پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶ - Jan 8, 2004
معاون عمراني وزير كشور:
لايحه بازسازي بم تقديم مجلس خواهد شد
000654.jpg

خبرگزاري فارس: مهندس مقيمي معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري هاي كشور در گردهمايي فوق العاده شهرداران و روساي شوراي اسلامي كلان شهرها و مراكز استان ها در بم اعلام كرد بزودي لايحه بازسازي بم از سوي دولت تقديم مجلس مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان شهرداري هاي كشور، مهندس مقيمي در سخنان خود ضمن تشريح مراحل مختلف امداد و نجات و كمك رساني به منطقه زلزله زده بم به اقدامات صورت گرفته اشاره كرد و گفت: احداث سرپناه و انتقال
زلزله زدگان به آنجا، و ورود بيش از ۳۳۰۰ دستگاه ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين از طريق زمين و هوا به بم براي آوار برداري، رسيدگي به مسايل بهداشتي چون دفن اموات، از جمله فعاليتهاي شهرداري هاي سراسر كشور بوده است. وي سم پاشي بم را اقدامات ديگر انجام شده در منطقه زلزله زده برشمرد و احداث حمام و سرويس هاي بهداشتي صحرايي را از نيازهاي فعلي منطقه ذكر كرد.
مهندس مقيمي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بحث اسكان موقت زلزله زدگان براي يك دوره ۱۸ ماهه تا ۲ ساله در دست اجراست تا طي اين زمان بم بازسازي شود.
وي افزود: در جلسه روز گذشته استانداران كشور در بم مقرر شد كه بم به ۱۲ منطقه تقسيم شود و بحث اسكان موقت نيز در اولويت كاري قرار گيرد.
معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور در ادامه اظهار داشت: مي بايستي هر چه زودتر چند اردوگاه در منطقه احداث شود و اين اردوگاه ها بايد با گرماي بم نيز سازگار باشد و اميدواريم با تلاش همه دستگاه ها، تا قبل از آغاز فصل گرما در بم امكانات و فضاي لازم براي اسكان مردم طي ۱۸ ماه تا ۲ سال آينده در اين اردوگاه ها مهيا شود.
مهندس مقيمي در ادامه از بررسي برنامه بازسازي بم در هيات دولت خبر داد و گفت: دولت به زودي برنامه بازسازي بم را به صورت لايحه تقديم مجلس
مي كند و دولت تاكنون ۳۴۰۰ ميليارد تومان به بازسازي بم تخصيص داده است.
انتقاد نماينده بم
از نحوه كمك رساني
نارويي نماينده  مردم  بم  در مجلس  شوراي  اسلامي پيش  از آنكه  به  انتقاد از وضعيت كمك رساني  به  زلزله زدگان  اين  فاجعه  بپردازد ابراز اميدواري  كرد كه  سخنان وي  مورد بهره برداري  سياسي  جناح ها و گروههاي  سياسي  قرار نگيرد.
وي  افزود: گرچه  هنوز حتي  يك  نيمه ماه  از حادثه  دلخراش  زلزله  بم  نگذشته است  اما متاسفانه  تب  و تاب  روزهاي  اوليه  فروكش  كرده است .
وي  حضور رئيس جمهوري  و اعضاي  هيات  دولت در شهرستان  بم  را صميمانه توصيف  كرد و از آن قدرداني  نمود و گفت : آيا زمان  طرح  بنياد نوسازي  ايران يا طرحي  مشابه  آن دير نشده است ؟ حتما بايد هزينه  كشته شدن  بيش  از ۴۰ هزار شهروند مظلوم  را مي پرداختيم ؟ آيا هميشه  بايد منابع  انساني  هزينه  و قرباني شوند تا پس  از آن تازه  به  فكر تدابير پيشگيرانه  بيافتيم ؟
نارويي گفت: اينجانب  نيز كه  از ساعات  اوليه  زلزله  در اين  شهر بودم چادرها و كالاها و كمك هاي  مردم  ايثارگر ايران  و كشورهاي  خارجي  را به  حد كافي  نديديم .
وي  كه  مواردي  از مشكلات  مردم  در مناطق  زلزله زده  را فهرست  وار برمي شمرد افزود: حضور مالكان  و منسوبان  در زمان  آوار برداري  براي  نظارت  و حفاظت  از اشياي  قيمتي  و شناسايي  برخي  اجساد كه  هنوز زير آوار مانده اند ضروري  است .
نارويي  با اشاره به  ورود افراد شرور و متخلف  به  شهرستان  بم  و سرقت  اشيا و مدارك  با ارزش  مردم  گفت : بايد اقدامات  قاطع  و جدي  در اين  خصوص  صورت گيرد.
000660.jpg

كلنگ احداث اولين واحد مسكوني
در شهرستان بم به زمين زده شد
طي مراسمي كلنگ احداث اولين واحد مسكوني از ۵ هزار واحد مسكوني اعلام شده در شهرستان بم در منطقه امام زاده طاهرالدين اين شهر و در زمين يكي از مددجويان تحت حمايت كميته امداد به زمين زده شد.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد اين واحدها از سوي ستاد بازسازي منازل نيازمندان متشكل از كميته امداد امام خميني، نيروي مقاومت بسيج، مركز رسيدگي به امور مساجد با همكاري صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و مساعدت مردم خير و نيكوكار در شهرستان بم احداث خواهد شد.
جلب مشاركت مردم
در بازسازي بم توسط سپاه
فرمانده سپاه پاسداران ناحيه شمال تهران و جمعي از فرماندهان و مسئولان بسيج حوزه هاي اين ناحيه با حضور در بيمارستان شهداي تجريش و ورزشگاه شهيد كشوري از مصدومان واقعه زلزله شهرستان بم عيادت كردند.
فرمانده سپاه ناحيه شمال تهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره اين حادثه اسفناك و كمك رساني اين ناحيه به مردم زلزله زده گفت: اين ناحيه كمكهاي غيرنقدي و ضروري همچون پتو، البسه، چراغ والور و وسايل مورد نياز را جمع آوري و به شهرستان بم ارسال كرد.
خادم الحسيني يادآور شد: اين ناحيه تلاش دارد با افتتاح حساب بانكي جهت بازسازي ۲۰۰ واحد مسكوني براي بازماندگان اين حادثه، از مردم نوعدوست كشور طلب همياري و همكاري كند.
فرودگاه بم، پس از ۱۲ روز
فرودگاه  بم  ۱۲ روز پس  از وقوع  زلزله  ويرانگر تا حدودي  ترميم  شده ، شيشه هاي  شكسته  تعويض  شده  و محوطه  داخل  ترمينال  و باند فرودگاه  پاكسازي شده  است .
با اين  حال ، شيوه  اداره  ترددها بين  بم  و شهرهاي  مختلف  بويژه  تهران هنوز بطور ساماندهي  شده اي  صورت  نمي گيرد و فعاليتها همچنان  بصورت  اورژانسي است .
از هفته  گذشته ، اين  وضعيت  بهبود نسبي  يافت  و نيروهاي  مسئول  كار نظم دادن  به  ترددها بين  باند و سالن  ترانزيت  را با راه اندازي  تجهيزات  بازرسي شروع  كرده اند و مسافران  عازم  تهران  را نوبت  به  نوبت  سوار هواپيما مي كنند.
گزارش  ايرنا از فرودگاه  بم  در شامگاه  سه شنبه  حاكي  است  كه  گروهي  از مجروحان  زلزله  با يك  فروند هواپيماي  سي - ۱۳۰ به  شهر زلزله زده  بم بازگشته اند.
اكثر آنان  بر روي  برانكارد قرار داشتند و بعضي  از آنان  نيز در زيرسرم  بودند.
بعضي  از مجروحان  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگاران  ايرنا در مورد سلامتي  و وضعيت  جسمي شان ، گفتند: هنوز بهبود نيافته اند اما مسئولان  بيمارستان  آنان  را ترخيص  كرده اند.
اين  درحالي  است  كه  آنها پس  از بهبودي  نسبي  صرفا بخاطر بي اطلاعي  از خانواده ها و نگراني  در مورد بستگان  خود، شخصا تقاضاي  بازگشت  به  بم  را كرده اند.
بازگشت  مجروحان  زلزله  به  شهر بم  و ترخيص  از بيمارستان ، در حالي  صورت  مي گيرد كه  مسئولان  محلي  در اسكان  بازماندگان  زلزله  در چادرها هنوز با مشكلات  فراواني  روبرو هستند.
زمين در بم همچنان مي لرزد
با وجود گذشت نزديك به دو هفته از زمان وقوع زمين لرزه ۳/۶ ريشتري در شهر بم كه جان بيش از ۳۰ هزار نفر را گرفت، پس لرزه هاي اين زمين لرزه همچنان زمين بم را مي لرزاند.در آخرين دور اين پس لرزه ها سه شنبه دو بار شهر بم به لرزه درآمد.يك كارشناس زمين شناسي وقوع اين پس لرزه ها را طبيعي دانست و آن را ناشي از زمين  لرزه قوي پنجم دي ماه بم ذكر كرد.

گزارش سازمان ملل از خسارات و تلفات زلزله بم
000657.jpg
يونيسف  صندوق  حمايت  از كودكان  سازمان  ملل  روز سه  شنبه  دراطلاعيه اي  اعلام  كرد: ۱۲ هزار كودك  بر اثر زلزله  بم  كشته  شده اند.
به گزارش ايرنا، دارمين  پرسوناز يك  سخنگوي  يونيسف  از مقر سازمان  ملل  در ژنو گفت : براساس  شمارش  يونيسف  يكهزار و ۸۰۰ نفر از كودكان  شهر بم  پدر و مادر و پنج هزار نفر ديگر يكي  از والدين  خود را از دست  داده اند.
به  گفته  وي  هم  اكنون  فقط ۲۵ هزار نفر در شهر بم ، (يك  چهارم  جمعيت  شهر)، باقي  مانده اند و بقيه  يا كشته  شده  و يا شهر را ترك  كرده اند.
وي  افزود: ۱۸ هزار خانه  در ۲۵۰ روستا به  كلي  منهدم  شده  است  .
اين  سخنگوي  يونيسف  گفت : تيم  ۱۲ نفره  بين المللي  يونيسف  روز سه  شنبه  دو ماموريت  ارزيابي  از وضعيت  كودكان  را انجام  داده  است .
وي  مهمترين  نيازهاي  كودكان  را مواد غذايي ، آب  آشاميدني  و سرپناه  اعلام  كرد.
براساس  اين  اطلاعيه  خانم  كاترين  برتيني ، مدير اجرايي  برنامه  جهاني غذا اعلام  كرد كه  اين  نهاد وابسته  به  سازمان  ملل  به  ۱۰۰ هزار نفر از مردم  منطقه  بين  سه  ماه  تا شش  ماه  كمك  خواهد كرد.براساس  آمارهاي  يونسكو حدود ۷۰ درصد از مراكز آموزشي  و فرهنگي  شهر بم  منهدم  شده  و كارشناسان  يونسكو روز سه  شنبه  جلسه اي  را در پاريس  براي  بازسازي  اماكن  آموزشي  و فرهنگي  اين  شهر برگزار كردند.
همچنين اعلام شد كه خانم كارول بلامي رييس صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) هفته آينده به ايران سفر خواهد كرد. وي روز شنبه بلافاصله پس از ورود به تهران به شهر بم رفته تا با كودكان و زنان آسيب ديده در زلزله ملاقات داشته باشد و از نزديك فعاليت هاي يونيسف براي كمك رساني به مردم اين شهر را مشاهده نمايد. همچنين، قرار است ايشان در كرمان از مركز نگهداري كودكاني كه در اثر اين زلزله بي سرپرست شده اند بازديد كند.
يونيسف اولين آژانس سازمان ملل بود كه پس از زلزله كمك هاي خود به شهر بم را ارسال كرد و طي آن مجموعه كالاهايي به ارزش ۳۵۰ هزار دلار از انبارهاي خود در افغانستان و دانمارك را دراختيار مردم آن شهرستان قرار داد. اين كمك ها شامل داروهاي اساسي، كيت هاي بهداشتي و زايمان، چادر، پتو، ژنراتورهاي قابل حمل، تانكرهاي آب و قرص هاي تصفيه آب بود. در ادامه كمك ها، يونيسف تعداد ده هزار لباس زمستاني بچه براي كودكان سنين مختلف، ۳ چادر بزرگ به منظور محل انجام مشاوره هاي رواني - اجتماعي براي كودكان آسيب ديده، ۴۱۶ بسته مخصوص آموزشي مدارس و ۱۶ چادر بزرگ داراي بخاري براي مدارس موقت اهدا كرده است.
گزارش ديگري حاكي است ديروز رانيا عبدالله  همسر پادشاه  اردن  به  همراه  جمعي از مسئولان  سازمان هاي  اجتماعي  و امدادي  اين  كشور وارد فرودگاه  بم  شد.ملكه  رانيا در جريان  سفر يك  روزه  خود به  بم  از بيمارستان  صحرايي  اردن ، بناي  ارگ  تاريخي  بم ، اردوگاه  سبز وزارت  كشور و ستاد حوادث غيرمترقبه  مستقر در بم  ديدن  مي كند.
ملكه  رانيا در بدو ورود به  بم  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا با اظهار تاسف از وقوع  زمين  لرزه  بم  گفت : اين  حادثه  براي  منطقه  و كل  دنيا بسيار سخت  وتاسف  بار بود.

زلزله ۳۱ بار ايذه و مسجدسليمان را لرزاند
شهرستان هاي  ايذه  و مسجد سليمان  واقع  در استان  خوزستان  از بامدادسه شنبه  تا ساعت  ۱۴ روز چهارشنبه  ۳۱ بار به  لرزه  درآمدند.براساس  اعلام  موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران ، آخرين  لرزش  در ساعت  ۱۳ و ۴۸دقيقه  و ۲۲ ثانيه  چهارشنبه  با قدرت  ۷/۳ در مقياس  امواج  دروني  زمين  به  ثبت رسيد.
موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  اعلام  كرد، شبكه هاي  لرزه نگاري  اين  موسسه بزرگترين  زلزله  را با قدرت  ۸/۴ در روز سه  شنبه  و ۶/۴ در صبح  روز چهارشنبه به  ثبت  رسانده اند.

اجراي طرح پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز
گروه اجتماعي: طرح بسيج اطلاع رساني در پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز توسط دو ميليون بسيجي در سراسر كشور به مناسبت هفته سلامت هجدهم تا بيست و چهارم فرو ردين اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما طرح بسيج اطلاع رساني پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز عوارض و بيماري هاي ايدز، اعتياد، سوانح، خشونت، عدم تحرك جسماني و تغذيه نامناسب را شامل مي شود كه دو ميليون بسيجي از هجدهم تا بيست و چهارم فروردين با مراجعه خانه به خانه و رودررو با شهروندان، شيوه هاي پيشگيرانه و مهار اين بيماري ها را به شهروندان آموزش مي دهند.
يكي از مسئولان وزارت بهداشت و درمان به خبرنگار ما گفت: شعار طرح بسيج اطلاع رساني « انسان سالم ،محور توسعه پايدار» نام گرفته است زيرا بر اين باوريم اگر شهروندان اين جامعه سالم و عاري از اين گونه بيماري ها باشند، زمينه شكل گيري توسعه پايدار در كشور فراهم مي شود.وي همچنين از «جاده ايمن و بدون حادثه» به عنوان شعار بين المللي سال ۲۰۰۴ در كشور نام برد و گفت: ۲۶ درصد از تخت هاي بيمارستان ها و مراكز درماني به مجروحان حادثه جاده ها تعلق دارد كه هزينه اي معادل يك هزار ميليارد تومان را هر سال به خود اختصاص مي دهد ضمن آنكه بي سرپرستي خانواده هاي ناشي از اين گونه حوادث، بهداشت رواني خانواده را مختل و عوارض جبران ناپذيري را درپي مي آورد لذا شعار بين المللي سال ۲۰۰۴ به عنوان «جاده ايمن و بدون حادثه» بسيار هوشمندانه و متناسب با نياز روز جامعه ايران است.وي همچنين خاطرنشان كرد: عمليات واكسيناسيون سرخك و سرخجه تا هفدهم ديماه براي پالايش و لكه گيري در مراكز استان ها دنبال مي شود. متعاقب آن وزارت بهداشت جشن ريشه كني فلج اطفال را در دهه فجر در كشور برگزار خواهد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |