چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۶ - May 12, 2004
علي رغم برخي اظهارنظرها
فرودگاه امام هنوز بازگشايي نشده است
006312.jpg
گروه اقتصادي: چهار روز پس از مراسم افتتاح فرودگاه امام، فرودگاهي كه قرار بود به عنوان مركز ارايه خدمات به هواپيماهاي عبوري در منطقه باشد و درآمد نيز عايد كشور كند، هنوز بسته است.
فرودگاه امام پس از ۳۰ سال مديريت گروه هاي مختلف فني و دولتي و تغيير چند وزير قرار بود در هفته اخير گام هاي نخست براي احياء فرصت هاي از دست داده را آغاز كند. فرصت هايي كه در غياب كشورمان سود آن عايد فرودگاه دوبي شد كه تحت مديريت شركت هاي انگليسي است.
عليرغم همه موانع و مشكلات و پس از هزينه شدن حدود ۳۰۰ ميليارد تومان اين فرودگاه در آغاز راه تعطيل شد و فرصت ها همچنان از دست مي روند.
ديروز يكي از مقامات فرودگاه امام به خبرگزاري ايسنا اعلام كرد كه با وجود حل مشكلات فرودگاه تا چند روز آينده از آن پروازي صورت نمي گيرد.
به گفته اين خبرگزاري به دستور وزير راه و ترابري تا روشن شدن علل حوادث روز ۱۹ ارديبهشت، و نظر دولت براي مشخص شدن مسئولان اين حادثه ،فرودگاه بسته خواهد ماند.
برخي منابع ديروز از طرح اين موضوع در سطح مسئولان وزارت خارجه دو كشور خبر دادند.
عبدالله گل وزير خارجه تركيه تأكيد كرده است تا اين مسئله در راستاي حفظ روابط دو جانبه حل شود.
مسئولان وزارت راه عليرغم تماس هاي مكرر خبرنگاران ما در مورد سرنوشت فرودگاه هيچ اظهار نظري نكردند.
در همين حال يك مقام ترك نيز اعلام كرد كه دولت ايران هنوز تفاهم نامه شركت ترك را لغو نكرده است.
در همين حال خبرگزاري فارس ديروز به نقل از يك مقام آگاه در وزارت راه و ترابري اعلام كرد: رئيس جمهور با پرداخت غرامت به شركت تركيه اي «تاو» كه به عنوان بهره بردار فرودگاه امام انتخاب شده، مخالفت كرد.

يادداشت
ضعف مديريت
حادثه روز شنبه فرودگاه امام خميني كه بازتاب منفي در رسانه هاي گروهي و محافل اقتصادي داخلي و خارجي به همراه داشت، بخش ديگري از مشكلات و چالشهاي اقتصادي و مديريتي كشور را نشان داد. صرف نظر از مجموعه تحولاتي كه در اين روز اتفاق افتاد و مواضعي كه مقامها و سازمانهاي مختلف در اين روزها در پيش گرفتند، حادثه فوق بيانگر نكاتي است كه به اختصار به آن پرداخته مي شود.
۱- بروز چنين حوادثي در شرايطي كه رقابتها براي بهره گيري از فرصتهاي محدود اقتصادي، امري اعجاب انگيز و منحصر به فرد است ، كارشناسان و بازيگران اقتصادي با توجه به روندهاي جديد به سختي آن را براساس قواعد منطقي هضم و تحليل كنند. بدون ترديد حادثه فوق هزينه هاي اقتصادي بالايي را به كشور كه از جمله اصول راهبردي چشم انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه آن تعامل سازنده و كارآمد با اقتصاد جهاني است تحميل خواهد كرد كه آ ثار آن بتدريج در بخش جذب سرمايه گذاري هاي خارجي و حضور نيروهاي اقتصاد جهاني در كشور نمايان مي شود.
۲- معمولا طرحهايي كه اهميت ملي و حتي امروزه بين المللي دارند، كيفيت اجرا، زمان و نحوه بهره برداري و تبليغات آن از اهميت ويژه اي برخوردار است و نهادها و سازمانهاي مختلف به دليل تأمين منافع ملي بيشترين همكاري و هماهنگي را براي اجرايي شدن آن خواهند داشت.فرودگاه بين المللي امام خميني جداي از اينكه طرحي ملي به شمار مي آيد داراي اهميت بين المللي و فرامرزي است. با اين حال در طول ماههاي اخير و با طرح زمان بهره برداري از آن نهادها و سازمانهاي دخيل مواضع مختلف و متناقضي را در پيش گرفتند به گونه اي كه كمترين همكاري و هماهنگي در ميان آنها مشاهده شد. اين مسأله ضمن لوث كردن قضيه، ارزش ملي و بين المللي آن را تحت الشعاع قرار داد.
۳- به طور طبيعي بهره برداري سريعتر از فرودگاهي كه ۱۵ سال فعاليت آن به تأخير افتاده با در نظر گرفتن جميع مسائل اقتصادي از اهميت خاصي براي كشور برخوردار است اما اين بهره برداري نبايد كيفيت خدمات رساني ملي و بين المللي آن را تحت الشعاع قرار دهد كه جبران هزينه هاي آن نيز سنگين است.
به هر صورت اين حادثه آزموني ديگر بر سيستم مديريتي كشور بود كه همچنان از ضعف هماهنگي و موضعگيري متضاد و متناقض نهادهاي مختلف حكايت دارد. تعامل سازنده با اقتصاد جهاني نيازمند مديريتي هماهنگ و قاطع است.

وزير بازرگاني:
در روند بازار فولاد مداخله نمي كنيم
«روند بازار فولاد همان روال موجود در بورس فلزات خواهد بود كه البته بر آن نظارت كرده و نخواهيم گذاشت انعطاف پذيري قيمت ها شرايطي را فراهم آورد تا همه به دنبال تضعيف بورس باشند.»
محمد شريعتمداري - وزير بازرگاني - به ايسنا گفت: «افزايش قيمت فولاد در كشور عمدتا ناشي از افزايش قيمت اين محصول در بازارهاي جهاني است واگر قرار باشد دولت در جهت كاهش محصولاتي كه خود عرضه كننده آن است اعمال رويه كند، اين امر فقط از طريق بكارگيري برخي منابع مجامع عمومي توليدكننده فولاد كه عمدتا متعلق به دولت هستند ممكن خواهد بود.»

بازنشسته ها و كاركنان بانك ها از ۵۰ ميليون ريال تسهيلات مسكن برخوردار شدند
گروه اقتصادي: از اين پس كاركنان بازنشسته دولت و كاركنان بانك ها مانند همه كاركنان شاغل دولت اعم از رسمي، پيماني و قراردادي و نيز كادر نيروي نظامي و انتظامي مي توانند از تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي براي ساخت يا خريد واحدهاي مسكوني بدون شرط نوساز و دست اول استفاده كنند.
روابط عمومي بانك مسكن همچنين اعلام كرد مدت انتظار درهر دوره در تسهيلات مذكور از ۹ ماه به ۶ ماه كاهش يافت.
براساس اين گزارش، افرادي كه متقاضي استفاده از تسهيلات ۳۵ و ۵۰ ميليون ريالي هستند مي توانند با داشتن حداقل متوسط موجودي به ترتيب ۵ ميليون و ۷ ميليون ريال براي هردوره انتظار جداگانه به ازاي هر۶ماه يك برابرمتوسط موجودي و حداكثر تا۷دوره ازتسهيلات مذكور استفاده كنند .ضمنا حداقل مدت انتظار اوليه درتسهيلات تا۳۵ميليون ريال۶ماه و براي تسهيلات بيش از ۳۵ ميليون ريال تا ۵۰ ميليون  ريال ۱۲ ماه تعيين شده است.

سياست هاي پولي درعين مهار تورم نبايد مانعي براي رشد اقتصادي باشد
گروه اقتصادي - براساس تصميم شوراي پول و اعتبار در آخرين جلسه اين شورا كه در هفته جاري برگزار شد مقرر شد سياست هاي پولي در سال ۸۳ بايد به گونه اي باشد كه در عين مهار تورم، مانعي برسر رشد اقتصادي نباشد.
به گزارش خبرنگار ما در اين جلسه كه حول محور سياست هاي پولي سال جاري بود گزينه هاي ممكن مطرح و تصميم گيري به منظور اتخاذ گزينه مطلوب به جلسات آتي موكول شد.
محمد باقر نوبخت عضو شوراي پول و اعتبار در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص مباحث مطرح در اين جلسه گفت: سناريوهاي مختلف براي كنترل نقدينگي در شوراي پول و اعتبار مطرح شد كه بايد متناسب با شرايط اقتصادي كشور يكي از آنها انتخاب شود.وي در اين زمينه خاطرنشان كرد: سياست هاي پولي كشور در سال جاري بايد دو هدف را دنبال كند، كه هدف اول مهار تورم و هدف دوم كمك به رشد اقتصادي كشور است.عضو كميسيون برنامه و بودجه در تشريح سناريوهاي مطرح شده در شوراي پول و اعتبار افزود: براساس متغيرهاي اقتصادي، نقدينگي، تورم و رشد اقتصادي سناريوهايي در شوراي پول و اعتبار درنظر گرفته شده كه در آينده يكي از آنها انتخاب خواهد شد.وي گفت: براي كنترل نقدينگي از هشت ابزار پولي مي توان استفاده كرد كه در جلسه شوراي پول و اعتبار مورد بحث قرار گرفته است.
نوبخت توضيح بيشتري درخصوص اين ابزارها ارايه نداد.
به گزارش خبرنگار ما انتشار اوراق مشاركت بانك مركزي از مهمترين ابزارهاي پولي است كه طي برنامه سوم براي كنترل نقدينگي مورد استفاده قرار گرفته است.

مديرعامل رجا :
بخش خصوصي در حمل و نقل ريلي فعال تر مي شود
گروه اقتصادي: بخش خصوصي در حمل و نقل ريلي فعال تر مي شود و از روز ۱۵ تيرماه در مسير تهران، كرمان فعاليت خود را بدون قيمت گذاري دولتي آغاز مي كند.
محسن پورسيدآقايي مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجا ديروز در جمع خبرنگاران از راه اندازي قطارهاي بخش خصوصي در مسيرهاي تهران - تبريز، اصفهان - بندرعباس و كرمان - مشهد در آينده نزديك خبر داد.
وي همچنين با تأكيد بر اضافه شدن ۳۷۰ واگن مسافربري تا پايان سال جاري به ناوگان ريلي كشور گفت: نخستين بخش از اين قطارها شهريور ماه امسال وارد كشور مي شود.وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه عليرغم سال ها بي مهري به بخش حمل و نقل ريلي در سال هاي گذشته در طي برنامه چهارم بيش از گذشته به اين بخش توجه شود. وي يكي از مهم ترين مشكلات اين بخش را پايين بودن قيمت بليت اعلام كرد.

امارات، مقصد ۶۵درصد كالاي ترانزيتي از ايران بوده است
در فروردين ماه سال جاري ۶۵درصد از حجم كل كالاهاي ترانزيتي از ايران به مقصد امارات متحده عربي بوده است.
پس از امارات، تركيه و افغانستان با ۳/۹ و ۸درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي، در بين كشورهاي مقصد در رده هاي بعدي قرار گرفتند.در اين مدت ۲/۴۵درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي از خاك ايران از مبداء روسيه بوده و پس از آن كشورهاي امارات با ۶/۱۱درصد و تركمنستان با ۲/۱۰درصد قرار دارند.

گفت وگوي امروز
ساماندهي مؤسسه هاي قرض الحسنه
گروه اقتصادي: چندي پيش مجلس شوراي اسلامي لايحه تنظيم بازار غيرمتشكل پولي را به تصويب رساند.شوراي نگهبان، پس از بررسي قانون مذكور ايراداتي را به مصوبه مجلس وارد كرد و مجلس پس از بررسي و رفع ايرادات شوراي نگهبان مصوبه خود را مجددا براي تصويب به اين شورا ارسال كرده است. با احمد ميدري عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين ايرادات و اصلاحات انجام شده در قانون مذكور گفت و گو كرده ايم.
***
* عمده ايرادات شوراي نگهبان به قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي مصوب مجلس كدام است؟
- در اين قانون سعي شده تا درخصوص نحوه نظارت بر فعاليت موسساتي كه به عمليات بانكي مشغول هستند يا قصد شروع اين فعاليت را دارند مقرراتي وضع شود كه شوراي نگهبان عنوان كرده بود در اين قانون عمليات بانكي تعريف نشده است و لازمه انطباق اين قانون با قانون اساسي و شرع تعريف عمليات بانكي است. ايراد ديگر آن بود كه در مواردي از اين قانون تصويب مقررات چگونگي نظارت بر موسساتي كه عمليات بانكي انجام مي دهند برعهده شوراي پول و اعتبار گذاشته شده و شوراي نگهبان اين امر را خلاف قانون اساسي دانسته و معتقد است كه اين مقررات بايد به تصويب مجلس يا هيات وزيران برسد و اين ايرادي بود كه در چند ماده از قانون مذكور وجود داشت و اختياراتي كه بايد بر عهده هيات وزيران باشد به شوراي پول و اعتبار واگذار شده بود.
* چه اصلاحاتي پس از بررسي مجدد اين قانون در مجلس انجام شده است؟
- در بررسي مجدد اين قانون تعريف عمليات بانكي توسط نمايندگان مشخص شد و تدوين مقررات چگونگي نظارت بر فعاليت موسساتي كه عمليات بانكي انجام مي دهند نيز بر عهده هيات وزيران گذاشته شد.
* فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه در چارچوب اين قانون چگونه پيش بيني شده است؟
- نظارت بر فعاليت اين صندوق بر عهده شوراي پول و اعتبار است و اين شورا راهكارهايي را مطابق با قانون پولي و بانكي كشور براي نظارت بر فعاليت اين صندوق ها اعمال خواهد كرد ولي مساله آن بود كه موسسات قرض الحسنه حتي براي ثبت نيز به بانك مركزي مراجعه نمي كردند و مشخص نبود كه اين موسسات چقدر وام داده اند چرا كه هر موسسه اي كه اعتبار پرداخت مي كند بايد رابطه اي بين ميزان دارايي ها و وام پرداختي آن وجود داشته باشد و موسسات نمي توانند به ميزاني كه سپرده جذب مي كنند وام بدهند چون ممكن است سپرده ها از بانك بيرون كشيده شوند و بانك بايد بتواند جوابگوي مطالبات مردم نيز باشد. بين زمان بندي بازپرداخت وام، برداشت از سپرده و ميزان دارايي ها و سرمايه هاي بانك رابطه اي مشخص وجود دارد كه موسسات قرض الحسنه الزامي به حفظ نسبت هاي خاص در اين زمينه ندارند و سپرده هاي آنها نيز نزد بانك مركزي يا جاي ديگري بيمه نبوده و ذخاير قانوني نيز نگهداري نمي كنند بنابراين احتمال ورشكستگي آنها و از بين رفتن پول مردم وجود دارد و در اين قانون پيش بيني شده است تا شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي بر تاسيس و فعاليت و عمليات آنها نظارت كنند مگر صندوق هاي قرض الحسنه كوچك كه محلي و بين مردم تاسيس شده اند اما موسسات قرض الحسنه كه شعب مختلف دارند بايد در اين چارچوب فعاليت كنند.

توليد پرايد غيرانژكتوري متوقف مي شود
گروه اقتصادي: جواد نجم الدين مدير عامل شركت مگاموتور ديروز پس از ديدار خبرنگاران از سوله هاي محل توليد موتورهاي انژكتوري پرايد اعلام كرد: براي كاهش آلودگي محيط زيست و سلامتي شهروندان و كاهش مصرف سوخت ديگر موتور كاربورات دار توليد نخواهيم كرد. وي افزود: كه توقف توليد موتورهاي قديمي از ۱۰ خرداد انجام مي شود و از تيرماه خودرو پرايد غيرانژكتوري توليد نخواهد شد. وي تأكيد كرد كه سايپا متعهد است كه تا ده سال خدمات پس از فروش به دارندگان خودروهاي غيرانژكتوري ارايه كند.وي تأكيد كرد: موتورهاي جديد در هر صد كيلومتر ۴۵/۶ ليتر بنزين مصرف مي كند و آلودگي محيط زيستي آن معادل استانداردهاي يورو دو است كه از سال آينده در ايران اجباري مي شود. وي علاوه بر اين تأكيد كرد كه موتورهاي جديد امكان كنترل و تنظيم رايانه اي دارد و ديگر در خدمات پس از فروش ناهماهنگي بوجود نمي آيد و موجب نارضايتي خريداران خودرو نمي شود.وي همچنين گفت اين كارخانه آمادگي توليد انواع موتورهاي خودرو از جمله خودرو ال نود را دارد و در اين زمينه در انتظار تصميم و برنامه ريزي شركت توليدكننده است.
پژوي ارزان قيمت
پژو ارزان قيمت (GLI) تا سه هفته ديگر وارد بازار مي شود.
سيد جواد دهنادي قائم مقام ايران خودرو به خبرگزاري فارس قيمت اين پژو را نگفت و افزود: كميته توزيع خودرو و بازار قيمت اين خودرو را مشخص مي كند.
وي در عين حال گفت: قيمت اين پژو ارزانتر از پژوي  GLX است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۴۸۶
۶,۴۵۸
بسته بندي پارس
۱۳۲
۲,۷۷۸
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۸۳
۳,۸۴۷
تكنو تار
۸۶
۱,۸۱۲
گرجي
۷۷
۱,۶۲۵
شوكو پارس
۱۱۸
۲,۴۹۷
توسعه فارس
۷۸
۱,۶۵۳
قند قزوين
۶۴
۱,۳۶۱
معادن بافق
۱۴۰
۲,۹۸۳
محور سازان
۶۳۵
۱۶,۲۰۴
پتروشيمي آبادان
۱۲۲
۳,۱۶۰
داده پردازي ايران
۳۷۸
۹,۹۷۶
شهد خوي
۱۶۶
۴,۷۴۱
پارس توشه
۴۶
۱,۳۴۴
شيشه وگاز
۱۲۲۲
۳۷,۱۹۲
گاز لوله
۱۱۵
۳,۶۴۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۸۸
۳,۳۶۹
سرمايه گذاري البرز
۱۱۸
۴,۸۲۶
لوله وماشين سازي
۱۶۳
۷,۲۴۹
اقتصاد نوين
۳۱
۱,۵۸۴
توسعه صنعتي
۱۹۹
۱۰,۷۴۷
تراكتورسازي
۶۴
۳,۴۹۲
معادن روي
۵۳
۳,۲۵۲
سرمايه گذاري پتروشيمي
۶۱
۳,۸۵۰
قند هگمتان
۲۸
۱,۸۶۰
رينگ مشهد
۳۵
۲,۳۷۷
سالمين
۷
۵۸۹
پارسيلون
۷۵
۶,۵۳۷
گروه بهمن
۹۵
۹,۹۰۸
چادر ملو
۴۷
۵,۶۵۱
سرمايه گذاري غدير
۳۰
۳,۵۸۱
ساختمان اصفهان
۵۷
۹,۱۱۱
معادن و فلزات
۱۰۹
۱۹,۲۸۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۸
۱,۸۱۶
شيشه همدان
۱۱
۲,۶۲۹
پاكسان
۷۴
۱۷,۶۸۴
زامياد
۹
۲,۸۹۸
قطعات فولادي
۶
۱,۹۷۶
سرما آفرين
۱۷
۶,۰۶۴
داروسازي اسوه
۲۴
۸,۴۷۰
صنايع شيميايي
۱۴
۵,۲۳۶
معدني املاح
۳۷
۱۳,۵۲۶
آلومتك
۱۷
۶,۹۱۲
توسعه صنايع بهشهر
۴
۱,۷۲۶
جام دارو
۹
۶,۹۷۰
صنعتي بهشهر
۷
۶,۲۷۴
حمل و نقل پتروشيمي
۵
۴,۶۲۷
قند پيرانشهر
۷
۸,۸۹۰
ايران ترانسفو
۶
۹,۹۳۰
پتروشيمي خارك
۱
۲,۷۳۰
سامان گستراصفهان
۱
۳,۶۵۱
فرآورده هاي تزريقي
۱
۳,۹۵۵
كاغذ سازي كاوه
۲
۸,۸۱۴
پتروشيمي فارابي
۱
۴,۵۹۷
پارس سوئيچ
۲
۸,۷۵۷
بانك كارآفرين
۱
۷,۹۹۴
لاستيكي سهند
۳-
۴۱,۰۸۵
سيمان شاهرود
۱-
۱۲,۴۸۴
سايپا آذين
۲-
۱۶,۵۸۲
رازك
۱-
۵,۰۰۴
شهد ايران
۱-
۴,۶۵۴
صنعت و معدن
۱-
۶,۲۷۵
مس شهيد باهنر
۶-
۳۴,۱۰۰
سيمان غرب
۱-
۳,۴۷۹
آبگينه
۱-
۲,۹۰۳
كف
۲-
۴,۷۳۱
چيني ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۵۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۱۳۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |