شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۲۲
دانشجو-۵
Front Page

آغاز اصلاحات در نظام پذيرش دانشجو در انگليس
گزينش فكرهاي توانمند
000213.jpg
نيلوفر قديري
يكي از عادلانه ترين، معتبرترين و كارآمدترين راههاي پيشرفت در يك جامعه، تحصيل است. با ارائه يك نظام دانشگاهي با كيفيت بالاست كه مي توان اطمينان يافت استعداد افراد شكوفا مي شود و نتيجه مي دهد. اما متأسفانه همه آنهايي كه مي توانند از نظام آموزش عالي بهره ببرند اين فرصت را نمي يابند.
چه كساني بايد وارد دانشگاه شوند؟ چطور مي توان درست و عادلانه بودن نظام پذيرش و گزينش دانشجو را تضمين كرد؟ چطور مي توان امكان دسترسي به  آموزش عالي را براي افراد كم بضاعت گسترش داد؟ آيا مي توان نظام گزينشي يافت كه قابل اطمينان و معتبر باشد؟
پاسخ دادن به اين سؤالات زندگي بسياري را تحت تأثير قرار مي دهد، استادان، دانشگاهيان، دانشجويان، كارمندان، خانواده ها و همه جامعه.
اينكه چه كساني وارد دانشگاه مي شوند اهميت دارد چرا كه دانشجويان در دانشگاه نه تنها از استادان كه از يكديگر چيزهايي مي آموزند. برخورد با دانشجويان ديگر با پيشينه متفاوت، بخش مهم تحصيل هر دانشجويي است. اگر مي خواهيم دانشجويان تحصيل بي نقصي داشته باشند كه به جامعه هم كمك كند، بايد كلاس هاي دانشگاه متنوع و گوناگون باشد.
دليل دوم اهميت اين پرسش كه چه كساني وارد دانشگاه مي شوند، اين است كه دانشجويان معمولاً دورنماي بهتري در زندگي نسبت به كساني دارند كه به دانشگاه نرفته اند.
آنها شغل  بهتري مي يابند، درآمد بيشتري به دست مي آورند و به طور كلي زندگي بهتري دارند.
متأسفانه هنوز تعريف واحد و مشخصي از يك نظام گزينش عادلانه و درست وجود ندارد؛ بعضي معتقدند ورود به دانشگاه پاداشي است براي آنها كه سخت كوشش كرده و در دوران مدرسه نمرات بالايي به دست آورده اند. براي آنها پذيرفتن يك دانشجو با نمره پايين در شرايطي كه فرد ديگري با نمره بالا وجود دارد، كاري غيرمنصفانه و از نظر اخلاقي نادرست است.
در مقابل عده اي ديگر تحصيلات دانشگاهي را راهي براي كمك به افرادي مي دانند كه همواره ضعيف بوده و در طبقه پايين جامعه قرار دارند. به عقيده آنها اين افراد مي توانند از اين راه براي خود جايگاه اجتماعي به دست آورند.
تصميم گيري درباره پذيرش دانشجو وقتي دشوار مي شود كه عده زيادي، با نمره بالا متقاضي تحصيل در يك رشته باشند. اين افراد را نمي توان بر اساس عملكرد دوران مدرسه از يكديگر متمايز كرد و بايد معيارهاي ديگري براي انتخاب آنها در نظر گرفت؛ معيارهايي چون وضعيت جامعه يا توانايي هاي فردي.
بحث بر سر نظام دانشجو و گزينش دانشجو در انگليس اين روزها جريان دارد.
«بخش تضمين كيفيت» در سازمان آموزش عالي انگليس به تازگي پيشنهاد كرده است تا دفاتر مربوط به پذيرش دانشجو در دانشگاهها و مسئولان گزينش و انتخاب دانشجو براي اين كار آموزش ويژه و روز آمد ببينند.
طبق قوانين اروپا در تصميم گيري درباره پذيرش دانشجو هيچ گاه نبايد نژاد، مذهب، پيشينه قومي، جنسيت يا معلوليت افراد مورد نظر قرار گيرد. اين تنها قانون  سراسري موجود در اين مورد است.
در انگليس اخيراً پروفسور «استون شوارتز» از رؤساي دانشگاه «برونل» از سوي دولت مأمور بررسي و اصلاح نظام پذيرش دانشجو در اين كشور شده است. او با ارائه طرحي پيشنهاد برگزاري آزمون هاي ورودي به جاي تكيه بر نتايج امتحانات دبيرستان را مطرح كرده است.
«شوارتز» خود درباره طرحش گفته است، دانشگاهها در انتخاب دانشجو بايد خلاق تر باشند. در اين طرح پيشنهادي علاوه بر برگزاري آزمون، پيشينه اجتماعي متقاضيان هم در كنار نتايج آزمون به عنوان شاخصي براي پيش بيني موفقيت دانشجويان بررسي مي شود. سنديكاي آزمون هاي داخلي دانشگاه كمبريج اخيراً يك آزمون ۹۰ دقيقه اي ارزيابي مهارت هاي فكري تهيه كرده است كه براي پذيرش دانشجو در اين دانشگاه از ترم آينده مورد استفاده قرار مي گيرد. تحقيقات اوليه نشان داده است كه اين آزمون شاخص بهتري براي ارزيابي و پيش بيني موفقيت دانشجويان نسبت به نتايج امتحانات دبيرستان است. تهيه كنندگان اين تست مي گويند: آزمون  مهارت هاي فكري دقيقاً توان فكري افراد در شرايط مختلف و عامل مهم منطق را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
دولت و سازمان آموزش عالي انگليس به اين دليل به فكر اصلاحات در نظام پذيرش دانشجو افتاده است كه دانشگاهها با مراجعه به اين سازمان خواستار اصلاح اين نظام شده و گفته اند، اگر آزموني سراسري يافت شود كه چگونگي فكر كردن خود دانشجويان را ارزيابي كرده و نشان دهد، پذيرش دانشجو منصفانه و سالم تر صورت مي گيرد. آنها مي گويند آزمون هاي كنوني در حقيقت به كيفيت و چگونگي تدريس مي پردازد و نه ويژگيهاي شخصي افراد. در اين آزمون ها كيفيت تدريس است كه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وزير آموزش عالي انگليس از اصل اين طرح استقبال كرده اما گفته است اجراي آن تا چند سال طول مي كشد، زيرا براي اجراي آن تأييد همه از جمله دانشجويان مورد نياز است.
در حال حاضر متقاضيان ورود به دانشگاه در انگليس بعد از بررسي نمرات دبيرستاني به طور مشروط وارد دانشگاه مي شوند و اگر در طول يك دوره تعيين شده عملكرد خوبي نشان دهند ماندگار مي شوند. اصلاحات ديگري كه قرار است در نظام پذيرش دانشجو در انگليس صورت گيرد و بحث درباره آن از سال گذشته آغاز شده است، افزايش تعداد دانشجويان طبقه كارگر در دانشگاه هاست. وزير آموزش عالي انگليس سال گذشته اعلام كرد قصد دارد شكاف ۳۰ درصدي ميان درصد دانشجويان طبقه بالا و طبقه متوسط را تا سال ۲۰۱۰ كاهش دهد. درون حزب حاكم در انگليس در اين مورد اختلافاتي وجود دارد و برخي با اين كار موافق نيستند. مخالفان مي  گويند ارتقاء وضعيت تحصيلي دانشجويان و كيفيت دانشگاهها مهمتر از طرح هاي ديگر است.
دانشگاه بريستول به تازگي معيارهاي پذيرش دانشجوي خود را تغيير داده تا دانشجويان بيشتري از طبقه كارگر و از مدارس دولتي را جذب كند.
جديدترين آمارها نشان مي دهد ۴۸ درصد از جوانان طبقه بالاي جامعه انگليس و تنها ۱۸ درصد از جوانان طبقه متوسط، كارگر و پايين تر به دانشگاه مي روند. وزير آموزش عالي انگليس در دفاع از طرح خود گفته است: ما جامعه اي مي خواهيم كه همه اعضاي آن مشاركت پذير باشند، نبايد استعدادها ناديده گرفته شود، در دنيايي كه بر محور علم و اقتصاد مي چرخد بايد روي استعداد افراد حساب كرد.
پروفسور «شوارتز» با اعلام فراخواني از همه صاحب نظران در حوزه آموزش عالي خواسته است طرح هاي خود را درباره اصلاح  نظام پذيرش دانشجو ارائه كنند.
او در فراخوان خود گفته است، حتي از تعاريف و مفاهيم جديد درباره معتبر بودن و منصفانه بودن يك نظام پذيرش و گزينش دانشجو استقبال مي كند.او معتقد است اصلاح در اين نظام، يك امر ضروري است، ضرورتي كه نه تنها براي دانشجويان بلكه براي كل كشور حياتي است.
گاردين

لوون، دانشگاه مليت ها
000210.jpg
شبنم جعفرزاده
دانشگاه لوون (UCL) بلژيك با ششصد سال قدمت يكي از قديمي ترين دانشگاه هاي دنيا به شمار مي رود. اين دانشگاه كه نزديك بروكسل واقع شده است در حال حاضر ۱۳۰ هزار فارغ التحصيل در سراسر جهان دارد و نيمي از دانشجويان آن به زبان فرانسوي شاغل به تحصيل در اين دانشگاه هستند.
در سال ۱۹۷۰ اين دانشگاه قديمي به دو دانشگاه هلندي زبان و فرانسوي زبان تقسيم شد. به طوري كه دانشگاه هلندي زبان در شهر «لوون» باقي ماند و دانشگاه فرانسوي زبان به بخش فرانسوي زبان بلژيك به نام بخش اوتيجينز منتقل شد و نام «لوون» جديد گرفت. اين شهر در حال حاضر يكي از جاذبه هاي توريستي بلژيك به شمار مي رود.اين دانشگاه در ابتدا داراي سه رشته حقوق، پزشكي و هنر بود كه مدتي بعد رشته الهيات هم به اين رشته ها اضافه شد. از استادان بنام اين دانشگاه مي توان به ايراسموسل، مركاتور، وساليوس و لماتر اشاره كرد.نه دانشكده از ده دانشكده UCL در لوون جديد و دانشكده پزشكي در بروكسل قرار دارند.
نشاني دانشكده پزشكي دانشگاه لوون به شرح زير است:
Facuity of Medicine
Avenue E.Mounien 50
۱۲۰۰ Bruxelles
Tel:0032 2 764 11 11
Fax:0032 2 764 53 22
همچنين نشاني دانشگاه لوون جديد به شرح زير است:
UCL Place de I'universiteI
۱۳۴۸ Louvain-la-Neuve Belgium
Tel:0032 10 47 21 11
Fax:0032 10 47 29 99
www.ucl.ac.be
دانشگاه لوون داراي ۲۰ هزار دانشجو از مليت هاي گوناگون است كه از اين تعداد دانشجو ۱۶۸۵۶ نفر بلژيكي و بقيه دانشجويان خارجي هستند. دانشكده پزشكي با ۴۶۴۵ دانشجو بالاترين تعداد دانشجو را به خود اختصاص داده است. نشاني اينترنتي دانشكده پزشكي دانشگاه لوون www.md.ucl.ac.be است.اين دانشگاه علاوه بر دانشكده پزشكي شامل نه دانشكده زير است:دانشكده علوم سياسي، اقتصادي و اجتماعي (ESPO) كه داراي پنج رشته علوم سياسي و اجتماعي، اقتصاد، ارتباطات، مديريت و جمعيت شناسي با ۴۶۱۶ دانشجو است.در دانشكده حقوق (DRT) بيش از دو هزار دانشجو در رشته هاي حقوق و جرم شناسي تحصيل مي كنند. نشاني اينترنتي دانشكده حقوق Dominique.degand@sdrt.ucl.ac.be است. همچنين دانشكده روان شناسي و علوم آموزشي (PSP) داراي رشته هاي روان شناسي، آموزش، گفتار درماني و علوم خانواده و پنج زيرشاخه روان شناسي باليني، رشد، اجتماعي و حرفه اي، آموزشي و تجربي است. در اين دانشكده علاوه بر رشته هاي فوق، مركز مشاوره، مركز ادبيات جوان، بازي، روان شناسي مذهبي وجود دارند. نشاني دانشكده روان شناسي و علوم آموزشي دانشگاه لوون V.hanssens@psp.ucl.ac.be است.
دانشكده هنر و تاريخ (FLTR) در رشته هاي تاريخ، ادبيات و زبان هاي مدرن و كلاسيك (آلماني، رومي، يوناني، لاتين و مشرق زمين)، باستان شناسي و تاريخ هنر، ۱۷۸۵ دانشجو دارد. نشاني اينترنتي دانشكده هنر و تاريخ Dewez@sflt.ucl.ac.be است.
دانشكده فلسفه (isp) با رشته هاي فلسفه و تاريخ، فلسفه و علم ، فلسفه و اعتقادات مسيحيت، فلسفه و موضوعات فرهنگي- سياسي- اجتماعي، بيش از يك درصد كل دانشجويان UCL را به خود جذب كرده است. نشاني دانشكده فلسفه Didier@sisp.ucl.ac.be است.
نشاني اينترنتي دانشكده علوم SC: Lenaerts@sesc.ucl.ac.be است.
نشاني اينترنتي دانشكده الهيات TECO: ِِِِِِِِِDeDeurwaerder@stec.ucl.ac.be است
دانشكده علوم كاربردي FSA: Mertes@sfsa.ucl.ac.be است.
ثبت نام دانشجويان خارجي(غير از كشورهاي اتحاديه اروپا)
براي نام نويسي در اين دانشگاه متقاضيان مي توانند فرم ثبت نام را از طريق اينترنت www.ucl.ac.be همراه با فرم finance Plan (شرايط مالي) دريافت كرده و با مدارك ديگر از طريق پست بفرستند. در صورت تأييد دانشگاه، متقاضي بايد حداقل دو ماه زودتر اقدام به گرفتن مجوز ASP از سفارت بلژيك كرده و همراه با مدارك ديگر (پاسپورت، مدارك تحصيلي، برگه تشخيص هويت و پنج قطعه عكس، سند ازدواج (در صورت تأهل) به دبيرخانه دانشجويان در لوون تحويل دهد.
نشاني دفتر ثبت نام در اينترنت www.etu.ucl.ac.be است.
شهريه
هزينه سالانه يك دانشجو ۷۵۰۰ يورو است كه براي دوره هاي مقدماتي فرانسه ۳۷۵ يورو اضافه هزينه مي شود. صورت هزينه به اين شرح است: كتاب و وسائل آموزشي ۵۰۰ يورو، مسكن ۲۳۸۰ يورو، غذا ۲۲۵۰ يورو،  بيمه و هزينه هاي درماني ۳۷۰ يورو، سرگرمي و تفريح ۵۲۰ يورو، لباس ۳۷۰ يورو و ساير مخارج نيز ۳۷۰ يورو.
محل سكونت
دو دانشگاه لوون و بروكسل مجموعاً ۴۷۵۰ محل سكونت شامل ۴۰۳۰ اتاق و ۵۴۰ آپارتمان دارند كه در بيشتر آنها شش، هشت يا ده نفر زندگي مي كنند. يك ماه اجاره اتاق و دو ماه اجاره آپارتمان از پيش پرداخت مي شود. نشاني اينترنتي دفتري كه محل اسكان دانشجويان را فراهم مي كند: www.loge. .ucl.ac.be/housingservice/English version.html است.
مقاطع تحصيلي
در اين دانشگاه سه مقطع تحصيلي براي دارندگان مدارك معادل ارائه مي شود: مقطع DEC كه پيش نياز مقاطع DES  و DEA است و شامل يادگيري زبان است. در DES  مهارت حرفه اي و در DEA  مهارت علمي پيش از مقطع دكترا كسب مي شود.زبان اصلي فرانسه است ولي اغلب انگليسي هم استفاده مي شود. اين دانشگاه ۶۰۰ دانشجوي دكترا دارد و در اين مقطع بيشتر به زبان انگليسي تدريس و تحقيق مي شود.نشاني دفتر تحقيقات: www.adre.ucl.ac.be مي باشد.سال تحصيلي در اين دانشگاه دو ترم ۱۴ هفته اي است و امتحانات آن در سه نوبت ژانويه، ژوئن و سپتامبر برگزار مي شود و دانشجو مي تواند به صورت اختياري در هر يك از اين سه ماه در امتحان شركت كند.

ولونگونگ: دانشگاهي با ركن اصلي پژوهش
ترجمه: آزاده ثبوت
دانشگاه ولونگونگ(Wollongong) يك دانشگاه برجسته دولتي استراليايي است كه از سال ۱۹۹۳ فعاليت خود را در دبي آغاز كرده است و در واقع اولين دانشگاه غربي به شمار مي رود كه موفق به كسب مجوز از وزارت آموزش عالي و پژوهش هاي علمي امارات متحده عربي شده است.
برنامه هاي آموزشي اين دانشگاه داراي اعتباري بين المللي است. همچنين محتواي آموزشي اين دانشگاه نيز به گونه اي طراحي شده است كه دانشجويان را با چالش هاي هزاره جديد مواجه مي سازد به صورتي كه جامعه پژوهشي و كارگاه هاي دانشجويان همواره مورد بازبيني و تجديد نظر قرار دارند.
از ديگر ويژگي هاي اين دانشگاه توجه به امر «پژوهش» به عنوان عنصري كليدي در برنامه هاي آموزشي است و تا كنون تعداد كثيري از پژوهشگران، سياستمداران، متخصصان حقوقي و بازرگاني، معماران و نويسندگان از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.
دانشگاه ولونگونگ در دبي، در سه دوره ليسانس، فوق ليسانس و دكترا دانشجو مي پذيرد. اين دانشگاه همچنين برگزار كننده يك دوره پيش دانشگاهي است كه دانشجويان با گذراندن آن مي توانند به طور مستقيم وارد دانشگاه شوند.
دوره ليسانس در دانشگاه ولونگونگ سه ساله است و دانشجويان مي توانند در يكي از دوره هاي: علوم كامپيوتر، علوم اينترنت و فناوري، تجارت و مديريت بازرگاني ثبت نام كنند.
اين دانشگاه، در دوره فوق ليسانس نيز در رشته هاي مديريت بازرگاني، بازرگاني بين المللي و مديريت كيفيت، دانشجو مي پذيرد. پذيرش دانشجو در سطح دكترا در رشته هاي مذكور با مشاوره استادان اين دانشگاه ميسر است، علاوه بر رشته هاي يادشده، دانشگاه ولونگونگ همه ساله اقدام به برگزاري دوره هاي زبان انگليسي عمومي، انگليسي دانشگاهي براي دانشجويان، دوره آمادگي TOFELو دوره آمادگي IELTSٍ مي كند.
برنامه اين دوره ها كه عموماً به صورت ترم هاي تابستاني فشرده براي استفاده علاقمندان برگزار مي شود در سال جاري ميلادي ازتاريخ يكم آگوست تا ۲۶ آگوست ۲۰۰۴ به مدت چهار هفته پياپي خواهد بود.
همچنين دوره هاي آموزش انگليسي دانشگاهي نيز در طول سال براي دانشجوياني كه براي تدريس در دانشگاه هاي انگليسي زبان به ارتقا سطح دانش زبان انگليسي خود نيازمندند،  برگزار مي شود.
كليه اساتيد زبان دانشگاه ولونگونگ، از كشورهاي استراليا، زلاندنو، انگلستان، آمريكا و آفريقاي جنوبي انتخاب شده اند و از قابليت بالايي برخوردارند.
حين اقامت دانشجويان تمام وقت در دبي، دانشگاه ولونگونگ به آنها ويزاي تحصيلي اعطا مي كند. با توجه به اينكه دانشجوياني كه از ويزاي دانشجويي برخوردارند، اجازه اشتغال به كار نخواهند داشت.
در طول دوره نيز براي كليه دانشجويان دختر و پسر، امكان استفاده از تسهيلات خوابگاهي وجود دارد و در انتهاي دوره دانشجويان موفق به گذراندن آزمون IELTS در دانشگاه ولونگونگ مي شوند.
اين دوره چهار بار در طول سال برگزار مي شود و هر دوره شانزده هفته به طول مي انجامد. آغاز اين دوره ها در سال ۲۰۰۴ به ترتيب از ۱۷ ژانويه تا ۱۰ مارس ۲۰۰۴، ۲۰ مارس تا ۵ مه۲۰۰۴،  ۱۵ مي تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ و  ۱۰ ژوئيه تا ۲۵ آگوست ۲۰۰۴ است.
دانشگاه ولونگونگ در دبي، همچنين يك دوره مديريت خدمات مالي برگزار مي نمايد كه داراي ۶ موضوع درسي است. طول اين دوره بستگي به خود دانشجو و تعداد واحدهاي گذرانده در هر نيم سال دارد. كه حداكثر بايد در مدت چهار سال به پايان برسد.
در دوره مديريت خدمات مالي علاوه بر موضوعات ياد شده، در هر ترم ده سمينار كلاسي نيز ارائه مي شود.
هر سال تحصيلي از دو نيمسال پاييز و بهار تشكيل شده كه نيمسال پاييز از ماه نوامبر آغاز شده و تا مارس ادامه مي يابد. نيمسال بهار نيز از ماه مي آغاز مي شود و در ماه سپتامبر پايان مي يابد.
امتحانات نيمسال اول در هفته دوم آوريل و امتحانات نيم سال دوم در هفته دوم اكتبر برگزار مي شود.
هزينه تحصيل به ازاي هر موضوع درسي ۳۰۰۰ درهم است كه هزينه كتاب، كتاب راهنما، جزوه سمينارها و آزمون ها را نيز در بر مي گيرد.
از دوره هاي ديگري كه همه ساله در دانشگاه ولونگونگ برگزار مي شود مي توان به دوره CELTA دانشگاه كمبريج اشاره كرد كه يكي از شناخته شده ترين و ممتازترين دوره هاي تربيت مربي زبان انگليسي به شمار مي رود. اين دوره كه نخستين بار در سال ۱۹۶۸ در لندن برگزار شد. امروزه در بيش از ۱۵۰ مركز در سراسر جهان برگزار مي شود و سالانه ده هزار نفر دانشجو مي پذيرد.
طول مدت اين دوره نيز چهار هفته (پنج روز در هفته) و شهريه آن نيز ۸۵۰۰ درهم است. تاريخ شروع اين دوره در سال جاري ۷ فوريه تا ۳ مارس ۲۰۰۴ است.
علاوه براين، دانشگاه ولونگونگ در دبي، همه ساله، از افراد واجد شرايط براي تدريس در زبان انگليسي و ساير رشته هاي ارائه شده استخدام به عمل مي آورد.

دانشگاههاي معتبر جهان
دانشگاههاي «دانمارك»
الهام رضاخاني
تحصيلات دانشگاهي
ثبت نام در نظام آموزش عالي دانمارك به دو گروه يك و دو تقسيم مي شود. اكثر دوره هاي تحصيلي شرايط ويژه اي براي پذيرش دانشجو دارند كه تعيين حداقل معدل در ديپلم دبيرستان نخستين شرط است. افراد با داشتن معدل مناسب و نمرات خوب در دروس رياضيات، فيزيك، شيمي، ادبيات و دو زبان خارجي مي توانند از سهميه گروه يك استفاده كرده و سهميه گروه دو متعلق به داوطلباني است كه بدون داشتن ديپلم دبيرستان و با در نظر گرفتن تجربه حرفه اي آنها و طبق ضوابط مي توانند در رشته انتخابي خود تحصيل كنند.گذراندن يك سال
پيش دانشگاهي در بعضي از دانشگاهها و موفقيت در امتحان ورودي براي دانشجويان خارجي الزامي است كه فقط از طريق سهميه گروه دو پذيرفته مي شوند.
دوره ها و نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي
(Tekniker): اولين دوره تحصيلي در كشور دانمارك است كه شامل دوره هاي حرفه اي است كه به مدت يك سال و نيم تحصيل در مراكز آموزش عالي اين كشور، به علاوه دوره كارآموزي در كالج ها و مدارس عالي حرفه اي گذرانده مي شود. مدرك Tekniker و تمام مدارك نيمه تمام دانشگاهي به شرط دو يا سه سال تحصيل در اين كشور «كارداني» ارزشيابي مي شود.
-(Bachelor) Akademi شامل سه تا چهار سال تحصيل تمام وقت در دانشگاهها است كه به صورت يك سال كارآموزي قبل از ورود به دوره و سه سال تحصيل تمام وقت دروس نظري است و در پايان اين دوره مدرك كارشناسي به دانشجو اعطا مي شود.
- (master) candidata اين دوره به صورت دو سال تحصيل تمام وقت است و امتحان ورودي ندارد و با توجه به نمرات دوره كارشناسي دانشجو پذيرفته مي شود. دانشجو پس از گذراندن سه و نيم سال و حضور در كلاس درس و موفقيت در امتحانات، پژوهشي را در نيم سال چهارم انتخاب كرده و بعد از طي آن، موفق به كسب مدرك (master) candidata مي شود.
- (ph.D) در اين دوره زبان دانماركي اجباري نيست و دانشجو مي تواند به زبان انگليسي دوره را طي كند. طول اين دوره در كشور دانمارك چهار سال است و نوشتن پايان نامه و دفاع موفقيت آميز از آن براي كسب مدرك «دكترا» الزامي است.

همكاري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و انستيتو كارولينسكاي سوئد
همكاري مشترك مركز تحقيقات بيماريهاي گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و انستيتو كارولينسكاي سوئد در زمينه پذيرش دانشجو در دوره هاي دكتراي تخصصي پزشكي مولكولي آغاز شد.
پروفسور هلستروم استاد انستيتو كارولينسكا در رشته گوارش و رئيس بخش تحقيقات گوارش اين انستيتو در سفر خود به ايران و تبادل نظر با رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و معاونان آموزشي و پژوهشي وزارت بهداشت برنامه پيشنهادي دانشگاه متبوع خود را در خصوص اين دوره مشترك در قالب Snadwich Program ارائه كرد.
همچنين دكتر ملك افضلي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ضمن اعلام موافقت و حمايت از اين طرح، پيشنهاداتي در مورد مفاد دوره هاي آموزشي مطرح كرد و ضمن ابراز رضايت از پيشرفت همكاريهاي علمي و تحقيقاتي بين مركز تحقيقات بيماريهاي گوارش و كبد و انستيتو كارولينسكا براي ادامه روند، آمادگي وزارت بهداشت را اعلام كرد.پس از بازديد پروفسور هلستروم از واحدهاي مختلف اين مركز تحقيقاتي مقرر شد، نتايج مشاهدات و مذاكرات پس از بررسي در انستيتو كارولينسكا سوئد، با ارائه برنامه آموزشي پيشنهادي، آن مركز براي ادامه مذاكرات به ايران ارسال شود.

اولين كنفرانس ملي ICTC 2004
انجمن فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه مالك اشتر، اولين كنفرانس ملي خود را با عنوان نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه برگزار خواهد كرد.اين همايش، در نيمه دوم خرداد سال ۸۳، كه با همكاري دانشگاه هاي كشور و سازمان هاي وابسته به وزارت دفاع برگزار خواهد شد، هدف از برگزاري اين همايش همفكري در گسترش و توسعه ICT در كشور، بررسي آخرين پيشرفت ها در زمينه استفاده از فناوري نوين ICT و به كارگيري آن و استفاده از نظرات محققان و متخصصان در راستاي كاربردي كردن و استفاده هرچه بيشتر از ICT در كشور است.
اين انجمن از محققان، متخصصان و دانشگاهيان و دانش پژوهان در زمينه ICT دعوت كرد تا مقالات خود را در محورهاي نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه هاي جهاني سازي، دفاع، امنيت ملي، تدوين برنامه ايران ۱۴۰۰ و توسعه صنعتي بفرستند.

ادبيات كلاسيك انگليس در كتابخانه الكترونيكي
دانشگاه منچستر با راه اندازي كتابخانه  الكترونيكي دستيابي به ادبيات كلاسيك انگليس متعلق به سال هاي ۱۴۵۳ تا ۱۸۰۰ م. را براي دانشجويان آسان كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي منچستر آن لاين، اين بدان معناست كه دانشجويان ديگر مجبور نيستند براي خواندن ادبيات كلاسيك انگليس به كتابخانه ها مراجعه كنند، بلكه مي توانند قصه هاي كانتربري، هملت يا آثار نيوتن را در هر جايي از دنيا با كامپيوترهاي شخصي شان بخوانند.
دانشگاه منچستر در مقايسه با ساير دانشگاه ها در امر استفاده از فن آوري ديجيتالي كردن كتاب ها و متون قديمي پيش قدم بوده است. به نظر مي آيد دانشجويان درآينده قادر خواهند بود با دسترسي به كامپيوتر در هر جاي ديگر جهان مداركشان را از دانشگاه منچستر دريافت كنند. دانشگاه منچستر هم چنين به شماري از موسسه هاي شمال غربي انگليس هم چون موسسه umist، دانشگاه سالفورد، موسسه  بولتون و دانشگاه مترو پوليتن منچستر پيوسته است تا با صرف هزينه  ۵۰۰ هزار پوند بزرگترين مجموعه كتاب هاي الكترونيكي در اروپا را فراهم آورند.اين در حالي است كه در شرايط فعلي ديسكت بيش از ۱۲۰ هزار كتاب آماده شده است.

گشتي در سايت ها
http://aace.org
فرنوش مرتضوي
انجمن پيشرفت تحصيلات كامپيوتري (AACE) در سال ۱۹۸۱ با هدف ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش در تمام سطوح با كمك تكنولوژي اطلاعات (IT) به وجود آمد. در صفحه اصلي سايت، اخبار فعاليت هاي انجمن، معرفي كنفرانس هايي كه به زودي برگزار مي شوند و اعلام آخرين مهلت ثبت نام سايت هاي مختلف آموزش از راه دور در اختيار بازديد كنندگان قرار دارد.
http://www.open.ac.uk
دانشگاه آزاد بريتانيا (OU) در سال ۱۹۷۱ اولين گروه دانشجويان را پذيرفت و هم اكنون با داشتن بيش از ۲۰۰۰۰۰ دانشجو بزرگترين دانشگاه اين كشور محسوب مي شود. ۲۲ درصد از كل دانشجويان پاره وقت انگليسي در اين دانشگاه تحصيل مي كنند و حدود ۲۶۰۰۰ غيرانگليسي دانشجوي OU هستند. دوره كارشناسي اين دانشگاه امتحان ورودي ندارد و يك سوم دانشجويان از دانش كافي به هنگام ورود برخوردار نيستند، با اين حال ۷۰ درصد آنها با موفقيت فارغ التحصيل مي شوند. با مراجعه به پايگاه ou از امكانات online آن استفاده كنيد.
http://www.fristmonday.org
اين آدرس مربوط به يك هفته نامه online و رايگان است كه به انتشار اخبار آموزشي در اينترنت مي پردازد. اين هفته نامه، هر دوشنبه منتشر مي شود و از بخش هاي معرفي شده در صفحه اول سايت آن مي توان به فراخوان مقاله، معرفي بهترين شماره و آرشيو شماره هاي قبلي اشاره كرد.
http://www.wsu.edu/~brains/errors
اين صفحه كه به همت پروفسور پال برينز، استاد زبان  انگليسي دانشگاه ايالت واشنگتن ايجاد شده است به معرفي و بحث پيرامون غلط هاي رايج در زبان انگليسي مي پردازد. اين سايت استفاده مناسب و صحيح از زبان انگليسي آمريكايي را مورد بررسي قرار مي دهد و در عين حال حاوي نكات ارزشمندي درباره نوشتن به زبان انگليسي (writing) است.
http://www.aln.org
هدف كنسرسيوم اسلون، كمك به سازمان هاي آموزشي براي بهبود و ارتقاي وضعيت علمي آنهاست. اين كنسرسيوم خدمات آموزشي مناسبي را براي اعضاي خود فراهم مي كند و عضويت در آن رايگان است. همچنين در بخش خدمات مشاوره اي، افراد مي توانند با انتخاب موضوع مورد سؤال خود از نظر مشاور يا سخنگوي سايت استفاده كنند.
http://www.ed.psu.edu/acsde
مركز آمريكايي مطالعه آموزش از راه دور (ACSDE) با هدف مطالعه و انتشار اطلاعات درباره آموزش از راه دور در تمام اشكال آن درسال ۱۹۸۶ تأسيس شد. پيوندهاي مفيد، گزارش پژوهش ها، كتاب شناسي و معرفي كنفرانس ها از امكانات اين سايت محسوب مي شود كه امكان دسترسي به آنها همگاني است.

دانشگاه بين المللي اينديرا گاندي
دانشگاه بين المللي اينديرا گاندي (IGNOU) در سال ۱۹۸۵ براي تحصيلات عالي در هند تأسيس شد. مسئولين دانشگاه، هدف از تأسيس اين مركز را بالا بردن سطح كيفي تحصيلات در هند و جذب دانشجو از مناطق مختلف هند و سراسر دنيا مي دانند. پس از تأسيس اين مركز علمي، از پانزده سال پيش تاكنون اعتبار و افتخارات فراوان را نصيب خود كرده و امروزه به عنوان يكي از مراكز معتبر دانشگاهي هند مطرح است. اين دانشگاه، يكي از بهترين و فعال ترين دانشگاه ها در ارائه تسهيلات و فراهم كردن زمينه مناسب براي دانشجويان است. دانشگاه «IGNOU»، يك ميليون دانشجو در رشته هاي مختلف علمي دارد. نكته حائز اهميت،«امكان تحصيل از راه دور» است. اين سيستم آموزشي از سال ۱۹۹۳ در اين دانشگاه راه  اندازي شد. اين دانشگاه چهل و هشت مركز تحصيلي وابسته دارد كه از اين مراكز مي توان به بيست و دو مركز محلي، هشت مركز تحت پوشش IAF ، چهار مركز تحت پوشش نيروي دريايي، يك مركز تحت پوشش تجهيزات نظامي، ۵ مركز تحت پوشش ارتش و... اشاره كرد.
از آنجايي كه دانشگاه بين المللي اينديرا گاندي پس از تأسيس با وسعت عملكرد و موفقيت چشمگيري شروع به فعاليت كرد، حتي كشورهاي پيشرفته نيز از جهت آموزشي و برنامه ريزي به اين دانشگاه توجه دارند. براي آشنايي بيشتر با اين دانشگاه مي توانيد به نشاني اينترنتي
«http://www.ignou.edu» مراجعه كنيد.

«هاروارد» و «استنفورد»
در صدر بهترين هاي جهان
براساس نتايج طبقه بندي آكادميك دانشگاههاي جهان در سال ۲۰۰۳ ميلادي، دانشگاههاي «هاروارد» و «استنفورد» آمريكا به عنوان بهترين دانشگاههاي جهان و دو دانشگاه از كشور سوئيس جزو ده دانشگاه برتر اروپا شناخته شدند. به گزارش پايگاه اينترنتي سوئيس اينفو، براساس اين طبقه بندي كه در آن ۲۰۰۰ دانشگاه از سراسر جهان توسط دانشگاه چيني شانگهاي جييائوتونگ مورد بررسي قرار گرفته اند، مؤسسه فدرال فن آوري در زوريخ، اولين دانشگاه سوئيسي بود كه در رده پنجم دانشگاههاي اروپايي پس از چهار دانشگاه مطرح انگليسي قرار گرفت و دانشگاه زوريخ اين كشور رتبه نهم را كسب كرد.

|  دانشجو-۲  |   دانشجو-۳  |   دانشجو-۴  |   دانشجو-۵  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |