چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۳ - May 19, 2004
شهرداري تهران اعلام كرد
پرداخت وام ازدواج جوانان از يكشنبه آغاز مي شود
گروه شهري: اعطاي وام مصوب شوراي شهر براي تسهيل ازدواج جوانان تهراني، از يكشنبه آغاز مي شود.
اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران در اين باره اطلاعيه اي منتشر كرد كه متن آن به شرح زير است:زوج هاي جوان تهراني؛ حال كه بر لحظه لحظه هاي زندگي شما شهد شوق مي پاشند و سبد سبد گل هاي مودت و رحمت از جانب حضرت دوست مي رسد در اولين زنگ آشنايي، وام اعطايي شوراي اسلامي شهر تهران را پيشكش تان مي كنيم. در اولين مرحله، زوج هاي با سابقه ۵ سال سكونت در تهران كه عقدنامه آنان از تاريخ ۱/۹/۸۲ به بعد در شهر تهران ثبت شده است مي توانند از تاريخ ۳ خرداد ۸۳ با مراجعه به كليه دفاتر پست و دريافت پاكت پستي مربوطه كه حاوي كليه مدارك و اطلاعات مورد نياز مي باشد و ارسال مدارك تكميل شده، هريك از زوجين اقدام به دريافت مبلغ پنج ميليون ريال وام قرض الحسنه نمايند.

تعيين كرايه تاكسي  در پرده ابهام
نرخ كرايه تاكسي هاي تهران يكشنبه هفته آ ينده اعلام مي شود
گروه شهري : لايحه تعيين نرخ كرايه تاكسي هاي تهران در جلسه ديروز شوراي شهر مطرح و بررسي  شد.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در ادامه بررسي ها پيرامون تعيين نرخ كرايه تاكسي ها، جلسه صبح خود را به بررسي لايحه تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي ها (گردشي، خطي، تلفني، فرودگاه، راه آهن، ترمينال و آژانس ها) اختصاص داد ولي تفاوت نرخ هاي مندرج در جداول پيشنهادي «سازمان تاكسيراني»، «سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري» و «كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر»، اعضاي شورا را بر آن داشت تا به منظور رعايت حقوق شهروندان از يك سو و درنظرگرفتن حق و حقوق رانندگان تاكسي ادامه بحث و تصميم گيري براي تعيين نرخ هاي جديد را به جلسه بعد موكول كنند.
مهندس چمران در پايان جلسه بعدازظهر شوراي شهر با اشاره به مباحث مطرح شده و تصميمات گرفته شده در اين جلسه گفت: در جلسه بعدازظهر با تعديل انجام شده در جداول پيشنهادي از سوي «سازمان تاكسيراني»، «سازمان حمل و نقل و ترافيك» و «كميسيون عمران» مقرر شد نرخ دقيق كرايه تاكسي ها براي مسيرهاي اصلي اعلام شود.
چمران افزود: از آنجا كه هنوز تاكسيمترها براي محاسبات و فرمول جديد تنظيم نشده و اين كار مدتي طول خواهد كشيد فعلا نرخ كرايه تاكسي براي مسيرهاي اصلي (حدود يكصد مسير) تعيين و اعلام خواهد شد.
مهندس چمران رييس شوراي شهر در اين باره گفت: همه دغدغه و تلاش اعضاي شورا به خاطر اين است كه بتوانيم هم منافع مردم و هم حقوق تاكسي داران را درنظر بگيريم و در تعيين نرخ به نتيجه متعادلي برسيم.
وي با اشاره به تلاش شوراي شهر براي جلوگيري از افزايش نرخ حمل و نقل شهري گفت: شهرداري در سال جاري با دادن سوبسيد مانع افزايش نرخ بليت واحد و مترو شده است و انتظار مي رود درزمينه تاكسيراني نيز از افزايش بي رويه نرخ كرايه ها جلوگيري شود ولي به هرحال تاكسيراني خصوصي است و نمي توانيم به آنها بگوئيم براي كاهش نرخ سوبسيد بدهيد.
نرخ كاذب دردي را دوا نمي كند
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ضمن تاكيد بر لزوم تسريع و دقت در اعلام نرخ كرايه تاكسي ها درعين حال گفت: اعلام قيمت كاذب براي تاكسي ها دردي را دوا نمي كند.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: مي توانيم براي نرخ كرايه تاكسي ها اعدادي را بگوئيم كه اعمال نشود ولي اعلام قيمت كاذب دردي را دوا نمي كند.
مديريت شهري فراموش نشود
از سوي ديگر رييس شوراي شهر با اشاره به رعايت حريم تهران گفت: در شهر ۱۰ ميليوني تهران از كوچكترين حريم هم نمي شود گذشت زيرا حفظ حريم به نفع همه است چه مردم تهران و چه مردمي كه در شهرك هاي اطراف زندگي مي كنند.
مهندس چمران افزود: با شهرها و شهرك هايي كه از دل تهران به وجود آمده است مشكلي نداريم و مانند برادر برخورد مي كنيم.چمران همچنين با اشاره به بحث مديريت واحد شهري گفت: اگر در هيات دولت يا هر جاي ديگري مي خواهند قانوني را تصويب كنند كه با پايتخت مربوط است بايد با شوراي شهر هماهنگ شود و اين بررسي ها نبايد لطمه اي به مديريت واحد شهري وارد كند.وي افزود: در تصميم گيري ها مديريت واحد شهري فراموش نشود و همه كلان شهرها به دنبال اين هستند كه به مديريت واحد شهري برسيم.

كسري بودجه تهيه نظام اطلاعات جامع تنوع زيستي كشور
006684.jpg
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر ضرورت تهيه نظام اطلاعات جامع درباره وضعيت محيط زيست كشور، خواستار تهيه هرچه سريعتر شاخص هاي مربوط به تنوع زيستي در كشور شده است.
اصغر محمدي فاضل ، مدير موزه ملي تاريخ طبيعي ايران در گفت و گو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت: براي ارزيابي وضعيت تنوع زيستي، شاخص هايي در دنيا وجود دارد كه در ايران هنوز در اين مورد اطلاعات پايه هم نداريم، به همين دليل نمي توان به صورت علمي از كيفيت و كميت تنوع زيستي كشور گزارش داد. لذا در جلسه اي كه چند روز قبل با حضور معاون اول رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مديران اين سازمان در پارك پرديسان برگزار شد ايشان اين موضوع را از سازمان درخواست كردند.
وي افزود: اگر براي تهيه اين نظام آماري از امكانات موجود سازمان استفاده شود ۲۰ سال زمان مي برد و حتي اگر بخواهيم با توجه به امكانات موجود در كشور يك نظام آماري با دقت ۲۰ درصد كه از نظر آمريكا بسيار ضعيف است داشته باشيم باز هم بيش از ۱۰ ميليارد تومان هزينه نياز دارد كه ۲ سال به طول خواهد انجاميد.
فاضل، خاطرنشان ساخت: «علاوه بر اين وقتي اين فهرست اطلاعاتي تهيه مي شود باز هم در زمان خود في نفسه ارزشي ندارد و تنها زماني ارزشمند است كه ۵ سال ديگر و نيز ۱۰ سال بعد دوباره اين كار تكرار شود تا بتوان از مقايسه آنها گزارشي نسبي از وضعيت تنوع زيستي كشور ارائه داد.
وي افزود: در غير اين صورت هرگونه اظهارنظر درباره وضعيت تنوع زيستي جانوري و گياهي كشور فاقد هرگونه ارزش علمي است و هرگز نمي تواند وضعيت موجود را به نمايش گذارد.

۴۵۰ ميليارد ريال هزينه ساخت يك كيلومتر بزرگراه در تهران
تهران بزرگ ۵۵۵ كيلومتربزرگراه جديد نياز دارد
006678.jpg
گروه شهري: در شرايطي كه وضعيت معابر عمومي با افزايش روزانه خودروها، بغرنج مي شود، برخورداري كلانشهر تهران از شبكه بزرگراهي به طول حداقل ۵۵۵ كيلومتر اجتناب ناپذير مي نمايد.
خبرنگار ما مي نويسد: به رغم تمهيداتي كه مديريت شهر براي ساماندهي آمد و شد خودروها و هدايت كنترل سفرهاي درون شهري انجام مي دهد، معابر عمومي همواره مملو از خودروهايي است كه به همين دليل شهر را به منزله يك توقفگاه بزرگ و به اندازه شهر درآورده است، از اين رو كارشناسان و متخصصان مديريت شهري و امور حمل و نقل و ترافيك، ساخت و تكميل بزرگراهي تهران را ضروري مي خوانند.
ِژيلا اسماعيلي ، كارشناس مديريت شهري مي گويد: به رغم اينكه ظرفيت معابر عمومي از چندي پيش كامل شده و با ورود سيل گونه خودروها به معابر عمومي نسبت خودرو به معابر موجود حداقل ۲ برابر شده است و از سويي مديريت شهري تلاش مي كند با خارج ساختن برخي معابر از بن بست و ساماندهي ناوگان حمل و نقل، وضعيت آرام و قابل تحملي را حاكم سازد، متاسفانه تهران از داشتن شبكه كامل بزرگراهي دچار كاستي است.
وي مي افزايد: با توجه به گستره شهر تهران كه بالغ بر ۷۰۰ كيلومتر مربع است و روزانه بيش از دو ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو در آن تردد مي كند، اين شهر نيازمند برخورداري از ۵۵۵ كيلومتر شبكه بزرگراهي است در حالي كه هم اكنون ۳۰۰ تا ۳۱۰ كيلومتر در تهران مورد بهره برداري قرار گرفته است و حدود ۷۰ كيلومتر در دست اجرا مي باشد.
كارشناسان تاكيد مي كنند با توجه به سياست متوليان بخش صنعت خودروسازي مبني بر افزايش سرانه خودرو در كشور، مديريت شهر تهران بايد با اعلام اين مطلب كه عموم مسائل تهران در حد موضوعات ملي است و بايد نگاهي ملي به آن داشت، ساخت و تكميل شبكه بزرگراهي را بايد در راس امور خود قرار دهند.
برخي كارشناسان مي گويند با موج فزاينده ورود خودروها به معابر عمومي، اگر مديريت شهري در يك مقطع زماني خاص به اين مهم يعني تكميل شبكه بزرگراهي مبادرت نورزد، تهران با بحران مواجه خواهد شد.اسماعيلي مي گويد: مديريت شهري تهران بايد سريعا شبكه بزرگراهي موجود را به يكديگر متصل كند تا كاركرد آنها مشهود شود كه از جمله آنها بزرگراه رسالت در حد فاصل ميدان آرژانتين تا بزرگراه كردستان و يا ادامه بزرگراه همت در شرق و غرب بايد مورد بهره برداري قرار گيرد.از سوي ديگر عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : احداث  هر كيلومتر بزرگراه  در تهران  ۴۵۰ ميليارد ريال  هزينه  دارد.
«اميررضا واعظي آشتياني »   افزود: شهر تهران  به  لحاظ ساختار شهرسازي  غلط در ادوار گذشته  امروز با فشردگي  خاصي  روبه رو شده  است  كه  احداث  مسيرهاي  بزرگراهي  را بسيار سخت  و پرهزينه  كرده  است .
وي  اظهار داشت : شهر تهران  به  لحاظ ظرفيت هاي  ترافيكي  از مدت ها پيش  با كمبود فضا مواجه  شده  است  و ورود بي رويه  خودرو، فضاي  ترافيكي  را روز به  روز تنگ تر مي كند.
وي  با بيان  اينكه  ساخت  هر كيلومتر بزرگراه  در خارج  شهر تنها ۱۰ ميليارد ريال  هزينه  دارد، تأكيد كرد: ورود اين  چنيني  خودرو به  تهران  به  هيچ  وجه  منطقي  نيست  و در آينده اي  نزديك ، تردد در تهران  را ساكن  خواهد كرد.
آشتياني  با اشاره  به  ورود ۴۰۰ هزار خودرو به  تهران  در سال  گذشته ،گفت : سالانه  ۱۵۰ هزارخودرو به  جمع  خودروهاي  فرسوده  افزود مي شود، در حالي  كه  حتي  يك  دستگاه  از آن نيز از رده  خارج  نمي شود.

از روز شنبه انجام مي شود:
واگذاري ۲۰ هزار واحد مسكوني به شرط تمليك
معاون  وزير مسكن  و شهرسازي  و مديرعامل  سازمان  ملي  زمين  و مسكن  گفت : امسال  ۲۰ هزار واحد مسكوني  اجاره  به شرط تمليك  به  متقاضيان  واجد شرايط در كشور واگذار خواهد شد.
مهندس  «فريدون  درويش  زاده» در گفت  وگو با «ايرنا» افزود: سياست  ساخت  و واگذاري  واحدهاي  مسكوني  اجاره  به شرط تمليك  با ۱۰۰ هزار واحد مسكوني  از اواخر سال  ۱۳۷۸ با اعتبار چهار هزار ميليارد ريال  آغازشده  كه  تاكنون حدود ۵۰ هزار واحد آن به  بهره برداري  رسيده  ودراختيار متقاضيان  قرار گرفته است .
وي  بااشاره  به  اينكه  ۴۵درصد واحدهاي  اجاره به  شرط تمليك  درمراكز استانهاو مابقي  در ساير شهرها احداث  مي شود، اظهارداشت : امسال  باموافقت  و دستوررئيس  جمهوري  عمليات  اجرايي  ۲۵ هزار واحد جديد اجاره  به  شرط تمليك  آغازخواهد شد.
درويشي  زاده  مدت  زمان  ساخت  اين  واحدها را دو سال  ذكر كرد و يادآور شد:براي  ساخت  اين  شمار واحد مسكوني  كه  در قالب  چهار، هشت  و ۱۲ طبقه  براي استفاده  بهينه  ازعرصه  زمين  صورت  مي گيرد دوهزار و ۵۰۰ ميليارد ريال  هزينه مي شود.
معاون  وزير مسكن  و شهرسازي  خاطرنشان  ساخت : اين  واحدها دراختيار زنان سرپرست  خانواده ، زوج هاي  جوان  و اقشار كم  درآمد قرار مي گيرد.
معاون  وزير مسكن  و شهرسازي  از آغاز فروش  متري  مسكن  از روز شنبه  در شهرهاي  جديد پرند، هشتگرد و انديشه  استانهاي  تهران  و تبريز خبر داد و افزود: متقاضيان  مي توانند به  مدت  پنج  روز با مراجعه  به  شعب  بانك  تجارت  در استانهاي  يادشده نسبت  به  اين  امر اقدام  كنند.

كاهش ۸۰ درصدي آلودگي خودروها با رعايت استاندارد ۸۳
با رعايت استاندارد ۸۳ ، ۸۰ درصد آلودگي خودروها كاهش مي يابد.
به گزارش آسمان آبي ايران، در حال حاضر تمامي خودروهاي توليدي ايران داراي كاتاليز و انژكتور هستند كه كمك شاياني در وضعيت بهبود آلاينده هاي منتشره از اگزوز اتومبيل ها مي كند.
بر اين اساس استاندارد زيست محيطي كه خودروهاي توليدي را بهبود بخشيده استاندارد ECER83 با ويرايش هاي«۰۳ و ۰۱-۰۰» است.گفتني است لازمه اجراي استاندارد ۸۳ وجود بنزين بدون سرب است كه در حال حاضر در كشور مهياست.همچنين خودروهايي كه در حال حاضر توليد مي شوند نسبت به گذشته ۸۰ درصد آلودگي شان كاهش يافته است و اين به خاطر رعايت استانداردهاست كه مصرف سوخت را هم كاهش مي دهد.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست:
تا پايان سال ۸۴ اتوبوس هاي گازسوز بايد جايگزين شوند
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در حال حاضر حدود يك هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در شهر تهران تردد مي كنند كه همه آن ها موتور آلماني دارند و به تاييد وزارت صنايع و معادن نيز رسيده است.
دكتر يوسف حجت، در گفتگو با ايلنا گفت: ما به دولت پيشنهاد كرده ايم كه يارانه خود را براي خريد اتوبوس هاي گاز سوز ۱۰ درصد افزايش دهد، تا در اين شرايط قدرت خريد شهرداري افزايش يابد.
وي افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد هزينه خريد اتوبوس هاي گاز سوز به صورت يارانه توسط دولت پرداخت مي شود، كه طرح پيشنهادي ما در حال حاضر در دست بررسي است.
حجت، با تاكيد بر كاهش قيمت گاز مصرفي خودروها تصريح كرد: اگر قيمت گاز نسبت به بنزين و گازوييل كاهش چشمگيري داشته باشد،مِِي تواند زمينه اي را فراهم كند كه گرايش به مصرف گاز بيشتر شود.
وي گفت: آلودگي اتوبوس هاي گازسوزي كه در تهران به كار گرفته شده اند، صفر است و علاوه بر صداي كمتر از نظر اقتصادي نيز براي كشور مناسب تر هستند.
حجت تصريح كرد: طبق برنامه تا پايان سال ۸۴ بايد اتوبوس هاي گاز سوز به طور كامل جايگزين شوند و اگر در سال جاري و سال آينده ۴ هزار اتوبوس گاز سوز به ناوگان حمل و نقل اضافه كنيم، در اين راستا موفق بوده ايم.
وي گفت: اگر دولت  قيمت گاز را ۱۰ تا ۱۵ تومان كاهش دهد، با توجه به اينكه مصرف آن گسترش مي يابد، به درآمد دولت نيز افزوده مي شود.

مانور زلزله در چهار بوستان تهران
چهارمين  مانور زلزله ، در چهار بوستان  شهر تهران  اجرا شد.به گزارش «ايرنا» اين  مانور باهدف  آماده سازي  كودكان ،آشنايي  آنان  با زلزله  و نحوه  برخوردبا اين  حادثه  طبيعي  با حضور كارشناسان  پژوهشگاه  زلزله شناسي ، شهرداري  وبهزيستي  تهران  در بوستان هاي  ملت ، لاله ، بعثت  و انديشه  به  اجرا درآمد.در اين  مانور، كودكان  پيش  دبستاني  از اضلاع  بوستانهاي  ياد شده  حركت و ضمن  خواندن  سرودهايي  در مورد زلزله ، اطلاعيه  و بروشورهايي  درخصوص  مقابله با آن در بين  مردم  توزيع  كردند.همچنين ، آنان  با اجراي  تئاتر، دكلمه  و برنامه هاي  متنوع ، ضمن  بزرگداشت كشته شدگان  زلزله  بم ، خواستار يافتن  راه حلي  براي  كودكاني  شدند كه  روي  خط زلزله زندگي  مي كنند.

دولت و شهرداري تهران اعتبار احداث خطوط ۳ و ۴ مترو را تأمين مي كنند
006681.jpg
شركت  راه  آهن  شهري  تهران  و حومه  «مترو» از تامين  و تضمين اعتبارات  مورد نياز براي  احداث  خطوط ۳ و ۴ متروي  تهران  توسط دولت  و شهرداري  تهران  خبر داد.
گزارش  روابط عمومي شركت مترو حاكي  است ، اين  ميزان  اعتبار به صورت  سهم  ۵۰ درصدي  تضمين  و بازپرداخت  خواهد شد.
نتيجه  مناقصه هاي  بين المللي  و احداث  خط ۴ متروي  تهران  كه  سال  گذشته انجام  شد، روز شنبه  هفته  جاري  ( ۲۶ ارديبهشت  ماه ) اعلام  شد.
اين  گزارش  تأكيد دارد كه  برنده  مناقصه  خط ۴ و قرارداد آن در حضورشهردار تهران امضا شد كه  پس  از باز شدن  اعتبارات  اسنادي  فعال مي گردد.
همچنين ، خط ۳ متروي  تهران  درمرحله  انتخاب  نهايي  پيمانكار است  كه بزودي  بااعلام  برنده  اين  مناقصه ، نويد عمليات  اجرايي  يك  طرح  مهم  ديگر رابه  شهروندان  مي دهد.
دراين  گزارش  تأكيد شده  است  كه  نقدينگي  مورد نياز اجراي  عمليات  ياد شده توسط شهرداري  تهران  در اختيار شركت  راه آهن  شهري  تهران  و حومه  قرار خواهدگرفت .
در پي حمايت هاي  دولت ، وزارت  كشور، شوراي  اسلامي شهر و شهرداري  تهران براي  توسعه  مترو در طول  سال  گذشته  ، بودجه  امسال  اين  شركت  نيز تامين  شده  است .
همچنين ، اقدامات  جدي  براي  فعال  كردن  عمليات  و احداث  تاسيسات  جديد درشرق ، شمال ، جنوب  و غرب  تهران  با واگذاري  كارها به  بيش  از ۶۵ پيمانكارمجرب  داخلي  با اعتباري  بالغ  بر يك  هزار ميليارد ريال  بعمل  آمده  است .
روابط عمومي شركت  مترو اعلام  كرد كه  تزريق  به  موقع  نقدينگي  و رفع  موانع استهلاك  و ترافيك  عمليات  احداث  اين  طرح ها از سرعت  كافي  برخوردار است  و براساس  برنامه  زمانبندي  انجام  خواهد شد.
اين  طرح ها شامل  عمليات  اجرايي  نيمه  شرقي  خط ۲ متروي  تهران  از بهارستان تا دردشت (شامل  تزريق  در تونل ، ساخت  ايستگاه هاي  ابن  سينا، امام  حسين (ع )،شهيد مدني ، سبلان ، نظام  آباد، گلبرگ ، سرسبز، دردشت ، پايانه  شرق ) توسط ۲۰پيمانكار با اعتباري  بالغ  بر ۵۰۰ ميليارد ريال  است .
عمليات  اجرايي  توسعه  خط يك  ميرداماد تا تجريش  (شامل  تونل  تاخيابان شريعتي ، تونل  تا دوراهي  قلهك ، تونل  تا تپه هاي  قيطريه ) توسط ۴ پيمانكاربه  مبلغ  ۲۶۰ ميليارد ريال  بوده  است .همچنين  عمليات  اجرايي تكميل  تعميرگاه جنوب (شامل  انجام  كارهاي  ساختماني ،زيرسازي ، ساخت  پاركينگ هاي  قطارها، نصب  تجهيزات  تعميرگاه )توسط ۵ پيمانكاربه  مبلغ  حدود ۲۷۰ ميلياردريال  انجام  مي شود.
عمليات  اجراي  تكميل  خط يك شامل  تكميل  ايستگاههاي  باقي مانده  (فتح آباد وهنرستان  )،ساخت  ادامه  مسير شهرري  تا بهشت  زهرا(س ) توسط ۲۶ پيمانكاربه  مبلغ  ۵۰ ميليارد ريال  است .

اعتبار لازم براي تمليك املاك واقع در مسير بزرگراه يادگار امام اختصاص يافت
شهردار منطقه ۱۰ تهران گفت: اعتبار لازم براي تمليك املاك واقع در مسير ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) در اختيار شهرداري قرار گرفته است.
سيد محمود حسيني، شهردار منطقه ۱۰ تهران، در گفت وگو با ايلنا، خاطرنشان كرد: ميزان اين اعتبار ۱۵۰ ميليارد ريال به صورت نقد و ۲۵۰ ميليارد ريال به صورت تهاتر و يا معوض است.
وي اظهارداشت: با اختصاص اين اعتبار كليه املاك و اراضي واقع در اين مسير تا پايان امسال توسط شهرداري خريداري خواهد شد، تا بزرگراه يادگار امام از خيابان آزادي به خيابان قزوين گسترش يابد.
وي با اشاره به اينكه فاز يك تمليك اراضي به اتمام رسيده است، گفت:  ۵۰ تا ۵۵ درصد تمليك اراضي واقع در مسير در سال گذشته با صرف هزينه اي بالغ بر ۱۳۸ ميليارد ريال به پايان رسيد و اميدواريم تا پايان سال جاري بتوانيم با اتمام عمليات تمليك، فعاليت عمران و احداث اين بزرگراه را آغاز كنيم.حسيني خاطرنشان كرد: اين بزرگراه از سه منطقه ۹ ، ۱۰ و ۱۷ عبور خواهد كرد و ۱۸ ماه پس از پايان تمليك اراضي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.شهردار منطقه ۱۰، در پايان با اشاره به اينكه بزرگراه يادگار امام (ره)، بزرگترين بزرگراه براي اتصال شمال شهر به فرودگاه امام (ره) است، گفت: باتوجه به راه اندازي فرودگاه امام، در آينده اي نزديك ضرورت دارد تا اين بزرگراه نيز به بهره برداري برسد.

نسبت اراضي خشك و نيمه خشك در ايران سه برابر استاندارد جهاني است
مدير كل  دفتر بيابان زدايي  سازمان  جنگلها و مراتع  كشور گفت : بر اساس آمار جهاني ، نسبت  اراضي  خشك  و نيمه  خشك  ايران  بيش  از سه  برابر استانداردجهاني  است .
مهندس محمد جارياني در گفت وگو با «ايرنا» افزود: بر اساس  مطالعاتي  كه  در كشور انجام  شده  است  بيش  از ۱۰۴ ميليون  هكتار از اراضي  كشور در اقليمهاي  خشك  وفراخشك  قرار دارند كه  بيش  از ۶۴ درصد از اراضي  كشور را شامل مي شود.
وي تصريح كرد: اين  آمار نشان  مي دهد ايران  جزو كشورهاي  خشك  جهان  است  و حدود دو سوم  ازمساحت  كشور ايران  در شرايط بياباني  و نيمه  بياباني  است .
جارياني  افزود: طبق  بررسيهاي  صورت  گرفته ، ۱۵ استان  كشور داراي  شرايط خشك  و نيمه  خشك  و بياباني  هستند كه  ۲۰ ميليون  هكتار از اراضي  اين  استانهاكه  ۱۲ درصد از اراضي  كشور را شامل  مي شوند، تحت  تاثير فرسايش  بادي  هستند.

تردد موتورسيكلت هاي دوزمانه ممنوع مي شود
۷۰ كارخانه توليد كننده موتورسيكلت سازي مجاز به شماره گذاري هستند
گروه شهري: سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: بر اساس آخرين ليست اعلام شده به راهنمايي و رانندگي محصولات تنها ۷۰ كارخانه توليد كننده موتورسيكلت سازي مجاز به شماره گذاري است.
دكتر سعيد متصدي، مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با (ايسنا)، با اشاره به مصوبه هيأت دولت مبني بر ممنوعيت توليد و تردد موتورسيكلت هاي دو زمانه گفت: بر اين اساس توليد و تردد موتورسيكلت هاي دوزمانه از ابتداي تيرماه سال جاري ممنوع است.
وي در خصوص موتورسيكلت هاي چهار زمانه گفت: بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده كارخانجات سازنده موتورسيكلت تا پايان شهريور ماه سال جاري مجاز شدند تا با ارائه گواهينامه معتبر استاندارد۰۱-۴۰ ECE انجين خود، مجوز شماره گذاري دريافت كنند.
مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست مهم ترين علت اتخاذ اين تصميم را راه اندازي نشدن مركز تست موتورسيكلت ها در داخل كشور عنوان كرد و به ايسنا گفت: بر اين اساس با راه اندازي اين مركز در خرداد ماه سال جاري، تمامي موتورسيكلت هاي توليد داخل بايد تا پايان شهريور ماه سال جاري گواهينامه تطابق نوع (TA) را از شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كسب كنند كه در غير اين صورت شماره گذاري آنها از ابتداي مهرماه سال جاري ممنوع است.

مديريت پسماندهاي بيمارستاني در اولويت است
معاون  محيط زيست  انساني  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، گفت : لايحه  مديريت  پسماندها كه  به  منظور ساماندهي  وضعيت  پسماندهاي  كشور شكل  گرفته  است  با اولويت  قرار دادن  مديريت  پسماندهاي  بيمارستاني ، به  مجلس  ارائه  شده  است .
دكتر«يوسف  حجت » ديروز   در گفت  و گو با  ايرنا، اظهار داشت : بعد از پسماندهاي  بيمارستاني ، پسماندهاي  شهرهاي  شمالي كشور در اولويت  اين  برنامه  مديريتي  قرار دارد.
وي  ادامه  داد: شهرهاي  شمالي  كشور كه  در ميان  دريا و كوه ها محصور شده ، محل  مناسبي  براي  دفن  پسماندها نيست  و به  دليل  شيب  زمين ، احتمال  نفوذ شيرابه ها به  دريا وجود دارد.
حجت گفت : از اينرو تصويب  لايحه  مديريت  پسماندها بسرعت  مي تواند شرايطي  را براي  برداشتن  گامهاي  مؤثري  براي  كنترل  و مديريت  پسماندهاي  كشور فراهم  كند.
معاون  محيط زيست  انساني  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، ايجاد مركز منطقه اي  مديريت  پسماندهاي  ويژه  را گامي  در جهت  توسعه  پايدار توصيف  كرد و گفت  كه  ايران  احداث  مركز منطقه اي  مديريت  پسماندهاي  ويژه  در غرب  آسيارا گام  اساسي در راستاي  توسعه  پايدار در منطقه  مي داند.
حجت  افزود: ايجاد اين  مركز در تهران ، مشكلات  زيست  محيطي  ناشي  از عدم  مديريت  صحيح  پسماندهاي  ويژه  در منطقه  را كاهش  خواهد داد.

تخريب كامل ساختمان ۶ طبقه بر اثر وزش باد
درپي عدم نظارت و جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز توسط شهرداري و همچنين عدم رعايت نكات فني توسط مالك ساختماني در حيدرآباد كرج، نيمه شب شنبه ۲۶ ارديبهشت يك ساختمان ۶ طبقه با شدت گرفتن باد به صورت كامل فرو ريخت و يكي از كارگران ساختماني كه از اتباع بيگانه بود، فوت و مابقي كارگران اين بنا، راهي بيمارستان شدند.
گزارش بازتاب از كرج در اين باره حاكي است اين ساختمان كه در كوچه اي ۳ متري واقع شده، داراي ۶ طبقه بود كه به گفته شاهدان حادثه و همسايگان تماما به صورت غيرمجاز و شبانه احداث شده است.
يكي از ساكنان محل به خبرنگار ما گفت: چندي است كه ساكنان اين محله، طي شكايتي به شهرداري، خواستار جلوگيري از ساخت اين بنا شده اند، اما شهرداري هيچ گونه ترتيب اثري نداده است.
بنابر اظهار شاهدان مسئولان پليس ساختمان و شهرسازي شهرداري عليرغم شكايت اهالي از كار ساخت و ساز مالك ممانعت به عمل نياورده اند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |