلي ويژه اي را همراه با شرايط پرداخت شهريه هاي دانشگاه به صورت اقساط براي علاقه مندان فراهم كرده است. علاقه مندان به استفاده از بورسيه و قسط بندي شهريه تحصيلي مي توانند با رجوع به سايت اينترنتي http://www.fafsa.ed.gov و دان لود كردن فرم  تقاضانامه، اطلاعات كاملي در اين زمينه به دست آورند.
خوابگاههاي دانشجويي بخش جدايي ناپذير زندگي دانشجويان محسوب مي شوند كه خوشبختانه دانشگاه هنر ميامي از اين نعمت بي بهره نيست. دانشجويان ساكن در خوابگاهها مي توانند با سكونت در خانه هاي حامي دانشجويان، در برنامه هاي تفريحي و تشكل هاي خوابگاهي شركت كنند.

دانشگاه هاي اتريش محبوب دانشجويان خارجي
مترجم: بابك خدادادي
گزارش سازمان توسعه و همكاري اقتصادي، (OECD)  تحت عنوان «آموزش سال ۲۰۰۳ در يك نگاه» به بررسي وضعيت آموزشي اعضاي اين سازمان مي پردازد. اين گزارش، ميزان محبوبيت دانشگاه هاي اتريش در نزد دانشجويان خارجي را نشان مي دهد. در سال ۲۰۰۱، ۱۲ درصد كل دانشجويان خارجي دانشگاه هاي اتريش را افراد خارجي تشكيل مي دادند و تنها كشورهاي سوئيس (با ۱۷ درصد) و استراليا (با ۹/۱۳ درصد)  در مراتب قبل از نظر محبوبيت قرار داشتند و سپس كشور هاي انگلستان (با ۹/۱۰ درصد)، بلژيك (با ۶/۱۰ درصد) و آلمان (با ۶/۹ درصد) به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند. تنها ۳/۷ درصد كل دانشجويان دانشگاه هاي فرانسه را دانشجويان خارجي تشكيل مي دهند، سهم آمريكا و ايتاليا نيز به ترتيب ۵/۳ درصد و ۶/۱ درصد مي باشد، گزارش مذكور همچنين نشان مي دهد: گرايش دانشجويان به تحصيل در خارج از وطن در سطح جهان در حال افزايش است. در سال ۲۰۰۱ مجموعاً ۶۵/۱ ميليون دانشجو در خارج از كشورهاي خود مشغول تحصيل بوده اند كه در اين ميان كشور آمريكا با جذب ۲۸ درصد اين اشخاص، رتبه اول را در جذب دانشجويان خارجي به خود اختصاص داده است و كشورهاي انگلستان (با ۱۴ درصد) و آلمان (۱۲درصد) و فرانسه (۳/۷ درصد) و استراليا (۷ درصد) نيز به ترتيب در جايگاه هاي بعدي قرار گرفته اند. كشورهاي مذكور مجموعا ۷۱ درصد كل دانشجويان خارجي را جذب كرده اند.
اكثر دانشجويان خارجي ساكن اتريش را ايتاليايي ها تشكيل مي دهند. به طوري كه بيش از ۲۰ درصد دانشجويان خارجي دانشگاه هاي اتريش از اتباع ايتاليا مي باشند. بر اساس اين گزارش، آلماني ها، ترك ها، بلغارها، مجارها و اسلواكها نيز علاقه زيادي به تحصيل در اتريش دارند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |