يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۵ - Mar 14, 2004
شهردار تهران كلنگ احداث نخستين قطار هوايي را به زمين زد
قطار هوايي تهران تا دو سال ديگر آماده بهره برداري است
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران كلنگ احداث نخستين خط قطار هوايي در تهران به همراه بزرگترين مركز تجاري منطقه اي غرب تهران در فلكه دوم صادقيه به زمين زده شد.
به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران در مراسم كلنگ زني ديروز گفت: امروز شاهد آغاز يك خدمت بزرگ در جهت برقراري تردد روان، ايمن، سريع و نسبتا ارزان به مردم تهران هستيم.وي با تاكيد بر لزوم توسعه شبكه حمل و نقل عمومي انبوه گفت: براي رسيدن به سرعت متوسط ۲۰ كيلومتر در ساعت در تهران تا سال ۱۳۹۰ نيازمند احداث ۴۰۰ كيلومتر خطوط ريلي، ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ هزار دستگاه تاكسي سالم و سرحال هستيم.وي مترو را پايه جابجايي و يك وسيله نقليه با ظرفيت بسيار بالا اعلام كرد كه بعد از آن قطار هوايي، اتوبوس و تاكسي به عنوان مكمل يكديگر كار جابجايي شهروندان را برعهده خواهند گرفت.وي تصويب طرح احداث قطار هوايي را از طرف شوراي اسلامي شهر تهران يك تصميم شجاعانه و عالمانه دانست كه دست شهرداري تهران را براي استفاده از آخرين دستاوردهاي فني و علمي در اداره شهر و اجراي طرح بزرگ شبكه حمل و نقل باز كرد.
احمدي نژاد افزود: جمعيت ۵/۷ ميليون نفري شهر تهران به همراه ۷۰۷ كيلومتر وسعت و ۱۲ ميليون سفر شهري مي طلبد تا با اتكا به روشهاي جديد و پيشرفته در اداره شهر و به عنوان الگوي ساير شهرها معرفي شود. وي اعتماد و اتكا به توان مهندسين و متخصصين داخلي را يكي ديگر از دستاوردهاي طرحهاي مهمي از اين دست اعلام كرد.
در اين مراسم همچنين دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل ترافيك شهر تهران نيز طي سخناني گفت: در شرايط فعلي سهم وسايل حمل و نقل عمومي در شهر تهران حدود ۴۳ درصد است لذا در دستور كار وزارت كشور است تا طرحي را به هيات دولت ارائه كند كه بر مبناي آن شهرداري تهران اين سهم را به ۷۰درصد ارتقا دهد.وي افزود: براي اين منظور و هدف بزرگ مي بايست يك حمل و نقل عمومي پايدار كار جابجايي توده مردم را بر عهده گيرد و ضمن اينكه سهم اتوبوس، تاكسي و مترو را در بخش شبكه حمل و نقل افزايش مي دهيم بايد به فكر وسيله ديگري باشيم كه بهترين، سريعترين، قابل حصول ترين، ايمن ترين و كم هزينه ترين آن قطار هوايي است.

ذرات معلق و غبار موجود در هواي كلانشهر ها كاهش يافته است
سرب از هواي كشور حذف شد
003651.jpg
آلودگي هواي هفت شهر آلوده روند كاهشي طي كرده است.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست ضمن اعلام مطلب فوق در گفت و گو با آسمان آبي ايران، افزود: «روز چهارشنبه گزارشي به هيأت دولت درباره وضعيت آلودگي هواي تهران و ۶ شهر آلوده ارائه كرده ايم و طبق بررسي هاي صورت گرفته در اين گزارش آلودگي هوا در ۷ شهر كشور كاهش يافته است.»
معصومه ابتكار، در توضيح اين مطلب افزود:« سرب به طور كامل از هواي كشور حذف شده و درصد گوگرد نيز به شدت كاهش يافته است.»
وي گفت: «با هماهنگي وزارت نفت مقرر شده گازوييل كم گوگرد در كشور توزيع شود.»
وي افزود: «ذرات معلق و غبار نيز كاهش يافته است اما متأسفانه امسال باد كمتري نسبت به سال هاي قبل وزيد اما در كل ذرات معلق هم كم شده است.»

چادرهاي عرضه ميوه و تره بار ويژه نوروز برپا مي شود
003654.jpg
گروه شهري: همزمان با فرارسيدن سال جديد و در راستاي ارائه خدمات بهتر به شهروندان، به زودي ۴۰ چادر ويژه عرضه مستقيم ميوه و تره بار در نقاط مختلف تهران برپا مي شود.يك مقام مسئول در سازمان ميوه و تره بار شهرداري به خبرنگار ما گفت: از بيست وهفتم اسفند ماه جاري، افزون بر ۶۰ ميدان و بازار روز، ده ها چادر نيز در نقاط مختلف تهران برپا شده و به توزيع ميوه و تره بار مبادرت مي ورزند.
در اين چادرها كه عمدتا در نقاط پرتردد و پرجمعيت شهر برپا مي شوند، انواع ميوه و تره بار با نرخ كنترل شده و با كيفيت مطلوب و حداقل با ۳۰ درصد زير نرخ مغازه ها به شهروندان عرضه مي شود.به گفته وي، هدف از برپايي اين چادرها دسترسي راحت و آسان شهروندان به خدمات، كنترل قيمت و جلوگيري از تورم كاذب بازار ميوه و تره بار در ايام نوروز مي باشد.

توسط رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تشريح شد
ويژگي هاي بودجه سال آينده شهرداري تهران
شهرداري تهران در سال آينده ۴۰۰ ميليارد تومان تراكم مي فروشد
گروه شهري: شوراي شهر درصدد تدوين نظام درآمدي پايدار براي شهرداري تهران است.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر نادر شريعتمداري - رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران ديروز گفت:  شهرداري طي ۱۰ سال گذشته همواره بر فروش تراكم به عنوان اصلي ترين منبع درآمدي متكي بوده در حالي كه در سال ۵۶ درآمد ناشي از نوسازي حدود ۳۰ درصد هزينه شهرداري را تأمين مي كرده است.وي علت اين امر را سهل الوصول بودن كسب درآمد از راه فروش تراكم دانست.
شريعتمداري افزود: در حال حاضر يك گروه كارشناسي در كميسيون برنامه و بودجه شورا در ارتباط با راههاي تأمين منابع درآمدي پايدار براي شهرداري راه اندازي شده است تا در مورد فعال شدن حدود ۲۲ قلم عوارض قديمي كه سطح آن در حال حاضر بسيار پائين است تصميم گيري و برنامه ريزي كنند.
وي خاطرنشان كرد كه بودجه فعلي شهرداري تكافوي اداره شهر را نمي كند و براي رهايي از معضلات و مشكلات تهران بايد در يك برنامه پنج ساله سالانه حدود ۲ هزار ميليارد تومان هزينه شود در حالي كه بودجه فعلي نصف بودجه مورد نياز است.
شريعتمداري با اشاره به بررسي لايحه بودجه سال ۸۳ شهرداري در شوراي شهر گفت: لايحه پيشنهادي شهرداري از حيث درآمد و ساير منابع درآمدي ۱۱ هزار و ۵۷۵ ميليارد ريال و از حيث هزينه ۱۳هزارو ۵۵۷ ميليارد ريال پيش بيني شده كه با توجه به اين موضوع ۲۰۰ ميليارد ريال كسري بودجه مشاهده مي شود.وي گفت: با بررسي هاي بعمل آمده در كميسيون برنامه و بودجه شورا، پيش بيني مي شود حدود ۱۰ هزار ميليارد ريال درآمد تحقق يابد.وي گفت: شهرداري بايد براي جبران كسري بودجه خود از طريق فروش اوراق مشاركت و نيز بحث مشاركت هاي مردمي و مكانيزم هاي ديگر اقدام كند.
شريعتمداري گفت: از مجموع بودجه حدود ۱۳ هزارميليارد ريالي شهرداري حدود ۳ هزار و ۵۶۰ ميليارد آن بودجه جاري و حدود ۹ هزار و ۷۶۰ ميليارد آن بودجه عمراني است.
شريعتمداري گفت: در بودجه سال آينده چيزي حدود ۴۰۰ ميليارد تومان براي فروش تراكم و عوارض ساختماني پيش بيني شده كه حدود ۳۰۰ ميليارد آن مربوط به فروش تراكم و صد ميليارد تومان آن نيز مربوط به عوارض ساخت و ساز مي باشد.
از سوي ديگر وي مبلغ پيشنهادي شهرداري براي وصول مطالبات خود از دولت را يكهزار و ۲۴۶ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: تأمين بخشي از هزينه هاي شهرداري به دليل تمركز بدنه دولت در شهر از وظايف دولت است و اميدواريم اين مباحث در مجلس هفتم تداوم يابد.

با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود
پروژه انتقال آب لوارك -سوهانك به تهران
گروه شهري: پروژه انتقال آب لوارك - سوهانك با هزينه ۵۰ ميليارد تومان امروز با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس قاسم تقي زاده خامسي مدير عامل سازمان آب منطقه اي تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: با بهره برداري از اين پروژه ۱۰ درصد از آب مصرفي تهران در سال هاي خشكسالي و ۵درصد در سال هاي پرآبي از اين طريق تأمين خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين طرح اجزاي مختلفي دارد كه جزء اول آن ايستگاه پمپاژ با ظرفيت ۵/۱۸ متر مكعب آب در ثانيه است كه از نظر سازه اي ۶۴ متر عمق و ۱۵ متر قطر دارد، بخش ديگر آن، تونلي به طول ۱۲ كيلومتر با قطر ۳ متر و ۶۰ سانتيمتر و مخزني با حجم ۸۰۰۰ متر مكعب و ۱۷ كيلومتر خط انتقال است كه نهايتا اين آب از طريق تصفيه خانه پنجم تهران بهداشتي و قابل شرب مي شود.
وي هدف از اجراي اين طرح را كاهش فرار آب سد لار و افزايش توان نيروگاه برقي آبي كلان و لوارك برشمرد و افزود: كليه پروژه هاي مربوط به طرح جامع آب تهران تا پايان سال ۸۶ به اتمام خواهد رسيد.
وي از اجراي طرح هاي سد نم رود در فيروزكوه و تونل كرج به تصفيه خانه هفتم تهران در سال آينده خبر داد و گفت:  با اجراي اين طرح از يك سو توان انتقال آب از كرج افزايش مي يابد و از سوي ديگر مشكل آلودگي اطراف رودخانه كرج برطرف خواهد شد.

ساخت واحد توليد برق از زباله
نخستين واحد توليد برق از زباله با ظرفيت توليد ۸۴۵ هزار كيلووات ساعت در مشهد احداث مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، براساس توافقات صورت گرفته با شهرداري هاي كلان شهرهاي مشهد، شيراز، اصفهان، سه مركز آزمايش توليد انرژي از زباله هاي شهري در اين شهرها از سوي سازمان انرژي هاي نو احداث مي شود كه عمليات احداث نخستين واحد از اين مراكز از اول سال آينده با همكاري شهرداري مشهد آغاز مي شود.

بخش قابل توجهي از فعاليت فرهنگسراها به فرهنگ ايثار اختصاص مي يابد
گروه شهري: «محمود احمدي نژاد» شهردار تهران گفت: شهرداري تلاش دارد بخش قابل توجهي از برنامه هاي فرهنگسراها به شهيدان، شهادت و فرهنگ ايثار اختصاص يابد.
دكتر احمدي نژاد جمعه شب در حاشيه يادواره يكهزار شهيد شمال شرق تهران در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فرهنگسراها كار فرهنگي و هنري انجام مي شود و اميدواريم بخشي از اين فعاليت، فرهنگ ايثار باشد.
وي با بيان اينكه اگر راه شهيدان هدف باشد، خود به خود اين راه گسترش مي يابد، اظهار داشت: مجموعه اين كارها (برگزاري يادواره) بايد انجام شود اما در اصل بايد مجموعه اين رفتارها عملي شود.
احمدي نژاد تأكيد كرد: يادآوري نام و ذكر ابزاري مهم در نگه داشتن يك پديده بوده و ملت ما آنچه را كه به دست آورده مرهون شهيدان مي داند.
شهردار تهران گفت: اگر آنها نبودند امروز نامي از استقلال و آزادي در كشور نبود.
احمدي نژاد در خصوص جايگاه فرهنگ ايثار در شهرداري تهران، تأكيد كرد: اگر خدمت صادقانه را در شهرداري الگوي كار قرار دهيم راه شهدا را ادامه داده ايم.

خدمات موتوري شهرداري مكانيزه مي شود
گروه شهري: ديروز طي مراسمي با حضور معاون خدمات شهري شهرداري تهران ۹۰ دستگاه نيسان وارد ناوگان حمل زباله تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما ورود اين خودروها در واقع سومين مرحله از بازسازي ناوگان حمل زباله پايتخت است و طي دو مرحله قبل نيز حدود ۲۱۰ دستگاه خودروي نيسان وارد اين شبكه شده بود و قرار است تا چند ماه آينده نيز كل ناوگان حمل زباله پايتخت نوسازي شود.
مهندس محمدي زاده هزينه حدود ۳۰۰ دستگاه نيسان حمل زباله اي كه امسال وارد شبكه شده است را ۳۰ ميليارد ريال اعلام كرد.
وي افزود: در اوايل سال آينده قرارداد خريد ۳۰۰ دستگاه نيسان ديگر را منعقد خواهيم كرد تا بدين وسيله نياز اين سازمان را در بخش خودروهاي متوسط و سبك به طور كامل مرتفع كنيم.
محمدي زاده اقدام بعدي را بازسازي «سي مي تريلرها» اعلام كرد كه تقريبا به اتمام رسيده و مشكل جدي در اين بخش وجود ندارد به ويژه كه ۵۰ دستگاه «سي مي تريلر» بزودي و در فاصله كوتاه وارد ناوگان خواهد شد و در كنار آن نيز قرارداد ۵۰ دستگاه ديگر هم از اول سال آينده بسته خواهد شد و به دنبال آن تعداد سي مي تريلرها به ۳۰۰ دستگاه افزايش خواهد يافت.
وي خبرداد:طي چند روز آينده قرارداد خريد ۳۰ دستگاه كشنده منعقد خواهد شد.
وي گفت: با توجه به تامين منابع مالي خريد  جارو و جدول شوي معابر در هفته گذشته اين دستگاهها به زودي وارد ناوگان خدمات موتوري خواهند شد و به دنبال آن رفت و روب به روش سنتي و با استفاده از نيروي انساني كنار گذاشته و مكانيزه خواهد شد.
وي افزود: ۱۰ دستگاه شن پاش و برف روب ابتداي سال آينده براي مناطق شمال شهر خريداري خواهد شد.
به اعتقاد محمدي زاده اگر اين شتاب در فعاليتهاي سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران ادامه داشته  باشد ،اميدواريم در پايان ۶ ماهه اول سال آينده به يك حد قابل قبول و مطمئن در مكانيزه كردن فعاليتها و اصلاح و نوسازي سازمان خدمات موتوري دست يابيم.وي گفت: براساس مطالعات ،طراحي ها و نيازسنجي هاي به عمل آمده از اول سال آينده كار بهسازي و توسعه ايستگاه هاي حمل زباله انجام خواهد شد.
وي همچنين خبر داد: شهرداري تهران در نظر دارد با انتقال سازمان خدمات موتوري به خارج از شهر تهران فضاي حداقل ۸ هكتاري اين مجموعه را اختصاص به احداث بوستان و فضاهاي فرهنگي و تفريحي در محله محروم شوش كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |