شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۳ - Apr 17, 2004
لَيْسَ بَلَد بِأَحَقَّ بِكَ مِنْ بَلَدٍ خَيْرُ اَلْبِلَادِ مَا حَمَلَكَ .
كسي كه در بلاها چون آزادگان شكيبايي نورزد، سرانجام، چون نادانان مصيبت را فراموش خواهد كرد.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
عيب رندان مكن اي زاهد پاكيزه سرشت
هر كسي آن درود عاقبت كار كه كشت
من اگر نيكم و گر بد، تو برو خود را باش
با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي:
نمايشگاه «بام شكسته بم» به كار خود پايان داد
نمايشگاه عكس «بام شكسته بم» با حضورمهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي و احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مراسم اختتاميه نمايشگاه عكس «بام شكسته بم» كه اختصاص به نمايش عكس هاي مستند و خبري عكاسان ايراني و خارجي حضور يافته در صحنه فاجعه عظيم زلزله بم داشت، عصر روز پنجشنبه با حضورمهدي كروبي، رئيس مجلس شوراي اسلامي و احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از عكاسان مستند وخبري كشور برپا شد. در ابتداي اين مراسم، رئيس مجلس شوراي اسلامي به همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مجموعه عكس هاي به نمايش درآمده بازديد و در پايان دفتر يادبود نمايشگاه را امضا كردند. سپس لوح ياد بودي به شركت كنندگان نمايشگاه اعطا شد.
مهدي كروبي پيش از سخنراني خود در جمع خبرنگاران اعلام كرد  : انجام اين حركت به حدي باارزش بوده است كه در اولين حضور خود در مجلس تقاضاي صدور تقدير نامه براي تمامي شركت كنندگان در اين نمايشگاه را از سوي مجلس، خواهد كرد. رييس مجلس در سخنراني خود در اختتاميه نمايشگاه بام شكسته بم گفت: اين حادثه، حادثه غم انگيزي بود و در عين حال عبرت آموز، و نكته اي كه در آن هست اميدوار بودن به زندگي در عين بي خبر بودن از آينده.

تازه ترين فهرست شخصيت هاي ماندگار سينما منتشر شد
دن ويتوي محبوب
اسكارلت اوهارا در رتبه سوم و جيمز باند در رتبه پنجم فهرست قرار دارند
004950.jpg
شخصيت ويتو كورلئونه با بازي مارلون براندو در فيلم پدرخوانده (فرانسيس فورد كاپولا) از سوي منتقدان فيلم آمريكا به عنوان ماندگارترين شخصيت سينمايي تاريخ شناخته شد.
به گزارش بي.بي.سي، شانزده كارشناس فيلم براي انتخاب خاطره انگيزترين ومحبوب ترين شخصيت هاي سينمايي تاريخ سينما كه از سوي مجله آمريكايي «پرمير» برپا شده بود، راي دادند.در اين راي گيري، شخصيت هاي «فرد سي دابز» با بازي همفري بوگارت در فيلم گنج هاي سيرا مادره (جان هيوستن) در جاي دوم و اسكارلت اوهارا با بازي ويوين لي در فيلم بربادرفته (ويكتور فلمينگ) در جاي سوم قرار گرفتند.در رده چهارم و پنجم اين فهرست،  نورمن بيتس با بازي آنتوني پركينز در فيلم رواني (در ايران: روح ساخته آلفرد هيچكاك) و جيمزباند با بازي شون كانري در فيلم دكتر نو قرار دارند.صدمين شخصيت اين فهرست متعلق به شخصيت «وراج» در فيلم مظنونان هميشگي با بازي كوين اسپيسي است.
جديدترين شخصيت سينمايي در ده شخصيت برتر اين فهرست، شخصيت گلوم در مجموعه فيلم هاي ارباب حلقه ها است كه در رده دهم قرار دارد.
مجله «پرمير» شخصيت ويتو كورلئونه را «پيچيده ترين شخصيت تبهكاري كه تاكنون بر روي پرده سينما تصوير شده» ناميده است.

عرضه تازه ترين كتاب سيد جواد طباطبايي در نمايشگاه كتاب
«جدال قديم و جديد» منتشر مي شود
004944.jpg
در حالي كه تازه ترين اثر سيد جواد طباطبايي، چند روزي است از سوي انتشارات نگاه معاصر آماده شده است، ناشر تصميم دارد توزيع آن را با آغاز به كار نمايشگاه بين المللي كتاب تهران همزمان كند.
به گزارش همشهري اين اثر «جدال قديم و جديد» نام دارد و نخستين جلد از سه گانه اي است كه نويسنده درباره چگونگي شكل گيري تاريخ انديشه سياسي جديد در اروپا نگاشته است.
طباطبايي در مقدمه اي مفصل كه بر اين اثر نوشته دليل رويكرد به نگارش اين سه گانه را ناتواني نقد سنت از طريق گفتمان هاي درون سنتي عنوان مي كند و معتقد است براي برون رفت از چنين بن بستي بايد ابزارهاي مفهومي اين نقادي را از دستگاه مفاهيم انديشه اروپايي وام گرفت.
وي در اين مقدمه دليل برآمدن انديشه مشروطه در غرب را به آبداده شدن اين مفهوم در طي قرنها در كوره الهيات مسيحي و كليساشناسي مرتبط دانسته و اين فرضيه را مطرح كرده است كه يكي از عمده ترين علت هاي شكست مشروطه خواهي مردم ايران، فقدان مباني نظري ناشي از الهيات بود و نه چنان كه گفته اند، وجود مباني ديني.
طباطبايي در توجيه فرضيه خود، ضمن ايدئولوژيك خواندن سخنان و نوشته هاي تجددخواهان مشروطه، از رساله تنبيه الامه و تنزيه المله علامه ناييني و چند روحاني ديگر كه داراي، مباني نظري اصولي تري در تبيين انديشه مشروطيت ايران هستند، دفاع كرده است و گفته است كه اگر در ميان نوشته هاي روشنفكران رساله اي به اهميت رساله ناييني نمي توان يافت، سببي جز اين ندارد كه روشنفكران يكسره به بحث مباني بي توجه بودند و در غياب اين بحث در مباني، آشنايي آنان با تجددخواهي تنها مي توانست از مجراي ايدئولوژيها صورت گيرد. وي در اين مقدمه، انتقاداتي را به ديدگاههاي علي شريعتي، عبدالكريم سروش و آرامش دوستدار، كه در مقدمه چاپ دوم كتابش (درخششهاي تيره)، طباطبايي را به دستبرد زدن به ايده هايش متهم كرده است وارد مي كند.
كتاب طباطبايي در پنج فصل تدوين يافته و نويسنده سعي كرده است ديدگاهها و سير تاريخي شكل گيري انديشه سياسي جديد در اروپا را تا زمان انقلاب فرانسه در پنج فصل و نزديك به ۶۵۰ صفحه بررسي كند.
به نظر مي رسد، چاپ اين اثر باعث شود موضوعات مطرح شده توسط طباطبايي كه گاهي همراه با تعرض به نخبگان و روشنفكران است، مورد نقد ديگران قرار گيرد.

فرشاد فرشته حكمت:
عدم شناخت نسل جديد از تاريخ و تمدن نگران كننده است
يك مستندساز گفت: عدم شناخت نسل جديد از تمدن و تاريخ ايران بسيار نگران كننده است و مي تواند به عنوان يك هشدار جدي تلقي شود.
فرشاد فرشته حكمت در گفت وگو با ستاد خبري جشنواره فرهنگ ايران زمين افزود: نسل امروز يا اصلا گرايشي به گذشته سرزمين خود ندارد و يا گرايش او بسيار اندك است و به اين دليل در امتداد حركت نسل هاي پيشين، حركت نمي كند كه درصورت استمرار اين مساله، به زودي دچار يك نوع بي هويتي و ازخودبيگانگي خواهند شد.وي همچنين يادآور شد: اگر جشنواره فرهنگ ايران زمين بتواند حداقل هشداري را در اين زمينه پديد آورد، بزرگترين گام را برداشته است.
فرشته حكمت اظهارداشت: ما يكي از كهن ترين سرزمين هاي جهان هستيم و دانستن تاريخ باستان و نيز تاريخ معاصر ايران به ما و نسل جديد در شناخت ايران كمك مي كند كه برگزاري جشنواره مي تواند حركت فيلمسازان را به سمت موضوعاتي چون شناخت ايران زمين تسريع كند و ابعادي كه تاكنون مطرح نشده، به ويژه مسائل قومي و سنتي را مطرح كند.

گاوخوني در كن
«گاو خوني»  ساخته بهروز افخمي در سي و ششمين دوره «دو هفته كارگردان ها» در جشنواره فيلم كن به نمايش درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، اين فيلم كه از سوي اين بنياد براي شركت در جشنواره بين المللي فيلم كن ارايه شده بود، در بخش «دوهفته كارگردان ها» پذيرفته شده است.اين فيلم در جشنواره اخير فيلم فجر، سيمرغ بلورين بهترين نقش آفريني را براي بازي عزت الله انتظامي از آن خود كرد.«دوهفته كارگردان ها» جشنواره بين المللي فيلم كن از بيست و چهارم ارديبهشت تا سوم خردادماه در كشور فرانسه برگزار مي شود.

۹ فيلم مستند چيني در جشنواره يادگار
سومين جشنواره يادگار كه از ۲۸ ارديبهشت برگزار مي شود ميزبان مجموعه اي از فيلمهاي مستند كشور چين خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در سومين دوره اين جشنواره در تهران، شيراز، كرمانشاه و كانادا مجموعه اي از فيلمهاي مستند ميراث فرهنگي جشنواره كوانگ ژو چين در بخش هاي بين الملل به نمايش در خواهد آمد.
همچنين به غير از فيلمهاي مستند فرهنگي جشنواره چين، منتخب فيلمهاي مستند مردم شناسي جهان نيز با همكاري مركز ملي علوم و تحقيقات فرانسه در بخش بين الملل جشنواره يادگار به نمايش درخواهند آمد.گزارش ستاد خبري جشنواره يادگار تعداد مستندهاي چين را ۹ فيلم ذكر كرده است كه شامل قايقرانان رودخانه زرد (۲۰۰۳)، زمين ماه (۲۰۰۳)، نا آ (۲۰۰۲)، داستان كاغذسازان لانگ چين (برنده جايزه در جشنواره گوانگ ژو ۲۰۰۳)، خانواده هاي درياچه كينگ هاي (۲۰۰۳)، جاده درياچه بهشت (۲۰۰۳)، گلدوزي ژيانگ (۲۰۰۳)، شهر و زن (۲۰۰۳) .
موضوع اغلب اين فيلمها شهرهاي مختلف چين، صنايع دستي و مناطق ديدني اين كشور است.
سومين دوره از جشنواره فيلم مستند يادگار از ۲۸ ارديبهشت آغاز و ۳ خرداد همزمان با روز آزادي خرمشهر طي مراسمي با اعلام نتايج جشنواره به كار خود پايان خواهد داد.

شاعران و نويسندگان در چهلمين روز درگذشت حسيني گردهم مي آيند
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر» در اين مراسم كه در خانه شاعران ايران برگزار مي شود، قيصر امين پور، م.آزاد، مشفق كاشاني، محمود شاهرخي، محمدرضا عبدالملكيان، بيوك ملكي، قاسمعلي فراست، سهيل محمودي، عبدالرحيم سعيدي راد، علي موسوي گرمارودي و تعدادي ديگر از شاعران و نويسندگان حضور خواهند يافت.
همچنين ويژه نامه اي شامل بخشي از آثار زنده ياد حسن حسيني و اظهار نظر همراهان و دوستان اهل  قلم وي توزيع خواهد شد.
دكتر سيدحسن حسيني، شاعر و نويسنده- بامداد روز نهم فروردين امسال در تهران براثر عوارض جانبي نوسان فشار خون درگذشت.

نگارستان
004947.jpg
اندروها
۱- توماس گينس بورگ «Thomas Gainsborough»
۲- تولد: سائودبري ۱۷۲۷ / وفات: لندن ۱۷۸۸
۳- سبك نقاش: باروك (اين سبك در رم؛ در سال ۱۶۰۰ متولد شد و تا اواسط قرن ۱۸ ادامه داشت. نام اين سبك از كلمه ايتاليايي «baracco« به معني «ابله يا مسخره» گرفته شده است. مشخصه سبك غلو و تكلف در كار و انتخاب موضوع هاي اشرافي و پرتجمل براي نقاشي بود.)
۴- درباره هنرمند: «گينس بورگ» برخلاف هنرمندان معاصرش، تحصيلات دانشگاهي نداشت، اما درك او از موضوع؛ استفاده از رنگ و نور درنهايت زيبايي و آفرينش آثاري زيبا و ماندگار؛ او را به يكي از نابغه هاي عالم هنر در قرن هجدهم تبديل كرده بود. اما بعضي معتقد بودند با وجود زبردستي او در نقاشي از چهره؛ چهره هايي كه نقاشي مي كند؛ به چهره هاي اصيل زادگان انگليسي شبيه نبوده و بيشتر به روستاييان شباهت دارد!
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: آقا و خانم اندرو / ۱۷۵۰ / رنگ روغن روي بوم / ۴/۱۱۹*۸/۶۹ سانتي متر
خانم و آقاي اندرو را پس از بازگشت از شكار؛ در يك بعدازظهر پاييزي مي بينيم. دسته هاي گندم اطراف جاده؛ نشان مي دهد كه فصل درو يا فصل پاييز است. آقاي اندرو را با سگ شكاري و تفنگ شكاري اش مي بينيم. از آنجايي كه خانواده هاي متمول به شكار «قرقاول» مي روند؛ بايد قرقاول در اثر ديده مي شد؛ اما نقاش هيچگاه اثر را كامل نكرد و قرقاولي به طرح اضافه نكرد! لباس خانم اندرو به زيبايي طراحي شده و پرنده اي كه چندان معلوم نيست؛ در دست اوست. شايد اين همان قرقاول نيم كاره باشد! روبرت اندرو و فرانسيس كارتر در نوامبر ۱۷۴۸ ازدواج كردند و اين نقاشي به نوعي اعلام ازدواج رسمي آنهاست!
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن

بهارستان
چه شيرين چيزي است زيستن
چه شيرين چيزي است
به دانستگي، چون كتابي آموزگار
چون كودكان شگفتي كنان
و چون ترانه اي عاشقانه را احساس كردن.
ناظم حكمت - ترجمه ثمين باغچه بان

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
نوعي ديگر
زندگي برايم تيره و تار شده بود، حتي قادر به تشخيص افرادي كه مي شناختم نبودم.
درختها و گلها هم ديگر به نظرم زيبا نمي آمدند. به هر جا نگاه مي كردم همه چيز برايم نامفهوم بود. سرم مدام گيج مي رفت و درد عجيبي در آن مي پيچيد. تا اينكه پيش دكتر رفتم و عينكم را عوض كردم.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
مجرم گريزپا
سيدني: يك مرد چاق در استراليا با پاي برهنه از چنگ پليس گريخت. هنگامي كه اين مرد از زندان به دادگاه منتقل مي شد از غفلت ماموران بيشترين بهره را برد و پا به فرار گذاشت.جالب اينكه با وجود چاق بودن زنداني فراري، ۴ مامور پليس نتوانستند به گرد پايش برسند و حتي دو تن از ماموران در حين تعقيب مجرم زمين خوردند و مجروح شدند.اين مسئله به يك معما براي پليس تبديل شد، كه چگونه مردي كه بسيار چاق است و حتي كفش ندارد در جريان يك تعقيب و گريز ساده، ماموران آموزش ديده پليس را پشت سر گذاشته است.
ارتباط بي خوابي و اعتياد
واشنگتن: دانشمندان دانشگاه ميشيگان پس از انجام مطالعات گسترده روي كودكان پسر به اين نتيجه رسيدند كه كودكاني كه بسيار كم  مي خوابند و يا خواب ندارند در جواني به سيگار، مشروبات الكلي و ساير مواد مخدر اعتياد پيدا خواهند كرد.اين دانشمندان موفق شده اند ارتباط نزديكي در مكانيسم مغز ميان كم خوابي و اعتياد بيابند كه نشان مي دهد بي خوابي در كودكي منجر به اعتياد در نوجواني و جواني خواهد شد.
مردان سبزي بخورند
رم: پزشكان ايتاليايي مي گويند مصرف سبزي و مواد غذايي حاوي فيبر احتمال ابتلاي مردان به سرطان پروستات را كاهش مي دهد.
مطالعات اين پزشكان نشان مي دهد مرداني كه از مقادير زيادي سبزي استفاده مي كنند كمتر از افرادي كه سبزي نمي خورند مبتلا به سرطان پروستات مي شوند.
جمع آوري اسباب بازي مرگبار
واشنگتن: بيش از ۷۰ هزار كاميون اسباب بازي در  آمريكا جمع آوري مي شود. چند روز پيش يك كودك ۱۸ ماهه در حين بازي با يكي از اين كاميونها، به دليل بلعيدن پيچ آن، خفه شد و جان باخت.در پي اين حادثه دلخراش، كميسيون حمايت از حقوق ايمني مصرف كنندگان آمريكا دستور جمع آوري ۷۰هزار از اين نوع اسباب بازي را صادر كرد.
آدامس دارچين
نيويورك: جويدن آدامس طعم دارچين باعث از بين رفتن باكتري دهان مي شود. اين نوع باكتري عامل اصلي بوي بد دهان است و در صورت استفاده از آدامس دارچين دار، بوي بد دهان كاملا از بين خواهد رفت.
عاقبت درخت خريدن
اوكلاهما: يك مرد ۳۵ ساله در آمريكا كه براي خريد درخت به يك باغ بزرگ رفته بود با آمبولانس از اين مكان خارج شد.هنگامي كه اين مرد در باغ قدم مي زد ناگهان يك مار ۴۶ سانتي متري از لابه لاي گياهان خارج شد و او را نيش زد. البته بلافاصله كاركنان باغ مار را كشتند و مشتري نگون بخت با آمبولانس به بيمارستان انتقال داده شد.
اعتراض به كنترل سياسي شبكه هاي تلويزيوني
ميلان: مردي در شهر ميلان ايتاليا، تلويزيون خانه اش را با طناب از گوش  خود آ ويزان كرد تا نسبت به تسلط سياستمداران بر شبكه هاي تلويزيوني اين كشور اعتراض كند.اين مرد در حاليكه تلويزيون از گوشش آويزان شده بود خود را به شركت چند رسانه اي سيلويو برلوسكوني رساند تا شايد نخست وزير اعتراض وي را بشنود.
بازي با تبر
برلين: پليس آلمان مرد ۳۶ ساله اي را كه با تبر جان شهروندان را در يك پارك به خطر انداخته بود دستگير كرد.اين مرد در يك پارك پررفت و آمد تبري بزرگ را به آسمان پرتاب مي كرد و از سگ خود مي خواست كه بلافاصله اين تبر را بازگرداند.با توجه به اينكه فرود تبر از آسمان جان مردم را به خطر انداخته بود پليس مرد متخلف و سگ او را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نمايشگاه مجسمه ها و آثار سفالي مرضيه قره داغي
نگارخانه طراحان آزاد/ تا ۳۰ فروردين ماه/ ساعت بازديد ۴ تا ۸ بعدازظهر/ نشاني: ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱/ تلفن ۸۰۰۸۶۷۶
نمايشگاه نقاشي
الهام ملكي و سحر عليزاده
نگارخانه ثروت/ از ۵ تا ۱۰ ارديبهشت/ ساعت بازديد ۳ تا ۷ بعدازظهر/ نشاني: خيابان آفريقا، خيابان بابك مركزي، اولين بن بست، دست چپ، شماره ۳۵، طبقه همكف/ تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
نمايشگاه نقاشي نگار آميغي
گالري هفت ثمر/ از ۴ تا ۹ ارديبهشت ماه/ ساعت بازديد ۴ تا ۸ بعدازظهر/ نشاني خيابان مطهري، خيابان كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵
نمايشگاه تصويرسازي
نگارستان شاهد/ از ۲۹ فروردين تا ۶ ارديبهشت/ ساعت بازديد ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۳۰/۱۸/ نشاني: خيابان جمهوري اسلامي، خيابان بابي ساندز/ تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲

گل و گياه
لاله زرد
004941.jpg
نام علمي: tulipa west Point
خانواده: liliaceae
گياه پيازي بهاره به بلندي ۵۰ سانتي متر است داراي برگهاي سرنيزه اي شكل به رنگ سبز زيتوني بوده و گلهاي زرد آن اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي يا كمي سايه با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و پاييز و تقسيم پيازها در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |