جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۴
index
خواسته هاي منطقي
003453.jpg
مينا شهني
بعضي ها معتقدند جوانان زياده خواهند يعني بيشتر از سهم شان طلب مي كنند. جوان ها اما پيش خودشان فكر مي كنند سهم شان چقدر ناچيز است گاهي وقت ها هم از همديگر مي پرسند ما سهمي داريم يا نه؟
هشت ارديبهشت  در كشور اسلامي ما روز جوان نامگذاري شد، شايد بهانه خوبي باشد براي پرداختن به جوانان، شايد بهانه خوبي براي جوانان باشد تا سهم شان را طلب كنند. كم يا زياد چندان تفاوتي ندارد همين كه ثابت شود سهمي دارند كافي است. به قولي «اول برادريت را ثابت كن بعد ادعاي ارث و ميراث كن.» اگر سهم جوانان نه تنها در كشورمان كه در خانواده و ميان مردم سهمي ثابت شده باشد بعدها در فرصت هاي ديگر مي توان به گسترش و زيادكردن اين سهم فكر كرد.
به هرحال هشت ارديبهشت  بهانه خوبي است جوانان در گروه هاي مختلف تقاضاي گوناگوني دارند هرگروه خواسته اي دارد، جدا از گروه ديگر مثلاً جواني ـ نوجواني ـ كه روزگارش را در كانون اصلاح و تربيت مي گذراند همه دغدغه اش اين است كه مبادا پس از پايان دوران محكوميت، دوباره پا به جامعه گذاشت «روز از نو روزي از نو» شود دوباره همان مشكلات به سراغش بيايند و باز هم ناگزير به انجام بزه شود و اين چرخه ادامه پيدا كند تا...
در هرحال اولين برنامه اي كه در روز جوان اجرا شد ديدار رئيس جمهور با جوانان است. گروه هاي متفاوتي نمايندگان خود را فرستاده اند تا خواسته شان را به گوش خاتمي برسانند. خواسته اي كه به نظر خودشان خيلي مهم است. هرچند لابه لاي حرف هاشان گله گذاري مي كنند و از آنچه بايد مي شد و نشد با كنايه و يا صراحت حرف مي زنند.
يكي خدا را شكر مي كند كه دوران جواني اش در بهترين روزگار كشور سپري شده و ديگري از كمبود احترام حرف مي زند.
به كانون اصلاح و تربيت مي روم
تا حالا پيش نيامده بود كه يك نوجوان كه شايد ۱۷ ساله باشد روبه روي جماعتي بايستد و به صراحت بگويد كه بزهكار است. اما اين بار يك نوجوان با صراحت كامل مي گويد كه از كانون اصلاح و تربيت آمده كه مرتكب بزه  شده است و از خاتمي مي خواهد تا نوجوانان كانون اصلاح و تربيت را زير پر و بال بگيرد شايد راه برگشت دوباره به كانون برايشان بسته شود. او مي گويد: «همه ترس ما از اين است كه وقتي به جامعه برمي گرديم دوباره جرمي مرتكب شويم. چون شرايط تغيير چنداني نمي كند و همين شرايط ما را مجبور به بزهكاري مي كند.»
در پايان هم از خاتمي مي خواهد؛ «پا به ديده ما بگذاريد و به كانون بياييد.»
رئيس جمهور قول مي دهد كه حتماً به ديدارشان برود، گمان مي كنم از شب هشتم ارديبهشت  بچه هاي كانون اصلاح و تربيت انتظار مي كشند.
خواسته هاي گوناگون
يك ورزشكار از خاتمي مي خواهد كه به اردوهاي تيم ملي سري بزند و به جوانان ورزشكار كشور روحيه بدهد. اين نماينده ورزشكاران معتقد است كه خاتمي مي تواند رنگ مدال ها را تغيير دهد و برنز را به نقره و نقره را به طلا تبديل كند.
يك فعال روحاني تقاضاي همكاري براي راه اندازي بانك اطلاعات رايانه اي علوم قرآني را دارد. حذف فيلترينگ درخواست نماينده وبلاگ نويسان است و نخبگان جوان تقاضاي حمايت براي حضور در عرصه اي جهاني را دارند.
اما جواني از روستا از قول همه جوانان روستايي مي  خواهد كه موج نااميدي از روستا برچيده شود و سكوهاي ترقي در روستا براي جوانان ايجاد شود تا از مهاجرت جوانان روستا جلوگيري شود.
تجربه نو
رئيس جمهوري مي گويد: «ما توقع نداريم كه جوانان ما مثل پيرمردها و پيرزن ها باشند.»
خاتمي با تاكيد بر شور و هياهوي خاص دوران جواني تعريف هاي متفاوت آزادي را برمي شمرد و آزادي را به دو بخش كاملاً مجزا از هم تقسيم مي كند. يكي آزادي سياسي و فكري و ديگري آزادي ولنگاري. هر چند معتقد است منظور جوانان كشور ما از آزاديخواهي ايجاد آزادي فكري در كشور است.
او مي گويد: «من كه مي گم آزادي و معتقدم بهش منظورم آزادي فكري است. من معتقدم اكثريت قريب به اتفاق جوانان ما وقتي مي گن آزادي، منظورشان آزادي ولنگاري نيست.»
هرچند در توضيح جملاتش مي گويد: برخي كشورها بنا را بر آزادي ولنگاري مي گذارند همين آزادي را در جامعه به شدت گسترش مي دهند تا در واقع به اين وسيله جلوي آزادي سياسي را بگيرند.
هر چند كه معتقد است لزومي ندارد به بهانه اين كه ما يك چيزي را نمي پسنديم بگوييم خلاف است.
خاتمي با اشاره به فيلترينگ مي گويد: «من معتقدم كه امروز مرزگذاري در ميان ذهن ها غيرممكن است ولي اساساً يك جامعه اسلامي با كارهاي خلاف عفت عمومي موافق نيست.»
و با اشاره به وبلاگ ها و سايت هاي سياسي مي افزايد: «ما جلوي سياسي ها [وبلاگ ها و سايت ها] را نمي گيريم.»
خاتمي با تاكيد بر اين كه معمولاً برخي سوء تفاهم ها باعث به وجود آمدن طرز تلقي هاي متفاوتي در ميان قشرهاي متفاوت جامعه خواهد شد، مي گويد: به هر حال جامعه ما جامعه اي است كه ملاك هاي اخلاقي دارد اين كه دوست عزيزي از من مي پرسند براي گسترش ارزش ها چكار كردي متاسفانه يك سوء تفاهم است. بخش قابل توجهي از جامعه ما اگر احساس كنند به جبهه و جنگ بي حرمتي شده ناراحت مي شوند. خيلي جاها كه تلقي مي شود ما داريم ارزش ها را سبك مي كنيم سوء تفاهم است. ما حتماً بايد نسبت به مسايل اخلاقي در جامعه موضع داشته باشيم.»
هرچند خاتمي معتقد است كه نسبت به جوانان كوتاهي شده و اميدوار است كه بتوان در مرحله عمل كاري انجام داد اما از خودش دفاع مي كند و مي گويد كه همه كاستي ها مربوط به ما نيست مسايل ديگري هم وجود دارد.
او با بيان اين كه ما در شرق دنيا زندگي مي كنيم كه سابقه فرهنگ و حكومت هاي ديكتاتوري را در خود دارد وجود دموكراسي در اين منطقه را يك پديده تقريباً نوپا مي داند و مي گويد: در اين دويست سالي كه ميل به آزادي بوده جوامع ما با سركوب روبه رو شده است و راهكارهايي كه در برابر سركوب وجود داشته زور را با زور پاسخ دادن بوده است. مثلاً به وجود آمدن حركت هاي چريكي و يا اين كه جواب سركوب دولت هاي حاكم را با ترور داده اند. به نوعي مي توان گفت نظم آهنين استبدادي را با آشوب پاسخ داده اند.»
رئيس جمهور كشور ما معتقد است: همين كه جوانان ايراني امروز مي توانند رو در رو با يك مسئول اجرايي كشور ـ رئيس جمهور ـ خواسته هاشان را بيان كنند و يا از عملكرد موجود انتقاد و گله بكنند يك گام كاملاً جديد در منطقه اي است كه قرن هاي متمادي ديكتاتوري از سر گذرانده است.
وي هر چند جوانان ايراني را فرزندان خود آن هم فرزندان پرتوقع خود خواند اما از اين كه بيشترين نامه ها، چكامه ها، انتقادها و تعريف ها را از سوي جوانان تاكنون داشته ابراز خرسندي كرد و قول داد كه در نامه اي گشاده پاسخ تمام اين حرف ها را به زودي خواهد زد.
روز جوان بهانه خوبي است براي جوانان كه بيشتر حرف بزنند و كمتر مجبور باشند سراپا گوش بايستند؛ شما اينطور فكر نمي كنيد؟

چند گزينه براي زندگي
003456.jpg
به نظر مي رسد بيشتر وقت ما بايد صرف
آماده شدن براي آزمون شود. تا حالا يك معضل اساسي سر راه بيشتر جوانان قرار داشت كه آزمون ورود به دانشگاه بود. همان آزموني كه به اختصار همه كنكور مي شناسندش و سر راه جوانان قرار دارد. اين آزمون آنقدر مهم شده كه حواشي بسياري دارد، تب كنكور، كلاس كنكور، اقتصاد كنكور، برنامه ريزي خانواده براي كنكور، روحيه دادن به داوطلب كنكور و خيلي چيزهاي ديگر از حواشي اين آزمون است. اما آزمون جديدتري كه به نظر مي رسد تا چندسال آينده همان قدر شاخ و برگ و حواشي را به خود اختصاص مي دهد، آزمون استخدام ادواري است. اولين بار اين آزمون در سال گذشته برگزار شد و دومين آزمون آن در سال جاري برگزار مي شود. جالب است بدانيد آزمون آينده با ۶۴۰ هزار داوطلب قرار است برگزار شود.
براساس خبرهاي منتشر شده ۷۵ درصد از شركت كنندگان در آزمون استخدام ادواري داراي مدرك ليسانس يا بالاتر هستند يعني با يك حساب سرانگشتي مي توان نتيجه گرفت كه از ميان ۶۴۰ هزار داوطلب تقريباً ۵۰۰ هزار نفر مدارك دانشگاهي ليسانس و بالاتر دارند يعني تقريباً نيم ميليون نفر از فارغ التحصيل هاي دانشگاه هاي سراسر كشورند. در يك كلام اين آمار از حضور جمعيت نيم ميليوني فارغ التحصيلان دانشگاهي جوياي كار خبر مي دهد. نيروهاي متخصصي كه پس از تمام شدن درسشان جوياي كار هستند.
شباهت ديگري كه اين آزمون با كنكور سراسري دارد آن است كه در دو روز پشت سرهم انجام مي شود به اين معنا كه در روزهاي پنج شنبه و جمعه ـ همان روزهايي كه كنكور برگزار مي شود ـ برگزار خواهد شد.
اين آزمون در دو مقطع «كارداني» و «كارشناسي و بالاتر» انجام مي شود و در ۱۸۰ شهر كشور به صورت همزمان برگزار مي  شود.
جالب توجه آن كه از ميان ۶۴۰ هزار داوطلبي كه آمادگي خود را براي شركت در اين آزمون اعلام كرده اند ۶۰ درصد را زنان تشكيل مي دهند. هرچند مي توان ۱۰ درصد اختلاف شركت كنندگان زن و مرد را به تعداد فارغ التحصيلان دانشگاه ها نسبت داد. اما به هر حال اين كه بيش از ۳۵۰ هزار زن در كشور ما جوياي كار هستند نشانه خوبي است.
گفته مي شود در اين آزمون ۴۳۷ سؤال در هر مقطع براي هر گروه در نظر گرفته شده. جالب ترين نكته اين كه سؤالات را مي توان در گزينه هاي پاسخ آنها ديد. برخي از پاسخ ها دو گزينه اي، سه گزينه اي،
چهار گزينه اي و جالب تر اينكه برخي پاسخ ها پنج گزينه  جواب را روبه روي مخاطب قرار مي دهند.
گروه بندي در اين آزمون عبارت از:
گروه اول: «اداري و پزشكي»
گروه دوم: «مالي، فني و مهندسي و فرابري داده ها و فرهنگي هنري»
گروه سوم:  «اجتماعي، كشاورزي و محيط زيست»
گروه چهارم:  «آموزشي و پيراپزشكي»
هر گروه به طور جداگانه در صبح يا عصر دو روز ياد شده آزمون خود را پشت سر مي گذارند.
به هر ترتيب مي توان گفت كه از اين پس به جاي دغدغه كنكور، دغدغه آزمون استخدام ادواري نيز وارد زندگي ها مي شود.
وقتي سه شنبه «توكلي»  در صفحه تلويزيون ظاهر شد و درباره آزمون استخدام ادواري و نحوه توزيع كارت ها و تعداد داوطلب ها و غيره توضيح داد و اتفاقاً اين همان توكلي است كه سال هاست درباره كنكور حرف مي زند و شب هاي قبل از كنكور در صفحه تلويزيون ظاهر مي شود و استرس و اضطراب را از دل «كنكوري هاي عزيز»  مي راند. بيشتر به كابوس شدن اين آزمون و شباهتش به كنكور فكر كرديم. دكتر توكلي هم ديگر پير شده ۱۰ سال پيش كه ما پشت كنكوري بوديم جوان تر بود. حالا دو آزمون را سرپرستي مي كند، «كنكور» و «آزمون استخدام ادواري». شما جاي من باشيد فكر نمي كنيد اين دوتا آزمون چقدر مي توانند به هم شبيه باشند؟

يادداشت
رو در رو با حريف
003459.jpg
ماني خورشيدي
فرهنگ با تعاريف گوناگوني كه دارد وجه هاي متمايز از يك منشور است. در هر حال تعريف فرهنگ هرچه باشد ـ لغوي يا معنايي ـ از تاثيرش در جامعه و ميان مردم نمي كاهد.
بسترهاي فرهنگي هر جامعه اي تا حدود زيادي نمايانگر روش زندگي و به ويژه نوع تفكر آنهاست تا آن جا كه همين بسترها تا حدود زيادي آينده جامعه را بارز مي كند.
فرهنگ مطالعه، فرهنگ فكر كردن ،فرهنگ رابطه برقرار كردن با ديگران تا حتي فرهنگ غذايي، در ميان قوم و قبيله هاي مختلف مي تواند معرفي درستي از آن گروه مردمان به ما بدهد.
هرگاه فرهنگ جديدي در جامعه حكمفرما شود دريچه اي جديد گشوده شده است دريچه اي كه مي تواند رشد و پويايي جامعه انساني را مشخص كند.
اين كه در برخي كشورها تخلفات رانندگي كمتر و در برخي ديگر سرسام آور است و يا در برخي جاها فرهنگ اسراف رواج دارد و برعكس در برخي جاهاي ديگر استفاده بهينه رايج است، بيانگر تفاوت در نگاه انسان هاي عضو در جامعه است.
ساختن فرهنگ كه در اين جا به معني پديدار شدن فرهنگ جديد در جامعه مدنظر است كاري است سترگ.
در آسان ترين شكل ممكن حتي اگر بخواهيد در خودتان يك عادت رفتاري جديد به وجود آوريد متوجه دشواري آن خواهيد شد. حال اگر همين رفتار و فرهنگ جديد را بخواهيد در ميان مردم جامعه رواج دهيد مشكل بزرگتري داريد چرا كه تشويق مردم به كارهاي جديد همواره با مشكلات خاصي روبه روست.
مثلاً در خانواده هاي پدرسالار معمولاً تا چند نسل بعدي ناهنجاري هاي بسياري مشاهده مي شود،ناهنجاري هايي از جنس عدم اعتماد به نفس و خود مقصري كه در اعضاي خانواده  به گونه هاي متفاوت رخ مي دهد.
در حافظه تاريخي ملت ما گفت وگوي رودررو با حاكمان يا به نوعي مسئولان اجرايي كشور تجربه نشده است شما كه جوان هستيد با جست وجو در خاطره هاي پدر بزرگ ها و پدرها يا مادرها هرگز ردي از اين تجربه نمي يابيد.
اين تجربه اي تازه در كشور جوان ماست. كشوري كه ۲۲ ميليون جوان را در خود جاي داده است تجربه جديدي را از سر مي گذراند تجربه اي كه مي رود تا به يك فرهنگ تبديل شود. فرهنگي كه ويژه  تازه اي از زيستن در ايران را رو مي كند.
رئيس جمهور اين تجربه را تجربه اي نو مي خواند.او كه به خود مي بالد از اين كه بيشترين نامه ها، چكامه ها، دعواها و انتقادها را از سوي مردم پذيرفته است.
حالا ديگر جوانان امروز حق واقعي و مسلم خود مي دانند كه چكامه و دعواهاشان را رودررو با مسئولان بكنند.
اين ديگر يك فرهنگ شده است. اين كه تو، جوان امروزي روبه روي مسئولان بايستي و حرفت را به راحتي بزني و دردهايت را بگويي.
از حالا به بعد اين عادت در ذهن من و تو نقش بسته و در قالب زندگي مان جا افتاده است.حالا فرهنگ روبه رو شدن با مسئولان، فرهنگ زندگي من و تو شده ديگر دوران قايم باشك بازي گذشته است. فرهنگ سازي كار دشواري است.
شايد هم دشوارترين كار در سراسر گيتي فرهنگ سازي براي يك ملت باشد، فرهنگي كه در زندگي ميليون ها جوان جاخوش كند به اين راحتي فراموش نمي شود.
ما كه جوانان فراموش كاري نيستيم.

خبر هفته
قاچاق ۷۰۰ اثر باستاني عراق
۷۰۰ اثر باستاني در عراق مصادره شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مدير كل اداره گمرك عراق اعلام كرد كه تاكنون نزديك به ۷۰۰ قطعه باستاني از قاچاقچيان در عراق مصادره شده است.
ايسنا به نقل از روزنامه الدستور - چاپ اردن - آورده است كه تنها در يكي از مراحل كشف اين قطعات قاچاق، ۲۵ قطعه باستاني گفته شد كه ۱۰ تا از آنها ظرف هاي سفالي و بقيه شيشه هاي رنگي بودند كه مطالبي بر روي آنها حك شده بود و به نظر مي رسد به دوره هاي مختلف تاريخ اين كشور برمي گردد.

جوانان ناراضي اند
جوانان ارزيابي نسبتاً منفي از عملكرد مسئولان كشور دارند.
براساس آخرين نظرسنجي سازمان ملي جوانان كه در دي ماه سال ۱۳۸۲ انجام شده جوانان كشورمان از عملكرد مسئولان ناراضي اند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران اين پژوهش به روش نمونه گيري تصادفي و با انتخاب يك نمونه يك هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال انجام شده است.
جالب است بدانيد جوانان عمده ترين مشكل خود را مشكل اشتغال دانسته اند و پس از آن كنكور را به عنوان بزرگترين دردسر زندگي خود نام برده اند.

شاگرد و معلم از يك جنس
كودكان معلم هم جنس را آسان تر مي پذيرند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران يك روان شناس معتقد است كه كودكان معلمان هم جنس را بيشتر دوست دارند.
علي ساعد گفت: پسرها در سال هاي اوليه مدرسه با مشكلاتي روبه رو مي شوند. چون محيط مدرسه ابتدا محيطي زنانه است و در حقيقت كودكان بسياري از جنبه هاي دبستان را زنانه مي دانند.وي افزود: احتمالاً كودكان و دانش آموزان، معلمان هم جنس خود را راحت تر سرمشق قرار مي دهند و از رفتارهاي مشابه با خصوصيات مردانه يا زنانه تقليد مي كنند.

بي خانمان ها ساماندهي مي شوند
طرح ساماندهي افراد بي خانمان عملي مي شود.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: طرح ساماندهي افراد بي خانمان كه در جلسات سال گذشته كميسيون هاي فرهنگي مراكز استان ها مصوب شده بود، در حال عملياتي شدن است.
به گزارش خبرگزاري مهر، مهنوش معتمدي افزود: در واقع سازمان بهزيستي در اين طرح متولي اصلي محسوب مي شود و شوراي شهر به عنوان هماهنگ كننده و حلقه واسطه عمل مي كند.
حداكثر زمان نگهداري اين افراد ۲۰ روز است و قرنطينه افراد بي خانمان در اين مراكز تنها كاري است كه صورت مي گيرد و بايد از مدت محدودي افراد بي خانمان از طريق مراجع قضايي شناسايي تا نسبت به واگذاري آنها دستگاه هاي ذي ربط اقدام شود.

تصويب لايحه پسماندها
وزير كشور گفت: با تصويب لايحه پسماندها در مجلس شوراي اسلامي تكليف حوزه مديريتي پسماند و زباله در كشور حل خواهد شد.
موسوي لاري در همايش ملي بازيافت و مديريت پسماند گفت: اگر فكر كنيم كه دولت بايد از درآمد بخش هاي ديگر براي بازيافت زباله سرمايه گذاري كند، به نتيجه مطلوب و موردنظر نمي رسيم.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، وي افزود: بخش خصوصي و دولتي بايد به عنوان حامي بخش خصوصي در امر پسماندها در نظر گرفته شوند تا بخش خصوصي نيز بتواند با فراهم بودن شرايط به فعاليت هاي خود بپردازند.

۱۰ ميليارد تومان درآمد مترو
درآمد مترو از فروش بليت ساليانه ۱۰ ميليارد تومان است.
معاون پشتيباني شركت راه آهن شهري تهران و حومه با اعلام اين خبر گفت: پيش بيني مي شود اين درآمد در سال جاري به ۱۳ ميليارد تومان برسد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مهندس جعفر ربيعي گفت: تنها حدود ۲۵ درصد از هزينه هاي جاري مترو از فروش بليت تامين مي شود.
وي تاكيد كرد كه شركت مترو هيچ پيشنهادي درباره افزايش قيمت بليت نمي دهد و فعلاً تصميمي براي افزايش قيمت بليت گرفته نشده است.

بانوان آتش نشان جمع شدند
دومين گروه بانوان آتش نشان گرد هم آمدند.
پس از بانوان آتش نشان كرج دومين گروه بانوان آتش نشان كشور كار خود را آغاز كردند.
دبير آموزش و اطلاع رساني آتش نشانان كشور با اعلام اين خبر گفت: اين افراد به طور رسمي در سازمان فعال نيستند بلكه از بانوان داوطلب در مانورها، امداد و نجات در حوادث بزرگ، اقدامات پيشگيرانه و اعلام و كنترل حوادث در محلات بهره گرفته مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، مهندس كريمي نيك افزود: به كارگيري بانوان در عمليات هاي امداد و نجات يا امداد پزشكي در كشورهاي اسلامي يك ضرورت اجتناب ناپذير است.
اين گروه ۵۰۰ نفره در مشهد به فعاليت مشغولند.

هفته
ايران
جهان
چهره ها
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  چهره ها  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |