چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶ - Jan 28, 2004
نژاد حسينيان در گفت و گو با همشهري تشريح كرد:
ريشه هاي اختلاف ايران و كويت درميدان نفتي«آرش»
001707.jpg
گروه اقتصادي: موضوع مالكيت بر ميدان نفتي يا گازي آرش از مسائل مورد مناقشه بين كشورمان و كويت است. وزارت نفت،  اين حوزه نفتي را متعلق به ايران دانسته و مالكيت بر آن را حق طبيعي كشورمان تلقي مي كند. هم اكنون اين موضوع در وزارتخانه هاي خارجه دو كشور در حال بررسي است. با دكتر هادي نژاد حسينيان معاون بين الملل وزارت نفت در اين باره گفتگو كرده ايم.
***
* موضوع اختلاف ايران و كويت در منطقه نفتي آرش چيست؟
- در خليج فارس دو ميدان گازي آرش و هنگام وجود دارند كه بهره برداري از آنها هنوز آغاز نشده است. اختلاف بوجود آمده در خصوص ميدان آرش از آنجا ناشي مي شود كه خط مرزي بين ايران و كويت هنوز تعيين نشده است. ايران خط مرزي با كويت را خطي مي داند كه به خط آي پك معروف است و ايران با آي پك قراردادي مربوط به عمليات اكتشاف و توليد در اين منطقه داشته كه مرز آن قرار داد با كويت اين خط بوده است كويتي ها نيز با شل قراردادي داشته اند كه مرز آن با ايران به خط شل معروف است. اين خط از خط آي پك به ايران نزديكتر است. ايران خط آي پك را خط مرزي مي داند و كويت معتقد است كه خط شل خط مرزي دو كشور است.
* راه حل حقوقي مشخصي براي حل اختلاف پيشنهاد نشده است؟
البته بايد توجه داشت كه روشهاي مختلفي براي تعيين خط مرزي مي تواند بكارگرفته شود كه هريك استدلالهاي خاص خودش را دارد. نتايج آنها هم با يكديگر متفاوت است و هيچ كدام هم قطعيت حقوقي بين الملل ندارد. ميدان آرش كه در شمال خط آي پك قرار گرفته و احتمالا ادامه ميدان الدوره است يكي از موارد اختلاف است. كويتي ها پيشنهاد دادند كه خط منصف حد فاصل دو خط شل و آي پك به عنوان خط مرزي انتخاب شود. با اين روش تقسيم بندي كل ميدان آرش در اختيار كويت قرار مي گيرد. وزارت نفت معتقد است كه اگر بخواهيم با كويتي ها از نظر سياسي به تفاهمي برسيم حداكثر نصف حجم ميدان آرش را مي توان در اختيار آنان قرار داد.
* استدلال مقامات كشورمان براي دفاع از مالكيت اين ميدان نفتي كدام است؟
- دليل وزارت نفت اين است كه خطوط شل و آي پك همسنگ يكديگر نيستند چون ايران در شمال خط آي پك كه آنرا متعلق به خود مي داند و در جنوب خط شل كه به ادعاي كويت متعلق به كويت است از ۳۰ سال پيش تا به حال از ميدان سروش بهره برداري كرده است و كويتي ها نيز هيچگاه اعتراض رسمي نسبت به اين ميدان نداشته اند. بنابراين خط شل كه مورد ادعاي كويتي هاست از ابتدا مورد عمل واقع نشده است.
اما خط مرزي مورد نظر ايران از سوي هر دو طرف ايراني و كويتي از ابتدا مورد احترام بوده است و كويت هم اعتراضي نداشته است. لذا اگر چه دو طرف، دو خط متفاوت را در نظر داشته اند ولي در عمل ارزش حقوقي اين دو خط از نظر ميزان رعايت و احترام به آنها متفاوت است. به نظر مي رسد كه امكان تفاهم براي رسيدن به راه حلي منطقي كم نيست و مذاكرات وزارت امور خارجه كشورمان با ايشان به همين منظور ادامه دارد.

يادداشت
شكست ركورد خصوصي سازي
روز دوشنبه هفته جاري براي دومين بار در طول سال جاري ركورد معاملات خصوصي سازي كشور از طريق بازار سهام تهران شكسته شد.
۳۵ درصد سهام شركت صنايع دريايي ايران (صدرا) كه سهام مديريتي بود توسط كنسرسيومي از بانك هاي داخلي به ارزش ۴۰۷ ميليارد تومان خريداري شد. جداي از ويژگي شكست ركورد خصوصي سازي اين داد و ستد دربردارنده ويژگي هاي ديگري ازجمله نظارت كامل و هماهنگ سازمان خصوصي سازي و سازمان بورس اوراق بهادار و رقابت تنگاتنگ خريداران بود كه آن را از ديگر معاملات بورس و واگذاري هاي شركت هاي دولتي متمايز مي سازد.
علاوه بر اين انجام چنين داد و ستدي به لحاظ حجم در بازار سهام تهران واجد يك نكته مهم است و آن اينكه اين بازار بالقوه ازتوانايي هاي بالايي براي توسعه بيشتر برخوردار است. در شرايط ثبات سياسي و اقتصادي با ايجاد هماهنگي ميان دست اندركاران و سازمان هاي مسئول مي توان شاهد معاملات كلان نيز بود. اين مهم بازار سهام تهران را نه تنها بالاتر از استانداردهاي منطقه قرار مي دهد بلكه در سطح جهاني نيز مطرح مي سازد و اين خود عاملي مهم براي بالابردن انگيزه حضور سرمايه گذاران خارجي در بازار سهام تهران و پيوند اين بازار با بازارهاي جهاني است. علاوه بر اين، شركت ها يا واحدهايي كه منطبق با مزيت نسبي كشور فعاليت كرده و به لحاظ سودآوري، اشتغال نيروهاي متخصص و داشتن نقش تكميلي براي حوزه هاي اقتصادي ديگر به ويژه نفت و گاز از بازدهي بالا در اقتصاد كشور برخوردار هستند از استقبال و رقابت بيشتر خريداران برخوردار مي باشند.
باوجود نقاط مثبت فوق، معامله روز دوشنبه را نمي توان خصوصي سازي به معناي مطلق آن دانست. بانك هايي كه خريدار اين معامله بودند و درصدر آنها بانك ملي با ۲۰ درصد سهم، همگي دولتي محسوب مي شوند و درواقع اينبار نيز به مانند گذشته نهادهاي بسته دولتي نقش بخش خصوصي را در فرايند خصوصي سازي بازي كردند. البته نبايد اين واقعيت رانيز فراموش كرد كه بخش خصوصي در كشور يا توانايي چنين معامله كلاني را ندارد و يا اينكه علاقه اي به حضور در چنين داد و ستدي ندارد و بدين دليل بايد گفت وظيفه دولت در« بخش خصوصي سازي» مبرم تر از خصوصي سازي است.

رئيس جمهور در مراسم آغاز اجلاس وزيران صنايع اكو در تهران اعلام كرد:
اكو توانايي دارد قطب بزرگ اقتصادي شود
001701.jpg

گروه اقتصادي: نخستين اجلاس وزراي صنايع كشورهاي عضو اكو ديروز با سخنراني سيد محمد خاتمي رياست جمهوري اسلامي ايران و با شركت وزراي صنايع ده كشور عضو در تهران آغاز شد.
هدف اين اجلاس كه امروز با امضاي سند چشم انداز استراتژي توسعه صنعتي كشورهاي عضو به وسيله وزراي صنايع اين كشورها ادامه مي يابد بسترسازي براي همكاري ميان كشورهاي يادشده، ارتقاي سرمايه گذاري، توسعه بخش خصوصي و بسترسازي براي پيوستن به اقتصاد جهاني اعلام شده است.
رئيس جمهوري در سخنان افتتاحيه خود در اين مراسم با اشاره به جمعيت ۳۵۰ ميليون نفري و وسعت ميليون كيلومتر مربعي و منابع و ذخاير طبيعي و انساني سرشار اين كشور گفت: منطقه اكوتوانايي تبديل شدن به يك قطب مهم اقتصادي در جهان را دارد.
سيد محمد خاتمي با اشاره به تحولات اقتصادي و صنعتي ايران در سال هاي اخير اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران باتوجه به توانايي علمي و تجربه عملي آماده ارايه خدمات فني و آموزش در زمينه هاي صنعتي به همه كشورهاي منطقه است.وي همچنين خواستار بهره برداري اكو از تجربيات جهان و فن آوري هاي پيشرفته براي دستيابي به رشد اقتصادي مطلوب و توسعه پايدار شد.
در اين مراسم اسحاق جهانگيري وزير صنايع كشورمان نيز با اشاره به شكل گيري قانون مندي واحدي در جهت توسعه اقتصادي و صنعتي جهان، بر ضرورت توجه به توسعه صنعتي براساس الگوها و نظريه هاي همسان باتوجه به سياست گذاري هاي درون مرزي تاكيد كرد.
001704.jpg

وزير صنايع گفت: در سه دهه گذشته تجربه وسيعي در زمينه تجارت درون منطقه اي در اتحاديه هاي گوناگون در جهان به وجود آمده كه اكو مي تواند از اين تجربيات بهره برداري كند.وي همچنين با اشاره به ضرورت اتخاذ سياست هاي مشترك در حوزه هاي مختلف نظير آزادسازي، خصوصي سازي، سرمايه گذاري خارجي، رقابت و ايجاد نهادهاي پولي و مالي گفت:  گام نخست در اين زمينه تهيه يك برنامه استراتژيك صنعتي منطقه اي است كه در آن توان، كمبود و فرصت ها و تهديدها موردتوجه قرار گيرد.
وي تدوين استراتژي توسعه صنعتي ايران را يكي از برنامه هاي مهم توسعه صنعتي ايران دانست و افزود:  در مطالعه استراتژي توسعه صنعتي كشورمان عوامل موثر در كارايي بخش ها مشخص شد تا بسترهاي لازم براي تقويت اين عوامل و توسعه صنعت فراهم شود.
وي با اشاره به اصطلاحات اقتصادي انجام شده در كشورمان و برخي سياست هاي اعمال شده گفت: رشد بخش صنعت و معدن در ايران در سه سال گذشته ۱۱ درصد بوده و سهم صنعت و معدن به ۸/۱۶ درصد توليد ناخالص داخلي كشور و سهم صادرات صنعتي و معدني به حدود ۶۵ درصد صادرات غيرنفتي رسيده است.

ورود جرثقيل هاي سنگين خريداري شده از چين به بندر شهيد رجايي
گروه اقتصادي: جرثقيل هاي سنگين (گنتري كرين) خريداري شده از كشور چين تا پنج شنبه هفته جاري وارد بندر شهيد رجايي مي شود.
معاون فني و مهندسي سازمان بنادر و كشتيراني به خبرنگار ما گفت: اين ۳ جرثقيل به صورت مونتاژ و آماده سازي شده وارد بندر شهيد رجايي مي شود و در تلاش هستيم تا پس از نصب، بهره برداري اين جرثقيل ها با حضور رياست محترم جمهوري و در ايام دهه فجر به طور رسمي آغاز شود.
طاهري مطلق، افزود: براي خريد اين ۳ جرثقيل كه بسيار پيشرفته بوده و توانايي جابجايي ۱۸ رديف كانتينر به طور همزمان را دارد، مبلغ ۱۱ ميليون دلار هزينه شده است.
وي گفت: با ورود اين ۳ جرثقيل به ناوگان حمل و نقل بندر شهيد رجايي تعداد جرثقيل هاي سنگين اين بندر به ۹ عدد مي رسد. همچنين ۲ جرثقيل سنگين ديگر كه با مشاركت شركت ماشين سازي اراك و يك شركت ايتاليايي آماده سازي مي شود با گذشت ۲ سال تاكنون تنها ۴۰ درصد پيشرفت داشته است . طاهري مطلق با بيان اينكه اين جرثقيل ها براي جابجايي كانتينر مورد استفاده قرار مي گيرد،  افزود: اين جرثقيل ها در راستاي سياست هاي سازمان بنادر و كشتيراني براي افزايش توان، تجهيز و توسعه بندر شهيد رجايي صورت گرفته كه مقرر شده بود تا پايان سال جاري ۵ عدد جرثقيل سنگين خريداري شود.

ادامه كاهش قيمت خودرو در بازار تهران
گروه اقتصادي: با اعلام سياست كاهش قيمت خودرو از سوي توليدكنندگان داخلي و زمينه سازي دولت براي پيوستن اقتصاد كشور به اقتصاد جهاني روند كاهش قيمت خودرو در بازار آزاد ادامه دارد و تفاوت قيمت فروش كارخانه با بازار آزاد افزايش مي يابد.قيمت خودرو پرايد و پژو ۲۰۶ ديروز در بازار تهران به ترتيب حدود ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان بود. قيمت هاي اين دو نوع خودرو در نمايندگي هاي مجاز به گزارش ايسنا ۶ ميليون و ۶۰۰ و ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.در هفته اخير قيمت پرايد حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتومان و پژو ۲۰۶ نيز حدود ۲۰۰ هزار تومان كاهش داشته است.براساس اين گزارش بازار خودرو تهران در حال ركود كامل است و تمايل خريداران كاهش يافته است. اكثر مصرف كنندگان در انتظار ثبات قيمت ها در بازار هستند.

وزير اقتصاد و دارايي:
بورس فضاي مناسبي براي جذب سرمايه هاي خارجي است
گروه اقتصادي: طهماسب مظاهري وزير اقتصاد و دارايي ديروز در جمع خبرنگاران راه رسيدن به رشد اقتصادي مطلوب را زمينه سازي براي خصوصي سازي، كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري و فراهم شدن زمينه جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي در كشور دانست.
مظاهري اجراي هماهنگ و سازگار سياست ها درخصوص افزايش حضور بخش خصوصي در فعاليت هاي تصدي گري، كاهش هزينه هاي مبادلات تجاري و ارتقاي بسترهاي لازم به منظور جذب سرمايه گذاري ها توسط اتباع ايراني و خارجي براي دستيابي به حداقل هاي هدف هاي تعيين شده در برنامه چهارساله اقتصادي اعم از شاخص هاي رشد توليد ناخالص ملي و نرخ هاي بيكاري و تورم را بسيار حايز اهميت اعلام كرد.وي تصريح كرد: در دنياي امروز سرمايه داران فكري، ارزي و ريالي و فيزيكي اهرم اصلي سرمايه گذاري در مناطق مناسب هستند. ايران نيز باتوجه به مزيت هاي نسبي فراواني كه دارد بايد بستر سازمان هاي لازم و اصلاح مقررات تجاري در امر صادرات و واردات، نرخ ارز و امنيت سياسي و تجاري را انجام دهد تا در رديف كشورهاي سرمايه پذير قرار گيرد.
وزير اقتصاد و دارايي بورس را فضايي مناسب براي جذب سرمايه گذاري هاي خارجي اعلام كرد و گفت: سرمايه گذاران خارجي مي توانند با مشاركت در افزايش سرمايه شركت هاي عضو بورس در راستاي بهبود كمي و كيفي توليدات داخلي كه به طور قطع از سود اقتصادي مطلوب منتفع مي شوند،  گام هاي نخست را بردارند.
مظاهري در ادامه عدم تحقق درآمدهاي مالياتي سال جاري را ناشي از دو رديف شركت هاي دولتي و بخش واردات كالا اعلام كرد و گفت: طي ده ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه از رشد شش درصدي در پرداخت درآمد مالياتي برخوردار بوده اند، اين درحالي است كه شاهد رشدي ۱۵ درصدي در دريافت كل ماليات هستيم.وي با اشاره به درآمد مالياتي يكهزار و ۶۰۰ ميليارد توماني بخش واردات سال گذشته خاطرنشان كرد: اين رقم در سال جاري سه هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان پيش بيني شده بود كه به دليل دوبرابرنشدن ميزان واردات، تعرفه ها و سود بازرگاني تنها دو هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان از اين رقم تا پايان سال جاري محقق مي شود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۵۹۴
۵,161
۵,159
ساسان
۲,243
۲۲,091
۳۶,745
سيمان هگمتان
۸۳۱
۱۷,451
۷۹,630
سيمان ايلام
۱۲۶
۲,646
۱۶,826
كاشي پارس
۹۰۶
۱۹,034
۹۰,000
سيمان بجنورد
۷۸
۱,644
۳۱,704
پارس قوطي
۱۲۸
۲,698
۳۳۹,433
نيروترانس
۱۳۵
۲,850
۱۴,369
فراوري موادمعدني
۲۶۱
۵,527
۱۷,600
خدمات كشاورزي
۳۳۲
۷,702
۳,133,995
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۴۰
۳,968
۱۳,280
سرمايه گذاري توكا فولاد
۵۲۶
۱۹,509
۱,110
تهران دارو
۱۹۲
۷,592
۱۴۲,387
حق تقدم سايپا ديزل
۴۶۴
۲۰,094
۳۲,510
نفت پارس
۱۰۷
۴,915
۲۱,542
پارس مينو
۵۴۷
۲۷,477
۹,772
سيمان غرب
۴۶۱
۲۷,030
۲۰,875
خدمات انفورماتيك
۵۳
۳,782
۱۳۷,902
ماشين سازي اراك
۲۸
۲,042
۲۸,242
ماشين سازي نيرومحركه
۱۹
۱,440
۱,631,873
فروسيليس ايران
۲۳۰
۱۷,474
۵,850
دارو ابوريحان
۶
۵۸۵
۹,299
پارسيلون
۴۳۳
۴۷,146
۷۵,967
سيمان خزر
۴۳
۵,633
۶۳,450
صنعتي بهشهر
۲۷
۳,999
۶۹,961
ريخته گري تراكتور
۳۹
۵,930
۱۸۰,905
لوله وماشين سازي
۵۳
۹,210
۱۵۴,841
سايپا ديزل
۱۵
۲,734
۲,557
ايرانيت
۱۸
۳,484
۱,010
آذريت
۲۷
۶,297
۱۸۴,621
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۵
۱,485
۱,192
راديوالكتريك
۱۶
۴,756
۱۶۵,897
شهدايران
۱۶
۴,905
۲,104
معادن منگنز ايران
۶
۱,901
۳,010
آبسال
۲۰
۷,452
۲,010
پگاه اصفهان
۴
۲,566
۳۵,129,121
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۵
۹,902
۶۳,388
پتروشيمي ابادان
۴
۲,675
۵,010
لاستيك كرمان
۱۱
۹,229
۷۴,203
پتروشيمي خارك
۴۱
۴۶,272
۸,881
سيمان شاهرود
۴
۶,944
۶,077
كنتورسازي ايران
۷
۱۴,432
۱۵,869
سيمان كارون
۱
۲,137
۵,510
ناب
۵
۲۴,720
۱۹,110
گاز لوله
۱
۵,779
۳۲,376
سرمايه گذاري رنا
۱
۶,152
۸۶۶,210
داروسازي داملران
۱
۶,818
۶۴۰
دارو امين
۹
۸۹,079
۲۰,530
سيمان شمال
۶۱-
۱۲,599
۲۴,368
سايپاآذين
۲۹-
۵,611
۲۹۵,239
سرمايه گذاري غدير
۲۰۰-
۳۶,807
۳۵,281,098
سيمان فارس وخوزستان
۳۲۲-
۴۳,374
۶۷۱,370
سيمان تهران
۶۹-
۶,775
۶۹,133
كيميدارو
۲۸-
۲,394
۱۳,596
صنايع مخابراتي
۷۱-
۵,686
۱۴۸,648
توسعه صنايع بهشهر
۱۱۲-
۸,410
۳۳۵,974
چادرملو
۶۷-
۴,520
۲۸۷,097
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۹۳۷-
۵۷,531
۲۷,212
سيمان بهبهان
۱,218-
۶۴,018
۳۰,387
سيمان كرمان
۲۹۵-
۱۵,235
۲۵۳,905
سايپا
۴۲-
۲,093
۱۹۱,000
سرمايه گذاري سپه
۳۰۸-
۱۲,503
۶۵,062
حق تقدم سايپا
۷۰-
۲,724
۵۳۰,563
سرمايه گذاري بوعلي
۱۴۷-
۵,603
۱,103,708
ايران خودرو
۱۴۴-
۴,605
۲۳,405,733
سرمايه گذاري ملي
۴۷۰-
۱۲,826
۲۹۹,626
تراكتورسازي
۹۶۷-
۲۱,665
۳۸۸,599
صنعتي دريايي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۲۰

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |