شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۲۲
گفت وگو با دكتر عبدالله علوي، استاد روابط بين الملل
دانشگاه بين المللي كاربردي زنان
000207.jpg
غلامرضا كمالي رهبر
اشاره:
دانشگاه بين المللي كاربردي زنان روستايي در مرز ايران و افغانستان درمنطقه اسديه بيرجند، در زميني به مساحت ۳۰۰ هكتار شامل «خوابگاه دانشگاه كاربردي و بنياد فرهنگي توسعه همگرايي منطقه اي به كمك خيرين ايران و آلمان» تأسيس مي شود. خبر را در يك نشست دانشگاهي  شنيديم.
... توسعه روستايي، فقرزدايي منطقه اي، همكاري بين المللي، پرورش استعدادهاي توانمند فرزندان محروم روستا علي الخصوص زنان روستايي.... چشم انداز خوبي را ترسيم مي كند. دانشگاه بين المللي زنان روستايي بيرجند، محصول مشاركت اساتيد و خيران ايراني با جمعي از دانشگاهيان آلمان خواهد بود.در جمع طراحان اين دانشگاه نام دكتر محمدحسن گنجي، باني دانشگاه بيرجند و استاد بلندمرتبه جغرافياي نوين به چشم مي خورد.
آنچه در پي مي آيد گفت وگويي است، با دكتر عبدالله علوي استاد روابط بين الملل و طراح اصلي اين دانشگاه.

* با خبر شديم در همايشي كه اخيراً در مركز مطالعات وزارت امور خارجه با هدف توسعه همكاري و همگرايي منطقه اي در قفقاز برگزار شده ، پيشنهاد تأسيس دانشگاههاي بين المللي جهت تشويق و تقويت همگرايي هاي منطقه اي مطرح شد پيرامون اين طرح قدري توضيح دهيد.
- مسئله همگرايي، تعاون و مشاركت منطقه اي يكي از مسائل برجسته سياسي، فرهنگي و اجتماعي در عصر حاضر است كه در بخش روابط بين الملل مي تـواند در ايجاد روابط صلح آميز دوستانه نقش موثري داشته باشد.
ايران با چند هزار سال تاريخ انديشه و تفكر در يك منطقه استراتژيك قرار گرفته كه از جمعيت و نيروي انساني بالقوه مناسبي هم برخوردار است كه با تكيه به نيروي جوان خود مي تواند در زمينه همكاري و تعاون منطقه اي از پيشگامان باشد.
ظرفيتي كه در مسئله آموزش عمومي و منطقه  اي مطرح است موضوعي است كه مي  تواند همه متخصصان و برنامه ريزان را به مسئله مديريت عمران منطقه اي در خدمت وحدت و روابط بين المللي صلح آميز با ديگر كشورها توجه دهد كه از طريق آن بتوانيم مراكز آموزش بين المللي را در نقاط مرزي كشورمان با كشورهاي همسايه ايجاد كنيم.
به عنوان مثال در جنوب خراسان منطقه اسديه (شهر بيرجند) در مرز افغانستان كه بنده هم روي آن مطالعه داشته ام قابليت تأسيس دانشگاه بين المللي كاملاً وجود دارد.
ما در منطقه نيازمند مديريت برنامه ريزي عمران منطقه اي هستيم كه در سايه اين مديريت بتوانيم مشتركات ايران، افغانستان، آسياي مركزي، آسياي ميانه، مانند زبان فارسي و گويش هاي محلي را در كنار هم قرار داده و بر اساس آنها برنامه ريزي كنيم.
با توجه به همكاري هاي منطقه اي يكي از موضوعات بسيار مهمي كه مي تواند مورد توجه باشد مسئله آموزش عالي و آموزش فني و حرفه اي است.
در واقع برنامه مشخص پيشنهادي ما در همايش بين المللي قفقاز تأسيس دانشگاه كاربردي بين المللي زنان روستايي به صورت دولتي با همكاري دانشگاههاي آلمان از جمله دانشگاه كوتينگن آلمان در شهر اسديه بيرجند بود. در تاريخ ۱۸ مارس ۲۰۰۳ در شهر گوتينگن موضوع تأسيس دانشگاه كاربردي بين المللي زنان در دفتر كار رييس دانشگاه كاربردي آلمان پروفسور (كل) مطرح شد كه به دنبال آن هيأت مؤسس از سوي علاقه مندان ايراني و آلماني تشكيل شد، كه آقاي «پرفسور كل» پرفسور «اورنش هارت اشتاين»، «پرفسور هوگل» «دكتر مركر» خانم پرفسور «نيره راستين» و پرفسور «مارتين ترن» كه رييس دانشكده مديريت و كشاورزي در دانشگاه كوتينگن بودند و خود بنده به عنوان طراح و مؤسس اين دانشگاه در اين هيأت عضويت داشتيم. بعد از مكاتباتي كه با دفتر بين المللي وزارت علوم داشتيم مقرر شد دانشگاه به صورت دولتي با كمك دانشگاه هاي آلمان و اتحاديه اروپا طراحي و تأسيس شود، كه عبارت خواهد بود از يك شعبه دانشگاه كاربردي زنان روستايي، يك صندوق كمك به دانشجويان و يك خوابگاه بين المللي براي دانشجويان .
* در خصوص تنوع رشته هايي كه در اين دانشگاه پيش بيني شده است توضيح دهيد؟
- دليل اينكه اين طرح، طرح تأسيس دانشگاه كاربردي است در نتيجه براي شروع، رشته هايي كه در اين دانشگاه تدريس خواهند شد رشته هاي كاربردي و فني حرفه اي خواهند بود كه مطابق نياز منطقه جنوب خراسان، افغانستان، آسياي مركزي و آسياي ميانه طراحي خواهند شد. به محض اينكه طرح اجرايي و نهايي را به وزارت علوم ارائه دهيم و مشكلي در داخل نداشته باشيم، انشاءالله با ساير دانشگاهها اعم از داخلي و خارجي هم وارد مذاكره خواهيم شد تا در اين راستا آنها هم مشاركت داشته باشند. البته دانشگاههاي كاربردي شهر گوتينگن مونيخ، آخن، دورتموند و چند شهر ديگر آلمان در اين طرح مشاركت خود را اعلام داشته اند و ما اميدواريم بتوانيم ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا را نيز به مشاركت در اين طرح ترغيب كنيم.
* به نظر مي رسد با توجه به طرح جنابعالي در خصوص تأسيس دانشگاههاي كاربردي و فني حرفه اي در نقاط مرزي يك بازنگري در الگوهاي كليشه اي آموزش عالي در كشور ضروري باشد، يعني اين كه آموزش هاي كاربردي در سطح دانشگاهي به عنوان ابزاري توانمند جهت ايجاد يك همگرايي منطقه اي كه نتيجه حفظ صلح و امنيت منطقه اي خواهد بود بايد مورد توجه جدي تر مسئولين قرار گيرد. به نظر جنابعالي يك بازنگري در تغيير الگوهاي قديمي و جايگزين كردن آنها با الگوهاي جديد و ظرفيت ها و قابليت هاي جديد در بخش آموزش عالي و آموزش كاربردي در اين برهه زماني كه كشور به تنش زدايي با همسايگان و امنيت منطقه اي بيش از گذشته نياز دارد لازم و ضروري نمي نمايد؟
- در بخش آموزشي بر اساس نيازهاي روز هر جامعه اي، بايد برنامه ريزي خاصي اعمال شود، در نتيجه با توجه به سابقه زياد ايران در بخش آموزش و تأسيس مراكز آموزشي، به نظر مي رسد بازنگري در برنامه هاي آموزشي و آموزش عالي ضروري است. با توجه به پيشرفت تكنولوژي در بخش آموزشي در كشورهاي پيشرفته بهره گيري از تكنولوژي روز در بخش ارتباطات و اطلاعات اين امكان را براي ما خواهد داشت كه در آينده در دورترين نقاط هم فقط با داشتن يك خط تلفن و يك دستگاه كامپيوتر دانشگاه هاي مجازي ايجاد شوند كه جوانان روستايي لااقل به دليل ادامه تحصيل به شهرها مهاجرت نكنند و آموزش لازم را با كمترين هزينه در محل زندگي خود در روستاها دريافت كنند. اين خود باعث تقويت بخش كشاورزي و دامداري در روستاها و شهرهاي دور از مراكز خواهد شد كه در ضمن اشتغالزايي براي جوانان روستايي باعث رونق اقتصاد روستاها خواهد شد. همين خود عاملي ديگر است كه از مهاجرت روستائيان به شهرهاي خواهد كاست. از اين رو سيستم آموزشي ايران نيازمند بازنگري كارشناسانه است.
* در مورد زمان تقريبي تأسيس دانشگاه جنابعالي چه پيش بيني داريد؟
- كارهايي كه معمولاً به اين صورت پيشنهاد مي شود مسلماً نياز به پيگيري و برنامه ريزي دقيقي دارد. الان بخش رايزني فرهنگي سفارت آلمان از ما تقاضا كرده كه طرح دقيق فني احداث اين دانشگاه را ارائه دهيم؛ اعم از معماري ساختمانها و ميزان هزينه و بودجه مورد نياز، تعداد دانشجويان و رشته هايي كه در دانشگاه  تدريس خواهد شد كه البته ما در اين زمينه به دانشگاه كوتينگن مطالبي را در قالب پيشنهاداتي ارائه كرده ايم و منتظر دريافت نظر آنها هستيم كه نظرات نهايي را به وزارت علوم ارائه دهيم .به موازات اين رايزن فرهنگي آلمان در ايران نيز با ارتباط با وزارتخانه هاي ذي ربط مسئله تأسيس دانشگاه هاي كاربردي را پيگيري مي كنند كه به دنبال آن شاهد يك همكاري مشترك در خصوص تأسيس اولين دانشگاه بين المللي كاربردي زنان روستايي در ايران خواهيم بود.

گفت وگويي با دكتر علي اصغر اديبي، مدير گروه معماري دانشگاه تهران
معماري؛ انتخاب اول ممتاز ها
000201.jpg
سهيلا نياكان
اشاره: رشته معماري در ميان رشته هاي مختلف دانشگاهي ويژگي ها و اهميت خاص خود را دارد و كساني كه علاقه مند به تحصيل در اين رشته اند، شايد لازم باشد از پيش، با اين خصوصيات و ويژگي  ها آشنايي بيشتري پيدا كنند تا به شكلي آگاهانه تر تحصيلات معماري را پشت سر گذاشته  و شاهد تأثيرات سريعتر اين رشته  كاربردي در جامعه امروز باشند. در اين راستا، گفت وشنودي با دكتر علي اصغر اديبي مدير گروه معماري دانشگاه تهران انجام شده كه در آن به مواردي چون ويژگي هاي رشته معماري، وضعيت آموزشي آن در سالهاي پس از انقلاب ، پژوهش هاي دانشجويي و ديگر مسايل مرتبط با اين رشته پرداخته شده است. با هم مي خوانيم.
* روش شما براي انتقال فلسفه معماري و ويژگي هاي منحصر به فرد اين رشته به دانشجويان چگونه است؟
- به جرأت مي توان گفت رشته معماري رشته اي است كه با ساير رشته ها تفاوت اساسي دارد. معماري هم يك رشته هنري است و هم يك رشته علمي محسوب مي شود. محصول معماري را هر كس استفاده مي كند، مايل است كه هم زيبا باشد و نيز به نيازهايش پاسخ دهد. در واقع، معماري به نوعي كليه مسايل فرهنگي و اجتماعي را در دل خود دارد. بنابراين مي بينيم كه يك دانشجوي رشته معماري به هيچ وجه نمي تواند يك بعدي فكر كند. بلكه بايد با ابعاد مختلف يك پروژه اعم از اقتصادي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و هنري آشنا باشد.
به همين دليل اغلب دانشجويان معماري زماني كه كار حرفه اي خود را آغاز مي كنند، افرادي هستند كه نمي توانند در امر سياستگذاري بي تفاوت باشند و در اين زمينه دخالت مؤثر دارند. معماران با تغيير بخشي از كاربري هاي شهر، كل فرهنگ يك جامعه را دگرگون مي سازند. اين موارد در واقع نشان دهنده اهميت رشته معماري در جامعه است. پس ما در ابتدا اين قضيه را به دانشجوي اين رشته تفهيم مي كنيم كه چنانچه در اين دانشگاه باشي،  بعد از مدتي ديگر نمي تواني مثل ديگران محيط و اجتماع اطراف خود را ببيني و همواره جزييات را از نظرخواهي گذراند. همچنين نوع دروسي كه در اين رشته تدريس مي شوند و يا كارهايي كه در آتليه هاي معماري انجام مي گيرد، كاملاً با دانشكده هاي ديگر تفاوت دارد. دانشجو در دانشكده معماري بايد ياد بگيرد كه به تنهايي بر روي يك پروژه كار نمي كند، بلكه همراه با يك تيم اين كار را انجام مي دهد؛ اما او مدير پروژه است.
* وضعيت آموزش رشته معماري طي سالهاي اخير از چه روندي برخوردار بوده است؟
- در بخش آموزش معماري، دوره هاي مختلفي را در كشورمان داشته ايم. با بازگشايي دانشگاهها پس از انقلاب پرسشي مطرح بود مبني بر اينكه چه تحولي در فضاي آموزشي رشته معماري صورت مي گيرد و آيا همان سيستم آموزشي و همان كارگاهها به كار خود ادامه مي دهند و اصلاً چه كساني در اين رشته تدريس خواهند كرد و چقدر در اين زمينه آگاهي خواهند داشت؟ مدرسان رشته معماري در اين زمان به چند دسته تقسيم مي شدند: مدرساني كه از قبل مانده بودند، كساني كه در داخل درس خوانده و به جاي استادان قديمي مشغول تدريس شدند و گروهي نيز با اميد ايجاد تحولي از خارج به كشور آمده بودند و با نوعي حس مسئوليت برخورد مي كردند. به طور كلي اولين دوره اي كه پس از انقلاب وارد دانشگاه شدند، در كارشان موفقيت بسياري داشتند. همچنين در سالهاي ۶۴-۶۳ نيز پيشرفت داشتند ولي هر قدر به زمان جلوتر مي رسيم، مسايل سياسي و وجود مديريت هاي ناپخته، وضعيت آموزشي در رشته معماري را تحت الشعاع قرار مي دهد. بنابراين پشت سر گذاشتن يك دوره برزخ سخت، لطمه بسياري در اين زمينه به همراه داشت و گمان مي كنم حدود ده سالي در اين بخش ركود داشته ايم. اما امروز دوباره وضعيت آموزشي اين رشته، شاهد رشد و شكوفايي بوده است و خط سير ديگري دنبال مي شود.
دانشجويان رشته معماري نيز مي توان گفت از بهترين هاي اين كشور هستند. ارزيابي آماري نشان مي دهد كه حدود ۷۰۰ نفر اول كنكور مربوط به رشته معماري اند. همچنين بازار كار اين رشته خيلي با رونق است. دانشجو از سال دوم يا سوم وارد بازار كار مي شود.
از طرفي، پتانسيل و ضريب هوش دانشجويان اين رشته در مقايسه با دانشجويان معماري در كشورهاي ديگر بسيار بالاتر است. من زماني كه در فرانسه تحصيل مي كردم، كلاسهاي معماري آنجا تقريباً بين المللي بود و دانشجويان از كشورهاي مختلف در اين كلاسها حاضر مي شدند. به خاطر دارم يكي از استادان با تجربه كانادايي ما زماني كه مي خواست روشي را به دانشجويان بياموزد، يك سال و نيم طول مي كشيد تا بتواند  آن باور را ايجاد كند. در حالي كه همان روش را دانشجويان ما در مدت يك ماه و نيم فرا مي گيرند.
با اين همه فكر مي كنم طي چند سال اخير مشكلات مديريتي و عدم برنامه ريزي هاي صحيح مقداري در روحيه اين دانشجويان تأثير منفي داشته و به نظر مي رسد خيلي در اين زمينه دلسوز نبوده ايم.
* لطفاً قدري درباره نقش و اهميت آتليه هاي معماري توضيح بفرماييد؟
- آتليه هاي معماري به دو بخش تقسيم مي شوند: بخش دروس تئوري و بخش دروس عملي. اهميت يك دانشكده معماري به كار عملي آن يا به آتليه هاي عملي است. معمولاً در اكثر دانشكده هاي خوب دنيا به نوعي تئوري را با دروس عملي تلفيق مي كنند. يعني جايگاه دروس تئوري را در دروس عملي پيدا مي كنند. اما در دانشكده هاي معماري ما اكنون مقداري تئوري هايمان از سيستم عملي آتليه ها جداست و به دنبال اين هستيم كه چنين ارتباطي را قوي تر كنيم. ولي اصل آموزش، آموزشي است كه در كارگاههاي معماري اتفاق مي افتد. يعني هم جنبه تحقيقاتي دارد و هم جنبه عملي.
بر اساس برنامه اي كه ستاد انقلاب فرهنگي تعريف كرده بود و اكنون دچار تغييرات كمي شده، اولين پروژه يك دانشجوي معماري به عنوان يك كار عملي مي توانست يك واحد مسكوني باشد. به اين ترتيب اولين موضوعاتي كه براي طراحي به دانشجو داده مي شود، موضوعاتي است كه دانشجو به خوبي آن را مي شناسد. يعني بر روي واحد مسكوني مطالعاتي دارد، سپس بايد خودش طراحي كند و بخشهاي هنري و خلاقيت كار را در نظر بگيرد و نيز به ارزيابي هاي اقتصادي بپردازد.
* كمبودها و موانع مربوط به اين رشته را بيشتر در چه مواردي مي دانيد؟
- معماران نيز مانند ديگر اقشار جامعه درگير با مسايل مختلف آن هستند. بخصوص مسايل اقتصادي در اين ميان تأثير بسياري دارد. به اين معنا كه به تدريج دانشجويان تحت تأثير بي مهري مسايل اقتصادي قرار مي گيرند و هرقدر به سالهاي بالاتر قدم مي گذارند، بيشتر در كارشان احساس دلزدگي مي كنند. به هر حال همه مي خواهند به نوعي تأمين باشند. چنانچه شرايط سالمي ايجاد شود به جرأت مي توان گفت دانشگاههاي معماري ما مي توانند با دانشگاههاي دنيا رقابت كنند. دانشگاه تهران با داشتن سابقه اي طولاني از جايگاه خاصي در كشور برخوردار است و بايد به جاي مسايل كمي به مسايل كيفي بپردازد. دنيا اين دانشگاه را به عنوان دانشگاه مادر مي شناسد و با دانشگاههاي ديگر فرق دارد. به همين ترتيب، هيچ دانشكده معماري نيز در كشور نيست كه سابقه اين دانشكده در دانشگاه تهران را داشته باشد. با اين همه و به دليل كمبودهايي كه به آن اشاره شد، هنوز گروه معماري دانشگاه تهران با وجود كادر علمي برجسته و توانايي هايي كه دارد، نتوانسته يك نشريه معماري منتشر كند. به همين دليل ما براي اولين بار بحث انتشار يك نشريه علمي را مطرح كرده ايم كه انتخابات هيأت تحريريه اش انجام شده و پتانسيل آن هم وجود دارد تا نشريه اي منتشر كنيم كه بتواند با نشريات مشابه خارجي رقابت كند.
* وضعيت تحقيقات دانشجويي اين رشته را چگونه توصيف مي كنيد؟
- بخش تحقيقات دانشجويان معماري نيز از مباحثي بود كه در سيستم آموزشي ما طي سالهاي پس از انقلاب، بيشتر به آن پرداخته شده است. البته در هر بخش كارهاي دانشجويي يك بخش تحقيقاتي وجود دارد؛ اما متأسفانه بر روي كار تحقيقاتي كه كاربردي شود و تأثيرش را در جامعه باقي گذارد، خيلي كوتاهي شده است.
به هر حال در اين بخش نيز بايد در استادان و دانشجويان انگيزه ايجاد شود. به عبارتي بايد آنها به لحاظ اقتصادي تأمين باشند تا بتوانند در اين زمينه وقت بگذارند.

بادانشگاهها
000204.jpg
دانشگاه پيام نور در پاسخ به اعتراضات استادان
تمام فعاليت هاي دانشگاه قانونمند است

دانشگاه پيام نور در پاسخ به اظهارات يكي از اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه مبني بر اين كه «اعضاي هيأت علمي دانشگاه پيام نور دچار سرخوردگي شده اند» طي جوابيه اي اعلام كرد: اين عضو هيأت علمي كه سخن از اعمال سليقه از سوي مديران دانشگاه دارد، يكي از مديران دانشگاه بوده و به نوعي در تصميم گيري هاي دانشگاه دخيل است.
همچنين اجراي طرح كارانه يا تمام وقت ابتدا در جلسه ۵۴۸ هيأت رئيسه دانشگاه مطرح و به منظور تطبيق آن با نظام آموزش دانشگاه كميته اي تشكيل شد، سپس در جلسه ۵۵۴ روز دوشنبه ۶ بهمن ماه موضوع مورد بررسي قرار گرفت و طبق بند ۵ صورت جلسه اخير مقرر شد اجراي بخشنامه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در مورد افزايش حقوق و فوق العاده ۴۰ درصد از اعضاي هيأت علمي، هماهنگ با ساير دانشگاهها انجام شود.
در جوابيه اين دانشگاه آمده است: در مصاحبه اين عضو هيأت علمي، همچنين تفاوت استفاده از امكانات در دانشگاه پيام نور و ساير دانشگاهها مطرح شده است بدون آن كه مصاديق و نمونه هاي آن را بيان كنند.
در پايان اين توضيحات آمده است: دانشگاهها داراي هيأت امنا و هيأت مميزه هاي مستقل يا مشترك بين چند دانشگاه هستند و با توجه به اهداف نظام آموزي و نوع فعاليت هاي آنها، در مواردي ضوابط اجرايي و آموزشي متفاوت از يكديگر دارند، اما تمام فعاليت ها منطبق بر قوانين، مقررات و ضوابط مربوطه است.

در اعتراض به وضعيت غذا و خوابگاه صورت گرفت
تجمع صنفي دانشجويان كوي علوم پزشكي تهران

جمعي از دانشجويان ساكن در خوابگاه هاي كوي علوم پزشكي تهران در اعتراض به آن چه وضعيت بد كيفي و كمي تغذيه در خوابگاه هاي كوي علوم پزشكي مي ناميدند، تجمع كردند.
محمود خرسند، دبير شوراي صنفي كوي پسران علوم پزشكي تهران در اين زمينه گفت: دانشجويان نسبت به وضعيت تغذيه و نبود امكانات خوابگاهي در محوطه ورودي كوي پسران اقدام به تجمع آرامي كردند و خواستار حضور مسئولان امور دانشجويي دانشگاه شدند.
وي تأكيد كرد: اين تجمع كاملاً صنفي بوده است.
وي افزود: وقتي دكتر ضيايي با اعتراض دانشجويان مواجه شد نسبت به پيگيري و حل مشكل ايجاد شده قول مساعد داد و از دانشجويان عذرخواهي كرد.
در پايان اين تجمع صورتجلسه اي با حضور نماينده شوراي صنفي و معاون دانشجويي دانشگاه و مديران امور خوابگاه ها و امور دانشجويي تنظيم شد كه در آن تعهد شده است دانشگاه ها در اموري چون همكاري بيشتر با شوراي صنفي و اعمال نظر دانشجويان و نمايندگان در امور دانشگاه ها، بهبود وضعيت تغذيه و امور خوابگاه ها از هر نظر و تشكيل جلسات شوراي دانشجويي تلاش بيشتري كنند.

۱۶ درصد دانشجويان تهراني سيگاري هستند

آخرين تحقيقات انجام شده نشان  دهنده آن است كه ۳/۱۶ درصد دانشجويان تهراني سيگاري هستند كه از اين ميزان ۵ درصد دختر و مابقي پسر هستند. مهندس خديجه محصلي كارشناس مسئول برنامه كنترل دخانيات مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب گفت: نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ۳/۱۲ درصد دانشجويان سال اول و ۲۰ درصد دانشجويان سال آخر سيگاري هستند كه بيانگر روند افزاينده سيگاري شدن دانشجويان از سال اول تا پايان دوره دانشجويي است.

دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد در دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت ايران آيين نامه پذيرش دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد در دوره هاي فراگير را تصويب كرد. برنامه هاي آموزشي اين دوره ها به صورت كاملاً  مجزا از برنامه هاي آموزشي رسمي اجرا خواهد شد و برنامه ريزي آن به گونه اي تدوين شده است كه در اجراي برنامه هاي آموزشي رسمي خللي وارد نشود.دارا بودن شرايط عمومي ورود به مراكز آموزش عالي كشور، دارا بودن مدرك تحصيلي كارشناسي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و متناسب با رشته تحصيلي مورد تقاضا براساس دفترچه آزمون سراسري كارشناسي ارشد(مدارك معادل كارشناسي قابل قبول نيست)، اشتغال رسمي در مؤسسه طرف قرارداد يا مؤسسات تحت پوشش آن و تأييد پذيرش فرد از نظر سوابق تحصيلي و شغلي توسط كميته شوراي آموزشي دانشگاه از جمله شرايط پذيرش داوطلبان در اين دوره ها است.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |