جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۱
index
پاتوق پيرمردها
مينا شهني
003528.jpg
003525.jpg

دوستي مي  گويد: «آقام هر روز صبح ساعت شش بيدار مي شه ميره نون مي خره، مياد صبحانه مي خوره و مي ره پيش دوستاش»
پدر دوست ما يك پيرمرد بازنشسته است اما به نظر مي رسد سرش خيلي شلوغ است. هر روز ساعت هشت صبح مي رود و به دوستانش سر مي زند. همين دوست ادامه مي دهد: «توي پارك محله ۱۲ـ۱۰ تا پيرمردن، همه جمع مي شن و خبراشونو با هم رد و بدل مي كنند. وقتي آقام مياد خونه خبرهاي عجيبي داره، از اضافه حقوق گرفته تا درگيري هاي سراسر دنيا و يا اين كه كدوم همسايه اسباب كشي كرده و يا كسي تو محل مريضه.»
دوست ما و خيلي هاي ديگر اسم اين پارك را گذاشته اند «پاتوق پيرمردها». پاتوق پيرمردها را مي توان در گوشه و كنار بيشتر شهرها به راحتي پيدا كرد؛ پارك هاي كوچك محلي و يا سكوهاي جلوي در خانه ها پاتوق پيرمردها شده است. وقتي از كنارشان رد مي شوي با كمي دقت متوجه مي شوي كه كمي هم از دست عهد و عيال مي نالند. اما گراني بزرگترين دغدغه شان است. اين گروه كه بيشتر كارمندان و كارگران بازنشسته دولتي هستند بيشتر ساعات عمرشان را صرف انجام خدمت در ادارات دولتي مانند شهرداري، آموزش  پرورش، شركت نفت و يا سازمان ها و وزارتخانه هاي مشابه كرده اند. حالا پس از بازنشستگي وقتشان را در پاتوق پر مي كنند. حضور در پاتوق برايشان به معني زندگي و زنده بودن است. هر روز يكي غيبت داشته باشد با دلهره سراغش را مي گيرند: «مبادا مرده باشه»
پاتوق جوانان
نياز جوانان به پاتوق انكارناپذير است. پاتوق معمولاً محلي براي جمع شدن گروه هاي گوناگون از مردم است كه بنا به دلايلي كنار يكديگربودن را ترجيح مي دهند.
پاتوق هاي جوانان از ديرباز رايج بوده است. اين كه جوانان از هر مكاني براي دور هم جمع شدن استفاده مي كنند نيازها و نگرش هاي جوانان شايد تغيير كرده باشد اما گردهمايي هاي كوچك و بزرگ همچنان رونق دارد.
گروه هاي كوچكي از جوانان كه در محيط هاي خانوادگي، تحصيلي و يا ورزشي با يكديگر آشنا مي شوند معمولاً مكاني ـ به جز منزل ـ را براي در كنار يكديگربودن انتخاب مي كنند.
كافه ها
كافه ها يا «كافي شاپ»ها رايج ترين نوع پاتوقي است كه گروه زيادي از جوانان انتخاب مي كنند. كافه و كافه داري در ايران و به خصوص تهران پس از قهوه خانه ها رايج شده است. قهوه خانه ها كه زماني محل جمع شدن گروه هاي مختلف پيشه وران و بازاريان بود كم كم جاي خود را به كافه ها كه مدرن تر بودند و نيازهاي جوانان روز را برطرف مي كرد، داد.كافه نادري از معدود كافه هاي قديمي تهران است كه هنوز پابرجاست. هرچند اهميت كافه  نادري به دليل شخصيت هاي فرهنگي و بيشتر مرهون حضور نويسندگان است اما امروز بازار كافي شاپ ها آنچنان داغ است كه مي توان آن را در زمره پردرآمدترين مشاغل ثبت كرد.
امروزه در سراسر شهر تهران با گونه هاي متفاوتي از كافي شاپ ها روبه رو مي شويد كه بسته به سليقه گردانندگان آن مشتريان خاص خود را دارند. چيدمان كافي شاپ ها عامل مهمي در جذب و جلب مشتري هاي جوان است. استفاده از جذابيت هاي ظاهري از سوي گردانندگان براي جلب مشتري تا آن جا پيش رفته است كه وجود و حضور ماهي هاي رنگارنگ نيز مشاهده مي شود.
در برخي نقاط شهر تجمع كافي شاپ ها كاملاً مشهود است. برخي مراكز خريد - پاساژها - به نوعي مراكز تجمع كافي شاپ هستند.
جوانان شهر، هر دسته يا گروه پاتوق خاص خود را ميان كافي شاپ ها دارند و به راحتي مي توان در روزها يا ساعت هاي معيني در هفته با سرك كشيدن توي كافي شاپ ها آنها را بيابيد.
يكي از مشتريان دايمي كافه مي گويد: «مي روم تا مخم يه كمي نفس بكشد و از هياهو دور باشد.»
اما ديگري مي گويد: «جايي براي نشستن و گپ زدن درباره مسايل روز يا مسايل كاري است.»
003531.jpg

استفاده از پاتوق در واقع ديگر عادت فرهنگي شده است. همه ما به نوعي پاتوق هاي مشخصي داريم. ابتكار برخي كافه داران تا آن جا پيش رفته كه در يك روز مشخص از يك هنرمند يا نويسنده دعوت مي كنند تا به كافه شان بيايد و گروه علاقه مندان نيز در همان روز معين براي ديدن هنرمند مورد علاقه شان به كافه مي آيند.
برخي كافه ها نيز نمايشگاه هاي مختلفي برپا مي كنند؛ نمايشگاه آثار هنري از عكس و نقاشي گرفته تا دست ساخت هاي مختلف.
در برخي كافه ها نيز محصولات فرهنگي مانند كتاب، كاست و CD به فروش مي رسد شايد صاحب اثر نيز همان جا حضور داشته باشد و امضايي براي خريدار بكند.
پاتوق هاي خياباني
دسته ديگري از پاتوق ها نيز گستره جغرافيايي وسيع تري دارند. گستره اي كه گاه مزاحمتي نيز براي ديگران ايجاد مي كند. اغلب ما دسته هاي جواناني را كه سر خيابان ها و كوچه ها مي ايستند ديده ايم يا شايد در مسيري كه هر شب براي رفتن به خانه پشت سر مي گذاريم دسته هاي جوانان را ببينيم. اين جمع ها براي ما كه رهگذريم چندان خوشايند نيست. ديدن جواناني كه معمولاً هم با صداي بلند حرف مي زنند و مي خندند حتماً به مذاق ما خوش نمي آيد.
با نگاه دقيق تري مي توان ديد كه پاساژها نيز به پاتوق تبديل شده اند. سر زدن هاي مدام به پاساژهاي شهر عملاً اين مكان ها را به پاتوق تبديل كرده. حضور در پاساژها،ديدن دوستان و گپ هاي كوتاه و باز راه رفتن در پاساژ آن جا را پاتوق كرده است.
حالا ديگر پارك هاي شهر كمتر محل جمع شدن جوانان است. در مقايسه با حضور پررنگ جوانان در پاساژها، وجود پارك ها كم رنگ مي شود.
اهميت پاتوق ها
اهميت وجود پاتوق ها را در سير تاريخي آنها مي توان جست وجو كرد. اين كه در ساليان متمادي با وجود فراز و نشيب هاي به وجود آمده هنوز هم وجود و حضور پاتوق ها همچنان پر رنگ است.
كتابفروشي ها همواره پاتوق  گروه خاصي از جوانان بوده است. برخي حتي سينما را پاتوق انتخاب كرده اند.
بسياري از آدم هاي سرشناس را مي توانيد با پيدا كردن پاتوق هايشان پيدا كنيد. مثلاً كافي است بدانيد پاتوق  آدم سرشناس كجاست حتماً در كمتر از يك هفته او را پيدا مي كنيد.
هرچند تعدادي از آدم هاي معروف سعي دارند پاتوقشان را مخفي كنند اما به هر حال پيدا كردن پاتوق ها چندان سخت نيست.
بنابه موقعيت خاص كشور كاركرد پاتوق ها دستخوش تغيير مي شود.
۱۰ روز اول ماه محرم سر بيشتر كوچه ها تكيه ها را مي بينيم و جوانان را كه هر شب تا پاسي از شب گذشته دور هم جمع  شده اند و مراسم عزاداري برپا مي كنند.
اهميت اعتقادي پاتوق ها تا حدود زيادي مورد توجه قرار مي گيرد. مساجد و تكايا از مهم ترين محل هاي گردهمايي سياسي و مذهبي است. بسياري از حركت هاي اجتماعي از جمع هاي درون مساجد و تكايا آغاز شده است. بارزترين نمونه آن را مي توان قبل از پيروزي انقلاب دانست. تا آن جا كه وقتي حكومت سلطنتي سعي در برقراري نظم و آرامش در كشور داشت مسجدها بزرگترين مشكل پيش روي دولت بود. از سويي به دليل اعتقادات عميق مردم امكان رويارويي مستقيم با اين گروه ها نبود از سوي ديگر هسته هاي مركزي برخي حركت ها در مسجد ها نهفته بود.
شايد بي توجهي به همين جمع ها اولين گام اشتباه سلطنتي پهلوي ها بود. آنها با بي توجهي به اين پاتوق  پرطرفدار و انكار آن در واقع به ناتواني در برابر حركت مردم رسيدند.
پاتوق هاي امروزي
از كتابفروشي و از كافه ها كه بگذريم مخاطب اصلي تمامي اين مكان ها ـ پاتوق ها ـ جوانند. حالا ديگر پاتوق يك جوري توي زندگي آدم ها جا باز كرده و به نظر مي رسد بيشتر اختصاص به جوان ها دارد. بهينه سازي و ارايه الگوهاي مناسب به جوانان براي بهبود پاتوق ها گريزناپذير است.
حالا يا هر زمان ديگر فرقي ندارد رفتن به مكان هايي براي ارتباط با همفكران و همسالان عادت هميشگي نسلي است كه امروز جوان است و سال ها بعد پير مي شود.
برچيدن پاتوق هاي خياباني براي توسعه آسايش عمومي و ايجاد پاتوق هايي براي تفريح ـ شايد بدون صرف هزينه ـ ضروري است. جوانان ما در پاتوق هاي خياباني در راه رفتن هاي بيهوده خياباني هدر مي روند.

نمايندگان فرهنگي
003537.jpg
003534.jpg
سومين جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها از ۱۳ تا ۲۰ ماه جاري در محل كوي دانشگاه تهران برپاست.  شايد همزماني اين نمايشگاه با نمايشگاه كتاب آن را به انزوا كشيده باشد اما اين جشنواره نيز مخاطبان خود را دارد. جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها با هدف معرفي جاذبه هاي گردشگري و آداب و رسوم بومي استان هاي مختلف كشور برپا شده است.
حضور سياه چادرها و برپايي  غرفه هايي با ويژگي هاي فرهنگي برخاسته از استان هاي كشور شور و حال خاصي به اين جشنواره داده است.
محل برگزاري آن مجتمع كوي دانشگاه تهران است. در مراسم افتتاحيه كه با حضور مسئولان دانشگاه تهران، معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور و مسئولان استانداري و شهرداري تهران برگزار شد.دكتر اميد معاون دانشجوي دانشگاه تهران گزارشي از روند فعاليت دانشجويان طي شش ماه گذشته براي برگزاري نمايشگاه ارايه كرد. رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز با قدرداني از برگزاري اين جشنواره سپاسگزاري كرد.
غناي فرهنگي ايرانيان
معاون فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري در اين باره مي گويد: «محرك فرهنگي مهم ترين و قوي ترين محركه اي است كه در هر اقدام علمي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي وجود دارد و غناي فرهنگي ايرانيان نيز تصديق كننده اين مطلب است.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر خانيكي مي افزايد: «فرهنگ مانند طبيعت به تنوع نياز دارد و دانشجويان نيز در درون چنين فرهنگي برمي خيزند و در نتيجه مي توانند فرهنگ بومي شان را شكوفا كنند.»
وي كه اعتبار اين جشنواره را در تقويت انگيزه دانشجويان مي داند معتقد است كه اين جريان را بايد يك محرك فرهنگي مثبت براي كشور دانست.
ميراث معنوي
مباحث ميراث معنوي هر روز با شركت چهار تا پنج استان از ساعت ۱۳ تا ۱۵ برگزار مي شود و علاقه  مندان مي توانند بحث هاي مورد علاقه خود را در اين نشست ها دنبال كنند.
اين نشست ها از سوي كانون گفت و گوي تمدن ها وابسته به اداره كل فرهنگي ـ هنري دانشگاه تهران برگزار مي شود. نكته جالب اين كه اين جلسه ها برپايه نقاط مشترك فرهنگي و اجتماعي استان هايي كه شباهت بيشتري دارند، برگزار مي شود.
نمايندگان فرهنگي
حرف همان حرف هاي هميشگي است. شور و شادي جواني و انتظاراتي كه از مسئولان مي رود. هرگاه يك سوي قضيه جوانان باشند گلايه هاي كمبود امكانات ورد زبان هاست كلمه هايي از آنچه بايد مي شد و نشد و اين كه همه چيز مي توانست بهتر پيش برود اگر همه همكاري خوبي داشتند.
دانشجويان هر استان در واقع نمايندگان فرهنگي استانشان در پايتخت به حساب مي آيند. مي توان گفت كه همين جواناني كه از سراسر كشور در پايتخت جمع شده اند فرهنگ بومي شان را انتقال مي دهند. نمايندگان فرهنگي استان ها براي معرفي هرچه بهتر زادگاهشان به مطالعه و پژوهش مي پردازند تا گزينه هاي جذاب بيشتري را از لابه لاي فرهنگ عمومي زادگاهشان بيرون بكشند و عرضه كنند. حمايت از اين گروه ها كه غالباً بدون چشمداشت خاصي فعاليت مي كنند راهگشاي غناي فرهنگي كشورمان خواهد بود.
ايران با تنوع فرهنگي بالايي كه دارد مي تواند براي گردشگران خارجي و داخلي جذابيت خاصي داشته باشد. تنوع فرهنگي و تنوع زيستي در كشورمان با وجود اقوام گوناگون شايد جذاب ترين بخش گردشگري محسوب نشود اما مي تواند يكي از بهترين انواع جاذبه ها باشد.

يادداشت
دموكراسي ناقص
ماني خورشيدي
003540.jpg

همين كه در دست شماست ركن چهارم دموكراسي است. همه قبول دارند كه مطبوعات ركن چهارم دموكراسي اند و همه قبول دارند كه دموكراسي بهترين شيوه براي زندگي است.
هرچند همه و همه در بيان معتقدند كه ركن چهارم دموكراسي را بايد تقويت كرد اما به نظر مي رسد خود دموكراسي نيز طرفداران واقعي چنداني در سراسر دنيا نداشته باشد. چندي پيش «روز جهاني آزادي مطبوعات» بود. روزي كه در سراسر دنيا به پاسداشت دفاع از آزادي مطبوعات نامگذاري شده است. در همين روز خبرگزاري فرانسه در گزارشي به بررسي وضعيت مطبوعات در آسيا پرداخته است.
بخشي از اين گزارش به وسيله خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر شد. از ميان كشورهايي كه به عنوان نمونه در اين گزارش آمده اند مي توان به فيليپين اشاره كرد كه در گذشته از قانون مطبوعات آزاد بهره مند بوده و اكنون اين قانون تنها در پاره اي از جهات اجرا مي شود  و يا تايلند كه بنا به همين گزارش نخست وزيرش دوماه قبل سردبير روزنامه «بانكوك پست» را به دليل گزارش هايي كه ناخوش آيند تلقي شده اخراج كرده است. فكرش را بكنيد مطبوعات آنقدر تاثير گذارند كه نخست وزير يك كشور وارد عمل شده،با وجود اين كه مي شد به راحتي حدس زد اخراج يك سردبير عواقب خوبي ندارد اما نخست وزير «پيه همه چيز را به تنش ماليده» و خود را انگشت نماي خاص و عام كرده تا جلوي روند يك روزنامه را بگيرد. منبع اين گزارش «سازمان جهاني ديده بان خانه آزادي» ذكر شده است.
به نظر مي رسد كه اين سازمان با ذكر نمونه هاي عيني سعي دارد وضعيت مطبوعات را ترسيم كند.
به نمونه ديگري مي توان اشاره كرد، در اين گزارش آمده است «براي مثال در سال ۱۹۹۸ با كنار رفتن ديكتاتور سوهارتو از سمت رياست جمهوري اندونزي، اين كشور تا مدتي از آزادي مطبوعات بهره مند شد، اما مقامات دولتي به دليل منافع اقتصادي به مقابله با اين قانون پرداختند.»
از اين بخش گزارش مي توان دريافت كه علاوه بر قدرت هاي سياسي آنچه امروز بر مطبوعات جهان سايه افكنده فشار قدرت هاي اقتصادي است.
هرچند گروهي معتقدند امروزه آنچه بيشترين اثر را در عرصه هاي مختلف مي گذارد از آن قدرت هاي اقتصادي است. اما گستره اين تاثير از مطبوعات دور نيست.
در بيشتر كشورها مطبوعات و رسانه ها از تاثير قدرت هاي اقتصادي درامان نيستند. دنياي سرمايه داري هرگاه به اين نتيجه برسد كه حضور رسانه ها و به ويژه مطبوعات خوشايند ميلش نيست سعي در برطرف كردن مشكل خود خواهد داشت تا آن جا كه گاهي اين برطرف كردن به حذف كلي صورت مسئله مي انجامد.
به نظر مي رسد پايه چهارم دموكراسي آسيب پذيرترين بخش دموكراسي است، شايد هم بتوان گفت دموكراسي آسيب پذيرترين بخش موجود در جهان است حتي آسيب پذيرتر از محيط زيست و تمدن كه با سرعت هرچه تمام تر به انزوا و نابودي مي رود.
اما فكرش را بكنيد مطبوعات چقدر مي توانند تاثيرگذار باشند. اين را مي توان از وجود دشمنان رسانه ها در سراسر دنيا دريافت.

عقدنامه مادربزرگ
ديروز، روز اسناد ملي بود. اسناد ملي در خانه ها و خانواده ها معمولاً به سندهاي بازمانده از معاملات گوناگوني كه طي سال ها قبل انجام شده گفته مي شود.
سند عقدنامه پدربزرگ يا مادربزرگ كه با تزيين هاي زيبايش ما را بر آن داشته تا به دنبال حرمتش باشيم كه مبادا آسيب بيشتري ببيند.
هرچند از منظر ديگر اسناد ملي به تمامي برگه هايي گفته مي شود كه به نوعي اشاره بر شيوه خاصي از روند زندگي خانوادگي و يا اداري اجتماعي مردم و حتي كشور را به دست دهد.
رئيس سازمان اسناد ملي مي گويد: از تمامي مديران ادارات و سازمان هاي دولتي خواسته ايم بايگاني راكد و اوراق زايد سازمان خود را تحويل دهند.
دكتر سيدعباس شفقي اسناد ملي را بخشي از ميراث فرهنگي كشور و هر برگ آن را برگي از تاريخ تلقي كرده و مي گويد: آرشيو اسناد ملي در تمامي كشورها از جاذبه هاي گردشگري به حساب مي آيد.
سازمان اسناد ملي پيش از اين آمادگي خود را براي مرمت تمامي اسناد خصوصي و شخصي مردم اعلام كرده است و با حفظ حق مالكيت اسناد آنها را ترميم كرده و به صاحبان باز مي گرداند.

خبر هفته
مجسمه داريوش تقلبي است
به احتمال قريب به يقين مجسمه داريوش هخامنشي تقلبي است.
معاون معرفي و آموزش ميراث فرهنگي با اعلام اين خبر گفت: «به احتمال قريب به يقين و براساس شواهد و قراين موجود، مجسمه داريوش هخامنشي كه توسط يك قاچاقچي كانادايي به سرقت رفته تقلبي است.»
به گزارش خبرگزاري فارس، سيد احمد محيط طباطبايي گفت: «به جز مجسمه داريوش بدون سر و تعدادي سر ديس كوچك در موزه ملي در هيچ يك از موزه هاي ايران مجسمه اي مربوط به پادشاهان هخامنشي وجود ندارد، به همين دليل به احتمال قوي اين مجسمه تقلبي است.»
چندي پيش پايگاه اينترنتي مصري «القناة» اعلام كرد: يك قاچاقچي كانادايي كه كارشناس امور نفتي و ساكن مصر است در حالي كه سعي داشت مجسمه اي را درون يك چمدان جاسازي كرده و به خارج از كشور انتقال دهد در فرودگاه بين المللي قاهره دستگير شد. اين كانادايي با رد اتهام قاچاق به كارشناسان آثار باستاني مصر گفته است كه اين مجسمه هديه اي از سوي ايرانيان بوده كه در دوران اقامت كوتاه مدتش در اين كشور دريافت كرده است.

پنج ميليون يورو براي بيمارستان بم
فرانسوي ها پنج ميليون يورو براي تجهيز و تكميل بيمارستان بم اختصاص مي دهند.
مدير عامل سازمان مجري ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي در مراسم امضاي موافقت نامه بين ايران و فرانسه گفت: «يك هيات كارشناسي فرانسوي از اولين لحظه پس از وقوع فاجعه زلزله در بم، با اعزام كمك هاي فوري يك بيمارستان صحرايي در بم احداث كرد.»
علي رضا تابش افزود: «طرف فرانسوي متعهد شده  است كه حداقل سه ميليون يورو از طريق شركت ها، اتحاديه ها و مجموعه هاي محلي فرانسوي براي سرمايه گذاري و تكميل بيمارستان ۹۶ تختخوابي در اختيار ايرانيان قرار دهد.»
وي گفت: «طرف ايراني هم به نوبه خود، قصد تكميل بيمارستان و فعال كردن آن را ظرف حداكثر مدت يك سال مورد تاييد قرار مي دهد.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايراني ها نيز معادل پنج ميليون يورو به اين پروژه اختصاص مي دهند و طرف فرانسوي شركت هايي را كه علاقه مند به مشاركت در قراردادهاي مربوط به اجراي پروژه هستند، معرفي خواهد كرد و ايرانيان متعهد مي شوند بهترين استقبال را از اين شركت ها داشته باشند.

تحولات يك شبه
«تحولات اجتماعي در هيچ زمينه اي با بخشنامه و دستورالعمل و يك شبه محقق نخواهد شد.»
رئيس جمهور كشورمان در ديدار فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با ذكر اين مطلب گفت: تبيين ديدگاه واقعي اسلام در زمينه نقش، جايگاه، حقوق و تكاليف زنان با توجه به مقتضيات زمان و مكان و تحولات عظيم اجتماعي مي تواند زنان شايسته كشورمان را در دستيابي به جايگاه واقعي خود در عرصه حيات اجتماعي و مشاركت در زندگي عمومي، سياسي و اجتماعي رهنمون باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، رئيس جمهور شايستگي هاي بانوان ايران را در عرصه مديريت و سرنوشت كشور ستود و از تلاش هاي زنان ايراني قدرداني كرد.

رصدخانه ملي راه اندازي مي شود
همزمان با سال جهاني نجوم رصدخانه ملي ايران راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين رصدخانه پنج سال ديگر همزمان با سال بين المللي نجوم (۲۰۰۹) به بهره برداري مي رسد.
رئيس انجمن نجوم ايران با اعلام اين خبر گفت: اين طرح با پيگيري هاي معاونت پژوهشي وزارت علوم در هيات دولت به تصويب رسيده و به اين ترتيب مهم ترين گام در تامين اعتبارات و تضمين اجراي طرح برداشته شده است.
دكتر سعدا... نصيري قيداري افزود: كميته مكان يابي طرح با بررسي داده هاي هواشناسي و اقليمي ۳۳ منطقه كشور، چهار منطقه كرمان، كاشان، قم و جنوب خراسان (فردوس) را به عنوان كانديداهاي مناسب براي احداث رصدخانه انتخاب كرده اند.
دكتر نصيري گفت: طبق برآوردهاي انجام شده كل اعتبارات مورد نياز اين طرح حدود ۱۵ ميليارد تومان است كه اميدواريم با مصوبه دولت مشكلي در تامين به موقع آن نداشته باشيم.

كار يا ورزش
مشغله كاري، بزرگترين دليل ورزش نكردن است.
براساس يك پژوهش مشغله كاري بهانه اصلي تمام كساني است كه ورزش را در برنامه روزانه يا هفتگي خود نمي گذارند،  هرچند كه نزديك به ۹۹ درصد افراد ورزش را در سلامت روح و جسم خود موثر مي دانند.
ميانگين سني كساني كه در اين پژوهش قرار گرفته
۲۰ سال است و همگي اين گروه را زنان تشكيل مي دهند.
ياخته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه ۵۷ درصد اين زنان جوان به فعاليت ورزشي علاقه  دارند و ۷۸ درصد در منزل و باشگاه ورزش مي كنند.
با اين كه ۹۹ درصد از آنها ورزش را عامل مهمي در سلامت روح و جسم مي دانند اما عمده ترين دليل نرفتن آنها به سوي ورزش مشغله كاري عنوان شده است.
هرچند ضرورت تربيت بدني امروزه كاملاً مشهود است اما ورزش سير تحولي خود را حتي در ميان جوانان نيز به درستي نيافته است.

آخرين خبرها
«توني بلر» نخست وزير انگليس از نمايندگان مجلس عوام خواست تا مشخص شدن نتايج تحقيقات در مورد شكنجه شهروندان عراقي توسط نظاميان اين كشور صبر و سكوت پيشه كنند.
نيروهاي پليس عراق جايگزين نيروهاي آمريكا در جاده ارتباطي نجف - كوفه شدند. نيروهاي آمريكا در پي خروج نيروهاي اسپانيا از پايگاه «الاندلس» در جاده ارتباطي ميان نجف و كوفه در اين پايگاه مستقر شده و در مقابل آن اقدام به ايجاد پست ايست بازرسي كردند.
«رودريگو راتو» رئيس اسپانيايي جديد صندوق بين المللي پول از كاهش نرخ بهره هاي بانكي خبر داد. راتو در نخستين اظهارنظر مطبوعاتي پس از انتخاب به سمت رياست اين نهاد اقتصادي جهان به خبرنگاران گفت: انواع بهره هاي بانكي احتمالاً در آينده تغيير مي كند.
يوري فدوتف معاون وزير خارجه روسيه گفت: مسكو با پيشنهاد آمريكا مبني بر انتقال محدود استقلال به دولت عراق در تاريخ ۳۰ ژوئن مخالف است.
سخنگوي نظاميان آمريكا در عراق در واكنش به بدرفتاري شماري از سربازان اين كشور با زندانيان زندان ابوغريب بغداد گفت: آمريكا متعهد مي شود كه ديگر اين بدرفتاري ها تكرار نشود اما هرگز در اين خصوص ضمانت صددرصد نمي دهد.
وزير خارجه كوبا، سياست ايران در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي را «متين»، «خردمندانه» و «شفاف» خواند و از آن ستايش كرد. «فليپه پرز روكه» در ديدار «احمد ادريسيان» سفير ايران در هاوانا افزود: با موضعي كه كشور شما در اين رابطه اتخاذ كرده است، تلاش هاي آمريكا عليه ايران بي نتيجه خواهد ماند.
مقام هاي ارشد حكومتي واشنگتن در رويارويي با رسوايي ناشي از افشاي بخشي از جنايات و رفتار غيرانساني تعدادي از نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي و افغاني، با پافشاري ادعا مي كنند كه قتل، شكنجه، تجاوز جنسي و بي حرمتي هاي تاكنون فاش شده، تخلفاتي محدود و استثنايي بوده اند.
رهبر حزب ليبرال دموكرات انگليس از مردم كشورش خواست تا انتخابات سال جاري پارلمان اروپا در اين كشور را به يك همه پرسي در مخالفت با جنگ عراق تبديل كنند.
انتخابات پارلمان اروپا در انگليس قرار است به طور همزمان با انتخابات شوراهاي محلي و شهردار انتخابي لندن روز دهم ماه ژوئن آينده برگزار شود.
«جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در مصاحبه اي با تلويزيون عرب زبان «الحره» با اشاره به «اقدام نفرت انگيز» نيروهاي آمريكايي در شكنجه مردم عراق در زندان گفت: آنچه كه براي مردم عراق اهميت دارد اين است كه بدانند در يك دموكراسي همه چيز كامل نيست و اشتباهاتي نيز صورت مي گيرد.

هفته
جهان
چهره ها
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  چهره ها  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |