پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۱ - Apr 15, 2004
مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
آيين نامه تأسيس خبرگزاري هاي غيردولتي در هيأت دولت بررسي مي شود
گروه اجتماعي: مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: آيين نامه تاسيس خبرگزاري هاي غير دولتي در هيات دولت بررسي مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهرنوش جعفري افزود: اين آيين نامه براي كمك به پيشبرد و تامين حق دسترسي همگان به اطلاعات، تنوير افكار عمومي، ارتقاي سطح دانش مردم و تامين مصالح ملي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به هيات دولت ارائه شده است.
وي اضافه كرد: پيش از اين خبرگزاريهاي غير دولتي از طريق دبيرخانه رسيدگي به امور مراكز فرهنگي، وابسته به اين وزارتخانه مجوز فعاليت دريافت مي كردند.
جعفري خاطر نشان كرد: در صورت تصويب اين آيين نامه در هيات دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر تأسيس و نحوه فعاليت خبرگزاري هاي غيردولتي نظارت خواهد كرد.
وي اظهار داشت: براساس اين آيين نامه خبرگزاريهاي غيردولتي نيز همچون ساير رسانه ها موظف به اجراي مصوبات شورايعالي امنيت ملي بوده و رويدادهاي ملي، بين المللي و ديدگاهها را بايد با رعايت موازين قانوني منتشر كنند.
وي افزود: خبرگزاريها در انتشار اخبار و اطلاعات، جز در مواردي كه مغايربا مباني اسلام و حقوق عمومي از قبيل نشر مطالب الحادي و مخالف موازين اسلامي و نيز مطالبي كه برخلاف مصالح نظام جمهوري اسلامي باشد، آزاد هستند.
جعفري اضافه كرد: اشاعه فحشا و منكرات،  اخبار كذب، تحريف اظهارات و مطالب ديگران، انتشار عكس ها،  تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومي از جمله مواردي است كه اين خبرگزاريها بايد از پرداختن به آنها اجتناب كنند.
مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد، ايجاد اختلاف ميان اقشار جامعه و به خصوص طرح مسايل و اختلافات مذهبي، نژادي و قومي، تحريك افراد و گروهها به فعاليت عليه امنيت و منافع ملي كشور، افشاي اسناد و اطلاعات محرمانه و اسرار نظامي،  نقشه ها و استحكامات نظامي، انتشار مذاكرات غير علني مجلس شوراي اسلامي، محاكم غير علني دادگستري و تحقيقات مراجع قضايي بدون مجوز قانوني مواردي هستند كه خبرگزاريهاي غير دولتي نبايد اخبار مربوط به آنها را منتشر كنند.
جعفري افزود: خبرگزاريها همچنين نبايد مطالب خود را از مطبوعات و پايگاههاي اطلاع رساني احزاب و گروه هاي ضد انقلاب و محارب به نحوي كه تبليغ براي آنها باشد،  تهيه كنند.وي تصريح كرد: اهانت به مقدسات و مراجع تقليد، افترا و توهين به اشخاص حقيقي و حقوقي نيز از جمله مواردي است كه خبرگزاري ها از انتشار آن منع شده اند.
جعفري در عين افزود: هيچ مقام دولتي و غيردولتي نمي تواند برخلاف قوانين و مقررات موضوعه براي انتشار و عدم انتشار مطالب درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآيد.
مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تاسيس خبرگزاريهاي غيردولتي با مسووليت اشخاص حقيقي و حقوقي و با سرمايه ايراني و نيز اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را آزاد دانست.
وي تابعيت ايراني، داشتن حداقل ۳۰ سال سن، عدم سابقه محكوميت كيفري كه موجب سلب حقوق اجتماعي باشد،  داشتن حداقل مدرك كارشناسي ارشد يا مدرك معادل در علوم حوزوي مورد تاييد وزارت علوم و دارا بودن ۵ سال سابقه مديريت خبر و يا مدير مسوولي نشريات را از ديگر شرايط براي متقاضيان تاسيس خبرگزاري هاي غيردولتي برشمرد.
جعفري خاطرنشان كرد: در صورتي كه صاحب مجوز به تشخيص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فاقد يكي از شرايط مقرر در موارد مذكور شناخته شود، مجوز وي لغو خواهد شد.
وي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از طريق ساز و كارهاي اجرايي و تدابير لازم به تخلف خبرگزاري ها رسيدگي كرده و در صورت لزوم نسبت به ارجاع آن به مراجع قضايي ذيصلاح اقدام خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: مجوزهايي كه بر اساس مقررات سابق براي خبرگزاريها صادر شده است، به اعتبار خود باقي خواهد بود اما بايد پس از ابلاغ اين آيين نامه در مدت شش ماه نسبت به تطبيق با مفاد آن اقدام كنند.
جعفري تصريح كرد: واگذاري امتياز خبرگزاري ها به ديگر اشخاص جز با اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ممنوع است.
مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: صاحبان امتياز تاسيس خبرگزاريهاي غيردولتي موظفند حداكثر ظرف مدت يك سال پس از اخذ مجوز، فعاليت خود را بر اساس معيارهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز كنند،  و در غير اين صورت مجوز صادر شده، لغو خواهد شد.

چگونگي تغيير رشته و ادامه تحصيل دانشجويان محروم از تحصيل اعلام شد
004884.jpg
چگونگي تغيير رشته و ادامه تحصيل دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اعلام شد.
به گزارش ايسنا، تغيير رشته اضطراري بنا به تصويب شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي وزارت بهداشت، منوط به موافقت شوراي آموزشي دانشگاه است، به نحوي كه اگر دانشجو در دوران تحصيل دچار بيماري يا سانحه اي شود كه توانايي ادامه تحصيل در آن رشته و يا امكان بهره گيري از كارايي حاصل از آن را طبق جدول نقص عضو از دست بدهد،  مي تواند به رشته ديگري متناسب با رشته خود در همان گروه آزمايشي كه از لحاظ نمره آزمون ورودي نزديكترين نمره را دارد، تغيير رشته دهد.
همچنين در مواردي كه دانشجو به دلايل نقص عضو و بيماري، توانايي ادامه تحصيل در هيچ يك از رشته هاي گروه آزمايشي مربوط را نداشته باشد، كميسيون آموزشي دانشگاه مي تواند پس از بررسي كامل مساله، نسبت به تغيير رشته دانشجو به رشته اي در گروه آزمايشي ديگر تصميم گيري مي كند.
شرايط و نحوه تغيير رشته دانشجويان علوم پزشكي كشور در مقاطع مختلف تحصيلي به گونه اي است كه دانشجو در طول دوران تحصيل در صورت بلامانع بودن ادامه تحصيلش در رشته قبلي از نظر مقررات آموزشي،  گذراندن حداقل يك ششم و حداكثر يك سوم واحدهاي دوره، كمتر نبودن نمره آزمون ورودي دانشجو از نمره آزمون پايين ترين فرد پذيرفته شده در سهميه و رشته مورد تقاضا در همان سال و همچنين امكان گذراندن واحدهاي درسي مورد نياز در رشته جديد با توجه به حداكثر مدت مجاز تحصيل، مي تواند از يك رشته به رشته ديگر در يك گروه آزمايشي و همان دانشگاه تغيير رشته دهد.
دانشجو در هر يك از مقاطع تحصيلي، تنها يك بار مي تواند تغيير رشته دهد. همچنين تغيير رشته تنها در مقاطع تحصيلي هم سطح انجام مي شود. در غير اين صورت فقط از مقاطع بالاتر به مقطع پايين تر امكان پذير است. دانشجو پس از نام نويسي در رشته جديد، حق بازگشت به رشته قبلي را ندارد و عدم اقدام دانشجو به نام نويسي در رشته جديد در وقت معين، به منزله انصراف تغيير رشته تلقي مي شود و بر اين مبنا، حق تغيير رشته تا پايان دوره از وي سلب مي شود.
دروسي كه دانشجو در رشته قبلي گذرانده است در گروه آموزشي رشته جديد بررسي و معادل سازي مي شود و تنها دروسي از وي پذيرفته مي شود كه به تشخيص گروه آموزشي با دروس رشته جديد اشتراك محتوايي داشته باشد و نمره هر يك از آن دروس نيز از ۱۲ كمتر نباشد.
بر اساس اين آيين نامه، آموزش دروس پذيرفته شده در كارنامه دانشجو ثبت و نمرات آن در محاسبه ميانگين كل منظور مي شود، ولي نمرات دروس پذيرفته نشده بدون احتساب در ميانگين در كارنامه دانشجو باقي مي ماند،  در اين صورت اگر ميانگين كل واحدهاي پذيرفته نشده او كمتر از ۱۲ باشد، جمعا به عنوان يك نيمسال مشروطي براي دانشجو در رشته جديد منظور مي شود.
دانشجويان دوره دكتري پزشكي عمومي،  دندانپزشكي،  داروسازي و دامپزشكي يا دوره هاي كارشناسي ارشد پيوسته كه به دلايلي از تحصيل در دوره مربوط منع شده اند،  در صورتي كه حداقل واحدهاي معادل دوره كارداني يا كارشناسي را گذرانده باشند، مي توانند با تصويب شوراي آموزش دانشگاه و با احتساب واحدهاي گذرانده شده به يكي از رشته هاي گروه پزشكي يا يكي از رشته هاي مرتبط با آن در گروه ديگر و در مقاطع كارداني يا كارشناسي تغيير رشته دهند و پس از تطبيق واحدهاي گذرانده شده در رشته جديد ادامه تحصيل دهند.

سبد مطلوب غذا در وزارت بهداشت تدوين مي شود
004902.jpg
گروه اجتماعي: دكتر كلانتر دبير شوراي تغذيه در مراسم تقدير و معرفي صنايع غذايي حامي سلامت گفت: سبد مطلوب غذا و تغذيه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر كلانتر گفت: انتظار ما از صنايع غذايي اين است كه با نيازمنديهاي جامعه حركت كند و در بخش امنيت غذا نيز با فناوري روز همگام شود.
وي تصريح كرد: در بحث غني سازي، صنايع غذايي نقش مهمي دارند و ما بايد نسبت به غني سازي آهن، روي، كلسيم در غذاها اقدام كنيم.
وي با اشاره به مشكلات موجود در صنايع غذايي گفت: از سال ۱۳۲۸ كه اولين كارخانه روغن كشي در كشور تاسيس شد تاكنون ۹۵ درصد محصولات اين كارخانجات روغن جامد و هيدروژنه است كه خود مشكلاتي چون افزايش اسيد چرب ترانس را همراه داشته است.
براساس اين گزارش، دكتر ربابه شيخ الاسلام مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه نيز گفت: از ۱۷ علت عمده مرگ و مير در جهان بيش از ۱۰ مورد آن مربوط به غذا و تغذيه افراد جامعه مي شود.
وي با اشاره به وضعيت بيماريهاي قلبي در جهان گفت: ما بعد از منطقه اروپا بيشترين بيماريهاي قلبي و عروقي را در جهان داريم .
وي علت اين امر را تغيير در رژيم غذايي افراد دانست و گفت: رژيم غذايي افراد تغيير كرده است و افراد بيش از نياز خود انرژي دريافت مي كنند، كه اين انرژيها به صورت بافت چربي در افراد ذخيره مي شود.
وي با اشاره به مبتلابودن يك چهارم افراد جامعه به كلسترول بالاي ۲۰۰ ميلي گرم گفت: امسال خوشبختانه با هماهنگي انجام شده با اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي، سعي شده است صنايع غذايي با اهداف سلامت هماهنگ تر عمل كنند.
وي در خاتمه گفت: در سال جاري قرار شده است در يك اقدام فرهنگ سازي بر چسب هايي بر روي ظروف روغن نصب شود تا ميزان چربي اشباع شده آن مشخص شود.

انجمن دندانپزشكي ايران هشدار داد:
تبليغات برخي دندانپزشكان مبني بر ترميم دندان با ليزر عوامفريبي است
004887.jpg
دبير انجمن دندانپزشكي ايران نسبت به برخي تبليغات دروغين در روزنامه ها و مجلات، مبني بر ترميم يا پركردن دندان با ليزر هشدار داده، آن را نوعي عوامفريبي عنوان كرد.
دكتر علي يزداني كه در حاشيه برپايي «چهل و چهارمين كنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشكي» سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: اخيرا مشاهده شده كه برخي دندانپزشكان يا افراد غيرمتخصص با عناوين فوق هزينه هاي گزافي از مردم دريافت كرده اند؛ اين درحاليست كه در علم دندانپزشكي مساله اي به نام ترميم دندان با ليزر اساساً وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه ليزر در كاربري پزشكي و ازجمله در دندانپزشكي شبيه چاقو عمل مي كند، يادآور شد: به دليل انرژي بالاي ليزر، از آن براي تسريع در سفيدكردن دندان ها استفاده مي شود.
دكتر يزداني گفت: به دليل هزينه بالاي به كارگيري ليزر در دندانپزشكي ايجاد حفره در دندان براي پزشك و بيمار مقرون به صرفه نبوده و به طور كلي ضرورتي در اين زمينه احساس نمي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: چندسالي است كه براي سخت كردن مواد همرهنگ دندان (كامپوزيت) از نور آبي استفاده شده و با تابانيدن اين نور آبي كه حاصل به كارگيري لامپ هالوژن با فيلتر آبي است، ماده موردنظر را سخت مي كنند.
دبير انجمن دندانپزشكي ايران با ابراز تاسف از اينكه برخي از دست اندركاران اين حرفه از اين نور آبي به عنوان ليزر در تبليغات خود بهره مي گيرند، اين شيوه را نوعي تبليغ غلط ذكر كرده، خواستار اطلاع رساني به مردم در اين زمينه شد.

پايان ثبت نام اولين دوره دانشگاه اينترنتي در دانشگاه شيراز
مسئول راه اندازي آموزش مجازي دانشگاه شيراز گفت: ثبت نام اولين دوره دانشگاه اينترنتي كشور در دانشگاه شيراز با پذيرش ۲۰۰ دانشجو در مقطع كارشناسي ناپيوسته كنترل و ابزار دقيق به پايان رسيد.
دكتر سيدعلي اكبر صفوي در گفت وگو با ايرنا افزود: ثبت نام اين دوره از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۲۵ فروردين ماه جاري ادامه داشت و مدارك داوطلبان براي اعلام نهايي در دست بررسي است.

۴۰درصد سرقتها ناشي از اعتياد است
گروه اجتماعي: نخستين اجلاس راهبردي پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر در محيط هاي كار با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر راه چمني رئيس سازمان بهزيستي توجه به اهميت پيشگيري از اعتياد را در كشور از مسئوليتهاي مهم سازمانها دانست و افزود:: در حدود ۴۰درصد سرقتها، ۶۵درصد راههاي ابتلا به بيماري مهلك ايدز، ۵۰درصد طلاقها، ۳۰درصد كودك آزاري ها، ۶۵درصد بزهكاريهاي كودكان، ۵۰درصد كاهش توليد كارخانجات، براساس تحقيقات انجام شده ناشي از اعتياد است. ضمن اينكه هزينه اي كه يك معتاد به كشور براساس برآوردهاي آماري تحميل مي كند ۳۰ ميليون تومان است و علاوه بر اين هر معتاد مي تواند در سال ۱۰ نفر را مبتلا كند.دكتر راه چمني همچنين گفت: اينها برآوردي اجمالي از وضعيت اسفباري است كه اعتياد بر جاي مي گذارد و در مورد مصرف كنندگان مواد مخدر در محيط هاي كاري هم آمار نشان مي دهد اين افراد نسبت به سايرين حدود ۴ برابر بيشتر دچار حوادث شغلي مي شوند و در محيط هاي بيرون از كار هم ۱۲ برابر بيشتر از ديگران دچار بزهكاري مي شوند، ۵۰درصد شاغلين در اثر اعتياد بيكار مي شوند و مصرف كنندگان مواد مخدر ۵/۲ برابر نسبت به بقيه كاركنان غيبت هاي طولاني دارند.
دكتر هاشمي مشاور رئيس جمهور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين اجلاس گفت: امام خميني(ره) در سال ۵۸ جمله اي كليدي در ارتباط با اعتياد گفت: اعتياد به مواد مخدر مانند يك كوه يخ است كه تنها ۵درصد عوارض خود را نشان مي دهد و ۹۵درصد عوارض آن پنهان مي ماند.وي گفت: اين پديده لايه هاي بسياري دارد كه حلقه بنيادين آن اقتصاد مواد مخدر است. طبق آمارهاي جهاني نزديك به ۱۶۰۰ ميليارد دلار چرخش پول از طريق صنعت مواد مخدر با سود خالص ۵۰۰ ميليارد دلار صورت مي گيرد كه هم رديف تجارت نفت و اسلحه است.
دكتر هاشمي همچنين گفت: در كشور ما هم هزينه مصرف مستقيم و غيرمستقيم مواد مخدر رقمي در حدود ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ ميليارد تومان در سال است كه اگر برنامه دقيقي وجود نداشته باشد يك مجموعه عنكبوتي حتي با ۲۰درصد از اين پول مي تواند ساختار بوروكراتيك كشور را در دست بگيرد.

دفترچه خودرو با پست پيشتاز به دست خريداران مي رسد
مجموعه شناسنامه ها و اسناد معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمي توسط پست پيشتاز به دست خريداران خودرو مي رسد.
به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، با انعقاد توافق نامه اي كه اخيرا ميان كانون سردفتران و دفترياران و ادراه كل پست پيشتاز انجام شده است، تمام مدارك مربوط به معاملات انواع خودرو در دفاتر اسناد رسمي از جمله دفترچه خودرو، پس از ارسال به مراكز راهنمايي و رانندگي از طريق شبكه پستي به صاحبان اسناد تحويل مي شود.
بنابه اين گزارش پس از درج مشخصات خريدار خودرو در اسناد و شناسنامه آن، اين مدارك با سرعت و اطمينان بيشتر به افرادي ذي نفع تحويل خواهد شد. بدين ترتيب احتمال فقدان يا تاخير مرسولات دفاتر اسناد رسمي منتفي شده و مراجعان دچار بلاتكليفي نخواهند شد .

فعاليت يكهزار آموزشگاه علمي غيرمجاز در كشور
مدير كل دفتر مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: حدود يك هزار آموزشگاه علمي آزاد غير مجاز (كلاس هاي كنكور) در كشور مشغول فعاليت آموزشي هستند.
«حسن مسعودي» روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: فعاليت اين نوع آموزشگاه ها به علت نامشخص بودن كيفيت آموزش مانند صلاحيت حرفه اي دبيران و فضاهاي آموزشي خارج از اهداف آموزش و پرورش است.
وي تصريح كرد: بيشتر آموزشگاه هاي غير مجاز به ميزان تعداد دانش آموزان در شهرهاي بزرگ و پر جمعيت بويژه تهران فعال هستند.
مدير كل دفتر مدارس غير انتفاعي وزارت آموزش و پرورش افزود: به منظور جلوگيري از فعاليت آموزشگاه هاي علمي غير مجاز و هماهنگ سازي فعاليت آنها شوراي عالي انقلاب فرهنگي درصدد تدوين آيين نامه اي است كه در آينده نزديك اعلام خواهد شد.
مسعودي گفت: آموزشگاه هاي علمي آزاد بايد داراي مجوز فعاليت از وزارت آموزش و پرورش باشند در غير اين صورت از فعاليت آموزشگاه هاي غير مجاز جلوگيري خواهد شد.
وي افزود: هم اكنون سه دسته آموزشگاه علمي آزاد داراي مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش، آموزشگاه هاي با مجوز فعاليت از دستگاه هاي ديگر و آموزشگاه هاي غير مجاز در كشور به فعاليت آموزشي مشغول هستند.

بازتاب
فشار بر حلقه آخر
برق بزرگترين مركز دياليز كشور به علت بدهي قطع شد. اين خبري است كه دل هر انساني را مي شكند و قلب شهروندان مسئوليت پذير، منطقي و خردگرا را به درد مي آورد.
اما در اين ميان به ظاهر آنكه نبايد بشنود و ببيند و پاسخ دهد، هماني است كه در انجام وظيفه و مسئوليت خود كوتاهي كرده و اين سهل انگاري متاسفانه آنچنان همه گير ودامن گسترانيده است كه اگر كسي گرفتار آن نباشد، عجيب مي نمايد.
اغلب سازمانها و نهادهاي دولتي كه از خزانه لايزال بودجه ملي كشور ارتزاق مي كنند و شرح وظيفه اي جز خدمت به مردم سخت كوش و صبور ايران ندارند، هرگاه قصوري را مرتكب مي شوند از كمبود اعتبار مي نالند و راه برون رفت از اين مخمصه را افزايش اعتبار پيش بيني شده در بودجه مي دانند.
مركز دياليز كشور خدمت خود به بيماران را منوط به پيوستن به شبكه برق سراسري مي داند، شركت برق، توسعه برق در روستاها را به خوش حسابي مشتركان پيوند مي زند، سازمان تامين اجتماعي هميشه از مطالباتش داد سخن مي دهد و پزشكان حاذق و فعال كشور هم در چنبره درهم تنيده بروكراسي هميشه منتظرند تا مطالبات خود را از خدمات درماني و تامين اجتماعي بستانند.
امروز سازمانها و نهادهاي دولتي بيش از همه زمانها براي از ميان برداشتن مشكلات پرشمار موجود در اين حوزه ها به همكاري بين بخشي و فرابخشي نياز دارند ، به اين معنا كه ادارات و سازمانها و نهادها و تشكيلات اجرايي و قانونگذاري و داوري اگرچه هر كدام در چارچوب وظايف خويش، مسئوليت هاي خاصي را بر دوش دارند ، اما مسئوليت يكسان همه آنها خدمت و پاسخ به مردم، رفع ابهام و در يك كلمه ترميم و بازسازي اعتماد از دست رفته مردم به دستگاه ها ونهادهاي اجرايي است.
اگر قرار باشد هر كدام از سازمانها، موسسه ها، نهادها و تشكل هايي كه وظيفه خدمت به مردم دارند، اين وظيفه خطير را منوط و مشروط به دريافت خدمت از سازمان ديگري بدانند در اين ميان تنها مردمي آسيب مي بينند كه در همه صحنه ها اعم از جنگ ۸ ساله و حوادث غيرمترقبه و مناسبت هاي نوعدوستانه، نجيبانه، متواضعانه و بي ادعا فداكاري كردند.بي تفاوتي دستگاه ها و كارگزاران اجرايي نسبت به حقوق مردم و شهروندان و عدم همكاري بين بخشي، فشار بر حلقه هاي آخر « مردم » را بيش از گذشته افزون خواهد كرد. آنگاه بزرگترين، قابل اعتمادترين و تاثيرگذارترين حلقه وقتي بشكند و پاره شود، شايد ديگر دير باشد.
عباس اسدي

بيماري هاي عفوني مردم بم را تهديد مي كند
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به وضعيت بد شبكه فاضلاب منطقه زلزله زده بم احتمال داد: اين منطقه بزودي با بيماري هاي عفوني مواجه شود.
دكتر مسعود پزشكيان در بازديد از منطقه زلزله زده بم در مورد وضعيت بهداشتي اين منطقه به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: درحال حاضر اپيدمي  «سالك بمي» در اين شهر مطرح بوده و با شروع فصل گرما شدت مي گيرد.به گفته وي، به علت پايان نيافتن عمليات آواربرداري در بم و وجود فضاي مناسب براي تكثير ميكروب ها و حشراتي كه بيماري را منتقل مي كنند، اين بيماري در آينده اي نزديك به عنوان مساله اي بهداشتي در بم مطرح خواهد شد.وزير بهداشت در ادامه با تاكيد بر اين كه در حال حاضر بيماري خاصي در اين منطقه همه گير نشده است، تصريح كرد: كاركنان بهداشت كنترل كاملي بر اوضاع دارند و نيروها به صورت آماده باش در اين منطقه حضور دارند تا در صورت اپيدمي شدن بيماري ها با آن برخورد  كنند.وي افزود: به دليل آن كه بعضي از قسمت هاي شهر تحت پوشش شبكه «كلر» نيستند، بين وزارتخانه هاي نيرو و بهداشت اختلافاتي پيش آمده كه سعي مي شود با نصب تانكرهاي آب، اين مشكل حل شود.

افزايش نرخ تقاضاي كار و كاهش نرخ اشتغال زنان
معاون فرماندار تهران گفت: در حال حاضر در مقايسه با سالهاي گذشته تقاضاي اشتغال زنان در جامعه افزايش پيدا كرده واز طرفي نرخ اشتغال آنان كاهش يافته است.
زهرا نژاد بهرام در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در سالهاي قبل، ۸۰ درصد زنان ميل به خانه داربودن داشتند اما امروزه اين آمار كاهش يافته وبه ۶۰ درصد رسيده است و۴۰ درصد نيز تمايل به اشتغال و كار در بيرون از منزل دارند.وي افزود: شرايط نامناسب اقتصادي جامعه، افزايش خانواده هاي يك نفره، زنان مطلقه و زناني كه همسران خود را از دست داده اند و همچنين بخش بزرگي از فارغ التحصيلان دانشگاهي كه احتياج به كار و اشتغال دارند از دلايل افزايش نرخ تقاضا و پايين آمدن ضريب اشتغال زنان است.
وي خاطرنشان كرد: ميزان متقاضيان شغل با مشاغل ايجاد شده در جامعه برابري نمي كند، تعداد كساني كه جوياي كار هستند هر روز بيشتر شده اما مشاغل ثابت است بنابراين شاهد افزايش بيكاري هستيم و براساس تحقيقات صورت گرفته در سال ۸۵ تعداد بيكاران ۲ برابر تعداد بيكاران امروز خواهد بود.
معاون فرماندار تهران تاكيد كرد: نرخ رشد اقتصادي در سال گذشته بيش از ۶ درصد بوده اما بدليل اينكه از دوره هاي قبل با كمبودهاي زيادي مواجه بوده و نتوانسته آنها را جبران كنيم بنابراين بيكاري انباشته شده است. وي با اشاره به ورشكستگي برخي از واحدهاي تجاري در سال گذشته گفت: در چنين شرايطي اولين افرادي كه از كار بيكار مي شوند زنان هستند و همچنين اولين گروهي كه براي استخدام كمتر مورد توجه قرار مي گيرند نيز آنها هستند و تمام اينها بدلايل فرهنگي صورت مي گيرد و اينكه ما نتوانسته ايم تحولات را در جامعه نهادينه نماييم، بنابراين براي جبران اين امر نياز به قوانين حقوقي و حمايتي خاصي داريم كه در  آيين نامه هاي دولت ذكر شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |