چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۸ - شماره ۳۲۶۸
نوازندگي، اين هنر پر مخاطره
قطع موقت بهتر از قطع هميشگي
قسمت آخر
000360.jpg
لا رس اولريك با دست خود خوب تا نكرد،برنامه يك تورمفصل گروه متاليكا به دليل ناتواني اولريك در نواختن درامزمدت ها به هم ريخت. آن هم در آمريكاكه همه نوازنده ها از لزوم بهداشت نوازندگي با خبرند.
دكتر شهرام صادقي 
نوازندگي شغلي است كه در عين تصوير لطيف و زيبايي  كه در ذهن مخاطب خود ايجاد مي كند، في نفسه به لحاظ پزشكي مي تواند حرفه پرعارضه و مشكل سازي براي خود نوازنده باشد. در قسمت اول برخي از اين عوارض و مشكلات معرفي شدند. اكنون نكته اينجاست كه اين مشكلات به محض بروز بايد درمان شوند. گرچه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.
تمهيدات پيشنهادي براي كاهش ضايعات ناشي از نوازندگي 
۱-اطلاعات خود را در زمينه ساز تخصصي تان و آسيب هاي ناشي از آن بالا ببريد.
۲ - تكنيك خود را بررسي كنيد: از حداقل نيروي لازم براي نوازندگي استفاده كنيد. وضعيت بدني مناسبي داشته باشيد، مفاصل خود را حتي المقدور در انتهاي دامنه حركتي قرار ندهيد، خود را شل بگيريد.
۳- ابتدا خود را گرم كنيد: ورزشكاران هيچگاه بدون نرمش و كشش عضلاني كافي وارد ميدان نمي شوند، نوازنده نيز بايد چنين باشد. بايد به اين نكته ايمان داشته باشيد كه نوازندگي بدون گرم كردن و كشش عضلاني، سبب آسيب پذيري شما خواهد شد.
۴- در حين تمرين، بارها استراحت كنيد و تمرينات كششي را تكرار كنيد. به ياد داشته باشيد كه حركات مكرر سبب مي شوند عضله در دفع مواد زايد دچار مشكل شده، در درازمدت آسيب ببيند. لذا حتي از يك لحظه فرصت هم براي استراحت دادن به عضلات خود استفاده كنيد. اكثر مولفين معتقد هستند به ازاي هر ۲۵ دقيقه تمرين، پنج دقيقه استراحت لازم است.
۵- اگر مي توانيد از نگهدارنده ساز (مثلا در مورد كلارينت، اوبوا و ويولون) استفاده كنيد.
۶- با پزشك صاحب نظر مشورت كنيد. تمام صاحب نظران مي دانند كه جمله «بايد تمرين خود را براي مدتي كم يا قطع كنيد.» به مذاق نوازندگان خوشايند نيست. متاسفانه برخي مربيان با عقايدي نظير: «اين درد اهميتي ندارد «يا» هر كه را فيل بايد جور هندوستان كشد» باعث تشديد دردسر نوازنده مي شوند. برخي نوازندگان هم از مراجعه به پزشك و شنيدن «شما مشكلي داريد و بايد تمرين خود را كاهش دهيد يا قطع كنيد» وحشت دارند. بايد به خاطر داشت كه قطع موقتي تمرين از قطع هميشگي آن بهتر است.
۷- به ساير فعاليت هاي خود نيز توجه كنيد. غير از نوازندگي، برخي فعاليت هاي ديگر هم مي توانند سبب ايجاد يا تشديد مشكلات نوازندگان شوند. براي مثال مي توان به كارهاي خانه، استفاده از كامپيوتر، برخي ورزش ها (وقتي به صورت غيرعلمي انجام شوند) اشاره كرد.
۸- به ساز خود دقت كنيد. آيا سازتان براي شما بزرگ است؟ آيا به دست گرفتن آن راحت است يا بايد وضعيت هاي عجيب و غريب به خود بگيريد و بنوازيد؟ اگر ساز جديدي خريده ايد، مخصوصا اگر بزرگتر از ساز قبلي شماست، بايد به تدريج به آن عادت كنيد و قبل از عادت كردن به آن، به هيچ عنوان تمرين شديد نكنيد.
۹- تقويت عضلات: شكي نيست كه عضلات قوي،ديرتر و كمتر از عضلات ضعيف تر آسيب مي بينند ولي به خاطر داشته باشيد كه اگر در حال حاضر درد داريد،«نبايد» در اين ورزش ها شركت كنيد زيرا ممكن است آسيب شما را تشديد كنند. تقويت عضلات،چه در ورزش، چه در ساير امور، امري بسيار ظريف و حساس است، چرا كه اگر تمرين، شديدتر از حد معمول باشد، آسيب عضلاني را به دنبال خواهد داشت و اگر شدت آن كافي نباشد، نتيجه خوبي حاصل نمي شود. لذا بايد حتما از صحت تمرينات خود مطمئن شويد. همانطور كه گفته شد، تحقيق چنداني روي سازهاي ايراني صورت نگرفته است، لذا دقيقا نمي دانيم كدام عضلات مثلا در سه تار، سنتور يا دف، بيشتر آسيب مي بينند تا در هنرجويان تازه كار دقيقا روي آن عضلات كار كنيم و از آسيب ديدگي آنها جلوگيري كنيم ولي به هر حال با توجه به مشابهت برخي سازها به سازهاي كلاسيك و در نظر داشتن اصول طب فيزيكي، مي توان براي هر فرد، برنامه درماني ويژه اي ترتيب داد.
متخصص طب فيزيكي-عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي

نور درماني چيست؟
000363.jpg
دكتر لا له ميراسكندري 
نوردرماني استفاده از نور طبيعي يا مصنوعي براي درمان بيماري هاي مختلف است. بخصوص افسردگي و بي خوابي. مجاورت با طيف طول موج كامل نور خورشيد بهترين نوع نور درماني است. ولي متاسفانه امروزه اكثر مردم قادر نيستند از نور خورشيد به مدت كافي و لازم بهره گيرند، در نتيجه نوردرمان ها، استفاده از جعبه هاي نور-توليد كننده نور خورشيد به صورت مصنوعي- را پيشنهاد مي كنند.
انواع:
- نور سفيد يا طيف كامل طول موج هاي نور
- نور رنگي
- ليزر سرد
- نور ماوراي بنفش
كاربردها:
- نورسفيد: اين روش امروزه بيشتر رايج است، به نام نور درخشان هم شناخته مي شود. در اين روش از حباب هايي با شدت نور بالا كه طيف كامل طول موج نور يا نور سفيد دارند، استفاده مي شود.
كاربرد اين روش در موارد زير است:
۱-بي خوابي
۲- بيماريSAD ، با اختلالات ناشي از فصل كه به آن افسردگي زمستاني هم مي گويند. بيماريSAD بر اثر كاهش نور هنگام تغيير فصل رخ مي دهد.
- نور رنگي: در اين روش از چراغ هايي بزرگ به همراه فيلتر ويا پرتوهاي كوچكي از نور رنگي استفاده مي شود.
اين نورها اكثرا قرمز هستند ولي رنگ هاي آبي، بنفش و سفيد هم استفاده مي شود. گاهي اوقات هم اين نورها حالت فلاش يا روشن و خاموش شونده دارند.
كاربرد اين روش در موارد زير است:
۱-ميگرن: در تحقيقي در اين رابطه از ۵۰ بيمار تحت معالجه با عينك هاي ساطع كننده نور قرمز۴۹، مورد بهبود نسبي و ۳۶ مورد بهبود قطعي ديده شده است.
۲- آرتريت استخواني در اين مورد تاباندن نور قرمز بر موضع درد، باعث كاهش قابل توجهي درد در بيماران مي شود.
- ليزر سرد: اين روش به نام ليزر درماني نرم يا درجه پايين هم شناخته مي شود. در اين روش يك پرتو از ليزر با شدت كم بر روي قسمت مشخصي از بدن تمركز مي يابد.
۱- كاهش التهاب
۲- التيام زخم ها
۳- كاهش درد.
نور ماوراي بنفش: نوع خاصي از درمان است كه توسط لامپ هاي توليد كننده نور ماوراي بنفش انجام مي گيرد و كاربرد اختصاصي آن هم در مورد بيماري پسوريازيس است. پسوريازيس نوعي ناراحتي پوستي مزمن همراه با پوسته پوسته شدن است.
مكانيسم عمل:
نور سفيد: تحقيقات نشان داده است كه چشم نور را به ايمپالس هاي (پيام هاي ) الكتريكي تبديل مي كند كه در طول عصب بينايي حركت كرده و به مغز مي رسند، آنجا آزادسازي موادشيميايي تغيير دهنده خلق وخو را باعث مي شود از جمله اين مواد سروتونين است. سروتونين در تنظيم ساعت داخلي فرد كه به آن ساعت فيزيولوژي نيز گفته مي شود نقش اساسي دارد. ماندن در محيط هاي دربسته به مدت طولاني، مسافرت در عرض هاي جغرافيايي و كار كردن در شيفت هاي نامناسب باعث به هم خوردن ساعت داخلي مي شود. نور درخشان باعث تنظيم اين ساعت داخلي مي شود.
- نور رنگي: نورهاي رنگي مختلف نيز با تغيير توليد مواد شيميايي عصبي درمغز بر بدن تاثير مي گذارند.
- ليزر سرد: درمان در اين روش وابسته به آغاز يكسري واكنش هاي آنزيماتيك و بيولوژيك است كه باعث تحريك عمليات التيام طبيعي در سطح سلولي مي شود.
روش كار
در اين روش از جعبه هاي نور با اندازه هاي مختلف و حتي عينك هاي مخصوص توليد كننده نور استفاده مي شود و جعبه نور بايد هم سطح چشم قرار گيرد، البته مي توان هنگام درمان فعاليت هاي طبيعي مثل خوردن و خواندن و نوشتن را هم انجام داد. زمان درمان بسته به ميزان درخشندگي منبع نور از ۱۵ دقيقه تا۳ ساعت متغير است. در مورد بيماري SAD، نشستن مقابل جعبه نور با ظرفيت ۱۰هزار لوكس پيشنهاد مي شود ( يك لوكس واحد بين المللي روشنايي است) اين نور۱۵ بار درخشان تر از نور معمولي خانه يادفتر كار است.
حتي مي توان از اين لامپ ها به جاي لامپ فلورسنت اتاق نيز استفاده كرد كه البته ميزان تاثير آن را به علت پراكندگي نور كمتر مي كند.
امروزه اكثر سازندگان اين گونه لامپها، اشعه ماوراي بنفش نور سفيد را كه براي پوست مضر است، حذف كرده اند.
البته تعجبي ندارد كه بهترين روش درمان بيرون رفتن از محيط دربسته به مدت ۳۰ دقيقه و بالا بردن صورت به سوي خورشيد ( بدون نگاه مستقيم به آن) است. حتي در روزهاي ابري خورشيد طيف  كاملي از نور را در اختيار ما مي گذارد.
احتياط ها:
- در درجه اول بايستي حتما با متخصص اين امر مشورت كنيد.
- اگر بيماري گلوكوم ( آب مرواريد)، كاتاراكت (آب سياه) و يا هر بيماري ديگر چشمي داريد ابتدا با چشم پزشك مشورت كنيد.
- اگر راش پوستي (دانه هاي قرمز رنگ روي پوست) همراه با تب ظاهر شد، قبل از شروع نور درماني با پزشك تماس بگيريد (شايد حساسيت و يا حتي بيماري سرخك باشد).
- اگر چشم يا پوست شما به نور حساس است، نبايد نوردرماني كنيد.

ايدز مهم ترين عامل مرگ ومير بزرگسالان است
سازمان بهداشت جهاني در گزارش سالانه خود از بيماري ايدز به عنوان اصلي ترين عامل مرگ ومير در ميان افراد ۱۵ تا ۵۹ ساله نام برده است.
بر اساس اين گزارش در سال ۲۰۰۲ حدود ۳/۲ ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بيماري ايدز جان خود را از دست دادند.
پس از ايدز، ايست قلبي با ۳/۱ ميليون، سل با يك ميليون، سوانح رانندگي با ۸/۰ ميليون و سكته مغزي با ۷۸/۰ ميليون نفر به ترتيب مهم ترين عوامل مرگ ومير انسانها در سال گذشته اعلام شده است.
با نگاهي به آمار ۴۵ ميليون مورد مرگ ومير در ميان افراد بالاي ۱۵ سال مي توان دريافت كه تقريبا سه چهارم موارد مرگ ومير، ناشي از بيماري هاي غيرواگير مانند ايست قلبي يا سكته مغزي بوده است.
البته اين مسأله در مورد آفريقا صدق نمي كند؛ بيماري ايدز در قاره سياه مهم ترين عامل مرگ ومير انسانها حتي در ميان گروه سني پايين تر يا بالاتر از ۱۵ سال به شمار مي آيد.
در گزارش تازه سازمان بهداشت جهاني، از۱۹۲ كشور عضو اين سازمان خواسته شده است تا براي ساختن آينده اي بهتر، اين سازمان را در جهت كاستن از ميزان مرگ ومير انسان ها ياري دهند.
مبارزه با بيماري هاي واگيردار، كنترل بيماري ايدز، حل مشكلات بهداشتي در محيط كار و نيز كاستن از شمار قربانيان سوانح رانندگي از جمله برنامه هاي تازه سازمان بهداشت جهاني به شمار مي آيد.
اين سازمان درگزارش خود تاكيد كرده است كه از طريق همكاري بين المللي مي توان به مقدار فراواني از رنج انسان ها كاست. در اين گزارش با اشاره به نابرابري موجود در ميان شهروندان كشورهاي ثروتمند و كشورهاي فقير، تصريح شده است: «چنانچه در كشورهاي فقير جهان يك بيماري خطرناك شايع شود، كشورهاي ديگر نيز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.»

پ و پ
بدون هيچ اثر منفي
000366.jpg
-هوميوپاتي چيست و چگونه عمل مي كند؟
(محمد رضازاده از تهران)
هوميوپاتي يك سيستم درماني امن، طبيعي و ارزان است كه ميليون ها انسان در جهان را نجات داده است هوميوپاتي به تنهايي و يا همراه طب سوزني و ساير طب هاي طبيعي در درمان و پيشگيري هر دو تاثيرات فراواني دارد.
اساس آن بر اين پايه است كه بدن قادر است خود را درمان كند. داروهاي هوميوپاتي به راحتي پيام هايي به مغز مي رسانند كه مراحل التيامي را آ غاز مي كند.
داروهاي هوميوپاتي، قرص هاي شكري كوچكي است كه داراي موادي هستند كه در بدن يك شخص سالم علائم ناخواسته توليد مي كند ولي وقتي در مقادير بسيار كم وارد بدن شوند فقط مغز را وادار به فعاليت صحيح ( بدون هيچ اثر منفي) مي كند.
امروزه بيش از۲ هزار نوع از اين مواد در هوميوپاتي مصرف مي شود.
داروهاي هوميوپاتي درست مثل يك واكسن عمل مي كنند. مثلا در راش پوستي: متخصص هوموپات ابتدا عامل ايجاد كننده بيماري را شناسايي كرده و سپس آن را در مقادير بسيار كم طوري كه حتي قابل اندازه گيري نيست، داخل يك قرص شكري وارد مي كند.
پس از حل شدن قرص زير زبان، مغز آن را شناسايي كرده و با آن مقابله مي كند، به اين ترتيب چون مقدار ماده براي توليد راش پوستي كافي نيست فقط باعث افزايش نيروي مقابله بدن با آن مي شود.
براي هوميوپاتي ايده آل اين است كه علائم متفاوت همزمان براي انتخاب بهترين دارو، بررسي شوند.
براي بسياري از متخصصان داشتن علامت از ۳ نقطه مختلف بدن لازم است. در يونان قديم از اين روش درمان استفاده مي شد.
ولي روش نوين هوميوپاتي در قرن نوزدهم توسط دكتر ساموئل هانمن آلماني ابداع شد و امروزه به عنوان يك روش موثر و امن براي درمان قابل قبول است.

تنها ۱۰ هزار تخت براي بيماران رواني وجود دارد
كمبود تخت در بيمارستان هاي رواني يكي از مشكلات رشته روانپزشكي است.
دكتر اميني - روانپزشك - ضمن بيان اين مطلب يادآور شد: «ما براي بستري بيماران غيررواني در بيمارستان ها با مازاد تخت روبرو هستيم و اين در حالي است كه براي بستري بيماران رواني، تنها ۱۰ هزار تخت موجود است. لذا با توجه به نياز كشور، تعداد تخت هاي بيماران رواني بايد ۳ تا ۵ برابر افزايش يابد.»
اين روانپزشك با اشاره به اينكه خدمات ارائه شده در بيمارستان هاي رواني مناسب نيست و اين رشته چه از نظر فردي و چه از نظر بيمارستاني درآمدي ندارد، تصريح كرد: «درآمد بيمارستان هاي رواني كمتر از هزينه اي است كه اين بيمارستان ها صرف مي كنند و بايد فاصله بين درآمدها و هزينه ها رفع شود.»
وي با اشاره به اينكه امسال تعرفه ها تنها ۱۰ درصد افزايش يافته، گفت: «كمكي كه از رديف بودجه اختصاص يافته، از مبلغ ۲/۲ ميليارد تومان به ۶/۱ ميليارد تومان كاهش پيدا كرده و مقرر شده است تا از اين مقدار نيز تنها يك ميليارد تومان آن صرف اين بيمارستان ها شود.»
به گفته اين روانپزشك، دليل اين مشكل، عدم خدمت رساني مناسب به بيماران رواني و تاخير شش ماهه پرداخت هزينه بيمه خدمات درماني در سال جاري است.
درباره بيماراني كه تازه از بيمارستان رواني مرخص مي شوند نيز بايد گفت كه آنها نياز به خدمات روانپزشكي و روان شناسي، نظير مراكز روزانه روانپزشكي دارند.

غذاهاي بي ارزش و اعتياد
000369.jpg
مصرف غذاهاي بي ارزش مي تواند باعث اعتياد شخص به آنها شود. اين گونه غذاها مشكلاتي را براي سلامتي فرد به همراه مي آورد.
غذاهاي كم ارزش و پرچرب با ايجاد تغييرات هورموني، باعث افزايش ترشح مواد شبه مخدري اوپيوئيدها از دستگاه عصبي مركزي مي شوند. زياده روي در مصرف غذاهاي خوشمزه باعث تغييرات واضح و پايداري در مواد شيميايي مغز مي شود كه اين تغييرات شبيه همان تغييراتي است كه در اثر مصرف طولاني مرفين و هروئين ايجاد مي شود.

لباس هاي تنگ  و بروز قارچ
000372.jpg
اصطلاح بيماري قارچي در بين مردم بسيار رايج است و بيش از هر بيماري پوستي ديگر نيز مطرح مي شود؛ در حالي كه نسبت به علل آن شناخت چنداني وجود ندارد. به طوركلي قارچ پوستي، نوعي بيماري است كه به وسيله موجودات انگلي وابسته به بافت موردنظر كه روي آن زندگي مي كنند ايجاد مي شود و منظور از آنچه كه به طور عام بين مردم قارچ گفته مي شود، قارچ هاي سطحي هستند كه روي پوست و ضمائم آن زندگي مي كنند. بهداشت نامناسب، استفاده از وسايل ديگران، نظير حوله، پوشيدن لباس هاي تنگ، ضخيم  و تيره به ويژه در فصل تابستان و گرما از عوامل موثر در بيماري هاي قارچي بدن هستند كه مي توان با استفاده از وسايل شخصي، لباس هاي روشن، سبك و آزاد، اين عارضه را برطرف كرد.

ترميم و توليد سلول هاي قلبي
000375.jpg
يافته هاي جديد پژوهشگران نشان مي دهد كه بر خلاف تصورات پيشين، سلول هاي قلبي پس از آسيب قادر به ترميم و توليد مجدد هستند. پژوهشگران دانشكده پزشكي نيويورك در تحقيقات جديدشان به اين نتيجه رسيدند كه در قلب انسان، سلول هايي موسوم به Stem Cells (سلول هاي پايه) وجود دارد. اين سلول ها، سلول هايي غيرتخصصي هستند و از اين نظر كه با تقسيمات مكرر سلولي و در شرايط خاص قادر به نوسازي خود هستند بي نظيرند محققان با گرفتن سلول هاي پايه از قلب موش هاي سالم و تزريق آن به قلب موش هاي صدمه ديده متوجه شدند كه اين سلول ها قادرند ميوكارديوم آسيب ديده را بازسازي كنند و رگ هاي خوني و ميوسيت هايي با خصوصيات ميوسيت هاي جوان توليد كنند.

ناتواني سونوگرافيست
000378.jpg
در قانون سقط جنين آمده است كه تشخيص قطعي بيماري بايد تا ۴ ماهگي جنين انجام شود.
در حالي كه بسياري از موارد ناهنجاري جنين يا خطرات جنين براي مادر بعد از گذشت اين مدت مشخص مي شود.
به گفته دكتر رمضان زاده استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران بسيار پيش مي آيد كه به دليل عدم مراجعه بيمار يا نبود توانايي سونوگرافيست، عملا امكان تشخيص، پيش از چهار ماهگي وجود ندارد، بنابراين در قانون بايد استثناهايي در نظر گرفته شود.

مرگ يا تشديد بيماري مادر
000381.jpg
۵۱مورد عنوان شده از سوي سازمان پزشكي قانوني، مواردي است كه ادامه بارداري در اين موارد منجر به مرگ يا تشديد بيماري مادر مي شود يا مرگ داخل رحمي و يا بلافاصله پس از زايمان نوزاد را به دنبال دارد. اين در حالي است كه در مواردي مثل هيدروسفالي بايد مجوز سقط جنين صادر شود.
دكتر رمضان زاده درباره اين بيماري گفت: در هيدروسفالي مايع مغزي نخاعي به دليل مشكلات مغزي، در حد بيش از ميزان لازم ترشح مي شود و اين مايع به مغز و نخاع كودك فشار مي آورد كه در نهايت موجب رشد نامناسب كودك مي شود كه به مرگ كودك يا ناتواني هاي ذهني - بدني وي منجر خواهد شد.

مجوز سقط جنين
000384.jpg
به گفته دكتر فاطمه رمضان زاده بايد حتي در صورت وجود شك به يك بيماري ناتوان كننده بر اساس نتايج آزمايشات ژنتيك و سونوگرافي، مجوز سقط جنين صادر شود. به گفته وي، در مورد كودكان مبتلا به سندروم داون (منگوليسم) نيز بايد بسته به شرايط روحي و جسمي بيمار و وضعيت خانوادگي او، در شرايط خاصي مجوز سقط جنين صادر شود.
دكتر رمضان زاده موارد مجاز اعلام شده سقط جنين از سوي پزشكي قانوني را مشكل صد در صد بيمارها ندانست و هيدروسفالي شديد، منگوليسم (سندرم داون) را جزو بيماري  هاي مشمول موارد صدور مجوز سقط جنين اعلام كرد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |