پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۲
فراخوان
002037.jpg

سنگ زيرين آسياب
مصرف كنندگان، گرامي داشته شدند
گزارش
002157.jpg
به سلا متي و ميمنت و با تصويب شوراي عالي انقلا ب فرهنگي، روز نهم اسفند، روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان نام گرفت و از سال ۸۳، اين روز در تقويم رسمي كشور درج خواهد شد. در پي انتشار پيش درآمد اين واقعه تاريخي، ابتدا مسؤولا ن زيادي گردهم آمدند، بعد خبرنگاران پرشماري آنها را احاطه كردند و از روز يادشده و مراسم پرشكوه آن، چند عكس به رسم يادگار تقديم تاريخ كردند. اينك دو هفته اي از آن حماسه مي گذرد، عكس ها در روزنامه هاي مختلف چاپ شده اند و روي كاغذ، مصرف كنندگان دائم گرامي داشته مي شوند، اما در عمل،  واقعيت امر چيست؟ آيا روزي شاهد خواهيم بود خريد و فروش، توليد و مصرف و در نهايت امر بازار و اقتصاد كشور، به استانداردهاي جهاني نائل آيد؟
آيا مصرف كننده ايراني، قبل از هر چيز به حقوق خود آشنا است تا در صورت بروز اشكال و ايراد، بتواند دفاعيه اي را مطرح سازد و حقوق پايمال شده اش را بستاند؟ گذر زمان، پاسخگوي سؤالا ت بالا  خواهد بود، اما بد نيست نگاهي بياندازيم به اهداف و انگيزه هاي نام گذاري نهم اسفند به روز حمايت از حقوق مصرف كنندگان.
رسول مژده شفق، عضو هيأت مديره سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان، چندي پيش گفت: با توجه به جامعه ۷۰ ميليوني كشور و اهميت حقوق اين افراد به عنوان مصرف كنندگان كالا ها و خدمات، تعيين چنين روزي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است.
وي با اشاره به اينكه شرايط بازار داخلي در گذشته به گونه اي بوده كه مصرف كننده هميشه تابع شرايطي كه از سوي توليدكننده و عرضه كننده كالا  به او تحميل مي شده، قرار داشته خاطر نشان ساخت: در چنين فضايي مصرف كننده از حقوق اوليه خود محروم بوده و ناچار به تمكين در برابر شرايط توليدكننده بوده است.
مژده شفق در ادامه گفت:«نبود حق انتخاب كالا  در بازار انحصاري و غيررقابتي، شرايطي را فراهم مي ساخت كه مصرف كننده ناگزير به خريد كالا  با هر كيفيت و قيمتي كه به وي عرضه مي شد بود و خدمات پس از فروش به مشتريان عرضه نمي شد.
وي اضافه كرد: با بهبود وضعيت اقتصادي و ايجاد شرايط رقابتي در بخش كالا  و خدمات از يك سو و از سوي ديگر رفع موانع غيرتعرفه اي و ورود كالا  به داخل كشور و نيز تنوع محصولا ت، رفته رفته دامنه انتخاب مصرف كننده افزايش يافته و در چنين شرايطي توجه به حقوق مصرف كننده بيش از گذشته ضروري به نظر مي رسد.
عضو هيات مديره سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تاكيد بر اينكه تغيير و بهبود شرايط اقتصادي نه تنها شرايط مصرف كنندگان كه شرايط توليد كنندگان را تغيير داده، اظهار داشت: در عرصه اقتصاد رقابتي، توليدكننده براي عرضه كالاي خود ناچار به تامين نياز و خواسته مشتري از قبيل تنوع بخشي به محصول، استفاده از تكنولوژي روز دنيا در توليد، افزايش كيفيت و به دنبال آن كاهش قيمت و شرايط مناسب عرضه كالا  مانند فروش اقساطي و نيز ارائه خدمات مطلوب پس از فروش از قبيل گارانتي كالا  و خدمات و راه اندازي واحدهايي به نام رسيدگي به شكايات شده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: با توجه به اهميت موضوع حقوق مصرف  كننده، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از سال ۸۰ تاكنون در روز ۹ اسفند گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان را به واحدهاي توليدي منتخب اعطا مي كند.
مژده شفق گفت: تعيين روز خاصي براي واحدهايي كه به نوعي در رعايت حقوق مصرف كنندگان و ارائه خدمات به آنان پيشگام بوده اند و تصويب روز ۹ اسفند با هدف اشاعه فرهنگ رعايت حقوق مصرف كنندگان از يك طرف و از طرف ديگر آگاهي مصرف كنندگان نسبت به حقوق خود صورت پذيرفته است.
وي افزود: در سال اول از مجموع ۳۲ شركت كه تقاضاي دريافت گواهينامه رعايت حقوق مصرف كننده را داشته اند ۷ شركت انتخاب و در سال دوم از بين ۶۷ واحد متقاضي ۱۹ واحد برگزيده شده اند.
دبير اجرايي «مراسم اعطاي گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان» تصريح كرد: در سال جاري از ميان ۱۳۳ شركت متقاضي دريافت گواهينامه ۴۰ شركت برگزيده كه پنج شركت براي سومين سال متوالي به عنوان شركت هاي منتخب تعيين شده اند.
وي با ابراز اميدواري از اينكه در سال آينده گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان به واحدهاي متقاضي در طول سال اعطا شود، گفت: اين سازمان در نظر دارد در روز ۹ اسفند هر سال با انتخاب برترين ها، تنديس رعايت حقوق مصرف كننده را به واحدهاي برتر اعطا كند.

صداي  مصرف كننده
اين هم از سال ۸۲
معوقه بازنشستگان قرار بود تا پايان امسال پرداخت شود. اين هم از سال ۸۲ و جيب هاي خالي. فقط اين كه: بچه ها، متشكريم!
جمعي از بازنشستگان ارتشي وشركت واحد
پلا ك ۹۲ خاك سفيد
سازمان جنگل باني سال ها پيش املا ك پلا ك ۹۲ خاك سفيد را كه زميني باير بود قبل از اين كه شهرداري مجوزي براي ساخت صادر نمايد، به عنوان بهره برداري از جنگل و مرتع ملي اعلا م نمود. حال با تغيير كاربري آن را به عنوان زمين شهري به اشخاص ديگر واگذار كرده اند. اگر قرار است به مالكان زمين هاي جنگل سرخه حصار معوض تعلق گيرد، چرا به مالكان پلا ك فوق توجهي نمي شود؟
نام محفوظ 
اسباب شگفتي 
طرح بيمه كودكان كار، هر چند فعلا  در حد حرف و حديث باقي مانده و از عمل خبري نيست، به هر حال مايه شگفتي بود و حيرت مردم را برانگيخت. به نظر شما، اين كه بالا خره بعد از ربع قرن اين كودكان ديده شدند و به چشم ها آمدند،تعجب ندارد؟
حسني 
شهرداري و بيمارستان 
(فرياد برخاسته از خشم) چند بار بگويم شهرك راهآهن، بيمارستان ندارد. شهرداري منطقه ۲۲ فكري بكند.
آقاي خشونت 
بازارچه : تماس گيرنده محترم امان ندادند تا پاسخ دهيم احداث بيمارستان هيچ ربطي به شهرداري ندارد.
با مشكل جديد چه كنيم؟
چند ماهي است كه يك راه كنارگذر از كنار پادگان ۲۱ حمزه در بزرگراه بسيج توسط مسئولا ن محترم شهرداري منطقه ۱۴ بازسازي شده كه همين مساله به تردد بيش از حد اتومبيل ها از بلوار هجرت در اين مسير انجاميده است. هم چنين با توجه به تاريك بودن بلوار هجرت مشكلا ت و خطرات فراوان و جدي رانندگان را تهديد مي كند. بنده شاهد برخورد چندين اتومبيل با نرده هاي ورزشگاه  تختي در اين مسير بوده ام.
از طرف اهالي بلوار هجرت

خانم ها نخوانند، لطفا!
فمينيست نباشيد
نامه
امضا محفوظ 
احتراما در ارتباط با مقاله دختران جوياي كار كه پنج شنبه ۳۰/۱۱/۸۲ به چاپ رسيد، لا زم مي دانم نكات زير را يادآوري نمايم:
۱- در مقاله مذكور آمده است كه چرا زنان از مردان كمتر حقوق مي گيرند؟ به نظر من بايد اين طور باشد. چون دخترها خرج عروسي، كرايه خانه و خرج منزل نمي دهند كه حقوق شان برابر با مردها باشد.( اگر هم بدهند با منت بوده و آن را خارج از وظيفه خود مي دانند) هم چنين مرد ها هزار و يك جور مخارج ديگر را بايستي بپردازند. مانند قسط منزل و اثاثيه منزل، قسط اتومبيل و موبايل و كامپيوتر...
متاسفانه در جوامعي مانند كشور ما، زن «مسئوليت اقتصادي» ندارد ولي «حقوق اقتصادي» دارد. يعني هزينه ازدواج (مانند كرايه تالا ر، خريد طلا ، اجاره ماشين عروس ...)، مخارج منزل،كرايه منزل، مهريه و نفقه بر عهده زن نيست ولي از تمام موارد فوق منتفع مي شود.
حتي جهيزيه را هم در اكثر موارد پدر دختر مي پردازد. جديدا كار به جايي رسيده كه انجام كارهاي منزل هم جزو وظيفه زن نبوده و مرد نمي تواند او را وادار به اين كار كند. من نمي دانم در جامعه ما زن چه وظيفه اي دارد؟ با توجه به اين همه لوازم خانگي پيشرفته كه هر روزه به بازار ميآيند و انجام كارهاي منزل را راحت تر مي كنند باز هم وظيفه زنان نيست كه كار منزل كنند؟!!
بنا به علت مذكور يعني نداشتن مسئوليت اقتصادي( ولي داشتن حقوق اقتصادي)، خود زنان، متقاضي حقوق كمتر در مقايسه با مردان مي شوند. ما مردها هم از اين قضيه دل خوشي نداريم. چون باعث شده كه حقوق ها در مقايسه با نرخ تورم از نرخ رشد كمتري برخودار شوند.
خود من امروز براي استخدام به شركت.... رفته بودم. حقوق در خواستي بنده ۴ ميليون ريال بود. مدير عامل به من گفت:« فكر نمي كنيد حقوق شما در مقايسه با ديگران زياد است؟» گفتم: چطور؟ ايشان فرم استخدامي چند خانم را نشان داد كه حداكثر حقوق آن ها يكصد و سي هزار تومان بود (يعني دويست و هفتاد هزار تومان اختلا ف) .
۲- در مقاله آمده است:«بسياري از دختران براساس تلا ش و استعداد خود به دانشگاه ها راه يافته اند.» اين اشتباه است. چون :الف) دخترها مانند پسرها به سربازي نمي روند و بيشتر آن ها وقت براي خواندن دارند. بسياري از دوستان من بعد از خدمت، عطاي درس خواندن در دانشگاه را به لقايش بخشيدند، چون به اصطلاح پشت شان زير بار مشكلا ت مالي، بيكاري، افسردگي ناشي از سپري شدن ۲ سال از بهترين سال هاي جواني، يغلبي به دست و كوله به پشت، و دهها مشكل ديگر خم شده بود.
ب) همه ما مي دانيم كه دخترها طوطي وار مي خوانند ولي از لحاظ عملي و به كار بستن چيزهايي كه در تئوري ياد گرفته اند بسيار ضعيف اند.در دانشگاه بنده شاهد بودم كه نمره ۲۰ و ۱۹ بود كه در كارنامه شان رديف مي شد. ولي در سر كار چند تا از آن ها را ديدم كه بسيار ضعيف عمل مي كردند.
۳- در مقاله آمده: اولويت استخدام در ادارات و شركت ها با مردان است. اين را هم قبول ندارم. چون: الف) بنا به علت ذكر شده در بالا زن ها چون متقاضي حقوق كمتري هستند، نيمي از شركت ها آن ها را استخدام مي كنند.
ب) اولويت در استخدام بايستي هم با مردها باشد. چون تمام بار زندگي در حال حاضر بر دوش مردان است. بيكار بودن يك مرد خيلي بدتر از بيكار ماندن يك زن است. چون بيكاري مردها باعث افزايش اعتياد، افسردگي، قاچاق، طلا ق و ... در جامعه مي گردد.

پاسخ مسئولا ن
تعيين نرخ با تاكسي راني است 
در پاسخ به مطلب درج شده در صفحه چهار مورخه ۲۶/۹/۸۲ آن نشريه محترم خواهشمند است توضيحات زير را جهت تنوير افكار عمومي چاپ فرمائيد.
تعيين نرخ كرايه تاكسي هاي خطي با سازمان تاكسي راني شهر تهران است، لذا به نويسنده مقاله «چه كسي پاسخگوست؟» اعلا م فرمائيد چنانچه مصر به پيگيري خواسته خود مي باشد، مراتب را از طريق سازمان ياد شده تعقيب تا با راننده متخلف برخورد قانوني به عمل آيد.پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ 
اشتباه به عرض رساندند
در ستون «صداي مصرف كننده» صفحه ۴ بازارچه روزنامه همشهر ي مورخ ۱۸/۱۲/ ۸۲ مطلبي با امضاي محفوظ از قول يكي از كاركنان وزارت نيرو درج شده است. خواهشمند است پاسخ شركت تجارت الكترونيك پارسيان (وابسته به بانك پارسيان) كه مسؤوليت ارائه خدمات كارت اعتباري و خريد پارسيان را برعهده دارد، درج كنيد.
كارت خريد پارسيان، نه كارت اعتباري پارسيان، براساس نظر وزارت نيرو به جاي بن (و نه عيدي نقدي) اهدا شده و در بيش از ۳۰۰ مركز فروش در تمام ايام و ساعات كار فروشگاه هاي زنجيره اي و مستقل، قابل استفاده است.
روابط عمومي شركت تجارت الكترونيك پارسيان

خبر روز
كمك مالي به بيكاران بم
مشكلا ت مالي، ساكنان بم را احاطه كرده است. به هر روي زلزله ويرانگر چنان بلا يي بر سر اين مردمان آورده كه قامت راست كردن زير بار مشكلا ت اش، مدت مديدي وقت و كمك ديگر هموطنان را مي طلبد.
در همين راستا رئيس اداره بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي گفت: پيش بيني مي شود تا سال آينده ۵ هزار نفر از بيكاران بم وارد سيستم مقرري بگيران بيمه بيكاري شوند.احمد پايور افزود: تاكنون هزار نفر از بيكاران شهرستان بم به سازمان تامين اجتماعي معرفي شده اند كه به نظر مي رسد با تثبيت اوضاع و مراجعه كامل مردم به اين شهرستان تعداد مقرري بگيران در سال آينده به ۵ هزار نفر برسد.
وي با تاكيد بر كمبود منابع استان كرمان در پرداخت مقرري بيمه بيكاري گفت: استان كرمان قبل از وقوع زلزله با كمبود منابع براي پرداخت مقرري بيكاران مواجه بود كه پس از وقوع زلزله و اضافه شدن تعداد كثيري بيكار به سيستم مقرري بگيران بيمه بيكاري، سازمان تامين اجتماعي با مشكل حادتري در پرداخت مقرري بيكاري اين شهرستان مواجه شد.رئيس اداره بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: به جهت ضرورت و اولويت در اين منطقه سعي كرده ايم با وجود كمبود منابع از طريق اعتبارات ديگر مناطق، مقرري بيمه بيكاري اين شهرستان را فراهم كنيم.به هر جهت با برقراري اين كمك بزرگ، تا حدودي از دردسرهاي ساكنان بم كاسته مي شود تا شايد آن ها مصيبت هاي ناشي از زلزله را به تدريج پشت سر بگذارند و به زندگي لبخند بزنند.

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

آيينه تصوير
002160.jpg

در حالي كه بهار با تمام نشانه هاي زندگي زايش، آرام آرام فرا مي رسد، بارش سنگين برف در ليوبليانا همه را به وجد آورده، اگرچه اين بارش چهل سانتي متري كمي هم دردسر زا شده. سگي در پارك تيولي مشغول بازي است در حالي كه نمايي از برف زيبا بر همه جا سايه افكنده.
002163.jpg

يك هندي شصت ساله در احمدآبادسبيل اش را به نمايش گذارده. طول سبيل او كه در بيست و دو سال گذشته آن را كوتاه نكرده، به سه متر و هفتاد و پنج سانتي متر بالغ مي شود. احتمالا  نام گورجار به زودي در كتاب ركوردهاي گينس ثبت خواهد شد.
002166.jpg

پدر جرج كلوني كانديداي انتخابات ايالت كنتاكي شده و اين ستاره نامدار سينما براي اينكه به پدرش كمك مالي رسانده باشد ، اعلا م كرده ماشين هواداران خودش را مي شويد. با اين وجود نبايد توقع داشت كلوني در ازاي رقمي ناچيز اقدام به اين كار كند. دستمزد او براي شستن ماشين حدود دو هزار پوند است.
002169.jpg

يك كشاورز انگليسي سكه اي بسيار قديمي را در زمين اش يافته كه به دوران رم باز مي گردد. روي اين سكه- كه حالا  تنها دو عدد از آن وجود دارد- تصوير امپراتوري ناشناخته در سال ۲۷۱ بعد از ميلا د حك شده كه دوراني كوتاه بر انگليس و فرانسه حكم رانده است. سكه مشابه ديگر اين گنجينه باارزش صد سال پيش در فرانسه يافت شد.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |