پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۴
اينجا آفريقاست، سرزمين چشم اندازهاي شگفت
معجزه گدازه ها
عكس ها: كارستن پيتر
007689.jpg
۱

نشنال جئو گرافيك 
۱-بال هاي سنگي 
دكتر سوسياف، زمين شناس و جغرافيدان، غرق در تماشاي اين آتشفشان شگفت است. مواد آتشفشاني به محض فوران از دهانه ها در هوا منجمد مي شوند وبه اشكالي گوناگون و تماشايي درمي آيند. اين سازه كه به بالي بزرگ شبيه است و چون سازه هاي اسباب بازي كودكان، ترد و شكننده ظرف يكساعت پس از خروج به اين شكل درآمده است و البته عمر كوتاهي دارد. اين اشكال عجيب حاصل فوران تنها آتشفشان ناتروكربناتيت فعال جهان است كه داراي تركيبات شيميايي شبيه صابون لباسشويي است.
مواد پس از خروج به سرعت سخت و بعداً فاسد مي شود. اين بال تماشايي ظرف ۴۸ ساعت خرد و نابود شد.
۲-كوه شكلات 
مثل رودخانه اي از شكلات مذاب، گدازه هاي آتشفشاني به عرض يك متر جاري شده است. در بالاي عكس مخروط خرده شده و مواد درحال فوران ديده مي شود،  ديدار چنين صحنه هايي در هيچ جاي ديگر جهان امكان پذير نيست. از ديگر ويژگي هاي ال دوين يولنگاي آن است كه گدازه هاي آن كمترين درجه غلظت را نسبت به ديگر گدازه هاي آتشفشاني دارد و تقريباً به سيالي و رواني روغن زيتون است.
۳-يخ زده در پرواز
كف هاي آتشفشاني ظرف چند ثانيه پس از خروج منجمد مي شوند. اين كف ها حاوي دي اكسيدكربن زياد هستند.
تماشايي است كه وقتي اين مواد ازدهانه فعال آتشفشاني پرتاب مي شوند مايع و نرم اند و چون به زمين فرود مي آيند مثل شيشه صدا مي كنند. در عكس كف هاي آتشفشاني لحظاتي پس از خروج مثل چترهاي نجات به پرواز درآمده و چون نقره در هوا مي درخشند.
۴- آتش سيگار
بالارفتن از اين مواد شكننده آتشفشاني دشوار و خطرناك است.
007707.jpg
۷

اگرچه گدازه هاي ناترو كربناتيت تازه كوه ال دوين يولنگاي Ol Doinyo Lengai -كه موقع خروج حدود ۱۰۰۰ درجه فارنهايت حرارت دارد - گرمايشان نصف گدازه هاي بازالت معمولي است، با اين حال چنانچه قطره اي از آن روي لباس بچكد مثل آتش سيگار كه در نايلون فرو رود، پارچه نخي را مي سوزاند. «دوين - يو - لن - گاي» در زبان ماسايي يعني «كوه خدا». ماسايي ها معتقدند انگاي، الهه اي كه خشم خود را به صورت مواد آتشفشاني و خشكسالي نشان مي دهد، در اين كوه خانه دارد. به همين سبب روستاييان زيادي براي زيارت راهي اين كوهستان مي شوند و اغلب براي رسيدن به اين وادي مقدس مسافت هايي دشوار و طولاني را طي مي كنند. آنها به اين جايگاه مي آيند تا در پيشگاه انگايEngai ، براي مهم ترين چيزها در جهان خود دعا كنند: باران، گله و بچه هايشان.
۵-اثيري چون خيال 
در روشناي خيال انگيز مهتاب آفريقا، گدازه ها فوران مي كنند و بر پس زمينه بنفش آسمان رنگ سرخ مي پاشند. اين عكس توسط كارستن پيتر، عكاس مجله نشنال جئوگرافيك، با ديافراگم باز گرفته شده و چنان جادويي است كه انگار كره اي ديگر يا تصويري در عالم رويا را نشان مي دهد. همه چيز در آفريقا جادويي است، حتي خروج نيمه شبانه گدازه از دهانه آتشفشاني دوردست.
۶-از سيماب به خاكستر
جريان گدازه به عرض ۱۵سانتيمتر و طول ۱۶۰ متر، يكي ديگر از جلوه هاي آتشفشان ال دوين يولنگاي. اين گدازه ها چنان زودشكن هستند كه عمر آنها را از روي رنگشان بايد تشخيص داد: سياه مثل روغن، وقتي از دهانه بيرون مي آيند، به سرعت به رنگ گل (قهوه اي رنگ) مي شوند، بعد كم كم خاكستري و سرانجام پس از گذشت چند روز، به سفيدي يخ درمي آيند.
۷- مثل نوشته هاي همينگوي 
مي پيچد، مي غرد، برمي آيد، قي مي كند، كش مي آيد، غيژ مي كشد، و... دانشمندان با چشم هاي وادريده بي پلك زدني فقط نگاه مي كنند و آه مي كشند. چيست اينكه چنين بي همانند و شگفت، نظاره گران را از همه جاي جهان به خود جلب مي كند و با حيرتي مضاعف بازمي گرداند؟ كوهي يكه و اعجاب انگيز با چشمه هاي آتشفشاني منحصربه فرد به نام: ال دوين يولنگاي در تانزانيا.
شايد اگر نويسندگان بزرگي چون همينگوي كه سالها عاشقانه به اين آفريقا نگاه كردند و نوشتند، لنگاي را ديده بودند، شاهكارهاي ديگري نيز خلق مي كردند.
007692.jpg
۲
007695.jpg
۳
007698.jpg
۴
007701.jpg
۵
007704.jpg
۶

عكاس خانه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |